De blir trakasserade av stort ungdomsgäng
Relaterat
Fouad Moor bor på bottenvåningen av ett hyreshus i Hovsjö tillsammans med fru och två barn. Under tre års tid har familjen blivit trakasserad av ungdomsgäng som dyker upp sena kvällar och gör nätterna outhärdliga.
– Nästan varje natt så är det ungdomar som kastar stenar eller snöbollar på våra fönster och som sedan går och gömmer sig. Det brukar vara stora gäng, men jag har inte kunnat se vilka det är för de har oftast luvor på sig, säger han.
Fouad Moor säger att hans familj far mycket illa av hotbilden de känner emot sig och att hjärtattacken han fick för några år sedan beror på trakasserierna.
Fouads fru samt hans barn, 10 och 16 år gamla, får psykiskt stöd av en kurator på Stödcentrum för unga brottsoffer, för att orka stå ut.
Fouad Moor vet inte vilka ungdomar som ligger bakom trakasserierna, men han tror
att de kommer från olika delar av Södertälje. Han upplever sin familj som särskilt utsatt och hjälplös på grund av sin persiska bakgrund.
– De här personerna utgår från att vi är muslimer och det gillar de inte. Det är därför de gör så här. Jag förstår annars inte varför – vi har inte gjort någon illa.
Varje gång familjen blivit utsatt har de kallat på polis. Fouad håller upp en bunt papper av gjorda polisanmälningar.
– Det är 18 stycken och ingen har lett någonstans hittills. Alla poliser i kommunen har varit i vår lägenhet. Jag vet inte vem som kan hjälpa oss. Vi vill bara ha lugn. Jag ska inte behöva köpa en pistol och lösa det här själv.
Den enda lösning som Fouad Moor och frun Ziba Soltani kan se är att få byta lägenhet – något som de har försökt sedan trakasserierna började.
– Vi har stått i bostadskö i tre år utan något resultat medan andra, till exempel flyktingar, får boende fortare. Kommer vi bort från Hovsjö så kommer problemet att vara löst.








































Senaste kommentarerna:
Skrivet 8 apr 2009 08:13 medmänniska (Ej registrerad)
jag blir riktigt förbannad när en familj har ropat på hjälp i ca 3 år och de har blivit trakasserad i ca 3 år att de inte får hjälp med att flytta därifrån!! jag är inte muslim och bor inte i Hovsjö men simpatiserar till 100% med den här familjen, jag vill inte att de lider av detta.!!
Skrivet 8 apr 2009 08:54 Pelle (Ej registrerad)
Rasism i Hovsjö? Nääh det kan det väl inte va? Finns väl inga svenskar där. Obs ironi om ni förstår vad det är.
Skrivet 8 apr 2009 09:00 ars (Ej registrerad)
flytta till malmö lr rinkeby
Skrivet 8 apr 2009 09:07 lärare (Ej registrerad)
Detta är ren o skär ynkedom av Södertälje kommun och av polismyndigheten. Här bör man ingripa omedelbart på två fronter. Dels genom att ge denna familj ett tryggt boende, dels genom att övervaka lghtn kvällstid och åtminstone gripa några ur dessa ligistgäng som dessutom säkerligen ställer till elände på annat håll i S-tälje. Det är märkligt vad polisen är tafatt i Södertälje! Skall buset få ta över? Inför nolltolerans! Vad säger Lago?
Skrivet 8 apr 2009 09:13 Blomman (Ej registrerad)
Är du inte klok?! Ska det vara en lösning?
Skrivet 8 apr 2009 09:15 Åsa (Ej registrerad)
Det finns lediga lägenheter i Södertälje...det MÅSTE gå att hjälpa denna familj komma därifrån. Vilket bolag bor de hos? Detta är förfärligt att de skall behöva gå hos kurator för att orka med att bo där de bor.
Polisen måste veta vilka det är som håller på. De kanske kan sitta i en neutral bil utanför ett par nätter så får de säkert tag på dessa idioter. Tänk på att det är barn som lever i detta.
Jag blir så förfärad över detta...USCH!!! Jag lider med er!! Hoppas verkligen ni får hjälp att komma därifrån.
