"Det får inte förekomma" Ärkebiskopen reagerar mot trakasserierna
Syrisk-ortodoxa kyrkans ärkebiskop Benjamin Atas reagerar nu kraftfullt mot de trakasserier som kommit till hans kännedom mot familjen Dellsjö i Geneta.
– Jag blir ledsen när jag ser sådant här. Om polisen och familjen vill ha hjälp så ställer vi självklart upp, säger han.
För en biskop som Benjamin Atas vore det en enkel match att ta reda på vilka ungdomar som gör livet outhärdligt för boende intill hans kyrka.
– Att svenskar och syrianer och andra grupper ska kunna leva sida vid sida är viktigt för framtiden i Södertälje. Vi ska respektera våra svenska bröder och systrar precis som våra egna, säger Benjamin Atas och tillägger:
– Vi finns alltid till hjälp om någon behöver oss, det är det vi är till för.
Samtidigt är det viktigt att påpeka att de ungdomar som står bakom trakasserierna mot familjen inte är representativa för flertalet.
När Mats Dellsjö får höra om ärkebiskopens ord, säger han:
– Det är positivt att han säger ifrån och försöker lösa det här, vi lever i desperation och jag känner också till en gammal dam som ofta trakasseras av gänget, säger han.


3 m/s




































Senaste kommentarerna:
Skrivet 5 jun 2009 13:59 Socialmoderaten (Ej registrerad)
Bra biskopen ! Hoppas bara att ditt budskap upprepas av företrädare för andra kyrkor, idrottsklubbar, kulturföreningar mfl.
Det är alldeles för vanligt att skötsamma och hederliga ungdomar får ta skit från oss svenskar pga de som missköter sig.
Att det finns en hel del rötägg med svensk bakgrund kan väl också påpekas.
Biskopen: jaga busarnas föräldrar och få dem att ta sitt ansvar.
Skrivet 5 jun 2009 14:02 Invandrare 1957 (Ej registrerad)
äntligen heder åt ärkebiskopen. Nu börjar det kännas hopp om Södertälje. Äntligen någon som förstår och verkar kunna acceptera andra.
Skrivet 5 jun 2009 14:06 NinaO (Ej registrerad)
Bravo! Min 15 åriga dotter har också blivit trakaserad och misshandlad på bussen från Ronna av tre tonårs tjejer.Tjejerna kallde henne för jävla svenne hora och sa att hon borde dö. Kan han säga till dem också?
Skrivet 5 jun 2009 14:09 Anonym (Ej registrerad)
Benjamin Atas, kan jag ringa dig när mina döttrar blir kallade för "svennehoror" och blir trakasserade av syrianer/assyrier? (Ja, jag vet att dom är syrianer/assyrier)
Tycker du ska föra upp detta högst upp på dagordningen. Alla svenskar i Södertälje har inte problem med detta, men uppfyller man vissa kriterier såsom att man har döttrar i tonåren t.ex. Du MÅSTE sätta ned foten NU!
Det är många i den här stan som mår mycket dåligt. Inte bara familjen Dellsjö i Geneta.
Skrivet 5 jun 2009 14:23 TOMAS (Ej registrerad)
Ta reda på vem dem är och ta ett snack med deras familjer dem borde skämmas BISKOPEN BORDE TA ETT SNACK MED DEM DÄR UNGDOMARNA
Skrivet 5 jun 2009 14:24 skeptisk (Ej registrerad)
Det tror jag när jag ser det
Skrivet 5 jun 2009 14:40 Syster yster (Ej registrerad)
Hoppas det händer något nu och att gänget får ett straff som känns och att dom blir övervakade i framtiden. Tänker på den gamla damen som förmodligen inte mår så bra. Hoppas LT följer upp fallet......
Skrivet 5 jun 2009 14:40 Sargon (Ej registrerad)
Heder åt Ärkebiskop Atas.
jag hoppas att han predikar om deeta på söndag.
Skrivet 5 jun 2009 14:52 syrian (Ej registrerad)
ta tag i det här för en gångs skull Biskop.
Det vet alla att du klarar de.
Visa att södertälje kan bli bäst på allting.
Skrivet 5 jun 2009 14:57 Johnny 99 (Ej registrerad)
All heder åt biskop Benjamin som fördömer detta. Detta är dock INTE en fråga för kyrkan utan en uppgift för våra kära poliser!
