Mitt stora pinsamma syrianska bröllop
Reklampådraget inför tv-satsningen ”Mitt stora feta syrianska bröllop” var enormt. Förväntningarna skruvades upp till max. Jag minns hur vi på Bahro Suryoyo hjälpte projektledarna för programmet på Mastiff att få tag på arameiska/syrianska par för produktionen vilket kanske var ett snedsteg från vår sida.
Personligen hade jag hoppats på en mer jordnära och realistisk bild av syrianska bröllop utan att ta med just ytterligheterna och det som avviker. För handen på hjärtat, hur många av oss har varit på syrianska bröllop där brudgummen beställer sex limousiner till kyrkan? Eller 14 000 rosor? Eller som stövlar in som gubben i lådan hemma hos fästmön och i närvaron av hennes systrar och kusiner tar fram en diamantring som han skänker platoniskt och utan någon närmare anledning? Dessutom har man lyckats med konststycket att plocka in en kebabkock som på bruten svenska ska berätta för svenska folket om hur det är att vara syrian.
Bara språkbruket i sig är löjeväckande med ”mussolini” i stället för ”limousin”, ”24 kvadrat” i stället för ”24 karat” och ”svenska flocken” i stället för ”svenska folket”. Det här är inget annat än genant med tanke på att vi araméer/syrianer har varit bosatta i Sverige i över 30 år nu.
Frågan är hur vi ska marknadsföra araméer/syrianer och vårt arv efter det här? Kanske blir vi nödsakade att radera bort syrian och syrianska från CV:t för att få en chans till ett arbete i framtiden?
Visst är syrianska bröllop pampiga och ståtliga. Visst tillhör vi en gruppcentrerad kultur där vi är många som delar sorg och glädje med varandra.
Men i programmet överdriver man och likställer det arameiska/syrianska folket med fest, lyx, flärd och yta. Det saknas intelligens och en bakgrund till hur det har varit och vart vi är på väg.
I en artikelserie för ett år sedan berättade vi på Bahro.nu om hur det var att fira arameiska/syrianska bröllop då och nu. Unga par fick chansen att berätta hur de tror att våra bröllop kommer att se ut i framtiden.
Vi vet alla att syrianska bröllop har varit betydligt mer spartanska och sparsamma än vad de är i dag och jag tror att vi är på väg bort från det materiella till det mer personliga.
I och med det här programmet har vi tatuerat in bilden av syrianska bröllop i var och varannan svensk, en bild somkommer att ta lång tid att radera bort.
En annan detalj som är irriterande är när programmet så lättvindigt beskriver att bröllopen är påkostade utan att ge svar på hur de finansieras och varför araméer/syrianer spenderar så mycket pengar på bröllop.
En vigsel är för en syrian en av livets viktigaste milstolpar. Därför lägger vi ner både tid och pengar för att fira den absolut viktigaste dagen i våra liv. Många får arbeta hårt för att finansiera ett bröllop och en stor del av bröllopet finansieras de facto av någon annan än brudgummen själv. Brudparet får oftast pengar i kuvert som bröllopsgåva och med över 400 inbjudna gäster blir det därför en ansenlig summa. Det är alltså de inbjudna släktingarna som finansierar stora delar av bröllopet – inte brudgummen själv. Det här kan inte en oinvigd känna till och i de snabba klippen får tittarna en minst sagt skev bild av hur det verkligen är.
Mitt stora feta syrianska bröllop är enligt min mening inget annat än ett antropologiskt menageri där man exponerar en etnisk folkgrupp på ett löjeväckande och orealistiskt sätt. Det är klipp och uttalanden som kablas ut utan något sammanhang eller analys.
Dessutom irriterar jag mig på att man skildrar deltagarna på ett minst sagt inkonsekvent sätt.
Här borde faktiskt deltagarna själva ha sagt ifrån och tänkt på detaljer kring sina uttalanden. De skyltar med att de är kristna och kristna symboler är legio i programmet.
Men det kristna och det andliga är tyvärr bara ett tomt skal. I stället är det utseende, fest och glamour med paljetter och guldglitter som bestämmer tonen i serien. Inkonsekvensen kommer naturligtvis av att den kristna tron ska samsas med det självupptagna förhållningssättet som deltagarna skyltar med – en ekvation som inte går ihop.
Raka och tydliga visdomsord för deltagarna och till andra ytliga araméer/syrianer är på sin plats här: Köp litteratur för pengarna och läs om ert arameiska/syrianska arv och om hur allt hänger ihop.
