Kommunen vill stötta romer
Södertälje kommun har anmält sitt intresse för att vara med i ett pilotprojekt för att få romer integrerade i samhället.
Relaterat
Regeringen satsar på en strategi för vad de kallar ”romsk inkludering i samhället 2012–2032”. I ett första steg satsas 46 miljoner kronor då fem pilotkommuner ska bedriva utvecklingsarbete åren 2012–2015 i samarbete med berörda myndigheter och romer.
Inbjudan har gått ut till samtliga Sveriges kommuner och Södertälje kommun har anmält intresse och hoppas få del penningpotten.
I Södertälje vistas enligt bedömningar drygt 300 romer. Få går i skolan, alltför få har plats på arbetsmarknaden.
– Vi vill vända på omhändertagandetanken och fråga romerna vad de önskar för att återta makten över sina liv. Förhoppningsvis kan vi om några år ha i alla fall några romer anställda i kommunala verksamheter, säger Paki Holvander, kommunstrateg i Södertälje kommun till ABC.
Strategin, som bygger på förslag från Delegationen för romska frågor, överlämnas nu till riksdagen i form av en skrivelse.
– Jag skäms över den svenska historien av övergrepp gentemot romer. Även i dag drabbas romer av större utanförskap och diskriminering än någon annan grupp och runt om i Europa möter romer rent hat, säger integrationsminister Erik Ullenhag.
Strategin omfattar sex samhällsområden: Utbildning, arbete, bostad, hälsa, social omsorg och trygghet, kultur och språk samt civilsamhällets organisering. Målgruppen är främst de romer som befinner sig i ett socialt och ekonomiskt utanförskap. Kvinnor och barn är särskilt prioriterade.


4 m/s








































Senaste kommentarerna:
Skrivet 17 feb 2012 15:59 Rektor Hektor Sektor (Ej registrerad)
Jag har fram till nu trott att alla ungar i skolmogen ålder i det här landet, på ett eller annat sätt går i skolan, oavsett ursprung, hudfärg, språk, klädsel eller annat etniskt attribut.
Vad beror nu detta på att inte alla romska barn går i skolan? De vuxnas svårigheter att komma in på arbetsmarknaden ska väl inte påverka barnens skolgång?
Skrivet 17 feb 2012 16:53 Djanzon (Ej registrerad)
Men snälla nu får det väl räcka? Folk kan väl ta hand om sig själva, skulle dessa personer verkligen vilja ha ett jobb hade väl dom haft det! Ska man börja stötta alla arbetslösa med piercing i ögonbrynen också?
Lägg ner särbehandlingen, detta börjar bli helt sjukt. Varför ska det alltid daltas med folk, det är ens eget val om man vill intrigeras. Kan våra politiker sluta vara så j*vla rädda!
Skrivet 17 feb 2012 16:58 MV (Ej registrerad)
tycker det vore bättre att satsa dom pengarna på sådana som vill bli integrerade. Och det vill inte zigernarna dom har ju själv valt att stå utanför samhället och sköta sitt... jag säger låt dom göra det tills dom själva vill tillhöra samhället...
Skrivet 17 feb 2012 17:21 Berra (Ej registrerad)
Ännu ett pajas projekt som inte kommer ge ett dugg.Förutom att belasta skattebetarna.
Skrivet 17 feb 2012 20:50 Jane Doe (Ej registrerad)
Det var på tiden med tanke på att romerna har funnits i Sverige i flera hundra år och fått utstå mycket diskriminering.
På tal om diskrimering; jag blev till vittne till en incident på Willys idag med "provsmakartanten" -som hade en något avog attityd gentemot en romsk man och två kvinnor -Tantens ton var spydig och sedan fick romerna även en tillsägelse "nu talar vi svenska det blir mycket trevligare" i en övermyndarton.
Jag blev så paff att jag inte kom mig för att säga något. Romerna uppträdde på ett lugnt och ödmjukt sätt så det fanns ingen anledning till "provsmakartantens" beteende.
Hoppas denna "provsmakartant" får söka sig något annat att pyssla med på något trevligt lager utan kundkontakter månne.
Skrivet 17 feb 2012 21:01 bengt (Ej registrerad)
Vad vore vi svenskar utan våra socialistiska politikers omtamke?
Skrivet 17 feb 2012 21:10 STOLT ZINKIS (Ej registrerad)
Fråga Om dina föraldrar skulle ha tvångsteriliserats och dina bröder/systrar skickades till okända hem där de fick utstå många gånger värre behandlingar som ett barn ett civiliserat samhälle behör genom lida. Bara för att du ÄR svensk. För det var anledningen att dem var ZINKIS. Skulle du känna fötroende för samhället. OBS det är ca 30 år sedan det slutade.
Hjärtat i hand så har vi det bätre idag. Men har inte glömt vad andra har fått utstå. Jag har hela mitt vuxna liv arbetat och betalat skatt som många andra zinkisar gör.
- Värför bara bätre och inte bra. Så sent som 2006, så vart jag av med ett jobb enbart för att jag var en zinkis. Min värld hård krashade ett års tid. Mina val vart bli stor kriminell eller kämpa vidare som hedlig knegare. Jag beslöt för att bli värdetranspotör. Enbart för att få en bekräftelse att man kan lyckas och skapa sitt liv och framtid oavsätt etnisk bakrund.
Tyvär orkar inte alla zinkisar kämpa hedligt i rasistiska vardag de lever i änn i dag 2012
Skrivet 17 feb 2012 21:48 Kalle Krut
@ STOLT ZINKIS "svenskarnas mörka historia!" Hur många år sedan var inte det? ingen av de som var med då lever väl nu!!!!