Skrivet 5 jun 2009 15:15 Farmor (Ej registrerad)
Det här vi väntat på länge och nu är det bara att hoppas på att det här inte är tomma ord. ALLA föräldrar måste ta ansvar för sina barn och då även för det som sker utanför det egna hemmet.
Skrivet 5 jun 2009 15:15 Trött Södertäljebo (Ej registrerad)
Det är sådana påhopp och beteende som alltid har sopats under mattan. Det är inte konstigt att det är sådant missnöje i Södertälje. Bra att någon äntligen säger ifrån och vill ta ansvar. Så länge sådant här accepteras kommer det aldrig att bli någon ordning i Södertälje, det är inte konstigt att folk flyttar härifrån. Detta har accepterats alldeles för länge av våra styranden i stan som bara har stoppat huvudet i sanden.
Skrivet 5 jun 2009 15:25 AE (Ej registrerad)
skeptisk (Ej registrerad) skrev: Det tror jag när jag ser det
Håller med...
Skrivet 5 jun 2009 16:18 Andra generationens invandrare. (Ej registrerad)
Har en underbar vän från Irak, han trivs inte här i S-tälje. Han är upprörd över hur lite respekt vissa flyktingar visar mot ett land som tagit emot dom med öppna armar. Han brukar säga till mig att jag skulle åka till hans hemland och betee mig respektlöst så skulle jag förmodlingen inte överleva länge där.
Heder åt er invandrare och flyktingar som inser att detta inte är rätt. Ni som agerar.
Ni andra som tycker det är okej att vandalisera, trakassera, misshandla, våldta, osv.. Oavsett vart ni kommer ifrån, Finland, Norge, Irak, Iran, Libanon, USA, ni borde allvarligt talat åka hem. Sverige tog inte emot er för att ni skulle betee er som djur.
Skrivet 5 jun 2009 16:20 Trött (Ej registrerad)
En biskop som ska göra nytta......kors i taket !
...men jag får nog hålla med "skeptisk" och AE.
LT har något att hårdbevaka nu.
Skrivet 5 jun 2009 16:24 Åxå drabbad av gudfruktiga syrianer (Ej registrerad)
Det är ju mer än märkligt att en så "högt" uppsatt person som ärkebiskop
Atas så länge tycks ha varit blind, döv och stum för rövarlivet som pågått i hans omgivning och till och med med sina församlingsmedlemmar inblandade!
Skrivet 5 jun 2009 16:25 Hypnotiserad av TiLa (Ej registrerad)
Det får ett tragikomiskt skimmer genom att familjen Dellsjö beskrivs som svenska bröder och systrar, i skarp kontrast till tystnaden runt familjen Moor.
Hursomhelst är det en bagatell. Ortodoxa kyrkan är inte ansvarig för ungdomskriminalitet i socialt belastade områden. Inte heller för de attityder som ungdomar uppvisar i skolorna (inte ens om dessa har en religiös bakgrund). Detsamma gäller pingströrelsen och alla andra sekter.
Detta är samhällsproblem. Det framstår som uppenbart att samhället, i form av myndigheter så som t.ex. socialtjänst och rättsväsende, saknar metoder eller resurser att bekämpa problemet. Lika uppenbart som besvikelsen från innevånarna som förväntar sig att man skall lösa saken. Lösningen kan bara vara att utrusta samhället med fungerande metoder och ändamålsenliga resurser.
Bollen tillbaka till berörda myndigheter. Vi förväntar oss att ni löser detta. Vad behöver ni för att lösa problemet? Kom igen, jag vet att ni läser LT och att ni är frustrerade.
Skrivet 5 jun 2009 17:14 gabriel noturo (Ej registrerad)
Biskop Atas är trovärdig och håller sitt ord.
Ni skall se att han går till botten med det här.
Jag litar på dig ,Biskop.
Skrivet 5 jun 2009 17:22 ack värmland du sköna (Ej registrerad)
Bra biskop Atas att det händer något nu så att det blir slut på trakasserierna
i södertälje du är kanske mäktig hoppas du är mäktig nog att få slut på det här som de håller på med gängen driver ju bort vi svenskar från sina hem.brukar hälsa på min bror dellsjö i södertälje men man vågar sig ju inte dit för att det är så mycket tråkigheter. är själv född å uppvuxen i södertälje på 50 å 60 talet var det inte så här.Hoppas det blir bättring i geneta och de andra områderna bor numera i värmland sen 22 år tillbaka. Hoppas det går bra för dig mats och din familj lycka till
Skrivet 5 jun 2009 17:25 Ingen skillnad på Assyr eller Syrian. (Ej registrerad)
Gäsp.......... stora ord som kommer sopas under mattan.
