PP säger nej till spårtaxi
Relaterat
Pensionärspartiet valde inte bara ny ordförande, Per-Ivar Larsson, under årsmötet i veckan. Partiet kom också fram till att göra följande uttalanden:
- Partiet säger nej till spårtaxi, utan tycker att kommunen tillsammans med SL, Swebus och Scania ska verka för att utveckla kollektivtrafiken i stan.
- Partiet ska verka för att alla nya äldreboenden ska ha tillagningskök. På de äldreboenden som blivit av med sina kök ska PP verka för att de ska öppnas igen.
- Partiet vill vidare säkerställa kvaliteten för all mat som levereras via hemtjänsten inom både handikapp- och äldreomsorg. Patienter ska få rätt kost för sina behov och diagnoser.
- Partiet vill att det snarast påbörjas projektering av ett äldreboende i Vårdinge. Det är det enda kommundelen som saknar ett äldreboende.
Är du för eller emot spårtaxi? Diskutera i kommentarsfältet.


0 m/s













































Senaste kommentarerna:
Skrivet 6 apr 2009 11:49 Majken (Ej registrerad)
Hurra PP. Det var på tiden att någon började sätta käppar i hjulen. De övriga politikerna tycks tappat kontakten med verkligheten. Vad i tusan skall vi med spårtaxi till i den här lilla staden ? De pengarna behövs mycket bättre till något annat som t.ex. att få tillbaka tillagningsköken till äldreboenden som PP föreslår. Det är inte vettigt att våra gamla skall behöva äta den maten som numera skickas till dem i plastlådor.
När det gäller kollektivtrafiken i stan och parkeringsproblemen så vore det vettigt att införa gratistaxa till dem som skall åka till och från stan. Då skulle många fler ta bussen till stan istället för bilen. Undra på att många tar bilen då bussbiljetterna är så dyra.
Svar:
Majken, det är intressant det du skriver på många sätt. För det första så ska detta spårbilssystem iså fall ingå i den normala kollektivtrafiken och DÄRMED INTE belasta kommunens verksamheter. Det handlar inte heller om centrala staden utan först och främst om bland annat att t ex Fornhöjden kan få en acceptabel kollektivtrafik. Vad sägs om dagens ca 25 min med buss...mot spårbilens 4 min till stan. Är detta inte värt att utreda vidare???? Du föreslår gratis buss in till stan, ja men VEM tycker du ska betala den? Ska skatten höjas? Är det inte bättre med ett system som är mer flexibelt än buss och som dessutom kostar mindre??? Pensionärspartiet säger nej till detta? Ewa Lofvar Konradsson (mp) kommunalråd
Skrivet 6 apr 2009 12:39 BA (Ej registrerad)
äntligen ett parti som är rädda om våra skattepengar. Här skall det inte slösas på experiment som är så osäkra som spårtaxi inte. Tänk att man måste vara gammal och klok för att inse detta. Vi i Södertälje behöver fler politiker som är kloka även yngre, men dom lyser med sin frånvaro. Lago och Co.har spenderbyxorna på sig hela tiden. Men när det gäller skolan och äldreomsårgen då skall det sparar minsann, Då räcker aldrig pengarna till. Södertälje med dess storindustrier, samt 45 min resa till hela Storstockholm arbetsmarknad, kunde vara en av Sveriges rikaste kommuner, tyvärr är vi en av de fattigaste. Hade Södertälje varit ett företag hade ledningen fåt sparken för länge sedan. Fullständigt oberipligt hur man vanskött vår ekonomi och politik. Tydligen måste man vara gammal och klok för sätta ner foten.
Skrivet 6 apr 2009 12:58 BRA1 (Ej registrerad)
Efarenheten har talat, gammal är äldst. Vad säger övriga partier? Det här kommer nog att avgöra valet i Södertälje 2010. Mats Siljebrand har tidigare uttatlat att han är emot spårtaxi, har dock inte sett något från Fp om detta nyligen.
Det krävs folkomröstning!