Jag rekommenderar också del-tagarna och andra likasinnade araméer/syrianer att ägna mer tid på språkträning i till exempel svenska än att lägga ned det på sminkning framför spegeln eller på att tvätta bilen.
Jean Azar, redaktör för Bahro Suryoyo


2 m/s










































Senaste kommentarerna:
Skrivet 26 okt 2011 09:34 Jag har aldrig pratat med en syrian (Ej registrerad)
Du får väl ta det med en nypa salt. Dokusåpor går till 100% ut på att förlöjliga människor som ställer upp på att vara med. De som producerar programmen söker sig till original vilket även innebär att mycket är iscensatt. Detta för att locka till sig tittare med hysteri och det som är "udda".
Det gäller för sunda människor att acceptera att de aldrig fullt ut kan förstå en kultur de står utanför. Att de som medverkar i detta program skämmer ut syrianer håller jag inte med om. Det är som att säga att deltagarna i "Sol, fest och oroliga föräldrar" skämmer ut svenska folket. Det mest pinsamma i mitt tycke är att människor generaliserar.
Ps. Tv-program som fördummar mänskligheten kommer att fortsätta spruta ut om ni inte slutar titta och uppmärksamma skiten.
Skrivet 26 okt 2011 09:35 R G (Ej registrerad)
Väl talat! Jag håller fullständigt med dig.
Skrivet 26 okt 2011 09:36 TC (Ej registrerad)
En mycket välskriven insändare! Skönt att det finns någon från arameisk/syrianska gruppen som tar avstånd från det här. Jag hoppas och tror att det finns många fler! Tyvärr är det ju så att många av oss "gammelsvenskar" uppfattar att många från arameisk/syrianska gruppen är just ytliga, eftersom det ofta är dessa personer som syns och hörs mest och därmed tar störst utrymme. Jag väntar otåligt på att alla intellektuella från den här gruppen själva ska få nog och börja ta över utrymmet. Ni behövs, er roll som positiva och inspirerande förebilder för en annan typ av livsstil och en annan typ av värderingar är helt ovärderlig, som jag ser det. Det känns extra viktigt när gruppen förlöjligas på det här sättet i Tv och alla fördomar riskerar att cementeras för lång tid framöver.
Skrivet 26 okt 2011 09:38 Bårstaberget (Ej registrerad)
Det som är bra med tv är att man inte är tvungen att titta på program som man inte gillar.
Tack och lov.
Det här programmet skulle kunna sändas lokalt över när tv,ingen svensk är intresserad.
Skrivet 26 okt 2011 10:16 Syrian som flyttat från Södertälje (Ej registrerad)
Tror du Jean Azar att alla tror att alla bönder representeras av personerna i "Bonde söker fru"? Lär dig att skilja på vad som är TV underhåll (även om jag personligen inte gillar dessa program) och TV dokumentär. Det ska vara freak show och det är tydligen vad det svenska folket gillar, annars hade inte TV intresserats sig av detta.
För övrigt får du nog ha lite självinsikt då du träffar troligen flera personer efter varje bröllop som för det mesta diskuterar maten, kläderna, skvaller och annat ytlighet och knappast hur glada de är för att paret har gift sig. Södertäljesyrianerna har skapat en ytlig press på att alltid slå det grannen (vännen eller whoever) har gjort och detta har skapat denna masshysteri.
Varför diskuterar inte Bahro denna press som finns bland dagens ungdomar? Varför inte diskutera alla andra problem kring bröllopen? Du som redaktör kan ta upp dessa ämnen på Bahro men istället hoppar du på en skitTV som visar ett skitprogram. Lägg fokus på rätt saker!
Skrivet 26 okt 2011 10:39 lj (Ej registrerad)
kanska inte hör hemma här -men när ska suryoyo tv bli textad man betalar ändå för programmet.
Skrivet 26 okt 2011 10:57 Neuro_6 (Ej registrerad)
Klockrent inlägg Jean! TV-programmet i sig bekräftar ju bara svenskarnas syn på syrianer (vet inte skillnaden mellan arameer och syrianer) och inget gott kan komma ur programmet. Fördomarna blir bekräftade.
Skrivet 26 okt 2011 11:27 # (Ej registrerad)
varför skriver du aramerr/syrianer hela tiden? är det återigen något nytt något kommit på?
trodde det hette assyrier/syrianer?
ni förvirrade människor förvirrar folk runt omkring er ännu mer. håll fast vid en benämning och sluta skifta som kameleonter!
