Nyheter

Publicerad 20 april 2009 Uppdaterad 20 april 2009
Textstorlek 1 2 3

Lago säger nej till irakiskt tackmonument "Det blir märkligt om Södertälje ska stå som värd för ett sådant"

Ett symboliskt tacksamhetsbevis för den hjälp Sverige och inte minst Södertälje gett hjälpbehövande irakier. Nu vill svensk-irakiska föreningen resa ett monument. Gärna i Södertälje.

Relaterat

Artikelbilder

Fotograf: LT-arkiv

Sverige blev under åren av Saddam Hussein-förtryck och den efterföljande krigiska utvecklingen en fristad för cirka 100 000 irakier.
Södertäljes andel är idag mellan 5000-6000 irakier, kommunen har tagit emot fler asylsökande än Kanada och USA.
– Vi i svensk-irakiska föreningen tycker att det finns goda skäl till skapa en symbol för den stora tacksamhet vi känner mot Sverige och inte minst Södertälje. Idén kommer ursprungligen från den irakiske konstnären och  mosaik-konstnären Hussein Al-Moussawi. Föreningen stöder tanken, säger föreningens kontaktperson Hayat Jajo Lööv.

Så här ser konstnärens skiss ut över tänkta delar av ett 3 x 5 meter stort monument. Svenska symboler som Wasaskeppet, Alfred Nobel och en ursvensk gran förenas med ett irakiskt böneutropartorn, en assyrisk tjur i mänsklig skepnad och en irakisk palm.
– Den slutliga utformningen av konstverket bestäms senare när vi fått klartecken för en plats där monumentet kan stå. Pengarna samlar vi in bland irakier i Sverige, från organisationer, vår förening och den irakiska ambassaden, berättar Hayat Jajo Lööv.

Ett problem finns dock. Svensk-irakiska har i ett brev till kommunen och Anders Lago erbjudit och presenterat projektet – men fått ett tacksamt men klart nej.
– Det är en fin tanke, men det blir märkligt om Södertälje kommun som inte beslutar om landets asyl- och flyktingpolitik ska stå som värd för ett sådant monument. Särskilt när vi sedan 2002 arbetar aktivt för att för att begränsa och stoppa inflödet av asylsökande och flyktingar till Södertälje, säger Anders Lago.

Men den svensk-irakiska föreningen, med bland annat en fd svensk ambassadör i Irak som medlem, ger inte upp idén så lätt.
– Vi vet också att Södertälje kommun inte beslutar om flyktingmottagningen. Men man ska se vårt initiativ som en geografisk-symbolisk tacksamhetsyttring för den insats Sveige gjort för irakiska invandrare. Monumentet är ett principiellt ställningstagande. Visst kan det stå någon annanstans i landet men vi tycker att Södertälje kan vara en lämplig plats, förklarar Hayat Jajo Lööv.

Konstnären och föreningen har ett möte med Anders Lago inbokat den 5 maj.
– Dom är välkomna men min uppfattning i frågan är klar, säger Anders Lago.

Publicerad 20 april 2009 Uppdaterad 20 april 2009
Textstorlek 1 2 3

Senaste kommentarerna:

Skrivet 20 apr 2009 07:58 jodu (Ej registrerad)

Pgua EBO-lagen blev Södertälje påtvingat många Irakier.

Detta ska inte vara en tacksamhets symbol för Irakier.

Skrivet 20 apr 2009 08:08 peter (Ej registrerad)

Klart att Södertälje ska ha monumentet, se bara till att det
blir gjort i ett icke-brännbart materiel.

Skrivet 20 apr 2009 08:10 finnen (Ej registrerad)

Hej! vi finnar kom till Sverige och har visat vår tacksamhet genom att arbeta hårt och anpassat oss till det svenska samhället,tror det är ett nog så uppskattat" monument"

Sådär!, en liten tanke bara,"finnen".

Skrivet 20 apr 2009 08:19 Elmeri (Ej registrerad)

Inte nu igen !!!!!
Men väl en staty av herr Lago på politikertorget som ett varnande exempel så att Södertäljeborna inte glömmer denna katastrof som han e skyldig...

Skrivet 20 apr 2009 08:26 Kimpa (Ej registrerad)

Det är bra att dom är tacksamma. men inga konstiga monument i södertälje!!!

Skrivet 20 apr 2009 08:34 DG (Ej registrerad)

Neejjj, vi vill inte ha irakiskt symbol i södertälje.

Skrivet 20 apr 2009 08:34 olle (Ej registrerad)

inga monument tack
men tacka oss svenskar istället genom att själv vara ett bra föredömme för era ungdomar samt hålla rent runt sin egen knut dvs.

Skrivet 20 apr 2009 08:36 Anna (Ej registrerad)

Hoppas du äntligen vaknat Lago!!!!!

Skrivet 20 apr 2009 08:58 hh (Ej registrerad)

Ett bra steg mot bättre integration.

Skrivet 20 apr 2009 08:59 lill tjejen stolt o stark (Ej registrerad)

Torde vara bra nu eller? Känns som att otack är världens lön.....!

Skrivet 20 apr 2009 09:14 CC (Ej registrerad)

Bra sagt, finnen o Kafka! Håller fullständigt med.
Det här behöver vi inte.
Då kan väl jag få ett monument över mig som jobbat o slitit
alla år. Och skött mig, inga brott begångna här inte!!

