Brandnotan minst fem miljoner kronor
Kommunstyrelsens ordförande Anders Lago (S) fick reda på på branden någon halvtimme efter att den startat och åkte genast ut till Hovsjö.
– Min spontana reaktion var att jag blev ledsen och förbannad. Förbannad över att de unga får sin skola förstörd och att Hovsjöborna som bara vill ha lugn och ro ska drabbas på det här sättet. Förbannad över att åklagare och polis inte får mer resurser och förbannad över att regeringen som skulle minska utanförskapet i stället ökar det, säger Anders Lago.
Branden slår hårt mot Södertäljes varumärke och Hovsjös redan dåliga rykte förtärks.
– Sådant här kan rasera allt det arbete som Hovsjöborna, kommunen och Telge Hovsjö lagt ned för att lyfta stadsdelen, säger Anders Lago.
Samtidigt menar han att det är omöjligt att helt stoppa anlagda bränder.
– Det finns inga politiska beslut som kan ge såna garantier. Det är ett arbete som måste bedrivas på flera nivåer. Mer resurser till polisen är ett. Att stärka det lokala nätverket ett annat. Alla måste komma med. Vi måste få en nolltolerans från både medborgare och polis mot såna som förstör. Och vi har ju påbörjat ett arbete i den riktningen. Men vi kan säkert göra mer, säger Anders Lago.
Han har också begärt mer resurser till Södertäljepolisen.
– Jag tog upp detta så sent som i juni på ett möte med länspolischef Götblad. Men hon ansåg att Södertälje har de resurser som krävs, säger Lago.
Kommunens krisledningsgrupp ska snart träffa polismästaren.
– Då får vi se vilka ytterligare åtgärder vi kan vidta för att förebygga sådant här, säger Anders Lago.
Telge Hovsjös vd Partik Derk var också på plats i Hovsjö när det brann.
– Den första tanken var vad som ska hända med eleverna som står utan skola och de unga som blev av med sin fritidsgård, säger han.
Men Patrik Derk känner sig inte uppgiven. Han menar att läget i Hovsjö blivit mycket bättre de senare åren med bland annat en kraftig minskning av bilbränderna.
– Jag är så stolt och nöjd över det arbete som 120 unga i Hovsjösommar har gjort. De har gjort ett fantastiskt jobb när de rustat upp parken. Och det finns så mycket ideér och positiv kraft i Hovsjö som vi måste ta fasta på. Det är en jätteskillnad mot läget för tre år sedan som var väldigt uppgivet. I dag känner Hovsjöborna för sin stadsdel, säger Patrik Derk.
Nu kommer det att bli möten med närpolisen för diskussion om övervakningen av området ska förstärkas. Han träffade också försäkringsbolaget i går.
– Bara självrisken är på fem miljoner kronor. Så slutnotan kan bli betydligt högre, säger Patrik Derk.
Läs mer om branden i torsdagens papperstidning


4 m/s










































Senaste kommentarerna:
Skrivet 12 aug 2009 19:49 ma (Ej registrerad)
Telge Hovsjös nota på minst fem miljoner kronor kommer ju i slutänden att drabba oss som bor i Hovsjö i form av nödvändiga hyreshöjningar pga ökade underhållskostnader. Tack så mycket, jävla ligister!
Skrivet 12 aug 2009 19:57 M (Ej registrerad)
Kanske ska bygga några fler fritidgårdar till "änglarna"!?
Skrivet 12 aug 2009 20:13 painless (Ej registrerad)
Jag trodde hela "ideologiska" syftet med en polisiär myndighet, var att se till att skydda medborgare och säkerställa att lagar och förhållningsregler efterföljs. Det verkar som om detta inte fungerar i Södertälje.
Götblads uttalande om att vi har den resursnivå som krävs verkar då ytterst inkompetent.. Jag kan förstå att det inte är en enkel uppgift, men klarar man inte av jobbet så får man faktiskt känna en skyldighet gentemot samhället och de enskilda individerna att lämna sin plats för någon med den kompetensnivån. Det är helt enkelt respektlöst och ignorant att fortsätta sköta en uppgift man helt klart inte är lämpad för.
Tack för mig..
Skrivet 12 aug 2009 20:21 Baluba (Ej registrerad)
Så här med facit i hand kan man nog säga att det lämna Södertälje och bli sin egen var det smartaste Nykvarns kommun någonsin gjort...undrar om det blir fler som vill dela upp sig framöver? Låta problemområdena sköta sig själv, ha en egen ekonomi så att säga? Tanken är lockande!
