Skottlossning och vandaliserade polisbilar
Relaterat
Redan strax före klockan nio på långfredagskvällen larmades polis om att det pågick skottlossning i Hovsjö centrum. Enligt vittnesuppgifter till polisen ska en man ha gått ut från krogen i centrum och därefter avlossat mellan ett och tre skott i marken med ett pistolliknande föremål. Därefter lämnade gärningsmannen Hovsjö i bil.
– Vi fick inte tag på honom, men vi har en hel del vittnesuppgifter så vi hoppas kunna lösa det, säger Marcus Ridby, stationsbefäl vid Södertäljepolisen.
Ett par timmar senare, vid 23-tiden, när en polispatrull gör en kontroll inne på krogen i Hovsjö passar några på att vandalisera den parkerade radiobilen genom att kasta sten genom bakrutan. I samma veva vandaliseras ytterligare en polisbil som befinner sig i området.
Men den stökiga natten slutade inte med det.
Senare under naten drog ett ungdomsgäng fram i Hovsjö med vandalisering till följd. En lägenhet utsattes för stenkastning medan en annan lägenhet fick en cykel inkastad genom sovrumsfönstret. Klockan 01.20 larmades även räddningstjänsten till Hovsjö då en bil satts i brand på Björnövägen.
Polisen hade på lördagsförmiddagen inte gripit några misstänkta gärningsmän.





































Senaste kommentarerna:
Skrivet 11 apr 2009 10:52 tröttnat (Ej registrerad)
Ja vad säger man..... när ska nån reagera på vad som verkligen händer i denna stad???
Skrivet 11 apr 2009 10:54 R (Ej registrerad)
Det börjar snart bli skämmigt att till och med säga att man håller på SSK. Alla kopplingar till orten, oavsett nivå.
Skrämmande hur fort Södertäljes rykte sprids and anseende sjunker i Sverige.
Skrivet 11 apr 2009 10:54 sho (Ej registrerad)
försöker härma ronna..'hivsjö' wannabes vill bara dra till sig uppmärksamhet
Skrivet 11 apr 2009 11:02 Marie (Ej registrerad)
Och våldtäktsligan i samma område. Härligt med vårt mångkulturella Södertälje. Lago fortsätter pumpa in invandrare. Helt underbart med skottlossning, bilbränder och vandaliserade polisbilar. Precis som Anders Lago vill ha det :-)
Skrivet 11 apr 2009 11:05 T (Ej registrerad)
Kanske har Nyamko Saboni rätt i alla fall, gör något åt Hovsjö, nu.
Hur känner sig dom människor som bor i de lägenheter som får en cykel genom fönstret? Det måste bli tuffare tag och hårdare straff mot dom som blir dömda. Hur ska vi kunna hjälpa dom föräldrar som helt har tappat greppet om sina ungdomar, eller????
Skrivet 11 apr 2009 11:09 Jonte (Ej registrerad)
"Polisen hade på lördagsförmiddagen inte gripit några misstänkta gärningsmän"
Polisen vågar inte göra något. Låt dom hålla på.
Skrivet 11 apr 2009 11:09 Norrlands Guld (Ej registrerad)
Jaha, då var det dag igen... Någon som är förvånad???
Skrivet 11 apr 2009 11:10 Besviken (Ej registrerad)
Vad ska man säga? Sorgligt
Skrivet 11 apr 2009 11:12 PeterTT
Vid sådana tillfällen utlyser man undantagstillstånd kallar in militärpolis och vipps så har polisstyrkan hundrafaldigats....eftersom detta är terroraktioner inget annat!
Skrivet 11 apr 2009 11:21 jpox (Ej registrerad)
Varför blir jag inte förvånad längre??
Skrivet 11 apr 2009 11:27 LBH (Ej registrerad)
En mur runt hovsjö sen kan dom vandalisera bäst dom vill,varför ska dom ha hjälp när dom inte bryr sig. Håll ungarna inne på nätterna. IDIOTER
Skrivet 11 apr 2009 11:28 Realisten (Ej registrerad)
Skottlossningen fortsatte senare på natten i Västra Blombacka där ett femtontal skott pluss en handgranat avfyrades.
Skrivet 11 apr 2009 11:28 Ernst (Ej registrerad)
How strange tänkte jag!!!
Skrivet 11 apr 2009 11:29 CC (Ej registrerad)
Väntat? Jadå....
Dessa individer älskar ju upplopp och stenkastning!
Stackars människor som blir måltavlor för detta.
Förbannade FEGISAR, kommer ni ensamma är ni nog
inte så kaxiga.
Fy f-n säger jag bara
Skrivet 11 apr 2009 11:30 Sigge (Ej registrerad)
Bygg en mur runt och låt dom hållas för sig själva...
Skrivet 11 apr 2009 11:31 Gunilla B (Ej registrerad)
Vilket ghetto
Skrivet 11 apr 2009 11:32 OzzY (Ej registrerad)
Nämen... Ännu en lysande seger för Lago och hans mångkulturella samhälle... Grattis Lago
Skrivet 11 apr 2009 11:41 HOVSJÖ ULTRAS (Ej registrerad)
HOVSJÖ ULTRAS LADDAR UPP INFÖR MÅNDAGS MATCHEN ÅTVIDABERG-SYRIANSKA FC DÅ EN HEL BUSS MED HULIGANER ÅKER...
Skrivet 11 apr 2009 11:46 F:D: springpojke (Ej registrerad)
Samhället måste se till det finns möjligheter för alla ungdomar att få chans att tjäna lite pengar istället för att dra runt och ställa till sattyg.
Min generation fick alla möjligheter till arbete, innan minimilöner och andra konstiga lagar satte totalt stopp för dessa arbeten.
Skrivet 11 apr 2009 11:48 Johan (Ej registrerad)
Om polisen arbetar som de gjort i Ronna borde Hovsjö bli ett hyffsat bra område.
Men polisen i Hovsjö vill ju inte prata med vi boende.
- Melke
Skrivet 11 apr 2009 11:56 Också en Robert (Ej registrerad)
Jag brukar förespråka en mer fredlig linje och att de sociala myndigheterna ska arbeta lite hårdare och få lite mer resurser för att arbeta preventivt.
Denna incident får mig att tänka på en sekundär eller tertiär prevention i form av ökade polisresurser och befogenheter till polisen. Då denna situation kan klassas som upplopp och grov skadegörelse med risk för människors liv, borde polisen kunna sätta in kravallutrustade specialstyrkor med gummiammunition.
Var är alla hederliga människor i Hovsjö (jag vet att de finns), de e ju trots allt en majoritet som vill ha det fredligt och lugnt. Dessa människor uppmanas att stå upp för Hovsjö och visa att de är fler än buset.
Skrivet 11 apr 2009 11:57 CD (Ej registrerad)
Sätt dit dom jävlarna nu. Är så trött på alla skriverier. "Nej hovsjö är så tryggt, jag har bott här i en massa år och folk är så snälla", brukar folk skriva. Hur dyrt ska det behöva bli för oss skattebetalare utan att någon åker dit? Betalar hellre lite mer och att idioterna åker fast annars tar ju folk saker och ting i egna händer. Och det får man ju inte heller göra, nej just det. Isolera hålan och sätt dit övervakningskameror och rensa ut skiten och kasta dom utrensade ur detta svenska land. Suck, aja..står inte ut längre.
Skrivet 11 apr 2009 12:01 Lena (Ej registrerad)
Jag orkar snart inte säga så mkt mer. Men när f-n ska man ta tag i detta problem som finns i Tälje? Jag är född här men jag ska lämna stan, så som så många andra gör. Jag är en "hora" så fort jag lägger mig i bråk, respektlöshet osv.. Folk respekterar ju inte varandra i denna stad. Hur vore det om ALLA reagerade och sa i från, istället för att vi bara är några som törs? Hade vi ALLA reagerat från början så hade det inte blivit ett sådant skit Södertälje.
Skrivet 11 apr 2009 12:21 Hovsjöbo (Ej registrerad)
Bra jobbat polisen!!
Haha att ni inte skäms! Ni befinner er i brottsplatsen men kan inte gripa någon!!!!!!!
Skrivet 11 apr 2009 12:23 trött på vår mångkulturella mångfald (Ej registrerad)
Det blir bara värre och värre. Eftersom jag är full av fördomar tror jag att dessa kriminella element är av utländsk härkomst som flytt eller bytt land på grund av förföljelse eller annat skit de har varit med om.
Att man sedan tar med sig sitt sätt att vara till det nya landet visar ju att problemen i de andra länderna är de själva.
Dags att ta tag i hårdhandskarna. utför utegångsförbud i hovsjö mellan 2400-0530. skjut först och fråga sedan. Dags att vi ställer regler och inte dom. Låt utlandsstyrkan som skall åka till kosovo eller afghanistan för att öva patrullering och checkpoint i hovsjö. Det är ingen skillnad på att vara i hovjsö eller i kosovo. samma skit.
Skrivet 11 apr 2009 12:28 Bitterfittan (Ej registrerad)
Här vill jag leva....här vill jag dö....