Skrivet 20 apr 2009 09:15 Curt (Ej registrerad)

Nej, Fy Sjutton !!

Skrivet 20 apr 2009 09:20 Gammal Södertäljebo (Ej registrerad)

Nej nej nej kan inte någonting i Södertälje få förbli svenskt? Jag är INTE rasist/nasist och jag har jobbat med barn från iran/irak/syrien osv och det har varit underbara barn =) Men res inte upp ett monument.
Heja heja heja Lago =)

Skrivet 20 apr 2009 09:22 Trött Södertälje (Ej registrerad)

Nej, absolut inget monument i Södertälje. Nu får det väl ändå vara slut på galenskaperna här i Södertälje med det ena monumentet efter det andra. Är det bara ett försök att kringgå det hela, så att det blir ett monument till minne av alla stupade m m i Irak. Gör som tidigare kommentarer, anpassa er till det svenska systemet.
Hur många har inte behövt flytt till Sverige, inte bara från den arabiska delen, skall även de ha monument.

Skrivet 20 apr 2009 09:40 .d (Ej registrerad)

fascinerande. JAg tolkar det mest som att vi svenskar tycker att irakierna syns tydligt nog ändå? Något av deras konst på våra torg vill vi tydligen inte alls veta av, tacksamhetssymbol eller inte? Vad vill vi hellre ha? Carl Gustav och dalahästar? :) JAg tycker att det låter koolt med lite multikulturell utsmyckning på våra gator. Borde finnas UTAN tacksamhets-motiv, bara för att spegla Sverige.

Skrivet 20 apr 2009 09:48 Johnny (Ej registrerad)

DG
Jag håller med dig fullständigt.Nu får det vara nog !!

Skrivet 20 apr 2009 09:51 Fd-prenumerant på LT (Ej registrerad)

Monument ja tack ! Bara om den finansieras av pengar som inte kommer från den svenska staten och om den ställs brevid seyfo-monumentet på gården i nån av de syrianska-ortodoxa kyrkorna,dit kan då alla irakier och även för den delen de intresserade svenskarna valfärda för att minnas.

Skrivet 20 apr 2009 09:53 ammi (Ej registrerad)

nej tack.. vi klarar oss utan dessa fula objekt..

Skrivet 20 apr 2009 09:56 Mammuten (Ej registrerad)

Håller med Olle!

Skrivet 20 apr 2009 10:01 ? (Ej registrerad)

Vad är det med folk och alla dessa monument???

Skrivet 20 apr 2009 10:09 Märta (Ej registrerad)

Neeej ! Inget monument !!!!!! Stå på dig Lago!

Skrivet 20 apr 2009 10:21 Gurkan (Ej registrerad)

Hej "finne"
Det var mycket bra skrivet!
det stämmer från min sida i alla fall att kommer man hit och
gör rätt för sig så räcker det som TACK!
Bra jobbat, Du och många med dig är en sann medborgare
i kommunen.
Hej då från en "Svensk" som också gör rätt för sig.

Skrivet 20 apr 2009 10:25 r1955tk (Ej registrerad)

Håller fullständigt med dig. Är själv finska, mitt monument är det jag har gett Sverige, min arbetsinsats. Har uppfostrat tre barn till laglydiga individer som har tagit sin plats i det svenska samhället.

Skrivet 20 apr 2009 10:34 Dessa gnällspikar som inte kan läsa. (Ej registrerad)

I nästa val så blir väl du kommunalråd och då får vi ett monument över dej och det blir då ett varnande exempel på hur en gnällspik ser ut och vilka kattastrofer du ställer till med. Var har du läst att Lago skulle ha tackat ja? Jag läste ialla fall att han har sagt nej tack. Det kommer att bli trångt i stadshuset efter nästa val om ni gnällspikar skall få rum där, men hur ni alla skall kunna styra efter era egna förslag det kommer att bli en gåta, för sen kommer ni ju inte att ha Lago att skylla på.

Skrivet 20 apr 2009 10:35 C.K (Ej registrerad)

seriöst...dumt o tror att vi svenskar inte fattar att de där "tackmonumentet" är bara en bluff så de ska låta bra o dom ska få dra upp massa monument i stan....seriöst assa.....
sätt upp ett finskt leijon me sverige tröja på,norsk,dans och islänsk flagga i handen mitt på torget på stan så kan vi minnas hur södertälje och va 20 år sen...

Skrivet 20 apr 2009 10:49 amt (Ej registrerad)

Neeej ! Inget monument!

Skrivet 20 apr 2009 10:49 r1955tk (Ej registrerad)

Varför togs min kommentar bort? Tacksam för svar från moderatorn.

Skrivet 20 apr 2009 10:59 KAH (Ej registrerad)

Kan ni inte ens ta emot ett vanligt, hederligt tack i vilken form den tacksamme givare än önskar ge det? Utan att omedelbart spy ur er en massa rasistiska åsikter? Som gammal invånare i Södertälje skäms jag djupt idag och jag vill verkligen be alla irakier på flykt undan ett fasansfullt krig om ursäkt för en del invånares beteende.

Skrivet 20 apr 2009 11:26 Bianca Muffins (Ej registrerad)

Jag har rötter i Estland så varför även inte ett monument för balter som kom hit under andra världskriget?