Skrivet 12 aug 2009 20:22 Lt Holm (Ej registrerad)
Södertäljes varumärke är nu i fritt fall, och därmed kommunen med.
Företagare och investerare kommer att tänka sig för, dyrare att etablera sig pga höjda försäkringar. Företag kommer att fly staden, arbetstillfällen försvinner.Värden på villor och hus kommer att falla.
Staden är efter detta halvår en krigszon.
Nu vilar nästa steg på er, Politiker, och Poliser, Agera nu.
Skrivet 12 aug 2009 20:23 Anders Lago ?????? (Ej registrerad)
Typiskt av Anders Lago att angripa Regeringen.
Vad gjorde sossarna under dom tidigare valperioderna?
Skrivet 12 aug 2009 20:25 aer (Ej registrerad)
Bygg inte upp skolan igen! Låt ungdomarna åka till andra skolor och hjälp dem med integrationen på så sätt. Som bonus kanske även stenkastarna lär sig att det är jobbigt utan bussförbindelser...
Skrivet 12 aug 2009 20:25 protestant (Ej registrerad)
Lago skyller alltså kaoset i Hovsjö på den sittande regeringen !
Hans egna parti som skapat samhällsexperimentet Hovsjö och är de mest skyldiga till problemen vill han naturligtvis inte kritisera..hur ska han då kunna få en välbetald post av Mona Sahlin !
Och Patrik Derk, "mannen" som inte klarade av att vara rektor på en högstadieskola men som enligt Lago är kompentent till att sköta ett helt bostadsområde fortsätter att kasta ur sig pinsamma grodor.
Varumärket Hovsjö !? Har Derk andats in för mycket (brand)rök igen ?
Hur mycket mer skattepengar ska du pumpa in i Hovsjö nudå , Lago ?
En simhall kanske skulle lugna ner dina stenkastande mordbrännar-vänner..
Skrivet 12 aug 2009 20:33 Micke (Ej registrerad)
Man blir så trött på dom här ligisterna som förstör för hela Södertälje,jag har bott i stan över 40år och har alltid varit stolt över Södertälje.
Men nu skäms jag över den hålan som polisen har tappat greppet om ,när jag är ute och reser och träffar folk skäms jag att säga att jag bor i Södertälje dom bara skrattar o säger kan man bo där och just nu undrar jag ifall dom inte har rätt.
Och tack så jävla mycket för notan på 5 miljoner som drabbar alla skattebetalare.
Micke
Skrivet 12 aug 2009 20:47 Tyresöbo (Ej registrerad)
För att få fler att reagera tycker jag att föräldrarna till barnen i Hovsjöskolan ska betala notan både i form av pengar och att de får ordna egen skolgång för sina barn tills skolan är återuppbyggd!
500 barn, 1000 föräldrar + skolans personal blir ca 1700 drabbade personer. Någon mer än kommunen måste ta ansvar!
Skrivet 12 aug 2009 20:48 Gunilla B (Ej registrerad)
Hovsjöbor, ta tag i era problem nu. Inga andra kommer att göra det. Starta en egen vaktstyrka som inte ser mellan fingrarna. Det löser allt. Tack för mig.
Skrivet 12 aug 2009 20:59 Jennie (Ej registrerad)
..och vad är konsekvenserna och priset vi vanliga Södertälje-bor får betala för laglösheten och den otrygghet som råder i hela staden?
1. Lägre värde på hus/bostadsrätter - vem vill bo i Södertälje?
2. Utflyttning - allt färre skall försörja allt fler...
3. Försäkringspremier - vilka får vara med och betala för all skadegörelse i kommunen?
4. Brist på livskvalitet - Att t ex inte kunna röra sig fritt i staden och ta del av fritids- och kulturaktiviteter!
Den som inte förstår att denna nedåtgående spiral leder mot ren katastrof är illa ute...
Borgmästare Lago ställs ofta till svars - med all rätt - skall staden överleva, skall företag med med behov av kvalificerad arbetskraft välja att etablera sig i Södertälje, skall det finnas pengar till skola, vård och omsorg måste denna negativa spiral vändas nu! Det kan enbart ske med total nolltolerans mot brott - frågan är inte om någon typ av undantagslagar krävs för att få denna stad på fötter igen?
Skrivet 12 aug 2009 21:02 Loppekålle (Ej registrerad)
Fem miljoner...
