Nyheter

Publicerad 24 april 2009 Uppdaterad 25 april 2009
Textstorlek 1 2 3

Fotograf:
Mattias Holgersson

En omkom i eldhavet efter olycka på E4:an

En person omkom under fredagseftermiddagen i en våldsam trafikolycka på E4/E20 i höjd med Salem. Fyra bilar var inblandade i olyckan där någon form av explosion inträffade och två bilar fattade eld.

Relaterat

Artikelbilder

Det var strax efter halv tre på fredagseftermiddagen som larmet kom in till räddningstjänsten. Två bilar stod i brand på E4/E20 i södergående kör-riktning, cirka 200 meter före avfarten mot Salem.
Det visade sig att fyra bilar, och totalt sex personer, var inblandade i det som troligtvis var en så kallad upphinnandeolycka. I samband med olyckan skedde en explosion och en personbil och en skåpbil
fattade av okänd anledning eld.
– Det är väldigt ovanligt att bilar börjar brinna så här, säger Hans Arvedahl, stabsbefäl vid Södertörns brandförsvar.

En person, som befann sig i en personbil, omkom i den våldsamma branden som uppstod i samband med olyckan.
En annan person fördes med brännskador till sjukhus i helikopter medan ytterligare en person, som chockats svårt, också fördes till sjukhus.
De övriga tre klarade sig bättre och kunde fortsätta efter att de blivit kontrollerade av ambulanspersonal på olycksplatsen.

Olyckan orsakade snabbt stora problem i fredagstrafiken. Under räddningsarbetet stängdes E4/E20 av i båda körriktningarna.
Vid halvfyratiden började den norrgående trafiken släppas på.
Men de södergående körfälten var avspärrade långt efter det och trafik söderut dirigerades av i höjd med Alby och lotsades därifrån ut på gamla riksettan.
Först vid halvsextiden släpptes trafiken på söderut.

Publicerad 24 april 2009 Uppdaterad 25 april 2009
Textstorlek 1 2 3

Senaste kommentarerna:

Skrivet 24 apr 2009 19:49 "Håll hastigheten" (Ej registrerad)

Är inte alls förvånad att detta hände. 8/10 firmabilar(t.ex skåpbilar) kör oftast 30km/h över hastighetsbegränsningen. Dessutom så kör dom ca 2meter bakom och hetsar folk i omkörningsfilen. Tänk på detta nästa gång ni har bråttom till jobbet eller hemmet!!!
Beklagar den som omkom och dess anhöriga :(

Skrivet 24 apr 2009 21:01 F Salem (Ej registrerad)

Jag kör varje morgon mellan Salem och Södertälje, på eftermiddagen vice versa. Det är sjukt otroligt hur idiotiskt folk kör på den sträckan ...

120-130km/h, kryssar mellan bilarna i tät trafik som det är på morgonen,
bland tung trafik och alla morgontrötta bilister....

Precis som föregående insändare håller jag med... de flesta är firmabilar,
ligger och trycker bara ett par meter bakom framförvarande bilar...

Vägverket borde slänga upp ett par fartkameror på sträckan mellan Salem och Södertälje, hastigheten måste ner!!!

Hur många gånger har det inte varit olyckor på sträckan Moraberg-Salem?
Ska fler dö innan något händer????

Tanken går till den omkomnas familj och vänner.............

Skrivet 24 apr 2009 21:13 Stor skåpbil (Ej registrerad)

"håll hastigheten"
Sen kan det ju även vara så att dom som tror sig hålla hastigheten i själva verket ligger å pendlar 20-30 km/h under hastighetsgränsen .
Kan vara därför du får "firmabilar" 2m bakom dig , ingen räknar ju med att någon ligger och pressar i 75 på motorvägen.
Något du nog inte vet är att förarna av dessa bilar sitter högt och ser långt fram ,inte bara 3m framför motorhuven

Skrivet 24 apr 2009 21:29 hanky the panky (Ej registrerad)

Om man slutar glo på allt annat än det man kör på så vore det enklare, men svensson e så jäkla nyfiken på allt skit som händer runt omkring så då går det illa.....tittköer är mest irriterande av allt, och glöm inte människan är av kött o inte sten, man dör lätt med metall farandes emot en i 100 knyck! USE URE HEAD!!!! tragiskt att en människa ska dö för detta.....tycker synd om anhöriga,mina tankar till er.

