Nyheter

Publicerad 25 november 2008 Uppdaterad 26 februari 2009
Textstorlek 1 2 3

Muslimer flyr Södertälje efter hot

De har jagats och trakasserats för att de är muslimer. LT träffar familjen en kväll i deras hem i Hovsjö – en stadsdel de förknippar med rasism och hat.

Relaterat

I Hovsjö bor Fathime och Ali med sina tre barn. Utanför den låsta
lägenhetsdörren väntar en verklighet som familjen aldrig kunde ana sig till när de 2006 flyttade till Hovsjö från Skåne. Att de flyttade dit berodde på att Fathime fick jobb i södra Stockholm, men inga lediga lägenheter fanns att få annat än i Södertäljestadsdelen Hovsjö.
– Vi har bott i en liten ort i Skåne och i andra delar av Sverige, men aldrig har vi mötts av sådan rasism som här. Svenskar och andra grupper har det aldrig varit problem med, men här skriker syrianerna “muslim­jävlar” och “jävla Muhammed och bin Ladin” efter oss, säger Ali, som gett upp.

Nu vill familjen flytta och söker bostad i norra Stockholm. Redan har flera andra muslimska familjer flytt Södertälje och en muslim de känner fick nyligen en
tårgasfackla slängd på sin balkong. Bakom dåden står barn och ungdomar till assyrier­/syrianer som själva invandrade för ett par årtionden sedan.
– Vi försöker förklara för människor här att de flesta muslimer inte är fundamenta­lister, men det går inte. När vi går till affären kan det stå vuxna syrianer där som
säger: “Ni skapar problem överallt”. När vi är på föräldra­möte på skolan, sätter sig
syrianska familjer långt bort från oss.

Fathime var på väg hem genom Hovsjö när ett dussin ungdomar i 14-15-årsåldern fick syn på henne och attackerade med ägg och skrek “jävla Muhammed”. Vid ett senare tillfälle ansatte samma gäng både Ali och Fathime genom att skrika “muslim­jävlar” och lysa med ett lasersikte på dem – ett sådant sikte som “Lasermannen” använde när han besköt invandrare på 90-talet.
– Jag sa åt dem att sluta, men kunde inte göra något eftersom de var elva stycken, säger Ali, som nu samlat flera muslimska familjer för att gemensamt gå till polisen. 

Södertäljes politiker fördömer rasismen mot muslimer i Hovsjö.
– Det här tar vi starkt avstånd ifrån, säger Besim Aho (s). 
Situationen i Hovsjö är något flera Södertäljepolitiker tar avstånd ifrån. De menar att människor inte får bli behandlade så, oavsett varifrån de kommer eller vad de tror på.
– Sådant här förekommer i hela världen och det måste vi stoppa. Vi måste skapa och värna om ett samhälle som blir ett folkhem för alla, oavsett kön, religion och sexualitet, säger Besim Aho (s).
Han får medhåll av moderaten Metin Ataseven.
– Det här är ett gäng som inte vet vad de ska göra med sin tid och som därför ägnar den åt att förstöra för andra. Jag vet inte vilka de är eller hur gamla de är, men det måste få ett slut. Alla slags trakasserier är fel, oavsett vilka som utsätts, säger han.

Fotnot: Namnen är finge­rade.

Publicerad 25 november 2008 Uppdaterad 26 februari 2009
Textstorlek 1 2 3

Senaste kommentarerna:

Skrivet 25 nov 2008 09:22 Dave (Ej registrerad)

När tibetaner ogillar kineser och visar sin reaktion tycker alla det finns förståelse, när palestinier jagar judar ursäktar man det med "det blödande såret palestina", när svarta ogillar kör iväg vita talar man om kolonialismen... men så fort assyrier/syrianer gör EN sak kastar alla bensin på elden. Ingen talar om att assyrier/syrianer drabbades och idag drabbas av mer mord än tibetaner, mer förtryck än palestinier, har drabbats av mer slaveri än svarta och mördats mer än alla andra... självklart är det då svårt för syrianer att återigen se muslimer som sina grannar... först kan muslimer se till att be om ursäkt, så kan vi se om vi vill förlåta...

Skrivet 25 nov 2008 09:34 36 (Ej registrerad)

Dave, din kommentar är fantastisk. Här har vi det essentiälla. Bra Dave, bravissimo!!!

Skrivet 25 nov 2008 09:35 James (Ej registrerad)

HOVSJÖ I VÅRAT HJÄRTA SYRIANER ÄR BÄST!

Skrivet 25 nov 2008 12:24 MS (Ej registrerad)

förekommer överallt i världen där det då finns Assyrier/syrianer, eller? Är det så man ska tolka situation Bessim?

Nyfiken nu.

Multipel Skepsis

Skrivet 25 nov 2008 12:25 SKAFFA FAKTA (Ej registrerad)

SNÄLLA NÅGON VAD GJORDE MUSLIMERNA FÖRR I MELLANÖSTERN MOT KRISTNA MÄNNISKORNA?DE ÄR JU KNAPPT DE KRISTNA GÖR MOT ER JÄMFÖRT VAD NI GJORDE.
SEN EN SAK TILL SVERIGE E JU KLASSAT SOM KRISTET.
SLUTA TYCK SYND OM ER MUSLIMER,SE VAD BIN-LADEN GJORDE MOT USA?RENA BOMBERIET

Skrivet 25 nov 2008 12:28 Utvisa familjer (Ej registrerad)

Det här är ju hemskt. Eftersom alla är flyktingar, de ska vara tacksamma att de är här i Sverige. Varför ska människor vara så elaka? Ingen annan har rätt till att säga åk hem,försvinn än svenskar. Jag vet att syrianer är uppväxta med hat mot muslimer. Det har jag hört med mina egna öron, hur föräldrar uppfostrar hat. Hemskt, att hatet följer med till sverige. De muslimer kan inte ansvara för det som deras diktaktorer och politiker har gjort mot kristna. Jag tycker att poliser borde ta dessa ungar, och utvisa hela familjen. Vill de ha krig med muslimer kan de lika väl åka hem till sitt hemland och kriga där.

Skrivet 25 nov 2008 13:24 Kalle K. (Ej registrerad)

Elitmänniskorna i Södertälje med Bessim Aho och A-Lago i spetsen tar kraftfullt avstånd ifrån denna form av rasism, det är viktigt att förstå...
Men det är nästan viktigare att förstå att "avståndstagandet" betyder bara att dom själva inte vågar lämna fina villan och åka ut i de ghetton som man skapat!

Skrivet 25 nov 2008 15:10 din (Ej registrerad)

lyssna de gör så för att när syrianer och andra kristna bodde i sina hem länder så va de muslimer som gjorde så mot dom men inte alla men iaf dom slog sönder dom mm. drf gör dom så men de inte rätt men man tänker så säkert

Skrivet 25 nov 2008 15:18 En arg svensk (Ej registrerad)

Seriöst nu är det dax att gör något åt den här sk-ten. Jag som svenska har tröttnat på¨att ständigt vara rädd när jag går ut. Man ju inte om man blis skjuten el våldtagen. Jag hoppas att södertälje kommun börjar rensa upp bland sk-ten som finns. Det är inte vi svenskar som är rasismer utan ni som invandrar här. Enligt er så är det rasistigt att lyssna på den svenska nationalsången. Den är skriven för att symbolisera vad sverige handlar om. " Ja, jag vill leva, jja vill dö i norden". Om det inte passar så flytta tillbaka då.

Skrivet 25 nov 2008 15:18 Vem bry sig (Ej registrerad)

Var nånstans är ni bästa? Och titta bara hur Hovsjö ser ut,ingen vill bo där om man kan välja.

Skrivet 25 nov 2008 15:21 HAHA (Ej registrerad)

FLYTTA DÅ

Skrivet 25 nov 2008 15:21 BA (Ej registrerad)

Vad skall vi svenskar be om förlåtelse för??
Vi svenskar som av er syrier-syrianer-assyrier, kallas för svennejävlar och våra flickor för svennehoror vad har vi gjort er ? Mer än att bjudit på bostäder, socialbidrag och fristad. Våra barn har fått skaffa lägenheter i andra kommuner de vågar inte längre bo kvar varken i Ronna, Hovsjö. Nu ger ni er på muslimer, som förtryckt er säger ni, men tala om vad har vi Svenskar gjort för ont som rättfärdigar er att ge sig på oss. Vi som försörjt er under många år.

Skrivet 25 nov 2008 15:22 si (Ej registrerad)

Dom vill ha bort oss svnskar också från Hovsjö..Jag blir kallad både svennehora och jävla svenne..

Skrivet 25 nov 2008 15:23 M (Ej registrerad)

Du vinklar alla dina inlägg väldigt underligt. Dina visor börjar bli en aning påfrestande.
Är det du och Gunnilla B som sitter och kokar ihop dåliga inlägg hela dagarna?
Skaffa dig ett jobb och gör något vettigt av ditt liv.

Skrivet 25 nov 2008 15:23 pelle (Ej registrerad)

d finns smyg rasister överallt i alla samhällen...som någon tidigare skrivit i sin kommentar så hade en kristen utsatts för exakt samma sak i ett muslimskt land så kom inte hit o snacka en massa sk-t om syrianer..för svenskar e lika kristna som "syrianer"..min kompis bad mej lägga till en sak : utan syrianer skulle ni inte få god kebab o pizza när ni e fulla efter krogen

Skrivet 25 nov 2008 15:25 En arg svensk (Ej registrerad)

Fort på min fösta kommentar: " Ja, jag vill leva, ja vill dö i norden". Så pasar det inte att följa våra lagar så är det bara att flytta tillbaka.

Skrivet 25 nov 2008 15:29 MS (Ej registrerad)

Jo vi har ju den situation också! Vi Svear" har ju tom farit korsfarare o inte bara Vikingar.........och i vårt tur så där runt 1100 blev vi vad.........och vad är vår nation grundat på och varför? Och inte hade vi varit Svea idag om inte ovan skett........ett litet aspekt till förstås. Och kanske när man kommer från Mellan Östern där det pågår Vad? I vems namn? Jahve eller" Allan", oops ALLAH

Fråga alla sidor !

Dock har jag en fråga till Assyrier/Syrianer, Är inte ni välrenommerade för att vara familje orienterade och dominanta? Om så så synes mig att Ni kan lösa denna problematik själva om ni är VUXNA uppgiften! Sätt ut ett eget råd på plats........

mv
Multipel Skepsis

Skrivet 25 nov 2008 15:30 gmp (Ej registrerad)

Alla ska vara lika välkomna här i Sverige och få samma respekt. Det finns inte någon som har rätt att förfölja någon som helst grupp här i Sverige på grund av oförrätter som hände för många år sedan och framför allt på andra sidan jorden.

Skrivet 25 nov 2008 15:32 wiem (Ej registrerad)

Våra föräldrar kom hit för att slippa dom inte kom ¨våra föräldrar hit för att sedan några år efter få en massa av dom som grannar. VI är stolta över vår historia men aldrig att vi går o krigar där o dödar. Vi dödar ej männsikor det är emot vår religion iskillnad från dem där dom får döda i sin religions namn. Vi flydde för att fortsätta kunna vara syrianer o nån kurd/turk

Skrivet 25 nov 2008 15:36 Bo Landin (Ej registrerad)

Är det detta flyktingmottagande som Södertälje är så hyllad och skulle få ett pris för!?
Det hela är så ogenomtänkt från ansvariga från början. Blanda olika kulturer och religoner är dömt att misslyckats , då blir det en riktig soppa som är svår att få bra!! Det är klart att en sossar måste brösta upp sig åh det här har vi gjort bra bla,bla ,bla.... Vi pratade om detta på jobbet för 10 år sedan. Blanda aldrig olika religoner på samma ställe! Det är oliktänkande inom religonen som ligger bakom de flesta krigen i världen . Irland (IRA) Mellanöstern forna Jugoslavien osc....det finns så mycket som helst.
Jag har sagt det förr, Anders Lago är mannen som förstörde Södertälje....

Skrivet 25 nov 2008 15:44 S (Ej registrerad)

Tro mig de går aldrig att stoppa dom här grabbarna.grabbarna ringer till polisen o när polisen kommer in i hovsjö så blir dom anfalla av 20 grabbar som kastar ägg och snöbollar.här om dan så ja typ 10-16 grabbar som gjorde något mot securitas,sedan jagade securitas dom och fick aldrig tag på dom.. vrf? för han inte har någon chans.. om ja va securitas så skulle ja sicka dit polisbilar.vad gör han ,han åker efter dom och fick inte tag dom. EN SAK: DE GÅR ALDRIG ATT STOPPA UNGDOMMARNA FRÅN DE HÄR.

Skrivet 25 nov 2008 15:45 CA (Ej registrerad)

Vad har det med dessa stackars människor göra? Om alla tänker så att man hela tiden ska igen så kommer det aldrig att upphöra. Dagisfasoner... Sluta älta och se framåt istället! Vi lever i ett underbart land!

Skrivet 25 nov 2008 15:48 sdfgh (Ej registrerad)

invandrare = person som utvandrat från ett land och kommit till ett nytt. Dom flesta av dem är svenskfödda, så hur kan du kalla alla dem för invandrare?