En droppe i havet mot vad Södertälje tvingats betala ut i socialbidrag de senaste åren.
Fem miljoner - ingenting!
Grattis alla Södertäljebor!
Bjud Lago på tårta!
Skrivet 12 aug 2009 21:08 Baby Boo (Ej registrerad)
Synd att de inte fattar bättre.. :( Vad ska man säga, det är tragiskt. Bra sätt att tacka våra äldre som byggt upp den här stan och sett till att så många drabbade människor från alla världens hörn har kunnat få det lite bättre än vad de hade haft annars.. Bra jobbat! Fina människor! Undrar VARFÖR det ser ut som det gör på andra platser i världen.. :( För att DOM inte har fritidsgårdar eller???
Skrivet 12 aug 2009 21:14 K. (Ej registrerad)
Södertäljes politiker gjorde fel från början, trodde att alla s.k. "flyktingar"
behövde hjälp med bostad, torka stjärt, peta öron, ge bidrag, trodde att det rätta var att behandla de som barn. Tacken blev att barn/barnbarn lärde sig prata svenska, fick föräldrarna att bli hjälplösa, genom att ifrågasätta föräldrar/lärare hota med soc. mm.
Gör nu så här; kolla i register vilka grupper/familjer som varit mest kriminella, haft mest anmälningar om skadegörelse och höj deras hyra till det dubbla tills förövarna är avslöjade. Höj inte samtidigt deras bidrag.
Stäng av de äldsta grabbarna i Hovsjö/Gröndalsskolan tills även där namn kommit på förövarna. De vet vilka det är. BRÄNDERNA ÄR ENBART GJORDA FÖR ATT LÄGGA UT PÅ NÄTET ELLER VISA UPP I MOBILEN. Annars är ju allt meningslöst för dessa reptilhjärnor.
Ofattbart att inte Götblad ställde upp för Lago, idag da´n efter branden säger hon att unga rekryteras rejält av kriminella grupper.
Närpolisen skall givetvis var på plats INNAN brott.
Skrivet 12 aug 2009 21:22 Peppe (Ej registrerad)
Haha, Hovsjös värde som varumärke.. Den var bra =)
Skrivet 12 aug 2009 21:22 OGC (Ej registrerad)
Varför bor jag kvar i Södertälje? Ge mig ett jobb i GBG eller Norrland och jag flyttar direkt!
Skrivet 12 aug 2009 21:23 Christer (Ej registrerad)
"Det har blivit lugnare i Hovsjö" säger Lago
"I dag känner Hovsjöborna för sin stadsdel, säger Patrik Derk".
Det må ha varit ännu värre tidigare, men det hjälper föga då det så fruktansvärt illa nu.
Om nu Hovsjöborna känner för sin stadsdel så får de väl visa det och vittna, tala om vad de vet. Jag är övertygad om att många anar och vet en hel del, men antingen bryr de sej inte eller så vågar de inte.
Skrivet 12 aug 2009 22:00 Per (Ej registrerad)
Tycker att Hovsjö och Södertälje börjar likna Irak och Syrien mer och mer. Vet inte hur vi ska få stopp på kriminaliteten :-(
Är visserligen utflyttad för länge sedan och ångrar det inte en sekund men tycker det är tråkigt att barndomstaden håller på att gå i graven.
Tack / Per
Skrivet 12 aug 2009 22:06 Riktigt Less !!! (Ej registrerad)
Sådär ja då har man ställt sig i bostadsbyte kö .Efter 35år i södertälje är jag nu redo att dra härifrån,jag har helt enkelt fått nog av allt skit som händer i stan & det lär ju inte bli bättre .
Jag tycker väldigt synd om barnen som verkligen vill gå i skolan.
men det finns säkert någon lösning ,så skola blir ni småligister inte utan det e bara att gå på Måndag om jag får tro mitt.
Södertälje är inte som det borde va ,för det är väldigt vackert i denna stad ,men nu tycker jag personligen själv att det blivit riktigt skitig.
Tack för mig . !!!
Skrivet 12 aug 2009 22:09 BA (Ej registrerad)
Tänk om man la ner lika mycket pengar och resurser på att bevaka våra skolor, som man lägger ner på att bevaka och kontrollera alla bilar som står parkerade. Men det ger förståss inga inkomster. Däremot hade vi nog sluppit många bränder som kostar oss Södertäljebor mijontals kronor. Undrar hur våra politiker tänker egentligen? Vad har det vanliga bonnförnuftet tagit vägen? inte finns det i kommunalhuset i alla fall.