Skrivet 11 apr 2009 12:29 Seman (Ej registrerad)
Äckligt område att bo i
Skrivet 11 apr 2009 12:31 krille (Ej registrerad)
Ja ha då har dom små svinen varit igång igen.
Vi har svin där jag bor också ute i Dammkärr.
Men det är vildsvin och dom har jag hellre i närheten
än dessa drägg som inte har det minsta vett innanför deras skallben.
Skrivet 11 apr 2009 12:33 Jakthund (Ej registrerad)
Vi måste ändra invandringspolitiken i detta land!!!!!
Skrivet 11 apr 2009 12:42 ubbe (Ej registrerad)
Vore det inte påtiden att stationera polisen 24tim om dygnet där, det är väl det minsta vi skattebetalare kan begära,nä istället springer polisen och kollar luftrycket i personbilar ute på vägarna och 5km hit och dit, sånt trams, va i Hovsjö istället och titta på vilda västern,,,,,,Ubbe
Skrivet 11 apr 2009 12:56 Europé (Ej registrerad)
Nu är det väl tid att inse allvaret i Hovsjö, och utvisa dessa ligister MED familjer. Eftersom inget annat hjälper, det måste finnas möjligheter att avvisa dessa från Sverige, även om föräldrarna har fått Svenskt medborgarskap, men inte kunnat anpassa sig och haft uppfostrande åtgärder för sina barn, barn som förvisso är födda i Sverige men anser sig vara av annan kultur. Då borde det kunna gå att avvisa dessa till den kultur dom vill ha! För vi vill inte ha dom längre i vår kultur för dom passar inte in i vår nordiska kultur!
Skrivet 11 apr 2009 13:00 LOFL (Ej registrerad)
Same shit different names.
Skrivet 11 apr 2009 13:02 m (Ej registrerad)
Men för guds skull, vakna politiker!
Enkel resa hem.
Skrivet 11 apr 2009 13:06 P (Ej registrerad)
Har Anders Lago nån kommentar till det hela ?
Miljonsatsningen på Hovsjö går framåt ser jag , välinvesterade pengar..
Nej bygg lite fler fritidsgårdar så blir det nog bra.
Skrivet 11 apr 2009 13:49 trötter (Ej registrerad)
Vem orkar kommentera? Samma sak varje gång.
Skrivet 11 apr 2009 13:53 ME (Ej registrerad)
ISTÄLLET FÖR ATT POLISEN SKA TA FAST RIKTIGA BOVAR SÅ GER DEM SIG PÅ BARN FAMILJER SOM ÅKER I SIN BIL VIA RONNA SÅ BLIR DEM STOPPADE OCH 3 ST POLISER HOPPAR UT MED HELDRAGNA PISTOLER O GAPPAR O SKRIKER PÅ FAMILJEN ATT DEM SKA VISA HÄNDERNA SAMT ATT DEM SKA FÖRSIKTIGT STIGA UT UR BILEN FASTÄN POLISEN SER ATT DET E EN FAMILJ DEM BLEV ÄVEN LIGGANDE PÅ MARKEN TILLS POLISEN GICK
Skrivet 11 apr 2009 14:02 mehmet (Ej registrerad)
Kollektiv bestraffning
Massutvisning
Skrivet 11 apr 2009 14:16 f.d. telgebo (Ej registrerad)
tummen upp för mångkultur!!!!!!!!! INTE!!
Man anpassar sig efter kulturen i det land man kommer till och slutar bete sig som i sitt hemland. Kan man inte sköta sig så ska det leda till utvisning.
Skrivet 11 apr 2009 14:18 L (Ej registrerad)
Ja, du har rätt. Men ha också i åtanke att ett samhälle kan fungera väl trots strukturella problem. Tänk på Japan, ett land med ett förlorat årtionde bakom sig ekonomiskt, det är ett land som har fortsatt ekonomiskt tufft med stimulanspaket efter stimulanspaket av skattebetalarnas pengar. Men, Japan är trots sina problem ett av de länder i världen som har minst brott. Varför? Jo det är en fråga om kultur, de har anor och traditioner som påminner dem om det skamliga att begå brott i samhället, det finns en social kontroll.
Det är inte bara en fråga om pengar och jobb, också kultur. Vi måste i det här samhället, alla medborgare som bor här, visa en gång för alla att samma spelregler gäller för alla individer oavsett bakgrund. Här i landet skall individens frihet och trygghet skyddas.
Skrivet 11 apr 2009 14:22 Curt (Ej registrerad)
Skottlossning och vandalism, dom skall väl ha lite rolig i Hovsjö.
Dom skall ju ha sin kultur, så ??????
Skrivet 11 apr 2009 14:50 protestant (Ej registrerad)
"Svenskarna integreras i det nya Sverige ,det gamla Sverige kommer aldrig tillbaka." Mona Sahlins ord för några år sedan.
Det nya Sverige alltså..där skottlossning , gruppvåldtäkter , våldsdåd hör till vardagen.
Tack Socialdemoktratiska bidragspartiet för att vi får leva i ett mer spännande samhälle !
Skrivet 11 apr 2009 14:54 David (Ej registrerad)
Misslyckad uppfostran..
Skrivet 11 apr 2009 14:55 tommy (Ej registrerad)
marie ja hejar på dig :)
Skrivet 11 apr 2009 14:59 Patrik (Ej registrerad)
Ja och för att detta skall ske krävs att man röstar på Sverigedemokraterna.
Skrivet 11 apr 2009 15:28 krille (Ej registrerad)
Ta reda på fakta innan du häver ut dig en massa dynga.
Skrivet 11 apr 2009 15:28 Svensk (Ej registrerad)
Varför tar man inte och utvisar hela Hovsjö??De e bara en massa skit hela tiden och till 99% invandrarungar,kasta ut dom ur landet så kanske de blir lite ordning där oxå...
Skrivet 11 apr 2009 15:33 lill tjejen (Ej registrerad)
Dm skall inte ha någon mer hjälp, när fan inte ens deras föräldrar vet vad deras söner gör på nätterna..... kolla upp det här gänget dom rör sig här i brunnsäng med dom är riktiga mini gangsters utan respekt och kanske våldtäkts grisar dom med, Vandaliserar och förstör i portar o dom är ju ett jätte gäng, hur kan polisen undgått dom? Är dom för många? Det är oxå en strategisk krigföring för ni vet att alla skyller ifrån sig ändå så ingen blir gripen. Fram med hundarna nu en gång för alla låt dom få jobba sig svettiga så ni skrämmer skiten ur dom. Öga för öga
Skrivet 11 apr 2009 15:34 Flyttar snart (Ej registrerad)
Vad händer med Södertälje?/Hovsjö?Man undrar är det människorna i denna stad som är som rena djäveln eller kommer dem från andra håll och ska förstöra i Södertälje.Finns ingen annan utväg än att ta sitt pack o dra.
Skönt snart flyttar man från tälje i Juni längtar sååååå!
Skrivet 11 apr 2009 15:38 Thomas (Ej registrerad)
Ja våran stad hamnar återigen i rampljuset efter Våldtäktsligan nu i veckan.
Politikerna är ruttna i denna stad, Polisen jobbar i motvind pga "Lagarna" och Södertäljes så kallade "Rättsystem" är inkompetent till 100% se bara "Tunnelöverfallet"...
Lustigt när man träffar folk och nämner att man kommer från Södertälje....svaret blir ALLTID: Hur i HE****TE kan du bo där???
Men jag antar att de ska få hålla på så här för att få ha sin Kultur i fred och känna sig som hemma i ***** (Censurerat).
Skrivet 11 apr 2009 15:42 Thomas (Ej registrerad)
Haha ja vad bra, låter verkligen som en underbart bra idé att ytterligare förslumma Slöddertäljes hemska rykte!
Kan inte låta bli att önska att den bussen aldrig kommer fram till målet!!!
Skrivet 11 apr 2009 15:47 Jussi (Nationaldemokraterna)
Nationaldemokraterna har kritiserat mångkulturen i många år.
Det är bara att se sig om i världen, människor vill leva med sin egen sort.
Dessutom aå finns det alldeles för stora kulturella skillnader runt om i världen.
Stoppa massinvandringen nu.
Skrivet 11 apr 2009 15:54 Akep (Ej registrerad)
Vad han hänt med småstadsidyllen i Södertälje. Är detta början till till någonting som håller på att haverera i det flerkulturella samhället. Om så är fallet gäller det att omorganisera rutinerna för hantering av sådana här gangsterfasoner.
Skrivet 11 apr 2009 16:04 Jämna Hovsjö Med Marken! (Ej registrerad)
Det är äckliga småungar som härjar i fristaden hovsjö! Dem måste ju vara helt hjärndöda! När räcker det egentligen? Åk till en bilskrot om ni vill slå sönder saker! Snorungar ta och väx upp nån gång för i helvete!
Skrivet 11 apr 2009 16:05 Ahmed (Ej registrerad)
KONSTIGT att det e krig söderöver !!!! DJUUUUR !!!
Skrivet 11 apr 2009 16:24 KHJ (Ej registrerad)
Säga till en person när han/hon gör fel,blir ju bara fel.
Har flera gånger talat om att så här gör man inte, kasta papper,slå på busskurerna,plocka bort plank från staket,mm.