Skrivet 6 apr 2009 13:23 Ior (Ej registrerad)
BRAAAA!!!
Skattepengarna behövs till annat, och låt andra kommuner/städer testa om detta är en bra grej innan vi gör ett eventuellt dyrt och fult misstag.
Skrivet 6 apr 2009 13:33 Perra (Ej registrerad)
Jag väntar fortfarande på svar om budjeten...
Skrivet 6 apr 2009 13:57 Gunilla B (Ej registrerad)
Härligt PP! Jag kommer absolut att lägga min röst på detta vettiga parti. Tack för mig.
Skrivet 6 apr 2009 15:17 Lena Ling Östlund (Ej registrerad)
Heja PP!
Jag tycker att det är en stor skam att försämra mathållningen för de äldre som har jobbat hela sitt liv för att ge oss en bra grund att leva och verka ifrån. Maten ska naturligtvis lagas där den ska ätas, så man t ex kan njuta av dofterna från köket. För många är en trevlig måltidsstund höjdpunkten på dagen. Då ska käket vara så nylagat som möjligt och inte lagat, nerkylt och sedan uppvärmt. Att sedan få ett antal matlådor levererade hem som ska stå i kylen för att värmas upp under veckan är ett hån. Jag skulle vilja se hur mycket näring det finns kvar i råvarorna då. Ska maten transporteras till de som bor hemma, så får man göra det samma dag som den lagas.
Har man betalat skatt ett helt liv ska man väl unnas vettig mat på ålderns höst. Stor skandal att sänka pensionerna är det också. Ska man göra det,så ska bonusar och oskäliga löner för dem som hanterar våra pensionspengar dras in först. De har fått ett förtroende att hantera de här pengarna, inte att sko sig själva.
Svar:
Ja du Lena du har så rätt så, men våra politiker som bestämmer dom tycker annorlunda. Det är bara i valtider dom tycker som vi. Efter valet, sedan deras dörr stängts tycker dom någon annan. Titta bara på deras löneutveckling kontra övriga i samhället. Men nu vet vi att 75% tycker att maten är god.Så nu är det bar 25 av hundra som inte blir mätta och glada. Stackars dessa 25 %. För mig är det fullständigt obegripligt att dom gamla skall få äta burkmat som lagas långt från deras boende.Är övertygad om att den billigaste och godaste maten lagas på samma plats som där dom bor. Folk som har det knapert för övrigt beställer väl inte burkmat som lagats många mil från deras hem. Nej dom köper råvarorna i affären och lagar maten hemma i köket, varför, jo därför att det blir godast och billigast. Svårare än så är det inte.
Skrivet 6 apr 2009 15:39 es (Ej registrerad)
Självklart att PP inte vill ha spårbil. De är ju gamla och vem kan begära att de ska tänka framåt? Deras framtid är ju faktiskt nästan över...
Svar:
Jag tycker att vi borde ta ett stort steg bakåt i tiden och gå tillbaks till 60-talet då allting fungerade. I dag fungerar ingenting i samhället. Det var mycket bättre förr. Om vi lever i 10 000 år till så kommer vi aldrig att få det så bra som det var på 60-70-talet. Då fick dom gamla mat på ålderdomshemmet, i dag får dom oätliga degklumpar som inte ens katten vill äta. Då kunde man gå till doktorn om man blev sjuk och få behandling samma dag. I dag får man ringa och beställa tid och får komma om en månad när man är frisk igen. Hände det något ringde man till polisen och dom kom med det samma. I dag kommer dom i bästa fall ett par timmar efter att man ringt och då är brottslingen redan långt borta.
Skrivet 6 apr 2009 16:02 LM (Ej registrerad)
Toppen PP! Till övriga partier: Gör inte detta till en partifråga utan rösta efter egna åsikter för jag tror att de flesta tycker att vi kan vara utan det här experimentet.
Skrivet 6 apr 2009 16:36 ars (Ej registrerad)
PP den negativa partiet...dom sa nej till monument dm säger nej till detta....ni kmr bara tjäna röster från avundjsuka och tråkgia människor. Dessa människor är ca 2-5%av södertälje så eran strategi suger
Skrivet 6 apr 2009 16:52 Dodde (Ej registrerad)
Ställ inte till det med spårtaxi !