Skrivet 25 nov 2008 15:49 MS (Ej registrerad)

o utan oss efter krogen skulle ni inte haffa arbete, en del av er ialla falla tjäna micket bra på oss svenskar.......eller hur kompis!? SALUTE to JESUS!

AMEN

"HICK"

suck my " "?

KEBAB?

Multipel Skepsis

Men fakta kvarstår NORDBOR Vi äro i majoriteto Kristna. vi fullföljer ju traditionerna, Vi är i praktik FÖDDA KRISTNA; DÖPAS; TRO, HOPP, KÄRLEK, VIGSEL, "KNODDS", ta hand om morsan o farsan på åderdomshem, skatta, skita o dö!

Skrivet 25 nov 2008 15:59 Gingis Khan (Ej registrerad)

Alla som kommer till detta land ska veta att vi är på neutral mark om man har varit förtryckt så ska man inte ta ut det på andra. Man ska lära sig av historien inte upprepa den. När vi inser detta då kan vi gå vidare eller så tar vi upp gammalt groll och förstör komunen ocg blir nästa BAGDAD . varför ska man vara så trångsynt att man inte kan släppa saker och tin och att man tar upp detta i ett annat land Om det nu var turkar som förtryckte "Syrianer" då ska man ta upp striden i TURKIET INTE HÄR

Skrivet 25 nov 2008 16:00 Margaretha (Ej registrerad)

Bo Landin, ett utmärkt inlägg..du fick med allt jag hade velat säga..TACK!!!

Skrivet 25 nov 2008 16:03 Kristen (Ej registrerad)

muslimer gör samma sak med kristna och nästan värre också!!!!
i mellanöster`n dödas det tusentals kristna av hisbolah. jag tycker det är jättedåligt av LT att skriva något sånt för att det är dem kristna som drabbas mest av muslimer i mellanöstre´n och europa.klaga inte ni muslimer för att ni är inte alls bättre!!!!

Skrivet 25 nov 2008 16:05 BA (Ej registrerad)

Vad skall vi Södertäljebor be om förlåtelse för???
Vad har vi gjort er mer än att ni fått våra bostäder, socialbidrag och fristad här i Södertälje. Våra barn har flytt staden dom bor i kommuner där ni inte bor. Dom vågade inte bo kvar här i Södertälje. Men tala gärna om vad vi har gjort för ont som förtjänar dessa trackasserier från er Syrianer/ Assyrier eller Syrianer.

Skrivet 25 nov 2008 16:11 90% muslimer i Syrien (Ej registrerad)

Utan er ingen KEBAB???? Roligaste jag har hört! Det var turkar som har hämtat hit kebab mm. Turkar har jobbat hårt här i Sverige. Äkta turkar och inte syrianer från turkiet!

Skrivet 25 nov 2008 16:13 Bad Burrito (Ej registrerad)

Vad är det för lowlife ungdomar??? Trakasserar barnfamiljer!!!???? Vilka hard core gangsters... vilka tuffa killar....losers.

Skrivet 25 nov 2008 16:19 erik (Ej registrerad)

ja, det är väl inte bara muslimer som blir utsatt för rasism, det är även svenskar som blir kallade för ***** svenne osv osv ..

Skrivet 25 nov 2008 16:23 iskall bäver dans (Ej registrerad)

så sant, dock vet jag inte bara om det var anders, men jag tror han är en stark orsak till detta ja.. de har blivt alldeles för mycket.

Skrivet 25 nov 2008 16:25 sajjkos (Ej registrerad)

Vilket folk ni är som klagar på syrianer jag har läst lite från några olika inlägg från olika personer... Innan ni klagar på syrianer läs mitt först--
Är det någon som vet varför syrianer kom till sverige och övriga länder i världen?? syrianer och assyrier kom till västvärlden för att muslimer drev ut oss från våra hem i Turkiet syrien irak iran och många länder år 1915 dödades flera miljoner kristna i turkiet och det var ca 1,5miljon syrianer som mördades nästan utrotade hela den syrianska folket Och sverige är så töntigt land att dem inte äns erkänner att detta hänt och pratar nästan inte om det slutet av 1960talet så blev de allt för tungt för kristna i mellanöstern att bo kvar efter att dem mörda våra präster vanliga personer våldtog kvinnor mördade småbarn dödade män tog små flickor som dem sedan hjärntvätta till muslimer och påstodd att dem var deras föräldrar drev ut dem från deras hus

Skrivet 25 nov 2008 16:25 FÖRBANNAT LESS URSVENSK KVINNA (Ej registrerad)

Här i Sverige råder religionsfrihet....passar inte det dig och ditt folk så dra någon annanstans!!! Jag är URSVENSK och så j-a trött på er
j-a RELIGIONSRASISM.........dina föräldrar har flytt från muslimerna skriver du och nu vill ni inte ha dem hos er...är du säker på att det var just dessa muslimer som bråkat med din lilla mamma och pappa??????...flytta för f-n tillbaka då....om det inte passar,
vi vill INTE HA ERT J***A BRÅK HÄR!!!!!
Helt sjukt att urbefolkningen i detta land ska behöva dras med
er j-a skit ni släpar med er i bagaget......FY F-N!!! SKÄMS PÅ ER

"Vi dödar inga" skriver du.......Kanske inte men, nästan skulle jag vilja påstå....det är massmisshandel, hammarslag och knivhugg i ryggen......rena turen att det inte blev till dödsfall!!!

Nädu, ta nu lilla mamsen och papsen och dra till Sibirien, där tror jag att ni slipper allt och alla som ni hatar!!!

Skrivet 25 nov 2008 16:42 J.B (Ej registrerad)

Problemet i Södertälje verkar vara Assyrer/Syrianer.

Skrivet 25 nov 2008 16:51 religionsfrihet....för vem ? (Ej registrerad)

Håller med Bo Landin om att flyktingmottagandet är så ogenomtänkt som det kan bli! Att Södertäljes politker sedan har mage att ta emot pris för sitt mottagande är skamligt! Politikerna kan stå där och le mot fotograferna medan flyktingarna själva får springa mellan äggen som kastas mot dem! SKANDAL! Sedan kan Pertoft och hans mångfaldhetsberedning prata om vilka lika villkor vi skall ställa på ALLA Södertäljebor - själva har vi konstaterat på gräsrotsnivån att rasismen hos de redan etablerade "flyktingarna" har funnits sedan år tillbaka. Den rasismen har varit vänd mot oss svenskar, och nu har man fått nya måltavlor i muslimska flyktingar. Attityder och värderingar kan inte lagstadgas bort....så vad gör man då !?

Skrivet 25 nov 2008 16:52 Stolt Syrian (Ej registrerad)

Jag som syrian skäms över att läsa detta! Jag förstår inte hur vissa är så hatiska!

Jag har inte blivit uppfostrad med hat. MEN jag vet vad muslimerna gjorde mot oss för ca 100 år sedan(bland annat) och jag glömmer det aldrig!!!!, men jag tar det inte på fel sätt. De som gjorde så mot oss syrianer/assyrier är ju inte samma människor! Det gäller att man förlåter varandra! Vi är ju alla människor och vi ska kunna leva med varandra.

Men om politikerna vore normala så placerar man inte denna familj mitt bland alla syrianer i hovsjö!

Till alla snorungar som skämmer ut vår folkgrupp... DET ÄR SYND OM ER! KALLA ER INTE KRISTNA!

Skrivet 25 nov 2008 16:58 Tihe Suryoye (Ej registrerad)

nu ska alla Svenskar plötsligt tycka synd om alla Muslimer åh stackars Muslimer de är förtryckta åh vi måste göra något mot den Assyriska folkgruppen.Svensk media rapporterar ingenting om vad Muslimerna gör mot de Kristna i Mellanöstern med bombade Kyrkor och Kristna som mördas och förföljs och drivs ut från sin mark som Muslimerna är skyldiga till men detta mitt kära folk ignoreras helt av Svenskarna.Säg mig vilket Muslimkt land har Demokrati och frihet och respekt för sina minoriteter??? De allra flesta Kristna Irakier som flyr till Sverige vet att enbart Södertälje är vi välkomna till men om jag vore Muslim så skulle jag välja Malmö eller Rinkeby eller Tensta.när mina Kristna bröder o systrar mördas i Irak i Turkiet i Libanon tror ni då att jag ska gilla Muslimer o ta de i hand glöm det aldrig i livet.Den dagen Mellanösterns alla Muslimska länder ber om förlåtelse för allt ont de åsamkat de Kristna och erkänner folkmordet o välkomnar oss tillbaka o garanterar beskydd av de Kristna.

Skrivet 25 nov 2008 17:02 Johanson (Ej registrerad)

Ja håller inte riktigt me denna artikel

Skrivet 25 nov 2008 17:06 Tihe Suryoye (Ej registrerad)

titta på Tyskland de tog sitt ansvar för Förintelsen och bad Judarna om ursäkt och betalade skadestånd för alla oförrätter de åsamkat Judarna.
men Muslimerna har inte bett de Kristna om ursäkt och respekterat deras rättigheter att just vara Kristna eller ens betalat skadestånd men om ni tror att vi kommer att vara tysta och inte kräva våra rättigheter så tror ni fel vi kommer aldrig att glömma det förgångna som Muslimerna gjort mot oss.
Muslimerna måste ställas till svars för allt de gjort de Kristna och äntligen i vår historia lever vi i länder där vi kan fortsätta kämpa för våra rättigheter.
och ni som säger åk ner till Mellanöstern o kämpa för era rättigheter då säger jag er om vi hade en militärmakt som heter duga så som Israels då skulle vi utan tvekan försvara oss men vi har inget att sätta emot Muslimerna i Mellanöstern men kanske en vacker dag när vi skaffat oss makt o rikedom för att kunna återvända o bygga upp en egen Kristen nation.

Skrivet 25 nov 2008 17:12 ateisten (Ej registrerad)

Med alla syrianer/assyrier som vi har här i stan lär vi i alla fall slippa minareter....

Skrivet 25 nov 2008 17:26 Elias (Ej registrerad)

Till er som bekänner er som svenskar. Jag förmodar att ni är samer eller? Vad vill syrianer ha sagt med att muslimer driver dem ur turkiet osv? Muslimer är INGEN folkgrupp; utan en religion. För saklighetens skull är det bra att saker benämns efter dess rätta mening. Varför inte ta upp Kurder som inte ens få tala sitt språk i Turkiet? Till den personen som sade att Sverige var ett kristet land. Är året fortfarande 1523 må tro? Att muslimer skulle ha förtryckt kristna måste på något sätt vara syrianers historiska tolkning. Vad gäller er kristna syrianer vill jag bara säga att det är en skymf mot den kristna trosuppfattningen att ni inkluderar er i denna skara. Sa inte någon något om att vända andra kinden till? Vad gäller Bin Laden så skäms jag som muslim att sådana personer skall smutskasta Guds religion och kriga i Hans namn. " Den som söker kunskap han skall finna; de andra skall gå i blindo".

Skrivet 25 nov 2008 17:33 Tänk (Ej registrerad)

Det är sånt tänkande som gör att det aldrig kommer att bli nån lösning på det här problemet..I min enfald så trodde jag att alla människor som flytt problemen i sina hemländer ville leva ett lugnt och tryggt liv .Det är patetiskt att höra om gamla oförätter som inte kan glömmas..
Tänk om vi svenskar t ex skulle gå och titta snett på Danskar för att vi har legat i krig med dom för över 100 år sen, hur f-n skulle det se ut?
Dags att mogna..

Skrivet 25 nov 2008 17:55 Lingon (Ej registrerad)

Haha ja pizza är ju verkligen syrianskt :)

Skrivet 25 nov 2008 18:14 hassan baksi (Ej registrerad)

"utan syrianer skulle ni inte få god kebab o pizza när ni e fulla efter krogen ... " kebab är muslimskt mat och pizzan är från italien,sug på den du... jag vill att det ska bo fler muslimer och färre syrianska gangsters i stälje...

Skrivet 25 nov 2008 18:15 ivo (Ej registrerad)

Syrianer,nu är ni i Sverige inte i Syrien eller Turkiet,eller?

Skrivet 25 nov 2008 18:24 Pecka (Ej registrerad)

Kanske för att de FORTFARANDE vägrar att kalla sig svenskar, trots att de kom hit i mitten av 70-talet? Det är bara svenska batikhäxor som tror på multikulturens förträfflighet, resten har insett att det aldrig kommer att bli något av det. Alla folkslag tyr sig till de sina, varför låtsas som nåt annat?

Skrivet 25 nov 2008 18:29 Pecka (Ej registrerad)

Och i Kina äter de hundar...

Inse att det är helt oväsentligt vad folk gör i andra länder, att vi ska behöva importera tusenåriga osämjor är helt förkastligt. Man spottar på Sveriges gästfrihet som utan förbehåll öppnat sin famn och gett människor en fristad från just dessa urgamla trätoämnen. Skäms, för h-vete!