Men vad händer,man åker ju nästan på stryk ju,
"vafan vill do,e du rasist eller,akta dig bara" "skit på dig,dra åt helvete"
Ja man orkar ju inget säga när man får sådana svar. Man ger upp,går vidare utan att säga något. Tråkigt,men ingen respekt i denna värld.
Skrivet 11 apr 2009 16:37 K-son (Ej registrerad)
Låt dom skjuta varandra! Who cares?
Skrivet 11 apr 2009 16:50 MH (Ej registrerad)
vart exakt står det något om att det var invandrare? Jag syftar givetvis på artikeln.
Skrivet 11 apr 2009 16:56 Kattis (Ej registrerad)
Hur kristet är det att vandalisera och jävlas med sina medmänniskor?!Skjuta osv?
Och vad då detta gnälla på polisen hela j*vla tiden??Vart är föräldrarna till dessa ungdomar?!
Ortodoxt kristna?!Jo men oj så kristet beteende..eller inte alls!
Men ja just, dom är ju vilsna.
Usch och fy!
Skrivet 11 apr 2009 17:01 Erik (Ej registrerad)
Hur var det nu man byggde en neutronbomb...
Skrivet 11 apr 2009 17:51 Ruben (Ej registrerad)
Vad blir nästa? Att de skjuter med maskingevär Калашников vilt upp i luften som i MÖ för att fira segern över det svenska? Snart dags för mur som i Israel mot Palestina...
Skrivet 11 apr 2009 17:53 svensk (Ej registrerad)
Ut me skiten nu får de vara nog go ND Å SD
Skrivet 11 apr 2009 17:54 Brandman! (Ej registrerad)
Jag har bott här i 20 år och aldrig tyckt illa om hovsjö, dessa ungdommar som håller på behöver en fader som frågar efter dom, en fader som pratar med dom, men va fan medans pappan inte bryr sig det är fan ett självklart att man gör vad man vill ute,
men jag tycker att lt borde söka efter mer fakta innan man skriver ner saker i tidningen för det som står idag stämmer inte, så sluta tro på tidingen hela tiden och gillar ni inte hovsjö sluta prata om det.
gillar ni inte s-tälje flytta ut, och om ni gillar s-tälje fast dagens invandrare förstör hela tiden gå ut o prata med dom, kom hit till hovsjö och prata med dom, med gänget som samlas i hovsjö c om ni nu misstänker dom
brist på liv till er som alltid skirver dåliga saker om hovsjö!
Skrivet 11 apr 2009 17:56 svensken (Ej registrerad)
bränn ner hovsjö eller en mur runt om så vi vanliga svenskar slipper skiten nu få de fan va nog
Skrivet 11 apr 2009 18:02 Ooseven (Ej registrerad)
VA! hände detta i Hövsjö?! nee kan inte stämma?
Skrivet 11 apr 2009 18:23 Anna (Ej registrerad)
jussi!!!
Rätt det du skriver till 110%
Skrivet 11 apr 2009 18:28 utflyttad (Ej registrerad)
Det första man får höra på nyheterna är att det återigen har varit bråk i Hovsjö/Södertälje. När tar eländet slut? Södertälje har återigen uppmärksammats på ett negativt sätt i medierna. Otroligt, men sant! Men inte ett dugg förvånande. Lago och alla föräldrar till dessa snorungar när ska ni vakna? Underbart skönt att ha flyttat från denna tokstad.
Skrivet 11 apr 2009 18:41 chaufför (Ej registrerad)
Taxi chaffis
Jag blir så trött på hovsjö, sprinotor, hotelser mm.... kan inte nån göra åt idioterna
Skrivet 11 apr 2009 18:52 kajsa (Ej registrerad)
När ska idioterna få ta konsekvenserna av sitt handlande.Det är bara att konstatera ju mer som görs dess värre blir det.Sluta att ställ upp på allt de kräver.Typ fritidsgårdar, fotbollsplaner,längre öppettider på gårdarna, boxningslokaler med tränare och allt bortkastat prat med socialsekreterare och poliser. Gör som hovsjö skolan gjorde med stökiga eleven som får ta konskvenserna av sitt handlande genom att inte få följa Iinte får följa med på skolresan .Individerna som stått för nattens kravaller är kriminella och måste straffas för sitt kränkande av andra människor.
Skrivet 11 apr 2009 19:26 SK (Ej registrerad)
Det är inte Lago som bestämmer om invandringen, det är regeringen
I många inlägg skyller man flyktinginvandringen till Södertälje på kommunen. Men det är helt fel, Södertälje kommun har sedan lång tid tillbaka försökt begränsa inflyttningen. Det är regeringen och inte Lago som bestämmer vilka som får flytta till Sverige och till Södertälje. Kommunen har sedan 2002 föröskt ändra den sk EBO-lagen som ger flyktingar rätt att bosätta sig var man vill.
Ni som vill ändra asyl- och flyktingpolitken - vänd er till regering och riksdag där moderaterna bestämmer!
Skrivet 11 apr 2009 19:29 Jarule (Ej registrerad)
Tycker att vi ska tvångsflytta Lago till Hovsjö och ser hur länge han överlever... Förså illa är det väl inte?
Blir bara så jäkla less... utegångsförbud låter som en bra ide... ta föräldrarnas BMW/Audi/Merca som pant om ungdomarna är ute efter 22 för då kommer det hända grejer
Skrivet 11 apr 2009 19:32 SK (Ej registrerad)
Rikta kritiken mot regeringen, inte kommunen
Flera av kommentarerna till denna artikel påstår att det är kommunen som säger ja till de asylsökande och flyktingar som söker sig till Södertälje. Detta är helt fel. Det är regeringen som bestämmer, så vill du ändra på asyl- och flyktingpoltiken, rikta din kritik mot regeringen!
Södertälje kommun har sedan lång tid försökt ändra den sk EBO-lagen som ger asylsökande och flyktingar rättighet att bosätta sig var de vill.
Skrivet 11 apr 2009 19:57 Svensk Hovsjöbo sen 70-talet (Ej registrerad)
Sluta snacka skit om Fina HOVSJÖ!! Bästa stället som finns ju !!!!!!Det finns bara ett fåtal ungdomar som är ouppfostrade (Uppfostrade utan far)Som har fått ett dåligt liv!!
Skrivet 11 apr 2009 19:58 mor (Ej registrerad)
det var åklagaren som gick ut med den informationen
Skrivet 11 apr 2009 20:02 Anders (Ej registrerad)
Vi behöver ge invandrare och svenskar möjlighet att arbeta och göra en insats. Vart har arbetstillfällena försvunnit? Bättre att folk jobbar för 12 000 kr i månaden och har sysselsättning som kan leda vidare än att de sitter hemma och lider. Textilindustrin och varvsindustrin har dragit sin kos och inga nya uppfinnare som Alfred Nobel finns i sikte. Snart försvinner nog Scania och Astra också.
Boendemiljön är ett stort problem. Hovsjö är en isolerad enklav med hyreslägenheter utan koppling till centrums utbud av kultur och nöje vilket gör att ungdomarna inte har nåt annat att göra än att driva omkring. Det behövs naturliga samband med resten av staden med trygga vägar kantade av bostäder!
Slutna kvarter med lugna innergårdar är bättre än hyreshuslimpor på rad. Vem vill ta hand om ett gräsområde mellan husen där man inte kan ställa ut en utemöbel eller blombyttor utan att de är vandaliserade dagen efter. Gör halvpublika utrymmen privata genom att sätta upp stängsel och kodlås.
Skrivet 11 apr 2009 20:02 JrB (Ej registrerad)
Aha... så hösten 2006 anlände de första invandrarna till Södertälje och Hovsjö... Ja, det stämmer nog - nu när du säger det så...
Skrivet 11 apr 2009 20:08 Klara (Ej registrerad)
"In the Ghetto". Skönt att jag lämnade min hemstad innan den blev en sådan skamfläck.
Var hittar man så toleranta poliser som i Södertälje? Eller vänta toleranta var fel ord. Fega var ordet jag sökte.
Skrivet 11 apr 2009 20:10 GG (Ej registrerad)
Polisen vet tämligen väl vilka som ingår i "Hovsjö-drägget".
"Men lås in buset då!!!"
Lätt att skriva, men inte att utföra. Lagen ska följas, (givetvis). Vi lever i en demokrati, så...
Men när "drägget ständigt gör sig påmint", och dessutom utan påföljd... Bara att inse, det är fel på lagarna.
"Drägget" är dessutom (tillräckligt) intelligent för att inse sin lagliga gräns, och de är (faktiskt) laglydiga på sitt eget, underliga sätt.
Tyvärr, gynnar allt detta SD, och att de vinner billiga poäng på...
Tyvärr (ännu en gång)... Mona Sahlin, förespråkaren för det mångkulturella...
Varför bor hon inte själv i Rinkeby eller Rosengård? Hon som förespråkar så… Att hon inte har löst problemen, likt dem i Hovsjö? Hon har faktiskt varit politiker i över 20 år, o
Skrivet 11 apr 2009 20:15 MAG (Ej registrerad)
aha....och jag som bor här i Hovsjö har inte märkr något.
jag hade en jätte trevligt långfredag utan att märka eller höra något.