Skrivet 24 apr 2009 21:52 Trafikpartist! (Ej registrerad)

Nej ni har helt rätt. Vi kan sänka hastigheten till 10 km/h. Då är det omöjligt att någon blir skadad... Jättebra lösning.

Är det hastigheterna eller riktigt usla bilförare som dödar i trafik?
För om det är så har jag en ännu bättre lösning, förbjud trafiken helt och hållet, då kan ju ingen skadas!

Ta cykeln till Sthlm vettja!

Skrivet 24 apr 2009 22:22 Visa hänsyn (Ej registrerad)

"Stor skåpbil"
Att köra "stor skåpbil" med sikt några över framförvarande bilar kan väl ändå inte vara ett kriterium för att ligga 2 meter bakom framförvarande bil?? Det är väl ändå så att ju större och tyngre bil desto längre blir bromssträckan? Då borde det ju i rimlighetens namn innebära att avståndet till framförvarande bil är lite längre än dessa 2 meter! Nu vill jag ju inte påstå att alla "stora skåpbilar" ligger och trycker i "baken" på framförvarande bil - men tyvärr är det ganska vanligt. Ännu vanligare är det att "normal stora/små" bilar är som plåster i baken och dessutom gärna visar att de har lysen som de kan blinka med - detta oavsett om man håller hastighetsbegränsingen eller 20-30 km över, ja till och med ännu högre hastigheter. Tänk om vi kunde visa varandra lite mer hänsyn i trafiken - t ex vid omkörningar, underlätta omkörning när det är lämpligt samt inte stressa varandra till farligheter - varken den omkörande eller den omkörde.
Tack för ordet!

Skrivet 24 apr 2009 22:33 Hellar (Ej registrerad)

Hemsk tragisk olycka på en alltför ofta drabbad vägsträcka. Känner stor delaktighet i de näras fruktansvärda sorg. Bråttom hem inför stundande soliga helg....Spelar ingen roll det är lika tragiskt.


Skrivet 24 apr 2009 22:43 Nästa trafikpolis? (Ej registrerad)

Vi åkte från Sundbyberg runt 17.45, var framme i Södertälje runt 19.30, helt sjukt, och alla idioter som är ute i trafiken, jag har inte körkort själv, men är påväg att börja övningsköra, men är nästan lite rädd, på grund av alla idioter. Det är köer, och folket ger sig ut i vägrenen och kör förbi för att sedan tränga sig in längre fram, vad orsakar olyckor? Och var är polisen vid såna tillfällen? Varje gång jag åker som passagerare i en bil så ser jag alla fel som andra gör, det tror jag att jag kan lära mig av, alla som "inte har" blinkers på bilen, alltså att de inte använder den. Kommer på i sista stund när de står i ytterfilen att de visst skulle av motorvägen, och tränger sig in för att komma av, stå ditt kast och åk till nästa avfart, och förhindra olyckor istället!!!! Tack för mig!

Skrivet 24 apr 2009 23:07 trafikant (Ej registrerad)

Problemet på E 4 an är firmabilar (skåpåpbilar) som ofta håller farter långt över det tillåtna ofta upp till 130-140 km/tim, blinkande och tutande för att få fri väg. Många gånger kryssande mellan filerna. En olycka var väntad.

En lösning vore att alla bilar över 3,5 ton endast får framföras i höger fil på motorvägen och fler fartkamror.

Skrivet 24 apr 2009 23:11 Yrkeschaufför (Tung) (Ej registrerad)

dom får helt o hållet skylla sig själva, känner ingen som helst sympati faktiskt. Håller folk gällande hastighetsgräns dvs 100km/h och avstånd och kan göra säkra och planerade omkörningar så händer det inga olyckor så enkelt är det. Men som jag skrivit tidigar, det behöver bli 100ggr svårare att ta körkort idag och fasiken så mkt lättare för polisen att plocka av folk körkort som inte har en aning om hur man ska köra bil på ett säkert sätt. Men så länge det finns dom som kryssar emellan filerna i 130-140km/h och även dom som fiser fram i 70 på denna sträcka och även dom som ska se på allt efter vägen (tittköer) så kommer det bara att fortsätta.