Söd.Kommun skulle ju ej få något bidrag till detta projekt....!
HAR KOMMUNEN RÅD utan den hjälpen?
Har inte vi ANNAT att värna om??
Romerna är ju vuxna, de kommer ju att "leva sitt liv" ändå i framtiden
precis som de gjort hittills!
Skrivet 17 feb 2012 21:52 bengt, fast lite mer levnadsglad (Ej registrerad)
Ja, "stolt zinkis", visst märks det att du inte fått gå i skolan.
Jak ferstår icje vat du skrever ock du stavvar som ett krattta.
Sanningen är väl att vissa grupper inte VILL bli medelsvensson, och hur ska man då kunna integrera dessa?
-Eller är din högsta dröm att sitta i kassan på Konsum, tjäna 18.00 SEK/mån och skatta bort det mesta av detta direkt eller indirekt, det mesta av det går till bidrag till latmaskar.
Visst har du rätt när det gäller tvångssterilseringarna i Sverige men "utredningsresultatet (SoU 200:20) ger inte stöd för att steriliseringarna var särskilt riktade mot romer eller samer". Mao gäller detta alla svenskar oberoende av härkomst så släpp martyrkronan, please.
Sverige styrdes ju hur som av folkhemsbildarna (S) under extremt lång tid "Mellan 1932 och 2000 var partiet (S) bara varit i opposition i endast 9 år (1976-1982,1991-1993). " Dessa sossar också indirekt ut det socialbidrag du hämtar högst upp i Luna-huset varje månad (jo, jag har också ögon).
Skrivet 17 feb 2012 22:01 STOLT ZINKIS (Ej registrerad)
MV (Ej registrerad) skrev:
tycker det vore bättre att satsa dom pengarna på sådana som vill bli integrerade. Och det vill inte zigernarna dom har ju själv valt att stå utanför samhället och sköta sitt... jag säger låt dom göra det tills dom själva vill tillhöra samhället...
Skulle vilja veta vad du vet? Källa?
#zigernarna dom har ju själv valt att stå utanför samhället och sköta sitt#
Vad är det jag har missat?
Det har kommit 3 inleg/citat av 4 i skrivande stund. En så länge och tre negativa mot Zinkisar och tyvär tror jag att de stannar där. Är tyvär en liten glimt av den samhället romer lever i Skrämmande 2012. Alla normal fattade människor förstår att de behövs insatser för att bryta trenden av utanförskap.
Tipps var open minded nästagång du möter en zinkis, Lovar dig det öppnas en HELT ny värld. Eller så blir du av med pengarna dina :-)
OBS: Ironi
Har bara ibland så svårt att förstå trångsyntade människor. Och JA A jag kämpar med det det är min last. Det jag vill säga att det förekommer så mycket öppen rasism mot zinkisar vad är då mörker antalet på smyg rasism och förutfattade meningar som citatet ovan grundar på. Men förstå mig rätt är glad att det lyfts upp............
Skrivet 17 feb 2012 22:06 Pjotr (Ej registrerad)
Kul, nu anmäler sig kommunen att misslyckas med ännu ett projekt, slutför tidigare istället på ett bra sätt innan man tar på sig nya.
Heja Sossekommunen nummero uno
Skrivet 17 feb 2012 22:07 STOLT ZINKIS (Ej registrerad)
bengt (Ej registrerad) skrev:
Vad vore vi svenskar utan våra socialistiska politikers omtamke?
Begnt du måste nog korigerara lite ditt s citat. du inkluderar dig in i socialistiska partierna... Käms din svikare av SD. Men välkommen om du bytt sida ;-)
Skrivet 17 feb 2012 22:30 STOLT ZINKIS (Ej registrerad)
Kalle Krut skrev:
@ STOLT ZINKIS "svenskarnas mörka historia!" Hur många år sedan var inte det? ingen av de som var med då lever väl nu!!!!
Söd.Kommun skulle ju ej få något bidrag till detta projekt....!
HAR KOMMUNEN RÅD utan den hjälpen?
Har inte vi ANNAT att värna om??
Romerna är ju vuxna, de kommer ju att "leva sitt liv" ändå i framtiden
precis som de gjort hittills!
Vet inte om jag har missat bollen. Sveriges del i mörka historian det synliga statens skuld slutade ca 30 år sedan, men visst bär dm annsvaret för det änn i dag. Ju visst så lever många av de änn idag Om inte alla :-) bara i min omgivning känner jag flera familjer.
Frågan är vill man byta den untanförskapet med olika bro byggande och verktyg eller vill man låta de leva sitt liv i utanförskap. Säkert att några väljer sitt gamla liv men det kommer garanterat sånna som får hjälpande hand vilket behövs i Romers fall enligt mig. Hur många vet man facit i efter hand tyvär.
Och visst har vi massor annat roligt att värna om.
Som att se till och minska utanförskapet mm.
Skrivet 17 feb 2012 22:38 STOLT ZINKIS (Ej registrerad)
Rektor Hektor Sektor (Ej registrerad) skrev:
Jag har fram till nu trott att alla ungar i skolmogen ålder i det här landet, på ett eller annat sätt går i skolan, oavsett ursprung, hudfärg, språk, klädsel eller annat etniskt attribut.
Vad beror nu detta på att inte alla romska barn går i skolan? De vuxnas svårigheter att komma in på arbetsmarknaden ska väl inte påverka barnens skolgång?