POLISEN VET VILKA DE ÄR, MEN KAN TYVÄRR INTE GÖRA NÅGOT, SVENSKA LAGEN ÄR FÖR MES !!!
LAGEN MÅSTE ÄNDRAS.
ALLA VET VILKA DE HÄR JÄV..... ÄR!!!
Skrivet 11 apr 2009 20:41 patrik (Ej registrerad)
Det är klart att Lago inte har hela ansvaret för haveriet Södertälje, det fattar vem som helst. Men han har blivit en slags symbol eller ikon för dem som har arbetat för ett multikulturellt Sverige och det är säkert inte roligt för han personligen att tänka på.
Dock så måste man förstå vad som ligger bakom, alla svenska människors förtvivlan och maktlöshet över att inte kunna stoppa skiten, hopplöshet över att se vår kultur trängas undan och att vi blir främlingar i vårt eget eget land.
Skrivet 11 apr 2009 20:45 Till Svensk Hovsjöbo sen 70 talet.. (Ej registrerad)
hmm.. att du är svensk och att du har bott i hovsschoooo sedan 70 talet, är för mig orealistiskt.. för hur kan du då vara så hiiiiimla blind?
Skrivet 11 apr 2009 20:53 Patrik (dock inte samma som föregående) (Ej registrerad)
I Södertälje är det en bättre ide att rösta på Nationaldemokraterna ! De har en tydligare och bättre ideologi som bygger på etnopluralismen och allas rätt till ett eget land, och den rätten rätten till ett eget land har även vi svenskar och vi måste helt klart utnyttja den bättre.
SD har två platser i kommunen men inga som fyller dem, ND har två platser som är väl insuttna och utnyttjade. Frånvaron är minimal och engagemanget i talarstolen på topp. De som snackar om enfrågeparti kan slänga sig i väggen för ND har en helhet vill mer än dagens etablissemang.
ND sitter inte heller i radio och tv-dokumentärer och gråter och ber om ursäkt för att man sjungit snapsvisor som SD gör just nu...
Skrivet 11 apr 2009 21:02 John (Ej registrerad)
Det går inte att sätta alla människor i arbete när det konstant väller in nya.
Skrivet 11 apr 2009 21:07 patrik (Ej registrerad)
Bra ide ! Gå ner och snacka med gängen som står och väntar i Hovsjö....
Ok, jag har set dom i action och tror inte att du är realistisk. Jag har ett annat förslag till alla som är förtvivlade över att se sitt land, sitt folk och sin kultur försvinna. Alla som inte har fått rättvisa över att har blivit kränkta, misshandlade och utsatta för ett nedvärderande beteende för att man är svensk. Alla som finner sig ha blivit främlingar i sitt eget land...
Engagera er i samhället, ta reda på hur politiken fungerar, vänd din förtvivlan till intresse och energi. Istället för att skriva arga inlägg i LT, fundera på hur du kan medverka till att bryta trenden.
De traditionella partierna har tappat sin aktuellitet och ND har lyckats att tydliggöra sin politik i talarstolen med framgång. Trenden har en chans att vända !
Skrivet 11 apr 2009 21:08 Feras (Ej registrerad)
Det är inte invandrarna som är felet, det är uppfostran.. Snacka inte om invandrare, de har lika mycket värde som svenskar, det ska ni veta. Och de som begår brott är bara ouppfostrade ungdomar, men de flesta e uppfostrade. Av hela 5000 personer i hovsjö är det kanske max 50 ungdomar som är dåliga. Tänk på det!
Skrivet 11 apr 2009 21:53 Syrian/Assyr (Ej registrerad)
Jag som utlänning, och som kom hit 1974 tycker att VÅRA iallafall de flesta invandrarna har noll respekt för äldre sedan 5 år tillbaka
Snorungarna tror att de är avlad av maffian.Men de kan inte äns slåss renhårigt så som man gjorde förr, nää de moppsar upp sig och när de väl åker på stryk då skall deras brorsa, farsa morsa ja hela släkten i pricip beblandas.
Jag var ganska busig av mig och slogs en hel del under min uppväxt i Södertälje.Man slogs oftast med jämnåriga, och det kunde vara mot Svenskar, Chilenare eller andra nationaliteter men aldrig t.e.x Syriane/Assyrier mot varandra.Och då slogs man en mot en och när den ene sa ok jag ger mig så var det ok.sedan hjälpte man upp personen om han nu låg på marken. Och det var MYCKET skammligt om det kom fram att fler än en hoppade på någon, man fick skämmas.
Fick farsan reda på att jag har gjort sattyg fich jag en rejäl örfil.
Men nu förtiden förnekar föräldrarna.även sanningen och de slutar tyvär bara på ett otrevligt sett.VAKNA
Skrivet 11 apr 2009 22:03 L (Ej registrerad)
Lago lever i en drömvärld. Förvänta dig noll.
Skrivet 11 apr 2009 22:11 kungen (Ej registrerad)
Jag håller med om Brandman, snacka nt skit om s-tälje, flytta då!
Skrivet 11 apr 2009 22:23 pappa (Ej registrerad)
kan inte mammor uppfostra barn då menar du ??????????????????+
Skrivet 11 apr 2009 22:34 jaffa (Ej registrerad)
Detta är ju jämförelsevis en ren bagatell, om man ser till all skit som hänt i er stad - ofta just i detta område - på senare år. "När ska någon reagera?" skriver många, helt uppgivna. Ja det är ni själva som måste agera, alla ni som bor kvar i området. Gå samman och se till att göra er hörda, för tusan.
Alternativt, sitt kvar och plita frustrerade inlägg om Lago på LT's artiklar, och inbilla er själva att något kommer förändras bara ni upprepar samma trötta mantra tillräckligt många gånger. "Det är Lago's fel! Jag har redan flyttat! Stackars er som fortfarande bor kvar" Nej, du har inte flyttat, du sitter kvar där i Tälje och vänder andra kinden till bara, och skriver av dig på LT.se. Det kommer bara bli värre och värre år från år, under ytterligare några år, minst. Your average Swede är en bortklemad, håglös, konflikträdd stackare. Kanske förtjänar vi betydligt värre än vad som hittills bara drabbat enstaka stadsdelar i några av våra största städer.
Skrivet 11 apr 2009 22:40 Svårt att förstå (Ej registrerad)
Här handlar det inte om ''wannabe'' eller något annat. Vi ska nu heller inte klaga på Anders Lago som har gjort ett och annat fel. Utan det är Hovsjös säkerhet och trygghet vi vill åt, någoting måste göras. Men vad, med vem och hur? Det vet vi inte en, det är bara en tidsfråga.
Gärningsmännen är kanske heller inte bosatta i Hovsjö, vem vet?
Skrivet 11 apr 2009 22:45 sd (Ej registrerad)
Alla svenskar flyttar så kan ni härga bäst ni vill! Eller alla var väl hårt o ta i...alla som har det ekonomiskt möjligt! Är så jävla trött på det snedvridna mångkulturella samhället så går åt helvetet...när ska politikerna vakna och börja rensa upp????
Skrivet 11 apr 2009 23:00 Johan (Ej registrerad)
Hur länge ska detta fortgå? Visa våra politiker att detta är inte acceptabellt! Rösta på SD. Det kommer jag att göra!
Skrivet 11 apr 2009 23:24 pl (Ej registrerad)
Den kommer att komma fram .......ben Dawd
Skrivet 12 apr 2009 00:07 fi (Ej registrerad)
finns ju??????????????????? utan pappa vi svensson har fina poikar och flickor utan pappa är med leva som vi här i eller åkhem ni har mamma och pappa sen haloooooooooooooo ni
Skrivet 12 apr 2009 00:12 FI (Ej registrerad)
JAG RÖSTAR SVERIGEDEMOKRATERNA!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Skrivet 12 apr 2009 00:25 utflyttad äkta södertäljebo (Ej registrerad)
Det andra länder slänger ut - tar Södertälje gladeligen och slänger in i den s.k. humanismens namn!
- Om det nu är fritt fram att bo var man vill...hur sjutton kunde Sjöbo då säga nej och stå för det utan repressalier från (den då) socialdemokratiska regeringen?
Sociala experiment - misslyckade experiment....
Skrivet 12 apr 2009 01:05 Sorgligt (Ej registrerad)
Men varför blir ni så arga..
Jag har en fin lösning på detta, men tyvärr så är våran reging och rättsväsende så in i helvete WRONG!!!!
Jag är själv invandrare och jag tycker personligen att jag är en hederlig medborgare med brister.
Enklast är att skicka ut de invandrare som begår brott. Det spelar ingen roll om de är svenska medborgare eller ej. Skicka dem till deras föräldrars födelse land. Passar inte detta så sätt in idioterna för gott.
Om vi tillåter att de vandaliserar polisbilar så kommer det en dag att drabba oss också. Vandaliserar man polisbilar så är man f-n inte rädd för nåt.
