Hot tvingar socialkontor att flytta från Hovsjö Arbetsmiljöverket hotar med miljonvite om kontoret inte flyttas
Relaterat
Hot, sabotage och trakasserier är vardag för socialsekreterarna på barn- och ungdom i Hovsjö.
Ofta leder omhändertaganden av barn till hot och hämndaktioner från anhöriga. Bilar rispas, hot och okvädningsord skriks mot handläggarna och till och med dödshot har uttalats.
Bakom de flesta aktionerna står ungdomsgäng – ofta anhöriga och kompisar till omhändertagna barn och ungdomar. Men vissa är så unga som tio år, andra 25 år.
– Det är mycket otryggt att lämna kontoret, säger skyddsombudet Sonja Björkman, som i somras dokumenterade incidenterna och anmälde till Arbetsmiljöverket.
Sedan i somras har kommunen anlitat två Securitasväktare för 25 500 kronor i veckan för att hålla vakt i entrén. Personalen eskorteras till sina bilar och tillåts inte gå ensamma i centrum ensamma. Men trots väktare, larm och säkerhetsarrangemang döms lokalerna placering i Hovsjö ut av Arbetsmiljöverket.
– Lokaliseringen är alltför otrygg för personalen med tanke på allt som inträffat i Hovsjö, säger Ulla-May Skoog på Arbetsmiljöverket.
Karl Gudmundsson vill helst ha nya lokaler centralt i staden.
Men trots att det nya stadshuset nu står klart finns inga platser för socialsekreterarna där.
– Vi är för många, 70–80 stycken. Men vi för en dialog med Telge Bostäder, säger Karl Gudmundsson.
Senast om ett år måste Södertälje kommun ha löst flytten från Hovsjö – annars riskerar man två miljoner kronor i böter.
Läs mer i torsdagens LT.


4 m/s









































Senaste kommentarerna:
Skrivet 5 nov 2008 16:47 Hovsjöbo (Ej registrerad)
Men vadå vi har polisstation i Hovsjö vad pågår ?????
Skrivet 5 nov 2008 16:49 MICKE S (Ej registrerad)
vad ett helt stadshus o alla får inte plats i palatset! O igen, Alla inom Ledning Polis bröstar sig i Tokstan, vi har läget under kontroll? O gängen o dess anhöriga råder.......låt gängen flytta in i stadshuset! Så kanske dte blir någon ordning på byn!
mvh
Skrivet 5 nov 2008 16:51 smurfen (Ej registrerad)
Konstigt att de måste stänga pga ungdomsgängen, både polisen och Lago säger att allt blivit så mycket lugnare i stan...Men de är säker bara invandrarfientliga på arbetsmiljöverket.
Skrivet 5 nov 2008 16:58 oskar (Ej registrerad)
Enligt en artikel i LT idag så var ju problemen med ungdomsgäng lösta..
Eller var dom inte det?
Jag tror vi får vänja oss med hot, våld och otrygghet i Södertälje. Problemen är enorma och värre kommer det bli när astra och framför allt scania drar ner på sina anställda framöver.
Vi har bara sett början...
Skrivet 5 nov 2008 17:16 Kjell-Åke Jonsfjord (Ej registrerad)
Genom att jämföra vad som samlat föreligger i LT:s artiklar "Nya kyrkan snart klar" med "Hot tvingar socialkontor att flytta från Hovsjö" så får läsaren, kommunens ansvariga och övriga berörda intressenter ett utomordentligt konkret underlag som visar på hur de personliga och ekonomiska resurserna prioriteras användes.
Skrivet 5 nov 2008 17:19 jaa..vad ska man säga? (Ej registrerad)
?..
Skrivet 5 nov 2008 17:25 Mormor (Ej registrerad)
Hur kan det bli så? Kampen mot gängen är ju lyckade sägs det.
Skrivet 5 nov 2008 17:35 Stäng eländet (Ej registrerad)
Ja, då är det bara att stänga socialkontoret i Hovsjö. Ungdomsterroristerna får sin usamavilja vilja igenom kan man se men å andra kan ju inte utbetalningarna ske så de 2 miljonerna - i vite - tjänar man snabbt in. Och vakterna som kostar 100 200 i månaden kan också gå hem.
Och de som inte kan försörja sig i Hovsjö kan väl tacka ungdomsgänget för det,.