Tyvär är är det många gånger bilden som man tror är självklart stämmer inte alltid. Men finnes många synvinklar många broplem, och mest tysthet. vilket är mest krämmande. Pratar med erfarenhet i frågorna
Skrivet 17 feb 2012 22:53 STOLT ZINKIS (Ej registrerad)
Jane Doe (Ej registrerad) skrev:
Det var på tiden med tanke på att romerna har funnits i Sverige i flera hundra år och fått utstå mycket diskriminering.
På tal om diskrimering; jag blev till vittne till en incident på Willys idag med "provsmakartanten" -som hade en något avog attityd gentemot en romsk man och två kvinnor -Tantens ton var spydig och sedan fick romerna även en tillsägelse "nu talar vi svenska det blir mycket trevligare" i en övermyndarton.
Jag blev så paff att jag inte kom mig för att säga något. Romerna uppträdde på ett lugnt och ödmjukt sätt så det fanns ingen anledning till "provsmakartantens" beteende.
Hoppas denna "provsmakartant" får söka sig något annat att pyssla med på något trevligt lager utan kundkontakter månne.
Hej Jane Doe och ni andra goa svenskorna med. Det sorgligaste med den här typen av incidenter är romerna som godtar denna behandling och rycker bara på axlarna och struntar och anmäla, eller säga ifrån. Har flera goa svenska vänner/arbetskollegor de har fått mina ögon öppna att man inte axepterar längre vad som hellst. Men tyvär de som lever med vardags diskriminering har tyvärt lärt sig och axeptera det på nått knasit sätt samt att vara stolt av sin bakrund.
Skrivet 17 feb 2012 23:37 STOLT ZINKIS (Ej registrerad)
Hoppas att S-täljes kommun får ta del av projektet. Men mest att pengarna hamnar i rätta händer och inte några giriga projekt drivare som roffar åt sig mesta av bidragen. Har tyvär sett ena och de andra. Men ger och hoppas att pengarna kommer till användning där de behövs och inte berika de som redan sitter i kommunes projekt till deras villor. Kan vara så att ju högre upp man kommer destu ruttnare är det. Även med arbetarna i romska frågorna i deligationen. Ju högre kompitens man besitter destu duktigare på dölja spåren av girighet.
Tyvär så får Zinkisarna lida på grund av att just man kan lätt säga vi har försökt hjälpa men inte lyckats...
Nog av min negativitet och hoppas verkligen på resultat från alla inblandade. KIPPIS...
Skrivet 17 feb 2012 23:42 Bondoc (Ej registrerad)
Min Svenska mörka historia räknas tyvärr inte. Mina förfäder har tvångsrekryterats och skickats till bland annat Polen, Finland, Danmark och Ryssland för att offra sitt liv i "storslagna" krig.
Mina förfäder har lagförts för att de jagade vilt i kungens skog ända fram till slutet av 1700-talet. En skog de i vissa fall ägde men som i många fall konfiskerades av kungen. Det går att fortsätta men det förändrar inget. Alla folk har misshandlats när man går tillbaka i historien.
Skrivet 18 feb 2012 04:54 södertäljebo (Ej registrerad)
det finns lag både för skolplikt och minoritetsgrupper. hemskt när många har en kall attityd för andra människor. den förföljelse som romerna fått utstå är svårt att begripa. tillfället gör tjuven., om man inte ges en ärlig chans så vad gör man inte för att få en bit mat ? oavsett ursprung eller ålder så jobb får man bara inte ! i bland stämmer det inte att var och en är sin egen lyckas smed.
det är länge sedan förintelsen, ska man bara glömma ? erfarenheter och historien ska lära oss att inte upprepa felen, inte glömma... var och en borde gå i den andras skor... en dag kanske du behöver hjälp.
kommunen har inte råd men det är inte romernas förtjänst att pengarna inte räcker.
Skrivet 18 feb 2012 07:30 bengt (Ej registrerad)
Varför skall vi skattebetalare föda ett folk som vägrar att lönearbeta. Jag vill inte därför så röstar jag på Sverigedemokraterna det enda partiet som värnar oss etniska svenskar.
Skrivet 18 feb 2012 10:37 EE (Ej registrerad)
kanske är dags att börja tänka på oss själv innan det går som det gör i grekland o resten av världen....
Skrivet 18 feb 2012 11:25 Rom (Ej registrerad)
46 miljoner ... FYRTIOSEXMILJONER KRONOR ..... Och inom vården ska det sparas och sparas .... äldreboenden har inga platser. Blinda får inte ledsagning ... 46 miljoner för att "locka" barn till skolan som det faktiskt är lag på ....
Skrivet 18 feb 2012 11:32 Jakthund (Ej registrerad)
Romer har väl ett eget val som alla andra att delta o leva i samhället med dess lagar o regler? Och man får ju inte heller diskutera känsliga ämnen i Sverige så vad kan man säga om detta? Är det inte samma regler för Romer som för andra medborgare här? Är det inte skolplikt för alla barn och behöver man inte anmäla sig till AF för att få a-kassa o söka arbete? Eller får man bidrag om man inte vill arbeta.... bara undrar förstås?
Skrivet 18 feb 2012 11:42 Why? (Ej registrerad)
Varfor ens forsoka?
Dessa Romer har ju funnits i vart land nagra hundra ar redan utan att de har velat anpassa sig. Hade villjan funnits sa hade dom bade gatt i skolan och haft arbete.
Att skylla pa historien ar ju bara en dalig ursakt.
Som om alla judar idag skulle vara dagdrivare......
Skrivet 18 feb 2012 12:01 Helena (Ej registrerad)
Södertälje kommuns pilotprojekt är ju erkänt misslyckade. Ännu en möjlighet att kamma hem pengar för de styrande. Hoppas att pengarna skall redovisas, så att de inte hamnar i fel fickor.