Skrivet 26 okt 2011 12:21 jani (Ej registrerad)
tycker synd om nästa par som ska gifta sig efter programmet har visats klart,,,,hur ska man kunna "bräcka" detta ??? Samma hysteri och lyx önskas av tonåringar som fyller år eller tar studenten... När blir människorna nöjda, alla ska bräcka varandra och ack den familjsom inte kan skänka så mycket till bröllopet,,,hmmm bra att de tagit bort ide´ att ge en bröllopspresent till paret eftersom det leder till ett heltidsjobb efteråt att byta tillbaka varorna eller ha ett överflöd hemma med sk onödiga saker......hahha jag skulel önskamig presentkort för resor för att fly från släkten efteråtdå det ska diskuteras varför inet alla blev inbjudna och varför och därmed även skapa att denna familj inet få komma på nästa bröllop,,,suck listan tar inte slut,,,,
Skrivet 26 okt 2011 12:31 Neuro_6 (Ej registrerad)
Klockrent inlägg Jean! TV-programmet i sig bekräftar ju bara svenskarnas syn på syrianer (vet inte skillnaden mellan arameer och syrianer) och inget gott kan komma ur programmet. Fördomarna blir bekräftade.
Skrivet 26 okt 2011 13:20 Paramore (Ej registrerad)
Assyrier/Syrianer spenderar ca en kvartsmiljon till en halvmiljon på bröllopar och en liten minoritet går i överdrifter o lägger 1miljon kr.
tänk om vi Assyrier/Syrianer istället skapade en hjälpfond där dessa pengar istället gick till utsatta Assyrier/Syrianer i Mellanöstern där dessa pengar skulle komma till sin rätt istället för att spenderas på onödigt överdrivet lyx.
om vi verkligen är Kristna så borde vi visa det i handling o inte i ord.
som Jesus sade "tron utan handling är död".
vi som har fått chansen att få bo i de rikare delarna av världen har glömt bort vart vi kommer ifrån o vilken bakgrund vi kommer ifrån med förtryck fattigdom utanförskap.
det är sorgligt o se vad vi gör med vår nyrikedom det är med sorg i hjärtat som jag ser hur mitt folk gillar o strö pengar omkring sig samtidigt som vårt folk lider i Mellanöstern o som behöver all hjälp av oss. vi som Kristna måste ta avstånd från materialismen o denna konsumtions masshysteri som råder hos oss idag.
Skrivet 26 okt 2011 14:19 Ärliga (Ej registrerad)
Neuro_6 (Ej registrerad) skrev:
Klockrent inlägg Jean! TV-programmet i sig bekräftar ju bara svenskarnas syn på syrianer (vet inte skillnaden mellan arameer och syrianer) och inget gott kan komma ur programmet. Fördomarna blir bekräftade.
Sluta trackasera syrianerna.Ni är fega att erkänna både assy/syrianerna har samma bröllops teknik.
Skrivet 26 okt 2011 14:55 general (Ej registrerad)
Jag tyckte om paret som bodde i närheten av sina föräldrar. de var lite mer jordnära och mindre pinsamma och de var lite mer realistiska.
Men jag tycker inte om när alla som inte kan svenska försöker att låta som svenskar.
Skrivet 26 okt 2011 15:21 Sandra (Ej registrerad)
Håller med dig fullständigt.
VAKNA ni som har gått med i den pinsamma programet ni har skämt ut er FULLSTÄNDIIIGT. Sluta visa vem ni är med saker..
Skrivet 26 okt 2011 15:30 Nils (Ej registrerad)
Kan det vara så att Jean Azar skämms för hur syrianerna är helt enkelt? Han kanske borde börja jobba med att ändra mentaliteten där istället. Ingen vinkling världen kan få någon att säga något de inte sagt samtidigt som de tittar rakt in i kameralinsen. Kameran ljuger inte...
Skrivet 26 okt 2011 15:42 Klarsynt (Ej registrerad)
Jean Azar skriver en välformulerad insändare. Jag har kännt syrianer/assyrier i snart 25 år, och den bild som visades upp i TV är främmande för mig.
Skrivet 26 okt 2011 15:55 333 (Ej registrerad)
Blev själv uppring och ombads att vara med i programmet med orden "vi kommer att framställa vårt folk i bästa ljuset" "vi tar bara med alla bra saker" osv..