// Blatten som vill väl
Skrivet 12 apr 2009 01:39 Trött på erat gnäll (Ej registrerad)
Bara för att du har haft ett sånt underbart svensson liv behöver du inte sitta oh säga att dagens ungdommar är ouppfostrade? Tänk på dom som inte HAR blivit uppfostrade av någon? Morsan oh farsan kanske blev skjutna när ungen va lite. Hur kan du säga att det är dålig uppfostran? Nu säger inte jag att snubben som sköt inte har föräldrar för det har han för hoppningsvis. Du "Daniel" har inte levt det liv vi försöker leva. Vi gör det vi måste för att överleva. Skulle du sitta i samma sits som dom flesta kriminella så skulle du tycka samma sak som jag. "dålig uppfostran" okej alla kanske inte har uppfostrat sina barn som alla andra "svenssons" Men har man inte maten på bordet varje dag eller cash till nya kläder så måste man göra något åt saken eller hur? Eller tycker du att vi ska sitta som vissa andra framför datan oh klaga över vart den här stan är på väg?
Gör något åt saken istället för att sitta oh klaga på LT. Fan vågar du inte göra nått så FLYTTA HÄRIFRÅN!!!
Skrivet 12 apr 2009 02:50 Bad Burrito (Ej registrerad)
Jag bodde i Hovesjö i slutet på 70-talet. Det var en shithole då och det är en värre shithole nu. De försökte ta min trehjuling de svinen och sedan när mina föräldrar tog tillbaka den så kom de runt 20 släktingar och ville bråka.....polisen kom vi visade upp kvittot åsnorna försvann plötsligt från platsen. Som jag sa...shit då shit nu
Skrivet 12 apr 2009 03:13 r1955tk (Ej registrerad)
Aj f.n, händer detta i mitt Södertälje? Denna stad som jag har älskat sen jag kom hit i februari 1971. Jag blev SSKare 1967, jag bodde inte ens i Södertälje då, inte ens i Sverige. Jag såg Stisse i TV när han spelade i hockey-VM i Wien. Mitt 12-åriga hjärta sattes i brand. Kan ingen hjälpa Södertälje? Jag älskar denna stad. Skärp er, Sveriges framtid!!!! Om inte, stick nån annanstans!!! Ni kan väl flytta till Täby!!?
Skrivet 12 apr 2009 04:01 ..c (Ej registrerad)
Grattis Sossar vi har fått det som vi vill upp till kamp med rödaflaggor 1 maj Anders-Wanja -Mona -AMF - MM-MM -jag är stolt över allt vi har gjort i Tokstan ..c
Skrivet 12 apr 2009 06:32 Håkan (Ej registrerad)
Dom har flytt från kriget och vill inte vara med längre , därför flydde dom till Södertälje för det var hit dom hittade .
När dom kommit hit får dom bli svenskar omgående för vi ska hjälpa den . Dom är här och kostar oss skatte betalare mycker pengar .
Tänk på dom stackarna som är kvar , ska vi inte skicka några flyg ner och hämta dem till Södertälje ?
Det är dit vi ska lägga pengarna för där behövs det mat byggvirke mm .
Vi hjälper fler och billigare där hemma i deras hemmländer . (vilket det nu är .
Om vi nu tar och hjälper dem här så ska dom sköta sig , annars så ta och skicka hem dem dit dom kom från .
Då kanske dom har fått så mycket kunskap här ifrån så dom vet hur det ser ut här .
Kan dom inte hålla sig till svenska lagar och regler så skicka ut dem där dom kommit ifrån .
Vi kan inte ha det såhär längre , tänk frammåt och ekonomiskt .
Fram med flera övervakningskameror och det ska vara bra bild i dem , så man kan se vilka som är tagna på bild .
Jag tar flaggan med .
Skrivet 12 apr 2009 06:46 kungen (Ej registrerad)
jag vet vilka dom är och det vet nog polisen me och hela högen är invandrare för det bor bara 2 procent svenskar här jag är en av dom och jag tänker beväpna mej snart för det här har gått för långt.mvh kungen
Skrivet 12 apr 2009 06:55 kunen (Ej registrerad)
igår lördag så sätt dom eld på grässet här i hovsjö på olika platser och dom fick jag några bilder på så jag har bevis vilka dom är några av dom där invandarna som många säjer att det inte är invandrare jag har bevis.mvh kungen
Skrivet 12 apr 2009 07:03 kunen (Ej registrerad)
du ska vet att kommunen kan vägra ta i mot invandrare man får derektiv av staten men kommunen kan vägra det gör andra kommuner men det är lönsamt att ta hit dom vi pratar om många miljoner i bidrag det kan inte lago säja nej till.mvh kungen
Skrivet 12 apr 2009 07:10 johan (Ej registrerad)
Kanske det e dags med en dygnetrunt polisstation i Fina HOVSJÖ!? Typ NUUU...
Vad tycker du POLISCHEF Mikael Fets??
Boende som kanske flyttar..
Skrivet 12 apr 2009 08:07 Kattis (Ej registrerad)
Öh?
Snacka skit om Hovsjö?Menar du att media hittar på om vandalism och skjutningar i hovsjö som man allt för ofta får höra om?
Gäng som terroriserar familjer för dom är av persisk börd,kunde man läsa för någon dag sen..Men det är en fin stadsdel?
Där man jävlas med sina medmänniskor och grannar?!
Skrivet 12 apr 2009 08:17 k.w (Ej registrerad)
Yeeeeees.. Back to vilda western... pang,pang... dax o sätta stopp nu va.. Hallå Lago o gänget!!!!!!!
Skrivet 12 apr 2009 09:17 Curt (Ej registrerad)
Detta är mångkultur ! Det är väl härligt !
Skrivet 12 apr 2009 09:24 Medborgare med insyn (Ej registrerad)
Den s.k våldtäktsligan, huserar i Hovsjö, var det en hämnd på Ordningsmakten och rättsväsendet? Lago har haft tio år minst att begränsa invandringen till Södertälje, Inget gjordes, att slöa Moderater inte vill göra ett smack nu kan jag hålla med om. Nä det tar nog minst en 5-10 år att få staden trivsam och säker igen. Och vad gör irakierna för att integreras och respekteras? I Fredags tog de sig friheten att okupera samt stoppa all annan trafik, människor på nedre Östergatan, Bergviksgatan ca 500 personer som marscherade med prästerskap och stort träkors. Inte en polis i sikte, hade de tillstånd? Ge och ta , visa varann respekt. Södertälje på väg på riktig dekis, nu vill ju Järna bryta sig ur också, vad månne det bliva?
Skrivet 12 apr 2009 09:27 Skattebetalare (Ej registrerad)
Då hoppas jag ni stannar i Åtvidaberg eller Norrköping.
Skrivet 12 apr 2009 09:39 ?? (Ej registrerad)
inte svårt å gissa?
Skrivet 12 apr 2009 09:55 Pettson (Ej registrerad)
Om det nu är som en del säger att det bara är ett fåtal som utför detta , så kan det inte vara så svårt att identifiera dessa och fånga upp dom och styra upp dett vansinne.
Och det gäller självklart allt våld inne i stan och i utkanterna av Södertälje.
Men det verkar som styrande i Södertälje inte vill eller kan göra något åt situationen. Då får man se till att det kommer fram folk i nästa val som gör något åt situation Södertälje. Själv börjar jag tro att Politikerna vill ha det på det här sättet.
En sak är klar, människorna i dessa områden vill definitivt inte leva under dessa omständigheter. När folk tröttnar så kommer det att bildas medborgargarden för att skydda sina områden, efter som myndigheterna /politikerna inte kan eller vill skydda sina medborgare.
Man får helt enkelt skydda sig själv. Man kan helt enkelt inte leva under dessa omständigheter. Ett nytt lokalt Södertälje parti kanske som inte innefattar gamla trötta politiker som inte bryr sig längre.
Skrivet 12 apr 2009 09:56 Steve (Ej registrerad)
Nu är det väl dax att utrusta Södertäljes poliskår med piketstyrkor.
Skrivet 12 apr 2009 10:05 Hälsing (Ej registrerad)
Kalla mig råtta om du vill men det är väl dom som lämnar ett sjunkande skepp först!
Skrivet 12 apr 2009 10:42 adam (Ej registrerad)
för att det bor inga andra i hovjsö! fan öppna ögonen! förneka inte! du är blind och du inte ser det!
Skrivet 12 apr 2009 10:53 sila mygg (Ej registrerad)
Om det är uppfostran eller fritidsgårdar som saknas spelar ingen roll tex. för de gruppvåldtagna 12 åringarna. Det som spelar roll att dessa personer släpps in i landet. Alla politiker som styr och PK media är lika med skyldiga som Annnika Östberg som laddade om pistolen.
De miljarder som tas ifrån vård och omsorg för att ges till massinvandringen kunde dessutom rädda miljoner liv i 3e värden istället. Hur känns det?
Skrivet 12 apr 2009 10:57 Mamma till två tjejer (Ej registrerad)
jag blir såå trött på att svenskar som klankar ner och skyller saker och ting på invandrare kallas rasister. Det finns faktiskt "omvänd rasism",vi (Tjejer/kvinnor) vågar ibland inte röra oss ute varken dag eller kväll. Vi känner inte oss trygga i vårt eget land,vår egen kommun,i vårat bostadsområde..: för att vi är svenskar som bor i Sverige och blir kallade både det ena o andra och får äckliga förslag som de inte skulle våga yttra i hemmet (hoppas jag)..SÅÅ vad kan/ska göras då?? Undantagstillstånd,utegångsförbud?? Känner bara bedrövelse över att se eländet och behöva förbjuda sina egna barn att gå ut själva.