En annan sak. Romerna har aldrig velat integrera sig i samhällen runt världen lika lite som nyinvandrarna som kommer hit.
Vi måste sluta gulla med minoriteter och ta hand om det fallfärdiga landet Sverige.
Eftersom Sveriges lagstiftning är undermålig, kan inte romer hjälpas. Varifrån skapas alla arbeten för dem, när det inte finns arbeten?
Varför lyfts alla nyinvandrare upp till ytan med alla medel? Varför behöver de inte ta ansvar för sina liv utan att vi skall försörja stora grupper av dem med våra skattemedel?
Vi som kom hit tidigt har arbetat ihop våra hem och vi har varit självförsörjande. Varför detta enorma skillnad nu.
Eu bestämmer och tvingar Sverige till mångkulturen. Våra politikers ansvarslöshet kostar oss miljarder.
Rösta svenskt nästa gång.......
Skrivet 18 feb 2012 12:07 Helena (Ej registrerad)
STOLT ZINKIS (Ej registrerad) skrev:
Att vi inte vill integreras stämmer inte. Alla människor vill ha ett värdigt liv. Men det brukar vara de sjäsligt fattiga som inte vill hjälpa upp den som ligger utan sparkar ner mer på den svage.
Finns fakta och hämta för den som söker.
Mina barn började fråga varför fick du sparken. Jag sa varför. Men var det rätt gort? kämpade jag länge. För att försöka bryta trenden av sår som man tyvär får idagens moderna RÄTTSAMHÄLLE.
Det som barnen ser sina föreldrar få utstå skapar vill eller inte djupa sår.
Vuxna som har gett upp är lika kriminella som många svensson som fiflar med skatte sedlarna. De livnär sig på äfärer av alla slag OBS behöver det inte betyda DROGER eller annat dyligt. Men att dem inte betalar skatt av vinsten är deras synd.
Del i broplematiken är kollektiv tänket. Snor en snor alla. Vilket till stor del stämmer inte.
Jag anser att de som pekar med fingret har flera fingrar mot sig själv. Behövs vita boken från staten för att komma lyfta upp mörka historien!
Romer skall inte heller kräva att få arbeta i sina nationaldräkter, vilket har varit fallet för att undvika en anställning. lika litet som vi skall acceptera att heltäckande kläder skall inte tillåtas på arbetsplatser.
Duger inte den erbjudna uniformen för er, påvisar ni oviljan till en gemenskap och ett samarbete samt företagens policy.
Varför kräver vissa av er att vara annorlunda med egna privilegier, när svensken inte får välja sin privata klädsel i stället för husets uniform, som alla anställda skall bära?
Skrivet 18 feb 2012 12:40 Lena Malm (Ej registrerad)
Berra (Ej registrerad) skrev:
Ännu ett pajas projekt som inte kommer ge ett dugg.Förutom att belasta skattebetarna.
Tänk på stavningen nästa gång.(skattebetarna)det heter skattebetalarna.
Mycket slarvigt och lågutbildat att inte kunna stava ordentlig.
Skrivet 18 feb 2012 13:35 Svenne (Ej registrerad)
Kan någon svara på detta tack.
Vill/får romerna vara anställda enligt dom själva? Eller måste dom jobba åt sig själva utan att vara anställda ? Har hört rykten om deras religion undrar om detta stämmer!
Om man inte vill bidra till ett samhälle så ska man väl inte leva i ett!
Om någon vet så svara gärna på denna fråga.
Tack för mig.
Skrivet 18 feb 2012 13:44 bengt (Ej registrerad)
Precis det som Södertälje tänker göra har redan Göteborg gjort och det tog en ände med förskräckelse. Så jag tycker att man skall kontakta sina partikamrater i väst och lyssna hur det gick med skolan för vuxna romer i Agnesberg.
Skrivet 18 feb 2012 14:34 V och N (Ej registrerad)
Sådant här gör en faktiskt riktigt förb.... Vi har både barndomsvänner och vuxenvänner som är romer. De insåg redan på 50-talet att det fanns lagar och regler i Sverige som gäller för samtliga - alltså är de sedan dess välanpassade medborgare. Blir så xxxxx trött på detta slösande med skattemedel!!! Speciellt idag när det dras in på allting överallt!!
Skrivet 18 feb 2012 15:47 Peter. (Ej registrerad)
De flesta romer hoppar av skolan i 8:e klass. Hur ska man då stötta just dessa romer?
Skrivet 18 feb 2012 19:54 trött på daltandet (Ej registrerad)
Behövs inget sådant trams. Romerna får ta seden dit de kommer....
Skrivet 18 feb 2012 23:08 STOLT ZINKIS (Ej registrerad)
bengt, fast lite mer levnadsglad (Ej registrerad) skrev:
Ja, "stolt zinkis", visst märks det att du inte fått gå i skolan.
Jak ferstår icje vat du skrever ock du stavvar som ett krattta.
Sanningen är väl att vissa grupper inte VILL bli medelsvensson, och hur ska man då kunna integrera dessa?
-Eller är din högsta dröm att sitta i kassan på Konsum, tjäna 18.00 SEK/mån och skatta bort det mesta av detta direkt eller indirekt, det mesta av det går till bidrag till latmaskar.
Visst har du rätt när det gäller tvångssterilseringarna i Sverige men "utredningsresultatet (SoU 200:20) ger inte stöd för att steriliseringarna var särskilt riktade mot romer eller samer". Mao gäller detta alla svenskar oberoende av härkomst så släpp martyrkronan, please.