Det kommer inte hända något. Jag är 100% säker på det.
Skrivet 5 jun 2009 17:38 hoffa (Ej registrerad)
Tänk att i denna rasistiska värld måste religiösa potentater kliva in för att få stopp på direkta , riktade och utstuderade facistiska dåd.
Tänk att Södertälje är och har blivit en skådeplats för detta.........
Tänk att en religiös förespråkare för en folkgrupp som inte har sitt ursprung i sverige känner sig tvingad att uttala sig och ursäkta sin egen folkgrupps rasistiska beteende trots att dom är i minoritet i sverige,
Hurra ....Ett jätteplus för kulturell och religiös mångfald.......
Hoffa
Skrivet 5 jun 2009 18:27 kajsa (Ej registrerad)
Tack Mikael Savemark för att du startade debatten.Undrens tid är inte förbi så kanske vi t.o.m. få se biskopen gå med i antivåldståget.
Skrivet 5 jun 2009 18:27 Påskharen (Ej registrerad)
"Det får inte förekomma" Ärkebiskopen reagerar mot trakasserierna
Geneta Nu reagerar ärkebiskop Benjamin Atas mot ungdomsgängets trakasserier mot familjen Dellsjö i Geneta.
Det får ett tragikomiskt skimmer genom att familjen Dellsjö beskrivs som svenska bröder och systrar, i skarp kontrast till tystnaden runt familjen Moor.
------------
Hursomhaver äntligen en raktion som efterlyses och nu kanske vi alla i Södertaöljeyeah kan agera o stå enade tillsammans, United we stand divided we fall.......
mhv
Påsk...
Mikael Savemark
Hoppas vi alla syns på yalla vallah hela f--king Södertälje in peace love and understanding efter sommarlovet till hösten när skolorna börjar tills dess snälla alla ni njut av sommar sommar lov, bada lira boll of va tillsmanns i ett underbart Södertälje, Sverge o tänk på vad ett oskyldigt offer kostar jo det är lika med ett liv..ditt mitt eller din bror, din syster, mamma eller pappa.....fundera nu.......
Amen
Skrivet 5 jun 2009 18:35 midyeyto (Ej registrerad)
Bra att man säger ifrån! Heder åt biskop Atas
Skrivet 5 jun 2009 18:37 f.d. Arbetsplats-skyddsombudsman på kyrkogården (Ej registrerad)
Jag håller med!
"- Att svenskar och syrianer och andra grupper ska kunna leva sida vid sida är viktigt för framtiden i Södertälje. Vi ska respektera våra svenska bröder och systrar precis som våra egna, säger Benjamin Atas och tillägger:
- Vi finns alltid till hjälp om någon behöver oss, det är det vi är till för."
Många som vågar inte skriva eget namm?! Jag har jobbat med Mats på kyrkogården en tag, jag tycker att han är trevlig och schysst och det är hans famil också! Fattar inte vad vad ni/vi Syrian/Irakier/Finnar osv. är mot dom? Synd att alla svenskar är inte som familjen Dellsjö, dom är inte rasistiska mot oss!
f.d. Arbetsplats-skyddsombudsman på kyrkogården
Mikko Bärling
Skrivet 5 jun 2009 18:53 nabil (Ej registrerad)
Det här inte vår kyrkas sak,det här inget med kristen andlighet att göra med,kan inte tänka mig att vår biskop kommer att uppröra sina församlingsmedlemmar sig med sån här trams.
Skrivet 5 jun 2009 19:06 Mr D (Ej registrerad)
Varför har han inte gjort något tidigare?
Kommer inte hända ett smack nu heller.
Skrivet 5 jun 2009 19:28 Tony (Ej registrerad)
Heder åt biskopen Atas, hoppas att den andra biskopen, Ablahad Gallo Shabo gör samma sak i Hovsjö
Skrivet 5 jun 2009 19:36 lilli (Ej registrerad)
Säg till dom oxå att låta andras ägodelar vara ifred.
Min son blev av med fyra märkes mössor.
Lär dom vad är mitt och vad är ditt.......