Skrivet 25 nov 2008 18:30 M (Ej registrerad)

ja situationen i södertälje speglar ju inte verkligheten...
muslimska invandrare är ju överlägset många fler, och kriminella bråkstakar i den muslimska gruppen är ju avsevärt många många fler än den lilla syrianska kriminella gruppen i södertälje... utanför södertälje så finns det inte så mycket för dessa grabbar att hämta.
om dom nu hatar muslimer så mycket så kan dom ju åka till t.ex rinkeby/tensta eller alby/fittja och uttrycka sitt hat där... så får vi se hur det kommer att gå... fegt att ge sig på försvarslösa barnfamiljer!

Skrivet 25 nov 2008 18:30 15år trött på er (Ej registrerad)

"det här är så hemsk det här är sverige" uppför er som svenskarna gör då.. ni gnäller och gnäller och gnäller men ni kan fan inte ta ansvar att göra något åt saken..

Skrivet 25 nov 2008 18:35 Inte bara "Ögontjänarekristen" (Ej registrerad)

"Kristna behandlades på samma sätt...."Ja då är det ju OK att bete sig som svin.

Kanske dags att släppa historien och fokusera framåt istället och börja försöka integrera istället för att stärka sin egna identitet genom att hata andra.

Fast det klart kanske man skulle börja spöa på alla danskar man ser för att ge igen för Stockholms blodbad på 1500-talet......

Vad gäller att vara kristen är det väl det största skämtet...Kristenhet visar man inte genom att hänga på sig så stora kors som möjligt, för att sedan bete sig som svin och bryta mot allt som står i Bibeln när inte föräldrar/kyrkan tittar på - utan genom sitt sätt att vara!

Fast man börjar ju bli luttrad och inser snart att detta är en omöjlig diskussion eftersom de som behöver ta åt sig förmodligen inte förstår ett smack och bara hänger sig åt sitt hat som kommer från middagsborden i hemmen. Det är ju knappast något dessa ungdomar själv kommit på??
Här har nog Besim en hel del att jobba med.....

Skrivet 25 nov 2008 18:54 Svenne brud (Ej registrerad)

Vad fasiken är skilnaden mellan Assyr/syrian?är det inte samma folk typ?
Förklara gärna för jag är så nyfiken på det

Skrivet 25 nov 2008 19:06 Urless (Ej registrerad)

Vad är det som gör att vissa i den här stan tror att de kan behandla andra människor hur som helst?
Tycker som en tidigare insändare att vräk dessa familjer från sina lägenheter om man inte kan uppföra sig. Det är upp till föräldrarna att ta hand om sin avkomma.
Passar inte det så är det bara att lämna landet! Men vart skulle ni då ta vägen? Låt dessa muslimer vara ifred och ta hand om ert eget skit istället.
Ni är inte ett dugg bättre än nån annan och har inte mer rättigheter än nån annan heller! Det här landet har varit vänliga nog att ta emot er när ni hade problem och det ska ni bara vara tacksamma för. Visa då samma respekt för andra grupper.
Det är på tiden att politikerna i den här stan börjar ställa krav på dessa grupper som jävlas med andra och inte stoppar huvudet i sanden och tror att det här ska gå över.
Så vakna Anders Lago och co för snart är det val igen och den här gången tror jag inte att ni sitter kvar.
Som man bäddar får man ligga..........

Skrivet 25 nov 2008 19:28 Abo Antar (Ej registrerad)

allså va ee det här..åk upp till andra muslimska områden och se vad som händer med den kristna minnoriteten där! Det som händer i Hovsjö är ingenting jämfört med det där....lt vill fortfarande bara smutskasta syrianerna....

Skrivet 25 nov 2008 19:31 Lärare (Ej registrerad)

Alla som kommit till Sverige måste helt glömma alla gamla stridigheter. Det är helt oacceptabelt att assyrier/syrianer attackerar muslimer i Sverige och som i detta fall hotar en muslimsk familj. Gör man det har man förverkat sin rätt att vara här och skall straffas och utvisas. Lago och polisen måste här ta i med hårdhandskarna. Se bara hur dessa gäng har förstört Lina. Helt skandallöst! Märkligt att detta kan ske eftersom assyrier/syrianer sedan länge är väl etablerade i Södertälje med idrottsföreningar och affärsföretag. Men ynkligt är det!

Skrivet 25 nov 2008 19:37 J.B (Ej registrerad)

Vad händer Lago? Mångkulturellt? Fixa!

Skrivet 25 nov 2008 19:44 Anders Berglund (Ej registrerad)

Det är inte hovsjöbolaget utan snarare Sverige som ska vräka dessa individer. Anders Berglund

Skrivet 25 nov 2008 19:49 L.P (Ej registrerad)

Anders Lago.
När ska du ta ditt ansvar för Södertälje?
Du har öppnat dörren för allt o alla.
Ska man behöva pass när man kommer till Södertälje.
Ni som ska flytta behöver ni hjälp att packa??
Mvh L.P

Skrivet 25 nov 2008 20:00 Verdan (Ej registrerad)

"Han får medhåll av moderaten Metin Ataseven.
- Det här är ett gäng som inte vet vad de ska göra med sin tid och som därför ägnar den åt att förstöra för andra. Jag vet inte vilka de är eller hur gamla de är, men det måste få ett slut. Alla slags trakasserier är fel, oavsett vilka som utsätts, säger han"

Eller hur!

Skrivet 25 nov 2008 20:17 Nordirländaren (Ej registrerad)

Måste säga till Bo Landin att konflikten på Nordirland inte är ett religiöst krig. Konflikten har sin grund i vilken NATIONALITET som ska ha makten över Nordirland och att den ena gruppen diskriminerats och förtryckts av den andra politiskt och främst ekonomiskt. Däremot råkar den irländska minoriteten som bor på Nordirland vara katoliker och den brittiska majoritet som bor på Nordirland är protestanter. IRA riktar därmed inte sitt våld mot protestanter generellt utan mot britter på samma sätt som de paramilitäriska brittiska (protestantiska) grupperingarna inte attackerar katoliker från exempelvis italien eller frankrike. I Sverige har vi av någon anledning målat upp en bild av ett religiöst krig men detta är altså felaktigt. Jag är inte lika insatt i de andra konflikterna men det jag satt mig in i så grundar sig de flesta i ekonomiska faktorer och nationalism snarare än religion.

Skrivet 25 nov 2008 20:32 En som lessnat (Ej registrerad)

Seriöst människa det finns idioter bland oss alla. Fattar inte du att en inställing som din är det som gör att hatet bara fortsätter? Mitt hemland Polen har också en väldigt tråkig o mörk histora bokom sig. Betyder det att jag ska hata alla tyskar och ryssar? Ska jag t.o.m hata svenskar för dom krigade också mot mitt hemland en gång i tiden? Inser du hur puckat det låter? Människor tänk över vad f*n ni håller på med!

Skrivet 25 nov 2008 20:33 100 procent Finländare (Ej registrerad)

Det enda trevliga människor, jag mött i Södertälje är Muslimer.
Nästan alla andra är högfärdiga.

Skrivet 25 nov 2008 20:42 Liten (Ej registrerad)

Ska alla muslimer be om ursäkt för det? Även de som inte har gjort något? Är det deras fel och ansvar.

Är det alla syrianers fel att en del är idioter som springer runt på stan och misshandlar folk? Eller är det bara okej att generalisera om muslimer?

Skrivet 25 nov 2008 20:46 Liten (Ej registrerad)

Det är fortfarande inte okej att trakasera andra människor. Tycker du att det är "kristligt" att bete sig så här?

Skärp er. Det är inte okej att ge sig på folk för att de har en annan religion än er.

Skrivet 25 nov 2008 20:49 Liten (Ej registrerad)

Tycker du att det är ett "kristligt" beteende? Jag vet inte om du har missat det men det råder religionsfrihet i det här landet.

Skärp er!

Skrivet 25 nov 2008 21:07 Jussi (nd)

Jag tänker vara en smula politiskt inkorrekt nu.
Känsliga läsare ombedes att omedelbart "surfa" iväg till Aftonbladet eller dylika publikationer.
Alla människor må vara lika värda.
Men, alla människor är inte likadana.
Redan här kan jag konstatera att det finns människor som är viktigare för mig än andra är.
Vi föds oskyldiga och därefter påverkar var och en sitt konto i fråga om värde.

Alla människor är inte likadana.
Lyckligtvis, vill jag säga.
Just skillnaderna är det som har utvecklat mänskligheten under tiderna.
Vi har delat med oss och tagit till oss av andra folk och kulturer.

Däremot är den "mångkultur" som vi idag lever i inget som kan fungera.
Det är en utopi, som våra politiker i alla välvilja har medverkat till att skapa.
Det är definitivt synd om flyktingar.
Krig är BARA skit, eftersom dom som beordrar eländet inte går först i ledet.
Och där är vi framme i vad som skapar dessa flyktingströmmar.
Det är inte VI.
Del 1.

Skrivet 25 nov 2008 21:07 hej (Ej registrerad)

Allting är bara jättebarnsligt,varför ska ni stå och diskutera en massa om muslimer o syrianer. Dessa två slags människor gillar inte varandra, det kommer alltid uppstå problem även hur mycket ni diskuterar! Lika mycket som det finns svenska rasister som inte gillar invandrare överhuvudtaget, så snacka inte bara om syrianer och muslimer

Skrivet 25 nov 2008 21:08 Jussi (nd)

Del 2.
Mångkulturen som sådan kan inte existera, eftersom människor behöver en identitet, en gruppgemenskap och något att sträva efter.
Och givetvis en hel del mera. Det här var bara fundamentala saker.

Varför gnisslar det i Södertälje?
Skulle det kunna vara så att det finns motsättningar?
Dum fråga, men, den måste med.
Varför finns det motsättningar?
Dom bara dök upp, eller var det var "rasisterna" som hittade på allt?
Eller, vad?
Skulle det kunna vara så att det finns lite skillnader på olika människor?
Vi är inga maskiner.
Vi är individer.
Människor. Allihopa.

En del av oss har vuxit upp på en annan kontinent.
En del av oss har vuxit upp här.
Det kan vara så att det finns lite kulturella krockar här.
Kanske även lite religiösa krockar.
Det kanske inte går att blanda folk hur som helst?
Folk kanske vill ha ett ord med i laget....

Skrivet 25 nov 2008 21:08 Arnold (Ej registrerad)

Jag har bara en fråga. Varför skall alla komma hit?????????????

Skrivet 25 nov 2008 21:25 Argus (Ej registrerad)

Det verkar som om Slöddertälje har tagit ett stort steg framåt i den av politikerna tydligen önskade riktningen.

Skrivet 25 nov 2008 21:37 Hjalmar (Ej registrerad)

hahahaha hoppas du vet MS att det är inte syrianer som "skapat" kebaben, utan det kommer från ordet"döner" som turkarna skapade för längesen......sen så måste alla fatta att VI LEVER i ett neutralt land där ALLA ska respektera alla. ingen ska hålla på att "terrorisera" varandra alla vi ska leva med varandra här i sverige annars hör du inte hemma i detta land, så flytta ngn annanstans isåfall.jag vet att msulimerna dödade många i turkiet för längesen, MEN DET VAR DÅ! SLUTA ÄLTA DET! VAD SKA DU GÖRA NU? HÄMND? står det i bibeln någonstans att man ska hämnas? NEJ! står det att man ska trakassera folk? NEJ! så om ni syrianer är så kristna vad f-n håller ni på med nu?sen så bryr sig inte muslimerna om koranen heller för den delen i irak där dom jagar ut kristna! hemskt.....gud skapa oss för att leva tillsammans! vad gör ni syrianer nu inte gör ni oss alla en tjänst utan ni skapar bara ett helvete för er själva och gör att folk hatar er ännu mer....lev i nutid.....

Skrivet 25 nov 2008 21:38 Svensk o icke invandrare (Ej registrerad)

Vet ni vad de roliga e? Jag tror de ljuger, inte att barnen håller på, det kan va möjligt, men dock inte att de e så många! Hur har hela hovsjö fått reda på att de e muslimer?
Att föräldrar skulle göra nått sånt e ren bull-shit tror verkligen inte en mamma lr pappa skulle sjunka så lågt,assyr som svensk!

Skrivet 25 nov 2008 21:39 yosef (Ej registrerad)

glöm inte bort det första,korståget,glöm inte bort vad kristendomen gjorde mot indianerna.inte ens ni kristna kommer överens.ni har verkligen stora problem.

Skrivet 25 nov 2008 21:41 Kent hatare (Ej registrerad)

TILL KENT
De va inte pga av assyrier som ica lina stängdes utan svenskar var lika mkt inblandade de med. Öppna ögonen min vän, alla e lika skylldiga o ingen e bättre än den andra!

Skrivet 25 nov 2008 21:41 yosef (Ej registrerad)

inte ens ni syrianer kommer överens,om ni vill kriga åk ner till turkiet och befria midyat.
Glöm ej bort att det var arabiska muslimer som tog emot er ifrån turkarna...

Skrivet 25 nov 2008 21:50 lillen (Ej registrerad)

Vi klarar oss utan kebab och pizza. Anders Lago flytta till Syrien och ta med ditt folk.

