Lämna förvirringen – bygg framtiden tillsammans
Jag har en dröm – så sa Martin Luther King för nästan femtio år sedan och precis så händer det att jag drömmer. Jag drömmer om ett bättre Södertälje. Det är möjligt och jag tror att lösningen är att öka kunskapen. Låt oss tacka TV3:s program ”Mitt stora feta syrianska bröllop” för att dialogen har kommit igång.
Relaterat
Till att börja instämmer jag helt med det Jean Azar skriver (LT 26 oktober) och tycker att det är synd att programmet gjorts på det sättet. Men samtidigt tror jag mer om människorna som tittar. Lika litet som man tror att alla svenskar är som i Big brother eller att alla bönder är som i Bonde söker fru. Lika lite borde man tro att alla assyrier/syrianer gifter sig som i TV3-programmet.
Det är tv och då måste man ta extremfallen för att få tittare. Ingen av de hittills visade exemplen representerar ett ”vanligt” assyriskt/syrianskt bröllop.
Jag måste erkänna att jag var jättenervös inför första programmet och tänkte precis som Jean, att de kommer att göra bort ”oss”. Men sedan insåg jag tre saker:
1. Det handlar om bröllop och inte om oss som folkgrupp. Vi är precis som alla andra folkgrupper och består av en massa individer och är därför så olika som det finns individer som tillhör folkgruppen assyrier/syrianer.
2. Jag tror att sunt förnuft råder därute bland tittarna och programmet lyfter för-
domar som redan finns. Hur man ser på
programmet speglar också vilken inställning man hade sedan tidigare.
3. Jag insåg att jag själv har ett val. Ska jag stå och försvara åt båda hållen, se mig som ett offer och klaga på TV3 eller att göra något åt saken? Jag väljer att ta tillbaka makten och se vad jag kan göra som individ för att skapa lite mer förståelse. Det här är ett steg i den riktningen.
Jag tror på devisen alla kan göra något. ”Vi” och då menar jag alla som kallar sig suryoye (assyrier/syrianer) på det egna språket suryoyo, har fått en chans att en gång för alla sätta stopp för förvirringen kring vad vi heter som folkgrupp och vilka vi är. Det krävs både ett internt arbete inom gruppen, men också externt i det svenska samhället.
Vi har världens chans att få visa vår riktiga värld och det som vi tycker är så bra med oss. Jag tycker att det är dags för min generation att ta vårt ansvar. Det är vi, som står med fötterna i båda kulturerna, som måste sätta stopp för det negativa och sätta fokus på det positiva. Här kommer några konkreta förslag:
1. Vi måste börja med oss själva och sluta förvirra vår omvärld med att kalla oss olika. Att både individuellt och gemensamt ta ett beslut att kalla folkgruppen för det vi säger på det egna språket, nämligen att vi är suryoye.
2. Tillåta oss, både på individ- och gruppnivå att vara svenskar också. Vi behöver uppfostra vår omvärld i att man kan vara svensk och suryoye samtidigt, precis som de i USA säger att de är ”italian-american”. Vi själva måste inse att vi inte ska behöva välja om vi är suryoye eller svenskar. Vi kan vara både och, samtidigt.
3. Revitalisera vårt språk genom att tänka på ett medvetet sätt. Det är en gåva att kunna flera språk – språket är en del av identiteten. Övning ger färdighet, så det gäller att öva, till exempel genom att titta på Suroyo-tv och Suryoyo sat. Ett tips är att ansöka om
modersmålsstöd redan i förskolan.
I slutändan handlar det om hur vi agerar i vår vardag. Vi kan alla påverka, både i stort och smått. Tänk om vi alla kunde bli lite som Martin Luther King och drömma ihop, för en bättre framtid. Vi måste tro på att vi är mycket starkare tillsammans och se att det lilla vi
gör spelar roll i det stora. Jag bjuder in er alla Södertäljebor att komma med förslag på hur vi kan skapa ett positivt samhälle med plats för alla.
Kima George
stolt Södertäljebo som tror på en ljus framtid


2 m/s










































Senaste kommentarerna:
Skrivet 9 nov 2011 09:43 orvar (Ej registrerad)
Jag har sett ett halvt och ett helt program om de stora bröllopen.
Tycker att de är trevliga, intressanta och roligt avslappnande. Inser också att alla syrianska bröllop inte ser ut precis som de som visas på TV3.
Anar att "presentatören"/ kebab killen har en roll som han spelar bra.
De personer som inte vill acceptera andra kulturyttringar är ju hopplösa fall. Den stora majoriten av dom som jag är födda i Sötälje och bott här 60 - 70 år gillar programmet .
Skrivet 9 nov 2011 12:17 Syrian/Arame (Ej registrerad)
Jag förstår inte hur Kima kan använda sig av begreppet assyrier/syrianer?
Bara att du använder den benämningen visar hur stor din kompetens är...
I självaste programmet använder de "syrianska", så varför skall du byta benämning?
Lär dig först vad folkgruppen heter innan du börjar yttra dig och kränker namnet syriansk/arameisk! Det visar att din kompetens om namnfrågan är noll!
Tips! Studera i Uppsala Universitet och inriktning arameisk språkkultur, så kanske du lär dig bättre. Du har även valt att använda samma benämning som i din artikel/krönika som du har använt i boken. Skäms!
Skrivet 9 nov 2011 14:11 Mikko
Syrian/Arame (Ej registrerad) skrev:
Jag förstår inte hur Kima kan använda sig av begreppet assyrier/syrianer?