Men alla med lite vett i huvudet förstår att ett program som kommer sändas på kanal 3 och ska heta Mitt stora feta syrianska bröllop, handlar om att överdriva allt och i slutändan förlöjliga vårt folk.
Jag tackade tvärt nej och är j*vligt glad för det i dagsläget! Riktigt skitprogram, de skulle kunna göra det mycket bättre än vad de gjort. Det borde göra lite mer som en dokumentär, där de förklarar våra traditioner istället för att låta en "kebabkock" vara den som leder programet och försöker förklara.
Skrivet 26 okt 2011 16:11 Gaboro (Ej registrerad)
Assyrier är inte desamma som Syrianer/Arameer
Skrivet 26 okt 2011 17:38 undrar (Ej registrerad)
Neuro_6 (Ej registrerad) skrev:
Klockrent inlägg Jean! TV-programmet i sig bekräftar ju bara svenskarnas syn på syrianer (vet inte skillnaden mellan arameer och syrianer) och inget gott kan komma ur programmet. Fördomarna blir bekräftade.
Svenskarnas syn? Nu drar du alla över en kant ! du menar alltså att alla Svenskar tänker lika? Tänker alla syrianer arameer lika? Jag vill säga nu att alla ( ja nästan alla) kan tänka själva & kan inse att det fungerar inte så, vid ett bröllop . jag undrar också vad du menar med fördomarna blir bekräftade? Vems fördomar dina eller har du hört svenskar pratat om detta ?
Skrivet 26 okt 2011 18:41 Rm (Ej registrerad)
Ska jag vara ärlig så tycker jag insändaren är pinsam. Det här är ett gäng människor som valt att dela med sig en av de största dagarna i deras liv. Svenskar är väldigt nyfikna över hur våra bröllop går till, nu får de äntligen en chans att se en del av det. Svenskarna det är urhäftigt och gett inget annat än god feedback på serien. De enda som verkar vakna på fel sida av sängen är vårt eget folk. Tråkigt men sant. I affärsvärlden säger man syns man inte så finns man inte. Nu har programmet gett satt syrianer på kartan. Precis som zlatan gjort för sverige om man reser utomlands.
Skrivet 26 okt 2011 21:16 Jo.L (Ej registrerad)
PINSAMT PROGRAM: SHAME...............
Skrivet 26 okt 2011 21:43 Elosi (Ej registrerad)
Måste säga att jag tycker att programmet är en besvikelse! Man lever sig inte in i känslan av själva bröllopet och den stora händelsen kring det. Det hoppas från klipp till klipp och någonstans däremellan driver malak och thats it men känslan för bröllopet fångas inte. Tv3 hade kunnat göra programmet så mycket grymmare istället satsade man på att förlöjliga folket för att få tittarsiffror. Resultatet blev att tittarsiffrorna från premiären SJÖNK och det lär de fortsätta göra till nästa vecka med.
Skrivet 26 okt 2011 21:46 Varg i Veum (Ej registrerad)
Jag håller med skribenten. Dock av annan anledning. Nu är ju detta en dokusåpa och om man har bott 30 år i sverige så vet man vad en sådan är. Jag är ständigt förvånad över att någon på allvar tror att man gör programmen för de medverkandes skull.
Personligen hade jag hellre sett ett mer problematiserande av den syrianska bröllopskulturen. Ungefär som "syrian som flyttat från södertälje" efterlyser. Man måste ifrågasätta normer även i den sk "multikulturen" Den är ju en del av samhället och lider lika mycket av förlegade tankar som allt annat som ifrågasätts och problematiseras annars.
Skrivet 26 okt 2011 23:06 danna (Ej registrerad)
Assyrier/ Syrianer/Arameer är samma folk utan någon diskution
Skrivet 26 okt 2011 23:30 ro (Ej registrerad)
Jag tycker att hela programmen har förstörts av denna Malek som snackar en massa shit,,,,, han själv är ej någon syrian.Man kan kolla upp det på facebook där ser man under vilken flagga han håller i...
Skrivet 27 okt 2011 00:48 Privat (Ej registrerad)
Nu kommer svenska jantelagen till plats återigen!
Dessa "lyxiga" bröllopar är normala i USA bland hela befolkningen. Dessa Syrianer i programmet försöker härma amerikanskt bröllop... sorry men de kan inte göra det.
För övrigt gillar jag programmet, och Valentina & Afram är de enda vettiga paren i programmet.
Skrivet 27 okt 2011 01:24 Stolt Syrian utanför södertälje (Ej registrerad)
Fy skäms Bahro suryoyo. Att lägga en sån energy på att skriva så negativt om sina bröder och systrar får mig att känna mig spyfärdig. Känner ingen utav paren, men är en väldigt stolt syrian.