Skrivet 25 nov 2008 22:13 Lady D (Ej registrerad)

Detta e tragiskt.
Är själv syrian/assyr och tycker att det som händer är oerhört synd. Självklart har vi redan som små fått höra om vad muslimer gjorde mot kristna under seifo tiden. Boken "Svärdets år" handlar om seifo och är så hemsk att du som läser den inte fattar vad människorna har fått lida. Då kanske vissa i allafall kan förstå vaför kristna hatar muslimer. Själv skulle jag ha skickat alla som begår ett allvarligt eller mer än två ggr brott till ett öde ö och då skulle vi som vill leva ett normalt liv må mkt bättre.
Men ALLA syrianer/assyrer e inte som dessa idioter.
Tack för mig.

Skrivet 25 nov 2008 22:22 Btg (Ej registrerad)

Då är det bara än en gång till att rätta sig i ledet och tacka Herr Lago för allt.

Jämna Hovsjö med marken och gör parkeringar där ist, skulle vara mkt bättre för slöddertälje, När man är i farten kan man ta Råna och Scheneta på samma gång, Vad bra det skulle vara nu med slöddertäljes nya ban system och Herr Lagos styre och alla skulle få ett par extra egna parkeringar.

Btg

Skrivet 25 nov 2008 22:41 Södertäljebo (Ej registrerad)

vilken sorglig läsning. Alla som flyr sina hemländer pga religiösa eller andra förföljelser eller motsättningar måste ha rätt till en fristad. Det är förmodligen därför Sverige är ett bra alternativ, för vi säger oss ha yttrande- och religionsfrihet. Här måste man kunna samsas och visa varandra respekt. Glöm inte heller att Abraham var far till både Isak och Ismael ( alltså både till den judiska, kristna och den muslimska traditionen), så det finns kanske mer som förenar än skiljer trots allt? Välkomna hit! Ta vara på möjligheterna istället för att hata. Hälsn från en annan Södertäljebo!

Skrivet 25 nov 2008 22:52 linn (Ej registrerad)

det e synd att dom ens ska flytta in till hovsjö...vi flydde från dom från våra hemländer...så självklart att vi inte vill ha dom bland oss...tro mig dom e precis likadanna mot kristna....så e verkligheten bara...

Skrivet 25 nov 2008 22:55 BL (Ej registrerad)

Har aldrig riktigt förstått varför syrianer/assyrier hela tiden måste påpeka att de är STOLTA över sin historia? Vad har de att vara så stolta över egentligen? Inget eget land, interna stridigheter så det står härliga till och vad jag vet ännu ingen Nobelpristagare. Kurderna (som syr/ass gärna hackar på) kan åtminstone peka på ett geografiskt landområde som de hävdar är deras (Kurdistan) och kurder prioriterar intellektuella studier på ett helt annat sätt än syr/ass gör. Märkligt!

Skrivet 25 nov 2008 22:55 sss (Ej registrerad)

Samma sak händer med kristna i rosengård(Malmö), vrf skrivs det aldrig om sånt eller visas på nyheterna?

Skrivet 25 nov 2008 23:07 Arnold (Ej registrerad)

Muslimer flyr södertälje efter hot. Man behöver inte vara muslim!

Skrivet 25 nov 2008 23:20 Bengt (Ej registrerad)

Det är helt enkelt att acceptera dessa händelserr, så som syrianer har fått utstå i århundranden av muslimer. De har mördats, torterats och förföljts av muslimer.

Skrivet 25 nov 2008 23:52 IRRITERAD (Ej registrerad)

Jag är så trött på allt snack om hur dåliga muslimer är och hur äckliga dom är...förstår inte vad det är som är äckligt?:S
Alla har vi fördomar, men man behöver inte dra alla över en och samma kant. Tror faktiskt att hela Södertäljes befolkning har fördomar mot syrianer/assyrier. Det är ett fritt land och man ska kunna tro på vad man vill. Om ni är smarta så kanske ni kommer på att alla brott inte begås av muslimer. Syrianer tänker fortfarande på folkmordet i turkiet, men snälla det var över hundra år sedan (get over it), ni är hjärntvättade hemifrån och ni pratar om något ni inte vet något om. Läs på lite, sen så kan vi ta den här disskusionen igen!!

Skrivet 26 nov 2008 00:18 sven (Ej registrerad)

så synd :D

Skrivet 26 nov 2008 00:49 Joseph (Ej registrerad)

Muslimer hatar kristna och dödade kristna Assyrier/Syrianer/Armenier 1915 (SEYFO) varför skrivs inget om det?
Muslimer har gjort massa dumt mot kristna!!!!!!!!!!!!! Terrorattacken mot USA som förstörde två vackra byggnader och dödade tusentals människor!!! Tro mig... skriv om dom!!!!!
Sverige är ett kristet land, flytta till muslimska länder om ni inte vill bli trakasserade

Skrivet 26 nov 2008 02:08 anonym (Ej registrerad)

Att trakasseras och behandla en annan medmänniska illa är väldigt fel.
Men ett sårat hjärta kan skapa agg i en.
Vårt folk mördades i våra hembyar i Turkiet, pga. av att de var kristna. De fick inte bära kristna namn, kvinnor och barn kidnappades, vårt folk mördades och fick utsättas för hot, våld och trakasserier. Tyvärr så blundar många för detta... Och många tycker att sådant här borde glömmas för att det är historia, men även ett förflutet kan sätta spår i själen.
Tyvärr så förekommer detta våld fortfarande bland Assyrier i Irak. Många Assyrier dödas dagligen även präster och munkar. Kyrkor och kloster bränns och förstörs. Assyrierna i Irak lever med en rädsla och skräck dagligen. Att behöva leva efter dessa hotelser och tortyr ska inte accepteras. Att se sina barn, anhöriga mördas och våldtas är som att leva i en värld i helvetet.
Det är väldigt fel att utsätta någon medmänniska för trakasserier, hotelser och tortyr. Jag är för fred i jorden och en fridfull värld!

Skrivet 26 nov 2008 02:19 arge (Ej registrerad)

man behöver inte vara syrian också

Skrivet 26 nov 2008 02:26 Erik (Ej registrerad)

hello det är Sveriga inte syrian land .ERIK NELSSON.

Skrivet 26 nov 2008 05:49 gh (Ej registrerad)

Alla religiösa tror på god bra för att de är reda för döden.Jag delar folk på goda och dåliga.Man ska inte hatta ,man ska älska.

Skrivet 26 nov 2008 06:56 BB (Ej registrerad)

Jomen för f...kära syrianer och "medkristna". Jag är själv invandrare o kristen och skulle aldrig komma på tanken att hota och bespotta helt okända människor bara för deras religiösa, etniska eller sexuella bakgrund.
Visst. Använd retoriken om hur "dom" gör i de muslimskt dominerade länderna mot de kristna. Den håller inte.
De mest patetiska inläggen här är dom som tycker att man drar alla assyrier/syrianer över en kam när något sånt här inträffar och sen drar man "parallelen" med att "dom" minsann gör värre saker mot de kristna i sina hemländer.
Alltså ska man å ena sidan inte generalisera assyrierna/syrianerna men å andra sidan generalisera muslimerna som ett rakt igenom "ont" folk.
Detta land har en grundlag där alla garanteras religionsfrihet och där allas lika värde försöker fastslås. Det betyder inte att du måste älska din nästa men det betyder att även om du inte gillar någon måste låta denna person/familj låta leva sitt liv. Det är inte så svårt! Visa respekt så får du respekt

Skrivet 26 nov 2008 06:59 Janne (Ej registrerad)

Syrianer/assyrier slåss ju inbördes om vad de ska heta, så man är inte chockad att de är rasister mot andra.

Skrivet 26 nov 2008 07:04 Peter (Ej registrerad)

Mohammed Abdulrahman och Ahmet Özdemirok. Två muslimskklingande namn i Syrianska FC. Går dessa ligistungar och hejar fram dem? I så fall är de hycklare.

Skrivet 26 nov 2008 07:28 Georg (Ej registrerad)

för er som tycker att vi syrianer bara ska släppa de här med muslimer o gå vidare har jag en fråga till er vad kände ni när ni fick höra om att ett gäng syranska ungdomar som hoppat på och misshandlat två svenska tjejer va ärliga mot er själva det var hat och förakt. då kan ni tänka er vad ni skulle ha känt om syrianer våltog era barn och mörda halva svenska befolkningen. undra vad ni skulle tycka om oss då! . för det är just det muslimer har gjort med syrianer i flera hundra år och pågår än idag. tro mig jag vill också leva i harmoni med alla människor men verkligheten är inte lika enkel

Skrivet 26 nov 2008 08:59 David (Ej registrerad)

Dave: vill de utkämpa religions/kulturtvister så får de väl göra det på annan plats/ort/utomlands. Varför ska vi svenska medborgare, som garanterat inte har gjort någonting av det resp. folkgrupper beskyller varandra för, betala och se ansträngd samhällsservice än mer belastas på grund av det?

Skrivet 26 nov 2008 09:31 Ami (Ej registrerad)

Du har rätt i att vi föds oskyldiga. Vi ska dömas efter vad vi gör. Du har valt att agera för ett parti som gör många människor illa. Flyktingar och invandrare känner sig ovälkomna och skrämda p.g.a. partier som ND.

Skrivet 26 nov 2008 09:38 David (Ej registrerad)

Dave: vill de utkämpa religions/kulturtvister så får de väl göra det på annan plats/ort/utomlands. Varför ska vi svenska medborgare, som garanterat inte har gjort någonting av det resp. folkgrupper beskyller varandra för, betala och se ansträngd samhällsservice än mer belastas på grund av det?

Skrivet 26 nov 2008 09:59 Shek -il (Ej registrerad)

Det är inte rasism det är frågan om. Det är bara de skrupellösa Lag-gänget, som skyller alla problem på rasister, och gör rasister av vanligt folk. Lago samlar på sig så mycket undersåtar som möjligt, eftersom han fått för sig att Södertälje är bättrte på att bli storstad äm
n andra småhålor.
Det är miljonprogrammen och det importen av folk med dålig psykisk status som skapar problemen.
Det finns bara en lösning, och det är att riva miljonprogrammen.
Alla ni som trakasserar andra människor, och hem till politikerna och trakassera dem istället. Gör det i skift, så att de aldrig får en lugn stund. Då tvingar vi upp ögonen på politikerna, så att de inser vad de ställt till med, och tvingas riva skräpområdena.
Sen kan alla som bor där, få ett bra boende i framtidstaden Malmö/Köpenhamn, i Norge, i Tyskland eller i USA.

Ordna språkkurser så att vi kan lära oss språket i det land vi vill flytta till, eller fixa jobb åt oss i Öresund.

Skrivet 26 nov 2008 10:19 gmp (Ej registrerad)

Verkligheter är faktiskt lika enkel. Du har ingen rätt att här i Sverige förfölja och trakassera muslimer. Åk dit och protestera på plats istället. Så du tycker då att så illa som ni beter här i Sverige så skall vi göda detta under 100 år och trakassera er i framtiden.

Skrivet 26 nov 2008 10:32 trött på allt skit! (Ej registrerad)

snälla man behöver inte vara muslim för att känna sig förtyckt i södertälje. alla syrianer ser ju ner på alla som inte är syrianer eller är som syrianer.
låt muslimerna vara! va en god människa och visa respekt till din granne, till alla syrianer säger jag bara sluta lev i det förflutna det är nya tider nu!

Skrivet 26 nov 2008 10:49 Gurkan (Ej registrerad)

De som är skyldiga till en kriminell handling skall naturligtvis straffas och det hårt men jag tror inte att just den här familjen har gjort dig illa eller???
Varför straffa dem?
Klart att jag hatar alla som gjorde tjejerna illa men jag hatar inte alla invandrare för det.
Det är det som är skillnad mellan er och oss.

Skrivet 26 nov 2008 10:52 In God we trust! (Ej registrerad)

En tiger dödar min mamma,
Jag kommer att hata just DEN tigern.
Jag kommer inte börja utrota och hata alla tigrar
bara för att EN tiger dödade min mamma.
Tigrarna som kommer till Sverige har alltså med stor sannolikhet
inte dödat min mamma så jag kan leva med och acceptera att de är här
i olika djurparker men jag behöver ju inte älska dem.

Sverige Är och SKALL vara en fristad
och det hoppas jag att det kan fortsätta att vara
annars måste ju man tänka om vad man tar hit.

Skrivet 26 nov 2008 11:32 Antranik (Ej registrerad)

Det gick ett program om assyrier/syrianer under 70talet. En man berättar att han kom till sverige för han trodde det var ett kristetland!

Farfäder bodde i Turkiet, tvångflyttades från deras kristna byar i Turkiet till nya byar och städer i Syrien. Majoriteten i Syrien var muslimer( i vissa geografiska omrdåden) och hade främmande tankar och kultur än kristna. Då bestämde farfäder för flytta till Libanon eftersom 50% av befolkningen där var kristna. Senare startades förbannade inbördskriget mellan kristna och muslimer. Vad gör man då? jo då söker man sig till land vars majoritet är kristna!

