Smaklöst, tråkigt och förvirrat
Relaterat
Fakta
Foodistan
Adress: Mariekällgatan 10
Utbud: Tre lunchrätter: fisk, kött, pasta.
Atmosfär: Kalt, diffust. Ingen hemtrevnad direkt.
Service: Maten beställs vid disk och serveras vid bordet.
Mat: Amerikanskt, thai, arabiskt, italienskt.
Pris: 69 kronor inkl. dryck, bröd och sallad.
Betyg: 1
Foodistan
Tidigare låg en alldeles utmärkt grekisk restaurang i Mariekällbacken. Den har ersatts av någonting… Ja, någonting är nog just vad det är. Det är nämligen svårt att få något grepp om vad nyöppnade Foodistan är för någonting.
Menyn är uppdelad i fyra delar: en amerikansk, en thailändsk, en arabisk och en italiensk. Den amerikanska består i stort sett av hamburgare, den italienska av pasta, den arabiska av spett och den thailändska av nudel- och risbaserade rätter.
Okej, det är rörigt. Men vad smakar det då?
Inte bra. Salladsbordet är magert, brödet är torrt och ersätts vid påpekande av ett annat bröd - lika torrt. Hoppet stod då till maten. Ett hopp som släcktes brutalt. Den panerade fisken hade på ena sidan en stekyta man hade kunnat slå in spik med, medan själva fisken mest liknade fiskfärs. Pastan var förvisso bra kokt, men det var också det enda positiva med denna.
Sammantaget kan man nog lugnt säga att ingen av patrullmedlemmarna kommer att gå hit igen.








Senaste kommentarerna:
Nicko (Ej registrerad) 20 apr 2009 19:03
Håller med helt. Jag åt lunch på Foodistan en gång, och blev grymt besviken. Smaklöst och tråkigt. Förstår inte idén med att lägga en snabbmatsrestaurang på ett ställe där det inte kommer att passera någon som vill köpa snabbmat... Hade det legat vid pendelstationen eller vid en biograf kanske det hade funkat - OM det hade smakat bra (vilket det nu inte gjorde...).
Jag ger stället max 2 månader innan det får klappa igen. Ledsen...
karl (Ej registrerad) 21 apr 2009 00:36
Va där förra veckan ..tror jag fick i mej den äckligaste måltiden jag ätit under hela året. Rekommenderar INTE stället ens om det var det sista stället att äta på denna planet.
Sture (Ej registrerad) 21 apr 2009 03:10
LUNCHPATRULLEN MY ASS!!!
Jag har själv inte ätit här men kan ju dock säga att ni saknar alla kundskap om saken! LunchPatrullen för i h-vete! Smakar det för mycker är det fel på det!!! smakar det för lite är det fel på det!!! har man bara 4 olika sallader är det fel på det! Det ända som verkar passa er är pizza och kol grill ( Grekiskt ) har hängt med i era såkallade Tester och ni värkligen suger! " Nää vi setter 3 Kringler här för maten var god men dom hadde ingen speciel sallads bar " men FFS Vad vill du ha för 70 spänn i dag? en hel måltid med stor stark och efterrätt?!
P.S
Svara gärna via mail skulle vara grymt kul att få ta ett snack!!!
D.S
Lelle (Ej registrerad) 21 apr 2009 11:12
Eh, vad dillar ni om Lunchpatrullen? Var ni verkligen på rätt ställe? Jag har ätit där flera gånger o känner mig helt nöjd, stället fåt kanske inte en femma, men helt klart prisvärt o schysst mat!
Estrella (Ej registrerad) 21 apr 2009 11:15
Om lunchpatrullen inte gillar maten måste den vara alldeles fruktansvärt dålig, de tycker ju alla restauranger är bra.
Foodistan, namnet var kul iaf.
Daniel (Ej registrerad) 21 apr 2009 11:59
förstår inte hur lunchpatrullen ens kan skriva sån nedlåtande rubrik!