Tack/Bianca Muffins

Skrivet 20 apr 2009 11:34 Arne (Ej registrerad)

Vilken fin tanke! Om det irakiska folket vill visa sin uppskattning genom att ge Södertälje ett konstverk så ska vi väl vara glada.
Eller är det just det faktum att det är irakier och inte amreikaner/engelsmän som får alla gnölande surkart att vakna till här på lt.se?

Skrivet 20 apr 2009 12:00 luc (Ej registrerad)

jag tycker att folk ska försöka Öppna sig lite mera för världen, Vi irakier kommer aldrig att bli svenskar men vi kommer alltid att försöka göra våran bästa för att svenskar blir nöjda. Vi kommer alltid o vara gäster i sverige även om många är svenska medborgare. Dagens Södertälje är så tråkig, folk har blivit konstiga o alla skyller på det minsta de ser eller hör. Svenskar pratar mycket om att invandrare har svårt att integrera sig, det är nog för att många svenskar ser ner på invandare o ser de som något tillfälligt. Irakier i Södertälje behöver mycket hjälp för att de bor i en stad där svenskar har tagit avstånd från invandrare så hur ska de komma i kontakt med svenskar o hur ska de lära sig språket. jag har kanske inte många erfarenheter av irakier ema att jag lämnade irak när jag var ung, men en sak vet jag om kristena irakier som har nästan samma traditioner som västläningar. De är villiga att lära sig nya saker utanför deras kultur och tradition + de är sociala o fredliga folk

Skrivet 20 apr 2009 12:26 Robert (Ej registrerad)

Nej tack. Jag vill inte ha något monument för att vi tagit emot flyktingar. Det räcker med att man anpassar sig till samhället man kommer till, arbetar hårt och inte begår brott..

Skrivet 20 apr 2009 12:37 abri (Ej registrerad)

ta en anställning , betala skatt , och håll er skinnet, det är tack nog.

Skrivet 20 apr 2009 12:49 SLj (Ej registrerad)

Om det fortfarande efter 100 år är rimligt / aktuellt / lämpligt så återkom då. Tills dess tycker jag att förslaget bör läggas i malpåse.

Skrivet 20 apr 2009 12:51 P (Ej registrerad)

Bra Lago!

Skrivet 20 apr 2009 13:08 f (Ej registrerad)

inget monument! staden är osvensk så det räcker numer där invandrarna så gott som äger egna områden och har kyrkor överallt!

Skrivet 20 apr 2009 13:32 Bad Burrito (Ej registrerad)

Skulle Lago ha accepterat detta så skulle de ha varit politiskt självmord och han vet om det.

5000-6000 irakier i söderälje. Lägg till några 1000 till eftersom det finns folk som gömmer sig också.

Skrivet 20 apr 2009 14:00 skattebetalare (Ej registrerad)

1:a april eller? Res det i Texas eller Bagdad,

Skrivet 20 apr 2009 14:15 Irakier från S-Tälje (Ej registrerad)

Det är ingen politiskt självmord eller Sk*t, Lago har en bra relation till Kristena irakier i Södertälje och han stöttar deras inställning.
Jag kan förstå mig på Lago, Han vill nog inte ha känsligheter i stan + att det inte är direkt något nödvändigt, Du såg väl hur alla fick St*nd när de läste nyheten som om man skulle göra statu på Usama Bin Laden.

Irakier kan visa deras tacksamhet med hårt arbete, bra inegration och bra jobb då kan man säga att irakier har visat deras tacksamhet till södertälje och Sverige.

Skrivet 20 apr 2009 14:16 Thomas (Ej registrerad)

Varför kan då inte alla Irakier gå ihopp och säga tack i ett tackbrev eller liknande varför ska man resa monument?
tycker hela idén är fel och du kan inte säga att resa monument är att säga tack på ett vanligt och hederligt sätt.
Och jag kan inte se hur att vara emot att resa detta monument skulle vara Rasistiskt kan du förklara det för mig??

Skrivet 20 apr 2009 14:17 lol (Ej registrerad)

Du som säger att de har kyrkor överallt, vad är problemet med det , är inte det bättre än att ha musker överallt, ibland önskar jag att muslimer skulle ha bott i södertälje istället för irakier och sryanier då skulle ni verkligen ha fått sk*t

Skrivet 20 apr 2009 14:33 Slöddertäljebo (Ej registrerad)

Siffran är inte 5000-6000, utan närmare 11000 (fortfarande lika mycket som hela USA och Kanada tillsammans.)

Men seriöst. Det börjar med ett monument - men var kommer det sluta? Jag vet att det i Sverige är fel, fult och rasistiskt att vara stolt över sitt land - men jag vill fortfarande att Sverige ska få vara just svenskt - vad ska vi svenskar annars ha kvar att vara stolta över?

Inget monument som tack. Ett monument gör inte att vi blir glada och glömmer all skit som vissa drar med sig hit (ABSOLUT inte alla - jag känner många irakier som är jättebra människor).

Se i stället till att skaffa jobb, ge era ungdomar en vettig uppfostran efter svenska standards. Jag begär inte att invandrare och flyktingar ska bli helt försvenskade - men av respekt för det land som tagit emot dem borde de i alla fall följa våra lagar och regler - och vara tacksamma när de gör det. Det är värt mycket mer än vilket monument som helst.

Skrivet 20 apr 2009 14:42 Hoppas (Ej registrerad)

Skulle vara toppen att visa sin tacksamhet genom ett monument, bra tänkt! Jag hoppas det genomförs.