Syrianer har flyttat från turkiet till syrien och till libanon pga muslimer och konflikter. Det klart att man vill undvika bo bredvid en muslim för i 100år har vi flyttats från våra områden pga konflikter med dem.

Ett tips till Sverige och svenskarna. Hjälp kristna i Mellanöstern att stanna i deras områden, stoppa kriget där så undviker ni problem mellan medborgarna.

Skrivet 26 nov 2008 11:45 Btg (Ej registrerad)

Herr Lago vad händer? Du har ju sett till att alla dörrar är öppna och se på resultatet, Det är f-n vilda western i byn nu, stå ditt kast och sätt igång och städa upp denna soppa snarast, Eftersom invandrarna har fått som dem velat och vi bara är rasister i denna soppa.

Motto till Herr Lago blir då; Som man bäddar får man ligga, Stavas ANSVAR!!!

Btg

Skrivet 26 nov 2008 11:57 Rasism (Ej registrerad)

Syrian betyder ju ickemuslim! Hur rasistiskt är inte det då? Verkar inte vara så många som känner till det.

Skrivet 26 nov 2008 12:18 dåligtm LT (Ej registrerad)

VARFÖR RADERA ANDRAS KOMENTARER LT!!! ÄR DET BARA MOTARGUMNET NI VILL HA PÅ DETTA INLÄGG!! FY SKÄMS

Skrivet 26 nov 2008 12:21 Johan (Ej registrerad)

Ungdomarna lever sig in i filmerna de kollar på, barnsligt, omoget. (ungdomarna över hela sverige)
Men ni muslimer som tycker synd om er själva och klagar på de kristna folket, vakna upp, alla d muslimska länderna, de e krig i varje land, folk blir mördade hela tiden, ni mördar fortf kristna och era egna, om ni kollar på d kristna länderna så är de också problem, men de e långt, långt ifrån såna problem som de muslimska länderna har. U-land ( muslimskt land) I-land( kristet land) .. Man ska respektera allt folk, oavsett, men man behöver inte acceptera dom.

Skrivet 26 nov 2008 12:22 Margaretha (Ej registrerad)

Syrianer/assyrier ni har lämnat ert hemland för att det är mord förföljelse etc. Ni har kommit till Sverige, ett land i fred. Ta då inte hit ert lands problem för då kunde ni lika gott ha stannat kvar i ert hemland och utkämpat era strider och fortsatt er osämja. Detta vill ingen ha i varken Södertälje eller vårt land. Kom ni inte hit för att det var ett land där det råder fred och ro för att slippa eländet i ett hemland..eller..????

Skrivet 26 nov 2008 12:22 Johan (Ej registrerad)

Syrian/suryoyo/suryoye - Betyder kristen..

Skrivet 26 nov 2008 12:24 Jakthund (Ej registrerad)

Den här mångfalden är fantastisk! Här står södertälje med Anders Lago i spetsen o slår sig för bröstet och skryter om hur bra han har hanterat invandrarfrågan i staden. Om hur mångfalden har berikat staden. He.. he. man kan väl inte säga att invandrare i stan har flytt från motsättningar o elände när de tar med sig skiten hit o fortsätter
sitt religionskrig i sitt nya värdland. Det är väl en överdrift och påstå att scudmissiler börjar flyga över hustaken men inte långt ifrån.
Jag har definitivt bestämt mig på vad jag skall rösta på till valet.

Skrivet 26 nov 2008 12:29 Hur kan du jämföra sådär??? (Ej registrerad)

Hur kan du jämföra människor med Tiger???? Människors hjärna är så utvecklad att vi kan se skillnader på rätt och fel osv. En tiger följer bara sina instinkter. 1. att få föda 2. att producera avkommor som beror på tillgången på föda. Att skydda sin revir är viktigt,så att ingen annan ska ta tigerns föda eller döda kullen.
Människor har större makt, en människa kan besluta att utrota alla tigrar men en tiger kan inte besluta att döda hela mänskligheten. Har inte de redskap. En människa kan döda miljontals i krig, en tiger kanske tar bara din mamma då hon kommer för nära, din mammas eget val, att gå nära en tiger. Som det är människans val att börja kriga och den som blir anfallen gör ett val att anfalla tillbaka. Människan kan utrota mänskligheten men en tiger kan inte utrota alla tigrar. Sällan en tiger dödar den andra oftast ger ena upp. Men människan är så envis och vill aldrig ge upp.

Skrivet 26 nov 2008 13:08 mohamad islam (Ej registrerad)

Hello där vem är du for att bestäma .vilket religion man ska ha .

Skrivet 26 nov 2008 13:11 Maria (Ej registrerad)

Låt mig få dra en paralell.

Jag heter Maria och jag kommer från landet Muffelduffia.
I Fantasia blev jag dagligen utsatt för övergrepp och hot av "Muffeldufflarna"

Efter cirka 30 år av terror och flera hundra år av förtryck fick jag asyl i landet Fantasia.
Efter ett tag började det komma "Muffeldufflar" till Fantasia och slår sig ner i samma område som mig.
Skillnaden är att nu är dom i minoritet så då passar jag på att hämnas det som jag och min familj har utsatts för i flera hundra år.

Man spolar inte bara ner sånt i toaletten så jag har full förståelse för att dom reagerar som dom gör

Skrivet 26 nov 2008 13:14 glad man (Ej registrerad)

ha.Syrian är bäst,jag horde att att ni har nåde monen yta igår med era rymd plan.

Skrivet 26 nov 2008 13:17 hakob (Ej registrerad)

varfor bor du i Sverige gå till turket.

Skrivet 26 nov 2008 13:21 Förvånad (Ej registrerad)

Patetiska inlägg. En del assyrier/syrianer säger att muslimerna behandlar kristna assyrier/syrianer mycket värre. En del andra säger att syrianer (observera, generaliseringen) inte ska dra alla muslimer över samma kam. Jaha, men sluta (ni som gör det) dra alla assyrier/syrianer över samma kam då. Det är några snorungar som beter sig så, och då ska man generalisera och peka fingret "generalisera inte". Varför kan ni inse att få muslimer har med förtrycket av kristna i MÖ att göra men VÄGRAR inse att få assyrier/syrianer har med detta förtryck av muslimer att göra? Snacka om dubbelmoral.

Skrivet 26 nov 2008 13:30 svensk kille (Ej registrerad)

SYRIAN, back till syria and qamishle snälla .det är vårt land Sveriga inte våra land.inte en enda svensk bor i Qamishle varför ni har kommit hit .

Skrivet 26 nov 2008 13:44 mh (Ej registrerad)

Torbjörn! Torbjörn du nämner alltid de utsattastadsdelarna.Är du anstäld endast för att skriva om dessa eller varför skriver du inte om övriga områden eller folkgrupper.Du upphetsar och proviserar de olika folkgrupperna,dina skriverier handlar bara om osanna uppgifter.Skärpning Torbjörn du utsätter de kristna för hämd på andra områden, det här är får bli polisärt arbete. En som verklingen är emot rasism invavdrarfientling.

Skrivet 26 nov 2008 13:48 nog nu (Ej registrerad)

Arbetskraftsinvandring? Pytsan! Konfliktinvandring snarare... Varför ska vi förstöra vårat land genom att importera dessa konflikter? Nog nu. Det räcker med det som redan är förstört. Paja inte hela landet!

Skrivet 26 nov 2008 14:04 Estrella (Ej registrerad)

Hellre en sekulariserad muslim i Hovsjö än tio ortodoxa kristna.

Skrivet 26 nov 2008 14:14 Oyster (Ej registrerad)

Mina förfäder var asatroende, de levde stillsamt i inlandet och var därför med största sannolikhet inte med vikingarnas tåg i öst och västerled.
Sedan kom det folk söderifrån, med en annan tro, och mina förfäder, vars tro var tolerant med andras religioner lät dem komma. Sedan börjades det, man indoktrinerade folk att tro på den ende guden och så småningom började man förfölja och t o m döda de som inte ville tillhöra den nya tron. I över tusen år höll man folket i ett järngrepp, ingen annan tro var tillåten, man höll t o m förhör hemma hos folk för att se att de kunde den nya tron utantill och att säga emot denna kyrka innebar fängelse och kunde t o m bestraffas med döden om man ansågs avara en kättare. religionen går under namnet kristendomen och är känd för att vara den råaste, blodtörstigaste och mest hycklande religionen i världen.

Om jag, vars anfäder förföljdes av de kristna kan förlåta de kristna alla deras illgärningar under tusen år här i Sverige, varför kan inte ni?

Skrivet 26 nov 2008 14:20 Rejv (Ej registrerad)

Estrella: Nu är det förmodligen mer troligt att du hittar fler sekulariserade kristna än sekulariserade muslimer...

Skrivet 26 nov 2008 14:59 P (Ej registrerad)

Min åsikt är att det inte är något att snacka om, Sveriges grundlag stadgar religionsfriheten.
De individer som är svenska medborgare och ej respekterar detta bör erhålla laga påföljd, de individer som ej är svenska medborgare och ej respekterar våra lagar ska få en mycket snabb enkelbiljett till Sveriges landsgräns.








Skrivet 26 nov 2008 15:26 sajjkos (Ej registrerad)

25 nov 2008 23:52 IRRITERAD (Ej registrerad)
Syrianer tänker fortfarande på folkmordet i turkiet, men snälla det var över hundra år sedan (get over it), ni är hjärntvättade hemifrån och ni pratar om något ni inte vet något om. Läs på lite, sen så kan vi ta den här disskusionen igen!!


ERKÄNN FOLKMORDET OCH BETALA BLODET OCH GE OSS VÅRA RÄTTIGHETER OCH VÅRA MARK TILLBAKA SÅ KAN VI KAN KANSKE FÖRLÅTA ER

Skrivet 26 nov 2008 15:36 Shimo (Ej registrerad)

ND styr LT:s kommentarer.

ND som är ÄKTA muslim hatare ska spela fina nu! patetiska hela högen

Är det inte nd som klagar alltid på muslimerna? är det inte "svenskarna" som hatar muslimerna???

Säger bara - dubbelmoral

Skrivet 26 nov 2008 15:42 David (Ej registrerad)

Där ser man. Förståelse för brottsliga handlingar?
Vilka våldsverkare ska vi dalta med härnäst?
Är omvänd maktfördelning giltig grund för att leva rövare i samhället?
Måste våldshandlingar ha utförts under en viss tid för att "hämnd" ska vara godtagbart? Vilken tidsgräns har du då tänkt dig? 5 år? 1 år? Ett par dagar?
Lite opportunistiskt våld har ju ingen dött av, eller?
Sen vaknade vi och insåg det orimliga i det hela...

Skrivet 26 nov 2008 15:43 ARG (Ej registrerad)

ÄR man KRISTEN och då menar jag riktig kristen (inte bara att man bär ett stort kors) så beteer man inte sig så och om ni blev rätt uppfostrade så skulle ni respektera svenskar och följa deras lagar, DETTA ÄR INTE MELLAN ÖSTERN

Skrivet 26 nov 2008 15:49 Cecilia (Ej registrerad)

Ett jätteproblem med folk som inte har något land och som måste fly från dom splittrade områden dom kommer ifrån. Dom flesta syrianer kom under 70-80-talet och är inte flyktingar i egentlig mening. Nu vill dom skapa en "ministat" i Södertälje. Dom har sina egna lagar och beter sig som skrutt många gånger. Södertälje kallas för lilla Midyat för intet. Södertälje är helt utan kontroll idag. Sätt upp murar runt stan och låt dom härja bäst dom vill så får anständigt folk flytta till lugnare marker. Jag tycker att detta är fullständigt vansinnigt som det har utvecklats i Södertälje. Jag flyttade från stan för flera år sedan men är i Södertälje ibland då jag har en son där. Det känns när jag kommer dit att det är en konstig stämning där. Han vill flytta men det är svårt med lägenheter på andra håll.
Vi svenskar har dessutom inte ett smack med det att göra vad som hände i Turkiet för 100 år sedan. Skärpning! Vad 17 gör polisen?

Skrivet 26 nov 2008 17:07 Enkelt (Ej registrerad)

161 komentarer! Min undran blev då! Hur många positiva komentarer kontra negativa komentarer det blevv Ja vem vann?? Dom dumma eller snälla??? Enkelt

Skrivet 26 nov 2008 20:05 Tyrk (Ej registrerad)

Hörde att denna grupp assyrier nu blivit anmälda för HMF. Bra jobbat. Varför syns inte detta i övrig media? Öppet hat mot muslimer i en "svensk" stad? Hur kan detta fortgå utan media reagerar?

Skrivet 26 nov 2008 20:33 runner (Ej registrerad)

Hela grejen att människor blir behandlade si och så baserat på vilken religion de tillhör är så fel. Det finns ingenting som säger att de här stackars människorna delar de åsikter som de enstaka (eller många, vad vet jag) rötägg som är skyldiga till en massa hemska saker, bara för att de tror på samma gud. Någonstans har det gått snett i det här resonemanget.

