"Bilden är felaktig" Polismästare Fetz kritisk till länskrims kartläggning
Relaterat
Botkyrka och Södertälje - där finns länets farligaste kriminella gäng, enligt en analys av Länskriminalen. Analysen är gjord utifrån de fyra kriterierna Våldskapital, vapentillgång, narkotikatillgång och systemhotande brottslighet.
När de fyra parametrarna läggs ihop hamnar den kriminella gruppen FFL från Botkyrka i topp och strax under Södertäljenätverket, båda före grupperingar som Hells Angels och Bandidos.
Men det är helt fel, anser Södertäljes polismästare Michael Fetz:
- Dels är uppgifterna ett år gamla och dels finns många fler parametrar än de man nu valt. Hade andra parametrar valts hade inte Södertälje inte kommit i toppen.
Enligt Michael Fetz spär detta på bilden av Södertälje som Sveriges gangsterstad nummer ett.
- Men det är en helt felaktig bild som negativt påverkar den bild av Södertälje som polisen, kommunen, näringslivet och många Södertäljebor så idogt försöker nyansera, säger han.
Enligt Fetz har arbetet mot den organiserade brottsligheten tvärtom varit mycket framgångsrik. Polisen har exempelvis stoppat Bandidos etablering i staden.
- Ibland inträffar händelser kopplat till grov organiserad brottslighet i Södertälje och detta är naturligtvis inte acceptabelt, men ännu oftare gör polisen ingripande mot dessa personer vilket inneburit att många av de grovt kriminella förgrundsfigurerna sitter bakom lås och bom eller är marginaliserade, uppger han .
Markus Grundtman, chefsanalytiker vid Länskriminalen, håller med om att fler parametrar kan ge ett annat resultat.
Om exempelvis ekonomisk brottslighet tas med så skulle grupper som Hells Angels stiga på listan, menar han.
Våld på "gatunivå" är däremot vanligare bland förortsgängen än bland etablerade grupper som inte vill dra till sig onödig uppmärksamhet, vilket riskerar att störa affärerna.


1 m/s



































Senaste kommentarerna:
Skrivet 20 maj 2009 17:02 Bus Driver (Ej registrerad)
Ha ha ha!
Ska man skratta eller ska man gråta över myndigheternas försök att föringa de problem vi har i södertälje. Södertäljepolisen kanske ska ge tillbaks de poliser man lånat in från andra områden i länet, och kanske även skära ner i den befintliga personalstyrkan, eftersom det går så lugnt och städat till i vår stad. Då blir ju inte dess ordinarie uppgifter lidande. Varför behöver man en operativ tunnelbanepolis i en lugn och problemfri stad utan tunnelbana? Nej du Polismästarn - handling först och ord sedan!
Skrivet 20 maj 2009 17:08 Ignorance is bliss (Ej registrerad)
Ja, det är tydligen inte lätt att bemöta eller ta till sig av kritik, Polismästaren själv öppnar med att totalducka.
"Det är fel på utredningen".
HAHAHA!!!
Skrivet 20 maj 2009 17:13 Andreas (Ej registrerad)
Bra kommentar från Sö-polisen. Tyvärr är det så att man tror det man ser. Jag ser unga killar som kör nya, dyra bilar. Killar med ett vanligt jobb har inte råda att köpa en bil för 400 000 kr. Var får de alla pengar ifrån?
En annan sak, hur kommer det sig att många påkostade damfriseringar finns i bästa lägena i Södertälje? Det har jag inte sett i andra halvstora städer? Var kommer pengarna ifrån?
Skrivet 20 maj 2009 17:27 Lärare (Ej registrerad)
Polismästare Fetz vill inte acceptera resultatet. Om man gått efter andra parametrar hade resultatet blivit ett annat, säger han. Ja, men naturligtvis. Men efter just dessa fyra mätfaktorer blev resultatet just detta. Bara att acceptera. Men en polisledning som reagerar på detta naiva sätt kan man inte förvänta sig skall ta i tu med gängen på ett effektivt sätt. Den grova brottsligheten får i Södertälje ett finnt nytillskott varje år från de ligistgäng som tränar upp sig med enklare brott som: rån, hot, bilinbrott, lghtsinbrott och häleri. Nu är det som det är. Men sätt upp kameror vidtågstationerna så blir det litet säkrare. Vad säger Cevin, Lagos högra hand?