Vad skäms ni över dessa brudpar? Slösade dessa par massa pengar på deras bröllop? Va dom försvenskade? pratade dom svenska utan brytningar? Hade tjejerna för fina klänningar? Hade paren köpt diamant ringar? Då måste jag bara tala om för er "exentriska" syrianer som bor i södertälje att det finns syrianer utanför som skäms över att vara syrian p.g.a. alla kriminella gäng ni har där. De borde ni skämmas över och skriva och lägga energy på. Inte över detta underbara program som får min måndag att le och känna mig stolt över att vara syrian. Den känslan försvann när tidningarna började skriva hur mina bröder beter sig i södertälje, men tack vare dessa par fick jag tillbaka kärleken för mitt underbara folk.
Skrivet 27 okt 2011 07:37 syrian och stolt som tusan!!!! (Ej registrerad)
Är själv syrian, och jag känner mig inte förlöjligad, däremot anser jag deltagarna förlöjligade med deras godkännande såklart...
För hur i hlvete kan man ställa upp på sån skit!?
En person som framhäver sig framför andra (trots att det faktiskt knappt kostar något att ordna ett sådant bröllopp iom kontanta gåvor) är inget annat än en självisk och dåraktig person med total avsaknad på empati, "aframs" tjej där som skyltar med diamantringen och långa släpet för "tusentals kr", 8limmon osv, do never forget were you come from silly....
Skrivet 27 okt 2011 10:55 Leva som man lär (Ej registrerad)
Skrivet 26 okt 2011 13:20 Paramore
Bästa kommentaren hittills! Scrolla upp, ni som läser, så får ni ta del av verkligt realistiska och jordnära tankar.
All heder åt dig Paramore - jag hoppas du orkar fortsätta argumentera och sprida dina tankar om detta, och kanske t.o.m. starta hjälpfonden du föreslår.
Skrivet 27 okt 2011 11:40 Leva som man lär (Ej registrerad)
Skrivet 26 okt 2011 13:20 Paramore
Bästa kommentaren hittills! Scrolla upp, ni som läser, så får ni ta del av verkligt realistiska och jordnära tankar.
All heder åt dig Paramore - jag hoppas du orkar fortsätta argumentera och sprida dina tankar om detta, och kanske t.o.m. starta hjälpfonden du föreslår.
Skrivet 27 okt 2011 11:58 Barkarmo (Ej registrerad)
Stor eloge till Jean Azar. Många gånger har det begåtts misstag inom våra organisationer men det är inte ofta som en ansvarig står upp och erkänner att det man gjorde var ett misstag.
Och alla ni andra som har kommenterat filmen; det må vara så att vi har meningsskilljaktigehter i mångt och mycket, inte minst i benämningsfrågan. Det förväntas dock av oss alla att vi visar civil kurage och säger ifrån när något skadar vårt folks anseende. När vi blir hatade som folkgrupp så görs det ingen skillnad på "assyrier", "syrianer" elle "araméer". Jag har försåelse för att de flesta svenskar som har sett filmen är avundsjuka, upprörda och frågandes om med vilka pengar dessa gigantiska tillställningar finansieras. Här är det inte svårt för den gemenne svensken att misstänka svarta pengar fast än det är mycket riktigt som Jean Azar skriver i sitt inlägg, att det är bröllopsgästerna som står för den största delen av kakan. Alla med förstånd borde ta avstånd från filmen...
Skrivet 27 okt 2011 16:56 Assyr/Syrier (Ej registrerad)
Till Gaboro (HMORRO)
Syrianer Är Assyrier. Aramer finns bara i syriska öknen.
Skrivet 27 okt 2011 19:27 Mm (Ej registrerad)
Men allvarligt, det är väl ingen som tror att allt som händer och sker i programmet är hela sanningen...eller. Det är en dokusåpa, man ser till att klippa ihop och få till "smarr tv". Ogillar alla dokusåpor just för att det INTE är sanningen, utan något tillrättalagt för att passa Tv. Det är som vilken skvallerblaska som helst fast med rörliga bilder.
Ta det för vad det är....eller försök till att vara, Underhålling för den som gillar att titta. Precis som Big brother eller Robinson.
Skrivet 27 okt 2011 22:32 pinsamma syrianer (Ej registrerad)
Det är fortfarande ett tv program.
Alla scener är planerade och det finns även ett manus.
Sedan så klipps alla scener ihop.