Sverige styrdes ju hur som av folkhemsbildarna (S) under extremt lång tid "Mellan 1932 och 2000 var partiet (S) bara varit i opposition i endast 9 år (1976-1982,1991-1993). " Dessa sossar också indirekt ut det socialbidrag du hämtar högst upp i Luna-huset varje månad (jo, jag har också ögon).
Hej Bengt i farten igen! Sorry att du inte förstår va jag skriver. Har tyvär gått bara på kunliga LHS."Livets hårda skola" och har dyslexi.
Vilka partier har styrt landet spelar ingen roll i min mening, men dock över lycklig att det inte har varit sd. Vill tillägga att om inte folkhemmet hade funnits hade förmodligen inte sverige ståt i välstånd som i dag.
Men beng skulle det vara som du säger, färför har staten sett behovet med vit bok. Du pratar strunt och har fel tolkade uppgifter.
Och tyvär så bengt har du fel igen, du kan inte ha ögon för jag har aldrig hämtat bidrag. Måste lägga till att du har tagit fel på personen när du har vart där själv och roffat åt dig för jag viste inte änns var den låg och tydligen gör du. Jag har jobb och ett liv inte tiden att kommentera på lts sidor dagarna långa. Börja jobba du med och skaffa dig ett värde full liv och mening. Jag hoppas på dig.... Sedan kan få du fortsätta på lhs mest givande jag lovar.
Skrivet 18 feb 2012 23:33 Helena (Ej registrerad)
Det här skall inte vi skattebetalare acceptera.
"Varje EU-land har skyldighet att sörja för sina medborgare, inget annat EU-lands medborgare har någon skyldighet att ta in och försörja stora grupper av människor från andra stater. Det ankommer enligt lagar och folkrättsliga konventioner på dessa människors hemländer att se till att deras medborgare får utbildning och arbete och att de får socialt stöd när de är i behov av det, inte på det svenska samhället"
Skrivet 18 feb 2012 23:36 STOLT ZINKIS (Ej registrerad)
Svenne (Ej registrerad) skrev:
Kan någon svara på detta tack.
Vill/får romerna vara anställda enligt dom själva? Eller måste dom jobba åt sig själva utan att vara anställda ? Har hört rykten om deras religion undrar om detta stämmer!
Om man inte vill bidra till ett samhälle så ska man väl inte leva i ett!
Om någon vet så svara gärna på denna fråga.
Tack för mig.
SHA svenne!
Det finnes både och som i alla människor. Men största andelen av zinkisar vill jobba och göra rätt för sig, allafall människor i min närhet. Är försiktig med att generelisera alla över en och samma kant. Lämnar det till de negativa kommentatörerna de gör det så bra bengan och sd company. Religon är kristendom och är inte ett hinder att arbeta. :-) En av hindren är fördommarna mot romer genereliseringen kolloni tänket okunskap. många av äldregenerationen har svårt att lita på samhället/staten efter förföljelsen och diskrimineringen som de har fått utstå, utstår en idag. Många vuxna romer är utanför samhellet på grund att de känner sig inte välkomna in i samhellet för har inte verktygen i bagaget vad det är som behöves i arbets livet. Många livnär sig på äfärer av alla möjliga slag mest bilar.
Ett enkelt sätt att ta reda på statestik på fördommar och förtryck mot romer är att läsa kommenten. Vilket beskriver romers vardag bra. Sedan överväg om det är rätt eller ej...
Skrivet 18 feb 2012 23:59 STOLT ZINKIS (Ej registrerad)
STOLT ZINKIS (Ej registrerad) skrev:
Att vi inte vill integreras stämmer inte. Alla människor vill ha ett värdigt liv. Men det brukar vara de sjäsligt fattiga som inte vill hjälpa upp den som ligger utan sparkar ner mer på den svage.
Finns fakta och hämta för den som söker.
Mina barn började fråga varför fick du sparken. Jag sa varför. Men var det rätt gort? kämpade jag länge. För att försöka bryta trenden av sår som man tyvär får idagens moderna RÄTTSAMHÄLLE.
Det som barnen ser sina föreldrar få utstå skapar vill eller inte djupa sår.
Vuxna som har gett upp är lika kriminella som många svensson som fiflar med skatte sedlarna. De livnär sig på äfärer av alla slag OBS behöver det inte betyda DROGER eller annat dyligt. Men att dem inte betalar skatt av vinsten är deras synd.
Del i broplematiken är kollektiv tänket. Snor en snor alla. Vilket till stor del stämmer inte.
Jag anser att de som pekar med fingret har flera fingrar mot sig själv. Behövs vita boken från staten för att komma lyfta upp mörka historien!
Helena (Ej registrerad) skrev:
Romer skall inte heller kräva att få arbeta i sina nationaldräkter, vilket har varit fallet för att undvika en anställning. lika litet som vi skall acceptera att heltäckande kläder skall inte tillåtas på arbetsplatser.
Duger inte den erbjudna uniformen för er, påvisar ni oviljan till en gemenskap och ett samarbete samt företagens policy.
Varför kräver vissa av er att vara annorlunda med egna privilegier, när svensken inte får välja sin privata klädsel i stället för husets uniform, som alla anställda skall bära?
Helena lite skilnad där dräkterna döljer ansiktet om det är du menar med heltäckande dräkter. Hur vet du att det är ett krav att arbeta med sina dräkter? Är det ett fall eller generelt igen?
Lite kunsaps spridnig igen. Har en syster som arbetar i en resturang med arbetskläder. Tre bröder som jobbar med arbetskläder, själv jobbar med arbetens kläder. Vart vill du komma ????