Skrivet 20 maj 2009 17:35 jodu (Ej registrerad)
Tack för denna information
Skrivet 20 maj 2009 18:05 klas (Ej registrerad)
Konstigt att politiker och poliser hela tiden kritiserar rapporter som säger att vi har mycket brottslighet. Vi vanliga människor reagerar med att rycka på axlarna åt dess rapporter. Vi behöver inga rapporter för att veta att vår stad är i de kriminellas grepp. Konstig att vi vanliga medborgare har så annorlunda uppfattning än politiker/poliser. Mycket konstigt.
Skrivet 20 maj 2009 18:14 Micke (Ej registrerad)
Fetz kanske bör inse fakta, om man dessutom skulle lägga till aspekten med skattebrott, så kommer täljegänget att ligga i topp då också.
Hur många frisörer, caféer och dylikt, som fortsätter att finnas kvar år efter år utan att ha några kunder inne, finns det inte i denna stad?
Pengatvätt någon?
Skrivet 20 maj 2009 18:38 I.N (Ej registrerad)
Jag tycker att det är trákigt att alla syrianer dras över samma kant. Dessa som förstör är en väldigt litte grupp. Den största andelen av syrianer är seriösa företagare och lever till den svenska statens lagar och anda.
Sen om en företagare (sen 80-talet) som har kämpat i mánga ár och unnar sig själv genom att köpa en sportbil till sin 18 áriga son gör väll inte en kriminell handling.
Skrivet 20 maj 2009 18:50 Trött Södertäljebo (Ej registrerad)
Ytterligare ett sätt att inte inse verkligheten, det vet vi ju sedan tidigare, att enligt Lago så har man problemen under kontroll. Man har länge stoppat huvudet i sanden.
Skrivet 20 maj 2009 19:24 Tjyv- och rackartyg (Ej registrerad)
Varför, varför, varför kan inte någon myndighet kolla över restaurang-, frisörs-, solarie-, video-, etc-verksamheten här i stan? Jag kan lova att stora delar av den verksamheten har sina rötter i illegal verksamhet och fungerar som pengatvättningsverksamheter. De dlesta restaurangerna ägs av samma personer osv.
Hur kan sånt här få fortgå? Måste vi kalla in Janne Josefsson för att något ska hända?
Skrivet 20 maj 2009 20:23 Hovsjö forever (Ej registrerad)
Men va är det här, varför försöka översläta Södertäljes problem? Ta tag i problemen alla vet ju vart dom ligger. Att gå ut i tidningen och försöka försvara sig och Kommunen på det här sättet är ju lite patetiskt. Vi vet att polisen har svångremmen dragen runt sig, och vi vet även att dom faktiskt försöker göra sitt jobb, men nånstan sitter det ett gäng insnöade politiker som ska försvara alla problem och sina egna. Har växt upp här och sätt förändringen, dom senaste 2-3 åren är en total kvaddning av Södertälje, folk är rädda att gå ut, folk blir mer och mer främlingsfientliga och man riskerar att bli ihjälslagen om man säger till el ens tittar på en annan person, staden har fått en soptipps stämpel, så våga inte säga att vi har det bra el att kriminaliteten inte är bland toppen, Men ni får gärna säga att Södertälje har vart för slappa och godtrogna el döskalliga som har lyckats köra staden dit den är idag. Andra kommuner skrattar åt oss. Ödertälje folket måste göra uppror NU!!
Skrivet 20 maj 2009 20:25 Trött (Ej registrerad)
"Bilden är felaktig"
"Polismästare Fetz kritisk till länskrims kartläggning"
Blunda polismästare Fätz. Blunda så försvinner buset.
Skrivet 20 maj 2009 21:35 Bus Driver (Ej registrerad)
Inom polisen använder man sig av något som kallas nationell bastaktik och även om denna är extremt defensiv till sin karaktär har man mig veterligen inte infört strutsmetoden ännu.
Skrivet 20 maj 2009 22:35 södertäljebo (Ej registrerad)
Jaha undrar om Polismästaren ens bor i denna stad eller som alla politiker bor i sina villor ute i privata områden med privata vakter, murar och el stängsel för Polismästaren ger skenet av att vara totalt inkompetent och iq befriad, okej Ronna och Hovsjö har egna Polis stationer men inga Poliser så det kanske vore dax för Polismästaren att gå här i Hovsjö civilklädd VARJE helg Fredag & Lördag kväll ett tag för att VAKNA till den BISTRA verkligheten !
FEGIS vågar jag kalla vår Polismästare för det skenet ger han nu !
HJÄLTAR kallar jag våra Poliser som arbetar på fältet som vet sanningen som medborgarna vet men ändå orkar gå till jobbet.
Skrivet 20 maj 2009 22:40 Optimisten (Ej registrerad)
Bra att vi är bäst på nåt iallafall.