Stäng eländet med andra ord.
Låt dem stå själva där ute i Hovsjö.
Skrivet 5 nov 2008 17:52 Trötter (Ej registrerad)
Vem är Karl Gudmundsson?
70 - 80 socialsekreterare i Hovsjö - 2 väktare - Finns inte Polisen där? Varför ska Socialkontoret i Hovsjö ligga i centrala stan? Trodde det skulle
finnas i Hovsjö....
Kläm åt gänget en gång för alla och skicka dom på arbetsläger.
Skrivet 5 nov 2008 18:14 JrB (Ej registrerad)
Flytta ut kontoret så långt det går i Tvetaskogarna, gärna på gränsen till Nykvarn så får hjärntrusten och Södertäljes framtid en bit att gå för att hämta ut sin "månadslön" för väl förättat verk.
Svar:
Hehehe kul skrivet .. månadslön :)
Skrivet 5 nov 2008 18:20 Värdsholsbo (Ej registrerad)
Ett tips är att lokalisera Socialkontoret utanför Södertälje om man vill ha trygghet. Kanske det finns plats på mer normala ställen som Salem eller Nykvarn? Vi skulle även på detta sätt kunna spara 1.2 miljoner i skattepengar i uteblivna väktarkostnader .. kan ju vara bra om man vill komma tillrätta med budgetunderskottet.
Svar:
Nu har ju även Nykvarn haft samma problem. Väktare stod utanför. Men kommunerna kanske inte borde utreda sina innevånare, utan utreda andra kommuners innevånare. Södertälje kunde kanske ta hand om Nykvarn och Salem, och Salem och Nykvarn delar på Södertälje. Och lite mer anonymt.
Skrivet 5 nov 2008 18:21 Less (Ej registrerad)
Är det inte dax att riva hela Hovsjö och gör om det till park mark.
Skrivet 5 nov 2008 18:28 Hovsjö (Ej registrerad)
Ett socialkontor skall inte behöva vara i Hovsjö,personal ska vara och känna sig trygga på sin arbetsplats. Ungdomarna ska vi skattebetalare skicka till någon ö långt i från Sverige.Heder till er som jobbar på socialen i Hovsjö
Skrivet 5 nov 2008 18:36 Orolig (Ej registrerad)
Jag undrar, vilka är det som kommer att skrämmas bort härnäst? När är det nog? Ska vi behöva stängsla in Hovsjö? Bor det bara djur där? Säga vad man vill men nått har gått rejält fel med den stadsdelen. Jag bodde själv där i 10 år under 90 talet (inte längre dock) och det har alltid varit lite stökigt, men nu verkar det har gått helt över styr. Vad tänker kommunen göra åt saken? Är det ungdomsgängen som ska styra vår stad? Då kanske det är dom som ska flytta in i vårt nya fina stadshus, och inte Lago & co (ironi) Jag är helt klart orolig för utvecklingen av Södertälje. Inte undra på att man funderar på att flytta till någon annan kommun. Här verkar ledningen ha gett upp, för länge sedan.
Svar:
I naturen har vi jakt för att reglera djurstamen och hålla den på önskvärda nivåer. Det kanske vore något...
Skrivet 5 nov 2008 18:37 johny (Ej registrerad)
Ja det förstår jag om man hade sluppit restaurangen så hade ni kunnat få plats i nya bygnaden.Vi har jo faktist många restauranger i Centrum vad var vitsen med att kommunens restaurang är det för att konkurera utt alla lunchrestaurangerna i Centrum mycket dålig av kommunen det hade räkt med en cafe, dubbel måral av kommunen.
Svar:
Jag tycker det är bra att kommunen har sin egen resturang som serverar god mat och inte bara kebabber och pizzor. Det är många som arbetar i kommun huset . Bravo kommun !!
Skrivet 5 nov 2008 18:37 CJ (Ej registrerad)
Södertälje – staden gud glömde...
Skrivet 5 nov 2008 18:40 NW (Ej registrerad)
Jaha, då har vi ytterligare en kapitulation från samhällets sida för de s.k. ungdomsgängen.
Jag undrar jag när ansvar skall utkrävas från dem som skapat detta samhälle!?
Skrivet 5 nov 2008 19:02 M.N. (Ej registrerad)
VILKEN ÖVERRASKNING!!!!!!!!!!!