Skrivet 12 apr 2009 11:00 Johan (Ej registrerad)
till dig med bilderna... försök inte med ngt!! bry dig inte. om du visar bilderna till poliserna vad händer? jo. du får ochså ngt tillbaka. så skit i..
Skrivet 12 apr 2009 11:30 Ursäkta!! (Ej registrerad)
Skottlossning, upplopp och att kalla svenska tjejer för horor ger inte heller någon mat på bordet eller cash till nya kläder. Kan man inte fixa de mest elementära sakerna i ett nytt land kanske man ska FLYTTA HEM IGEN och se om det går bättre..? ...eller...
Skrivet 12 apr 2009 11:41 Annan åsikt! (Ej registrerad)
Vilken massa trams!
Integrationsproblem, arbetslöshet... "Vi har ju ingen lokal"... Vad sägs om lite eget ansvar? Sluta skyll på en så jäkla massa saker. Hovsjöborna bor där av egen fri vilja. Ingen är tvingad att bo där. Hur är det då med segregationen om alla syrianer bosätter sig själva på samma ställe? Vad ska Lago göra åt det? Sluta skyll på alla andra. Gör nåt själva!!! Så trött på allt skitsnack! De stackarna som inte är syrianer/assyrier i Hovsjö får ett helsike. Varför pratar man inte mer om det problemet. Det som handlar om deras tolerans mot andra. Nu har de bott i Sverige i över 30 år. När ska dom själva komma underfund med att det inte är ok att bo i ett samhälle i samhället? Och nej, sjävlklart pratar jag inte om alla syrianer/assyrier. De flesta är jäkligt bra människor!
Skrivet 12 apr 2009 12:01 lasse (Ej registrerad)
AVSLUTNINGSKOMMENTAR!
Slutsatsen blir att Golanhöjden bör avgränsas med murar och checkpoint vid inpassering. Utpassering endast i speciella fall godkända av polisen.
Ställ in 2 ambulanser och 3 brandbilar, låt så de innanför murararna bemanna och sköta all sådan tjänst i området. Egen sjukstuga kan upprättas. Vad gäller ordningshållning så får obeväpnade styrkor för detta bildas av ligistgängen, som ju tycks vara de som kan genomdriva de vilsna idéerna.
Härmed är problemet löst och skrivandet kan avslutas
Skrivet 12 apr 2009 12:06 Smarta idéer folk har! (Ej registrerad)
Ja men visst, vilket superduperidé, jag åker genast till Hovsjö och TALAR med dessa gäng. Jag är ensamstående mamma och mormor. Men om det nu skulle bli så att jag blir misshandlad och sparkad i skallen x antal gånger? Eller våldtagen kanske? Eller får en liten elegant kniv på fel ställe? Vilke jävla heroinna va? 3 barn blir utan mamma och mormor pga vad? Så ni menar på allvar att det skulle vara värt risken? Att göra polisens, socialens, politikers och andra föräldrars arbete skulle vara finare på något vis än att stå upp för mina egna ungar och göra det enda jag faktiskt kan göra, höja rösten där det finns möjlighet att göra det?? Vakna upp till verkligheten please! Jag tar inga onödiga risker p g a de här dårarna. Även om man bara är 12-18 år, så har man fanimej skalle att tänka med! Vissa av dom är dåden, lyser i NEON tamigattan att det är FEL FEL FEL, oavsett att man har korkade föräldrar! Däremot håller jag inte mun om jag hamnar i en situation ute, jag ingriper med det jag kan!
Skrivet 12 apr 2009 12:22 Hellre en bra fungerande mamma än en ego, skitstövel till far! (Ej registrerad)
Inte ett jäkla ord vill jag höra från dig eller någon annan, om ensamstående mammor = ouppfostrade barn! Fattar du det? Jag har 2 superfina barn och ett barnbarn som är hur go som helst. Och jag har fostrat dem alldeles själv, det du! De är goda svenska medborgare, min äldsta 23 år har fast arbete (med människor). Min yngsta 16 år, utbildar sig till målare/plattläggare samt egen företagare så småningom. Och jag är FATTIG det kan du skriva upp! Så pass att jag själv är utan käk då och då, så kom för fan inte och snacka skit. Visst har mina barn "busat", men inte i närheten av sånt här som händer i bl a Hovsjö! Det är inte bus det är trakasserier på gränsen till krigsföring för att överta en del av Södertälje. En strategi helt enkelt, en strategi som ingen vågar öppna munnen om! Åter till ensamma mammor. De flesta sådana är vakna, kärleksgivande och hårt arbetande föräldrar. Vi är medvetna om att vi oftast får hårdare och värre kritik också. Så dra inte alla över en kam!
Skrivet 12 apr 2009 12:46 Medborgaren (Ej registrerad)
Polisen lovar genom uttalande av Michael Fetz krafttag emot den unga kriminaliteten i Södertälje. Jag citerar ifrån Länstidningen oktober månad.
Nu börjar kampen mot den tunga brottsligheten
SÖDERTÄLJE I morgon är de 10 nya poliserna på plats i Södertälje - nu kan operation Marianne starta på allvar.
Och polismästare Michael Fetz lovar krafttag mot den tunga kriminaliteten - men han vill även vända sig mot ungdomarna
Jag är trött på Polismyndighetens aggerande Sluta säg fina ord i tidningen agera istället. Det saknas ledarskap inom Södertäljes Polismästardistrikt. Jag tror mej se en röd tråd inom Statlig verk där man prioterar fel saker med pengar som kommer ifrån Skatteintäckter. Man lägger resurserna genom att slå sönder personalgrupper. Polisen ska fånga in kriminella. Åklagare ska yrka för långa kännbara straff samt Kriminalvården ska ge en bra vård som leder till att bli hedliga medborgare. Detta når man genom gemensamma kraftansamlingar i myndighetsutövning.
Skrivet 12 apr 2009 13:00 Medborgaren (Ej registrerad)
POLISEN SLUT JÄVLAS MED OSS TRAFIKANTER I SÖDERTÄLJE SÄTT RESURSERNA PÅ NOLLTOLERANS PÅ OMRÅDEN NI ALDRIG ALDRIG KOMMER ATT RÅDA BOT PÅ.
Pyromandåd, Sexuella brott, Rån, Skadegörelser, Personrån etc
Istället för som det står i Länstidningen citerar:
Polisen: "Ta det lugnt i trafiken under påsken"
Jag har innehaft körkort i över 30 År jag klarar av att köra 90 Km på en 70 Km sträcka jag kan hantera en sådan brottslig handling som överskridande av hastighetsbestämmelser. Men jag har inte resurser i min bostad att Gripa brottslingar som tänder eld i fastigheter för att straffa och ge en adekvat vård. Och det visar att där är vi två eller kanske Polisen har någon person mer än jag att försöka anstänga sig att utreda brott. Men tydligen har jag väldigt mycket fel för Polisen sitter och fin åker i Polisbilar och hakar upp sig om man stannar sin bil lite fel. Tänk då orkar man veva ned rutan och vara uppkäftig och säga det råder Stoppförbud. Ni jobbar på en så låg Nivå poliser.
Skrivet 12 apr 2009 13:36 Sila Mygg (Ej registrerad)
"Men har man inte maten på bordet varje dag eller cash till nya kläder så måste man göra något åt saken eller hur"
- Ja, vi rånar svenskar istället för jobba!
"Men det finns ju inga jobb till de outbildade våldsberikande ungdomarna"
- Nä, så varför ta hit dom?
Grundproblemet är att dom släpps in i landet.
Skrivet 12 apr 2009 14:16 Olle (Ej registrerad)
...om du kunde ta och följa trafiklagarna så skulle polisen säkert kunna prioritera andra saker än att tillrättavisa dina lagöverträdelser.
...och...Nej - det är inte ok att köra 90 på en 70-sträcka, ej heller parkera där man känner för det.
Jag är glad att polisen inte släpper vissa typer av brott - men självklart är situationen i Södertälje extraordinär och extraordinära åtgärder krävs för att få någon vändning på denna situation. Exempelvis nolltolerans - och där räknas även dina trafiköverträdelser in.
Sen skulle jag även vilja se en reaktion från de assyriska/syrianska kyrkoförsamlingarna här i stan... Har man någon insikt i det svenska samhället och i staden borde ju även dessa upphöjda herrar inse att problemen är som starkast i deras egna grupper. Hur ser deras syn på integration ut? Vad är deras definition av demokrati och trygghet? Det kan väl knappast vara upprepade "terrorattacker" mot den muslimska familj som nu står i centrum...?
Skrivet 12 apr 2009 14:39 Tack gode gud "Inte Hovsjöbo" (Ej registrerad)
ja du tragiska lilla person som skrev detta hur lång tid tror du det tar att vara så dum och kasta en sten genom en bakruta på en bil och sen lägga svansen mellan benen och springa som en feg liten hund därifrån??
ja det handlar och sekunder sen är hunden borta.
sen har vi er kära HOVSJÖBOR som väljer att blunda och när blir vittnen att inte säga något så skyll inte på polisen skyll på alla hundar som inte vågar säga något plus dom små fega hundarna som förstör..
