Handlare tvingas stänga efter stölder och hot
Efter lång tid av stölder, sabotage och hot mot anställda och kunder har Icahandlaren Mikael Axelsson bestämt sig för att kasta in handduken.
– Hela vinsten stjäls från butiken, säger han uppgivet när LT träffar honom strax innan han ska bege sig till Södertälje tingsrätt
och begära butiken i konkurs.
– Det är ohållbart, ständiga hot, vandaliseringar och ungdomarna stjäl som korpar. Något måste hända eller borde rättare sagt ha hänt för länge sedan, säger han.
Under flera år har ungdomsgänget hängt utanför entrén och trakasserat och ibland även misshandlat kunder. Ibland är de fem, ibland 30, åldrarna varierar från tolv ända upp till 25.
– Många kunder skräms, de vågar sig inte hit och handla, säger Mikael Axelsson, som menar att ungdomarnas stölder i butiken tillsammans med sabotagen har skjutit hela verksamheten i sank. Likviditet saknas nu för att betala de tio anställds löner.
– Rena plundringar av butiken har förekommit, 15 ungdomar kommer in och fyller sina bagar med varor helt respektlöst och lämnar butiken. Kassörskorna hotas om de säger till.
Svinnet av varor som stjäls från Ica Lina är tre gånger så stort som riksgenomsnittet.
– Rikssnittet ligger kring tre och en halv procent av omsättningen, men jag har nio procent, säger Mikael Axelsson.
På Icas huvudkontor i Stockholm känner man till problemen i Lina.
– Så vitt jag vet har det inte varit så stora problem någon annanstans i landet. Det här är ett samhällsproblem som vi på Ica inte kan lösa själva, säger Görgen Sporre, driftchef för Ica Nära i östra och norra Sverige.
När Mikael Axelsson och kassörskorna polisanmält har de utsatts för grova hot med resultatet att personalen inte vågar anmäla längre.
– Polisen säger att de inte kan göra något om de inte får in anmälningar, men folk är rädda för repressalier.
I somras slog Axelsson larm första gången. Då kallades till stormöte med kommunens brottsförebyggare, boende, nattvandrare, fältare, ungdomar och polis. Polisen och fältassistenterna ökade sin synlighet i området. Polisen lyckades även
ta några ungdomar som snattade på bar gärning. Det blev bättre en tid. Men nu
har problemen eskalerat igen.
– Det gör det ohållbart att fortsätta, det är tråkigt när man lagt ner så mycket jobb för att få till något bra, säger Mikael Axelsson.








































Senaste kommentarerna:
Skrivet 28 okt 2008 00:23 V (Ej registrerad)
Ungdomsgäng =)
Skrivet 28 okt 2008 00:31 Tommy (Ej registrerad)
Det är skrämmande hur verkningslös vår ordningsmakt är när det gäller att upprätthålla ordningen. Mikael Axelsson och övrig personal måste känna sig väldigt svikna. Det är också värt att ha i bakhuvudet att detta hade kunnat vara vilken butik som helst, var som helst. Har en butik, bostadsområde eller enskild individ väl oturen att bli utsatt så finns det inte mycket hjälp att hämta.
Detta är inget olösbart situation. Man får helt enkelt ta till en större hammare. Men det är det inga myndigheter som vågar eller ens har befogenheter till.
Jag undrar hur långt det ska gå i Sverige innan hammaren faller.
Skrivet 28 okt 2008 00:38 Anita (Ej registrerad)
Verkligen tråkigt för affärsinnehavaren, alla anställda och alla som verkligen behöver ha en sådan affär där. Nu blir det obekvämt för alla som bor där och inte har en bil, eller körkort. Tänker på alla som inte kan ta sig fram så bra och kanske inte har så lätt att få hjälp att handla på andra ställen. Ungarna binder ju ris åt sina egna familjers rygg. Hoppas de får sköta inköpen till sina föräldrar hädanefter så de får känna på hur besvärligt det kan bli.
Skrivet 28 okt 2008 01:32 marre (Ej registrerad)
Det är en skandal när brott efter brott får fortgå. Rättssäkerheten är fullständigt på väg att haverera. Politiker är som strutsen kör huvudet i sanden. Vad ska egentligen få ske för att en förändring i samhället
ska inta en rättsäkrare och tryggare plats. Såsom det bör vara.
Lina Ica har funnits i många år. Det är en mycket bra och behövlig butik.Ska det verkligen få vara tillåtet att dessa"ligister" ska kunna bidra med att affären måste upphöra. Rätt personer ska betala för såväl skulder som synder och i detta fall är det vare sig butik eller de som handlar. Det är inte och bör aldrig få vara acceptabelt. Som sagt,isåfall är det en skandal!! nr 1 på politikerbordet i dag bör vara
det ökade våldet och brotten. Vad görs NU?? Hur tryggas"vanligt folk"
och butiksägare? Vad har hänt med Svensk moral? Och med konsekvenserna för felaktigt/brottsligt beteende?? Ska tillslut allt bommas igen och medborgarna utvandra eller?? Och ska det fortgå att
att härja fram asocialt?? Utan gränser!
Skrivet 28 okt 2008 05:38 lina bo (Ej registrerad)
hoppas ni är stolta nu IDIOTER!
ni vet vilka ni är och hoppas era föräldrar får veta vad ni håller på med !!
trodde inte det var så alvarligt faktiskt men borde inte komma som nån chock kanske.
Skrivet 28 okt 2008 05:49 *Surar* (Ej registrerad)
JAG BLIR SÅ TRÖTT!!!!
OM nu polisen,kunder,personal mf.l VET om detta varför i he****e görs inget? Polisen behöver väl inte vänta på anmälningar när de faktiskt vet att personalen blir hotad och därför inte vill anmäla..Vore det inte på sin plats att polisen visade sig oftare i Lina?Samma satsning som i Ronna?
För,tyvärr,kan man tydligen inte förvänta sig något föräldra stöd!
Måste bli jobbigt för de äldre som bor på sjukhemmet te.x att närmaste mataffär ligger på stan eller i Enhörna!
*SURAR*
Skrivet 28 okt 2008 06:35 En av oss alla som bor i Lina (Ej registrerad)
Visste att detta skulle ske,trodde att det skulle ske tidigare. Det är synd.Jag bor själv i Lina och ser alla dessa ungdomar jag går själv tex inte dit efter mökrets inbrott och då är jag en ung människa,tänker framförallt på alla äldre som bor här o inte törs. Och ni personal lider med er verkligen. Lina är inte var det varit tror inte jag vill bo kvar o låta mina barn växa upp här.
Skrivet 28 okt 2008 06:36 C.C. (Ej registrerad)
Jaha då vann ungarna igen då, brott lönar sig tydligen. Det är skandal att de här ungarna får härja fritt. Det här blir ju bara en morot för dom.Jag flyttade från lina för 9 år sedan då var det tryggt och harmoniskt på senare år vågade man inte åka till Lina och handla sent på kvällen.Det här sänker kommunens annsende ytterligare = dåligt betyg för södertälje.
Vad gör vi med dessa ungdomar????????
Skrivet 28 okt 2008 06:49 Suli (Ej registrerad)
Skyll inte på ungdomarna! De kan inte hållas ansvariga för sitt handlande. De är fattiga och får inget socialbidrag och alla hatar dem. Det är klart att de likt robotar utan egen hjärna agerar förutbestämt med de förutsättningarna, de har inte förmågan att agera annorlunda. Sen om de nu skulle komma från krigshärjade länder måste vi visa extra mycket hänsyn så att de kan leva ut sina trauman. Det är synd att du drabbas, men vad ska vi göra? Vi får inte kränka dem. Att begära personligt ansvar från någon är den största kränkningen man kan råka ut för.
Skrivet 28 okt 2008 07:07 ledsamt. (Ej registrerad)
vidrigt beteende av dessa ungar! Men tyvärr inget ovanligt här i stan, när fan ska folk fatta hur man funkar i ett samhälle? den dagen ska jag springa naken genom gågatan!! och bidra samhället med ett garv!!
Skrivet 28 okt 2008 07:17 Anders (Ej registrerad)
Nu får Farmor och Mormor motion när de skall handla mjölk. Ni måste vara stolta nu... Hoppas hon kommer ihåg detta när julklapparna delas ut!
Skrivet 28 okt 2008 07:31 Nallan (Ej registrerad)
Varför är det så att alla ungdomarna hänger just utanför Lina ICA? I Saltskog och Hovsjö, där ägandeförhållandet är annat, förekommer inte detta.
Skrivet 28 okt 2008 07:37 sad (Ej registrerad)
Vad är det som händer i Södertälje? Jag blir så ledsen när jag läser sånt här. Hur kan det få ha gått så här långt? Jag är så himla trött på att försvara Södertälje inför andra som inte bor här hela tiden med att säga att allt är inte dåligt, men snart ger jag upp! Det är något riktigt fel med vårat samhälle och med våra lagar. Inför hårdare straff och ändra lagen så att polisen kan arbeta lättare. Lagen ska vara till för de utsatta, inte tvärtom! Och till er ligister, jag hoppas verkligen att ni får vad ni förtjänar en dag!
Skrivet 28 okt 2008 07:38 Arnold (Ej registrerad)
Eftersom jag brukar handla i Lina hallen så vet jag vilka gäng som omtalas i artikeln (men det får man inte skriva i LT). Ungdomen är ju vår framtid men om detta är Södertäljes framtid...........
Skrivet 28 okt 2008 07:45 Nykvarnaren (Ej registrerad)
Det här är ett problem som Södertälje inte kan lösa lokalt. Södertälje bör vända sig till regeringen för hjälp via lagstiftning och myndighetsutövning.
Skrivet 28 okt 2008 07:46 Svenno (Ej registrerad)
Men inte ska ni väl kränka dom små liven, det är ju SAMHÄLLETS fel. Dvs ditt o mitt fel. Dom har ju ingenting att göra så då måste dom ju hitta på någonting. Dumma ICA. Stänger ni nu så har dom ju ännu mindre att göra.
Skrivet 28 okt 2008 07:49 upprörd (Ej registrerad)
jag blir så himla förbannad när en hop snorungar (stora som små) ska förstöra för alla andra i samhället. Vad gör alla föräldrar till dessa ungar? Varför bryr ni er inte om vad era barn gör? RESPEKT - vart har den tagit vägen? .
Skrivet 28 okt 2008 07:52 White (Ej registrerad)
Och så säger man att utvecklingen går framåt. Det är kanske dags att börja använda de få försvarsresurser vi har kvar i Sverige? En pluton borde räcka.