Skrivet 20 maj 2009 23:35 w (Ej registrerad)
Det behöver inte vara gäng...de finns vissa som bara är kompisar med varandra.. som HOVSJÖ OM MAN BRÅKAR MED DOM DÅ DOM HÄMTA STORA KILLAR OCH DÅ MENAR JAG VERKLIGEN STORA
Skrivet 20 maj 2009 23:56 D (Ej registrerad)
En sak är intressant. Hur kan Länskriminalen bedriva statistisk verksamhet när det tydligen är så att ingen åker dit för vare sig narkotikabrott, vapenbrott, utpressning mm?? Har man hypotetiska bedömningar eller bedömmer man efter känsla?? Det här låter som en smutskastningskampanj! Jag tycker herr Fritz gjorde bra ifrån sig och tog avstånd från Länskrimnalens hypoteser som inte verkar ha någon grund. Mitt förtroende för herr fritz har ökat och jag är glad över att det finns korrekta människor inom Södertäljepolisen. Samtidigt vill jag lyckönska honom i hans arbete mot gängkriminaliteten. Till länskriminalen vill jag säga att det finns bättre metoder att slå ut gängrelaterad brottslighet än att smutskasta männsikor som försöker göra rätt för sig. Dessa så kallade syrianer är ju svenskar!!! Födda och uppvuxna här betyder det att alla svenskar är gangsters???????????????Det är inte så här man bygger upp ett förtroende för samhället!
Skrivet 21 maj 2009 05:43 MR X (Ej registrerad)
Är det såhär Södertäljes poliskår ser på verkligheten så beväpnar jag mig
Skrivet 21 maj 2009 08:06 rickard (Ej registrerad)
En dag säger folket i från,då kommer packet att skura gatorna med tandborste.!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Skrivet 21 maj 2009 08:09 Fafhrd (Ej registrerad)
Ja det var väl han som uttalade sig om dom 2 flickorna som vart misshandlade, och sa att "det kan hända i vilken kommun som helst"... Behöver man säga mer om hans förtroende!
Skrivet 21 maj 2009 08:27 Patrick (Ej registrerad)
Polismästarn slutar nu om någon månad, så han vill väl låtsas att han gjort något bra under sin tid..? Den nya får väl ta över med några fina ord han också.. Vi får väl se hur länge han står ut! Hur man nu kan söka tjänsten som polismästare i denna stad överhuvudtaget är obegripligt!
Bra betalt kanske?
Skrivet 21 maj 2009 10:59 A (Ej registrerad)
Andreas som skrev 20 maj 2009 17: 13
Var inte så dum Andreas det vore som att säga varför kör rika svenska män med den senaste mercedesen?
Eftersom dom jobbat hårt och förtjänat den.
Sen kan man också ha tagit ett lån och köpt bilen, bara för att man är invandrare betyder inte att man tvättar pengar varje söndag och rånar butiker för nöjets skull.
Använd din hjärna
Skrivet 21 maj 2009 11:22 johan (Ej registrerad)
Ja men klart att han inte håller med, han är ju chef över polisen i Södertälje och vill ju inte höra att hans "distrikt" kallas för gangsterstan nummer 1.
Nä var ärlig och säg som vi vanliga medborgare och brottsoffer upplever Södertälje. Som en tokstad där polisen tappat kontrollen... för länge sen.
Skrivet 21 maj 2009 11:39 Patrik™ (Ej registrerad)
hahahahaha
Fetz är det här vad du är satt att göra i södertälje?, att arbeta media mer än buset?
låter väldigt mycket som en vanlig sosse utnämning, mycket munläder men ingen verkstad.
den dagen polisen har 6-7 bilar aktiva som rullar runt i hovsjö varje dag och natt och faktiskt jobbar hårt då ska jag ställa mig på polisens sida och säga att dom faktiskt försöker lösa problemen.
idag får man se en polisbil i hovsjö var tredje dag medans man ser brott varje dag.
jag står fast vid att idag är utvecklingen spikrakt på väg mot att hovsjö är telge's rosengård.
endast ett konstant overkill i polisnärvaro och polisarbete kan stävja den riktningen.
Skrivet 21 maj 2009 13:36 Patrik™ (Ej registrerad)
ett stort problem i sverige och svensk politik är att det finns för få bra ledare.
dvs personer som kan ta ett snabbt beslut och få det att fungera.
alla beslut blir då inte perfekta men det görs något iaf och misstag kan justeras efter hand.
det är mycket bättre än dagens "ledare" som sitter och funderar och rullar tummarna för att lista ut hur dom ska kunna skydda sig själva om det skulle gå åt pipan.
politikerna och polisen har "hurskajagskyllaifrånmigomdetskitersig" sjukan i dagens sverige.