Skrivet 12 aug 2009 22:11 Mange (Ej registrerad)
Ja, det var ju synd på det oerhört högt värderade varumärket "Hovsjö"...
..och även "Södertälje", dessvärre.
Skrivet 12 aug 2009 22:19 Patrik™ (Ej registrerad)
bara att låta den nästan obefintliga polisen inte komma upp till hovsjö alls och låt dom boende få använda alla till buds stående medel att banka skiten ur nötterna utan att bli åtalade själva.
det skulle bli lite mer poetisk rättvisa för med polis och politiker så får inga hovsjöbor rättvisa.
över 100 bilar eldade, soprum, husvagn, skola upeldad, när faan ska dom förbannade politikerna öppna ögonen????
bölir det när ett 7våningshus eldas upp med massor av människor i?
förbannade idioter till politiker, ge poliserna fria tyglar och åtala dom för fan inte om dom trycker till en eller ett par av skitungarna med batongen för hårt.
Skrivet 12 aug 2009 22:27 iaktagare (Ej registrerad)
Skulle vilja kalla dem för terrorister. Om det är muslimer som förstör och är samhällsfarliga brukar man kalla dem för terrorister. Dags att kalla dessa personer för terrorister också! Kanske inte så roligt att vara förälder till en terrorist. Kanske det får föräldrarna att se till att barnen inte härjar fritt som de gjort hitintills
Skrivet 12 aug 2009 22:31 Hovsjöbo (Ej registrerad)
Hoppas bara att dom"sovande" föräldrar som sitter hemma är beredda på att ta sej ut och kolla vad barn/ ungdomar från cirka 10-18 års ålder gör när dom är ute på kvällarna. Har varit på möten som hållits på fritidsgården, folk frågar efter mer åtgärder från polis och andra myndigheter, mer öppet på fritidsgården m.m.! Men vad är dom själva villiga att göra?? Är dom ute och håller "ett öga" på gängen? Var finns föräldra ansvaret?? Alla frågar: Vad får jag betalt om jag går ut och nattvandrar?? Förr var barnen föräldrarnas skyldighet och ansvar , inte fritidsgårdens eller samhällets !!!! Förr fick vi, redan som barn, lära oss att det finns både rättigheter och skyldigheter samt innebörden av orden rätt och fel och respekt, men alla dessa "ord" har förlorat sin mening bland både vuxna och barn/ungdomar!! Dom ungdomarna som sköter sej är all heder och beröm värda liksom deras föräldrar !! Och bara beröm till "SOMMAR " jobbarna för ett FINT JOBB!!
Skrivet 12 aug 2009 22:38 Tihe S (Ej registrerad)
Kommer aldrig betala en krona i hela mitt jävla liv. Sätter mig hellre svartlistad!
Skrivet 12 aug 2009 22:43 midyeyto (Ej registrerad)
Så går det när skitungar inte kan tänka längre än vad näsan räcker. Snälla, kanske dags för föräldrarna att börja använda koppel på sina snorungar...
Skrivet 12 aug 2009 23:11 Frågvis ex. södertälje bo. (Ej registrerad)
Det kommer dröja länge innan det kommer bli värsta krigs området i Södertälje och vad beror det på?
Dom eldar ju upp allt i Södertälje Willys eldades upp nyligen (2 butiker, för sökte dom med).
Bilar tänds på nästa dagligen, sten kastning på både bussar och tåg, så lokal trafiken måste ställas in,
Skottlossning emot polis huset, finns det ingen respekt kvar för polisen så borde ju folk förstå vad som håller på att hända, eller?
Folk måste flytta ifrån Södertälje för att dom är rädda för att bo där och uppfostra sina barn.
Det är allt för mycket blandade religioner, inte konstigt att det blir massa olika åsikter som blandas till denna sitiuation som vi hamnat i nu.
Ingen vågar inse detta men det är den bittra sanningen.
Vad kommer hända härnäst?
vad är det här för jävla vardag vi lever i?
Varför händer detta i just Södertälje?
Är tacksam för svar på mina frågor!
Skrivet 12 aug 2009 23:25 Skrållan (Ej registrerad)
Man undrar om dessa förmodade snorungar som ligger bakom detta har något inanför hjärnbalken...... Detta är förstås första tanken. Problemet är givetvis större än så, med föräldrar som är helt utanför arbetslivet och den sociala normen så kan man inte förvänta sig att ungarna ska förstå följderna av sina handlingar. Allt slutar med att dessa föräldrar skyller på politiker och soc, vi får inte tillräkligt med pengar o.s.v. Jag tror inte det hjälper med att plantera blommor i parken.