Skrivet 26 nov 2008 21:21 Södertäljebo (Ej registrerad)

Tror inte lt hittar på det som sker i Hovsjö. Det gör gänget av rötägg vars föräldrar inte agerar och således låter sina söner skämma ut såväl folkgruppen som stadsdelarna.
Det är gänget som trakasserar muslimer, irakier med flera, som fick arbetsmiljöverket att kräva flytt av sockontoret, som kastat stenar och bränt, som gängmisshandlat tjejen i gångtunneln. Knappst lt.
När ska föräldrar och andra anhöriga ta gänget/sina söner i örat?
Så länge detta inte sker lär "sönerna" fortsätta att producera polisingripanden och därmed nyheter!

Skrivet 26 nov 2008 22:00 Ebba (Ej registrerad)

De skrämmer mig att de kan hålla på så, alla som bor i Sverige ska respekteras. Hoppas verkligen att folk tar detta stor allvar och hjälper och motverka alla rasism. Detta är inte deras land då ska de respektera alla.
Man blir ju rädd bara man hör detta även om man är svensk.

Skrivet 26 nov 2008 22:04 Ebba (Ej registrerad)

De skrämmer mig att de kan hålla på så, alla som bor i Sverige ska respekteras. Hoppas verkligen att folk tar detta stor allvar och hjälper och motverka alla rasism.
Man blir ju rädd bara man hör detta även om man är svensk.

Skrivet 26 nov 2008 22:07 Jussi (nd)

Av dom ND:are som jag känner är det ingen som hatar.
Något, överhuvudtaget.

Vi lägger vår energi på viktigare saker.
Hat leder en bara in på mörka stigar och mörka tankar.

Skrivet 26 nov 2008 22:55 Jussi (nd)

Flyktingar och invandrare känner sig ovälkomna och skrämda på grund av att människor som du sprider lögner/osanningar baserade på okunskap och fördomar.
Vänd på kakan; HUR vet du att det du vet är sant?

Skrivet 26 nov 2008 23:21 Hälsningar Gurkan (Ej registrerad)

Varför är du förvånad förvånad??
Ditt exempel beskriver ju bara hur ett krig startar
och snart har vi krig här!!
Mellan kristna och muslimer i Sverige och inte är svenskarna med och krigar i sitt eget land *hm*
Det är nått som har gått galet må jag säga.
Svenskar vill ha fred medan andra kommer hit för att kriga???

Skrivet 26 nov 2008 23:25 Jussi (nd)

Klart att dom får och ska vara stolta över sin historia!
Precis som Svensken!
Och Finnen.
Vad jag inte förstår är hur Svensson kan förneka sin stolta historia.

"Inget eget land" kan även hända här...
"Interna stridigheter" har vi j*vligt gott om...
Kanske dags att se ett större perspektiv?

Skrivet 26 nov 2008 23:38 Jussi (nd)

"Man spolar inte bara ner sånt i toaletten..."
Betyder det att det detta ALDRIG kommer att ta slut?

(Älska, glömma och förlåta?)

Skrivet 26 nov 2008 23:41 Murkelmannen (Ej registrerad)

Hur ska man kunna kämpa mot en religion som förhärligar dödande!
Islam är ond! Världen måste vakna och utrota denna farsot!

Skrivet 27 nov 2008 00:24 Miro (Ej registrerad)

jävla idioter vi flyttar te detta underbara land för att komma ifrån sånt o dom gör sånt skit ...

Skrivet 27 nov 2008 00:24 Håller med (Ej registrerad)

Äntligen någon som ta upp detta! Har suttit och läsa alla inlägg här och fått fram en del funderingar, tänker precis som dig, hur kommer det sig att de flesta drar ALLA syrianer över en kam när ni sitter här och diskuterar kring att man inte ska dra alla muslimer över en kam (när man pratar om folkmordet)

Ni vill få ut syrianerna ur södertälje p.g.a. all kalabalik de skapar, MEN fundera lite kring på vad en del syrianer har bidragit till ER,det finns många syrianer som har kommit lång här i Sverige och varit till hjälp när det gäller det svenska samhället,ni verkar ha glömt bort dom!

TÄNK på vad ni SÄGER innan ni hoppar på andra..Visst håller med om att det är väldigt fel av dessa människor att skrika runt sånt, det är fult att göra så..MEN som sagt dra INTE ALLA ÖVER EN KAM...Ni vill inte bli dragna över den kammen och inte vi ANDRA som inte har med saken att göra heller

Skrivet 27 nov 2008 01:08 anonym (Ej registrerad)

Att några ungdomar har betet sig omoget, ska inte hela befolkningen stå för…
Att glömma vår historiska bakgrund, där miljoner människor av vårt folk mördades kommer vi aldrig att glömma.
Ett historiskt folkmord som förtjänas erkännas, precis som alla de andra förföljelser.
I somras brände turkiska invånare markområden och skogar i närheten av assyriska bosättningar i turkiet.
Assyrierna ville ha hjälp med släckningarna, tyvärr så fick de ingen som helst hjälp av landet, utan de få assyrierna som är påsatta i landet fick hjälpas åt på egen hand….
Tycker ni att ett sådant beteende är moget att verkställas av turkarna?

Skrivet 27 nov 2008 01:27 Svensk född =) (Ej registrerad)

Detta är inte bara till alla suryoye! utan alla i södertälje som inte är muslimer... håll ihop o kämpa för att få bort alla höcklor från södertälje....

Skrivet 27 nov 2008 04:20 Religion - roten till allt ont (Ej registrerad)

Ännu ett bevis för att det är dags för mänskligheten att kasta av sig det religiösa oket. Invandrare som kommer hit borde upplysas om att det här är ett sekulariserat land, inte kristet. Anledningen till att vi har vårat relatativt fria, jämställda och demokratiska samhälle (som jag förutsätter att alla som flyttar hit stödjer) är att vi kastat av oss de gamla myterna och grundar livssynen på verkligheten istället.

Skrivet 27 nov 2008 06:38 Sauli (Ej registrerad)

HAHAHAHAHA detta var mångkulturellt och spännande eller Sossar? Skall ni inte driva kampanj mosyrianerna nu?Eller är det bara vi Svenskar som kan vara "rasister"????

Skrivet 27 nov 2008 07:49 Jakthund (Ej registrerad)

Enkelt!
Följer man inte spelreglerna i en hockeymatch blir man utvisad.
Ha detta som en tumregel i övriga samhället.

Skrivet 27 nov 2008 09:50 Ska jag hata kristna för att de förstörde asatron och mördade dessa? (Ej registrerad)

Alltså ni som trakasserar muslimer...jo men visst har muslimer begått hemskheter, vidriga såna. Och ja dom gör det fortfarande. Men hur är det med er? Är ni oskyldiga tycker du, när ni kommer hit till ett land och begår SAMMA orätt mot värdlandet som ni blivit utsatta för? Nu har INGEN rätt att ta er in i ett religionsfritt, fredligt och demokratiskt land och försöka vinna gehör för ert hat och ert hämdbegär! VI som bor här, som är svenskar bestämmer det...inte NI! För mig kvittar det vilken religion du har, DU kommer inte hit och jäklas helt enkelt, för då får du välja ett annat land som passar DIG bättre! Hit kommer de som vill leva efter våra lagar och i vår KULTUR...eller numera mångkultur faktiskt. För vi är många olika människor som VILL leva i fred med varandra, UTAN krig och det som NI för med er i form av uppfostran. Mitt barnbarn är svensk kristen/ afrikansk muslim...DET NI! Funkar hur bra som helst, även om vi inte är sams jämt. Men det här är SVERIGE..år 2008! Var tacksamma

Skrivet 27 nov 2008 10:24 Ponken (Ej registrerad)

Det är ju konstigt att man inte har hört att det är strul mellan Tyskar och Judar, trots deras historia som "bara" är för ca 60år sedan...
Jag har bekanta med ursprung från Tailand, och andra från Sydamerika
som bor i Södertälje, båda dessa har fått smaka på rasism av stadens syrianer (även av äldre syrianer) i form av glopord och nonschalans, så det är tydligt att det inte bara är Muslimer som är dåliga i deras ögon..
Jag bojkottar deras "företag" och föreningar, och hoppas att fler gör det för att visa sin ställning mot rasism och våld utfört av deras folk här i södertälje.

Skrivet 27 nov 2008 12:52 Shamosho (Ej registrerad)

Ni inser inte hur illabehandlas vårt kristna folk i Turkiet respektive mellan östern än idag.Våra barn trakasseras, kvinnor förolämpas, män sväljer allt på sina jobb och skolor där vi fortfarande betraktas som andra klassmedborgare, så Herr politiker kämpa först och främst för ett bekännande av Folkmordet 1914 på ASS/suryoye i Turabdin sedan kan man förespråka om samlevnad med muslimer som inte ens accepterar dig som en människa än idag.

Skrivet 27 nov 2008 13:28 Shamosho (Ej registrerad)

Ni inser inte hur illa kristna folket behandkas av muslimer överallt i världen. Vi som har upplevt detta genom mord, trakesserier och förföljelser än idag lider av det. Snälla politiker döm ej vårt folk utan hjälp oss istället att få ett bekännelse av sejfo som än idag inte bekräftas av Turkiet och muslimer att en miljon kristna mördades bara för att de är kristna. Hur ska min far kunna glömma sin bror som torterades till döds och sin far som flydde sitt hus. Jag lider med er som ej inser hur farligt det är med gröna faran. Hoppas att Sverige vaknar.
en trogen ASSYR/SVENSK

Skrivet 27 nov 2008 14:17 Ebba (Ej registrerad)

Skicka tillbaka alla syrier som inte kan sköta sig!

Detta är sverige!

Skrivet 27 nov 2008 15:29 Gud har en plan för oss alla (Ej registrerad)

Jag heter Emir och konveterade till Islam för flera år sedan men är uppvuxen i Södertälje. Jag är inte förvånad men skäms för min uppväxtstad. En kallade mig för skälsord för att de fick veta att jag själv är muslim och en blandade i medvetet fläskkött i min mat fläsk tål jag inte heller på grund av mina tarmar när jag åkte hem fick jag efter flera dagar magpumpas.
Att man skall behöve flytta på grund av sin tro är fruktansvärt.
Jag lider med dessa familjer. Jag tror heller inte förstår att Bibeln och Koranen inte är federala lagar utan lagar är Guds lagar som lär oss människor hur vi skall leva och som ger oss ett samvete.
Jag undervisar själv i Etik och moral och har aldrig varit med om något liknande.
Ni måste stanna kvar i Södertälje för att visa att Islam och Kristendomen har någor gemensamt och detta är guds lagar.

Skrivet 27 nov 2008 15:42 Charlie Chaplin (Ej registrerad)

Vi i Malmö vet vad intergrering är för något ni är välkomna hit och se varför är det inte bråk i Malmö mellan Kristnan Och Muslimer En föredetta Södertäljebo.
Som Konveterat till Skånepåg

Skrivet 27 nov 2008 18:08 Besviken svenska (Ej registrerad)

Jag har tidigare varit positiv till ett seyfomonument i Södertälje. Nu måste jag säga att jag verkligen börjar tveka om det. Jag tycker att det är helt fruktansvärt att nästan ingen assyrier/syruab har tagit avstånd från förföljelsen av enskilda muslimska familjer som råkat hamna i Hovsjö. Det spelar ingen roll vad andra muslimer gjort mot kristna. De här familjerna är oskyldiga. De har också flytt från muslimska länder. Ni kommer inte att få någon förståelse från annas öppna svenskar om ni inte tar avstånd från trakasserierna av helt oskyldiga muslimer.
Jag som i alla möjliga sammanhang försvarat er assyrier/syrianer när ni förtalats känner mig oerhört besviken över att så många av er försvarar de
här rasistiska brotten mot dessa stackars familjer
Skärp er!

Skrivet 27 nov 2008 20:24 Liten (Ej registrerad)

Ja då borde ni veta hur det känns och kanske behandla andra människor som du själv vill bli behandlad.

Skrivet 27 nov 2008 20:31 Klarar vi lite ironi till? (Ej registrerad)

Hej. Jag är svensk protestant, f.d Leastadian...vad fanken har ortodoxer i mitt land att göra? Ja jag är same så långt tillbaks i tiden man kan komma och jag vill inte ha en massa syrianer/assyrer här som förstör mitt land. Ni ska inte komma hit och bestämma vem som får vara i mitt land eller inte, för det bestämmer nämligen jag i Mitt land! Låter det här illa? Ja just det, kunde just tänka mig att det låter väldigt illa. Rent av rasistiskt. Nästa fråga är: Är det inte precis vad kristna syrianer/assyrer säger om muslimer i Sverige? Och om nästan alla andra utom sig själva? INgen har nämligen svarat på vad de har för ursäkt att kalla svensken dålig, icke svensk o s v. Sverige är ett religionsfritt land, ett land i fred, ett land i demokrati som tog emot bla syrianer/assyrer som blivit förtrykta. Men vi har även tagit emot muslimer som blivit detsamma, Zarathrustier som blivit detsamma. I Sverige ska man kunna bo ifred med varandra.Ingen ska komma hit och tvinga svensken till krig!