Skrivet 20 apr 2009 14:50 En södertäljebo (Ej registrerad)

Nej inget monument, helt onödigt.

Det finns redan monument så det räcker!!

Skrivet 20 apr 2009 14:52 fadi (Ej registrerad)

vi som från iraq ,vi kommer aldrig glömma dina hjälp som vi fik från svanskar(Sveige)! och irakiskt symbol din minsta vi kan ge!!

Skrivet 20 apr 2009 14:55 AAAAA (Ej registrerad)

Seriöst vad är det för fel med ett tack? bara för att irakier har en annan hårfärg? Hade det varit fransmän eller engelsmän skulle ni bli så smickrade och glada och tacksamma, fyf-n asså! Fattar inte hur ni kan tänka så ibland? att ni är den "överlägsna" rasen.
alla uppfostrar inte sina barn dåligt som ni tror. Det finns många, ja, men det är inte vanligt med de! Man lär inte sina barn att stjäla, svära och slåss. Tvärtom, man är EMOT det. men nej ni tror att dessa människor är djur och inte har någon moral alls. Ta skärpning nu! Va tacksamma för att de vill ge er det här! Om ni inte vill ha den bara för att det kommer från irakier så tycker jag att ni inte borde säga något alls istället för att duscha folk me era dåliga kommentarer.

håller med dej lol, va glada att vi e kristna och inte muslimer! skulle de vara roligare med en massa moskeer överallt? VA?! då skulle ni säkert säga kristna is the one osv. NU E VI DE O VA GLADA!

Skrivet 20 apr 2009 14:59 Filur (Ej registrerad)

Om man vill på något sätt visa sin tacksamhet , oavsett vad det är , är det ofint att inte ta emot det när någon betalat för det. Det här är inte en religiös sak, det är en människorättslig sak, och skall därför respekteras så som en sådan gest. Jag tycker däremot inte ni är värda det i Södertälje, eftersom ni inte vill ha det. Eftersom nu kommunen inte anser de vill ha det, så sätt det hellre i Stockholms innerstad, eller i någon annan stad i landet. Vad har religion med rätten till ett värdigt liv, och en tacksamhetsgest från de som kanske fick det ?. Är det hudfärg som bestämmer vår medmänsklighet? Skäms på er , gå och stoppa huvudet i sanden och lev era miserabla liv bakom era väggar, men låt oss andra leva ifred som inte är rasister. Klart de ska få monument om de vill.

Skrivet 20 apr 2009 15:03 chrille (Ej registrerad)

Hellre ett irakiskt monument än seyfo

Skrivet 20 apr 2009 15:16 yt (Ej registrerad)

Jag tycker inte att det är fel att vara stolt över sitt land, varför är svenskarna rädda för att visa att de älskar sitt land. Man är inte rasist för att man älskar sitt land, sin flagga, sitt folk. Det är bara i fega Sverige som det är tabu att göra det, överallt i världen är människor stolta och viftar stort och vilt med flaggor och nationalistiska symboler. Jag är assyrier/syrian och hade jag haft ett eget land hade jag varit stolt över det och visat det hela tiden. Just nu gör jag det allra bästa jag kan i Sverige, där jag har levt i hela mitt liv. Peace medmänniskor och heja Sverige!!!

Skrivet 20 apr 2009 15:58 Erik (Ej registrerad)

Vore det inte mer på sin plats att resa en minnessten för de tidigare telgebor som tvingats fly från det totalt havererade Södertälje?

Skrivet 20 apr 2009 16:04 Irriterad på alla som vill vara bättre än någon annan (Ej registrerad)

Jag förstår inte?! Det verkar som om du + fler med dig tycker att det är ett straff att få en gåva??
Ni finnar är såå duktiga som visar er tacksamhet genom att jobba hårt?! Ok-bra, men vad har det med saken att göra? Man visar väl tacksamhet på olika sätt?!

Sen undrar jag varför alla måste kommentera att vi inte ska ha detta dokument i S-tälje? Det är ju precis det som A.Lago säger?! Har ingen läst artikeln? Eller?

Skrivet 20 apr 2009 16:12 Lärare (Ej registrerad)

Nu skall vi inte vara småaktiga. Ta emot monumentet med glädje och öppen famn. En symbol för tolerans och en värld i snabb förvandling genom folkomflyttningar. Men passa gärna på och tala om för Iraks regering att vi i Södertälje gärna tar emot några miljarder dollar när dom fått fart på sin oljeutvinning igen. Så vi skall "inte skåda given häst i munnen" och vara stöddiga. Det var en fin gest av det irakiska folket och ett stort tack! Nästa gång är det vi som behöver hjälp.

Skrivet 20 apr 2009 16:17 Anna Sofia (Ej registrerad)

Nu får det vara nog..... här ska inte byggas några monument. Om det ska samlas in pengar, använd dom då till att hjälpa medborgare från Irak som inte mår så bra i Hovsjö, Ronna eller Fornhöjden. Det måste finnas många som behöver den hjälpen, eller???

Skrivet 20 apr 2009 16:22 Rädda hundar skäller mest (Ej registrerad)

Västvärldens mentalitet i ett nötskal. Tack men nej tack!
Inget "därnerifrån", inte ens om det är gratis. Usch och fy vad hemskt.
Sålunda yttrar sig den stolte svensken, finsken, balten m.fl.
Snacka om inskränkthet! Hade USA erbjudit ett konstverk i form av en enorm fallossymbol hade folk med glädje tagit emot den och placerat den mitt på torget det är jag övertygad om.