Skrivet 8 apr 2009 09:24 Snuten (Ej registrerad)
Jag hade för mig att hatbrott var prioriterade.
Om polisen satte två snubbar på att bevaka lägenheten en enda j-vla kväll så skulle de förmodligen få lite resultat. I stället tvingas de rycka ut och skriva anmälningar som inte leder någon vart 18 gånger. Jag antar att det självskrivna svaret är "vi har inga resurser", men vad är egentligen mest tidsödande?
Jag kan rycka in som effektivitetskonsult. Jag är dyr men bra. Och snygg.
Skrivet 8 apr 2009 09:30 Curt (Ej registrerad)
He, He,och vad gör vår eminenta polis , de som är såååå duktiga.
Lago tycker att det halt OK !
Man kan inte straffa småbuset,
Man bör bygga hus till dom.
Skrivet 8 apr 2009 10:18 Jojo (Ej registrerad)
Curt!
Ärligt talat. Vad vill du att Lago ska göra? Stå vakt utanför huset? Tror du polisen har personal att avsätta så att de kan ligga i buskarna i Hovsjö och lurpassa? Ni som direkt anklagar Lago och polisen då det är negativa nyheter borde sätta er i skolbänken igen och försöka lista ut hur ett samhälle fungerar. Det finns inte det land i världen där sånt här kan undvikas. Kritisera hellre barnens föräldrar som uppenbarligen inte klarar av att uppfostra dem till samhällsdugliga medborgare. Efterlyser återigen krafttag från t.ex. assyriska och syrianska riskförbunden som kanske har någon status hos dessa föräldrar. De måste börja arbeta med den grova rasism gentemot muslimer som råder inom de egna leden. Detta gäller givetvis inte alla men tyvärr allt för många. Ställ krav på dessa föreningar innan de får en enda krona i bidrag i fortsättningen!
Skrivet 8 apr 2009 10:25 justice 4 all (Ej registrerad)
snyft snyft....
dom har blivit erbjuda lägenhet.. men dom vill väll ha en villa nånstans eller nått...
finns många svenskar som blir utsatta för invandrare.. men då skrivs det inget.. för den sortens rasism existerar ju inte..
Skrivet 8 apr 2009 10:28 MAG (Ej registrerad)
Tycker verkligen att det är skandal, dessa ungar som trakasserar dessa människor borde få riktigt kokstryk det är så de behandlas hemma , det är det enda språk de förstår, folk från berget.
Uschhh...de de kallar sig kristna !!??
Tack och lov att jag är ateist och med mycket medkänsla som de verkar sakna.
Hoppas att familjen får flytta för hälsans skull.
Var föräldrarna??
RESPEKT!!!
Skrivet 8 apr 2009 10:32 Pelle (Ej registrerad)
Jag undrar vilka polisinsatser det hade blivit om det var svenskar som låg bakom trakasserierna? Hade kanske rubriken varit annorlunda? Rasism eller hatbrott? Skulle va intressant att få reda på vad "ungdomsgänget" består av för några. Men det kanske alla vet och man inte vågar skriva?
Skrivet 8 apr 2009 11:01 Daniel (Ej registrerad)
Helt vidrigt att detta får hålla på. Och att familjen inte fått en ny lägenhet.
Bostadsbolaget borde göra inviduell prövning och snabb behandla familjens ansökan.
Jag vet att jag då fått extra snabb tillgång till lägenhet hos Telge Bostäder vid ett specifikt tillfälle (som inte var i närheten lika akut som detta). Men så är jag ju hel-svensk också. Antar att allt är mycket lättare då....suck.
Hoppas ni i familjen får hjälp mycket, mycket snart.
Skrivet 8 apr 2009 11:24 Pelle (Ej registrerad)
Det som är lite tragiskt också är att familjen måste flytta. Det är som i den svenska skolan just nu. Mobbarna blir kvar och mobboffren får flytta. Kan man inte tvångsförflytta mobbarna och deras familjer i det här fallet? Det skulle ge klara signaler att det här är inte acceptabelt.
Inte politiskt korrekt kanske men f-n så effektivt.