Skrivet 27 nov 2008 21:10 Liten (Ej registrerad)

Intressant. Menar du att man SKA bli trakaserad om man flyttar till ett kristet land? Det är inte riktigt min tolkning av kristenhet.

Det pratas mycket om Seyfo. Jag vet att vissa forskare hävdar att det är så och att en del andra hävdar motsatsen. Det är ingen vedertagen sanning. Det finns ett flertal länder (de flesta faktiskt) som inte har erkännt detta.

Oavsett vilket, så är det fel att människor oavsett ursprung och religion blir/har blivit fördrivna från sina ursprungsländer. Men när de nu uppenbarligen har flytt från länder där de anser att de inte kan leva säkert (både syrianer/assyrier/muslimer mfl) så önskar jag dem en trygg vistelse i Sverige. Gör inte du det?

Skrivet 28 nov 2008 01:53 8260 anledningar att fundera (Ej registrerad)

8260, så många svenskar slogs för finland 1939.(frivilligkåren)

Min farfar slogs för finland i finska vinterkriget...39-44
Vår släkt är svenskar i många generationer. så det finns ingen sådan koppling här.

han gjorde det han kände behövdes i ett givet läge.
det var då, nu är vi här...

Kriget gjorde att han satt i både ryskt och tyskt fångläger och många av hans vänner dog.
Saken är att det var 1939-1944...typ 70 år sedan. inte 100 och inte 7000.
Men inte fnn går jag eller farfar och är arg på ryssar eller tyskar för det idag...
(nej inte finnar heller, hej tapio!)

Farfar räddade desutom med sig ett antal tyskar till sverige och vi har kontakt än idag!
Det ÄR respekt! inte att ropa khabo till alla man ser...


Skrivet 28 nov 2008 05:14 svensson (Ej registrerad)

Jag och min familj samt vänner har kommit överens om att vi härmed bojkottar alla affärer, pizzerior, restauranger och övriga inrättningar som tillhör dessa mobbare som en manifestation mot förtrycket, våldet och rasismen.
Och hoppas att vi alla som är emot dessa handlingar gör desamma för eftersom ingen lyssnar längre i Södertälje så är en blockad ett tyst och effektivt ställningstagande.

Skrivet 28 nov 2008 09:13 hehe (Ej registrerad)

halla de finns fortfarande inget som heter syrian syrianska haha ni har ju f-n inget land inge historia så sluta kalla er syrianer.... assyrier;)

Skrivet 28 nov 2008 11:10 shamosho (Ej registrerad)

Du som tycker synd om dessa muslimer. De accepterar inte ens dig som en människa utan oren grisätare. Konventera till islam för att du ska bli accepterad som en människa av dessa stackars människor som kommer hit med en avsikt: att muslimisera världen.

Jag tycker verkligen synd om dig som kommer att förstå mig men vid senare skede och när d e försent.

Skrivet 28 nov 2008 12:09 MS (Ej registrerad)

Om det är barn och ungdomar som håller på såhär, speciellt om dom är födda i Sverige kan man börja fundera över varifrån hatet till muslimer kommer ifrån? Det är knappast genetiskt betingat hos Syiraner/Assyrier att hata muslimer. Nej, här är det föräldrar som lägger över sitt hat på barnen. Själva vill de bli accepterade av svenskar och det svenska samhället, men det är tydligen skillnad på folk och folk? Är det så att Syrianer/Assyrier vill ha en klassindelning på medborgare? Man kan inte ta en konflikt som är begränsad till ett geografiskt område till ett annat och sedan fortsätta den. Dessa Assyriska / Syrianska ungdomar ställer till med bråk i vilket fall som helst, nu gavs det bara en annat förklaring till dumheterna. Sluta upp att dalta med dem, om ungdomarna är för mycket ansvar för dessa föräldrar så måste staten gå in och tvångsomhänderta dessa bråkstakar och ligister.Föräldrarna måste också förstå att samma hederskodex som man applicerade i sina forna hemländer intefunkarhär

Skrivet 28 nov 2008 13:04 gmp (Ej registrerad)

Jag har också bestämt mig för att bojkotta. Hoppas att fler gör det. Skrev tidigare en kommentar om det, men den blev borttagen.

Skrivet 28 nov 2008 13:08 Peace and love (Ej registrerad)

Du verkar veta exakt vad som står i den Heliga Koranen, du har säkert studerat den väldigt noga. Kan du kanske låta mig veta vilken sura den står i så att även jag kan läsa den? Eller kan det vara så att någon har sagt att det står så? I så fall tycker jag att du ska läsa den och kolla om det verkligen stämmer.
Och jag förstår inte varför många hakar upp sig på att muslimer inte äter griskött? Det står faktiskt även i Bibeln att man inte ska äta det... fast du följer väl inte Gamla Testamentet? Men då kan du ju inte heller tro att Gud skapat jorden, Adam och Eva, den sjunde dagen som är en vilodag... eller??? " Älska din nästa..." var det väl Jesus som uttalade?!

Skrivet 28 nov 2008 14:34 wiem (Ej registrerad)

hahah då bojkottar ni hela södertälje stan eftersom varje butik ägs av en syrian typ. Både klädbutiker,resturanger,frisörer osv-

Skrivet 28 nov 2008 14:53 syryoye (Ej registrerad)

Det är eran tur att sticka vi stack från er i turkiet varför kommer ni till våra områden ni vet hur det blir fly till mosken och lt varför hänger ni ut oss hur vet dom att det är syrianer dra till mosken.

Skrivet 28 nov 2008 15:51 gmp (Ej registrerad)

Vad har det med Södertälje att göra??????

Skrivet 29 nov 2008 00:08 Stop the hate (Ej registrerad)

Det var någon som skrev nåt i stil med att "det var deras (muslimernas) landsmän som dödade kristna i irak eller var det nu var.. Muslimer kan väl inte ha några landsmän, islam är en religion! Man kan ju inte säga att "de kristnas landsmän....." kristna finns ju överallt i världen, samtidigt som det finns muslimer överallt. Och de muslimer som "dödade och tvingade ut" assyrier/syrianer ur turkiet va väl turkar? Varför fan hatar ni alla muslimer i såna fall?! Det var turkarna och deras LANDSMÄN! Islam är inte heller en religion som språkar för att döda som vissa här anser, det finns extremister i både kristendom och islam och det är de som använder sin religion på ett fel sätt, genom att döda och terrorisera. Men varför ska vi, Södertäljebor vara lika idiotiska? Kan vi inte bara inse att vi lever i 2000talet och inte stenåldern! MÄNNISKOR, SLUTA HATA!!
Tack för mig

Skrivet 29 nov 2008 01:48 Jussi (nd)

Det kan göra ont att öppna ögonen.
Det kan även vara skönt.

Det finns alternativ.
Alltid!!

Skrivet 29 nov 2008 09:40 A.B (Ej registrerad)

Till 8260 anledningar att fundera

Tyskarna och Ryssarna har erkännt sina övergrepp. Det har däremot inte muslimerna... Än idag har inte folkmordet skett enligt Turkiet. Ett exempel: Se bara vad som händer med Mar Gabriel-klostret i Turkiet. Tre muslimska byar vill expropriera klostret som har funnits där sen Västroms fall och staten Turkiet har initierat en rättegång mot klostret d.v.s. staten är part i målet. (http://www.hujada.se/article.php?ar=1017)

Om muslimer har rätt att konfiskera kyrkor har kristna rätt att åtminstone trakassera muslimer. Eller är det bara muslimer som får begå övergrepp? Det här händer idag 2008, inte 1915, så ni som snackar om historiskt hat är ute och cyklar, hatet kommer från i dagens situation. Muslimerna har alltid varit aggressatorer och västvärlden har alltid blundat för hur kristna i mellanöstern behandlas som kreatur.

Skrivet 29 nov 2008 12:27 Rob (Ej registrerad)

hahahahahah....
där kom den underbart sköna kommentaren jag länge väntat på.
Visar än en gång att kommentarer av detta slag kommer från knappt läskunniga personer som sällan tar till sig information ur böcker/övrig forskning utan helt kastar ur sig vilseledningspropaganda som sanning.
Tror nog att alla människor med den sortens fördomar/hat borde gå på en föreläsning av en religionslärare som för några år sedan jämförde religioner här i tälje. Dissikerade både kristendom och islam och jämförde deras skrifter (Bibel & Koran). Förvånansvärt lika. Kultur däremot skiljer sig mellan områden. Det var ju det fördomarna byggde på, inte religionen. Okunskapen hos eleverna och deras fördomar hemifrån förblindade verkligheten.
Synd att läraren inte är kvar i tälje. Kunde kanske bidra till nåt bättre i den aspekten.

Skrivet 29 nov 2008 15:46 ece (Ej registrerad)

Muslimer har inte rätt att konfiskera kyrkor. Kristna har inte rätt att trakassera muslimer. Ingen får begå övergrepp.
Du kan aldrig löna våld med våld och vinna. Det är bara genom att försöka älska din nästa som du kan leva i godhet på jorden, och i evighet någon annanstans.

Skrivet 29 nov 2008 15:50 Magnus (Ej registrerad)

Sv. till 28 nov 2008 14:34 wiem
Ja, men vi åker till Stockholm eller Nyköping när vi ska ut och äta eller handla.
Det finns knappt någon schysst restaurang här, förutom vissa företagsrestauranger där vi kan äta lunch. Förresten, sjötunga på lunchmenyerna, det är väl ändå hajmal som serveras, eller hur?

Skrivet 29 nov 2008 16:38 Ela (Ej registrerad)

Fan vad jag är less på primitiva invandrare som beter som svin. Är själv 2:a generations invandrare och kommer rösta på SD nästa val. Vidare tycker jag att Sverige borde införa ett deportationssystem för alla invandrare som begår brott. Tillbaks till Mogadishu eller Bagdad direkt!

Skrivet 29 nov 2008 16:53 ursvensk (Ej registrerad)

Religonen islam eller rättare ideologin har inget berättigande i sverige, är bekymrad över islamiseringen av sverige en ideologi värre än nazismen och kommunismen.

Skrivet 29 nov 2008 17:41 ursvensk (Ej registrerad)

Man får tydligen inte säga någonting negativt om islam här.

Skrivet 29 nov 2008 22:10 THATS IT! (Ej registrerad)

TILL svensk kille! tror du våra föräldrar fick välja vilket land de fick "invandra" till? Knappast! Hade vi haft kvar vårt land då skulle vi bo kvar där! Vi bor i Sverige nu och tillhör det svenska samhället! Vi kallas inte för invandrare, utan SVENSKA MEDBORGARE, det är vad vi är! Det är bara att ACCEPTERA det för att vi är här för att stanna tills vårt sista andetag!

Som Shan da man sa: "Jag är ingen invandrare, jag är född här & vi är här för att stanna" .. !

THAT'S IT!

Skrivet 29 nov 2008 23:41 varför gör dom så? (Ej registrerad)

jag säger absolut inte att jag vet, jag vill bara ha lite oberoende uppgifter här..

är det någon som vet vad detta återkallande av mark egentligen gäller?
vill dom bygga något annat eller tänker dom helt sonika riva och sudda ut?

jag blir lite fundersam, har jobbat i turkiet(reseledare, ja jag är korkad och blond) och kurderna har det inte lätt, det märkte jag...
men det här suryoye hatet har jag inte stött på så jag vill bara veta vad som händer.

vad exakt, inget gnäll nu, tänker dom göra med klostret och marken sen? vad är planen?

det rivs kyrkor i parti ochminut världen över, det här kan ju vara helt omotiverat eller så finns det en plan... är det någon som inte rabbiat tänker skrika det är "deras" fel alltihop och berätta vad det egentligen är som är på gång?
det kan naturligtvis vara åt helt käpprätt, men förklara på normal svenska utan en massa gnäll då så alla vi inte så insatta svennar kan fatta oxå. då blir det nog lättare att få med oss i debatten.

//J

Skrivet 30 nov 2008 00:06 oj, dom ringde från se och hör och ville ha tillbaka sin nyhet. (Ej registrerad)

LT!

varför får dom här kommentarerna fortsätta?

kan inte vi andra slippa det här tjafset om syrian, kurrudut, asyrier?
det enda som det här gör är att spä på fördommar som jakthund och grabbarna kan spinna loss på.

alla vi andra har lixom fattat att det är två olika religoner och dom vill se sig som olika folkslag oxå...det är en lost cause.

det känns som att det räcker med dessa nu!.
(ni kan ju ta bort dom med anledningen att ni misstänker att vissa av dessa är till för att förlöjliga det som dom låtsas hålla kärt)

//J

Skrivet 30 nov 2008 00:22 av (Ej registrerad)

Tragiskt egentligen..de bor i sverige och beter sig på det sättet..
Islam och kristendomen är en av dem religioner som är mest lika varandra..
Även om Islam är lite "Yngre" religion så har man massa likhet med varandra..läste de i skolan OCH det är något egentligen alla borde veta.
Iallafall dem som har gått UT skolan måste ha läst detta.
Folk borde lära sig och acceptera varandra, det är i sverige vi är nu, då ska inte sånt här få ske.