Skrivet 28 okt 2008 07:55 Problem? (Ej registrerad)
Vi har väl inga problem i Södertälje... hahaha
Skrivet 28 okt 2008 08:04 Nisse (Ej registrerad)
Vad händer? Har Södertälje och dess invånare resignerat? Vad gör politikerna?
Finns det någon som har förslag på vad som kan göras? Jag har bott i Södertälje hela mitt liv och känt mig säker. På senare tid har jag dock blivit ganska bekymmrad över Södertäljes situation.
Lago & company måste komma med något slags åtgärdsprogram!!!
Nattvandrare och seminarium om mångkultur i alla ära men först och främst måste politikerna erkänna att Södertälje har monumentala problem som inte kommer att lösas i en handvändning.
Det krävs stora insatser, inånare, politiker, staten, forskare, och polisen måste sammarbeta.
Förslag jag kan komma på....
* Kräv pengar från staten! Pengar behövs till polis ,socialen, forskning mm
* Forska kring integration, varför inte har ett team forskare knutet till Södertälje, gruppen kommer med förslag och utvärderar.
* Polisen och rättsväsende...Ungdomar behöver ramar och vuxen närvaro
* Södertäljes invånare, enkla sätt att hjälpa till bör tillhandahållas
Skrivet 28 okt 2008 08:07 Viktor (Ej registrerad)
När butiken nu fått stänga så har ägarens friheter och rättigheter fundamentalt kränkts. Det här är en mycket sorglig artikel som beskriver lite av vad Sverige har blivit för samhälle.
Skrivet 28 okt 2008 08:08 Linabo (Ej registrerad)
Detta är fruktansvärt,man ar ju sett alla dessa ungdomar
utanför ica som smäller raketer i papperskorgar och runt kunder.
Jag tänker på alla äldre som bor i Servichuset, en del av dessa boende
har ica som en kontakt i vardagen,vart ska dom nu gå och handla?
det blir att personalen får åka till stan,och hur ska tiden räcka till det?
Och var är närpolisen? Men vad kan dom göra?
Skrivet 28 okt 2008 08:09 ... (Ej registrerad)
Bötfäll föräldrarna!
Skrivet 28 okt 2008 08:16 Nöjd (Ej registrerad)
...och de franska dokumentärfilmarna som ville visa att mångkultur faktiskt fungerar har åkt hem. Kvar finns enbart verkligheten.
Skrivet 28 okt 2008 08:19 Tröstlös (Ej registrerad)
Ja nu har de små ligisterna fått som de ville på stormötet som ägde rum tidigare. Hoppas att deras föräldrar inser sitt misstag och får ungarna att ändra sig. Det är ändå föräldrarnas ansvar vad ungarna tar sig för. För övrigt håller jag med sign. upprörd. Det som saknas mest i samhället idag är RESPEKT.
Skrivet 28 okt 2008 08:29 OA (Ej registrerad)
Det hela är mycket enkelt. Ett konkursbo blir mycket billigare att överta än en lönsam butik. Gänget har haft uppdrag att sänka butiken. Den öppnas snart igen med "rätt ägare".
Skrivet 28 okt 2008 08:29 Putte (Ej registrerad)
Fyfan va skönt att jag flytta från tokstan förra veckan! Gör ju mer och mer skäl för sitt namn. Kommer aldrig mer komma tillbaka till denna hålla. Den sista svensken får ta med sig flaggan...
Skrivet 28 okt 2008 08:35 stolt svensk (Ej registrerad)
Ett gäng med töntar som förstör. dom tror dom e tuffa när dom står utanför ica o röker med sina träningsoveraller.
neeee skicka hem skiten..........¨för alltid.
Skrivet 28 okt 2008 08:40 P (Ej registrerad)
Kommunens iställning till invandrarproblematiken liknar mer och mer sagan om kejsarens nya kläder. Om vi inte säger att det är ett invandrarrelaterat problem så är det nog inte det. Lago var i senaten och pratade om alla irakiska flyktingar som vår stad får ta ihop. Det var tydligen hans "15 minutes of fame" för sedan har det varit j-t tyst.
Skrivet 28 okt 2008 08:43 Ito (Ej registrerad)
Vad är det som händer?
Är det någon annan som försöker ta över verksamheten?
Skrivet 28 okt 2008 08:45 Kip Walker (Ej registrerad)
Samhället kapitulerat
Tyvärr har samhället totalt kapitulerat när dessa gäng får hålla på med gangsterfasonerna.
Ica handlaren har förgäves anmält problemen, personal mfl är hotade osv osv.
Jag kan inte på något sätt varken förstå eller acceptera att det får gå till såhär.
Polisen, åklagare, socialen och andra myndigheter borde på alla sätt agerat mkt kraftfullare och direkt. Här är resultatet på ett totalt brist på agerande.
Obs jag skyller inte på ovanstående för dessa gangsters agerande, utan dom är givetvis
dom som totalt är bovarna i det hela. Men våra myndigheter mm borde kunna agerat
så att Ica handlaren kunnat bedriva sin verksamhet i lugn och ro.
Dessa gäng ska givetvis inom lås och bom, deras föräldrar för dom minderåriga ska få skyhöga böter. Vi måste få ett stopp på det här och det nu.
Vågar man gissa att det kommer en ny affär där i annan regi?
Tydligen är det så att man som handlare ska engagera några som kör motorcykel för att få vara fred. Olyckligt, javisst!
Skrivet 28 okt 2008 08:46 Snart fd Södertäljebo (Ej registrerad)
Jag skäms över att bo i Södertälje och jag ska göra som de flesta av mina svenska vänner. Jag ska flytta fortast möjligt. Här kan jag inte låta mina barn växa upp. Det råder rena anarkin på sina håll i Södertälje!
Skrivet 28 okt 2008 08:50 Liten (Ej registrerad)
Ha Ha, ja sådär lät fakiskt lärarna när jag gick i skolan (i Hovsjö på 80-talet).
- Ja vi vet att lilla "valfritt namn" har misshandlat sju av sina klasskamrater så att de inte vågar gå till skolan och att tre av dem har behövt sys, men ni måste ju förstå att det är synd om honom/han kommer från ett krigsdrabbat land/om vi säger något till hans föräldrar så får han stryk bla.bla.bla.bla.bla Ja vad ska man säga?
Skrivet 28 okt 2008 08:50 Förbannad (Ej registrerad)
Pudelns kärna. Du har rätt. Du ska se att nästa ägare är av annat slag så kommer trakasserierna att upphöra.
Vi och De.
Skrivet 28 okt 2008 08:56 Argus (Ej registrerad)
I Slöddertälje begicks 1996 57 000 allmänfarliga brott och Tokstan låg då på 27 plats i Sverige i denna föga hedrande kategori. År 2007 hade antalet, med benäget politiskt bistånd, ökat till 122 000, en ökning med 114 % på tio år.
Detta måste betyda att de ansvariga för lag och ordning i stan är antingen inkompetenta, varför de bör avsättas, eller illvilliga, varvid konsekvensen borde bli densamma.
Skrivet 28 okt 2008 09:02 EN (Ej registrerad)
Jag tror faktiskt att du har rätt. Det var det första jag tänkte på när jag läste eländet imorse. De har ett uppdrag.....så sorgligt men mycket troligt.
Skrivet 28 okt 2008 09:03 NW (Ej registrerad)
Bra jobbat Lago! Är du stolt över ditt lyckade samhällsbygge?
Skrivet 28 okt 2008 09:04 Nisse (Ej registrerad)
Inför en skampåle igen. Tänk er en glasbur mitt i centrum. Där snattare unga ligister och dylikt avskräde sätts en lördag med en skyllt över vilket brott de begått. Lovar att risken att bli allmänt åtlöje skulle å många att tänka till, de som inte gör det är de sjuka som ska spärras in.
Men i sverige så är allt lite mesigt när det kommer till politik och handlande.
Skrivet 28 okt 2008 09:16 Argus (Ej registrerad)
Till sitt tidigare inlägg vill Argus bara foga att Tokstan härmed avancerat från 27:e till 18:e farligaste kommun i kungadumm..f´låt, kungadömet ska det vara, Sverige. ( Kommunalskatten har däremot inte sänkts i motsvarande mån.)
Skrivet 28 okt 2008 09:16 Idelådan (Ej registrerad)
Tror inte poliser och straff hjälper på sikt.Snarare blir det mera hat och vrede inombords på de här ungdomarna....Det finns en lösning Ungarna behöver en fast hand som talar om vad som är rätt och fel..(.Kanske många får stryk och straff hemma då tar man ut sin vrede på stenkastning etc etc..) Stödfamiljer med en stödpappa/mamma som verkligen tar sej an ungdomar´som är bråkiga.Ingen dalt eller mjukis utan en bestämd och fast hand som visar respekt och har tid att engagera sej..Stödfamiljer som har tid och intresse och kunskap om andra kulturer,svenska eller invandrare som bott länge i sverige.Man träffas några gånger i månaden äter gott och gör nåt roligt tillsammans. kanske något för Lago att tänka på?
Skrivet 28 okt 2008 09:18 minatankar68.wordpress.com (Ej registrerad)
För att det överhuvudtaget skall gå att lösa ett problem så måste man erkänna vad problemet är. Det fungerar inta att låtsas att problemet inte existerar eller är något annat. Face the music. Det fungerar inte!
En fråga som osökt bör ställas utan skygglappar är varför andra butiker i området inte drabbats av detta? Har ägarnas etnicitet något med det att göra?
Skrivet 28 okt 2008 09:20 Nisse (Ej registrerad)
Uppdrag åt LT
Granska kommunledningen kritiskt!
Vilka åtgärder planeras? Eller ska det fortsätta såhär?
Långsiktig plan? Finns det?
Våra folkvalda har misslyckats totalt! Det är också deras ansvar att nationaldemokrater och dylikt inte får fotfäste i stan, tror tyvärr att sympatierna för nationalsocialistiska partier har ökat i stan.
Agera agera agera!
Jag ska hjälpa till så mycket jag kan....
Skrivet 28 okt 2008 09:22 trött (Ej registrerad)
Rasism är helt förbjudet, men inte omvänd Rasism.
Polisen gör inget då dessa Maffiametoder är uppenbara för oss vanliga människor.
Handlaren drivs i konkurs av kriminella för ett syfte.......
Skrivet 28 okt 2008 09:30 Tony (Ej registrerad)
Japp, dags att dra härifrån nu då.
Skrivet 28 okt 2008 09:34 Viktor (Ej registrerad)
Lär av Landskrona.
Hur gjorde de för att möta problemen?
Skrivet 28 okt 2008 09:39 Gunilla B (Ej registrerad)
Detta Ica kan vara kvar. Det behövs bara lite minor, taggtråd, gevär och andra vapen. Simpelt!