Skrivet 5 jun 2009 19:40 Mattias Frivilli (Ej registrerad)
Påskharen (Ej registrerad) skrev: "Det får inte förekomma" Ärkebiskopen reagerar mot trakasserierna
Geneta Nu reagerar ärkebiskop Benjamin Atas mot ungdomsgängets trakasserier mot familjen Dellsjö i Geneta.
Det får ett tragikomiskt skimmer genom att familjen Dellsjö beskrivs som svenska bröder och systrar, i skarp kontrast till tystnaden runt familjen Moor.
------------
Hursomhaver äntligen en raktion som efterlyses och nu kanske vi alla i Södertaöljeyeah kan agera o stå enade tillsammans, United we stand divided we fall.......
mhv
Påsk...
Mikael Savemark
Hoppas vi alla syns på yalla vallah hela f--king Södertälje in peace love and understanding efter sommarlovet till hösten när skolorna börjar tills dess snälla alla ni njut av sommar sommar lov, bada lira boll of va tillsmanns i ett underbart Södertälje, Sverge o tänk på vad ett oskyldigt offer kostar jo det är lika med ett liv..ditt mitt eller din bror, din syster, mamma eller pappa.....fundera nu.......
Amen
De här ärkebiskopen verkar att ha fått ganska sent information om vad som pågår i Södertälje, men även då och enligt vad han säger de är OK för ungdomarna att trakassera andra men inte Assyriernas "broder och systrar" som i de här fallet är Svenskar..? Konstigt nog han som ledare till den religiös ortodoxa ämbetet är inte ensam om att säga något mot trakasserier, de finns många assyrier som är mot de ungdom och arbetslösa gäng och vad dem håller på med.., men frågan är: är de han som verkligen säger och ville sätta stopp på de eller han säger de för att han har blivit tillsagd att säga de…?
Alla vet att Socialdemokraterna och Vänster partiet med övriga.., utnyttjar människor för deras valröster, de här fallet kan väll vara så att ledning i båda partierna har ringt ämbetet och begärt de. vad jag undrar om de finns någon som kan redovisa hur mycket som betalas ut till den assyriska kyrkan, assyriska föreningen och alla andra assyriska organisationer som får pengar och varfor.
Skrivet 5 jun 2009 20:03 BRYD (Ej registrerad)
Om Södertälje inte ska bli en frizon för nationaldemokrater måste alla samverka. Äntligen en röst från den ortodoxa kyrkan! Biskopen måste agera och inte vänta på "tillstånd" eller ett uppdrag från polisen. Småbuset skapar främlingsfientlighet och jag begriper inte att assyrierna/syrianerna själva inte tagit tag i probemen tidigare. Ytterst drabbar detta alla trevliga och skötsamma invandrare här i kommunen.
Skrivet 5 jun 2009 20:17 Viktor (Ej registrerad)
Varje gång det har hänt nåt ser man alltid en kommentar här på lt att föreningar o kyrkorna måste ta ansvar och säga ifrån.
Förstår inte varför folk är så negativa nu när en högt uppsatt kyrklig person säger ifrån.
Vad han säger påverkar många människor. Folk tar till sig det när ärkebiskopen säger något.
`Varför alla kritiska kommentarer?
Jag tycker att det är mycket bra gjort av Atas att säga ifrån.
Skrivet 5 jun 2009 20:31 Patrik™ (Ej registrerad)
kan vi inte göra som i deras hemland?
om dom jävlas så får polisen skjuta bort ena knäskålen eller bara ta dom på en bilresa dom aldrig kommer tillbaka ifrån.
dom borde vara tacksamma.
varför inte dra lagarna vi har till sin spets?, föräldrar är faktiskt juridiskt ansvariga för sina barn.
döm föräldrarna för barnens brott så kanske dom börjar bitchslappa sina ungar lite så dom inte gör dumheter.
Skrivet 5 jun 2009 20:33 ledsam och nybliven pappa.... (Ej registrerad)
HUR ska man genom en kristen och väl respekterad man kunna påverka en ungdom som inte bryr sig ett JÄDRA dugg om kristendomen och allt där till, dessa ungdomar är SKENHELIGA!! visar NOLL respekt till sina föräldrar o vice versa. det är en önskedröm...så länge det lönar sig med brott i denna stad så kommer det alltid finnas små ligister som klättrar på rankstegen...mitt tips är. tillsätt tusen nya polistjänster och starta en ungdomsgård i varje stadsdel och engagera nysvenska föräldrar med familjer att få ta del och smälta in i staden. det gäller för svensken o DROPPA allt muttrande och sura miner samtidigt! ! ! kan vi inte samspela i en sån liten stad finns ingen framtid what so ever!!!