Skrivet 24 apr 2009 23:31 Glasögonsmurfen (Ej registrerad)

Om alla slutade att prata i sina mobiler, när de kör i vänsterfil - skulle liv sparas.
Vänsterfil är till för omkörning och ska hålla minst lagstadgad hastighet!
Vidare, vid omkörning av en långtradare, med eller utan släp, så behöver man inte sänka sin hastighet till 80 el 81 km/h.
Man behövber inte vara rädd för lastbilarna, tror Ni bilister att de hoppar på Er?
Funkar det i andra länder så varför funkar det inte här?
Visst jag kör fort, ofta oxå för fort - men om alla lärde sig att hantera det vänstra körfältet med rekommenderad hastighet skulle jag inte behöva köra så fort!
Men framför allt:
- SLUTA TALA I MOBILEN UNDER KÖRNING!!!!!
Förslag till regeringen: 2500:- i böter i hastighet upp till 110km/h.
Därefter indraget körkort!

Skrivet 24 apr 2009 23:32 Thomas (Ej registrerad)

Är inte alls förvånad att denna tragiska olycka händer.
Är det inte hög tid att göra något åt denna Motorvägssträcka snart? detta kommer ju inte vara den sista dödsolyckan heller.
Folk kör verkligen som Idioter på denna sträcka väg, det är zickzackande mellan samtliga filer och tom vägrenen.
Det är hetsande bilister som tutar, blinkar och vinglar för att komma först, filbyten görs utan någon som helst hänsyn vilket medför tvärbromsande och seriekrockar därtill.
Jag bara undrar hur många mer som skall förolyckas mer innan något görs åt allt detta!
Sänk hastigheten till 30km/h och fartkameror var 100:e meter från Södertälje till Alby.
Till den förolyckades anhöriga...jag beklagar verkligen detta och vet vad ni går igenom nu....

Skrivet 25 apr 2009 00:19 Dave (Ej registrerad)

Ja, det är förare med din inställning som vi andra helst vill slippa i trafiken!
Sådana som inte kan planera sin körning och bidrar till ett hetsig trafikrytm...
Dags att mogna i trafiken kanske?

Skrivet 25 apr 2009 00:41 F d polis (Ej registrerad)

Det är tyvärr alldeles för många ute på vägen som absolut inget har där att göra. Skrämmande att läsa ett inlägg där man tycker att man tydligen fullt legalt kan ligga närmare ett framförvarande fordon pga att man sitter lite högre upp och på så vis får bättre överblick och tydligen har större möjlighet att agera därefter. Faen, skärp till Dig och tänk igenom innan Du skriver något! Ett högre fordon innebär nämligen oftast ett tyngre fordon (enkel mattematik). Tyngre fordon = längre bromssträcka vilket också är enkel mattematik. Näe, med vederbörandes åsikter så lär vi se mer tragik på våra vägar. Respektera därför hastighetsbegränsningarna och håll avståndet så bidrar Du till en bättre trafikmiljö. Farten krossar, så är det bara! Lider med alla drabbade i eftermiddag.

Skrivet 25 apr 2009 01:15 M (Ej registrerad)

Fy f_n för era ruttna inlägg! En person har dött, och ni sitter och beklagar er över firmabilar?! Det står inte ett enda ord i texten om att en firmabil var inblandad! Det finns privatpersoner som har stora bilar. Jag tycker att ni är fruktansvärda, och helt saknar empati! Det kunde ha varit eran mamma, pappa, dotter eller annan nära anhörig som avlidit, och jag tror inte att ni skulle uppskattat dessa kommentarer då. Jag skulle definitivt inte ha gjort det. Skäms över alla tragiska, gnälliga Södertäljebor!
Känner starkt och lider med de som mist en nära vän, arbetskamrat eller annan nära och viktig person i denna hemska olycka

Skrivet 25 apr 2009 03:29 nämndemannen (Ej registrerad)

ALLA ni som klagar på tutande o blinkande bilar.....har ni tänkt på varför folk tutar o blinkar åt er?jo för att ni iriterar all trafik,ni blockerar vägar och förstör rytmen i trafiken,ni agerar polisvägspärrar fast ni inte har rätt till det,ni tror att ni äger vägen bara för att ni kör i 80 på en motorväg...mitt råd till er iriterande människor/trafikförstörare/olycksbringare,lär er att sköta er själva så händer inget,vill ni köra i 60 på motorvägen så gör det,inga problem,men stå för fan inte o blockera vägarna för andra,vissa kan ha brottom till jobb,hem eller sjukhus och så ska man få en sabotör framför sig,klart som bara den att ni ska få höra tutor o se starkljusen blinka åt er!!
Det är sånna som er som orsakar sånna olyckor,tänk på det!!
Jag beklagar sorgen för dom anhöriga,en riktig tragedi,hoppas ni får guds hjälp och tröstan.