Skrivet 28 okt 2008 09:39 Blixten (Ej registrerad)
Du vill ha mer forskning om integration. Det finns hur många avhandlingar som helst om just integration. Enligt OSCD är sverige ett av de mest segregerade länderna i Västeuropa. Det är klart att det skapas problem då man buntar ihop fattiga människor i städernas miljonprogramsområden.
Skrivet 28 okt 2008 09:43 Egon (Ej registrerad)
Väx upp själv "Suli". Ansvar att hålla sig i skinnet ligger såväl hos föräldrarna som individen. "Upp till 25år gamla" står det i artikeln. Läs!
Skrivet 28 okt 2008 09:44 MICKE S (Ej registrerad)
Apropå Hammare! Dags o återgå till gamla Seder o bruk i landet!
Slå näven i bordet med Tors hammare Mjölner!
Herre gud de gamla Vikingarna hade inte accepterat detta på hemmaplan!
Man gråter för Moder Svea, Vad har hänt? Och Varför, det senare är ju enklare o svara på? Eller hur Lago? Som nån sa tidigare det högsta Hönset i byn är ansvarig..............oavsett.......
Skrivet 28 okt 2008 09:48 Men Hallå gör något (Ej registrerad)
Om detta gäng kör med ojusta metoder och trakasserar, stjäl, hotar och till och med skadar personer så skulle jag vilja att mina skattepengar går till punktbevakning av dessa ungdomar. Civilpolis med kamrabevakning, telefonavlyssning m m för att se om det finns någon koppling till en större "maffiaverksamhet".
Som de flesta tror så kommer affären att övertas av "rätt" ägare med förmodligen mycket svart/dold verksamhet.
Sluta dalta agera nu omedelbart. Lite fantasie och förslag till lösning har väl ändå polis och socialtjänsten eller vad väntar ni på!?
Skrivet 28 okt 2008 09:51 Peter (Ej registrerad)
Tyvärr existerar Svenskar inte som folkgrupp enligt ett riksdagsbeslut från 1975...
Vi är alltså i den situationen att VI inte kan göra eller säga ett förbannade dugg om någonting! För VI existerar INTE!
Peter
Skrivet 28 okt 2008 09:56 looo (Ej registrerad)
Har vi polis i det här landet?
Bor vi i en rättsstat eller inte? Jag följer upp saker och blir förbannad när jag ser att polisen och rättsväsendet ägnar sig att för det mesta jaga felparkerare, bordel besökare och milda fartsyndare istället för att dämpa den skandalösa ökningen i våldsbrotten. Nu när Malmö har blivit farligare än New York, och Södertälje har blivit skitigare än Baghdad och Rio da Janiero.
Skrivet 28 okt 2008 09:58 Anders (Ej registrerad)
Södertälje Kommun skryter i sin information om kommunen, som en mångkultturell stad med alla möjligheter etc...
vad gör man mer än skryter!! inget åt brottsligheten!! Förebygg för f-n!!!!
Mer koll, mer poliser ut i samhället , kvällar o helger.
Skrytet räcker inte långt om man inte kan hantera problemen!!!
En annan ägare vill väl ta över affären. Finns det fler svenskägda affärer i S-tälje??? Det e skittråkigt att dom har försvunnit helt!!!
Hur kan det ha blivit så??? Lago kanske har svar på det!!!
Hårdare tag e vad som krävs mot brottslighet och att verkligen ta tag i problemet i vara så j---a flata. Det gynnar bara brottslingarna..
Skrivet 28 okt 2008 10:04 Trött (Ej registrerad)
J*vla pack!!! Lås in skiten och släng nyckeln! Ska det vara så svårt? Kanske dags att återinföra mörka fängelsehålor och bröd & vatten? Jag tänker inte stanna kvar i den här skitstan länge till, törs f*n inte låta sina barn växa upp i det här ghettot!
GÖR NÅT NU!!!! MESAR!
Skrivet 28 okt 2008 10:06 Inte förvånad (Ej registrerad)
Det finns inga problem i Södertälje bara oförstående människor som inte kan sätta sig in i dessa individers problemfyllda liv.
Även jag vet vilka typer av människor som står / stod utanför ICA men som andra redan skrivit så får vi i Södertälje inte skriva det än mindre säga det rakt ut.
Ni undrar vad dessa ungdommars föräldrar säger? ingenting.
Vad säger vi Södertäljebor som inte vill se vår stad sjunka i skiten av kriminallitet och förtryck? ingenting, för då blir vi direkt klassade som rasister och främlingsfientliga.
Vem bryr sig om en stackars ICA handlare som måste lägga ner sin verksamhet? inte dessa ungdommar i alla fall .. de har säkert redan klippt ut denna artikel så att de kan skryta och visa sina gärningar.
Skrivet 28 okt 2008 10:07 Annica (Ej registrerad)
Säkert satt i system!! Någon vill ta över:::
Kommunen måste ställa upp för handlaren och ställa ut vakter med hundar vid ingången!!!
Trakasserierna tar slut på direkten..
Varför får inte denna handlare hjälp av kommunen??
Tänk om någon skulle gå ien i tex banken, FK, polisstationen, kommunhusetetc.
Visst skulle man bli utslängd på kuppen.
Så vad e skillnaden??
Skrivet 28 okt 2008 10:12 Laglös stad (Ej registrerad)
Laglös stad. Alla mina bekanta som bildat familj har flyttat från denna stad. Lycka till med de nya "pensionsräddarna".
Skrivet 28 okt 2008 10:13 UT (Ej registrerad)
Fördjävligt att det inte ska kunna finnas en ICA butik här i Lina. Men jag har förståelse för personalen. Själva tar vi oss inte dit kvällstid utan åker hellre till Maxi. Vi kan inte skicka dit vår 13 åriga son att köpa mjölk dagtid. Han törs inte. Jag har själv jobbat i en "centrumbutik", så jag vet vad dom menar. Det händer så mycket i den här stan & ingen verkar bry sig det är tragiskt. Kunde vi få jobb nån annanstans skulle vi lämna stan direkt.
Skrivet 28 okt 2008 10:29 Tomas Andersson (Ej registrerad)
Detta är ingenting som inte ett medborgargarde kan lösa.
Skrivet 28 okt 2008 10:39 Mulle (Ej registrerad)
Är det inte S-tälje som har ett kummunalråd som reser världen runt och talar om vad bra han är på att kulturberika
Skrivet 28 okt 2008 10:44 EN " FINNE" MAMMA (Ej registrerad)
Det är inte bara fel på våran egen Lago utan hela lagstiftningen man skall ju bara dalta och hålla de dumma bakom ryggen,man vågar ju inte göra något för då kränker man eller diskriminerar eller vad det nu är man gör.Vi måste ha bättre lagar och förordningar i det här landet ,annars kan vi ju göra som vi vill och behagar.Ta tag i dessa ungdomar och deras föräldrar och inga ursäkter om att de inte fattar svenska för det finns tolkar till alla våra språk och se verkligen till att föräldrar och sociala myndigheter får vetskap om varje enskild person inte bara skicka hem brev som underrättelse utan att man besöker dom hemma (helst utan att man vet om att ni är på väg )allting i detta land går ju att kringgå för vissa i alla fall.
GÖR ETT BÄTTRE SYSTEM FÖR DESSA SMÅ BROTTSLINGAR
Skrivet 28 okt 2008 10:54 PUT (Ej registrerad)
Varför bryr sig handlaren? Det är väl polisen som ska mota bort de kriminella?
Skrivet 28 okt 2008 10:57 Tröttna på daltet (Ej registrerad)
Dags att hyra in kunnigt folk från Israel som vet hur dessa grupper måste hanteras.
1. Bygg en mur runt Södertälje.
2. Riv husen för hela de familjer som ändå inte fattat vinken.
Skrivet 28 okt 2008 11:02 Jakthund (Ej registrerad)
Förmodligen samma typ av gäng som höll på o slå ihjäl den här tjejen
vid centralen för någon månad sedan.
Polisen står som vanligt maktlös o ser på.
Södertälje är en enda stor skandal.
Skrivet 28 okt 2008 11:04 Jakthund (Ej registrerad)
Södertälje = Sveriges Gaza
Skrivet 28 okt 2008 11:25 Lilla Istanbul (Ej registrerad)
Om nu affären stängs och läggs ner. Se då till att det inte öppnas en ny affär i samma lokaler med ny ägare.
Nedlagd affär ska vara nedlagd.
Detta är då ett straff mot gängkriminella att de måste gå längre för att stjäla.
Skrivet 28 okt 2008 11:25 Värdsholsmbo (Ej registrerad)
Ja vad ska man säga , man skäms ju hur folk beter sig i den här stan *uppgiven*
Skrivet 28 okt 2008 11:28 lilla Istanbul (Ej registrerad)
Detta är mer av ND reklam.
LT publicerade ju ett avsnitt ur syrianska TVn en intervju med ND--som ND vann
Skrivet 28 okt 2008 11:34 David (Ej registrerad)
Om alla virrpannor till föräldrar tog sitt ansvar och faktiskt höll ordning på sina barn skulle det finnas en, om än skakig, grund att bygga vidare på. Sen att skylla på att det är synd om ungdomarna är både självbedrägeri och idioti. Hur kommer det sig att detta "instititutionaliserade förtryck" bara drabbar de som förväntar sig att få allt serverat? De som kommer från samma områden och inte uppträder som drägg lyckas ju. Ser man ett samband, månne?
Skrivet 28 okt 2008 11:49 Trött och orolig (Ej registrerad)
Asfaltera över hela skiten och bygg ett stort köpcenter...politiker och poliser har tappat kontrollen. Vid nästa val blir det till att rösta på ett annat parti som kommer att röra till i grytan, det är inte bara jag som har dessa tankar, många jag har talat med kommer att lägga sina röster på detta parti, eftersom inget händer, vi blir maktlösa och då söker man efter det sista halmstråt. Styr upp innan katastrofen är ett faktum.
Skrivet 28 okt 2008 11:55 Svenne lyckligt gift med utlänning (Ej registrerad)
Nej, det är inte reklam, utan konstaterande... Vill bara också påminna att man kan chatta med politikerna från KL 13.00 - 14.00... Jag skall det i alla fall...
Skrivet 28 okt 2008 12:00 Bor och arbetar i Södertälje trivs trots att jag är svensk. (Ej registrerad)
Till Alla Föräldrar!!!!!!!!!!!!!!!
Se till att ta hand om era ungdomar och barn det är inte kommunen eller statens fel att dom hänger utanför ICA, man skulle behöva legitimation för att få skaffa barn till världen i dag.
Har själv barn men dom hänger inte utanför ICA utan blir syselsata av aktiviteter man måste visa barnen vägen fram vad kan man göra för att hjälpa barnen?