Skrivet 8 apr 2009 11:36 Tommy (Ej registrerad)
Om det hade varit svenska högerextremister som var de skyldiga så hade säkert varenda PK politiker redan fördömt det hela. Nu när det rör sig om rasistiskt motiverade trakasserier invandrargrupperingar emellan är det tyst. Vågar jag påstå att detta är en av mångkulturens många mörka sidor som ofta tystas ner? Bra i alla fall att LT tar upp det. Trist att höra om hur den trakasserade familjen lider.
Skrivet 8 apr 2009 11:54 Clark (Ej registrerad)
Detta ska ni inte behöva stå ut med, flytta. Det finns jättefina villor i Järna och Hölö det är bara att välja.
Skrivet 8 apr 2009 12:16 justice 4 all (Ej registrerad)
och LT kör sin gestapomedod och tar bort allt som inte passar in....
LT e inget annat än fega kräk!'
jag e så glad att jag sa upp prenumerationen!
Skrivet 8 apr 2009 12:24 lazlo (Ej registrerad)
Tänk er tanken att det var syrianer/assyrier som bodde i lägenheten och det var etniska svenskar som trakasserade.Då hade vi haft polischefer,uppdrag granskning,kalla fakta samt Mona Sahlin där.Det är tydligen skillnad på folk och folk...
Skrivet 8 apr 2009 13:11 LM (Ej registrerad)
Polisen och Lagos fel!?
I min värld är det vareken fritidsgårdar,skoln,polisen eller herr LAgo som ska uppfortra barn och ungdomar.Visst påverkar hela samhället en uppväxt,men det är fortfarnade familjen som ska stå för grunden.Däremot om det inte är en fungerande familj så bör samhället vara med och stötta.
Att få ett kok stryk tror jag inte på...det är redan för sent...Hoppas bröder,kusiner och andra barn och ungdomar klarar sig bättre.
Och hoppas att den utsatt familjen får det lugnt snart.
Har själv bott i Hovsjö,svensk singeltjej.Det var stulna blomkrukor,sten och snöbollar på fönstren,och busrigningar på dörren,bodde också på markplan.Men jag ignorerade detta och så småningom slutade detta...
Skrivet 8 apr 2009 13:26 V (Ej registrerad)
Polisen kanske inte vill framstå som rasistisk
Skrivet 8 apr 2009 13:27 fofo (Ej registrerad)
jag tycker att våld i samhällat har blivit vanligt så reagerar vi få lungtsamare . men ska känna sig trygg i sitt hem oavsatt vad men har for backgrund eller religon vi sitter på samma båt . jag ge stöd till den här familje 100% att bo trygt i sitt hem. Telgebostäder måste hjälpa de utsatta familje
Skrivet 8 apr 2009 13:34 dsgs (Ej registrerad)
f-n va barnsliga ni är som sitter o snackar skit här, gör nått vettigt istället
Skrivet 8 apr 2009 13:48 Lallerstedt (Ej registrerad)
LT, PK goja! ag har sagt pp prenumerationen och torkar mig numer med tidningarna från förr. Ta in en skribent som företräder folket!
FEGISAR!
Skrivet 8 apr 2009 13:59 Göta Petter (Ej registrerad)
Har LT hk i Pyongyang? Trist med kärringar som censurerar!
Skrivet 8 apr 2009 14:57 Östertälje (Ej registrerad)
Han får väl göra som gubben i Rödeby, då hör polisen snart av sig plus domstolar psykologer krisgrupper f-n och hans moster.
Hur ska det sluta????????????
Skrivet 8 apr 2009 15:00 Mike Hunt (Ej registrerad)
LT våga diskutera den rasism som syrianer utsätter både oss svenskar och invandrare från muslimska länder för. Ni är lika fega som syriangängen som håller på så här är. Allt ni kan göra är att använda censur för ni har inte direkt sanningen på er sida.
Skrivet 8 apr 2009 16:27 Otrygg (Ej registrerad)
Varför tillåter man de som trakasserar och terroriserar år in och år ut att bo kvar ? Som det är nu så är det skötsamma som flyttar och områderna blir mer och mer segrererade. Det mesta i Hovsjö är kommunala fastigheter så till syvene och sist, så är ligger felet hos våra kommunpolitiker med Lago i spetsen som har skapat detta och inte gör något och bara stoppar huvudet i sanden.
Ni ska skämmas riktigt ordentligt!