Skrivet 30 nov 2008 04:12 JS (Ej registrerad)

Hej alla,
Jag är själv Syrian och tar avstånd från sådant beteende. Riktigt trist att människor beter sig såsom de gör. Det är dags att vakna upp och inse att det är Sverige vi lever i och inte bagdad eller vart dessa individer kommer ifrån.

Jag förstår och respekterar svenskars beslut om att utesluta invandrare med dålig historik och tycker att det är jättebra. Vore bra att kunna vara en syrian utan att bli ner tittad av andra majoriteter pga. vissa dårar.

Men däremot är jag riktig besviken på politiken som Sverige har idag. Det är fruktansvärt att gå in i Ronna livs och handla, känns som rena krigszonen. När och hur skall dessa politiker handskas med de frågor som dem själva har egentligen skapat, det är ju väl inte bara att bosätta alla i en och samma håla. Blir ju bara en skithåla av det hela till slut!

Skrivet 30 nov 2008 15:18 Jussi (nd)

"varför får dom här kommentarerna fortsätta?"

Det var väl ingen som tvingade dig att surfa in här hoppas jag?
Vi andra som tycker det är bra med yttrandefrihet vill nog ha kvar möjligheten...

"det enda som det här gör är att spä på fördommar som jakthund och grabbarna kan spinna loss på".

Fördomar?

Skrivet 2 dec 2008 11:23 suryoyo-oromoyo Norsborg (Ej registrerad)

Vilket folk ni är som klagar på syrianer jag har läst lite från några olika inlägg från olika personer... Innan ni
klagar på syrianer läs mitt först--

Är det någon som vet varför syrianer kom till sverige och övriga länder i världen??. Syrianer och assyrier kom till
västvärlden för att muslimer drev ut oss från våra hem i Turkiet syrien irak iran (Mesopotamien), och för att sverige behövde arbetskraft.

År 1915 mördades flera miljoner kristna i turkiet och det var ca 1,5miljon syrianer som mördades, nästan utrotade hela den
syrianska folket. Och sverige är så töntigt land som inte äns vågar äns att erkänna och prata om det, att detta äns har hänt och pratar nästan
inte om det.

Slutet av 60-talet så blev de allt för tungt för kristna att bo i mellanöstern efter att dem mördar jämt
våra präster, vanliga personer våldtog kvinnor mördade småbarn dödade män.

Skrivet 2 dec 2008 18:12 Emira Sundkvist (Ej registrerad)

Så fort man börjar tänka olikheter då börjar problem och invandrarfrågor att bli tydligare och de växer ännu mer.Varför kan inte varje människa känna fred i sig själv och ge friheten till den andra att acceptera människor som de är i sin helhet.Att vara muslim eller kristen eller syrian är ingen egenskap. Vi som har kommit hit vill gärna bli en jämställd del av samhället och eftersom vi har fått svenskt medborgarskap borde det vara naturligt att man ser medborgare i detta fantastiska land som tog hand om oss och skapade forutsättningar för att bidra och ge åt båda håll - det vill säga att "invandrare" kan kallas för nysvenskar i stället.Detta primitiva sättet att förnedra och kränka från var och sitt håll påpekar vikten att alla behöver ha extrem makeover av sina egotripade åsikter och se bredare och mer positivt på det livet som kanske kan ta slut när som helst om man fortsätter med hot och bråk.Snälla acceptera skilnader och ge oss själva det bästa present man kan få i livet.FRED.

Skrivet 4 dec 2008 03:10 Hanna Ekberg (Ej registrerad)

Judar,muslimer,katoliker, kristina vi alla ha fått vara med om saker..
Men det är faktiskt 2000 talet då borde man veta bättre eller? Man kan inte fortsätta hata människor och tro att alla är såna. Ni syrier dömer som så snabbt andra människor, spelar ingen roll om man är muslim eller kristen eller svensk eller utländskt. Detta är Sverige då får ni respektera att det finns folk från olika länder med olika kulturer, ni kan inte komma hit och tro att ni kan bestämma här i Sverige.

Sverige är inte ett fegt land men vi har kommit längre än så! Vad vill du att vi ska prata om? Något som hände typ för många många årsedan? Det finns fler än ni som vart med om många hemska saker, tycker du inte att det är dags och lägga detta bakom sig och se framåt istället för att fortsätta bråka och hata folk?
Det blir inte bättre för det. Jag håller med Emira och han som kom från Syrien, de skrev väldig många bra saker här.

Skrivet 4 dec 2008 03:24 hej (Ej registrerad)

Svar: Det är inte bara muslimer som har blivit hotat utan också svenskar, det är inte rätt och ta sin ilska på oskyldiga människor och ni har inget rätt och komma hit och tro att ni kan bestämma här i Sverige. Kan ni inte acceptera detta så åk tillbaka. Folk ska inte behöva vara rädda och känna sig hotade.Det hände för många årsedan, varför tar du upp det nu?
Vi som läser historia i skolan vet mycket väl vad som hänt med olika kulturer och deras länder men varför fortsätta bråka? Varför ta upp detta när vi har kommit såhär långt som vi har gjort.
Det behövs inte mer krig, vi vill ha fred allihopa!

Jag har också vänner som kommer ifrån syrien så alla är inte sådana!

Skrivet 4 dec 2008 03:26 av (Ej registrerad)

Min åsikt är att det inte är något att snacka om, Sveriges grundlag stadgar religionsfriheten.
De individer som är svenska medborgare och ej respekterar detta bör erhålla laga påföljd, de individer som ej är svenska medborgare och ej respekterar våra lagar ska få en mycket snabb enkelbiljett till Sveriges landsgräns.

Skrivet 4 dec 2008 03:36 av (Ej registrerad)

"TILL svensk kille! tror du våra föräldrar fick välja vilket land de fick "invandra" till? Knappast! Hade vi haft kvar vårt land då skulle vi bo kvar där! Vi bor i Sverige nu och tillhör det svenska samhället! Vi kallas inte för invandrare, utan SVENSKA MEDBORGARE, det är vad vi är! Det är bara att ACCEPTERA det för att vi är här för att stanna tills vårt sista andetag!"

Det är inte bara ni SYRIER som har svensk medborgarskap, det finns fler än ni! Ni får som alla andra svensk medborgare följa våra Svenska lagar!


Skrivet 4 dec 2008 03:50 av (Ej registrerad)

Stackars barn! =(

Bra skrivet Emira, kan inget än bara hålla med dig!
Man borde inte döma folk bara sådära. Som du säger borde man acceptera varandra som man är, spelar ingenroll vilken kultur eller tro man har. Det hjälper inte och bråka om något som har hänt för många år sedan. Låt oss vara vänner och hoppas på en bättre framtid. Det är ju ändå 2000 talet då borde man ha kommit längre än så. Det tror jag också många av oss gör det också.

Skrivet 17 dec 2008 23:03 C:E (Ej registrerad)

Sveriges regering har visat sitt rätta ansikte var dem står. De tål inte att invandrare lyckas. Syrianer har gjort väldigt mycket för svensk välfärd och det kommer dom att fortsätta med. Sveriges regering har lyckats få som de ville, nämligen ett uppror. Varför sätta så många flyktingar i just Södertälje? Södertäljes kommun har dock inget emot detta, dom tjänar ju pengar på varje flykting.

Skrivet 3 mar 2009 21:01 Hasse (Ej registrerad)

25 syrianer/assyrier sparkade nästan ihjäl en svensk tjej i Södertälje. Sånt glämmer man ALDRIG. Polisen i Södertälje la ner fallet trots att fem svenska killar förhindrade dödsmisshandeln. Vittnen fanns alltså.

Skrivet 16 mar 2009 17:58 S.T. (Ej registrerad)


Utvisa invandrare som bryter mot svensk lag.

Då spar vi pengar och underlättar integrationen av skötsamma invandrare.

Brottsoffer kan känna sig tryggare.

Skrivet 28 apr 2009 19:45 David (Ej registrerad)

Vad alla tycker synd om den muslimska familj. Åk till mellanöstern, då ni kommer tycka inte synd om muslimer. De förstör deras länder och samtidigt förstör åt andra. Kom till kista, A-kalla, Rinkeby, rosengård. Ni kommer få se Islam och muslimer samt deras mentalitet. En 6 åring flicka bär slöja, får inte umgås med sina klass kompisar. Ett barn på 9 år bli tvingad till att fasta. Talar om för deras barn att kristna är smutsiga för att de äter gris kött. O media tar upp en familj som har blivit trakasserats och ser till att syrianer och assyrier bli de brottsliga i samhället. Snälla lägg av. Ut med alla MUS. som inte accepterar väst.

Skrivet 1 maj 2009 18:54 ingen (Ej registrerad)

Alla människor har sama rät. Alla maste acepterar varandra.om muslimer acepterer kristna da kommer kristna accepterar muslimer.Alla maste har respekt till varandra.andars kommer det inte fungerar.men jag tror att muslimer gjorde ochsa mycket fel mot syrianer, dem blir döda i deras hemland (irak,libanon, turkiet) de muslimer döda de för att dem är kristna.därför har syrianer/assyrirer hat mot de, det är klart.

Skrivet 5 jun 2009 21:23 ..... (Ej registrerad)

Jag är muslim men jag hatar inte de krista folket utan äskar för att jag har alla mina vänner som är det . jag är libanes och har kusiner som är krista. så sluta hata varanra alla är männinskor .syri/assy bråka inte om fotbolslag ni är ett folk och både är kristna !!

Skrivet 29 jun 2009 02:19 andreasd jhgf (Ej registrerad)

Jag vill först påpeka att ja det finns rasism överallt, men eftersom Turkiet FORTFARANDE trycker ner kristna syrianer utan att någon gör något åt saken så blir man frustrerad som person, då fixar man det på egna händer. Det finns självklart bra muslimer men mycket rasism flyter i de turkiska kropparna utan att vi tidigare gjort något gentemot dem, vi är kristna och det är därför de ogillar oss, vi blev aldrig muslimer, vi dog hellre. Vi har stor stolthet och låter ingen ta den, vi har självfrörtroende och har bra kontroll på företag och familjer. Men folk försöker förstörad detta och det är självklart muslimerna i Turkiet, mellanöstern o.s.v. De är 15 ggr mer än oss och tog våra vapen för att sedan strida mot oss som vapenlösa, barn som var 3 mördades o.s.v, bara för att vi vägrade byta religion och identitet, jag förstår hatet inom en syrian, jag själv är inte emot folkgrupper, jag är emot en stor del av ''typer'' dessa typer utgör en grupp och skapar en folkgrupp, rasist,nej

Skrivet 18 dec 2009 08:40 C (Ej registrerad)

Jag är själv syrian, kristen och jag anser inte att det här beteendet rättfärdigar det som hände våra förfäder. Om vi ska kalla oss kristna så är vi inte direkt goda förebilder när vi handlar på det här viset. Vi syrianer har så otroligt mycket att vara stolta över, vi har vår historia, våra seder och vårt otroliga språk men tyvärr försummas detta när vi beteer oss på detta vis. Man visar dessutom brist på tacksamhet vid detta handlande mot Sverige som tog emot oss när vi levde i förtryck för vi skapar våld i deras land. Om man är kristen troende så använd det till att förlåta det som har hänt och låta Gud döma i slutändan

Skrivet 28 feb 2010 18:39 Nicho (Ej registrerad)

Jag förstår inte retoriken? Så bara för att Turkiet som land har fördrivit er och att det är ett muslimskt land så innebär det per automatik att alla muslimer är skyldiga och då ska få tillbaka med samma mynt?

Då vill jag påpeka att judar har rätt att kräva sin hämd på alla kristna i världen, och också innebär det per automatik att alla syrianer och assyrier och kristna är skyldiga till 6 miljoner judars död. Jag tror att många som skriver här är rätt lågutbildade inskränkta.

vad har en muslim som kommer från låt oss säga västafrika gjort er Syrianer/Assyrier? Har han tagit erat land?

Är ni Syrianer/Assyrier skyldiga till det som skedde på balkan? Är det ok för en kroat att terrorisera er för att ni är ortodoxa?

Världen är stor och rymmer mycket mer än Turkiet/Södertälje.Sedan så är världen dessutom gammal och mycket har skett innan 1900-talet.

Ta det som ett ypperligt tillfälle att lära känna dessa muslimer och bygga en ny framtid.

Innehåll

LT.se on Facebook

LÄSARBILDER - Vinter i Södertälje

Annat innehåll

SÖK PÅ LT.se

Top Jobs

Kontaktinformation

DAGENS RUBRIKER

SPORT

Inga artiklar har skapats ännu

KULTUR & NÖJE

Inga artiklar har skapats ännu

Mars 2010

  1. Ti
  2. On
  3. To
  4. Fr
  1. 1
  2. 2
  3. 3
  4. 4
  5. 5
  6. 6
  7. 7
  8. 8
  9. 9
  10. 10
  11. 11
  12. 12
  13. 13
  14. 14
  15. 15
  16. 16
  17. 17
  18. 18
  19. 19
  20. 20
  21. 21
  22. 22
  23. 23
  24. 24
  25. 25
  26. 26
  27. 27
  28. 28
  29. 29
  30. 30
  31. 31
  32.  
  33.  
  34.