Arbetar på förskola och vet att till och med små barn på 2 år får springa lösa som hundar och leka ute själva vad ska det blöi av barnen i dag?
Skrivet 28 okt 2008 12:14 Tröttna på daltet (Ej registrerad)
Man är bra naiv om man tror att föräldrarna till alla dessa ungdomarna inte vet vad som pågår. Var tror ni att ungdomarna får sin syn på flickor, heder, "svennar" osv. ifrån....
Skrivet 28 okt 2008 12:15 UNG Lina bo! (Ej registrerad)
SULI!!
Sist jag kollade var inte fattigdom en ursäkt till dåligt uppförande.
Varför ska dessa ungdommar få socialbidrag när de förstör för allmänheten?
Klart att agg uppstår emot de som förstör för andra, det är koncekvenserna för deras handlande.
Hade föräldrarna gett dom en uppfostran hade dessa robotar kansk lärt sig att tänka själva.
Varför ska nu andra visa hänsyn till dessa ungdommar utan hänsyn för andra. Man ska bemöta andra som man vill bli bemött själv är jag lärd, och bemöter man andra utan hänsyn FÅR man inte förvänta sig annat tillbaka.
Vem ska bära ansvaret om inte de själva? deras föräldrar i såfall kanske.. men de lyser med sin frånvaro de också så... a vem ska bära ansvaret om inte personerna ifråga?
Skrivet 28 okt 2008 12:25 Peter (Ej registrerad)
Jag lutar mig tillbaka, gäspar och tänker... Ännu en dag i Slöddertälje.
Vi börjar vänja oss vid dessa rubriker.
Fy F...N !
Behöver jag nämna var problemen ligger?
Rösta rätt och inte rött vid nästa val !!!
Skrivet 28 okt 2008 12:45 FYFAN SÄGER JAG BARA ! (Ej registrerad)
ALLTSÅ HERRE MIN GUD ,
IBLAND DRÖMMER JAG OM ATT DET SKA HÄNNDA , DET VAR JU BARA EN TIDSFRÅGA , FYFAN FÖR DET SVENSKASAMHÄLLET ,
ELLER ÅTMINSTÅNE I SÖDERTÄLJE ( TACK ANDERS LAGO?)
VAF*N GÅR INTE POLISERNA DIT FÖR ?
ELLER DE KANSKE FÅR SITTA O HA DET MYSIGT I SITT KONTOR OCH DRICKA ETT KOPP KAFFE MEDANS EN STACKARS MANS FRAMTID ( SOM KANSKE HAR BARN) FÖRSTÖRS PÅ GRUND AV ATT NÅGRA HELSIKES UNDOMAR SPRINGER LÖSA PÅ STAN OCH HOTAR OCH TRAKASSERAR?
MEN VAFAN SKA MAN SITTA O SKRIVA KOMMENTARER I TIDNINGAR NÄR DET INTE FINNS NÅGON SOM HAR MAKTEN ATT ÄNDRA DETTA LÄSER VÅRA KOMMENTARER ENS !?
SKA RÖSTA ANNORLUNDA 2010 , SÄGER JAG BARA!
Skrivet 28 okt 2008 12:59 Irreterad (Ej registrerad)
Men ge dig, såvida dom inte är gravt handikappad så kan vi fn begära att dom tar eget ansvar.!
Skrivet 28 okt 2008 13:01 Irreterad (Ej registrerad)
Tyvär så stämmer det du säger.
Skulle kunna sätta pengar på att nästa ägare inte kommer stå inför samma problem...
Skrivet 28 okt 2008 13:05 Irreterad (Ej registrerad)
Dom har väl visat tydligt att det spelar ingen roll om dom har något att göra på kvällarna eller ej.
En av få fritidsgårdar som finns kvar ligger i västergård... Man kan tycka att där borde inget hända då dom vackra små liven har fullt upp på "gårn"... Där bråkar dom och hugger kniven i jämngamla..
Så att skylla avsaknaden av kvällsaktiviteter för dessa småglin är rent skitsnack..
Skrivet 28 okt 2008 13:19 En som gör något (Ej registrerad)
Och vips när du röstat annorlunda så kommer det att bli förbättring. Alla sk problembarn börjar tänka om, gängmisshandlar blir ett minne blott, alla börjar prestera i skolorna och tänka på en vettig seriös framtid utan våld eller brott. Det blir en trygg stad där alla vågar släppa sina 13 åriga söner till affären efter kl 15.00.
Visst kan politiker ha en påverkan på problemen men det är långt ifrån lösningen på allt. Tänk om alla ni som skriver här inne och klankar ned på polisen, politiker, ansvarslösa föräldrar mm faktiskt skulle ta ert ansvar och engagera er utanför denna anonyma lilla bubbla, det kanske skulle kunna göra skillnad? I Tyresö har de just öppnat en ny lokal för ungdomar som drivs av ideellt arbetande personer, som knyter kontakter med ungdomar, ser till att de får något att göra utan att det kostar skjortan för någon. Ett eget engagemang av drivna personer. Börja agera själva, kanske gör ni en skillnad.
Skrivet 28 okt 2008 13:35 De du (Ej registrerad)
men jag vet vilka det va för dom håller alltid på med sånt och tror att dom är nått så dom kan dra för dom förstör bara i lina hage.......dom kallas lina chabbab dom som har gjort det
Skrivet 28 okt 2008 13:46 Sluta klaga ! (Ej registrerad)
Förstår inte varför folk skriver insändare år efter år i olika tidningar och klagar utan att något händer,vilket tålamod ! Varför stödjer man inte det enda parti som vågar ställa krav ? Rösta rätt eller sluta klaga ni har själva valt !
Skrivet 28 okt 2008 14:02 Ej naiv Svenne (Ej registrerad)
Det här beror endast på att en svensk äger butiken, vänta och se!
Affären kommer att blomstra när en Nysvensk driver denna, och "ungdomsgängen är puts väck!"
Skrivet 28 okt 2008 14:08 Alias (Ej registrerad)
En alltför stor invandring och för mycket mångkultur har lagt ner den här butiken och skapat andra enorma problem som hög brottslighet, låg sysselsättningsnivå och mängder av andra kostnader. Sverige, och särskilt då Södertälje, har västvärldens största invandring per capita. Det finns ett demokratiskt parti, säger bara ett, som vill ändra på det och det är Sverigedemokratena. De har under lång tid utsats för exempellös svartmålning av media, svensk media är västvärldens mest korrupta, men på gott och ont är Sverigedemokraterna lösningen på invandringsrelaterade problem.
Skrivet 28 okt 2008 14:24 Björnen (Ej registrerad)
Ont skall med Ont fördrivas!
Björnen
Skrivet 28 okt 2008 14:24 UT (Ej registrerad)
Jag tror inte att det hjälper vad du röstar på. Jag tror inte Lago personligen kan rå på det som händer i Södertälje. Det är inte hans fel. Det här har pågått i flera år och vi som föräldrar måste vara mer engagerade och bry oss om våra ungdomar. Inte vara rädda för att gå ut. Det behövs mer vuxen kontakt så som föräldrar, skola, kyrkan idrottsföreningar mm. Lösningen heter inte Anders Lago eller polisen.
Skrivet 28 okt 2008 14:50 Mitza (Ej registrerad)
Man får väl börja med att tacka Hasse Mattsson för Södertäljes utveckling. Och därefter tacka Anders Lago som fortsätter i samma spår.. Gillar verkligen eran integrationspolitik. Anders Lago tänk att du inte har hört ngt om problemen i Lina. Jag trodde du var läskunnig och läste Länstidingen. Det är inget nytt det här med att Lina är ett oroligt område. Och till dessa patetiska ungdomar. Alla i Lina vet ju vilka ni är. Moget att i 20 ärs åldern att hänga i centrum i Lina och lura dom mindre till att springa era ärenden. Tänk synden straffar sig........
Skrivet 28 okt 2008 15:13 Jakthund (Ej registrerad)
Tänk på det till valet att Sverigedemokraterna säger det de flesta svenskar tänker.
Skrivet 28 okt 2008 15:35 Ger mig aldrig (Ej registrerad)
Redan 2002/2003 blev jag och mina dåvarande arbetskamrater inom personlig assistans terroriserade av ligisterna som stod och hängde utanför butiken i Lina centrum. Tänk, det är nu fem-sex år sedan! Märkligt vad tiden står stilla ibland. Mångfaldens söner "berikar" fortfarande vardagen för Linaborna ser jag......tragiskt. Personligen anser jag att man kunde bunta ihop dem och skicka dem till ett arbetsläger i Sibirien.
Skrivet 28 okt 2008 15:56 Björnen (Ej registrerad)
Helt sannt! Rösta bort flumpartierna! tag ert ansvar för eran stad och också för landet genom att rösta rätt! med hårda tag, hot om deportering blir nog ligisterna spaka! Tänk att få uppleva cellerna i det gammla hemlandet!/Björnen
Skrivet 28 okt 2008 15:57 Kalle K. (Ej registrerad)
Sluta gnäll! Det är en naturlig del av integrationen. Det skall vara så!
Bara övertagandet av butiken är i hamn och i rätt ägande så kommer ligisternas odugliga föräldrar att ta tag i saken och ser till att ordningen blir återställd. Farmor kan ju inte gå till stan för en liter mjölk...
Skrivet 28 okt 2008 15:59 johan (Ej registrerad)
Så blir det när folk inte orkar göra det som ska göras. Det finns nämligen bara en lösning och det är att riva problemområdena.
Du behöver själv gå upp till kommunen o kräva att husen rivs. ta gärna med dig så många kompisar som möjligt.
Lago kommer fortsätta trakassera oss kommunbor genom att ta in så många flyktingar som han kan få tag i, så länge hisen står kvar.
Nu kommer arbetslösheten, och den kommer öka o öka o öka. Gör du inget nu, kommer dessa människor hem till ditt område och stjäl dina saker och slår ner dig. Efter att de förstört allt i sitt eget område.
Skrivet 28 okt 2008 16:32 wed (Ej registrerad)
kom och hata om du törs !
Skrivet 28 okt 2008 16:34 wed (Ej registrerad)
öppna fritidsgård!!!!!
Skrivet 28 okt 2008 16:34 Södertäljebo sedan -74 (Ej registrerad)
Jag har inte brytt mig om att rösta kommunalt hittills men nu kommer jag att masa mig iväg när det blir dags,Ni kan vara lugna för att det INTE blir Lagos folk eller dom andra"etablerade" slashasarna jag lägger min röst på...
Skrivet 28 okt 2008 16:40 wefwef (Ej registrerad)
Vart fan vill ni att vi ska stå då vaa!!!!!! vad finns att göra i lina hage för undommar i 12-20 års åldern ? kan någon svara på denna fråga ? vi har tjatat på fritisd gård i över 4 år nu ! NI VÄGRAR , VI VÄGRAR !