Skrivet 5 nov 2008 19:03 Argus (Ej registrerad)
Med all önskvärd tydlighet framgår det att som LT uttrycker saken; Polisens insatser varit framgångsrika.
T.o.m. Slöddertäljepolisen borde vara att skydda ett socialkontor.
Skrivet 5 nov 2008 19:04 Surte (Ej registrerad)
Vilken otrolig skam för de invandrare som sköter sig och vill leva normalt liv. Se vad som händer när man lägger ner mentalsjukhus.
Skrivet 5 nov 2008 19:22 Igen ngt sjukt (Ej registrerad)
Men herre gud! Vad är det som pågår??????? Ska personalen få uppleva det? Har man ingen laglig hjälp mot dessa personer som uppträder hotfullt. Socialen kanske känner till deras namn,anmäl. Fattar inget längre....När man inte får några pengar,pga tvång till arbete då måste man börja hota,trakasera för att få sina pengar iaf. En riktig gettosamhälle och vad gör regeringen? Inget. Många(inte alla) är här för att utnyttja den svenska socialsystemet, när ska ni fatta det?
Ta tag i tonåringars föräldrar och polisanmäl familjerna som hotar. Men kom på ngt snart, nu räcker det! Tröttsamt det är.Nej det bästa nog är att låta dessa människor där leva precis så som de vill,mellan hot,misshandel osv. Gör absolut inget,ta bort poliserna med. De kommer att dö ut av sig själva.Normala flyttar..
Skrivet 5 nov 2008 19:22 Protestant (Ej registrerad)
Va !? Allt var ju så bra i Hovsjö enligt Lago och hans kumpan Patrik Derk..
I förrgår uttalade sig ju Lago om att problemen var påväg ner !
Socialarbetarna måste helt enkelt tillhöra överklassen eftersom dom blir attackerade av Hovsjös arbetarungar ,eller hur var det nu Herr Lago ? För det är väl fortfarande en klassfråga enligt dig ?
Skrivet 5 nov 2008 19:38 mike (Ej registrerad)
25500 kr i VECKAN!!!
Svar:
Ja, 25500 i veckan för att ett företag ska ställa dit 2 personal, i vi vet inte hur många timmar per dag. Det är väl inte så mycket? Företaget ska betala ut lön, arbetsgivaravgifter, skatter.
Skrivet 5 nov 2008 19:46 Mr D (Ej registrerad)
Är det svenska gäng som stör verksamheten?
Svar:
Haha!! Den var bra!;-)........
Skrivet 5 nov 2008 20:04 Protestant (Ej registrerad)
Trenden är på väg att vändas säger borgmästaren..skrattretande Lago verkligen pinsamt att stadens "starke man" är så blind att han tror på sina egna lögner.
Den här staden är dödsdömd , det finns ingenting som kan rädda Södertälje från total undergång.
Skrivet 5 nov 2008 20:48 KvastHilda (Ej registrerad)
Normala människor har förstånd att inte bita den hand som föder dom.
I Hovsjö är det tillåtet, det blir inga efterräkningar, tvärtom - man är en hjälte ju mer man ställer till - synd om.....
SLUTA genast att pumpa in miljoner av mina skattepengar i detta område!
Skrivet 5 nov 2008 20:49 Hovsjö bo (Ej registrerad)
vad e det här för lögn!! Jag har aldrig i hela mitt liv sett några securitas vakter följa med någon personal från den byggnaden vem visste att dom hade sitt kontor där.. ännu en lögn om något i hovsjö.. jag erkänner först när jag ser det.
Svar:
Om du inte en vet var kontoret ligger trots stora skyltar!!? så förvånar det mig INTE att du inget sett. skaffa glasögon eller vakna !!!!!
Skrivet 5 nov 2008 20:57 M S (Ej registrerad)
UPPENBART ATT polisen Fredsrik Gårdare samt vår Borgmästare med mera o flera
tar saker o ting ur tomma intet när det gäller tryggheten i vår stad, do är f-n i mig som strutsar med huvudena begravda i sand.
Me no see, me no hear and me talk BS!
mvh
Detta är ju för f-n bedrövlig läsning!
Skrivet 5 nov 2008 21:07 Jan banan satt i en gran (Ej registrerad)
När man inte längre blir förvånad över vilket litet råtthål Södertälje har blivit... eller delar av Södertälje åtminstone... då har det nog gått för långt - eller?