Skrivet 25 apr 2009 05:23 Bilburen (Ej registrerad)

Jag åker dagligen sträckan Moraberg - Fittja och tycker mig se att alltför många personbilar med släpkärror, mindre kraftfulla lastbilar och en del räddhågsna håller hastigheter på 70-80 km/h och de ligger som ett pärlband i högerfilen. I vänsterfilen ligger också en lång rad fordon som skall köra om fordonen i höger fil. Väldigt få kör tillbaka in i höger filen vilket gör det väldigt riskabelt när någon i höger fil behöver köra om ett framförvarande fordon. Det är med dödsförakt man får kasta sig ut i omkörningsfilen, eller ligga och såsa i 70 km/h bakom lastbilar med dammande last. När något fordon skall ta sig in på motorvägen via en påfart, försöker man ju släppa fram den bilen genom att byta till vänster fil för att underlätta, men det är förenat med livsfara.
Vad gör alla dessa långsamt gående bilar med släp och annat på motorvägen? Borde inte de ta de mindre vägarna?
Det behövs en tredje fil, kanske till och med en fjärde, för att trafiken ska flyta på bättre.

Skrivet 25 apr 2009 07:20 400cc (Ej registrerad)

Nä prova åk motorcykel i lagliga farter i stockholm län ska ni få se på idioter i trafiken...
Om inte många hade så fiiiiina bilar skulle dom nog kunna chansa på en rispa i lacken för att få av mig och hojen från *banan*...

Skrivet 25 apr 2009 07:45 BD (Ej registrerad)

Den mänskliga faktorn eller slarv var avgörande i denna olycka. En rad slarv som för hög hastighet, för kort uppsyn över bilarna framför, okännedom om att "det brukar vara kö" på denna del av sträckan, osäkrad farligt last, mm.
Jag kan inte sluta tänka på att en människa som såg det fina vädret och hade sina planer för helgen inte finns bl oss längre. Anhöriga: nästa gång någon kommer till eran dörr för att ge er tröst och hopp, Lyssna till de. En varm kram och en öm puss.

Skrivet 25 apr 2009 08:01 Peter (Ej registrerad)

håller delvis med de flesta ovan men kan inte påstå att det bara hänger på skåpbilarna utan det är över lag mycket hetsiga bilister, tillsammans med de som inte har uppsyn i backspegeln utan ligger i vänsterfilen tills dess att omkörd bil "inte syns till längre". VV sänkte hastigheten mellan S-tälje och Botkyrka men jag kan inte påstå att det känns som om det blivit bättre, snarare värre och gårdagens olycka hör nog till en av de värre men den kanske hade uppstått även om det varit 110. 3 filer fram till Södertälje tillsammans med fartkameror tror jag på men då kanske vi flyttar problemet till moraberg...Hur som helst, håll avstånd, bete er inte som ett utryckningsfordon med blåljusen på, håll koll i backspegeln så blir det lite bättre i alla fall. Slutligen, vi som satt ett par timmar extra igår svor åt de "idioterna" som krockat men vill idag beklaga den omkomna och lider med de som bär skulden..

Skrivet 25 apr 2009 09:04 En som trivs med sitt jobb (Ej registrerad)

Jag läste någonstans att mer än 50% inte trivs på sitt jobb. Dagligen ser jag 95% av pendlare som stressar livet ur sig, för att komma till jobbet...som de inte trivs med...? Undrar hur de tänker egentligen. Shit nu måste jag skynda mig till jobbet så jag får vara på det helvetes jävla skit stället lite längre idag och får träffa min puckade chef 7 min till. Och så måste jag bergis jobba över också...

Skrivet 25 apr 2009 09:44 -MLK- (Ej registrerad)

Jodå, olyckor kommer alltid ske, svårt att förutse en punktering, att en lastbil skall ge sig ut för att köra om (vilket kan leda till köer flera km bakom), djur som plötsligt dyker upp framför bilen (lätt att säga att man inte skall bromsa för en katt som hoppar ut, när ryggmärgen säger något annat) vilket också kommer att kunna leda till en olycka även om vi håller avstånden. Däremot skulle de minska betänkligt om alla höll sig enligt lagen.
Hade själv en liten VW Caddy från en känd VVS firma i arslet igår morse. Man får inte köra om en långtradare i 120 utan att få dessa som ett plåster på kofångaren.