Skrivet 5 jun 2009 20:37 Assyr/syrian skydds gruppen mot Nazisterna i södertälje (Ej registrerad)
lili
hör och häppna min som som är assyri syrian han är 8 år
han går i en skola och är ensam bland etniska svenskar
han har blivit av flera handdukar en ny inköpt och stor av bästa kvalitet dyrast plus massor av märkes kepsar nästa en per vecka
kan inte ärkebiskopen i den svenska kyrkan tal om för alla svenskar att ge fan i andras saker
vad vill ni egentligen han ska se vad han kan göra han ska göra sitt bästa säkert
Skrivet 5 jun 2009 20:38 Svenne (Ej registrerad)
Äntligen en röst från ortodoxa kyrkan. Inte heller jag begriper varför (som oftast) kloka och förståndiga assyrier/syrianer tillåter en massa skit från sina ungdomar; misshandel, våldäkt, droghandel etc.
Så, fortsätt att göra Er röst hörd och inte acceptera skit från Era undomar.
Skrivet 5 jun 2009 20:42 nisse (Ej registrerad)
lilli (Ej registrerad) skrev: Säg till dom oxå att låta andras ägodelar vara ifred.
Min son blev av med fyra märkes mössor.
Lär dom vad är mitt och vad är ditt.......
Ja du llili jag vet inte vem du är men vem har tagi 4 märkes mössor.
I vilket samband har det med det familjen dellsjö att göra här att göra.
Skrivet 5 jun 2009 20:55 td (Ej registrerad)
f.d. Arbetsplats-skyddsombudsman på kyrkogården (Ej registrerad) skrev: Jag håller med!
"- Att svenskar och syrianer och andra grupper ska kunna leva sida vid sida är viktigt för framtiden i Södertälje. Vi ska respektera våra svenska bröder och systrar precis som våra egna, säger Benjamin Atas och tillägger:
- Vi finns alltid till hjälp om någon behöver oss, det är det vi är till för."
Många som vågar inte skriva eget namm?! Jag har jobbat med Mats på kyrkogården en tag, jag tycker att han är trevlig och schysst och det är hans famil också! Fattar inte vad vad ni/vi Syrian/Irakier/Finnar osv. är mot dom? Synd att alla svenskar är inte som familjen Dellsjö, dom är inte rasistiska mot oss!
f.d. Arbetsplats-skyddsombudsman på kyrkogården
Mikko Bärling
Tack mikko det värmde.
Skrivet 5 jun 2009 21:15 dd (Ej registrerad)
Ha ha Södertälje "Nya rosengård"
:-D
Skrivet 5 jun 2009 21:33 jalla jalla (Ej registrerad)
HAHAHAAAAAAA DAGENS SKÄMT !!!!!!!!!!
hahahaaaa haahaaaaa ...........................................................................................................................................................................................
Skrivet 5 jun 2009 21:34 Arnold (Ej registrerad)
Det är första gången jag hör att kyrkan tar oblaten från munnen! Och det måste jag säg att det är f-n mej på tiden. Det skulle dom ha gjort för trettio år sedan, då hade Södertälje varit en helt annan stad idag. Tack för det fria ordet.
Skrivet 5 jun 2009 21:36 ärkebiskop.... (Ej registrerad)
Kan du komma till RONNA också och lära folk hur man kastar sopor i sopnedkastet också! SNÄLLA SNÄLLA SNÄLLA !!!!
Allt hamnar på gatan i dagens läge !
Skrivet 5 jun 2009 21:40 ar (Ej registrerad)
det är mycket snack om ungarna men deras FÖRÄLDRAR har också ansvar dom vet säkert vad dom är för slags ungar men dom erkänner det aldrig för deras barn gör inte sånt.
jag har hört så många gånger att det är inte deras ungar det är någon annans.
jag har aldrig hört att dom erkänner sina barns fel och brister
eller så törs dom inte, dom kan få deras kompisar på sig då är det lättare att inte lägga sig i, dom är sysselsatta med vad skiter dom i
Skrivet 5 jun 2009 21:47 nisse (Ej registrerad)
lilli (Ej registrerad) skrev: Säg till dom oxå att låta andras ägodelar vara ifred.