Skrivet 5 nov 2008 21:09 este (Ej registrerad)
ööööh ok? dom blir trakaserade och dom får vite på 2milj????
Skrivet 5 nov 2008 21:32 master (Ej registrerad)
det är väl ingen lösning att flytta socialkontoret utan det är dags att samhället tar tag i ungdomsbrottsligheten tidigt istället, men istället tillåter man en hög med snorungar göra som dom själva vill o styra o ställa och hota folk som försöker göra sitt jobb
Skrivet 5 nov 2008 21:38 Janne (Ej registrerad)
Ska det vara så här i Sverige år 2008?
och inget händer, utan nu flyttar kommunen kontoret istället.
Om ungdomsgänget kommer ner till nya kommunhuset och förstör flyttar man till ett nytt skrytbygge då?
Skrivet 5 nov 2008 21:38 ett frågetecken (Ej registrerad)
Nej men herre gud!!! Är det så här man löser problemen med ungdomsgäng som stör allmänheten, jaa, till och med tjänstemän? Ska dem oskyldiga människorna flyttas bara för att man lyckas inte få slut på bråkande ungar??!!
Skrivet 5 nov 2008 21:55 ::C (Ej registrerad)
I vårat Socialistiska samhälle så skall väl Polisen stå för lag och ordning bevakning mm varför finns det då privat väktare på ett samhälskontor i Södertälje behöver sammhället medborgargarden eller staket kanske , LAGO ? ..C
Skrivet 5 nov 2008 21:59 tokförbannad (Ej registrerad)
nu är de dags att mura igen stället... gud. läggas sig för dessa fega kryp? såna ska inte bo i vårat vackra land!
Skrivet 5 nov 2008 22:03 scaniaanställd (Ej registrerad)
Inte förvånad,invånarna i hovsjö släpper ju inte ens fram ambulans som ska rädda deras egna släktingar....................
Skrivet 5 nov 2008 22:29 Flyttlasset går i februari (Ej registrerad)
Förslag:
Behåll socialkontoret i hovsjö,.....MEN....
förpassa klienterna (med "brursa") omedelbart tillbaka till respektive hemländer!
Denna lösning borde tillfälligt lösa otryggheten i slöddertälje,
Nackdelen blir ju då tillfälligt arbetslösa väktare....snyft.....
Men.... som situationen nu utvecklas i det glorifierade mångkulturella samhället, behöver väktare, billackerare, socialsekreterare, brandmän, livvakter, militär, medborgargardister, brottsofferjour, ambulans- sjukvårdspersonal inte sakna jobb i framtiden!
Skrivet 5 nov 2008 22:40 Putte.n (Ej registrerad)
man blir ju deprimerad när man läser detta,
Socialkontoret skall ej behöva flyttas, flytta på dom som skapar problemen istället.
känner igen dessa problem.. dom har liknande problem i Nynäshamn med ungdomsbrottslighet, Polisen vet vilka dom är men vågar inte? göra något,
Ett tips till Farbror blå! sluta fega, ta tag i saken å lägg inte våra skattepengar på att bötfälla någon som körde 10 kilometer för fort på vägen till jobbet.. bekämpa kriminaliteten istället!
Ett tips till alla "Tuffa" ungdomar runt om i sverige,
Det är inte mode att skapa problem, försök å få en utbildning ett jobb skaffa en familj och lev i harmoni,.. du lever bara 1 gång, nångång kommer livet ikapp dig och då är det redan för sent att göra de du gjort o ångrar ogjort..
Skrivet 5 nov 2008 22:47 Viktor (Ej registrerad)
En fråga till alla i länet
Kan länet hålla sig sansat, kan vi hantera det här som händer som vuxna människor, kan vi sätta oss ner och göra en omvärldsanalys så att vi kan inse vart vi är, vad vi måste göra, och det allra viktigaste, vad vi kan göra?
För varje artikel jag läser på LT så blir jag orolig över de motsättningar som växar fram, den misstro två "grupperingar" känner för varandra, samt de liknelser jag kan se med händelserna i fd Jugoslavien.
Vi måste hålla oss i skinnet, sansa oss.
Skrivet 5 nov 2008 23:18 Seriöst... (Ej registrerad)
Helt seriöst så tror jag att kommunen skall anställa Bandidos eller Hells Angels för att upprätthålla ordningen i Hovsjö + övriga områden som det är problem. Jag är övertygad att det skulle bli lugnt och tryggt i dessa områden. Smågangsterna och övrigt slödder skulle bli byxis och flytta från stan..... Vaktbolagen skrattar man ju bara åt...pajasar som ingen har respekt för!