Skrivet 28 okt 2008 16:59 STOLT BLATTE (Ej registrerad)
hahahaha bästa ica, på skol rasterna vi vil köpa goooooooooooodissss
Skrivet 28 okt 2008 17:02 MICKE S (Ej registrerad)
Handlare tvingas stänga efter stölder och hot
LINA Ungdomsgängets stölder, sabotage och trakasserier tvingar Ica Lina till konkurs. - Det finns ingen möjlighet att.........
Skrev lite tidigare om detta men är tvingad att om formulera mig, skriver så hära istället blir intressant och se om nya ägare kommer och tar över och om trakasserier upphör i samband med detta............
mvh
Micke S
För det är väl ändock underförstått att LINA borna måste ha tillgång till en närbutik---
Vad hände med kiosken förresten är detta inte en repetitions kurs?
Skrivet 28 okt 2008 17:06 närvarande (Ej registrerad)
Lago med anhang!Viser resultatet av många års mångkulturellt röstfiske havererat på det jävligaste sättet som Ni kallar demokrati.Demokrati för Er verkar vara att blunda så mycket som möjligt för våldtäkter,misshandel,psykvård,skadegörelse,droghandel,skattebrott,bedrägerier,trafikbrott,stölder,rån,barnuppfostran
,skolan,dagis och från det hotade BB varifrån en stor del av ligisterna ser dagens första ljus,då är vi allah Närvarande ochlyckliga familjer.Varför visar sig ej föräldrar,polis,sociala myndigheter så sällan efter mörkrets inbrott vid de orosområden som oftast är domsamma.
Skrivet 28 okt 2008 17:11 OA (Ej registrerad)
Det är bara att konstatera att våra politiker nu har fått det samhälle som man länge har strävat efter och framhållit som så oerhört positivt - ett mångkulturellt samhälle där mångfald och inte enfald gäller.
Känner ni igen argumentationen?
Skrivet 28 okt 2008 17:17 orolig farmor (Ej registrerad)
Är inte alls förvånad. Valde själv att lämna kommunen för ett par år sedan, men har tyvärr barn och barnbarn kvar i Södertälje. Detta oroar mej mycket, skall barnen växa upp i detta hårda och farliga klimat ?
Skall försöka övertala mina nära och kära att lämna Södertälje så fort det är möjligt. Till föräldrar och polisen: är ni helt förlamade ? Antagligen vet ni vilka dessa "logister " är. Visa lite civilkurage !!!!
Skrivet 28 okt 2008 17:20 nykvarnsbo (Ej registrerad)
detr är snart dags att göra hela södertälje till kristiania. hängna in hela södertälje och låt dem som lever där leva efter sina egna regler. koncentrera er på det som räddas kan istället
Skrivet 28 okt 2008 18:00 Trött (Ej registrerad)
Jag och alla mina 100 vänner ska rösta svenskt denna gång bara så Lago Boys vet! Men innan ska vi ut och göra stan osäker ,för det straffas man ju inte för med dagens rättsystem. Och vilka ska vi ge oss på?
Men allvarligt va fan är det här Har växt upp i Hovsjö bott i den här stan i 35 år , till och med syrianerna och alla andra undrar vad fan som händer. Fan ska man behöva gå man ur hus och köra över alla idioter och sänka i maren el?
Skrivet 28 okt 2008 18:12 danne (Ej registrerad)
Om du vet vilka det är ,tag kontakt med polis och peka ut idioterna.
Undrar hur Tage Gripenstam skall förklara detta fall. Skall han skylla även detta på de rasistiska svennarna som inte vill ge bort sina inventarier gratis till de stackars "utsatta" ungdomarna.
Ungdomsgäng förresten? Det låter bekant. Är det månne samma "ungdomsgäng" som eldar bilar i Hovsjö ,slänger stenar på bussar i Saltskog ,misshandlar "svennehoror i Centrum ,startar upplopp i Ronna och som nu med våld ser till att en handlare tvingas ge upp sin dröm om att cerva ett bostadsområde med dagligvaraor?!
Med en poliskår som ser sej själv som maktlös och som står utan resurser så kommer detta samhälle att kantra likt färjan Estonia ,en ny politik måste till. Den som förs idag har lett oss in på det inslagna spåret.
Med all sannolikhet kommer krav om mer resurser till "de utsatta ungdomarna" , ny fritidsgård med storbilds TV ,fri motocross på Tuvängen osv. Att terrorisera sin omgivning brukar löna sig i dag....! Urk
Skrivet 28 okt 2008 18:18 FY F*N (Ej registrerad)
Tycker att det är för J*vligt hoppas fler tycker som jag.. har sysskon och familj i lina men hoppas att de snart ska flytta jag vill inte låta rasistist... men slöddertälje tar emot ca 25 utlänningar i månaden dert är 300 på ett år inte konstigt att det blir som det blir jag slår vad om att nästa ägare till vad det nu blir kommer vara syrian eller....tycker bara så synd om min gammelmormor som bor på ålderdoms hemmet som lär få åka till stan och handla istället för att kunna gå till ICA
Skrivet 28 okt 2008 18:19 danne (Ej registrerad)
Hu skall Sverigedemokraterna möta upp mångkulturen med en "effektiv" integration? Vad skall de göra som inte redan gjorts?
SD erkänner ju för h...te inte ens den svenska etniska gruppen. "Svenskar är ju filosofi" för er egen partiordförande! Nä förmodligen lyckas SD åstadkomma lika mycket som NYD gjorde på sin tid ,nämligen ingenting!
Danne
Skrivet 28 okt 2008 18:22 Varför får ni inte respekt ?? Hahaha (Ej registrerad)
Nu är det väl inte en fråga om VAR ni ska stå, väl ?! Utan att ni gått in och stulit varor i ICA butiken ?! Stå kan ni göra var f*n ni vill....UTAN att kasta glåpord efter varenda människoa, eller spotta efter mig och andra! Ni behöver ingen fritidsgård för att SLUTA STJÄLA ! Att kommunen inte bygger en fritidsgård i Lina beror på det ekonomiska läget = budget (slå gärna upp ordet!). Att ni stjäl som korpar på ICA Lina beror på dålig uppfostran, omdömeslöshet = ni kan inte skilja på vad som är rätt eller fel!, dumhet och ibland rent kriminella gener!
Skrivet 28 okt 2008 18:26 En gång stolt södertäljebo (Ej registrerad)
Den här stan är helt förstörd sen 10 år tillbaka och det kommer bara att bli värre så till alla som vill bo och leva ett harmoniskt liv och trygga era barns framtid, FLYTTA ! Själv flyttar jag och min familj till jul och det ska bli så himla skööööönt!!! Halleluleja!
Skrivet 28 okt 2008 18:27 fd. Slöddertäljebo (Ej registrerad)
År 1928 - En ny invandringslag trädde i kraft, vilken skärper kontrollen av invandringen för att skydda arbetsmarknaden öka säkerheten och bevara "folkstammens renhet" /Synd att denna lag försvann någonstans på vägen.....
Skrivet 28 okt 2008 18:49 Patriot (Ej registrerad)
Efter att jag flyttat från "Gettot" så lärde jag mig att alltid handla av "Rätt handlare" tänk på det ni som vill förändra stan......
Skrivet 28 okt 2008 18:52 Stefan (Ej registrerad)
Det Här Är SKANDAL jag har aldrig hört något sådant förut, helt fruktansvärt att behöva stänga för dom som hänger där utanför,skaffa er ett liv fy fan gå och jobba tjäna lite pengar så att ni kan betala er mat,godis eller vad fan det är. Man blir så förbannat när man hör något sånt uscchhh.
Skrivet 28 okt 2008 18:58 Lefie (Ej registrerad)
Nu ska jag ta kniven och hälsa på...
Skrivet 28 okt 2008 18:59 Magnus (Ej registrerad)
Landskrona har inte gjort något åt det, de har fortfarande enorma problem med mångfaldsberikarna som driver runt och terroriserar människor med rån och misshandel. Jag föreslår att fällda ungdomars föräldar helt enkelt blir av med sitt lägenhetskontrakt och tvingas avflytta från Södertälje eller vilken stadsdel det nu än må vara. Sätt hårt mot hårt, daltande fungerar inte med de här killarna. Deras kultur (ja, det är invandrare) tolererar inte vekhet och ser ner på svaga individer, så slå där det känns istället och sluta gnäll om utanförskap, segregering och sekularisering. Det här är ett kulturellt problem, orsakat av inkompetenta politiker. Det är dags att ta ansvar för den dåliga politiken nu och styra upp problemen. Södertälje är inte den enda staden i Sverige som är drabbad. Fler och fler "mångkulturella" stadsdelar i Sverige faller offer för berikarpolitiken och förfaller i våld, stölder och annan kriminalitet.
Skrivet 28 okt 2008 19:14 Blattetjej i Lina hage (Ej registrerad)
Jag tror att bara polisen kan göra skillnad - om de skippar ungdomsråd etc och bara bryr sig om att ställa kanaljerna, inkl föräldrana, till svars. Jag tror att det helt enkelt är så att killarna ges friheten att göra vad de vill - av sina föräldrar och släktningar. Skulle tjejerna stå ute och hänga sådär skulle de snabbt sättas på plats igen. Föräldrarnas mål är nog bara att upphöja småkräken till skyarna. Som blatte skäms jag hur många svenska ungdomar behandlas och får utstå i detta - ja - land - för det är inte bara Södertälje länge som drabbats av detta. Om de finns människor som jag skulle ha förståelse för - de är alla de ungdomar som vuxit med föräldrar som är missbrukare eller psykisk sjuka, vanliga svenska ungdomar och andra - som aldrig fått trygghet och kärlek.Men de tar chanserna att göra något vettig av sitt liv. Att leva i krig - omringad av släkt och familj som visar kärlek och ger stöd - kan ALDRIG ge skäl till betendet vi ser.
Skrivet 28 okt 2008 19:22 peter (Ej registrerad)
Talesättet "Råttorna lämnar det sjunkande skeppet först" lär inte besannas i detta fall. Flytta medans ni kan få något för era hus, så får Lago gå till botten med packet som blir kvar.
Skrivet 28 okt 2008 19:26 jippi (Ej registrerad)
AAAA det var ju på tiden att dom stängde butiken se nu till att den för blir stängd i all fram tid riv byggnaden vet ja. Och se till att ta tobaks kiosken på samma gång och pizzerian. då ska det bli roligt att se vad fjant gänget gör här näst ni vet vilka ni är och vi i lina vet vilka ni är. och någon fritidsgård ska ni inte ha alls. möjligt vis så kan vi ju skicka er till bott camp (straff läger för ungdomar) och skrämma vettet ur er. jag röstade inte på lago kommer inte att göra de nästa gång häller. det blir nog ND då igen.
