Vad tänker du på när du hör "Södertälje"?
I veckan som gått har jag varit sportlovsfarmor för mina två stockholmska barnbarn. Själv var jag föga sportig under min skoltid, minns bäst det sportlov i gymnasiet då vi skulle lära oss civilförsvar, vilket mest bestod i att ligga på ett gymnastiksalsgolv med låtsasbrutna armar och ben medan klasskamraterna förband mig. En passiv njutning.
Relaterat
Fakta
Ami Lönnroth
Sysselsättning: Journalist och författare.
Födelseår: 1940.
Bor: I Sörmlandsgården, ett av Södertäljes äldsta trähus.
Familj: Gift med Per-Eric Mattsson. Tillsammans har vi fyra barn och nio barnbarn.
Kuriosa: Älskar handskrivna brev men skriver själv på dator.
Kontakt: ami@bibliobi.com
Men nu har jag lärt mig vad ett aktivt sportlov kan vara, tack vare Jonatan, 9, och Sebastian, 7. Var kan det bättre firas än just i Södertälje? Vi började med Torekällberget, en bra promenad – och underbara kardemummabullar hos bagarn. Sedan sportlovsdag på Axa sports center.
När Jonatan fått använda sin nya ishockeyklubba till att bolla puck med en av SSK:s elitspelare och fått beröm för att han var så duktig, då var hans lycka gjord. Nästa dag blev det Tom Tit, ”det roliga stället” som Sebastian kallade det redan när han var fyra år.
Han är normalt en rätt tystlåten liten kille men knappt hade han kommit innanför dörrarna på det roliga stället förrän han förvandlades till en lycklig, skrattande, pratsam person som avverkade det ena spännande experimentet efter det andra: ”Kolla, Jonatan!” Och Jonatan kollade medan Sebastian anförde upptäcktsfärden.
Slutklämmen med ”råttrace” – ja, riktiga råttor vid namn Louise och Sigrid, som visade sina akrobatiska konster – var en hit. Ingen råttfobi i hörsalen på Tom Tit, fullpackad med förtjusta ungar.
Just nu när jag skriver detta, sista dagen på lovet, är killarna med sin älskade vicefarfar på Sydpoolen, ännu ett efterlängtat äventyr för dem liksom många andra Stockholmsbarn. Skulle man fråga den yngsta generationen stockholmare vad de tänker på när de hör ”Södertälje” så tror jag det skulle bli betydligt mer SSK, Sydpoolen och Tom Tit i svaren än den bild av stan som annars frodas – ett centrum för kriminalitet och gängbråk.
Stockholmsbarnen är i gott sällskap med en ung man som brukade tillbringa sina skollov i Södertälje för så där 135 år sen. Valdemar Vedel hette han och var barnbarn
till journalisten Wendela Hebbe, vars hus numera är ytterligare en Södertäljeattraktion.
Han växte upp i Köpenhamn och blev så småningom en känd litteraturprofessor. Men en man med barnasinnet i behåll. En riktig ankdamm, tyckte han och hans syskon om livet i Danmarks huvudstad. I sina barndomsmemoarer talar han däremot lyriskt om livet i det vilda och exotiska Södertälje, det som för honom var ”något äventyrligt-poetiskt och konstnärligt-bohemiskt.” Ja, precis som för Jonatan och Sebastian.


1 m/s















Senaste kommentarerna:
Skrivet 9 mar 2010 12:02 Bengt (Ej registrerad)
En sossestyrd kommun som har totalhavererat. Landets mest skuldsatta kommun per invånare, landets sämsta skolor sett till kunskapsnivån, troligen landets värsta brottslighet, den del av befolkningen som kan fly gör det och det hela styrs av en sosse som åker till Washington och skryter om sin förträfflighet. Hade damen tänkt sig en annorlunda beskrivning eller går det bra med sanningen?