tänk efter dom kanske e nya inom resurangbranchen och kanske har satsat hela sitt liv på detta..detta va riktigt dålig stil av er!folk läser detta varje dag och det konstiga e hur f-n folk kan lita på era smaklökar..pga detta så får dom nu ju bara mindre gäster!e det de ni vill eller ni e f-n i h..vete inte kloka i skallen...hoppas någon gång ni öppnar något och folk skriver samma sak om er..sl
Restaurangägaren (Ej registrerad) 21 apr 2009 12:30
Jag äger den av Lunchpatrullen nu totalsågade restaurangen. Självklart är jag bestört och besviken över vad som skrivits, men jag vägrar ta lunchpatrullen på allvar. Min restuarang som nu kritiserats så hårt har endast bytt namn och meny, personalen och kocken är densamma som innan när restaurangen hette Akropol och fick klart godkänt av samma patrull, se artikeln: http://lt.se/kulturnoje/lunchpatrull/1.6416. Samma kock som innan alltså... Och samma salladsbar, t o m inredningen är densamma... Tråkigt att LT ska behöva ljuga ihop sensationsnyheter för att få upp läsarintresset. Och att göra det på vår bekostnad är inte fair play, det slår bara tillbaka mot er i form av bristande trovärdighet.
helben (Ej registrerad) 21 apr 2009 12:33
Daniel! Man får väl utgå från att de som läser texten kan gå till resturangen och äta själva och bilda sig en egen uppfattning? LT påstår ju inte att detta är sanningen utan berättar om sina erfarenheter. Sedan är det ju alltid en avvägning mellan pris och kvalitet.
Själv gillar jag ett bra salladsbord och färskt bröd så jag väntar nog ett tag med att besöka Foodistan.
Svar:
men jag tycker att ni kan lägga ut bilder på er själva efter varje gång ni skrivit något om någon resturang så alla kan se era fula ansikten och ge er komentarer rakt upp i eran ruttna ansikten istället era nollor...ni e riktigt pinsama människor....kan inte ens fatta att ni får betalt för att skriva era ruttna rubriker i lt..pinsamma människor..men ni kanske e bidragstagare och gör detta gratis för att få mat i magen sen klaga
Sigge (Ej registrerad) 21 apr 2009 12:50
Men allvarligt; lunchpatrullen har helt rätt den här gången. Stället var nog det sämsta jag varit med om på många år. Blir inga återbesök där inte...
Elias (Ej registrerad) 21 apr 2009 13:49
Ett tips till den bestörte restaurangägaren : gå tillbaks till grekiskt. För den nya menyn var inte aptitlig. Har ätit 2 gånger sen bytet, även om jag sa att jag inte skulle gå tillbaks efter den första. Båda gångerna var en smärre katastrof...
God mat???? (Ej registrerad) 21 apr 2009 18:13
Har inte ätit där ,men maten i s-tälje är under all kritik
man blir för det mesta besviken
Snaskätaren (Ej registrerad) 21 apr 2009 18:58
Ägaren borde vara tacksam som får goda råd av lunchpatrullen. Ta nu din ilska och lägg den på förändringsinriktat arbete.
Och tänk positivt: Det kan bara bli bättre!
Svar:
Visst kan jag hålla med om att man ska vara tacksam för goda råd.. men det som var här är inte goda råd uttan total sågning av resturangen. har inte ätit där själv men jag undrar ändå Vilken utbildning har Lunch patrullen i mat och inredning?? Tycker det är fel om man bara tar någon från gatan och säger här prova alla södertäljes resturanger och skriv sen vad du vill. Alltså alla tycker vi olika så därför tycker jag nog att det vore på sin plats och hoppas att dom har en viss form utav inredning och matlagning. Om inte säger det bara vilken seriös tidning detta är.
kalle (Ej registrerad) 21 apr 2009 19:33
mycket bra restaurang!!!! jag är själv kock så jag kan lite om smakerna och det smakade utmärkt!!!
Peter (Ej registrerad) 22 apr 2009 01:06
Lunchpatrullen, jag vet inte om jag ska skratta eller gråta.
Alla recensioner ni har skrivit är helt värdelösa, ni är helt värdelösa, det finns alltså ingen som helst värde att ni ens existerar, ni skämmer ut LT, jag blir bara arg och frustrerad varje gång jag läser era hemska jävla inlägg. Vad kan ni egentligen om mat, har ni gått någon typ av utbildning, hotell eller restaurang, eller något liknande, har ni någon typ av erfarenhet av kock eller servis överhuvudtaget. Ni recenserar pizzerior och kebaber och total sågar dom, för att vad??? är kanske kebaben för kall, alltså helt seriöst. Jag respekterar en ärlig och trovärdig recension,om min restaurang får dålig kritik så kan jag ta det om det nu verkligen stämmer.Så länge kritiken kommer från professionella reportrar, som tar sitt jobb på största allvar, som vi restaurang ägare gör, Ni är långt ifrån professionella, ni är avskumm helt enkelt.