Skrivet 20 apr 2009 16:38 JB (Ej registrerad)

Till AAAAA: Jag fattar inte vad du menar om "överlägsna rasen." Du gillar inte heller (vet ej men tror så) om du varje dag får läsa på nyheterna på vilket sätt nån grupp med invandrarna terroriserar t.ex. en viss bostadsområde. Man börjar kokas och jag tycker att det är ganska naturligt reaktion. Det är ingenting med att göra att vara "överlägsna rasen."

Skrivet 20 apr 2009 16:42 Jonte (Ej registrerad)

Haha. Södertälje ser ju redan ut som Bagdad. Varför göra det ännu värre. Snart skall väl mosken upp också :-(

Skrivet 20 apr 2009 16:43 Erik Werner (Ej registrerad)

Wow! Så nu kan vi inte ens ta emot gåvor utan att förlora vår kulturella identitet? Vilken jävla idioti och inskränkthet...

Skrivet 20 apr 2009 16:50 V (Ej registrerad)

Hmm... kul med monument men det här e ju bara inte snyggt, helt enkelt. Fixa en obelisk istället.

Skrivet 20 apr 2009 16:53 lol (Ej registrerad)

DET KOMMER ALDRIG I LIVET O BYGGAS EN MOSKE I SÖDERTÄLJE SÅ LÄNGE JAG LEVER.

Skrivet 20 apr 2009 17:08 Anna (Ej registrerad)

Inga monument!!!!!
Räcker att se sig om i stan.....
Ett annat alternativ vore att som tack , nu ta hem sina invånare när läget har stabiliserat sig..
Vi har hög arbetslöshet, sämre ekonomi nu och kan knappast klara den egna befolkningen..
dags att återvända och upprätta ett monument där istället som tack för tiden i Sverige..

Skrivet 20 apr 2009 17:11 Lt Holm (Ej registrerad)

Vi skall inte resa något monument eller dylikt.
Vi stöder FN och deras arbete ,därigenom bidrar vi till att fred och frihet skall gälla för alla, oavsett tro eller ras på jorden.

Skrivet 20 apr 2009 17:14 YAPP (Ej registrerad)

"vi finnar" e WHAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAATTTTTTTTTTTTT???????????? Det finns bra finnar JA...men du glömmer också nämna dom som bara dricker och lever på skattebetalarnas pengar... DOM E JÄVLIGT MÅNGA SKA NI VETA... så där ser ni det finns bra o dåliga finnar precis som alla andra invandrar grupper

Skrivet 20 apr 2009 17:18 Jakthund (Ej registrerad)

Ja..vissa irakier vill tacka med ett monument o andra tackar med att våldta våra småflickor.

Skrivet 20 apr 2009 17:41 BJ (Ej registrerad)

Varför ska Sverige få ett tack egentligen?
Det är inte så att Sverige hämtar folk från Irak som är har problem.

Den här svensk-irakiska föreningen ville ge en tacksamhet symbol till er och ni avfärdar det. Nu vet dom att ni inte är värt det ändå.

PS. Dom är inte invandrare dom är flyktingar stor jävla skillnad. Finnar, tyskar, norrmän, danskar och alla som kommer hit bara för "att", antagligen för att skaffa jobb och familj, är invandrare.

Skrivet 20 apr 2009 18:13 JB (Ej registrerad)

Till BJ: "Nu vet dom att ni inte är värt det ändå". Behöver inte vara värt om man VILL INTE HAR nån monument. Det är "stor jävla skillnad."

Skrivet 20 apr 2009 18:28 dddd (Ej registrerad)

Jakthund: Moget av dig att säga så , att dra alla över samma kant, de som våldtåg var 6 stycken inte 10000... du bör inte skriva något såna som dig ska inte alls få öppna käften.
Förresten ta vara på dina flickor med.

Skrivet 20 apr 2009 19:03 TB (Ej registrerad)

Har de inspirerats av den bronsstaty som sovjetiska ockupationssoldater placerade i Tallinn tro?

Skrivet 20 apr 2009 19:08 Pettson (Ej registrerad)

Jo då Det är klart att det gör...

Skrivet 20 apr 2009 19:10 pettson (Ej registrerad)

Jag tycker att vi skapar ett chips monument till våran chips Drotting.

Det är iallafall en Drottning.

Skrivet 20 apr 2009 19:14 pettson (Ej registrerad)

Hur ihelvete kan man försvara våldtäkt av en lite flicka av 6 män (jag menar kräk)

Skrivet 20 apr 2009 19:33 Tutan (Ej registrerad)

Håller med. Nu får det vara bra.....

Skrivet 20 apr 2009 20:13 Kajsa (Ej registrerad)

Varför ska vi få ett monument till tack för något vi aldrig blivit tillfrågade om vi vill ha. Och med största sannolikhet något de flesta INTE vill ha.

Skrivet 20 apr 2009 20:22 rabalder (Ej registrerad)

är södertäljes styrande styrda av samma makter som ser till att cyklar kastas in genom sovrums fönster hos icke godkända och accepterade människor och folkslag ? ? ?

Skrivet 20 apr 2009 20:36 Mr Nobody (Ej registrerad)

Ja visst ett monument SKA vi ha.............