Min son blev av med fyra märkes mössor.
Lär dom vad är mitt och vad är ditt.......
Jag har nog fel citerat dig ber om ursäkt.
Skrivet 5 jun 2009 22:04 ccl (Ej registrerad)
Det är väl föräldrarnas uppgift, att hålla ordning och reda på sina ungar. Kan då vara bra att föräldrarna får hjälp från biskopen
Skrivet 5 jun 2009 22:22 f.d. Arbetsplats-skyddsombudsman på kyrkogården (Ej registrerad)
Mikael Savemark och några andra!
Varför du/ni måste dra politit med till detta?? Dom är alla lika,,,lovar och lovar och sen tiger och juger!!
Jag höijer hatt till dig Mikael, du skriver med dit namm allafal.
f.d. Arbetsplats-skyddsombudsman på kyrkogården
Mikko Bärling
Skrivet 5 jun 2009 22:25 Zral Nosh (Ej registrerad)
Ursäkta, men när en biskop, en skämtfigur från ett i majoritetens ögon konstigt religiöst samfund erbjuder POLISEN I SVERIGE hjälp för att ta itu med ligister är inte detta då ett tydligt bevis för att Sverige under SOCIALDEMOKRATERNA misskött flyktingpolitiken på ett sätt som kastar oss århundraden tillbaks i tiden till en situation med metoder som verkligen inte känns svenska och blir till en mycket farlig utveckling för den svenska demokratin?
Skrivet 5 jun 2009 23:19 6:e Juni (Ej registrerad)
Men sluta då med att lära era barn att Svenskar behöver ni inte lyssna på och respektera i era kyrkor. Sluta då med att hjärntvätta era barn att det är ni som kommer ta över S-tälje, och då behöver ni inte bry er om vad dom dumma Svenskarna tycker... Sluta då med den omvända rasismen. Sluta då att behandla våra kvinnor som ho*'*r. Sluta då att bete er som att ni är kvar innan stenåldern. Sluta då tyck så synd om er själva. Sluta snacka om att det är en klick på 30 st som missköter sig, både ni och vi vet att så inte är fallet. Ni lär ju era ungdomar redan från tidig ålder att ni står över oss. Anpassa er eller dra!
Skrivet 6 jun 2009 00:44 Queen (Ej registrerad)
Det var jävlar i mig på TIDEN. Har länge efterlyst ett starkare offentligt engagemang från syrianska kyrkan som faktiskt sitter på en hel del outnyttjad makt. Nu kan man hoppas att de går vidare med att tala om att det inte är ok att trakassera folk som är handikappade sjuka eller avvikande på nåt annat vis, och att dessa människor också ska behandlad med respekt, istället för att kastas sten på. Kyrkan har ett enormt ansvar för folkbildningen i den syrianska gruppen.
Skrivet 6 jun 2009 00:57 Trött på sånt här (Ej registrerad)
Hypnotiserad av TiLa (Ej registrerad) skrev: Det får ett tragikomiskt skimmer genom att familjen Dellsjö beskrivs som svenska bröder och systrar, i skarp kontrast till tystnaden runt familjen Moor.
Hursomhelst är det en bagatell. Ortodoxa kyrkan är inte ansvarig för ungdomskriminalitet i socialt belastade områden. Inte heller för de attityder som ungdomar uppvisar i skolorna (inte ens om dessa har en religiös bakgrund). Detsamma gäller pingströrelsen och alla andra sekter.
Detta är samhällsproblem. Det framstår som uppenbart att samhället, i form av myndigheter så som t.ex. socialtjänst och rättsväsende, saknar metoder eller resurser att bekämpa problemet. Lika uppenbart som besvikelsen från innevånarna som förväntar sig att man skall lösa saken. Lösningen kan bara vara att utrusta samhället med fungerande metoder och ändamålsenliga resurser.
Bollen tillbaka till berörda myndigheter. Vi förväntar oss att ni löser detta. Vad behöver ni för att lösa problemet? Kom igen, jag vet att ni läser LT och att ni är frustrerade.
Det är ju oerhört märkligt att när någon erbjuder sig att hjälpa till (om än med lite okonventionella metoder) så dyker folk som du upp och tackar nej?
"Det är samhällets problem, det är samhällets problem bla bla bla..." Vill du LÖSA PROBLEMET eller vill du BARA HACKA PÅ SAMHÄLLET?