Vet även många Svensson som fifflar med skattereseavdrag, gör alla det? vet svart byggen hos finare svensken, Anders eklund är en pedofil är alla svenskar det gör alla svennson det? lika dumt som det låter gör många av er till med generelliseringen trots era höga skol bakrund, kompitens, meriter. Har barat ramlat av tåget och vill inte hoppa denna tåg. Visst behövs det åtgärder för att bryta utanförskapet och det välkomnas så länge pengarna hamnar där de ska... PS. Sorry Helena inget personligt blir bara tröt på strunt prat som verkligen inte stämmer i min värld. Och jag lever och arbetar som zinkis.
Skrivet 19 feb 2012 00:16 STOLT ZINKIS (Ej registrerad)
Helena (Ej registrerad) skrev:
Södertälje kommuns pilotprojekt är ju erkänt misslyckade. Ännu en möjlighet att kamma hem pengar för de styrande. Hoppas att pengarna skall redovisas, så att de inte hamnar i fel fickor.
En annan sak. Romerna har aldrig velat integrera sig i samhällen runt världen lika lite som nyinvandrarna som kommer hit.
Vi måste sluta gulla med minoriteter och ta hand om det fallfärdiga landet Sverige.
Eftersom Sveriges lagstiftning är undermålig, kan inte romer hjälpas. Varifrån skapas alla arbeten för dem, när det inte finns arbeten?
Varför lyfts alla nyinvandrare upp till ytan med alla medel? Varför behöver de inte ta ansvar för sina liv utan att vi skall försörja stora grupper av dem med våra skattemedel?
Vi som kom hit tidigt har arbetat ihop våra hem och vi har varit självförsörjande. Varför detta enorma skillnad nu.
Eu bestämmer och tvingar Sverige till mångkulturen. Våra politikers ansvarslöshet kostar oss miljarder.
Rösta svenskt nästa gång.......
Av namnet att bedömma så tillhör du en minoritet är det därför din bitterhet?
LOL. Du har rätt i att hoppas att pengarna skall redovisas, så att de inte hamnar i fel fickor och ett tilleg att de kommer till romernas nytta som blir hela samhellets nytta.
Måste bara kommentera och låna/leka med eran generillisering. Om ni SD är så här kompitenta med era uppgifter/källor/fakta. Var lär ni all denna höga kompitentensen högen av strunt och hellt felaktiga nonnsens.? Sorry vill inte änns veta är så lågt att inte änns en finsk romer vill ta till sig det :-) Sho heiii
Skrivet 19 feb 2012 00:47 STOLT ZINKIS (Ej registrerad)
Är rädd för, vart samhellet skulle kunna va på väg. Lått oss leka med tanken och generalisering. Om alla zinkisar börjar jobba vart ska då svenskar jobba någonstans för sån överlevnad instinkt och drift som judar, romer, samer lever med som har burit hit vi är idag, kommer de lyckas bätre änn sjäsligt fattiga svenskar. " LHS " rules och det måste vi tacka sverige för.
Ger du en romer ett arbete, jobbar han.
Är du snäll mot en romer har du en vän för livet.
Har du det svårt någongång säg till en romer han hjälper dig.
Hjälper du en romer som har det svårt, flyttar han berg för din skull.
Om en romer är utan arbete klagar ni.
Om en romer är granne glagar ni.
Om en romer arbetar klagar ni.
Vill ni slå en romer lyckas ni inte för han har huggit er.
Vill ni hugga en romer hinner ni inte för han har sjutit er.
Vill ni d ö d a en romer lyckas ni genom att ge honom/henne arbete.
Det gör de som har arbetat fakta/statestik finnes för den som söker. ;-D
Skrivet 19 feb 2012 01:25 STOLT ZINKIS (Ej registrerad)
Why? (Ej registrerad) skrev:
Varfor ens forsoka?
Dessa Romer har ju funnits i vart land nagra hundra ar redan utan att de har velat anpassa sig. Hade villjan funnits sa hade dom bade gatt i skolan och haft arbete.
Att skylla pa historien ar ju bara en dalig ursakt.
Som om alla judar idag skulle vara dagdrivare......
Likan illa som att alla romer skulle vara sossfall.
Eller att svenskarna är pedofiler.
Skulle vara av intresse om du har gått skola?
Om du kommer till mitt hem, jag låter dig leva på balkongen i en månad. Ibland kan jag på natten komma och hysa och skrika till dig, vissa dagar kan jag titta på dig genom balkondörren, andra dagar slå dig. Skulle du trivas, och komma baks, kanse till och med känna tillit samt att du till hör min familj. Jag kan svara för dig, Nej.
Därför spelar historien roll.
Där av yngsta generationen är den första med ryggsäck hemmifrån, vars föräldrar har fått möijligheten att gå skola / arbeta.
Det mest hemska har som sagt hänt för genarationer sedan. Har du läst trågen med rätt instälning räkna positiva/negativa kommenten. Så kommer du till min vardag.
Som jag måste leva med bara för att jag är romer.
Sverige och eu har en falskhet som heter smygrasism. Sd måste tyvär respekteras av sin öppna rasism somden sedan försöker få till smygrasism. Inte bra
Skrivet 19 feb 2012 02:51 STOLT ZINKIS (Ej registrerad)
Rektor Hektor Sektor (Ej registrerad) skrev:
Jag har fram till nu trott att alla ungar i skolmogen ålder i det här landet, på ett eller annat sätt går i skolan, oavsett ursprung, hudfärg, språk, klädsel eller annat etniskt attribut.