Skrivet 6 apr 2009 17:34 Freja (Ej registrerad)
Äntligen ett parti med lite kloka åsikter i den här tokstaden!
Hoppas bara ni får med er fler så de här tokerierna stoppas!
Svar:
Freja, Har du haft möjlighet att läsa utredningen..? Jag kan skicka den om du mailar till mig. Varför, tycker du man ska säga nej till något som är bättre och dessutom billigare? Det vore intressant för mig att veta. Ewa Lofvar Konradsson (mp), kommunalråd ewa.konradsson@sodertalje.se
Skrivet 6 apr 2009 18:45 Me (Ej registrerad)
Haha... de äldre säger nej till allt då de kanske är rädda för att pröva på ngt nytt? Som de här med euro t.ex., de är också ngt bra och skitbra å ha så man slipper växla å skit från valuta till valuta, men då sa sannerligen de äldre nej, de var väl för rädda med att kanske inte kunna hantera de nya.
Skrivet 6 apr 2009 20:03 A (Ej registrerad)
Haha vem lyssnar på PP? HAHAH skandal.
Svar:
Fler borde lyssna på PP och uppföra sig som PP folket. Vi som är äldre vet hur det såg ut i Södertälje för 40 år sedan.Då var det vår stad, då var vi unga. Då var Södertälje en idyll. Varken våldtäkter, bilbränder,bränder i soprumm, klotter existerade. Idag är det vardagsmat. Det är inte vi gamla som är skyldiga till allt elände som finns i stan den sake är klart. Om fler levde som vi gamla skulle stan återigen kunna bli en idyll. Så du "haha vem lyssnar på PP" visar bara hur korkat du tänker.eller är.
Skrivet 6 apr 2009 20:09 abc (Ej registrerad)
Nej, för katten, ingen spårtaxi här!!! Kanske i en stad av Stockholms storlek, men här kan man promenera från ena sidan av stan till den andra utan större ansträngning.
Svar:
Varför vill du missunna t ex Fornhöjdenborna att få en bra kollektivtrafik? De har idag en resa på ca 20-25min med buss ner till centrum, men kan med spårbilssystemet få en resa på 4 min. Är inte detta värt att titta på, när det dessutom är billigare, för SL, än dagens bussresa. Ewa Lofvar Konradsson (mp) kommunalråd
Skrivet 7 apr 2009 09:39 /GB (Ej registrerad)
Det är toppen.
Vad i helsike ska vi med spårtaxi till?
Räcker det inte att våra politiker fått stohetsvansinne och slösat bort Våra skattepengar på nya stadshuset.
Vad i hela friden ska vi ha för nytta av spårtaxi?
Någon som vet det?
Pengarna behövs till äldre och barnen och kulturen här i stan och inte till massa idiotprojekt.
Svar:
GB, Nya Stadshuset innebär att vi samlar sju kontor i samma hus. Det innebär samordningsvinster, men ocksä lägre hyreskostnader på 5 Mkr/år. Det är väl väldigt bra.... Spårbilssystemet är bra på många sätt, men i den föreslagna utbyggnaden så är framför allt de som bor i Fornhöjden vinnare, eftersom de får en restid till stan som idag är 20-25 min med buss, men med spårbil skulle vara ca 4 min. Inga pengar ska tas från de kommunala verksamheterna t ex skola och äldreomsorg. Ewa Lofvar Konradsson (mp) kommunalråd
Skrivet 7 apr 2009 10:37 Sten Lundin, pp medlem (Ej registrerad)
Sakupplysning, PP består till större delen och av naturliga skäl mest av personer som passerat 65 år, styrelsens ålder är 42,38,60,55,42,74,68,87,70 år gamla. Inga kommunala skattemedel skall sattsas på spårtaxi i dagsläget , finns många håll i den kommunala verksamheten som behöver de pengarna nu. Sedan skall det fungera tekniskt och praktiskt i stan att bygga dessa banor också , inte så lätt. Tack för ordet
Skrivet 7 apr 2009 14:26 Tim Thurgren (Ej registrerad)
Vad kostar spårtaxi kontra bussen. Villka skall driva den. Vad kostar den att bygga. El kontra mer disel. Försenade bussar kontra ta bilen. Frågorna är många fler än så. Fundera ut egna för och nakdelar innan ni börga hylla eller dissa en sådan fråga. Visst är det viktigt att pensionärerna får det bra, men ta det kontra den avvikande skolgången som sprider sig som en löpeld från kommun till kommun. bristande betyg betyg betyder inget jobb, inget jobb betyder ingen inkomst, ingen inkomst betyder inget boende. Socialen kommer gå på knäna, vilket betyder att socialbidragspengarna måste tas från staten vilket i sin tur betyder högre skatter. Bygg järna vidare på denna fundering.