Skrivet 12 apr 2009 14:56 geddan (Ej registrerad)
Polisen kan lägga spawn i en tunneln i syd och kolla efter småpojkar med budget färg i ryggsäckarna. Men dom kan inte plocka folk med vapen som springer runt hej vilt och våldtar små tjejer, och skjuter mot tjänstemän. Tycker det är tragiskt.
Skrivet 12 apr 2009 15:31 lena (Ej registrerad)
Eftersom huvuddelen av de kriminella trafikanterna kring Södertälje kommer från områden som den sk Golanhöjden är det en god idé av polisen att börja med trafiksidan. Förhoppningsvis kan att antal indragna körkort bidra till att man drar sig tillbaka till sitt eget område.
Där skulle ju enligt det goda förslaget ovan man "sköta sitt" utan inblandning av våra välbehövda ordnings- och räddningsstyrkor, som då kunde ägna sig åt att bista övriga medborgare.
Skrivet 12 apr 2009 16:28 Livrädd innevånare (Ej registrerad)
Ett-tre skott i luften? Skitsnack! Här i Västra Blombacka sköts det c:a 15 skott pluss att det sprängdes en bomb. Allt detta mellan 00 00 och 01 00 samma natt utan att polisen var här trots att dom blivit kallade till platsen.
Skrivet 12 apr 2009 16:43 Realisten (Ej registrerad)
Det var ett otroligt skriveri om Hovsjö. Där sköts det ju bara 1-3 skott i luften. Detta är ju bara en pink i havet mot vad som hände i Västra Blombacka en halv timme senare. Där sköts det 5 gånger så mycket, men det är det ingen som bryr sig om.
Skrivet 12 apr 2009 16:53 Anders Berglund (Ej registrerad)
Varför inte ta efter USA och utrusta samtliga polisbilar med kamera fram? Sen vore det en bra ide att utöka polisstyrkan lite. Sitter och jämför med bl a New York som har ca 35 000 poliser på nästan 9 miljoner invånare medan sverige har ca 16 000 poliser på samma mängd. I Södertälje anmäldes 1 769 brott per 10 000 invånare 2008 medan man i new york hade ca 220 anmälda brott per 10 000. Visst skulle en fördubbling av polisstyrkan kosta pengar men det skulla säkerligen löna sig i längden.
Skrivet 12 apr 2009 16:55 Realisten (Ej registrerad)
Du skriver " Har man inte mat på bordet eller pengar till kläder ". Vad gör man då, jo man går ut och vandaliserar eller misshandlar folk eller kanske man skjuter lite i syfte att roa sig själv och få lite nya kläder.
Skrivet 12 apr 2009 17:02 Realisten (Ej registrerad)
Snälla "Kattis". Eftersom religion ligger bakom 100% av alla krig i världen så är dett helt i linje med kristendom.
Skrivet 12 apr 2009 17:26 Realisten (Ej registrerad)
Till alla ni 1000-tals som tycker att "NI BORDE GÅ SAMMAN elle NI BORDE BILDA MEDBORGARGARDEN " Sluta snacka skit. Det vet väl alla att Svensken är den räddaste människan på jorden. Alla går och knyter nävarna i byxfickan men när det kommer till kritan så vågar ingen göra något åt saken. Det bästa vore om Svenskarna tog lärdom av t.ex. fransmännen. När en fransos blir förbannad så samlar han ihop mellan 10 och 20 tusen man och gör något åt saken i ställte för att be någon annan som ber någon annan som ber o.s.v. Nejdå Svensken han går där med knuten hand i fickan och bugar och bockar och tycker allt är så bra så, eller ber någon annan, som också bugar och bockar när någon annan ser på. Jag skulle gärna gå i spetsen för dom Månghuvdade om det bara var så att dom existerade i verkligheten. Det är ingen mening att bli förbannad på t.ex invandrarfrågan här i stan om man inte är beredd att SJÄLV göra något åt den.
Skrivet 12 apr 2009 18:23 Gunilla.B (Ej registrerad)
Polisen hade på lördagsförmiddagen inte gripit några misstänkta gärningsmän.
Ni gör ett bra jobb! forstsätt så då kanske hela sverige vänds upp o ner!
Skrivet 12 apr 2009 18:26 Min tonåring var hemma (Ej registrerad)
Varför frågar inte alla föräldrar vad deras ungar gjorde ute kl 23 på Långfredagen i Hovsjö? Eller är det ett gäng bratts och stekare från Stureplan som vill starta upplopp i Hovsjö?
Skrivet 12 apr 2009 18:26 rättvisa och yttrandefrihet för ALLA (Ej registrerad)
LT tillåter ingen rasism i kommentarerna. Vad synd att det är det enda som man kan skriva om, när det gäller våldtäktsligan, inbrottsligan, skottlossningen, vandalismen, terrorn mot famijen Moor i Hovsjö, rån, mopedburen väskryckning och mycket annat som händer i Södertälje.
Antingen borde LT överväga att ta bort möjligheterna att kommentera artiklar, eller också tillåta att orsakerna till eländet blir belyst från ALLAS håll.
Skrivet 12 apr 2009 18:32 ars (Ej registrerad)
JAG SKA RÖSTA PÅ DIN MAMMAS PARTI
Skrivet 12 apr 2009 18:32 Påskharen ´s polare PER som röstar ND med tanke på vårt geo läge (Ej registrerad)
Varför Ni sudda bort Påskharen kommentar om denna artikel? Blev den för magstark?
LT Ni får faktiskt börja skärpa till er NI STRIDER mot tryckfrihetsordningen!
Frågar snällt den här gången!
i Hovsjö passar några på att vandalisera den parkerade radiobilen genom att kasta sten genom bakrutan. I samma veva vandaliseras ytterligare en polisbil som befinner sig i området.
Är detta inte att jämställa med angrepp mot Staten om dess tjänare blir angripna? Vår allas ordningsmakt.....som skall hjälpa oss alla i nöd o lust?
Jag säger så här finns det anhörig invandring så borde det finnas anhörig ut visning också!
Skrivet 12 apr 2009 19:05 Kalle Kuling (Ej registrerad)
Fatta, Lago styr INTE över att invandrare/flyktingar flyttar hit. ebo-lagen gör att en flykting får bosätta sig var den personen vill, och invandrare som är svenska medborgare får givetvis bosätts sig här (visst, de måste ofta ha ett jobb för att få en bostad, och socialen tar ogärna över "fall" frän andra kommuner, men de kan flytta in hos flickvänner, kompisar, visst).
Regeringen och då givetvis främst Integrations- och jämställdhetsdepartemnetet (minister Nyamko Sabuni), Migrationsverket samt i viss mån Länsstyrelserna har ansvaret över hur det ser ut i Södertälje. Utan att slopa ebo lagen och förändra integrationspolitiken i Sverige kan Lago inte göra ett dyft. FATTA! Han har istället verkligen försökt men det vill många med tunnelseende inte här veta av. De är tydligen omöjliga att få att förstå sakernas tillstånd. Det Lago kan styra över är den budget utifrån kommunalskatten och de åtgärder som kan läggas in här för att få bukt med problemen, men det verkligen inte lätt.
Skrivet 12 apr 2009 19:15 Ior (Ej registrerad)
Vill bara flika in att Lago inte kan styra över inflyttning av flyktingar pga ebo lagen, en lag som han kritiserat hårt. Lago har verkligen försökt få den här regeringen att ändra integrationspolitik och att ta bort ebo lagen, men inte fått gehör från regeringen och ansvarigt departement.
En sak till. Vissa tror till och med att Lago styr över Polisen. För sista gången då, polsien är statlig, Lago har inte ett gnutta inflytande, det enda han kan göra är att försöka samarbeta på en kommunal nivå med polisen. Han är i denna fråga en "lam anka" och ska inte behöva vara syndabock.
Syndabock är de som utför detta, vilka de än är. Om det är unga människor är det även deras föräldrars ansvar. Sedan är allt så otroligt korkat och dumt, så man kan tro att dessa individer måste vara ofantligt dumma. Särskilt om det är i deras eget område de härjar, även om det inte är en förmildrande effekt. Men att härja på detta vis... Att vara konstruktiv är lättare än destruktiv. Dumhet!!!!!!!!!!!
Skrivet 12 apr 2009 19:18 Humble Servant (Ej registrerad)
Folkhemmet helt förstört. Socialdemokraterna satte klacken på det, vred till och ropade käckt "åh vilka underbara matdofter"... Hur tror ni att de som ställt till med eländet bor? Inte i Hovsjö, inte i Rinkeby, inte i Bergsjön eller liknande. Tänk på hur förre statsministern bor vackert vid Båvens strand på en stor lantegendom med tillhörande skogsareal. Hur tror ni arbetarnas "skyddshelgon" Wanja bor? Den nuvarande regeringen? Sen har de mage att kalla var och en som har synpunkter för rasister eller åtminstone främlingsfientliga när sanningen är den att alltför många fått komma på kort tid och dessutom klumpat ihop sig i områden! För att åskådliggöra... Om jag gör drinken Cuba Libre med bara en bottenskyla Cola och resten rom blir mixen inte njutbar. Samma med invandringspolitiken!