Svar:
Håller med dig
Nöjdkund (Ej registrerad) 22 apr 2009 06:45
Gillar inte lunchpatrullen maten behöver de inte i hv skriva skit om stället.Deras smaklökar tvingar inte oss till andra restauranger.
Själv var jag där, åt falafel i bröd och tycker det var bästa jag ätit i hela mitt liv ,god falafel med humus fräschsallad rödlök,tomater,gurka,pepperoni,oliver,sesamsås,vitlöksås och starksås.Har inte stället alkohol eller inte ens öl ? är det en annan historia.
Mat älskaren (Ej registrerad) 22 apr 2009 10:24
Aldrig ätit där, men tycker det är lite taskigt att skriva en sådan nedlåtande artikel.. Folk borde ju få gå dit o testa själva innan ni sågar.. Synd om ägarna kommer mista en massa kunder pga av denna artikel.. väldigt lågt faktiskt, jag vet inte vad jag skulle ha gjort om det skrevs så om min restaurang om jag vorit i den branschen, måste kännas hemskt..
A (Ej registrerad) 22 apr 2009 20:51
Akropol öppnades av greker,RIKTIGA GREKER.Och dom sålde för flera år sedan.Det finns bara en riktig grekisk resturang i Södertälje, det är Lemoni.
Svar:
men maten på lemoni smakar riktigt dåligt...om man ska äta riktigt god mat så åk til grken i nykvarn och ät riktig grekisk mat
tomas (Ej registrerad) 22 apr 2009 21:02
Den här lunchpatrulen borde läggas ner nu det har varit många klagomål på dem restaurangerna vill nog inte ha eran åsikter lägggggnerrrrrrrrrrr nuuuuuuuu det räcker nu.
Jakthund (Ej registrerad) 23 apr 2009 10:00
Tack lunchpatrullen! Den här staden är redan överetablerad vad gäller tvivelaktiga "restaurang ägare"
Vem som helst kan ju slänga upp ett hak i den här hålan utan någon som helst kunskap i livsmedelsfrågor.
Hygien går inte att stava till.
Svar:
Jakthund, din okunskap stinker! Alla s.k. "tvivelaktiga restaurang ägare" (du t o m särskriver din j-la analfabet!) genomgår mycket tuffa krav på kunskap i hantering av livsmedel och hygien, långt innan de ens får sälja en varmkorv med bröd! Kraven är så tuffa att inte vem som helst klarar av dem, fråga Miljökontoren runtom i landet innan du uttalar dig så flagrant igen.Du kan äta din hundmat hemma istället.
Målaren (Ej registrerad) 23 apr 2009 13:46
Har varit på dom flesta ställen o ätit som lunch patrullen betygsatt
o tycker det stämmer ganska bra, är så trött på skabbiga ställen med torrt bröd o dåliga salladsbord och flottig mat
är det så jobbigt o s försöka fräscha till lite iallafall
har klagat ibland när brödet varit torrt eller maten smakar dåligt men får offta till svar att "det e färskt bröd inte vårt fel" eller liknande
känns som dom som skriver här o klagar på lunch patrullen jobbar själv på restaurangerna som får dålig kritik eller är släkt med någon där
Det krävs bra mat för att hålla sig kvar här i restaurag täta södertälje
Svar:
Bröd, bröd, bröd, detta tjatande på bröd! Betalar du 70 spänn för käk för att sen racka ner på brödet? Bortskämd är vad du är! Krig o elände borde du få uppleva för att lära dig uppskatta den torraste brödsmula.
P (Ej registrerad) 23 apr 2009 16:57
Jag håller med greken i turinge har bra mat. Det är för att maten lagas av en grek. Och han vet hur man lagar grekisk mat.
Alltså indier lagar indiskt, kineser lagar kinesiskt och greker grekiskt. Eller!?
Lunchpatrullen=Misslyckade kockar (Ej registrerad) 23 apr 2009 22:47
Håller med dig "Mat älskaren".. vem f-n e lunchpatrullen som ska avgöra om en restaurang är bra eller dålig. Ärligt talat lägg ner skiten för f-n. Det som lunchpatrullen tycker smakar dåligt kanske någon annan älskar. Så sluta hacka ner alla restauranger. Tycker synd om nuvarande ägare som får betydligt mindre o göra tack vare nåra "matproffs" Ha en bra daaag allihopa =)
A.B (Ej registrerad) 23 apr 2009 22:48
Måste bara skriva här att det är för j-ligt att man totalsågar ett helt nyöppnat ställe så här pga ett besök. Jag och en vän har bara ätit där en gång och skulle kunna ge Foodistan 4 kringlor baserat på det besöket. Lunchpatrullen recenserar som mellanstadieelever och verkar mest vara sura för att Akropol är borta.