Skrivet 8 apr 2009 16:36 ars (Ej registrerad)
Ja? vi flydde till södertälje för slippa dem. Då kan väl dom flytta härifrån till sina landsmän dom med
Skrivet 8 apr 2009 16:38 Tycker (Ej registrerad)
Tycker familjen ska ta reda på var ungarnas föräldrar bor.Ta och prata med föräldrarna samt kyrkan,Så får förldrarna ge ungarna sina en avhyvling-
Skrivet 8 apr 2009 17:39 Edgardo (Ej registrerad)
hatar hovsjö till 100% och alla små gangstars där låt dom sticka till rosengård en kväll och få stryck
Skrivet 8 apr 2009 18:33 Tutan (Ej registrerad)
Håller med.
Skrivet 8 apr 2009 18:33 LOL (Ej registrerad)
Tror inte att det är lösningen. De här ungdomarna har stöd från sina föräldrar och även kyrkan.
Skrivet 8 apr 2009 18:35 Celine (Ej registrerad)
Håller med, en del kommentarer bör finnas kvar, men tas bort.
Antagligen vill dem att det ska "hettas upp" lite mer.
Skrivet 8 apr 2009 19:16 John (Ej registrerad)
Haha..ja, välkommen till sverige. Jag tycker det är lika roligt varje gång.
Landet där alla är rädda att bli kallade rasister. Eftersom rasisterna och islamofoberna inte är etniska svenskar så blir det jobbigt. Om de har en åsikt, eller gudförbjude; gjorde någonting för att stävja det, så blir de automatiskt rasister i sina egna ögon eftersom endast vita människor kan vara rasister.
Så de står där med sora ögon och förstår inte vad det är som händer. Hela deras världsbild blir helt upp och nervänd och de vet inte vilket ben de ska gå på.
Skrivet 8 apr 2009 19:23 Texo (Ej registrerad)
Hej
alla som bor i hovsjö blir drabbade svenskar invandrare kristna muslimer
alla dessa garage brand en släktninga har fått sin bil vandaliserat flera gånger trots att sitt kristna fanatiska stälningstagende hoppas att inte foad nu gör sig en otjänst genom att ta upp detta i media nu kanske det är försent för honom tydligen
problemt är om dom flyttar från den kristna hovsjö och sen hamna granne med en riktig kristen maffia boss (Ben-kristen-laden) vad ska han ta vägen då
jag tror att han kan skapa och ändra sin situation ungdomar är tuffa och dom ör riktig duktiga med dom vet inte vad derass bus kan göra med medmäniskor själv känsla
vista tre år är lång tid hoppas att detta tar slut och han hittar rätt lägenhet
Skrivet 8 apr 2009 19:29 Tofsvipan (Ej registrerad)
Alla ni som uttrycker sitt stöd för familjen kanske kan ställa upp och finnas utanför lägenheten på nätterna i avvaktan på att familjen får en ny lägenhet. Det är skamligt att ingenting har gjorts.
Skrivet 8 apr 2009 20:21 Pistol (Ej registrerad)
Köpa en pistol och lösa de?! HAHAHA!!!!!! I sverige e de inte lagligt o ha ett vapen utan ett SVENSKT LISENS nått som jag inte tror att han har. Att "hota" dom genom en artikel tror jag inte blir bättre, utan sämre dessvärre. "Köpa pistol och lösa de själv!" HAHA
Skrivet 8 apr 2009 21:35 invandrare 1957 (Ej registrerad)
Tyvärr så är det så här det blir. 60 talet då var det finländare man klara sig bättre med finskan i vissa områden. Det är den där balansen som saknas politikerna borde lärt sig för längesen. min räddning var att jag fick svenska kompisar och blev försvenskad men det är väl det som är vitsen det är först då alla kan bo sida vid sida. Men ska vi ha områden städer som det bor bara en invandrargrupp då får vi dom här problemen det handlar inte om rasism. Det handlar om dom som bestämmer i samhället dom borde lära sig någon gång, Det var förnedrande när läraren kom hem och sa till föräldrarna att vi fick bara prata svenska hemma så långt behöver man kanske inte gå. Men det behövs krav från samhället sen måste man som invandrare förstå att man bor i Sverige och det är det som gäller. Tips till familjen flytta till ett område eller stad där det bor mest svenskar så gör ni era barn en jättetjänst då blir dom vinnare i arbetslivet.