Skrivet 25 apr 2009 10:06 Målaren (Ej registrerad)

Börjar bli väldigt trött på alla som Påpekar att just firma bilar alltså "Skåpbilar" kör som idioter
kör själv en och e mest trött på förare till nyare fina bilar som stannar mitt i gatan o pratar med kompisar eller tror att blinkers är inbyggt i ratten
känner han som körde skåpbilen som exploderade
och han e inte den som hetsar i trafiken

Skrivet 25 apr 2009 10:40 Frihet under ansvar (Ej registrerad)

Lämna västerfilen fri till de som vill/behöver komma fram fortare än genomsnittet så skulle många olyckor eller tillbud undvikas. Backspegel är bra originalutrustning i alla bilar på marknaden, men används som om det vore ett lyxtillbehör med ett begränsat antal reflektioner av bakomvarande trafik. Håll bättre uppsikt i trafiken, underhåll bilen och putsa rutorna så slipper vi läsa om denna typ av olyckor i framtiden. Det är inte farten som dödar det är det plötsliga stoppet!

Skrivet 25 apr 2009 11:00 Danne (Ej registrerad)

Jag säger som jag alltid sagt; skrota alla förbannade bilar oh masstilverka cyklar istället, ska man sen vara så speciell att man bor i Stockholm oh jobbar i Uppsala, då får man f-nimej använda benen. Så länge det finns bilar finns det dödsolyckor. 1500KG vs 75KG, ja vem vinner den krocken? :p

Skrivet 25 apr 2009 11:14 Laglig Yrkesförare (Ej registrerad)

Tycker att Polisen ska gå ut med vad som var orsaken till denna tragiska olycka, finns massor med vittnen,det är en massa spekulationer om vad som är orsaken, kan lika gärna vara en bil som kastar sig ut för att köra om utan att titta i sina speglar. Har varit med om flertalet gånger som man är på väg att köra om så kastar sig en bil ut framför en. Sen så kör faktiskt alla dessa firma bilar aldeles för fort tänk på att ni faktiskt är företagets ansikte utåt (ni skapar dåligt rykte) föregå med gott exempel i trafiken, sen finns det dessa yrkesförare (Taxi) som värkligen måste skärpa sig. visa att ni är profs på att köra i trafik inte som om ni är galna idioter som måste köra så fort så att ni hinner köra så många som möjligt under dagen. Jag skäms att vara yrkesförare ibland när jag ser allt för ofta illavarslande händelser som skapar dessa iritationer som kunde ha undvikits om alla visade hänsyn istället för egoismens dåliga påbrå.

Skrivet 25 apr 2009 11:27 MA (Ej registrerad)

Tänk om folk kunde inse att om man ligger 20 km/h över hastighetsgränsen så kan du som max komma fram 2 min tidigare. Vet ej om det är värt att köra som en dåre å tjäna 2 min, troligen mindre tid. Tänner man att man behöver dessa 2 min bör mantänka över sitt liv.

Skrivet 25 apr 2009 11:42 Stor skåpbil (Ej registrerad)

Håller man bra avstånd så kommer det genast nån från högerfilen å täpper till , ska man bromsa då ? för att utöka avståndet ,
problemet blir då att alla bakom då bromsar ,förmodligen de som hände tyvär.
Nä håll undan när nån vill passera ,passa även på att sluta SMSa å lek polis

Hög fart är inte farligt men tvära stopp !

Skrivet 25 apr 2009 12:44 jass (Ej registrerad)

Så onödigt och tragiskt. Lätta på gasen! Det gör väl inget att man kommer fram 5 min senare. Coola ner i trafiken vetja!

Skrivet 25 apr 2009 14:04 FAVC (Ej registrerad)

det är säkert invandrarnas fel? alla komentarer som skrivs i denna tidning brukar handla om att allt är invandares fel och att invandrare är roten till allt ont i sverige. eller har jag fel? ska vi inte även detta skylla på invandrarna? alla ni som skriver en massa rasistiskt skit här, ni vet väll att ni gör klyftan värre och att det växer ännu större hat i detta land. den lilla skara med idioter som bor i tex hovsjö som gör allt skit i södertälje, tror ni att de kommer att skärpa till sig, eller ens fundera över det om ni alla forsätter att skriva era kommentarer som ni gör???? och skärpning LT som låter folk dra alla invandrare över en kant.. ni gör allt bara värre

Skrivet 25 apr 2009 15:35 Kalle (Ej registrerad)

Vad gör trafikpolisen i Södertälje egentligen.. det går för fort på sträckan.