Skrivet 12 apr 2009 19:30 pl (Ej registrerad)
Va bra då är vi över alll......
Skrivet 12 apr 2009 20:26 tsar (Ej registrerad)
och vem har uppfostrat dom då?
Skrivet 12 apr 2009 20:45 makaveli (Ej registrerad)
Haha alla som skriver skit om invandrare här är så jävla fega i verkligheten..Jävla pajas
Skrivet 12 apr 2009 23:26 COPS (Ej registrerad)
Politiker, polisen, beslutsfattare.......
Ett tips ! Kolla på COPS på kanal 6 mån-fre kl 18-19.
Där har ni engagerade poliser med RÄTT att agera ;)
Skrivet 12 apr 2009 23:28 ND (Ej registrerad)
Tänk hur allting blir lugnt igen, som det en gång var, med bara ett parti till i riskdagen. Rösta rätt nästa gång!
Skrivet 12 apr 2009 23:42 El Paco (Ej registrerad)
Normalkväll i Södertälje nu för tiden, inget nyhetsvärde i detta. Det multikulturella samhället visar sitt rätta ansikte. Det är ingen ide att klaga, flytta härifrån istället har vi ju fått lära oss.Så länge inte makthavarna drabbas av detta så kommer inget att hända. Men jag är positiv och ställer gärna upp frivilligt och bygger en mur eller stängsel kring utsatta områden.
Skrivet 12 apr 2009 23:53 El Paco (Ej registrerad)
Jag är inte rasist. Jag tror på alla människors lika värde och att alla kan bli lika bra om dom ges rätt förutsättningar. Men vad är rätt förutsättningar?
Jag tror att det börjar med en god uppfostran där man inte lär sig hata andra människor utifrån vilken religion dom har eller vilken folkgrupp dom tillhör. Respekt för andras egendom och åsikter är nog så viktigt. Som sagt , jag är inte rasist men vissa kulturer och tankegångar borde inte få existera i ett modernt samhälle.
Skrivet 12 apr 2009 23:53 Nu räcker det (Ej registrerad)
Anders lagos fel
Skrivet 13 apr 2009 01:28 Inte bitter än (Ej registrerad)
Ja det är dags att visa visa vårt missnöje nu! Om inte SD kommer in i riksdagen nästa val kommer inget att hända i ytterligare 4 år.. Hur kul är det???
Och alla ni som röstar S och sitter o klagar här, tänk efter vilka det är som har byggt det här samhället och inte har några planer på att ändra det!!
Skrivet 13 apr 2009 06:47 Carina (Ej registrerad)
Varför gnälla om du inte har gjort nåt???? Klart att polisen agerar så, eftersom de blir angripna med vapen, sten och annat!!!!
Ska dom be snällt menar du?? Väx upp!!!
Vad hade polisen utsatt dig för i ditt hemland? Fatta nångång, jag blir så trött på alla klagomål på polisen.... Stackars lilla du, var det blött på marken... Nästa gång kanske polisen försöker vara "riktigt snäll" och slutar på bårhuset!!! Och då kommer väl kommentaren att de inte gjorde nåt!!!
Skrivet 13 apr 2009 06:56 Carina (Ej registrerad)
Nej du lille vän!!
Det är människan som ligger bakom alla krig!!
Det är inte kärlek, sex, pengar och religion utan KÄRLEKEN/BESATTHETEN till makt, sex, pengar och religion som är orsaken. När det gäller religion så är det ingen av dem som framhäver att döda andra, det har människan kommit fram till själv, för att försöka hjälpa Gud på traven. Frågan är om Gud behöver hjälp, vore Han Gud då???
Skrivet 13 apr 2009 09:37 Wulraff (Ej registrerad)
Verkligheten går ICKE att ljugas bort fast socialdemokraterna försökt länge... T o m polismästaren i Södertälje flyr fältet till annan befattning i Stockholms län - trots nyss östa lovord över kommunens flyktingpolitik tillsammans med kommunala "regenter"....
Skrivet 13 apr 2009 10:25 mr (Ej registrerad)
Eftersom tyvärr EBO-lagen finns och det inte verkar bli någon ändring där, föreslår jag att man helt enkelt minskar antalet möjliga bostäder där 'nysvenskar' kan bosätta sig genom att montera ner hela Hovsjö, vägg för vägg, dörr för dörr, och istället planterar tillbaka den granskog som en gång stod där.(det var hur-som-helst ett misslyckat och fult miljonprogramsbygge från början, som bara kan generera sociala problem och kriminalitet) Sedan kan invånarna där välja om de vill flytta tillbaka dit där de kom ifrån eller någon annanstans där det finns lediga bostäder,vilket i alla fall skulle medföra att patrasket skulle mista den koncentration det har, vilket är en stor del av problemet.
Skrivet 13 apr 2009 10:33 Södertäljebo sen 60 talet (Ej registrerad)
Folkhemmet försvann på 70 talet i Södertälje. Undantag finns. Tragiskt tack Hasse Mattsson(s)
Skrivet 13 apr 2009 12:45 Dansaren (Ej registrerad)
De sju riksdagspartierna eftersträvar ta emot.... hur många flyktingar som helst/år . Dessutom från helt främmande kulturer, levnadsätt och ett avsaknat kommunicerat språk ..även på engelska. Det kan röra sig uppemot... flera hundratusen/ år. Dessutom är de sju riksdagspartierna starkt intresserade av arbetskraftinvandring i tusental..
Vad kan det bli av detta? Skitsvårt att räkna ut`...Eller hur?
Skrivet 13 apr 2009 18:32 Realisten (Ej registrerad)
Vad är det i det lilla ordet NEJ som är så väldigt svårt för många södertäljebor att begripa. NEJ ANDERS LAGO HAR INTE STIFTAT EBO-LAGEN, SOM GER INVANDRARE RÄTTEN ATT BOSÄTTA SIG VAR DOM VILL. Ja vissa kommuner säger totalt stopp för all invandring. Men dom har heller inte en enda människa som inte är Svensk sedan 7 generationer. Södertälje hade massor av invandrare innan EBO-lagen kom till. Därmed hade de 20 000 invandrare som kommit senare all sin släckt här redan och ville förstås bo i knät på dom. Då mina vänner kunde varken Lago,Kungen eller gud fader själv säga stopp. En sak till. Håller fullständigt med den som skrev att LT´s regler för kommentarer borde tas bort. Jag menar att det finns nästan ingen kommentar som skulle platsa här om dom reglerna följdes.
Skrivet 13 apr 2009 19:36 anbella (Ej registrerad)
Ja nu får det verkligen vara nog, vad tänker polisen göra, hur ska vi våga gå till vårat jobb, kan jag kräva poliseskort. Ska vi ha mångkulturellt måste vi ju kunna hantera detta eller????
Skrivet 13 apr 2009 21:22 Jussi (Nationaldemokraterna)
Svensken är inte feg, han är kuvad.
Det finns lite kulturella skillnader mellan Fransmän (lever ut sin känslor och åsikter) och Svensson, som har Jantelagen nerkörd i halsen och bara vill ha lugn och ro. Detta är lite stereotypt, så ta det inte bokstavligt.
Däremot håller jag med om din sista mening, vill man ha till förändringar så måste man vara beredd att SJÄLV vara med och agera.
Och nu menar jag inte att gripa till våld.
Skrivet 13 apr 2009 21:30 Jussi (Nationaldemokraterna)
Polisen är numera politiskt styrd att inte sköta sitt uppdrag.
Den politiska korrektheten är viktigare än att ta fast kriminella.
Skrivet 13 apr 2009 21:32 Trött på detta. (Ej registrerad)
Jag har en fråga till er som håller på med dessa terrordåd. Vill ni bli avskydda som pesten? Jag tror säkert ni läser dessa insändare. Så kan ni svara på detta utan en massa taskiga kommentarer, det brukar ju vara-shit, fatta alltså, jävlar osv..........
Man kan ju undra vad ni är för något som håller på så här. Flyr från elände och så kommer ni hit och skapar elände, det gör ju att man tror att ni trivs med våld. Ni reagerar väldigt starkt om ni ser ett par kramas eller pussas, det tycker ni är hemskt att man kan göra på offentlig plats. Vad är det för fel att visa Kärlek till varandra, vad är det för fel av ett par som är älskande att visa sin Kärlek. Det är mycket konstigt, det är en fel inställning till Livet.
Det som är så makabert är att ni istället tycker det är okej att kasta sten, ta till vapen, ringa efter mer anhöriga/vänner så ni får hjälp med att skapa mer elände.
Sen undrar jag också en sak till, Hur tror ni att det blir om vi andra börjar ta lagen i egna händer??????
Skrivet 13 apr 2009 21:39 Polis (Ej registrerad)
Svensk polis, åk till Finland och utbilda er !!
Där jobbar polisen smartare.
Skrivet 14 apr 2009 09:09 Meck olle (Ej registrerad)
Lägg ner Hovsjö Willys behöver ny mark att bygga på !
Skrivet 14 apr 2009 14:11 Trött Södertäljebo (Ej registrerad)
Södertälje är Lilla Rosengården. Det är inte konstigt att det har blivit så här, med allt daltande. Görs någonting så skriks det omgående rasism. Med risk för att vara tjatig, så väntar jag på nästa kommunalval.