Skrivet 21 maj 2009 15:04 Orolig med öppna ögon (Ej registrerad)
En polismästare med den föreställningen borde absolut lämna sin befattning och omedelbart försvinna från Södertälje. Om polismästaren blundar för verkligheten så förstår jag om övriga poliser gör samma sak.
Skrivet 21 maj 2009 17:23 Förbannad (Ej registrerad)
"Södertälje i topp" (??!!) och ändå är inte den främsta "parametern" framtagen.
Den som visar hur man bygger upp ett maffialiknande system i vissa stadsdelar.
Där du har egna krogar, egna spelhålor, egna knarkarkvartar.
nej, ta en rejäl koll hur många som fått pressa sin ekonomi till det yttersta för att komma till ett lugnare område. Alla orkar inte som familjen Moor flutta runt, runt och vända sig till tidmningsrpartrar. Nej, det blir att ta miljonlån för att byta boende.
Hyresvärdar/politiker tror att ordning och reda kan uppkomma med ett infoblad på svenska när 99% av husets boende talar 22 språk och inte vill/behöver kunna svenska.
Vi drabbade/skötsamma finns inte i några "parameterar".
"Förbannad."
Skrivet 21 maj 2009 17:29 Thomas A Grenefalk
@ Ignorance is bliss kl. 1708
Jag förstår ej ditt inlägg. PM ger ju klara svar på varför LK:s uttalande ej stämmer. Du får tänka om och tänka nytt.
@ Andreas kl. 1713
Det du ej förstått är, att många småpojkar med kepsen käckt på svaj i Södertälje och annorstädes, och som kör omkring i vräkiga bilar av nyare modell, helt enkelt bor hemma hos mor och far tills de gifter sig. Bilbratsens mödrar och fädrer, med goda företag i grunden, försörjer helt eller delvis sina hemmaboende småpojkar och dessa har på så vis ej några större omkostnader än kanske just denna bil. I dessa kretsar är bilen allt, och det gäller att skina så länge du är ung. Detta i åsyfte att locka till sig det motsatta könet. Se hur bofinkshannen blåser upp sig på våren, för att ståta så mycket det går, innan det är för sent.
Kriminalitetskopplingen i Södertälje; feta bilar och smågrabbar, är i detta sammanhang nog försumbar.
Riktiga gangsters "syns" på annat sätt.
Vänligen,
Thomas A Grenefalk
2009-05-2
Skrivet 21 maj 2009 17:47 GG (Ej registrerad)
Att maffialiknande gäng huserar i Södertälje, det fakta.
Michael Fetz försöker tona ner detta, och det kan jag på ett sätt förstå. Om han gjorde tvärtom, och berättade hur illa det (i verkligheten) är... De flesta av Södertäljes innevånare skulle föredra att flytta till en lugnare stad, som ex New York.
Att vara en seriös företagare här i Södertälje, och särskilt inom resturangbranschen... Ja, lycka till denne optimist!!!
Tyvärr, ett omöjligt uppdrag att slåss mot maffia och svart arbetskraft.
Ni som trots det försöker, jag önskar er verkligen ett lycka till i motvinden!!!
GG
Skrivet 22 maj 2009 00:47 Slödertälje (Ej registrerad)
Man kan ju undra i fall Polismästare Fetz bor i Södertälje!!! tror inte det, han verkar ju inte ha en aning om vad som händer i den här pisshålan eller han kanske åker med polistransport till jobbet för att slippa se allt skit hahahaha
Skrivet 22 maj 2009 10:15 Leo (Ej registrerad)
Klart att Fetz inte håller med, för det är att erkänna att han har misslyckats totalt. Fel att ta med ekonomisk brottslighet som han tycker, vilket är ett helt annat klientel. Men han sticker huvudet i sanden som alla andra myndigheter, det är inget fel på Södertälje, men kanske lite konstigt att så många flyttar därifrån.
Skrivet 22 maj 2009 12:25 Gavro (Ej registrerad)
Är det ens någon ide att diskutera med främlingsfientliga. De har redan dragit sina slutsatser. Alla invandrare är bovar vore sig de sliter arslet av sig eller inte. Detta är bara avundsjuka som speglar sig, ni tål helt enkelt inte att invandrarna har snygga bilar.
Skrivet 23 maj 2009 00:01 P.E (Ej registrerad)
Ni anar inte vilken skön känsla det var att flytta från "Slöddertälje".. ´Jag flyttade dit för ca 2½år sedan och som tidigare sagt var vändpunkten för Södertälje just då. Jag hann aldrig se någon fin sida av staden.. Bränder, Misshandel, Våldtäckter o s v.. men det värsta av allt var nog när jag läste i tidningen att någon hade rånat en rullstolsbunden ungdom.. hur jävla lågt får man sjunka?