Skrivet 9 mar 2010 16:40 Fafhrd (Ej registrerad)
En kommun där politiker och polis förnekar att det finns kriminella gäng och att man säger att det är som "vilken" stad som helst. En kommun där kommunalrådet Lago tar pengar som han fått för att satsa på skolan till att lägga på helt andra saker som "tak över huvet" för att referera LT.
En kommun som har totalhavererat och som man verkligen INTE vill förknippas med, man ljuger om någon frågar vad man kommer ifrån!
En kommun som är ett bra exempel på hur ett TOTALT misslyckad integration har fungerat år ut och år in UTAN att man försöker åtgärda felen!
Det tragiska är att detta är sant, och jag är med säkerhet INTE ensam om att tycka detta, läs bara vad "Bengt" skriver.
När ska politiker sluta förneka och ljuga hela tiden om vad man anser om detta TOTALA misslyckande?
Skrivet 9 mar 2010 17:00 m (Ej registrerad)
Södertälje är o kommer alltid o förbli Södertälje! Oavsett om det är goda eller onda tider, man lär sig av sina misstag.
Skrivet 10 mar 2010 07:20 Född här (Ej registrerad)
När jag träffar folk från stockholm och dom antingen vet eller får reda på att jag kommer från södertälje blir följdfrågan alltid: "Ni har mycket invandrare där va?". Och nästa fråga blir: " Mycket problem va? ". Klockrent, utan att vi överhuvudtaget diskuterat ämnet tidigare.
Det kanske talar sitt eget lilla språk om hur folk ser på vår lilla hemtrevliga stad.
Skrivet 10 mar 2010 08:24 lol (Ej registrerad)
jag tänker på dom 5 miljarder kronor som Sverige ska skänka till Island
när alla gnäller om skatter och hur vi i Södertälje
kostar på oss pengar och vi ska spara och vånda på var enda öre
och folk gnäller om socialbidragen sjukskrivningar bostadsbidrag vården av pensionerer
dessa kostnader tyr sig fjutiga gemfört med 5 miljarder plus pengar banker 1 bilion kronor som slägdes till baltiska länderna
dessa pengar kunde göra Susan i Sveriges och Södertälje ekonomi
Skrivet 10 mar 2010 08:30 Murmelmuff (Ej registrerad)
Ja, Sydpoolen och Tom Tits är trevliga och gör bra reklam för stan, men de är inte något som definierar en stad. Södertälje som stad är dock något av en symbol för de havererade socialdemokratiska drömmarna om mångkultur, social ingenjörskonst och politik som lösningen på alla problem.
Det är möjligt att barn tänker på Tom Tits när du nämner Södertälje, men vad hjälper det liksom? Sveriges sämsta skolresultat gör att deras föräldrar inte kommer flytta hit sina familjer.
Lite svårt att förstå syftet med artikeln, men antar att det var ett försök att måla upp en annan bild av Södertälje än den som ges i medierna. Problemet är bara att bilden är välförtjänt. Södertälje är inte helvetet på jorden som man kan tro när man läser vissa kommentarer, men den är verkligen inte Sveriges bästa stad heller, utan bland de sämre. Och när du skriver om att staden är "spännande" så borde du förstått att det är en egenskap de allra flesta människor inte tycker är önskvärd i en stad.
Mvh
Skrivet 10 mar 2010 09:20 Besviken (Ej registrerad)
Problem!!! Tycker det sammanfattar Södertälje ganska bra.
Skrivet 10 mar 2010 15:42 Jakthund (Ej registrerad)
Jag tänker på en spökstad som töms på svenskar.
Skrivet 10 mar 2010 17:37 Ville (Ej registrerad)
Ja visst finns det problem i Södertälje,men när man har flyttat från Södertälje,så märker man att samma problem dycker upp på andra håll,
Där det finns,mer Skandinavier.