Skrivet 25 apr 2009 15:55 Din meck Danne.. (Ej registrerad)

Vad ska man svara på alla inlägg som skrivits om olyckan i Rönninge,vet inte orsaken till min kompis död, vad jag därimot vet så är att jag är den siste som sa vi hörs, vi skulle träffas i dag lördag kl 12 ok fika för det är min födelse dag idag så det känns djävligt tungt just nu.. Svårt att bara fatta det.. HÅLL AVSTÅNDET OK KÖR MED LÄTT FOT..

Skrivet 25 apr 2009 17:27 Lilla Maj (Ej registrerad)

Till FAVC
Var i dessa kommentarer står det något om invandrare??
Är du möjligtvis ute efter att trigga igång sådana kommentarer så att du får gnälla över alla "smygrassar"???
Dom flestas tankar går en sådan här gång till offrets anhöriga. Vi tänker på er.

Skrivet 25 apr 2009 17:55 Peter (Ej registrerad)

håller delvis med de flesta ovan men kan inte påstå att det bara hänger på skåpbilarna utan det är över lag mycket hetsiga bilister, tillsammans med de som inte har uppsyn i backspegeln utan ligger i vänsterfilen tills dess att omkörd bil "inte syns till längre". VV sänkte hastigheten mellan S-tälje och Botkyrka men jag kan inte påstå att det känns som om det blivit bättre, snarare värre och gårdagens olycka hör nog till en av de värre men den kanske hade uppstått även om det varit 110. 3 filer fram till Södertälje tillsammans med fartkameror tror jag på men då kanske vi flyttar problemet till moraberg...Hur som helst, håll avstånd, bete er inte som ett utryckningsfordon med blåljusen på, håll koll i backspegeln så blir det lite bättre i alla fall. Slutligen, vi som satt ett par timmar extra igår svor åt de "idioterna" som krockat men vill idag beklaga den omkomna och lider med de som bär skulden..

Skrivet 25 apr 2009 19:27 GG (Ej registrerad)

Tragiskt för alla inblandade, och att för mig säga "vad var det jag sa?" känns inte särskilt tröstande för de anhöriga/drabbade, men jag bifogar min (tidigare) insändare till LT i påskas:

"Alla som åker E4/E20… Avståndet mellan bilarna är några enstaka metrar. Men det som går att göra något åt… Vi lever i en teknikspäckad värld, och att montera upp någon form av "kövarnings-skyltar" mellan Salem och Moraberg, och som kan tändas upp vid behov… Det kan väl inte vara sååå svårt? Visst, det kostar pengar, men frågan är vad ett människoliv är värt?"
Vägverket (som för övrigt numera heter Transportstyrelsen), de kan inte vara helt oförstående till att det inträffar många olyckor mellan Moraberg och Salem.
Insändare i LT stannar oftast "lokalt", men nu ska jag skriva ett mail direkt till Vägverket (förlåt, Transportstyrelsen).
Jag lovar att rapportera svar från dem "här på LT".

GG(rrrrr)…

Skrivet 25 apr 2009 19:29 Nisse (Ej registrerad)

Otroligt att ni kan hålla på med detta klagande på alla andra förare än ni själva och hur ids ni bara att lägga er i denna tragiska olycka! på vilket sätt har ni med detta att göra lämna anhöriga ,vänner och bekanta till denna tragiska olycka i fred bespar dom detta ni har inte en aning om vad denna olycka beror på ni ! vill bara utmärka er
och borde verkligen tänka på hur ni beter er fy f-n för att vara bekant till er
riktiga skvallerkäringar och gubbar som frossar med komenterar ni inte kan bekräfta är sanna det är sjukt !!! get a life
tänker på alla er drabbade anh som vänner.
LT borde stänga denna blogg med hänsyn till de drabbade

Skrivet 25 apr 2009 22:00 GG (Ej registrerad)

