Behandlingen är kränkande
Boel Godner, du visste inte vad du talade om i Sveriges televisions ABC den 30 januari gällande Gunnar Lindéns behov av ledsagare. Sätt dig in i ärendet innan du går ut i media och uttalar dig om och försvarar beslut inom kommunen.
Relaterat
”Regler är regler, behovet styr”, säger du. Du är inkonsekvent. Handikappomsorgen bistod Gunnar Lindén med ledsagare åtta timmar per vecka utan restriktioner och kostnader. Han fick även själv besluta om vilken/vilka han valde som ledsagare och hur han använde tiden.
Gunnar var nöjd. Sedan fyller han 65 år, är lika blind och har samma behov som tidigare – och över en natt tillhör han äldreomsorgen.
Äldreomsorgen minskar tiden till tre timmar per vecka med restriktioner. Bland annat får han inte åka till Södertälje, eller någon annanstans. Han får inte välja ledsagare utan de erbjuder någon ur en grupp med sex till åtta personer (inget ont om hemtjänsten) och tar en avgift på 1 712 kronor per månad. Biståndsbedömaren säger att om det gäller bankärenden ska en god man utses. Kränkande.
Behovet är ledsagning till banken och alla andra aktiviteter utanför hemmet. Hela systemet är inkonsekvent och odemokratiskt. En sann socialdemokrat, Boel Godner, söker samförstånd och löser problemet. Man trampar inte på den som redan ligger.
Före detta ledsagare


1 m/s










































Senaste kommentarerna:
Skrivet 10 feb 2012 08:57 bengt (Ej registrerad)
Boel Godner är en sann socialdemokrat, ingen utbildning och ingen arbetslivserfarenhet.
Skrivet 10 feb 2012 09:19 BJ (Ej registrerad)
bengt (Ej registrerad) skrev:
Boel Godner är en sann socialdemokrat, ingen utbildning och ingen arbetslivserfarenhet.
Sign. ”bengt” har talat. En representant från det högerextremistiska partiet sverigedemokraterna. Någon ytterligare kommentar torde icke behövas.
Skrivet 10 feb 2012 09:40 bengt (Ej registrerad)
bengt (Ej registrerad) skrev:
Boel Godner är en sann socialdemokrat, ingen utbildning och ingen arbetslivserfarenhet.
BJ (Ej registrerad) skrev:
Sign. "bengt" har talat. En representant från det högerextremistiska partiet sverigedemokraterna. Någon ytterligare kommentar torde icke behövas.
En lysande analys, halva pottan full, grattis.
Skrivet 10 feb 2012 12:48 välfärden krackelerar (Ej registrerad)
Ja här får man det bekräftat, politiker är helt uppenbart icketänkande idioter. Det är klart att han behöver samma hjälp vid 65 som tidigare. För han blev väl inte helt plötsligt blivit seende när han fyllde 65år? Är det det här som kallas välfärd och som vi betalat skatt för? Vänd dig till de synskadades riksförbund kanske du får hjälp där. Håller med bengt i hans analys av sossarna. Sedan undrar jag varför sign.BJ alltid påpekar att bengt är högerextrem under hans inlägg. Kan du förklara dig annars kan du sluta med dina påhittade epitet på folk.
Skrivet 10 feb 2012 13:29 Perkele (Ej registrerad)
Skrivet 10 feb 2012 12:48 välfärden krackelerar (Ej registrerad)
Ja här får man det bekräftat, politiker är helt uppenbart icketänkande idioter.
Tyvärr är det vi som är större idioter som röster fram idioter till arbeten dom inte klarar av.
Håller med till fullo din kommentar krackelerarn.
Skrivet 10 feb 2012 17:58 Wolrik (Ej registrerad)
"Vi förstår att det kan vara svårt att förstå regelverket" säger Carina Fohlin, tf enhetschef på äldreomsorgskontoret i LT den 27 januari."Regler är regler, behovet styr" säger boel Godner i ABC den 30 januari. Men vad är nu detta för dynga?
1) Innan Linden var 65 år hade han får man förmoda en ganska skaplig lön. Då fick han 8 tim ledsagning gratis varje vecka.