Vi börjar med att lägga en Lapp=(Samerna får sitt) på gatan på den ställer vi en Flaska KOSKEN=Finländarna tillfredsställda) och kompletterar med en KEBAB=(Iraker klara) detta tillverkas av en Judisk konstnär=(Judarna är med) då har vi alla samlade i ett monument. Så vi kan enas i Södertälje.
Koppla en vattenfontän till Vin o Sprit så blir det roligare att vara på stan....

Vi kallas inte för Tokstan utan anledning....

Skrivet 20 apr 2009 20:42 Utanför Tälje (Ej registrerad)

USA fick frihetsgudinnan av Frankrike som tack. De klagade inte. Detta är en fin grej ni får och ett fint sätt att säga tack. Var inte så negativa.

Skrivet 20 apr 2009 21:12 Håller med! (Ej registrerad)

Håller med! Samma med oss som kom från Estland och Ungern.

Skrivet 20 apr 2009 22:20 svenne (Ej registrerad)

tycker absolut att vi ska ta emot det, eftersom det oxå betalas av dem, inte av våra skattepengar.. hellre detta monument.. än det andra som fick klartecken..
klart att ni ska få visa er tacksamhet, förstår inte problemet.. först gnäller vi svenskar över att de inte är tacksamma och sedan när de vill visa sin tacksamhet då får de inte.. snacka om dubbelmoral.
vore lite häftigt med ett sådant monument

Skrivet 20 apr 2009 23:07 El Paco (Ej registrerad)

Det blir liksom fel att ta emot en gåva som står för något som dom flesta i den här stan inte efterfrågat. Känns lite som en smäll på käften. Den svenska invandrings- och flyktingpolitiken saknar folklig förankring så jag föreslår i så fall att monumentet uppförs på rosenbad. Dessutom är monument farliga. Det blev ju nästan krig när man i Tallinn flyttade ett monument av en rysk soldat. Det omtalade Seyfo monumentet kommer ju att, om det uppförs, vara ett långfinger riktat mot Turkiet. Som så många andra redan påpekat, det räcker med att ni respekterar våra lagar och vår kultur, det är tack nog. Sen måste jag säga att det är ju kul att det finns människor som är tacksamma för något.

Skrivet 20 apr 2009 23:16 Z (Ej registrerad)

75 kommentarer och bara ett enda vettigt svar. Vad händer med våra skolor? :(

Håller bara med "V" i den här diskussionen. Det är fint att de känner sig tacksamma men monumentet de valt är inte snyggt. En obelisk eller en minnestavla hade suttit finare. Mera smakfult helt enkelt.

Sen är det fint att de vill ge bort ett monument och inte kräver ett som vissa andra

Skrivet 20 apr 2009 23:37 Jussi (Nationaldemokraterna)

Det är en fin tanke med ett monument från Irak.
Jag tror dock att Svensson nöjer sig med lugn och ro istället.
Trygghet och välfärd.

Skrivet 21 apr 2009 01:56 r1955tk (Ej registrerad)

Jag är inte bättre än alla andra, men jag är så j-la trött på alla dessa monument.

Skrivet 21 apr 2009 06:36 Vad alla har lätt att dömma. (Ej registrerad)

Hur fick du det att det var ett försvar för våldtäckt? Det var att man inte skulle dra alla över en en kant, det finns mycket fina invandrare. För du menar väl inte att alla invandrare som bor i Södertälje går omkring här och våldtar folk? Det finns inget försvar för dessa killar o av sett varifrån de kommer och efter detta så skall de bara utvisas, någon av killarna hade ju sökt uppehålls tillstånd så nu har väl migrationsverket en lätt sak att avgöra det för en gång skull.

Skrivet 21 apr 2009 07:35 E (Ej registrerad)

Jag håller med dig!

Skrivet 21 apr 2009 07:47 E (Ej registrerad)

Kom igen! Det är inte ens förälders fel om en flicka blir våldtagen så vem är mogen? Den som skyller våldtäckter på småflickor på föräldrarna? Ska vi hålla våra barn kopplade eller? Ska vi inte behöva gå ut och vara lugna? Ja, eller hur.. när jag får barn så ska jag skaffa koppel och halsband, kanske sele.. låter det bra? Ta bort deras frihet? Helt sjukt ju... bara för att vissa inte kan skaffa en flickvän utan måste ge sig på små barn. SJUKT! (dddd)

Skrivet 21 apr 2009 09:30 Vera (Ej registrerad)

Låter somLago är rasist.

Skrivet 21 apr 2009 10:47 Ifra (Ej registrerad)

Jag lovar att dom skulle kunna föra upp ett monument och folk skulle inte ens märka det. Folk lever helt i sina egna egoistiska världar ändå.

Skrivet 21 apr 2009 11:47 Jakthund (Ej registrerad)

Ni får visa er tacksamhet med att så småningom börja återvandringen till ert hemland nu när saddam är borta och att amerikanerna också börjar dra sig hemåt när det börjat lugna ner sig där nere.
För vem vill inte återvända till sitt hemland, till släkt o vänner när krig o elände är över?

Skrivet 21 apr 2009 11:56 r1955tk (Ej registrerad)

Jag kan visst läsa. Det var inte Lagos nej jag kommenterade utan alla dessa förslag på monument. Hela stan skulle ju vara belamrad med allehanda ting.