Bara att du använder den benämningen visar hur stor din kompetens är...
I självaste programmet använder de "syrianska", så varför skall du byta benämning?
Lär dig först vad folkgruppen heter innan du börjar yttra dig och kränker namnet syriansk/arameisk! Det visar att din kompetens om namnfrågan är noll!
Tips! Studera i Uppsala Universitet och inriktning arameisk språkkultur, så kanske du lär dig bättre. Du har även valt att använda samma benämning som i din artikel/krönika som du har använt i boken. Skäms!
Här luktar det galla!
Skrivet 9 nov 2011 14:59 en som tror på Kima (Ej registrerad)
Tack för ett jättebra förslag. Det behövs sådana som dig som är modiga nog att säga det som många tänker och pratar hemma vid köksbordet. Håller med dig också om att det är vi som måste börja med oss själva men det är inte alla som är lika modiga som dig så mitt förslag är att du skall ta rollen som en ledare och jag är den första som skulle rösta på dig. Varför engagerar inte du dig i politiken för det behövs sådana som dig som är tydliga och konkreta? Jag tror på dig Kima...
Skrivet 9 nov 2011 22:51 Invandrare1957 (Ej registrerad)
Syrian/Arame (Ej registrerad) skrev:
Jag förstår inte hur Kima kan använda sig av begreppet assyrier/syrianer?
Bara att du använder den benämningen visar hur stor din kompetens är...
I självaste programmet använder de "syrianska", så varför skall du byta benämning?
Lär dig först vad folkgruppen heter innan du börjar yttra dig och kränker namnet syriansk/arameisk! Det visar att din kompetens om namnfrågan är noll!
Tips! Studera i Uppsala Universitet och inriktning arameisk språkkultur, så kanske du lär dig bättre. Du har även valt att använda samma benämning som i din artikel/krönika som du har använt i boken. Skäms!
Trodde ni var svenskar eftersom ni bor här eller????
Skrivet 10 nov 2011 00:32 Arameer/Syrianer (Ej registrerad)
Allså det är så löjligt att det finns personer bland vårt folk som hävdar sig vara neutrala och det har funnits "neutrala" orgasationer, föreningar etc. Men dessa har alltid missbrukat sin "neutralitet" till att sprida sin egen idenitets ideologiska propaganda.
1) slashbeteckningen assyrier/syrianer som dyker upo så ofta i svensk massmedia är inget annat än assyriska organisationers krav från svenskarna. Inga arameiska/syrianska organisationer accepterar denna kompromissbenämning "Assyrier/syrianer".
2) både de arameer/syrianr som betecknar sig som syrianer eller assyrier må benämna sig som Suryoye på sitt eget arameiska språk. Men problemet mellan falangerna har varit hur ska detta namn Suryoye översättas till svenska? ska det vara syrianer eller assyrier?
Dessutom har onödiga försök gjorts att lämna termen Suryoye oöversatt på svenska och detta har inte fungerat heller eftersom då kommer svenskarna fråga "Vilka är Suryoye?". Vad är Suryoye för folkslag
Skrivet 10 nov 2011 08:49 Rabi (Ej registrerad)
Kan inte en idé vara att göra en mix och kalla det hela för "Assyrianer"
Skrivet 10 nov 2011 09:45 c (Ej registrerad)
OK, då ska ni alltså tituleras som armenier, syrianer, assyrirer, suryoje, kalderer som det som NI är. I samma mening. Men vem kan säga dessa nästan 40 bokstäver?
Dags att korta ner eller så går det inte säga något alls.
Skrivet 10 nov 2011 12:01 stolt suryoyo (Ej registrerad)
Tyvärr måste jag först få säga att ett program som går på tv3 INTE ska vara det som säger vem JAG är. Jag personligen tycker inte att programmet är till någon nytta alls. Som de typiskt är och har varit så har ALLA mina landsmän, vare sig dom kallar sig för assyrer eller syrianer eller vad de nu än kan vara, alltid sina egna åsikter om vilka vi är och vad vi ska kalla oss. Snacka om snurrigt. Snart får jag nog höra att jag är afrikan kanske. Hur som helst så tycker jag att vi mitt folk som är delat i två läger och som kallar oss för två olika namn. Borde vakna upp och inse att vi är ETT folk och INTE två. Och att vi borde vara och bli enade om att kalla oss för ett namn och inte två. Sen tycker jag att programmet borde skrotas på tv3. Man skäms över hur visa utvalda individer som ska representera oss övriga i sverige går ut på tv3 som dom gör. Vad fel det är.
Skrivet 11 nov 2011 13:07 Arameer/Syrianer (Ej registrerad)
till "C": det är skillnad på ARMENIER och ARAMEER.
1 ) Armenier kommer från landet Armenien (Hayastan). De är indo-europeer.
2) Arameer var och är semiter. Arameer är syrianernas endonyma självbenämning medan termen Suryoye (är en grekisk exonym benämning. Denna benämning kröp in i det arameiska/syriska språket genom översättar-rörelsen (från grekiska till arameiska) i staden Edessa (Urhoy, dagens Urfa i moderna Turkiet) under 400-talet e.kr. Våra förfäder använde termerna Oromoye/Arameer och Suryoye som synonymer till och från.
PS visst termen Syrianer på svenska är en 1980 års utveckling.
till "Stolt Suryoyo"'. Jaq vi är ett enda folk som är indelat i 9 olika syriska kyrkodraktioner. Pga av millet-systemets konsekvenser har vi mer eller mindre fram till nu uppfattat varandra som främlingar pga av nationalismen (Arameism, assyrism, resp kaldeism).. Vilket är din lösning på problemet. Vilket namn är det rätta enligt di