Nu känner jag mig lugn för en gångs skull.. men Södertälje har satt sina spår.. jag är helt enkelt mer främlingsfientlig.. och så går det när man trycker in så många invandrare i samma ort som det bara går. det blir trubbel.. sprid ut dom över hela norrland.. problem solved.
Skrivet 23 maj 2009 07:16 ..Marenpartiet (Ej registrerad)
Herr Presedent Lago är polismästaren Fritz tillsatt av dig som i USA ? Då är det rätt att säga en sak o mena en annan ( det är sosialistiskt rätt att förtränga verkligheten för det gangnar inte partietnär det snart är val och då är alla trix tillåtna) ..Marenpartiet
Skrivet 23 maj 2009 13:49 Usch (Ej registrerad)
Södertälje kommun har spårat ur !!! Varför har myndigheten så svårt att erkänna de !? Ni har gjort bort er när ni placera alla i en o samma kommun ... stå för de ni har gjort & lös problemet !!! & kom inte å säg att södertälje har blivit bättre när det helt klart har blivit sämre & sämre ..!! Vakna till !!!!!!
Skrivet 23 maj 2009 15:50 Matte (Ej registrerad)
Hallå Fritz!
Pratar vi om samma stad!
Jag ser inte Södertälje som en stad att gå ut och festa i själv!
Gängen i Södertälje är andra generationens invandrare (Ex. Syrianska brödraskapet) som tyvärr många av föräldrarna till dessa små kryp ser upp till.
Tyvärr har invandringen till Södertälje gått över styr för många år sedan
Lago mfl. har varit och stött på att Södertälje inte kan ta in fler invandrare med regeringen tycker att det skall vara upp till flyktingarna var dom vill bo i Sverige!
Tyvärr så ser det ännu värre ut för tjejer som vill gå ut och roa sig (i dag känner jag inte en kvinna i Södertälje som går hem från krogen själv)
Jag själv har landat i Nykvarn och där känns det tryggt med utelivet! Det stänger redan innan det öppnat men det känns i alla fall rätt tryggt här!
Matte
Skrivet 23 maj 2009 21:29 Södertäljebo (Ej registrerad)
Självklart att det är en felaktig bild det är bara att titta på Evin Cetin titta hur mycket hon har lyckats
Skrivet 23 maj 2009 21:47 Affe (Ej registrerad)
"politikerna och polisen har "hurskajagskyllaifrånmigomdetskitersig" sjukan i dagens sverige."
Eller kanske mer korrekt, politikerna och polisen har "hurskajagskyllaifrånmignärfolketupptäckerattdetharskititsig" sjukan i dagens sverige.
För det lär de upptäcka en vacker dag.
Skrivet 24 maj 2009 08:48 PV (Ej registrerad)
När inte Polisen har förtroende för Polisen hur skall då Svensson kunna få det???
Är mannen Polis eller Politiker, verkar vara oduglig.
Skrivet 25 maj 2009 10:46 Ignorance is bliss (Ej registrerad)
Tomas Grenefalk,
"Men det är helt fel, anser Södertäljes polismästare Michael Fetz:
- Dels är uppgifterna ett år gamla och dels finns många fler parametrar än de man nu valt. Hade andra parametrar valts hade inte Södertälje inte kommit i toppen."
Att Herr Fetz ytterliggare parametrar det talas om ej är med i undersökningen innebär således att utredningen är helt fel?
Istället kan man vända på steken och dra slutsatsen att utefter de parametrar som ligger till grund för utredningen bekräftas att utredningen är korrekt? Beror på hur vi ska vinkla och tolka artikeln.
Herr Fetz väljer uppenbarligen att påtala att eftersom "alla" parametrar ej är med så är allt helt fel, jag tycker det är en uppenbar totalduckning.
Jag upplever det väldigt tydligt att när resultatet av utredningen ska bemötas av Fetz så "löser" han det helt enkelt "så tidigt" som möjligt, dvs. direkt hävda att den är helt felaktig.
Skrivet 25 maj 2009 16:49 knutte (Ej registrerad)
Vad polisen presenterar som sanningar skall man ta med en stor nypa salt. Då tidigare erfarenheter visar att mycket i polisens rapporter, pressmedelande och uttalande är dikt och förbannad lögn. Och endast ett sätt att yrka på ökade resurser till sin verksamhet, som för övrigt visar ett av de sämsta resultaten i Europa. Det är kanske det Fetz insett........