Det verkar som att folk som inte har någon kulinarisk kunskap över huvud taget sitter och bestämmer vilka restauranger i Södertälje det ska gå bra för, och vilka det ska gå dåligt för.
Jag tyckte Foodistan var helt okej vad gäller maten. Salladsbordet och brödet var dåligt. Men maten man beställde var mycket god.
Vem fan beställer panerad fisk på ett ställe som heter Foodistan?
- Jo, husmanskostälskande gummorna på Lunchpatrullen.
LT, lägg ner verksamheten, eller anställ någon som kan sin grej. Det här handlar inte om att testa semlor på bagerier, utan en bedömning som kan avgöra människors framtid.
Ralf (Ej registrerad) 23 apr 2009 23:04
Underligt att de som inte håller med eller inte "gillar" Lunchpatrullen sänker sig till så grova påhopp som de gör i den här tråden. Det känns som om de nästan hotar och försöker skrämma till tystnad. Det känns utstuderat planerat, troligtvis av dem som drabbas av negativ kritik. Oroväckande, men jag har förstått att det är så restaurangbranschen fungerar i Södertälje... När ska någon göra någonting åt detta?
Svar:
@ Ralf Ja du, Ralf ! Här är en illaluktande kebab begravd ! Gossarna ovan tar i för kung och fosterland ! Pojkar, ta till er kritiken, som säkerligen är berättigad ! Utveckla er och bättra er ! Genom små investeringar och lite jävlar anamma, så ska ni se att även Lunchpatrullen i Södertälje sjunger er lovsång ! / Kocken
FinskaBruden (Ej registrerad) 24 apr 2009 01:23
Bra o veta att stället inte e bra. Man vill ju inte bli besviken direkt!!!
Elmeri (Ej registrerad) 24 apr 2009 04:20
När ett lunch hak serverar pulvermos så visar det nivån på stället o man behöver ju inte va gourmet för att förstå att de inte kan överleva. 3 av 4 restauranger går under det första året....
Restaurangägaren (Ej registrerad) 24 apr 2009 10:50
Elmeri, Lunchpatrullen m fl. En sak är säker, vi skulle normalt inte servera pulvermos! Och om vi skulle göra det skulle den ingå i en välplanerad "gatuköksrätt" då även pulvermos kan vara en höjdare om man har finess!
Och till Ralf säger jag: kommentarerna här skrämmer inte ngn till tystnad. LP vet redan om att de suger hästballe, men så länge LT går dåligt så backas de upp för att kunna höja läsarintresset. Och sensationsnyheter har betydligt större värde än positiva nyheter. Så funkar den här sjuka världen.
Och du Kocken: Jag lagar inte mat för att höra lovsång från ett gäng amatörer på LT. Jag lagar mat för vanligt folk som vill äta god och mättande mat, lagad på mitt vis... ingen annan än vanliga kunder ska diktera villkoren för en restaurang.
Asless på dålig mat! (Ej registrerad) 24 apr 2009 11:16
Vad är problemet? Ska ni bestämma nu vad en tidning får skriva? Skrämmande!! Förmodligen så förtjänade de den dåliga kritiken. Det är alldeles för många som öppnar restauranger utan ordentlig utbildning och ett bra koncept. Hört talas om "affärsidé"?
Om man betalar 70 kr för en lunch så är det MINSTA man kan begära att brödhelvetet är färskt!
Tack o lov för Lunchpatrullen
Estrella (Ej registrerad) 24 apr 2009 13:08
Om jag blev serverad pulvermos på en restaurang skulle jag kräva pengarna tillbaka.
Peter (Ej registrerad) 24 apr 2009 13:39
Med den attityd och det språkbruk som "Restaurangägaren" har så blir man förundrad över hur han/hon har kapaciteten att ens starta en restaurang, än mindre driva den till någonting som fungerar. Taggarna utåt är bara förnamnet! Det har inte slagit dig att det kan finnas någon substans i den kritiken som riktas mot Foodistan, både av den förnämliga Lunchpatrullen och av kommenterare här på hemsidan?
Jag har ätit där en gång och kan bara instämma i kritiken.
Gör om - gör rätt!