Skrivet 8 apr 2009 21:45 Alby-Jao (Ej registrerad)
Varför hela vägen bort till Rosengård, det räcker att dessa ungdomar hade begett sig till Fittja eller Alby i Botkyrka (som inte ligger så långt från Södertälje) med sina absurda åsikter så hade det inte dröjt många minuter tills stora horder av ungdomsgäng från dessa förorter hade slått dessa patetiska hovsjö ungdomar sönder och samman.....
Ni är varmt välkomna till Botkyrka Kommun! (detta är riktat till den stackars familjen och även fjantarna från hovsjö!)
Skrivet 8 apr 2009 23:19 trööttt (Ej registrerad)
exakt du har ärtt vad gör dem här
Skrivet 8 apr 2009 23:27 Orvar (Ej registrerad)
Invandrare som har problem med andra invandrare...
Förr va de ett problem... Nu är de två problem...
Skrivet 8 apr 2009 23:44 Jojje (Ej registrerad)
Nja... verkar vara stor diskrepans mellan parets utsago och det bilden vittnar om. Parabolen verkar skonad från "ungdomsgängen" VArken antennkabel är avklippt eller fatet bucklat!! Heja Hovsjö!
Skrivet 9 apr 2009 00:41 anders berglund (Ej registrerad)
Men det är som det är, polisen gör ingenting för man har fullt upp att jaga småbarn och fildelare. Uppriktigt sagt så skäms jag över polisen i helhet även om många konstaplar gör ett mycket bra jobb.
Skrivet 9 apr 2009 00:59 M.O.B (Ej registrerad)
Det snorungar som håller på med sånt här. Ge dem på öronen lite! smisk bara !!!! Eller gör man det blir man ju anmäld och dömd själv. Polisen är ju professionella på jaga tonåringar på mopeder. kanske detta något fall för dem? Personligen avskyr jag Södertäljes poliskår. förutom några få utvalda.
Skrivet 9 apr 2009 05:16 .-c (Ej registrerad)
varför inte flytta från stan du lever ju bara en gång
Skrivet 9 apr 2009 08:34 A37 (Ej registrerad)
Har man blivit erbjuden lägenhet i annat område och inte tog den, då ska man heller inte klaga.
När mina barn blev vettskrämda av att en full man försökte sparka in vår dörr så tog jag den lägenhet jag blev erbjuden.
Hamnade i Geneta, men hellre bo där än att barnen ska vara skräckslagna i sitt eget hem.
Och de 5 åren vi var kvar i Geneta var bra år.
Skrivet 9 apr 2009 10:59 Ensamma mamman (Ej registrerad)
Hemskt att man ska behöva stå ut med sånt här. Men vet ni, jag tror inte ni kan få någon annan hjälp än den ni redan får. Flytt är det enda sättet, även om det är fördjävligt att man ska behöva det. Jag själv fick flytta p g a en granne som trakasserade min familj, ljög på oss, hotade oss och skicka socialjouren på oss hela tiden...även när vi inte var hemma, så vi blev mötta i dörren av dem. Socialen visste dock att den grannen var bäng, men kunde inte göra något ändå. Tillslut vågade inte min dotter röra sig i lägenheten och ville sova hos min farmor jämt istället, då flyttade vi. Jag gjorde så att jag råkade känna till en bekant som ville byta lägenhet, en bekant av den tvivelaktiga sorten. Så den jäkla grannen fick nog sinna fiskar varma och jag kom till en bostad där jag nu bott i 13 år med UNDERBARA grannar!!! Bättre fly än illa fäkta, ibland för barnas skull. Kom till östra sidan, där är ni mer välkomna!!/ Svensk mamma
Skrivet 9 apr 2009 14:45 Trött Södertäljebo (Ej registrerad)
Du har så rätt, det är ju känt att muslimer i Hovsjö trakasseras av assyrier/syrianer på grund av en gammal oförrätt sedan 100 år och tycker att de har rätt till det. Hade det varit omvänt, vilket liv det hade blivit, då hade man krävt omedelbara åtgärder. Detta säger allt vilka som bestämmer här i Södertälje och får göra precis som de vill, de stackarna har ju för 100 år sedan blivit trakasserade av muslimer och turkar, så de har rätt i dagsläget förfölja, trakassera muslimer. Hoppas på byte i kommunledningen vid nästa val. Det måste ju finnas en lägenhet till denna utsatta familj, så att de kan känna sig trygga.