Skrivet 21 apr 2009 12:05 Ta fast chips-brännaren!!! (Ej registrerad)

Bygg en staty med chips och filma den så hittar vi nog chips-brännaren snart.

Skrivet 21 apr 2009 12:51 MrHide (Ej registrerad)

Alla vill ju återvända när allting är förstört, och speciellt när extremister hämtade av amerikanerna spränger sig själva och andra. När tortyren forstätter, när det inte finns el eller vatten, när barn kastas ned från byggnader, när landet har bestulits på sina resurser, när varken vännerna eller släkten finns kvar.

Skrivet 21 apr 2009 13:59 Emelie (Ej registrerad)

Det är faktiskt ett väldigt stort steg mot ett integrerat samhälle. Som en ung svensk medborgare blir jag väldigt glad och positiv när jag hör talas om ett projekt eller förslag som detta. Jag skulle inte vilja säga att jag tycker att det är på sin plats att irakier visar sin tacksamhet genom ett monument, men jag tror och tycker att det kan göra det lättare för andra, mer främlingsfientliga svenskar att mer öppet välkomna dessa. Det blir nästan som ett litet slag på fingrarna på dessa.

Tyvärr suddades denna fina stämning bort då jag läste vad man från Södertälje kommun sagt om förslaget. För det första framgår det klart och tydligt hur man tänkt finansiera det hela och det sker på, enligt mig, helt rätt sätt. Att kommunen skulle betala är något som överhuvudtaget inte tas upp förutom när Anders Lago uttalar sig och talar om kommunen som en kommande "värd". Vad ska det betyda?

Kan man inte svälja den svenska stoltheten och omfamna detta förslag på ett någorlunda moget vis?

Skrivet 21 apr 2009 14:07 Froby (Ej registrerad)

Jag tyckte idé lät bra i första ögonkastet, men närmare eftertanke varför ska man behöva visa en tacksamhet varför något som är självklart att ha friheten att bo var man vill vilket förstås man inte har då kommuner i Sverige kan vägra att invandrade människor får bo i en kommun. Har man blivit godkänt den svenska staten att få bo här då ska man väl få bo var som helst i detta land.
Sen kan det diskutera det moraliska värdet att människor sitter och beslutar om en människa ska få bo i Sverige. Vem har rätten att besluta om detta?Bara för denna person är född i Sverige, vad ger då den rätt att besluta vilka som ska få flytta hit?

Skrivet 21 apr 2009 15:30 Niklas (Ej registrerad)

Jag tycker själv att dom kan visa lite tacksamhet innan dom kommer med monument som inte byter ett joda för någon. Om dom nu är så tacksamma kan dom väl visa det.

Skrivet 21 apr 2009 16:03 Anich-erak (Ej registrerad)




Nej, nej o nej!!! till irakiskkaa moument

översättning till spanska

Naj Naj Naj to eraki monumentos

Skrivet 21 apr 2009 17:12 Jussi (Nationaldemokraterna)

"Vem har rätten att besluta om detta?Bara för denna person är född i Sverige, vad ger då den rätt att besluta vilka som ska få flytta hit?"

Den rätten är självklar.
Ska vi testa och vända på frågan, då.
Vem gav massinvandringen rätt att starta och dessutom utan att fråga grannarna vad dom tycker?

Skrivet 21 apr 2009 19:50 rille (Ej registrerad)

Jag jobbar med Afrikaner..(muslimer)..visst dem har en annan religion!
men deras vänlighet trots att jag är s.k kristen är enorm..enorm som svenskens tålamod med asyr/syrianer...jag tror bestämt om Tälje hade istället mer Muslimer än asyr/syrianer vore det lungnare.Mina kollegor säger själva att arabernas synsätt är skrämmande..spelar alltså ingen roll om man är Muslim eller kristen.
Titta idag på dem Kristna invandrarna...från arabvärlden...När ska vi säga stopp..
Kriget ska man ej ta med sig,utan lämna i hemlandet...
M

Skrivet 21 apr 2009 23:35 ännu en toker..... (Ej registrerad)

Jag tycker att vi ska ha ett monument i form av en tennisracket som är 20 meter hög. Sen kan den snurra långsamt på skaftet så att den syns bra. I strängningen kan man se en fin bild på Hasse med en SSK vimpel i gult och blått.
Platsen? Bredvid kvarnen på torekällberget.
Varför ett racket???? Jo, han Bengt Bedr... nej Björn Borg är ju här ifrån.
Å Hasse Tellemar var ju speaker när Glenn Holger och Kjell-Arne spelade..

Skrivet 22 apr 2009 00:06 Arne (Ej registrerad)

I de mycket gamla kulturerna i mellanöstern och i gamla irak mesopotamien fanns skickliga skulptörer. - Men med de invandrade muslimerna från den arabiska peninsulan och islam kom bla förbudet mot vetenskap och även förbudet att avbilda. - Vilket kanske förklarar hur en "konstnär" från dagens Irak visar upp en skiss på något som mest liknar ett misslyckat dagisprojekt.

Skrivet 22 apr 2009 11:35 Slöddertäljebo (Ej registrerad)

Så du menar att om jag gick omkring på Södertäljes gator och viftade med en svensk flagga så skulle folk runt om kring mig tycka det var helt ok? Jag tror INTE det. Det har ju förekommit att Svenskar fått sk*t för att ha en liten svensk flagga på balkongen.