Skrivet 10 mar 2010 22:15 lol (Ej registrerad)
jag tänker på dom 5 miljarder kronor som Sverige ska skänka till Island
när alla gnäller om skatter och hur vi i Södertälje
kostar på oss pengar och vi ska spara och vånda på var enda öre
och folk gnäller om socialbidragen sjukskrivningar bostadsbidrag vården av pensionerer
dessa kostnader tyr sig fjutiga gemfört med 5 miljarder plus pengar banker 1 bilion kronor som slägdes till baltiska länderna
dessa pengar kunde göra Susan i Sveriges och Södertälje ekonomi
Skrivet 11 mar 2010 09:50 Björn (Ej registrerad)
Jag tänker på otrygghet, bilbränder, invandrargäng som terroriserar andra grupper, våldtäkter, skol och butiksbränder, segregering, socialbidrag, en allt krympande välfärd, hukande och mörkande politiker.
Har jag fel av min bild av S-tälje
Skrivet 11 mar 2010 13:16 Ung tjej (Ej registrerad)
När jag läser alla dessa kommentarer så förstärks min bild av hur fördomsfulla de flesta svenskar är egentligen. Jag har försökt under en lång tid att anpassa mig till det svenska samhället och de svenska värderingarna för att passa in, men det känns som att man aldrig blir accepterad. Själv är jag syrianska (ursprungligen) och född i Sverige. Vad gäller utseende så skiljer jag mig inte så mycket från de övriga skandinaverna. Jag har haft en underbar barndom med underbara föräldrar som har lärt mig att respektera alla trosläror och åsikter samt att utbilda mig för att få en bättre världsuppfattning. Detta kommer jag att föra vidare till mina barn. Därför är det inte rätt att man drar alla över en kam så fort man hör att det finns ett gäng som härjar därute av en viss etnicitet. Jag blir så ledsen och arg över alla dessa fördomar. Jag har själv råkat ut för en "förgripare" som råkade vara svensk till sitt ursprung och ändå har jag inte dragit alla över en kam.
Skrivet 11 mar 2010 14:03 Bengt (Ej registrerad)
Ung tjej (Ej registrerad) skrev: När jag läser alla dessa kommentarer så förstärks min bild av hur fördomsfulla de flesta svenskar är egentligen. Jag har försökt under en lång tid att anpassa mig till det svenska samhället och de svenska värderingarna för att passa in, men det känns som att man aldrig blir accepterad. Själv är jag syrianska (ursprungligen) och född i Sverige. Vad gäller utseende så skiljer jag mig inte så mycket från de övriga skandinaverna. Jag har haft en underbar barndom med underbara föräldrar som har lärt mig att respektera alla trosläror och åsikter samt att utbilda mig för att få en bättre världsuppfattning. Detta kommer jag att föra vidare till mina barn. Därför är det inte rätt att man drar alla över en kam så fort man hör att det finns ett gäng som härjar därute av en viss etnicitet. Jag blir så ledsen och arg över alla dessa fördomar. Jag har själv råkat ut för en "förgripare" som råkade vara svensk till sitt ursprung och ändå har jag inte dragit alla över en kam.
Ännu ledsnare blir då vi som råkar ut för dessa gäng. Hur skulle du själv må om du upplät ditt land till fristad för folk i nöd och de tackar dig som nu många av dina landsmän och andra invandrare gör. För du kan väl ändå inte påstå att alla invandrare sköter sig exemplariskt.
Personligen tycker jag att de flesta invandrare skall känna sig välkomna, men de som inte sköter sig och därmed förstör för sina landsmän skall ut.
Skrivet 11 mar 2010 17:40 Ung tjej (Ej registrerad)
Jag har aldrig påstått att alla invandrare sköter sig och jag skäms över dem som inte kan anpassa sig och bete sig civiliserat.
Eftersom att jag till stor del även känner mig svensk som är född här, så kan jag förstå hur det svenska folket känner. Men man är inte av samma skrot och korn, bara för att man tillhör en viss folkgrupp. Det är alltid minoriteten som syns och hörs, men det finns skitstövlar bland oss alla. Jag tror att det har att göra med uppfostran, snarare än etnicitet. Jag fick lära mig att älska oavsett och att inte vara fördomsfull mot de som är annorlunda eller har åsikter som strider mot mina egna. Alla har rätt till egna åsikter, så länge de inte känner agg eller tvingar andra att tycka likadant.