Svar:
Håller med, nu är det dags att ta i med hårdhandskarna. Dessa kräk får ju bete sig hur som helst, sen klappar man dom bara på huvudet, då är det dags att medborgarna får göra sitt (medborgargarde). Jag vägrar att flytta från Södertälje. Oavsett om ND och SD är bra alternativ är det dags att ta ställning och säga ifrån. Jag vet vad jag skall rösta på.
Skrivet 5 nov 2008 23:38 Blivande turist? (Ej registrerad)
Helt underbart, jag bor inte ens i södertälje men finner det oerhört roande att läsa LT. Jag lider med er som där, men ack så kul det är. Är det inte dags att ni tar saken i egna händer och ställer folk till svars? Det verkar ju som hela stan är uppror.
Liten fråga bara, är det säkert att besöka södertälje? Funder nämligen på lite sightseeing i byn.
Skrivet 5 nov 2008 23:55 Värdsholmsbo (Ej registrerad)
Vad kostar en sådan flytt?
Är det här rätt sätt att hantera problemet? Att kapitulera för ungdommar och stora familjestrukturer som tar lagen i egna händer? Om jag läser artikeln rätt så är "hot och hämndaktioner från anhöriga. rispa bilar, hot och okvädningsord skriks mot handläggarna och dödshot" straffbara.
När ska kommunen engagera sig och göra något åt segreringen? Jag vill påstå att det är kommunledningen som skapat denna situation och de har undlåtit att vidta åtgärder när man såg vad som var på gång att hända och utmålade alla som rasister och främlingfientliga när de protesterade mot segreringen. Än i dag kan man läsa att Lago säger att vi är på rätt väg och att folk som kommenterar här är bara "emot invandrare". Det är just den här inställningen som har skapat dessa problem.
Ett tips till kommunen. Använd kommunens bostadsföretag Telgebostäder och vräk de som har familjemedlemmar som terroriserar övriga boende. Finns lediga lägenheter norrut.
Gör nått!
Skrivet 6 nov 2008 00:36 Hoppfull optimist (Ej registrerad)
Reclaim Södertälje
Ska vi kapitulera för barn och vuxna som inte kan föra en dialog på ett sätt som anstår invånare i ett demokratiskt samhälle?
Vi har upplåtit vår stad, vårt land för människor med flyktingskäl, ekonomiska flyktingar och de som av andra skäl vill bosätta sig i vårt tidigare trivsamma land. Vi öppnar våra armar och ger dem samma rättigheter som de som arbetat och byggt det samhälle som vi tänkt skulle vara trivsamt, välordnat och lugnt.
Många har haft svåra tider i områden med krig, förföljelse och andra umbäranden och önskat en fristad i ett lugnt land. Av den anledningen är det så märkligt att en liten del av dessa människor förstör allas trygghet genom hot, stenkastning, överfall och allmän skadegörelse. Den klick som missköter sig förstör i allra högsta grad för sina egna före detta landsmän som arbetar och sköter sig. Jag tycker att även dessa som drabbas ska säga ifrån.
Tillsammans ska vi åter göra SÖDERTÄLJE till en stad med stor trygghet och trivsamhet.
Skrivet 6 nov 2008 04:03 Trött svensk som ledsnat på lögnaktiga politiker. (Ej registrerad)
Om alla vettiga S-täljebor röstar på SD i nästa val så blir ni av med Lago och det andra PK-packet. Då först kanske det börjar hända nåt. Utvisning direkt av ungdomsbrottslingar med familj till sina respektive ursprungsländer vore nåt. Tack gode Gud för Internet! Sanningen kommer fram!
Svar:
äntligen ett vettigt förslag
Skrivet 6 nov 2008 04:21 ..C (Ej registrerad)
Grattis Sossar ni kan nu byta namn på Södertälje till BRONKS det är ju ändå bråttsligheten som styr staden (är det inte ekonomisk så är det praktisk som dom sysselsäter sig) vi som arbetar och försörjer staden vi luras ju hela tiden av era ledare samtidigt som ni går bakom ryggen på oss och skuldsätter oss om jag ljuger så är jag en skit men när ni ljuger är det en merit tack lago ..C