Den dagen vi svenskar åter igen får vara stolta över vårt land (och vår stad) och har rätt att hissa den svenska flaggan och sjunga nationalsången utan att bli kallade rasister eller nazister - DEN dagen kan vi börja fundera på ett irakiskt tackmonument.

Skrivet 22 apr 2009 15:45 Jag (Ej registrerad)

Hahaha, gillar din kommentar skarpt!

Skrivet 22 apr 2009 21:04 peter (Ej registrerad)

Sätt upp ett monument för att hedra hockey-grabbarna från Gnesta istället. Det är något Södertäljeborna kan ha som inspirationskälla när det nu ser ut som det gör.

Skrivet 23 apr 2009 05:51 KRISTEN OCH STOLT IRAKIER - FÖDD I S-TÄLJE (Ej registrerad)

Jag ska lägga ut ett monument mitt på torget när alla ligger och sover. =)

Det ska vara en IRAKISK flagga gjord av plattor som skall sitta på marken.

Så vart än ni går på torget kommer ni att befinna er i Baghdad. =)

Bra idé va?

Skrivet 23 apr 2009 13:28 KRISTEN OCH STOLT SVENSK, EJ FÖDD I SÖDERTÄLJE (Ej registrerad)

En irakisk går nog bra. Vågar man däremot visa en Svensk flagga riskerar man väll bli dömd för hets mot folkgrupp.

Skrivet 24 apr 2009 13:45 midyeyto (Ej registrerad)

Bullshit, varför ska man inte få visa upp en svensk flagga ? Vi går ju omkring med assyriska o syrianska flaggor på halsen.. inget fel i att vara patriot ! Sluta anta en massa, vi har f-n inte problem med eran svenska flagga !

Skrivet 24 apr 2009 14:48 till rille (Ej registrerad)

till rille.
Du som snackar utan att veta ett skit ska nog vara tyst istället. Det står i deras bok att det är rätt och döda alla som är icke muslimer.
Och mitt hjärta rille, den absolut största anledning till att vi kristna har flytt vårt land är den våldsamma islamiska kriget mot oss av alla människor där inte bara av islamister. Någon dag kommer du att fatta när de börjar döda svenskar.

Lucas/

Skrivet 24 apr 2009 17:49 Gurkan (Ej registrerad)

Det är bet bästa Lago har sagt på länge!

Skrivet 24 apr 2009 22:32 rille (Ej registrerad)

Lucas..Vad står det i Bibeln...Ex. om du arbetar en söndag ska du stenas till döds.. eller att du har rätt att sälja din syster....Nu kommer du säkert att skriva att detta skrivs i det gamla Testamentet...Då frågar jag dig.. ingen har ju rätt att ändra guds ord! hur kom det nya Testamentet till?
MAKT ...över folket.. som stackars dig ...som tror allt vad som är skrivet......
Du är säkert emot Nazister...som var/är emot Judar.Som du är emot Muslimer..Varför? andra idioten är dummare än den andra... snälla låt mig och mina barn växa upp utan tvång...jag är idag 31 och klarat mig bra länge utan en bok att leva efter...
Lever du utav en bok måste du vara väldigt svag!
Var en ledare inte en svans....
PS..röstar Sd ---inte rasist..men realist.....tyvärr av svaga människor som dig som värkar växa i träd...

Skrivet 24 apr 2009 23:25 Froby (Ej registrerad)

Vaddå? Det du skriver är inte ens ett motargument. Jag ställer frågan igen; Vem har rätten att besluta vad du ska bosätta dig?

Skrivet 25 apr 2009 12:10 Per (Ej registrerad)

Jag kanske inte fattar någonting, men när jag ser bilden och läser artikeln tolkar jag det tänkta monumentet som i första hand ett tacksamhetsbevis till Sverige där det svenska hyllas. Inte som majoriteten av kommentatorerna här, som menar att det är ett monument för Irakier. Någon som tror som jag gjorde en liknelse med att USA fick frihetsgudinnan i gåva av Frankrike, bra!

Jag tycker vi ska vara tacksamma för att människor vill visa sin tacksamhet.

Skrivet 27 apr 2009 14:35 Jussi (Nationaldemokraterna)

Det blev lite stökigt här när lt.se gjorde lite ändringar...

Froby, "Har man blivit godkänt den svenska staten att få bo här då ska man väl få bo var som helst i detta land".

På den tiden när jag blev svensk medborgare så ställdes det krav på mig.
Jag skulle ha varit folkbokförd i Sverige i minst fem år för att få bli svensk medborgare.

Froby, "Jag ställer frågan igen; Vem har rätten att besluta vad du ska bosätta dig?"

Din fråga kan besvaras med "INGEN", men det är inte riktigt sant.
Om jag skulle få för mig att flytta till ett annat land, så är det inte bara att packa och flytta. Om något land skulle acceptera mig som medborgare så skulle det säkert medföra lite krav på motprestationer från min sida.
Att jag försörjer mig, att jag lyder landets lagstiftning, att jag "inte trampar folk på tårna" osv.

Att det skulle vara en mänsklig rättighet att få bosätta sig var som helst i världen är inte sant.

Det är bara till Sverige som hela världen är välkommen!

Innehåll

LT.se on Facebook

LÄSARBILDER - Vårtecken

Annat innehåll

SÖK PÅ LT.se

Top Jobs

Kontaktinformation