Håller fullständigt med dig och tycker att de invandrare som inte sköter sig, bör skickas tillbaka till sina hemländer. Men sluta upp med alla dessa fördomar, det finns många syrianer där ute som faktiskt är högutbildade och som sköter sig exemplariskt.
Skrivet 11 mar 2010 18:01 less (Ej registrerad)
Jag tänker att stan liknar mellan östern med sina invånare. Knappast vad man skulle kalla en mångkulturell stad. Tänker oxå på kriminallitet som försigkommer rikligt här i olika former.
Skrivet 11 mar 2010 20:24 Invandrare 1957 (Ej registrerad)
Man vill tänka goda tankar om Södertälje. Sen läser man kommentarerna innan. Så tänker jag på invandrar farbrorn som trängde sig i kön till Nordea. jag påpekade det på ett fint sätt han hotade med att slå ner mig med käppen. Om han visste hur mycket han förstör för uppfattningen av stan. Det jag egentligen vill tänka om Södertälje det är alla som fått det härliga nöjet att slussa se stan från vattnet vad vacker den är. Alla badstränderna. Skogarna runt stan. Maren tänk vad man kunde göra av den istället. Det finns så mycket fint med stan. Tänk om människorna kunde uppskatta det.
Skrivet 11 mar 2010 21:15 NB (Ej registrerad)
SSK , Sydpoolen och Tom Tits?
Neeej, det är inte det jag tänker på när jag hör Södertälje!
Skrivet 12 mar 2010 09:40 Bengt (Ej registrerad)
Ung tjej (Ej registrerad) skrev: Jag har aldrig påstått att alla invandrare sköter sig och jag skäms över dem som inte kan anpassa sig och bete sig civiliserat.
Eftersom att jag till stor del även känner mig svensk som är född här, så kan jag förstå hur det svenska folket känner. Men man är inte av samma skrot och korn, bara för att man tillhör en viss folkgrupp. Det är alltid minoriteten som syns och hörs, men det finns skitstövlar bland oss alla. Jag tror att det har att göra med uppfostran, snarare än etnicitet. Jag fick lära mig att älska oavsett och att inte vara fördomsfull mot de som är annorlunda eller har åsikter som strider mot mina egna. Alla har rätt till egna åsikter, så länge de inte känner agg eller tvingar andra att tycka likadant.
Håller fullständigt med dig och tycker att de invandrare som inte sköter sig, bör skickas tillbaka till sina hemländer. Men sluta upp med alla dessa fördomar, det finns många syrianer där ute som faktiskt är högutbildade och som sköter sig exemplariskt.
Jag är mycket väl medveten om att en majoritet av invandrarna är skötsamma människor som är värda respekt. Men jag är förvånad över att de inte tar itu med dem som förstör för alla skötsamma invandrare. Jag har aldrig hört att någon invandrar förening tar avstånd från dessa figurer, varför?
Jag är säker på att många skötsamma kan peka ut den som besköt polishuset och de som misshandlade den tjugoåriga flickan. Men man väljer att tiga och värna gruppen. De stora förlorarna blir den egna etniska gruppen.
Skrivet 12 mar 2010 13:12 Flyttbestyr (Ej registrerad)
Vad man tänker på ?? En havererad stad som man inte vill bo kvar i !
Skrivet 12 mar 2010 18:32 Ung tjej (Ej registrerad)
Ung tjej (Ej registrerad) skrev: Jag har aldrig påstått att alla invandrare sköter sig och jag skäms över dem som inte kan anpassa sig och bete sig civiliserat.