Vad beror nu detta på att inte alla romska barn går i skolan? De vuxnas svårigheter att komma in på arbetsmarknaden ska väl inte påverka barnens skolgång?
Tyvär så kan det göra det.
Tänk ifall alla människor som vuxna har fått någonting i ryggsäcken hem ifrån som barn. Du har kanse har märkt att dina föräldrar stiger 0500 på morgonen förbereda sig till arbetet. Dina fastrar, mostrar, kusiner, familje vänner likaså mm. Det tar du till dig som normalt och självklart.
Skilnaden är med många romer är att han fått överlevsnads instinkten. Livet hårda skola. Som de flesta civiliserade människor känner till att romerna har, och är förtryckta. Det har varit värre för de gamla som lever änn idag. De hade inte förutsätningar att lära sina barn att gå i skola är normalt tänket. Dit de själva inte var välkomna till. Min generation har börjat få förutsätningar samt samlat på sig den själv klara ryggsäcken från min familj. Men vet att det finns familjer som inte har fått lika bra förutsätningar hem ifrån. Men mina barn ska självfallet studera som ett enda allternativ. Hoppas du förstog poängen. Det tar tid och skapa förtroende inkluderar alla.
Skrivet 19 feb 2012 03:46 STOLT ZINKIS (Ej registrerad)
Bondoc (Ej registrerad) skrev:
Min Svenska mörka historia räknas tyvärr inte. Mina förfäder har tvångsrekryterats och skickats till bland annat Polen, Finland, Danmark och Ryssland för att offra sitt liv i "storslagna" krig.
Mina förfäder har lagförts för att de jagade vilt i kungens skog ända fram till slutet av 1700-talet. En skog de i vissa fall ägde men som i många fall konfiskerades av kungen. Det går att fortsätta men det förändrar inget. Alla folk har misshandlats när man går tillbaka i historien.
Med stora skilnader. Misshandlingen mot romer fortsätter ännu i dagens moderna tid.
Visst Bondoc, behöver man ej längre frukta för sit liv eller sina barns liv på samma sätt som för.
Men att få ett jobb, eller att få barnen hem från skola utan att de har blivit retade för ljvl zigenare mm.
För att få en bostad, för kunna gå till afären köpa utan spygiga kommentarer /ögon som följer. För att de är jusst romer.
När det inte behövs längre de här diskutionerna, när vi mot de tänket har slutat, när det finns bara vanliga människor som vill göra rätt för sig, som har fått ärliga shanser och är integrerade.Tills dess så då räknas min Svenska mörka historia tyvärr med.
Det är nämligen så att genom historien har det alltid behövts någon att tryckas ner "sparkas på", för att få i sin lilla egna ego misär till kännas sig bätre. Så större förhopningar finnes ej hos romers sida heller. Och vill inte påstå att alla zinkisar är guds bästa barn, och tyvär finns ingen hel folkslag som är.
Skrivet 19 feb 2012 08:11 bengt (Ej registrerad)
Zigenarna kallar sig själva för zigenare och då får vi respektera detta trots vad pk tokarna tycker och säger. Det finns många nationella ord för detta folkslag och zigenare är det svenska ordet (visserligen sprunget ur grekiskan) och detta ord ger dessa människor en nationalitet i sitt zigenska ursprung.
Skrivet 19 feb 2012 08:45 Perkele (Ej registrerad)
Södertälje i nytt pilotprojekt, ja vi har ju sett hur det förra har gått men politiker är ju korkade och det har vi ju också sett.
Skrivet 19 feb 2012 09:51 bengt (Ej registrerad)
“Hjälp dom som behöver hjälpas, resten får ta han om sig själva. Så enkelt är det och det är inte rasism utan det är så världen ska funka för att den ska vara rättvis. Hjälper man alla slutar det med att man inte kan hjälp någon, inte ens sig själv.” Skrev en klok man.
Skrivet 19 feb 2012 10:37 agt (Ej registrerad)
Aldrig har en folkgrupp dragit på sig så mycket vrede i olika länder som zigenare. Svara på den frågan.....
Sen tycker jag att kommunen skall satsa dom pengarna på skolan, vården och dom äldre. Det drar alla i samhället nytta av.
Skrivet 19 feb 2012 14:09 STOLT ZINKIS (Ej registrerad)
agt (Ej registrerad) skrev:
Aldrig har en folkgrupp dragit på sig så mycket vrede i olika länder som zigenare. Svara på den frågan.....
Sen tycker jag att kommunen skall satsa dom pengarna på skolan, vården och dom äldre. Det drar alla i samhället nytta av.
Första frågans svar är många och svåra.
Några aspekter är för de är en minoritet av befolkningen.
- Fördommar.
- okunskap.
- Diskriminering.
- Taskiga förhållande.
- Inte välkomna.
agt det finns fakta och hämta för den som söker ex, romskadeligationen hemsidor.
Lång och en brutal historia som förföljer de änn i dag.
Att kommunen skulle få bidragen delvis för att öka integrationen för romska barn i skol livet. Vården i södertälje sorry slakthuset bör få bidrag med för att öka kunskapet hur man bemöter människor i från olika etniska förhållande. Sist men inte minst de gamla borde okså få en del för att bli av med sin bitterhet mot minoriteter. kanse rehab av något slag välkomnas. Så kortfattat är vi på samma spår :-)
Skrivet 19 feb 2012 14:16 STOLT ZINKIS (Ej registrerad)
bengt (Ej registrerad) skrev:
"Hjälp dom som behöver hjälpas, resten får ta han om sig själva. Så enkelt är det och det är inte rasism utan det är så världen ska funka för att den ska vara rättvis. Hjälper man alla slutar det med att man inte kan hjälp någon, inte ens sig själv." Skrev en klok man.