Skrivet 28 okt 2008 19:27 Rob Roy (Ej registrerad)
Kommentar till wefwef: vem har slagit i dig att du har rätt till fritidsgård, och om du inte får det så har du någon slags underförstådd rätt att terrorisera omgivningen? Pissar du i soffan hemma när du inte får smågodis också? Slår du sönder spegeln i badrummet om mamma glömt tömma pottan åt dig?
Jag tycker att du ska fundera över vad du vill bli här i livet. Att utgå från att du är "Fucked for Life" för att du inte fick en fritidsgård att leka på är inte så konstruktivt. Kanske du skulle studera lite så du får ett jobb i framtiden och kan bidra till det samhälle som göder dig och betalar för uppbyggnaden av fritidsgårdar till ungdomarna?
Att vara del av ett samhället innebär RÄTTIGHETER och SKYLDIGHETER i balanserade doser. Förstår du vad det innebär? Samhället gör sitt bästa för att hjälpa dig och din familj om man har det svårt, och din skyldighet är att försöka återgälda den vänligheten genom att BIDRA till samhället!!
Skrivet 28 okt 2008 19:39 Västgöte (Ej registrerad)
Detta kommer att gynna SD enormt! Ungdomarna binder ris till egen och hela släktens rygg!!
Varför gör inte polisen något - eller får de inte ingripa kraftfullt...?
Skrivet 28 okt 2008 19:40 Lelle (Ej registrerad)
Helt otroligt att våra folkvalda och polisen låter det går så här långt.
Överväger att flytta från stan. Är verkligen inte rasist men nu får det fan vara nog med invandring till stan. Är inte Hovsjö, Ronna, Geneta och nu detta bevis nog för att intregrationen i staden misslyckats totalt.
Det är inte invandrarnas fel bara utan även vårt. Varför ta vi inte tag i problemen. Som någon skrev som Kejsarens nya kläder. Om inte Lago gör något kommer ND/SD kanske ha 10-15 % i nästa val. Jag vill inte det men ett rätt hade de i flygbladet jag fick i brevlådan.
"Södertälje ska vara en stad i världen inte hela världen i en stad".
Skrivet 28 okt 2008 19:50 Uppgiven (Ej registrerad)
Politiker vakna! Ni vet själva vad som pågår i staden. Det har pågått länge, men eskalerar nu till rent vansinne! Efter decennier av tabun som ej får diskuteras, strutsmentalitet och skygglappar står Södertälje nu på ruinens brant! Situationen har nått ett sådant kritiskt läge att den politiker som nu inte vågar debattera, kraftfullt agera eller ens erkänna de gigantiska problem som finns borde AVGÅ OMEDELBART!!
Ser inga som helst tecken på överlevnad för Södertälje om detta vansinne skall fortsätta! Vi kan inte ha stad där allmän service, trygghet och näringsliv ej tillåts fungera/råda. Brinnande bilar, attacker med stenar/fyrverkeripjäser mot kollektivtrafik/räddningstjänst, skottlossning mot Polishuset, sanslösa misshandelsfall, yngre asociala kräk som såväl dagtid som nattetid drar omkring och terroriserar, kränker och provocerar allt och alla. Kultur- och fritidsanläggningar som tvingas införa vakter/övervakning (biografer, simhall m m) Skolor i allmänt kaos m m. AGERA NU!!!!
Skrivet 28 okt 2008 20:26 uppgiven (Ej registrerad)
TACK LAGO !!!!
Snart e du ensam svensk i den här staden. Ny titel kan ju bli Krigsherre
Skrivet 28 okt 2008 20:43 Sten Sture (Ej registrerad)
Ja, kolonisationen av Sverige fortsätter. Snart har vi svenskar inget land kvar som vi kan kalla för vårt. Det är bara att hoppas att något av våra grannländer förbarmar sig över oss, för i annat fall återstår bara underkastelse under våra nya herrar. Men ett folk som inte förmår värja sig kanske inte förtjänar bättre.
Skrivet 28 okt 2008 21:05 Erik (Ej registrerad)
Det är inte så konstigt att det finns invandrarfientlighet.
Och det är inte polisens fel att de inte gör något, de har fel verktyg att komma åt dessa små skitungar.Stryk är det enda som skitungarna fattar.
Det ska bli intressant och se vad som händer med lokalen. Trogligen kommer "någon" annan att köpa affären billigt och driva den utan att dessa skitungar är där.
Hoppas innerligt att någon tar tag i skiten.
"Ta till de metoder som behövs för att rätta till läget"
Skrivet 28 okt 2008 21:25 alibaba (Ej registrerad)
Som utombys, kan jag bara säga,det är likadant i HELA Sverige.
Skrivet 28 okt 2008 21:33 JM (Ej registrerad)
Synd att det ska bli så här...
Tack Micke för att du kämpade emot så länge du orkade...
Önskar en brasiliansk poliskår i Lina, då hade ett ungdomsgäng plockat alger från marens botten..
Pensionär i Lina som nu får ta buss till Coop Geneta..
Skrivet 28 okt 2008 22:07 Realist (Ej registrerad)
Håller med de som skriver att det hela är satt i system!
Nog borde det finnas någon/några pappor som kan lämna haschpipan/cat-tugget och gripa in mot ligisterna, säkert är där en mängd av egna släktingar.
Enligt Lokalnytt så eskalerade problemet när nuvarande ägare tog över.
Mamma och pappa till vandalerna bryr sig inte, de åker till andra butiker i alla fall. Och får de inhemska ta över affären så kan de bli berika sig själva på smuggelaffärer, sälja cigaretter, öl, fyrerkeripjäser osv. till minderåriga.
Att äldre invandrare och svenskar utan bil förlorar en älskad närbutik är ointressant för dessa idioter som inte ens har reptilhjärna.
Men mr Lago får väl ta en tur till till USA och gnälla lite, det är ju hans lösning på problem.
Skrivet 28 okt 2008 22:14 Stackars Micke! (Ej registrerad)
Mina tankar blir bara att detta inte kan vara vilken ICA butik som helst! Micke har haft otur att hamna i gettot! Han är en bra ICA handlare och jag har jobbat ihop med honom i en annan butik. Detta ÄR SÖDERTÄLJE med granne RONNA! Ta och agera polisen innan detta blir värre än Bronx!
Skrivet 28 okt 2008 22:51 Bassen (Ej registrerad)
F.d. Södertälebo.
Född i Södertälje. Varför tror ni att jag flyttade för 22 år sedan med min familj och barn? Alla mina gamla vänner bor uteslutande på andra platser än Södertälje.Vad hände innan G.Stark (Geneta Kondis) såldes????
Skrivet 28 okt 2008 23:15 Jussi (nd)
Det positiva är att LT låter folk vädra sina åsikter/känslor. Det negativa är att det lutar åt medborgargarden och sånt. Det enda som det kommer att resultera i är ännu mindre frihet, eftersom våra folkvalda inte längre arbetar för oss. Dom som vill se den större bilden söker info. Våld leder bara till mer våld och ännu mindre frihet.
Skrivet 28 okt 2008 23:28 Så förbannad (Ej registrerad)
Jag tycker att handlaren eller ICA ska stämma kommunen eller staten/polisen för att de inte kan tillse att det är möjligt att bedriva verksamhet utan att utsättas för kriminella handlingar. Blir det ny handlare där med rätt ursprung måste man bojkotta den, annars vinner laglösheten. Skönt att se att företrädare för den syrianska gruppen är så aktiv i debatten.(Ironi). De kanske leker Kejsarens nya kläder med Lago. F.ö. måste väl terroristlagstiftningen kunna användas för är inte detta terror så vad är det. Och dessa misshandelsfall på bussar, hur länge ska dessa få fortgå? Gästfriheten har gravt missbrukats av denna grupp och köpbojkott kanske är enda vägen att visa att om de ska vara här måste de ändra attityd.
Skrivet 28 okt 2008 23:50 JenPen (Ej registrerad)
Det är bedrövligt, varför har inte ordningsmakten gjort mer?! Dessa ungdomar stjäl inte bara från Ica utan vandaliserar hela området, och polisanmäla dem gör ju ingen nytta alls tydligen. Det är oerhört tråkigt att Ica upphör, nu får man helt enkelt flytta från Lina för utan matbutik klarar man sig inte länge, och storhandla på Maxi och åka buss är sällan smidigt.
Var är ungdomarnas föräldrar?! Har ni inte lärt era ungar veta hut? Och ungdomar: nu har ni fått som ni vill- ytterligare en stadsdel i Södertälje har ni förstört! Det som en gång var en grön, mysig stad är nu bara en trasig, våldsamt skithåla.
Skrivet 28 okt 2008 23:53 LP (Ej registrerad)
SD kan göra mycket ! Det räcker med om folk verkligen visar vad dom tycker i gallupmätningar för att politikerna skall börja ändra i sin politik. Men om bara 5% tycker som SD så räknar politikerna med att det går att frysa ut dem. Så visa vad ni tycker eller sluta klaga !
Skrivet 29 okt 2008 00:11 Helt Ärligt... Vad F*N händer här (Ej registrerad)
tyvärr så är Södertälje så nära botten som det kan gå och något karfttag måste till för att få still på detta..
Mitt förslag är inför Armen igen och sätt ut dom på gatan med skarpladdae vapen och tillstånd att sjuta alla ungdomsgäng som hotar misshandlar andra.
Nä seriöst något måste till detta fungerar inte jag har två barn 2år 3år och låta dom växa upp här känns inte så motiverande.
Visst nu kommer jag säkert bli kallad Rasist men det är jag inte men jag ser inte många personer med svensk härkomst utanför lina hage.
det går ju inte heller att man ska öppna en ny polisstation i lina oxå det tvivlar jag på att det finns pengar till.
Men ge Polisen större befogenheter att spana och ta till hårdare tag mot dessa idioter för annars så kan dom lika gärna lägga ner polisstationen och kalla Södertälje ett Laglöst samhälle för det är inte långt därifrån.
Tror inte att polien kan lösa detta låter Knäpt och hårt men min tro är sätt in ARMEN och låta patrulera gator eller nått.......
Skrivet 29 okt 2008 08:05 maffia (Ej registrerad)
Om butiken stängs och den öppnar 1månad senare med en ny ägare och allt strul upphör så är det klart vad det handlar någon vill åt butiken detta är rena maffia metoder detta är skit
Skrivet 29 okt 2008 08:17 Tiz (Ej registrerad)
Men inte kan vi bara kasta ut det stackarna från ICA (ne vi kör ut dom ut tälje) vart ska de då vara.....FÄNGELSET det verkar vara en passande plats jag trodde nämligen att Snatteri var en grej som leder till det....