Eftersom att jag till stor del även känner mig svensk som är född här, så kan jag förstå hur det svenska folket känner. Men man är inte av samma skrot och korn, bara för att man tillhör en viss folkgrupp. Det är alltid minoriteten som syns och hörs, men det finns skitstövlar bland oss alla. Jag tror att det har att göra med uppfostran, snarare än etnicitet. Jag fick lära mig att älska oavsett och att inte vara fördomsfull mot de som är annorlunda eller har åsikter som strider mot mina egna. Alla har rätt till egna åsikter, så länge de inte känner agg eller tvingar andra att tycka likadant.
Håller fullständigt med dig och tycker att de invandrare som inte sköter sig, bör skickas tillbaka till sina hemländer. Men sluta upp med alla dessa fördomar, det finns många syrianer där ute som faktiskt är högutbildade och som sköter sig exemplariskt.
Bengt (Ej registrerad) skrev: Jag är mycket väl medveten om att en majoritet av invandrarna är skötsamma människor som är värda respekt. Men jag är förvånad över att de inte tar itu med dem som förstör för alla skötsamma invandrare. Jag har aldrig hört att någon invandrar förening tar avstånd från dessa figurer, varför?
Jag är säker på att många skötsamma kan peka ut den som besköt polishuset och de som misshandlade den tjugoåriga flickan. Men man väljer att tiga och värna gruppen. De stora förlorarna blir den egna etniska gruppen.
Kan du ta itu med de svenskar som våldtar och antastar små barn samt sysslar med en massa olika bedrägerier? Där är svenskarna (ta inte illa upp) överrepresenterade enligt statistiken.
Jag tror inte att folk tiger om våld, bara för att man tillhör samma folkgrupp. Särskilt inte föreningarna eller kyrkan. Har själv varit där dvs i kyrkan under högtiderna och hört prästen prata om det som skett ute i samhället, för att göra folk medvetna och ta ställning.
Precis som svenskarna har allting blivit väldigt individuellt. Var och en tänker snarare på sig själv i dagens läge. Jag kan inte stå för det någon annan gjort. Men sker det framför mina ögon eller har jag ngn annan slags info, så anmäler jag givetvis, även om det skulle handla om min egen bror.
Men nu är det så att bägge mina bröder är välutbildade och uppfostrade med kärlek och respekt. Jag har endast sett den goda sidan och hoppas att man förutom allt negativt, även ser det positiva i folk.
Skrivet 13 mar 2010 17:48 Bengt (Ej registrerad)
Sign. Ung tjej, tyvärr så får jag inte bemöta ditt inlägg har en självutnämnd förmyndare beslutat. Därför så får vi avsluta ordväxlingen här och nu.
Skrivet 13 mar 2010 18:36 haha (Ej registrerad)
invandrare
Skrivet 13 mar 2010 22:04 klas Jaederfeldt (Ej registrerad)
en taskig kommun med en massa invandrare
Skrivet 13 mar 2010 22:05 klas Jaederfeldt (Ej registrerad)
skönt att jag skall flytta till Vingåker
Skrivet 14 mar 2010 17:52 Södertäljebo (Ej registrerad)
Södertälje = Tom Tits Experiment, Sydpoolen, klaffbron, torget, maren, många backar att gå upp- och nedför :), Torekällberget, kringlor....en mysig stad :)
Dock växer vi och blir större hela tiden vilket medför en del problem med gängbildningar osv som är vanligt på större orter. De som har problem med större städer bör flytta till något mindre. Jag älskar dock min hemstad :)
Skrivet 14 mar 2010 19:35 goten (Ej registrerad)
Ung Tjej,du har en förmån som invandrare generellt har,du får nämligen skriva och säga vad du vill om oss svenskar och åberopa statistik.
Tvärt om betraktas som hets mot folkgrupp och är därmed olagligt,om det mot förmodan inte censureras.
Skrivet 14 mar 2010 23:43 pg™ (Ej registrerad)
majbrasor året om
Skrivet 15 mar 2010 20:01 Bengt (Ej registrerad)
En stad fylld av knäppgökar som fortsätter att stödja de politiker som skövlat staden bortom all räddning.