Skrivet 9 apr 2009 15:05 JK (Ej registrerad)
Jag håller med dig fullt ut.
Skrivet 9 apr 2009 15:12 Lilla Maj (Ej registrerad)
Hur står det till där uppe i pallet??
Du skulle behöva ett studiebesök hos polisen så att dom får förklara ett och annat för dig.
Vad gäller kaffe- resp. lunchrast så tar även vi privatanställda dessa men du kanske aldrig har jobbat så du vet hur det funkar.
Har en gåta till dig, det kanske tar tid för dig att lösa den, annars kanske du kan fråga någon.
Gåta: Vad betyder inre spaning? När, var och hur görs den?
Skrivet 9 apr 2009 15:46 jodu (Ej registrerad)
Utvisa De som är raistiska pgua religion, inte bara ungarna utan också Deras föräldrar.
I Sverige har vi religionsfrihet och det gäller alla även i Södertälje.
Skrivet 9 apr 2009 18:28 Anna Nilsson (Ej registrerad)
Jag tycker detta är ren främlingsfientlig hets av LT! VARFÖR skall media alltid slå upp stort bara för att någon inbladad inte har helsvensk helylle bakgrund. Ofta skrivs inte ens bovarnas bakgrund, detta insinueras bara genom kodord som 'ungdomsgäng' osv. Detta bara för att inte tidningen skall vara rasistisk rakt ut, utan ska kunna ha ryggen fri i en eventuell rättegång. Det är inte konstigt att sverigedemokraterna ökar i popularitet när var och varannan Svensk journalist verkar vara en illa dold högerextremist!
Skrivet 9 apr 2009 22:21 r (Ej registrerad)
Lilla Maj... ...hi hi hi
vart du arg....?
sanningen svider!
Inre spannig: skär försiktigt upp munken och kolla,choklad eller jordgubb!
mmmmm! förstärkning!!!
övertid...yammmmiiiiiiiiiii!
Skrivet 10 apr 2009 10:38 Mangan (Ej registrerad)
Anna Nilsson, så ordet "ungdomsgäng" är en omskrivning för invandrargäng?
På sätt och vis håller jag med dig om just det.
Men vad i herrans namn skall man kalla dem då?
Vad man än skulle byta ut "ungdomsgäng" till, hade ju snart blivit liktydigt med invandrargäng ändå.
Det vore ju bättre om de kunde sköta sig, så slapp läsa om detta hela jvla tiden.
Skrivet 10 apr 2009 10:40 Mangan (Ej registrerad)
De HAR blivit erbjudna en annan lägenhet!
Men den passade tydligen inte.
Skrivet 10 apr 2009 10:59 FLYTTARSNARTTILLSKOGEN (Ej registrerad)
Det är någ så.
Skrivet 10 apr 2009 13:08 linda (Ej registrerad)
Södettälje har blivit allt för mycket på senaste tiden...dem borde fördela alla som bor där och tänka på att inte lägga alla invandrare på ett o samma ställe. Ni tar ju bara in allt flera invarndre till södertälje så man får ju räkna med att det händer sånna saker dåå...
'
GÖR NÅGOT ÅT SAKEN SÅ KANSKE DET INTE BEHÖVER BLI SÅ..
SKICKA IVÄG ALLA MED BANANBÅTEN TILL KIRUNA *LER
Skrivet 10 apr 2009 13:13 lindaa (Ej registrerad)
Sk man behöva fly för att dte händer sånt? NEJ det e ju därför ungdomarna håller på och trakasserar folk dem inte gillar..Dem vill ju få bort dem från söderttälje...
Skrivet 10 apr 2009 22:48 St (Ej registrerad)
Polisen?Finns dem?
Skrivet 11 apr 2009 21:41 Me (Ej registrerad)
Detta är riktigt sorgligt...
Får inte famlijen någon hjälp tar de väl saken i egna händer....
Har viss förståelse.....
Är såååå glad att jag inte bor kvar i stan....