2. Efter det att Linden gått i pension så minskade hans inkomst till nästan hälften. Då ändrar kommunen "ledsagning" om 8 tim/veckan till den sämre vari-anten som är "promenadstöd" med 3 tim/veck. För den sämre varianten med färre timmar får Linden betala 1712 kr/mån.
Men snälla fröknar Fohlin och Godner; det är väl inte konstigt att kommun-ens invånare inte förstår den logiken.
Det är uppenbart att det är fel på regelsystemet Boel Godner. Om Du skall nå framgång i valet 2014 så skall Du tillstå en sån sak och
omedelbart se till att felet rättas till och inte hålla tjänstemän och partikollegor om ryggen.
Wolrik
Skrivet 10 feb 2012 18:28 bengt (Ej registrerad)
Wolrik (Ej registrerad) skrev:
"Vi förstår att det kan vara svårt att förstå regelverket" säger Carina Fohlin, tf enhetschef på äldreomsorgskontoret i LT den 27 januari."Regler är regler, behovet styr" säger boel Godner i ABC den 30 januari. Men vad är nu detta för dynga?
1) Innan Linden var 65 år hade han får man förmoda en ganska skaplig lön. Då fick han 8 tim ledsagning gratis varje vecka.
2. Efter det att Linden gått i pension så minskade hans inkomst till nästan hälften. Då ändrar kommunen "ledsagning" om 8 tim/veckan till den sämre vari-anten som är "promenadstöd" med 3 tim/veck. För den sämre varianten med färre timmar får Linden betala 1712 kr/mån.
Men snälla fröknar Fohlin och Godner; det är väl inte konstigt att kommun-ens invånare inte förstår den logiken.
Det är uppenbart att det är fel på regelsystemet Boel Godner. Om Du skall nå framgång i valet 2014 så skall Du tillstå en sån sak och
omedelbart se till att felet rättas till och inte hålla tjänstemän och partikollegor om ryggen.
Wolrik
Du sätter nog allt för stor tilltro till en sosses intelligens och bildning, ledsen men så är den bistra verkligheten.
Skrivet 10 feb 2012 18:30 Nisse (Ej registrerad)
Förstår Du inte Wolrik? Det är samma fenomen som i Motala för dryga tjugo år sedan. Då trodde Motala kommun att benet som en manlig kommunmedborgar tidigare mist i en olycka kanske hade växt ut igen. Därför tvingades mannen att söka nytt kommunalt stöd och intyga att han verkligen bara hade ett ben.
I det här fallet tror väl Boel Godner att Linden återfått synen; åtminstone på ett öga.
Nisse
Skrivet 10 feb 2012 19:03 Elmeri (Ej registrerad)
En pizzabagare hade inte gjort bättre.
http://www.smp.se/nyheter/pizzabagaren-som-satsade-pa-en-ny-karriar%28149277%29.gm
Skrivet 11 feb 2012 09:36 Suomi (Ej registrerad)
Märkligt att det inte är straffbart för tjänstemän och politiker att kränka sjuka och handikappade människor,hårda straff krävs för det är en dubbelbestraffning att bli kränkt över sin sjukdom,men som vanligt händer ingenting för hariga medborgare.
Skrivet 11 feb 2012 09:58 Stina (Ej registrerad)
Kränkande, Boel!
Fy att någon ska behöva sänka sin livskvalitet OCH betala för det efter pension.
Från att ha haft ett heltidsjobb OCH stöd 8 h/veckan som sociala relationer, så ska han gå till att vara hemma och enbart få "promenadstöd".
Till råga på allt säget du att regelverket är svårt att förstå? Det är inte svårt att förstå, det är bara att man inte håller med om att det borde vara så.
Att dumförklara någon för att man inte accepterar ett ologiskt, kränkande och orättvist system är oacceptabelt.
Skrivet 11 feb 2012 20:25 Uppgiven (Ej registrerad)
Kanske Fru Godner och hennes gelikar ville toppa Nyköpings politiker. Alla minns väl mannen för lite sedan som fick båda benen amputerade men fick avslag med hjälp med till en permobil. Orsaken att politikerna visste inte om handikappet var bestående..kanske skulle benen växa ut med tiden. Varför ska vi vara sämre än Nyköping? Denna lugna trygga stad där ingenting händer. Men vi har lyckats utmärka oss igen. Men nu gäller inte detta amputerade ben utan en självklar rättvisefråga. Men i Nyköping fanns de kloka människor som talade om att benen växer inte ut igen så mannen fick en permobil. Hoppas samma sak gäller i Södertälje. Att mannen får all hjälp han behöver. Detta känns fruktansvärt inkonsekvent.