Skrivet 15 mar 2010 20:40 AA (Ej registrerad)
SÖDERTÄLJE=..Våld,för många krogar,frisörsalonger,svarta pengar,droger,bränder,skadegörelse,...Sen har vi Tom Tits,Sydpolen,Torekällberget(änsålänge)..o en massa annat konstigt strunt..Som jag inte har besökt,fast jag bor o har alltid bott i stan..För vem vågar gå ut..med livet som insats..
Skrivet 16 mar 2010 09:58 Telge (Ej registrerad)
Vi spelar i hockeyns finrum nästa säsong......
Eller hur?
Skrivet 16 mar 2010 11:26 Telge (Ej registrerad)
Vi spelar i hockeyns finrum nästa säsong......
Eller hur?
Skrivet 16 mar 2010 20:11 Paul Hewston (Ej registrerad)
Vad tänker du på när du hör "Södertälje"?
Invandring, kriminalitet, ett hockeylag som andra skrattar åt eftersom de misslyckas varje år sen 80-talet, gruppvåldtäkter, stenkastning, slakthus till sjukhus, omvänd rasism i mängder, svenska barn på dagis som lär sig prata med arabisk dialekt... vägar som allt som oftast har köer och en stadskärna som man måste igenom efter som en marenbro inte går att få fram på ett bra sätt.
Men visst finns de en del bra i Södertälje också, hmm.
Ett fint Maren (som är helt stängt och tråkigt) med "fiskare" på bryggorna och alkisar i grässlänterna :)
Innebandy och basket på hög nivå med lite publik.
Fotboll på hög nivå med två klubbar som vägrar gå samman och bli ett riktigt bra lag och som inte vill representera Södertälje utan hellre något som inte finns i Mellanöstern.
Behöver ja säga att ja lämnat min hemstad Södertälje, och så även hela min familj, kusiner osv. Totalt ett 20 tal personer.
Tragiskt men sant. Heja Lago & co.
Skrivet 17 mar 2010 13:20 peppesbodega (Ej registrerad)
Södertälje är för mig AstraZeneca, Scania och en idrottsstad där de 2 stora borde gå in och säkra att vi får se idrott på allra högsta nivå.
Skrivet 17 mar 2010 14:00 peppesbodega (Ej registrerad)
Södertälje är för mig AstraZeneca, Scania och en idrottsstad där de 2 stora borde gå in och säkra att vi får se idrott på allra högsta nivå.
Skrivet 17 mar 2010 15:12 Torsten (Ej registrerad)
Södertälje är en härlig stad, med trevliga omgivningar och intressanta människor.
Visst finns problem, men dessa är till för att lösas, inte genom att nedtystas utan just att lösas.
Det gäller bara att alla tar ett ansvar för vår gemensamma stad.
Skrivet 17 mar 2010 21:45 Maria de Suède (Ej registrerad)
Jag är född och uppvuxen i Södertälje och Järna, det finns fina kvarter i denna stad, men jag bor i centrala Paris idag.
Södertälje är det inget fel pà, endast vissa invànare och làt de positiva krafterna motverka de negativa. Det är möjligt att fà fram en ljusare framtid för Kringelstadens ungdomar.
Jag är ju själv invandrare här i Frankrike, men mina rötter finns i Vallonien och Italien, Det var Valloner som in förde det första sociala systemet i Sverige, läs om Vallonbruken...
I övrigt hàller jag med Ung tjej... Svenskar är tràngsynta och vàgar inte säga rakt ut vad de tycker egentligen...
Skrivet 17 mar 2010 22:08 Mest elände (Ej registrerad)
Inte är det så många roliga saker man tänker på inte, tyvärr.
Enormt mycket våld,utlänningar, svartklubbar, våldtäkter, bränder, totalt inkompetenta politiker som slår sig för bröstet och förstör stan ännu mer mm. Jag har fortfarande inte förstått varför man bor kvar i den här j-a stan.
Men det kanske blir bättre efter nästa val. Vi håller tummarna!!!!!!!!!!!!!!!!!