Skrivet 29 okt 2008 08:58 k.w (Ej registrerad)
Förb-t tråkigt. Vad gör polisen. ? Vem är det som styr i stan?
Aggera nu innan det är för sent!!!!
Tycker handlarn ska sätta in spanare i butiken o agera på egen hand. verkar vara enda lösningen... Föär inte kommer butiken försvinna. den kommer bara att drivas vidare av någon annan , kanske det dem är ute efter ...Säger bara till dig .. håll i....
Skrivet 29 okt 2008 09:19 Många röster (Ej registrerad)
Sjukt är det! Hur kan detta vara möjligt i Sverige???? Finns det ingen rättvisa eller poliser??? Vad arg jag blir...sverige har lyckats! Nu går det flera jobb förlorade pga att ica måste stängas. Nej de vill inte jobba så är det,allt ska komma på brickan gratis. SD & ND ni kommer att få många röster!
Skrivet 29 okt 2008 09:21 Ylona (Ej registrerad)
Södertälje är inte samma oskyldiga stad som jag flyttade till på 60-talet.
Då fanns vad jag minns inga ungdomsgäng som utförde sabotage, stölder, trakasserier mm. Har sista tåget gått ?
Skrivet 29 okt 2008 09:32 problem (Ej registrerad)
Polisen,politiker i södertälje är köpta av kriminella...100%. Annars skulle de göra ngt, korruption. Detta är problemet
Skrivet 29 okt 2008 10:30 Anders (Ej registrerad)
Att handlaren tvingats lägga ner p.ga trakasserier???
Sydpolen attakerats??? Va f-n är det??
I ett sk civilicerat samhälle???
Hur kan det få fortgå??? Skriv om det i Expressen och dom stora tidningarna , så att folk får veta hur det ser ut här idag!!!
Handlaren blir av med sitt jobb, han o personalen har utsatts för psykiskt lidande..
Ett stort skadestånd måste dom få!!! Eller e det bara utvisade som får miljonbelopp??? För ett antal år sedan hörde man såna här terrorfasoner som hände i andra länder! Nu händer det här!!!
Har dom tagit fasonerna med sig hit??
Skrivet 29 okt 2008 10:37 nyval eller uppvaknande (Ej registrerad)
Handling: Lago är folkvald och hans underchefer och underunderchefer är tillsatta för att lösa många av dessa problem som finns här i Södertälje. Byt ut cheferna om de inte gör ett jobb som kommuninvånaren är nöjd med det är ju ändå skattebetalare som betalar deras löner. Det är kanske svårt när de har blivit riktigt bra kompisar eller är barndomsvänner. Men vi har möjligheten att få bort dem vid nästa val. Då menar jag inte de "gamar" som svävar över oss och väntar på tillfälle att angripa, typ maffian, eller de som har rasistiska åsikter utan de som vill Södertäljes bästa. Som vill samarbeta för ett gemensamt mål : ett Södertälje där alla trivs och kan känna sig trygg.
Skrivet 29 okt 2008 11:26 J (Ej registrerad)
är det så jävla svårt att uppfostra vettiga ungdomar, som vet att man inte ska stjäla, misshandla och hota? Om föräldrarnalade ner mer energi på uppfostran hade visäkerligen inte haft lika stora problem i Lina som vi har idag.
Skrivet 29 okt 2008 13:35 miasma (Ej registrerad)
Jag var en gång i tiden stolt över att Sverige var världens tryggaste land. Nu vet jag att trenden har vänt, jag vet också varför. Har aldrig trott på ett mångkulturellt samhälle. Varför förespråkar politikerna om sånt som inte fungerar i praktiken? Är Sveriges invånare helt blinda? Det hjälper inte med fritidsgårdar och integration. Men oj jag glömde det är ju diskriminerande och rasistiskt att säga nåt sånt. Är det kanske pga den långa tiden Sverige vart utan krig som svenskar är så hatiska till sitt eget land och mesiga?
Skrivet 29 okt 2008 14:01 CK (Ej registrerad)
Lugn! Polis och politiker skall samarbeta nu! Mina förväntningar på detta äro oändliga!
Skrivet 29 okt 2008 14:37 tornados (Ej registrerad)
det är synd att dom tvingas lägga ner ica i lina men felet är att varför polis inte fiksat problemen där varför finns polisen jo för att man ska känna sig säker
Skrivet 29 okt 2008 14:51 Förbannad linabo tillika förälder (Ej registrerad)
att stå utanför affären är inte det som är felet ni gör. Utan att ni terroriserar folk och Ica personalen. Samt att ni occuperar ingången till affären. Skräpar ner utanför eldar och att ni anser er ha rätt att bara stövla in i butiken och ta för er av butikens utbud....... att varorna kostar pengar har ni tydligen aldrig fått lära er hemifrån ( eller ska det vara samhället). Nu måste ni som föräldrar till dessa ungdomar "vuxna" män inse att ni är komplett misslyckade som aldrig lärt era barn vad som är rätt eller fel. Men den enkla sanningen består i att ni kanske heller aldrig lärt er det. Hoppas att ni nu inser att detta har skapat problem för många boende i Lina hage. Hoppas också att ni får inse hur svårt det kan vara att ta sig till en annan affär om man inte har tillgång till bil. Sedan tycker jag att Anders Lago ska sluta resa runt i världen och klappa sig för bröstet om hur duktiga södertäljeborna är.VAKNA upp och kom ut till Lina och se verkligheten utanför skrytbygget.
Skrivet 29 okt 2008 15:08 En som vet lite hur samhället fungerar (Ej registrerad)
Kan delvis hålla med i frågan vad gör polisen? Tyvärr så har våra poliser en tuff uppgift i samhället skydda värna och upprätta ordning. Detta utifrån dem lagar som våran riksdag stiftar, Sedan att polisen också får neddragningar i sin budget med minskat antal poliser i tjänst gör att dem inte hinner med. Polisen kan bara gripa en person åklagaren är den som avgör vad som händer sedan. Heder åt polis kåren som får ta smällarna för vad som händer i samhället.
Skrivet 29 okt 2008 16:55 OST (Ej registrerad)
Jag förundras över alla stavfel
Skrivet 29 okt 2008 16:56 Rotax (Ej registrerad)
Vilken armé snackar du om? Tror du Sverige har ett försvar kvar att tala om? Nä, skattepengarna behövs till andra ändamål nu för tiden. De små styrkor vi har kvar är i Afghanistan och Kosovo och försöker hålla ordning.
Skrivet 29 okt 2008 17:31 En orolig mamma (Ej registrerad)
varför svarar inte berörada politiker på alla dessa påhop det vore väll i deras intresse att ha ett folk som är trygga i sin omgivning??? Jag bor själv i Lina och har bara set hur det har försämrats. Min älsta son vågar inte gå till ica efter kl 19 för det hänger så mycket otrevligt folk där...jag vill inte att mina barn ska växa upp i ett sammhälle som inte tar ansvar. Men ärligt vart ska man flytta säkert lika jävligt vart man än bor tyvärr.....ta i med hårdhanskarna så en normal familj ska kunna känna sig trygga......men det är ju så att politikerna lyser med sin frånvaro och handlaren får nu stänga och 10 personer blir arbetslösa som om vi inte hadde tillräckligt med arbetslöshet i södertälje....
Skrivet 29 okt 2008 18:23 Mats (Ej registrerad)
Tycker folk verkar upprörda här! Det är i och för sig helt naturligt. Vad som inte är naturligt är att vi har politiker som sticker huvudet i sanden. Det är kanske dags att inte bara gå och rösta av gammal vana. "-Jag har ju alltid röstat på S"
Nä, Svensson rösta på någon som lyssnar på Dej!
Skrivet 29 okt 2008 18:54 Irreterad 18 åring (Ej registrerad)
Jag fick bara en undran i min sega hjärna. Men borde inte polisen kunna se detta som en "officiel anmälan" om han till och med ger detaljer till tidningen. Jag tycker då att dom borde kunna sätta en eller två poliser utanför ICA Lina för span ett tag.. Si sådär ett år eller två.. Eller iaf tills det lugnat ner sig eller alla dom 15 ungdomarna sitter inne på antingen Ungdomsanstalt eller fängelse
Skrivet 29 okt 2008 20:41 //Sköldpaddan (Ej registrerad)
Ta ut nappen ur munnen och sluta mumla saker om sånt du inte vett någonting om! I Brolunda och Geneta centrum står det två tomma lokaler, båda två före detta svensk ägda butiker. I Geneta har redan många ny-svenskar försökt etablera sig men misslyckats! I i dag handlar 99 % av Geneta borna på ICA MAXI eller COOP, även De flesta ny svenskar från Ronna och Hovsjö mm handlar i dessa butiker, dvs. Svensk ägda butiker. Fornhöjden sålde den tidigare ägaren 50 % av verksamheten till en ny svensk som investerade en betydlig summa i verksamheten samtidigt som han tillförde produkter som lockar fler nya svenskar att handla i butike, Coop la ner sin verksamhet i Rosenlund för inte så länge sen… där är majoriteten Svenskar! Coop har även lagt ner sin verksamhet i Nykvarn,där är det inget snack om vilka som är i majoritet! Med tanke på Butikerna i Ronna och Hovsjö så borde det inte vara något problem för alla "BMW liggister" ni alltid gappar om att ta sig till butikerna för att handla det som i
Skrivet 29 okt 2008 22:09 Liten (Ej registrerad)
Ni fattar väl att han var ironisk???
Skrivet 29 okt 2008 22:19 ;-) (Ej registrerad)
Jag förundras över att man glömmer att sätta punkt efter avslutad mening när man klagar på andra.
Skrivet 29 okt 2008 22:52 Åke (Ej registrerad)
I en artikel i Norrköpings Tidning säger ICA-handlaren Tommy Johansson följande.
"- Jag ska vara helt ärlig och berätta att nio av tio upptäckta snattare är asylsökande. Nu har vi haft en sittning med migrationsverket, där vi framförde våra problem."
Skrivet 30 okt 2008 00:38 P:L (Ej registrerad)
Sluta tjata att felet är pga mångkulturell.Det är politikernas fel och deras lag.ITyskland finns det många kulturer som är tre ggr mera än sveriges invånare och dem har inte liknande problem.Jag bor själv i Lina och är upprörd mer än alla över detta . Helst skulle vilja ta tag i detta själv och samla ihop alla idioter oavsett vilket kultur dem kommer från och kasta dem i kanalen ,men enligt lagen får man inte det ,då är det lika bra att hålla käften .Det viktigaste för politiker är att jobba och betala skatt så mkt som möjligt MVH .Svenskmedborgare
Skrivet 30 okt 2008 02:50 SD 10% 2010 (Ej registrerad)
Anders Lago och Mona (S)ahlin = Sverigedemokraternas bästa valarbetare!