Skrivet 12 feb 2012 07:35 bengt (Ej registrerad)
Vi svenskar är ett tolerant och underdånigt folk. Vi ska tolerera sådana saker som ökad kriminalitet hos enskilda såväl som den organiserade och maffialiknande brottsligheten som äter sig in i samhällskroppen, tolerera uppgörelser med vapen och mord på öppen gata. Vi ska tolerera att folk efter femton år i landet fortfarande behöver tolk. Vi ska tolerera stenkastning mot brandkår och ambulans. You name it! Allt ska vi påverkas att tolerera. Med ordet tolerans ska vi hjärntvättas in i det innersta av vårt medvetande. Vi skall jobba till vi fyllt 75, inte för att trygga vår pension utan för att försörja invandrare som inte jobbar och vi skall se våra gamla och sjuka lida utan att knysta.
Skrivet 12 feb 2012 17:16 2012 (Ej registrerad)
En 5etta bengt,du har prickat rätt på alla punkter och man blir bara förbaskad på hur vi låtit samhället och riket sakta förfalla, vi är så toleranta så så man blir klassad dumma svensk av övriga världen.
Skrivet 12 feb 2012 19:30 Mikko Bärling (Ej registrerad)
Suomi (Ej registrerad) skrev:
Märkligt att det inte är straffbart för tjänstemän och politiker att kränka sjuka och handikappade människor,hårda straff krävs för det är en dubbelbestraffning att bli kränkt över sin sjukdom,men som vanligt händer ingenting för hariga medborgare.
Håller med dig, men det är nästan "naturlig" att dom tänker bara sina egen blombok, har märkt det mångagånger! Hoppas man lever inte så länge att man är pensionär, därför att det är inte lätt sen fast man har jobbat hela sitt liv och betalat skatt. Jag tycker att sona 85 år är rimlig till dom tjänstemän som har inte gjort nånting jobb med sina kropp! Är själv utbildat så att jag kan sitta bakom skrivbord om jag vill, men jag vill inte..trivs inte där och vill ser själv vad jag har gjort med mina händer, inte bara på pappret! Det är märkligt att tex. kommunal-facket stöta inte dom pensionären fast dom har varit medlem och "lämnat" pengar hur mycket som helst till dom?! Jag har lämnat själv facket redan 8 år sen grund att jag fick inte hjälp där.. Men jag har klarat mig utan dom också, varför man betalar för ingenting!
Skrivet 13 feb 2012 22:03 Åsa G (Ej registrerad)
Jag följer debatten och har följande funderingar:
1) Varför kan inte en enda politiker i stadshuset/kommunalrådskansliet ta till orda och kommentera vad som skrivs av upprörda medborgare på denna sida?
2) Vad menar biståndshandläggaren med att orsaken till att Gunnar Linden förlorat sin ledsagarservice är att behovet kan tillgodoses på annat sätt? Ska hans fru som också är blind vara ledsagare eller vad avses?
3) Hur kan politikerna i Äldreomsorgsnämnden acceptera att en indragning av bistånd sker genom ett kort telefonsamtal?
4) Eller är det på det sättet att det här ärendet inte varit uppe för behandling i Äldreomsorgsnämnden? I så fall undrar jag om någon politiker har stake nog i sig att ärendet kommer upp för eventuell information och omprövning i nämnden?
5) Har Järna kommundelsnämnd någon del i detta fruktansvärda beslut?
Åsa G
Skrivet 14 feb 2012 22:37 I kommunens tjänst (Ej registrerad)
Din fråga tre är i allta högsta grad relevant Åsa G. Men Du får nog inget svar av dessa politiker. I varje fall inte på detta fora. Du skulle ju kunna besöka ansvarig politiker i stadshuset och ställa frågan till Boel Godner öga mot öga.
Frågan Du skall ställa är: Varför har Äldreomsorgsnämnden gett tjänste-männen andra och sämre direktiv för exakt samma typ av ansökan/ären-de än vad Omsorgsnämnden gjort???
Och Du Åsa; acceptera inget svar där dom tramsar om någon 65 års gräns.
I kommunens tjänst