Äntligen en vettig komment från dig.
Härligt bengt, det finns hopp tydligen.
Aa nej, just det förstog det nu, du citerade ju bara någon vises MANNENS ord. ;-)
Skrivet 19 feb 2012 14:45 STOLT ZINKIS (Ej registrerad)
bengt (Ej registrerad) skrev:
Zigenarna kallar sig själva för zigenare och då får vi respektera detta trots vad pk tokarna tycker och säger. Det finns många nationella ord för detta folkslag och zigenare är det svenska ordet (visserligen sprunget ur grekiskan) och detta ord ger dessa människor en nationalitet i sitt zigenska ursprung.
Det är skilnad vem som säger orden zigenare och i vilket sammanhang. Har svenska kompisar som använder ordet till mig och jag tar inte illa vid. Men finns skilnad om det skulle vara en arbetsgivare som ger mig sparken p.g.a att jag är zinkis och använder ordet zigenare betyder det annat.
Ex kommer det från sd are betyder det mer efter som sd koplas med nasister, förföljelse och förhintelsen. Ordet zigenare är ett skäll ord i dagens moderna värld. Samma som, ordet neger är till färgade för det koplas till slaveriet m.m.
Men till mig så är ordet zigenare en stolthet som jag bär ibland huvudet nere men mestadels huvudet högt upp.
Men bengt jag föredrar att du kallar zinkisar för romer, för politisk korekthet. Med tanke av dina åsikter och ståndpungt i många pungter där frågan handlar om utlänningar/invandrare.
Skrivet 19 feb 2012 15:50 Helena (Ej registrerad)
Av namnet att bedömma så tillhör du en minoritet är det därför din bitterhet?
LOL. Du har rätt i att hoppas att pengarna skall redovisas, så att de inte hamnar i fel fickor och ett tilleg att de kommer till romernas nytta som blir hela samhellets nytta.
Just det. Att inte pengarna förskingras till andra -länningar och till direktörernas konton. Jag är bitter på det att vi har arbetat hårt och numera ligger en medelpension under tio tusen netto för en arbetare. De gynnas inte i något läge. De får stå sitt kast att de har varit korkade och ödmjukt arbetat häcken av sig. För ingenting. bara gför att inse nu att de kömpade förgäves för en gemensam god ålderspension.
Skrivet 19 feb 2012 17:33 Why? (Ej registrerad)
Why? (Ej registrerad) skrev:
Varfor ens forsoka?
Dessa Romer har ju funnits i vart land nagra hundra ar redan utan att de har velat anpassa sig. Hade villjan funnits sa hade dom bade gatt i skolan och haft arbete.
Att skylla pa historien ar ju bara en dalig ursakt.
Som om alla judar idag skulle vara dagdrivare......
STOLT ZINKIS (Ej registrerad) skrev:
Likan illa som att alla romer skulle vara sossfall.
Eller att svenskarna är pedofiler.
Skulle vara av intresse om du har gått skola?
Om du kommer till mitt hem, jag låter dig leva på balkongen i en månad. Ibland kan jag på natten komma och hysa och skrika till dig, vissa dagar kan jag titta på dig genom balkondörren, andra dagar slå dig. Skulle du trivas, och komma baks, kanse till och med känna tillit samt att du till hör min familj. Jag kan svara för dig, Nej.
Därför spelar historien roll.
Där av yngsta generationen är den första med ryggsäck hemmifrån, vars föräldrar har fått möijligheten att gå skola / arbeta.
Det mest hemska har som sagt hänt för genarationer sedan. Har du läst trågen med rätt instälning räkna positiva/negativa kommenten. Så kommer du till min vardag.
Som jag måste leva med bara för att jag är romer.
Sverige och eu har en falskhet som heter smygrasism. Sd måste tyvär respekteras av sin öppna rasism somden sedan försöker få till smygrasism. Inte bra
Ja, jag har gatt i skolan. Faktiskt i 15 ar + mer an 30 ar av livserfarenhet efter skoltiden.
Det ar du som hela tiden aterkommer till att historien spelar roll. Efter ditt resonemang sa ar det darfor som barn till vuxna romer inte gar i skolan. Skarp till dej lite och tank pa vad du skriver.
Om alla skulle skylla pa historien och alla oforatter, sa skulle ingen arbeta och gora ratt for sig. jag drog en parallell med judarna. det dom fick utsta under 30 och 40 talet skulle enligt ditt resonemang ha fatt denna folkgrupp att inte villja arbeta eller ga i skola.
Nej du stolt Zinkis, du ar ute pa djupt vatten. Ingen annan an den enskilde individen ar ansvarig for sina handlingar. Om Romska barn inte vill ga i skolan, inte vill anpassa sig sa ar det av egen fri villja. Kom inte och skyll pa andra an er sjalva.
Skrivet 19 feb 2012 19:44 Hej/Dalkullan
Berra (Ej registrerad) skrev:
Ännu ett pajas projekt som inte kommer ge ett dugg.Förutom att belasta skattebetarna.
Lena Malm (Ej registrerad) skrev:
Tänk på stavningen nästa gång.(skattebetarna)det heter skattebetalarna.
Mycket slarvigt och lågutbildat att inte kunna stava ordentlig.
Nu @ Lena Malm...........har'u väl skitit i det blå skåpet..!
LÄS det sista ordet i DIN mening - "kunna stava ordentligT" heter det.
(sen ska inte sign. "Berra" avstava ord, ex pajasprojekt, (är ETT ord)
men DET observerade inte du Lena Malm)
OM vi nu ska anmärka på stavningar HÄR?