Jag har varit på ett syrianskt bröllop som hade över 600 deltagare. Så varför skäms ni?
Och till er som är så förbaskat stolta syrianer, vad fan gör ni här?
Vi har ensam mamma söker, bonde söker fru, Big brother och en massa andra program som visas typ varje dag utan en massa gnäll.
Skärpning!
Skrivet 30 okt 2011 10:43 SuS (Ej registrerad)
Gaboro (Ej registrerad) skrev:
Assyrier är inte desamma som Syrianer/Arameer
Ok, men då undrar jag om du skulle vilja var så snäll och berätta för mig vad som är skillnaden.......? Det verkar inte vara någon som riktigt vet...!
Ni talar samma språk, ni kommer från samma del av världen (ursprungligen), ni tror på samma gud o.s.v. Min egen tolkning är att Assyrier ser sig som "lite finare" än Syrianer och att Assyrier arbetar aktivt för att skapa ett eget land medan Syrianer istället vill skapa ett gott liv där de befinner sig just nu tillsammans med övriga människor som befinner sig på samma plats. Araméer är ett utdött folkslag som inte längre finns men som en del i gruppen Assyr/Syrianer vill återuppväcka. Jag skulle önska att någon med kunskap om historia beskriver med vetenskaplig grund hur läget egentligen är....... Vi är många med mig som nu gör just egna tolkningar och några hävdar dessutom att den egna tolkningen är sanning. Jag hävdar ingenting med min tolkning men det är den jag håller fast vid tills jag får en vetenskaplig beskrivning av läget.
Skrivet 1 nov 2011 12:50 överdrivet trams för galleriet (Ej registrerad)
Det är samma folk som härstammar från en och samma kvinna...alltså deras mamma.Bröderna Assur,Aram och Kelder.
Ruskigt att man inte kan sitt folks historia.
Är det så viktigt vad man kallar sig för...vi tillhör alla rasen människa
Skrivet 1 nov 2011 17:39 Forza Syrianska FC!!!!!!! (Ej registrerad)
Arameer är Syrian!
Vi har aldrig kallat oss för assyr/syrian ALDRIG!
De bara ni svenskar som gör det!!....vi har alltid kallat oss för Arameer/Syrianer!!
Skrivet 4 nov 2011 11:51 Dyrka sten och guld (Ej registrerad)
Bra att kritisera TV och dess program,särskilt när det handlar om den Syrisk-ortodoxa Kyrkan. Men för att inte kallas Hyckleri så bör den enskilde individen som förespråkar förebild att själv INTE delta i sådana fester och tillställningar. Man ska inte delta när dans och musik lockar och frestar till avfall. Avfallet är mycket nära och dina kompisar har också kvadratiska stenar.
Skrivet 4 nov 2011 14:38 Bli lite mer påläst (Ej registrerad)
Rm (Ej registrerad) skrev:
Ska jag vara ärlig så tycker jag insändaren är pinsam. Det här är ett gäng människor som valt att dela med sig en av de största dagarna i deras liv. Svenskar är väldigt nyfikna över hur våra bröllop går till, nu får de äntligen en chans att se en del av det. Svenskarna det är urhäftigt och gett inget annat än god feedback på serien. De enda som verkar vakna på fel sida av sängen är vårt eget folk. Tråkigt men sant. I affärsvärlden säger man syns man inte så finns man inte. Nu har programmet gett satt syrianer på kartan. Precis som zlatan gjort för sverige om man reser utomlands.
Bli lite mer påläst om Sverige. Den som först satte Sverige på kartan var Björn Borg, som även kommer från Södertälje, därefter var det ABBA.
Skrivet 10 nov 2011 06:49 södertäljebo (Ej registrerad)
håller fullständigt med. har man sett ett program så har man sett alla...
jag undrar varför dom måste låta som indianer och t o m överrösta när prästen talar ?
Skrivet 10 nov 2011 12:20 stolt suryoyo (Ej registrerad)
Först o främst vill jag tacka för insändaren. Håller helt och hållet med. Sen för de andra stör jag mig på att vi alltid ska kallas assyrier/syrianer eller arameer/syrianer. Min fråga blir följande. Varför används alltid 2 namn och ett slash i mitten. Förstår mig aldrig på mitt folkslag. Sluta kalla oss för två namn inkl ett slash i mitten. Det stör mig. Vi är ett inte två. Vare sig ni vill eller ej. Går ni på arbetsintervjuer och säger likadant där: Hej jag är syrian/arameer hmm skärpning