Svar:
SL satsar på spårvagnar i Stockholm det går ju även att göra i Södertälje. Vad kollektivtrafiken kostar? Kommunerna i länet klarar inte av att fatta beslut gemensamt så landstinget driver det hela på egen hand. För besväret tar de ca 3 kr av varje hundralapp du tjänar.
Skrivet 7 apr 2009 16:25 Vågen (Ej registrerad)
Den enklaste sak borde vara att använda känd teknik och bygga en spårvagnslinje som kompletterar pendeltrafiken. Slopa år av kaos när pendeln får dubbelspår. En lätt spårväg kan snabbt och betydligt lättare passas in i redan byggt område. Spårvagnar kunde ge arbetstillfällen i en ny produkt för Scania. Inga fler MAN bussar till staden!
Svar:
Tro inte att det är billigt att bygga markbunden spårtrafik. Tyngden gör att där spåren går fram måste el,vatten, tele, flyttas eller förstärkas. med armerade betongkonstruktioner. Kostnader som blir mycket höga. Vill man ha miljövänlig kollektivtrafik finns bussar som går på gas, eller om man nu tycker el är bäst, kan man bygga eldrivna bussar. Ur kostnadsynpunkt är dessa alternativ billigast utan tvekan. Förstår inte vad det är för fel på bussar, kan någon berätta det för mig.
Skrivet 9 apr 2009 08:34 Realisten (Ej registrerad)
Vad som saknas och som är lagvidrigt är korekt upphandling. WSP som var först på plan är också det enda förslaget, eftersom dom tydligen har lyckats att muta samtliga kommunalpolitiker med bra pengar. Nej jag och stora delar av Södertäljes befolkning vill se en upphandlingsplan som är i enlighet med Svensk lagstiftning först. Sedan får vi ta ställning till förslagen genom folkomröstning. Det måste finnas betydligt bättre och billigare förslag än det ända som nu mutat sig igenom.
Svar:
Hej realisten, WSP är ett konsultföretag som gör utredningar. Så här står det kort om dem på deras hemsida. "WSP är ett globalt företag med 10.000 medarbetare i 35 länder som erbjuder kvalificerade konsulttjänster inom hus och industri, transport och infrastruktur samt miljö." De är alltså experter inom dessa områden att göra utredningar i hela världen. De har inget med de företag som ev ska bygga eller driva detta spårbilssystem. Självklart ska allt gå rätt till. Det är ingen som har mutat sig in, som du påstår. Ewa Lofvar Konradsson (mp)
Skrivet 9 apr 2009 08:41 Undrande (Ej registrerad)
Fråga: Är det SL som ansvarar för kollektivtrafiken i Stockholm och Södertälje?
Svar:
Ja, undrande, det är SL som har ansvar för kollektivtrafiken i Södertälje och övriga Stockholms Län, och bekostar den med landstingsskatten och avgifter från resenärerna. Däremot kan vi i kommunen komma med förslag på förändringar. Vi har regelbundna samrådsmöten mellan SL och kommunen. I Södertälje är det mindre än 9% som åker kollektivt, att jämföra med övriga länets 20%. Då tycker vi i kommunen det är dags att titta på nya sätt för att öka attraktionskraften hos kollektivtrafiken. Spårbilssystemet är en idé som vi då tycker är värd att utredas ordentligt. Ewa Lofvar Konradsson (mp) kommunalråd