"Nisse"
Jag håller med dig (på ett sätt).
Vem som är skyldig, är skit-samma. Den som orsakade olyckan... Den killen/tjejen mår idag inte bra, och det kan jag säga utan att veta närmare... Alla "är offer". Det är tragiskt för alla inblandade, oavsett...
Om jag (som amatör) ska spekulera i orsaken till olyckan...
Det finns en sak som heter "mänskligt beteende". I grunden är vi "grottmänniskor", och sedan stenåldern. Vi är än idag ute på jakt, men översatt till idag, då jagar vi bilar istället för för vilddjur.
Ska vi be om ursäkt för vårt ursprung?
Om det kan var till en (viss) tröst för alla inblandade, så har jag skrivit två A4-sidor med text, adresserade till Transportstyrelsen.
För att göra en lång historia (text) kort...
Jag har frågat dem, vad de är beredda att göra för att förhindra att en liknande olycka inte ska behöva inträffa igen?
Jag kommer att redovisa deras svar...

GG

Skrivet 26 apr 2009 07:00 mia (Ej registrerad)

Tack "Nisse".
Det var min syster som fick åka med brännskador.Idag ligger hon i resperator total bränd i ansikte och händer,har så ont.lider av smärta så att hon blir nersövd.det är ett helvete att som storasyster se henne ligga där. Så istället för att tjabba med varandra här inne så ta hand om era kära, man vet alsdig vad som händer. Livet kan ändras på en handvändning.Massa styrkekramar till er som var med i krocken och till anhöriga till den ankommna.
Ett EVIGT STORT TACK till dig som räddade min syster.TACK!

Skrivet 26 apr 2009 08:24 Televinken (Ej registrerad)

Ett stor och varm tanke går först och främst till offrets familj.
Angående sträckan förbi Salemsavfarten.. Vi alla vet ju att den sträckan är drabbad varje dag i stort sett så. Håll avstånd. Håll hastighet efter trafikrytm. Kolla i dina sidospeglar + backspegeln! Använd körriktningsvisaren så vi andra vet vad du tänker göra härnäst. Växla inte med vänster hand vid prat i mobiltelefon, lär dig växla med höger eller vänta med att ringa det där samtalet tills du är hemma. Till sist kör försiktigt! tänk på att bilar är hårda och vi människor och djur är mjuka.

Skrivet 26 apr 2009 08:47 Gustav (Ej registrerad)

Vägen melan södertälje och Alby och tvärtom .
Max 100 km/h .
lastbilar får inte köra i vänster körfällt .
Om alla höll avstånd .
alla höll hastigheten .
Så skulle det gå mycket lättere .
Och till er som leker poliser i trafiken eller tror det , dom har blå ljue och siren på sina bilar och är ofta målade så det syns .
Var har ni blå ljusen . om man har brottom till sjukhuset så kör man till det närmsta , tex huddinge om man är i alby och det är rusning i trafiken .
Många säger at dom ska till sjukhuset .
Om alla som har brottom ska till sjukhuset varsör då köa mot södertälje ?
När det går fortare till huddinge eller Sös .
Håll uppsiku bakot för det kan komma utrycknings fordon som har brottom .

Skrivet 26 apr 2009 08:57 Pelle (Ej registrerad)

FAVC. Var var du nät hjärnorna delades ut. Det har väl inte pratats nåt om invandrare här. Det är kanske såna som du som gör att folk blir lite kiritiska.

Skrivet 26 apr 2009 17:35 Fredrika (Ej registrerad)

Även om inte den här olyckan har med mobilsnack att göra så tycker jag att detta skall förbjudas när man framför en bil,

Skrivet 26 apr 2009 21:58 Olle (Ej registrerad)

Ytterliggare en olycka där polisen struntar i köerna.
En lång kö betyder väntan för sjuka, småbarnsföräldrar, flygresenärer och godstransporter. Varför är det så jävla svårt att hjälpa till med trafikdirigering och omledning av trafiken. Hela norrgående E4 låg öde.

Skrivet 26 apr 2009 22:47 LB (Ej registrerad)

Kolla med SÄPO vems bilen var!

Skrivet 27 apr 2009 04:07 RaggarEja F.D.Järnabo (Ej registrerad)

Åk mera kommunalt i Stockholms län spar man massor av tid och kan koppla av.Skönt att slippa alla köer det händer rätt ofta att det lusar fram mellan S-holm-S-tälje.Eller gör som jag flytta till Eskilatuna därifrån tar det en timme med tåget till Stockholm C. Kom till E-tuna tisdag 5 maj och gå på Spedway då IkarosSmederna möter Dackarna på motorstadion i Gröndal.