...och lycka till! :)
Restaurangägaren (Ej registrerad) 24 apr 2009 14:52
Ok, tack för synpunkterna. Jag ska alltså bara lägga mig platt ner och acceptera påhopp som att vi serverar pulvermos (fast vi inte har det) , serverar nudlar (fast det inte alls förekommer på menyn), och har ett magert salladsbord (skäms på mig som bjuder på "bara" 7 olika salladsskålar för totalt 3 lunchgäster). Jag ska svälja all denna offentliga förnedring i tidningar och på internet, för att brödet var lite torrt den dagen då fruktade LP kom på besök och att fisken inte var tillräckligt fin. Artikeln sågade oss vid fotknölarna... Att 4 personer snart blir utan arbete och köar utanför både sos och arbetsförmedling, det är precis vad den här stan behöver just nu... Visst är LT fantastiskt, deras engagemang för att utveckla S-tälje framåt är otroligt fantasirikt och konstruktivt! Ursäkta ordvalet av hästballe... en populär radiopratare har inspirerat mig, men jag vill inte smutskasta honom nu. Trevlig helg på er! Nya tag nästa vecka.
alex (Ej registrerad) 25 apr 2009 10:53
Mycket bra restaurang!!!kommer att äta där flera gånger
Elmeri (Ej registrerad) 26 apr 2009 04:19
Ja du, inte va de färsk gösfile som du hade panerat själv , utan en hoki file som va färdigpanerad som du tog från frysen o pastan inte va den hemmagjord men från fabriken i Järna andrasortering och umami smaken kom från E621 som gav mig huvudvärk..
Elmeri (Ej registrerad) 26 apr 2009 07:27
Höjer man råvarukostnaden från 5-6 kronor per portion till 17,50 så kan man göra underverk med maten o ändå kunna hålla priset 70kr för en lunch. Alla som jobbar innom restaurang branchen vet det 4 gånger råvarupriset för en maträtt så går det runt o det blir en vinst över....
kalle (Ej registrerad) 26 apr 2009 08:46
Ralf säger "Underligt att de som inte håller med eller inte "gillar" Lunchpatrullen sänker sig till så grova påhopp som de gör i den här tråden."
Vad förväntar du dig för kommentarer på en artikel som passerar alla lågvattenmärken???? Lägg ner lunchpatrullen... tack för ordet.
Skall vara tokstan för detta.. (Ej registrerad) 26 apr 2009 23:18
Det är extremt urholkat att det sitter allehanda allvetare av alla de slag och påpekar att lunchpatrullen är bla bla bla och gör dåligt jobb bla bla och bla bla igen, och inte kan eller vet ngt eller har utbildning ect ect. Det hackas&mals på för kung&fosterland. Men med inte någon som helst självinsikt över att Person/erna själva?? (med dessa inlägg) Låter värre än den mest bedrövliga skvallerkärring som går att finna I hela tokstad. Skvallerkärringar SOM finns i både man/kvinnoform är inte vad stan behöver mer av!! Nej det är ej ens på den nivån. Det låter som understimulerade 5-åringar på öppna förskolan! Sånt har ni tid med? Hacka&mala ist för att komma med ngt som är av intresse eller VÄRDE för eventuell restaurang-sågning?! Herregud sånt jädra blaj...
helben (Ej registrerad) 27 apr 2009 08:46
Det är väl självklart att lunchpatrullen INTE ska vara kockutbildade eller liknande. De ska vara vanliga lunchätare, precis som du och jag. Det är väl inga proffsynpunkter man vill ha utan bara vad de tyckte om maten resturangen serverade.
Däremot kan jag nog tycka att patrullen borde äta på varje ställe mer än en gång...
RR (Ej registrerad) 27 apr 2009 09:48
Jag ska ner där i veckan och smaka deras mat får se om lunchpatrullen har rätt vilket jag tvekar på.
Artikel gerillan (Ej registrerad) 27 apr 2009 13:37
Vilken rolig artikel ... alla vet ju att "smakenärsombaken patrullen" egentligen bara tycker om chips o godis. Skulle inte förvåna mig om det var ett gäng soffliggare som sitter framför tvn hela dagarna me chips o godis osså kaffe till också ... trevligt :)
Suck.... (Ej registrerad) 27 apr 2009 13:48
Re: Restaurangägare
Ja, du ska lägga dig platt!!!! Är du från en annan planet eller? Det man gör när man får konstruktiv kritik är: 1: Tar till sig den 2. Talar om för alla som kommenterar att VI, VI SKA MINSANN BÄTTRA OSS SÅ ATT VI ALDRIG MER FÅR DEN HÄR KRITIKEN. Punkt. Smart va?
Undrande (Ej registrerad) 10 jun 2009 15:45
Har de stängt?