Skrivet 30 okt 2008 06:27 Patrik (Ej registrerad)
Det behöver nog inte påpekas, men för nöjes skull kan man konstatera att ND inte behöver göra reklam för sig själva. Har själv sett tydligt att de har gått från att vara små och okända till att vara det partiet som helt klart har den tydligaste bilden av problemens grundorsaker och har vilja jobba för att detta långvarigt komplexa politiska misslyckande ska kunna vändas. Orsakerna som det har varit nationalsport i att förneka, blunda för, bortförklara och tysta ner blir allt tydligare då antalet svenskar som har råkar ut för dem växer dag för dag, år efter år. För femton år sen när man läste en artikel som de om Centralenmisshandeln, gruppvåldtäckterna, gängslagsmål i skolorna, Linabutiken och Sydpoolen så bläddrade man bara vidare utan reflektion, men nu idag så känner man igen sig för att man själv som södetäljebo har råkat ut för liknande händelser. Bra att det finns så många engagerade skribenter, fortsätt at påverka !
Skrivet 30 okt 2008 10:43 Niklas P (Ej registrerad)
Ja ni har det inte lätt i södertälje. Har läst ofta om vad som händer där. Jag bor i stockholm nu men kommer från göteborg. I göteborg har de fått öppna speciella enheter på sjukhusen för skottskadade och knivskadade. Rena ljungeln där med nuförtiden. Engagera er politiskt och rösta inte slentrianmässigt, rösten är de ända ni har.
Skrivet 30 okt 2008 11:04 Lina bo (Ej registrerad)
Vänta bara, det blir snart en ny butik typ TEMPO eller liknande..... Se bara vad som skedde med Ica butiken som en gång låg i Saltskog.....
Vilka ÄGER den idag?
Skrivet 30 okt 2008 12:12 Niklas P (Ej registrerad)
Ja ni har det inte lätt i södertälje. Har läst ofta om vad som händer där. Jag bor i stockholm nu men kommer från göteborg. I göteborg har de fått öppna speciella enheter på sjukhusen för skottskadade och knivskadade. Rena ljungeln där med nuförtiden. Engagera er politiskt och rösta inte slentrianmässigt, rösten är de ända ni har.
Skrivet 30 okt 2008 12:30 Bengt (Ej registrerad)
Det ser inte ut som om Södertäljeborna uppskattar mångkulturen i samma omfattning som "sina" politiker. Anders Lago har nog en hel del att förklara för Södertäljeborna innan han avsätts.
Skrivet 30 okt 2008 15:02 PK (Ej registrerad)
hvorfor ønsker svenskerne at begå selvmord?
Hvorfor er socialdemokraterne ligeglade med den enorme vold?
Hvorfor stemmer folk på socialdemokratiet?
Har holdt meget af sverige siden 1955, nu føler jeg sorg og rædsel.
Skrivet 30 okt 2008 16:42 Jussi (nd)
En möjlig grund till dessa problem kan vara den rotlöshet som bi-kulturen vi har i Södertälje orsakar för en del. Utarbetade föräldrar till MTV-ungdomar som anammar en subkultur som kan utvecklas åt alla möjliga håll, utan vuxnas vakande öga. Kanske även avsaknaden av en gemensam värdegrund.
Skrivet 30 okt 2008 22:12 fd Moderat (Ej registrerad)
Alliansen, S, VP och MP vill öka invandringen. Samtidigt duggar varslen tätt runt om på företagen. Kan någon förklara vad ska alla invandrare göra? Sverige behöver kraftigt begränsa invandringen precis som våra nordiska grannländer. Finland bedriver en restriktiv och ansvarsfull invadringspolitik.
Lita på att SD kommer att bli Södertäljes största parti 2010 om detta fortsätter. SD kommer att få min röst i nästa val.
Skrivet 31 okt 2008 08:05 Tut (Ej registrerad)
Varför inte flytta ut de poliser som sitter som "kontorister" i polishuset, de kanske kan göra skillnad, tittar ibland på ett program som heter Cops på TV 6, intressant! Effektiva poliser, lite brutalt kanske!!
Skrivet 31 okt 2008 09:34 joasson (Ej registrerad)
Sedan några år tillbaka tror jag inte på mångfaldssamhället. Denna händelse gör mig än mer övertygad om att det svenska mångfaldssamhället leder till segregering, ökad brottslighet och är i slutändan ett hot mot vår demokrati.
Politiker och media ville inte peka på problemen som i grunden är den allt för stora invandringen. Vissa grupper har svårt att acceptera Sverige och dess lagar. En viss invandring behöver Sverige men eftersom vi inte har någon integrationspolitik värt namnet har det spårat ur sedan länge.
Vi får ju inte ställa krav.
Till Södertälje skall man inte flytta.
Skrivet 31 okt 2008 11:49 Häxan (Ej registrerad)
Ehe ..Jo de har vart stökigt utanför å inne på Ica.Snattare finns överallt. Jag bor i Lina ... jag anser att hela den här Ica historian är överdriven.Om personalen är så himmla rädda på sin arbetsplats så varför har ingen av dom då vänt sig till Ica´s högre makter?
Jag kan absolut inte inte se att de skulle vara frågan om nån "trakaseria" och att ungdomarna är lejda på nått vis för att få bort nuvarande Ica å få dit nån annan.Mycket av de som händer inne på Ica kan förmodligen skyllas på personalen själva.Samt butikschefen.Eftersom ingen av Ica´s personal verkar har gjort nått särskillt åt situationen bortsett från gap å skrik å skäll av nån enstaka personal (som för övrigt triggar ungdomarna å får dom att tycka att de e ännu roligare å komma in å terra Ica) Som man bäddar får man ligga som de så fint heter.
Chefen i sin tur verkar ju lagt ner mer på att tralla runt i butiken å flirta med kunder, köpa ny inredning å inte arbeta mer än nödvänligt ist för att ta sitt ansvar som chef!
Skrivet 31 okt 2008 14:37 c (Ej registrerad)
Hade jag varit i denne ICA-handlares kläder, skulle jag ha hyrt in ett tiotal biffiga gossar, som kunde suttit i personalrummet och spelat kort eller läst.
När sedan ligisterna dyker upp i affären smyger nde ut bakvägen och fångar in dem på vägen ut och B A N K A R S K I T E N ur dem så kaptalt att de aldrig glömmer det!!! Eftersom staden saknar reelt polisskydd mot sådana gangsters måste man uppenbarligen ta lagen i egna händer!
Skrivet 31 okt 2008 15:28 frånvarande medborgare (Ej registrerad)
Storslagen invigning av nya stadshuset med Lago ,snittar och skumpa .Ballonger och trevligt för barnen.Vi medborgare blir så stolta!?Undrar hur den ICA-handlare i Lina skall skall bedriva Allhelgona helgen?Kanske lite mys med undomarna som förgyller tillvaron runt hans butik och ordningsmakten som kommer med stämmning och lyser upp hela tillställningen av gemytlighet och samförstånd. God helg på er alla.
Skrivet 31 okt 2008 18:45 kakan (Ej registrerad)
Ja jag måste nog säga att SD behöver inte ens öppna munnen nästa val... Södertäljes svenskar fixar de som behövs! Alltså vad e de med folk?? Jag e inte svensk och har inte brytt mig om att byta medborgarskap iom att jag kommer från finland men nu funderar jag på de så jag får rösta även i rikstadsvalet. Dom flesta tycks ju veta vem/vilka som håller på med detta vrf gör man då inget? sitt inte där och klaga! lämna namn och nummer till dessa till polisen! Och Mikael stå på dig! södertäljes kommun ska kompensera dig för din förlust! tycker jag och 1000 till.
Skrivet 31 okt 2008 21:07 Lina bor (Ej registrerad)
Hallo där! Du säger att det är inte barnens fel. Jag skall säga dig att de flesta som sabboterar här i lina är födda i Sverige. Jag vet som bott här i hela mitt liv, så du inte säga att dom har upplevt traumatiska upplevelser från krig. Du måste ta reda på fakta först. Jag säger så här: var är föräldrarna? Det är dom som har den största ansvaret att kunna uppfostra sina barn till bra Människor! Thats it!
Skrivet 31 okt 2008 23:21 Bosse (Ej registrerad)
Säger som Reinfeldt: "Spännande"...
Skrivet 31 okt 2008 23:47 Linda Bergström (Ej registrerad)
Så himmla trist!
Kommer att sakna personalen som fan.
Sorgligt tycker jag.
Hoppas att ni som arbetar på Ica snabbt hittar något nytt och givande arbete.
Linda
Skrivet 1 nov 2008 00:39 Före detta anställd på ICA Lina (Ej registrerad)
Nu e det upp till er! allihopa!! Nattvandrarna är för få! kommunens politiker måste agera. det går inte att sitta på rumpan o förvänta sig att de kommer att göra det! Alla ni som inte tycker detta borde få hända, det är upp till er att vara med och förändra. ställ upp och nattvandra, ju flera som är med ju mera säkerhet och trygghet skapas! hör av er till politikerna och berätta eran åsikt! För det är upp till er att förändra, det är erat ansvar att det blir en förändring! det är där det börjar... att en människa tar ställning,en människa KAN göra skillnad, för gör en så kommer flera efter...
Vi är väldigt upprörda över det som har hänt. För vi har förlorat vårat arbete... Låt inte detta hända flera gånger, ta hand om erat område!!
Skrivet 1 nov 2008 14:47 Jessica Z (Ej registrerad)
Jag kan bara hålla med Linda kommer att sakna er som bara den ni har varit trevliga då man kommit o handlat...Hoppas oxå att ni hittar snabbt något nytt. Ha de!!!!!
Jessica
Skrivet 2 nov 2008 09:59 Leo (Ej registrerad)
Tycker det är konstigt...
Genom historien har mångkultur alltid går åt skogen, men svenska staten verkar tro att dom är bättre än alla andra länder som har gett sig på det, och därmed försöker bevisa nån sjuk poäng.
Nä, hjärntvätten under 80-90-talet har verkligen satt sina spår
Skrivet 6 dec 2008 20:29 Oscar (Ej registrerad)
Det finns två grupper i samhället som har skuld till detta: politikerna och polisen. Det finns en orsak, och det är den enda: invandringen från utomeuropeiska länder.
Skrivet 19 dec 2008 05:25 Nisse Hult (Ej registrerad)
Jussi:
"Det enda som det kommer att resultera i är ännu mindre frihet, eftersom våra folkvalda inte längre arbetar för oss."
Vad menar du? "kommer att resultera i" att "våra folkvalda inte längre arbetar för oss."? Tror du verkligen att de folkvalda arbetar för folket i nuläget?