Skrivet 27 apr 2009 07:30 GMP (Ej registrerad)

En tragisk olycka, men det är alltid den mänskliga faktorn som är orsaken. Det har ingen betydelse hur säkra vägar vi har, det finns alltid "idioter" bakom ratten. Det skrämmande är att dessa personer inte bryr sig om andra medtrafikanter och därmed kan skada eller t o m döda någon. Moralen i trafiken är alldeles för låg.

Skrivet 27 apr 2009 08:50 C.K (Ej registrerad)

visst har det mycke med hur folk kör där men kolla statistiken hur drabbad den där sträckan är också...sommar som vinter åker folk av den vägen....svårt o ändra på hastigheterna just för den sträckan fast de skulle behövas

Skrivet 27 apr 2009 13:03 pendlare (Ej registrerad)

Varför händer det så många olyckor just vid av/påfatren Salem-Rönninge? Den är ombyggd och förlängd, man ser bra, det är samma hastighet där som på många andra av/påfarter. Ligger den fel? Eller är det så att man äntligen har lyckats få upp farten på E4 när man kommit ut ur Stockholm och slappnar av? En tragisk olycka som till 100% beror på mänskliga faktorn. Bilar och vägar orsakar inte själva olyckor ...

Skrivet 27 apr 2009 18:57 Micke (Ej registrerad)

En olycka som bara kan hända i södertälje. Sveriges framtidsstad, jisses.

Skrivet 27 apr 2009 19:37 S (Ej registrerad)

Jag tänker på dig me familj!
Jag kände henne för ett par år sedan... Även hennes pojkvän.. Nu är vi lixom mer bekanta! Jag hoppas allt går bra!

Jag tänker på Er!

Kramar

Skrivet 12 maj 2009 12:45 BaraJag (Ej registrerad)

Till alla som skrivit div inlägg ang denna olycka..!

Här sitter jag med min 10-åriga son som nyligen börjat förstå vad som hände hans farfar den fredagen, varför han inte finns mer.

Lite info för er som tror ni vet: Skåpbilen skulle köra om en långtradare som låg i högerfilen, min sons farfar låg snett framför, i vänsterfilen, hastigheten var inte hög, inte mer än runt 20 km/h då trafiken tätnade längre fram.
Bilisten som påbörjat sin omköring uppfattade inte det och körde rätt in i honom i 90 km/h.
Båda bilarna fattade eld och min sons farfar brann till döds!

Jag förstår inte dom som inte kan känna empati och tycker att dom får skylla sig själva! Ingen i det här fallet har gjort fel, det här var bara en av många tragiska olyckor som tyvärr händer.
Det låter mer som att ni som inte har de här känslorna är de förare vi egentligen inte vill ha på vägarna.
Det är såna som ni som är livsfarliga.

Jag tackar er andra för era tankar åt min sons vägnar.

Skrivet 29 maj 2009 01:46 fast and furious (Ej registrerad)

Det är inte farten som dödar utan den plötsliga smällen.

Skrivet 29 maj 2009 02:05 skärpning nu för fan (Ej registrerad)

Jag tycker att alla som tror sig veta hur allt detta hände ska lägga ner den här diskussionen nu helt. och ägna en uns tanke åt dem som får leva med smärtan resten av sina liv som kände personen som den fredagen aldrig mer kommer hem tänk för fan på dem efterlevande så kanske ni kan koncentrera er på bil körning istället för att rota i andras olyckor. en bekant till person i fråga.

Innehåll

LÄSARNAS BILDER:

LT.se on Facebook

Semesterbilder

Annat innehåll

SÖK PÅ LT.se

Top Jobs

Kontaktinformation

DAGENS RUBRIKER

NYHETER

Inga artiklar har skapats ännu

SPORT

Inga artiklar har skapats ännu

KULTUR & NÖJE

Inga artiklar har skapats ännu

Juli 2010

  1. Ti
  2. On
  3. To
  4. Fr
  1.  
  2.  
  3.  
  4. 1
  5. 2
  6. 3
  7. 4
  8. 5
  9. 6
  10. 7
  11. 8
  12. 9
  13. 10
  14. 11
  15. 12
  16. 13
  17. 14
  18. 15
  19. 16
  20. 17
  21. 18
  22. 19
  23. 20
  24. 21
  25. 22
  26. 23
  27. 24
  28. 25
  29. 26
  30. 27
  31. 28
  32. 29
  33. 30
  34. 31