Skrivet 12 aug 2009 23:31 Niklas (Ej registrerad)
Kanske börjar det bli dags att göra något,
istället för att sitta och rulla tummarna?
Fler poliser!
Bevakningskameror!
Man kan väl för f*n gör NÅGOT åt detta problem?!
Skrivet 13 aug 2009 00:01 Madball FC (Ej registrerad)
Jisses!
Varumärket Södertälje.
Nästan alla som jag känner som inte bor i Södertälje kallar stan för Slöddertälje.
Undra varför :D
Skrivet 13 aug 2009 00:01 Zed (Ej registrerad)
Där dök Du upp till slut Anders, men det är nog försent. Det samlade styret i Södertälje känns som ej närvarande. Jag tror som jag skrivit tidigare, att det är dags nu för några andra att leda staden.
Ledningsgruppen i ett företag större eller mindre, hade fått gå för länge sedan, om handlingskraften varit så här svag och splittrad.
Södertälje kommun står NU vid ätter stupan, det behövs så lite för att vi skall ramla ner på fel sida.
Skrivet 13 aug 2009 00:12 Chikara (Ej registrerad)
Vi behöver kameraövervakning i Södertälje och inte minst Hovsjö. Få upp kameror, ge extra resurser till polisen och öppna en ny polisstation i Hovsjö. Vi behöver även nattvandrare och få föräldrarna aktiva och tvingas ta ansvar för sina ungdomar.
I vintras terroriserade ett stort killgäng ensamma tjejer genom att slänga snöbollar på oss. Jag var en av tjejerna de gav sig på. En annan var en muslismsk flicka som de gav sig på ännu mer än jag (som "bara" var svensk). Det här är hatbrott och jag bävar för kommande vinter. Jag kommer inte att gå ut ensam och det känns så hemskt att de här rasisterna ska få fritt ge sig på ensamma tjejer. Om de ger sig på ensamma syrianska tjejer också vet jag inte, men jag får intrycket att vi som inte är syrianer blir utsatta för rasism och inte tvärtom. Jag tror inte jag är den enda Hovsjöbon som har tröttnat på att känna sig otrygg i min egen stadsdel. Om man fick man upp kameraövervakning skulle de långtida kostnaderna för alla brott som begås gå ner.
Skrivet 13 aug 2009 00:20 Katten (Ej registrerad)
Till "Protestant" som skrev:
"Och Patrik Derk, "mannen" som inte klarade av att vara rektor på en högstadieskola"
Du vet INTE vad du svamlar om!!!
PATRIK DERK är den BÄSTA REKTOR som Ronna skolan, ja hela Södertälje (ev. hela Sverige!), har haft och någon bättre är nog dessutom svårt att hitta!
Den mannen hade (har) något så ovanligt som BÅDE visioner OCH handlingskraft, det var inget svammel där inte!!! Vilka skolor vi skulle ha om alla rektorer var lika vettiga och modiga som Patrik Derk var när han var rektor!
Det var med sorg i hjärtat som jag och min familj (och många i personalen på Ronna skolan, föräldrar och elever) tog emot beskedet att Patrik skulle sluta. Vilket "lyft" han gav skolan ihop med personal, föräldrar och elever!
När jag läste att han skulle bli VD för Telge Hovsjö tänkte jag "Yes, är det någon som kan "lyfta" Hovsjö och göra något bra tillsammans med Hovsjöborna så är det just Patrik Derk! Grattis Hovsjö!"
Skrivet 13 aug 2009 00:30 anonym (Ej registrerad)
jag tycker detta är sjukt, att folk ska behöva lida för att någon/några har gjort detta.. jag är rörd av detta och blir ledsen utav detta...
Skrivet 13 aug 2009 00:31 Experten (Ej registrerad)
Gör som London, Övervaknings kameror överallt, bara det kommer att minska kriminaliteteten och vandaliseringen markant, plus att man kan använda det som bevismaterial och få tag på gärningsmän.
Skrivet 13 aug 2009 00:36 Dr House (Ej registrerad)
Fem miljoner? Jag hajar inte - det räcker väl ingenstans? Att bygga upp en ny skola plus att täcka alla inventarier som gått upp i rök måste kosta minst det tiodubbla...
Skrivet 13 aug 2009 00:58 trött (Ej registrerad)
skyll inte på ungarna har man inte fått nån uppfostran eller vägledning så har man inte. sen kan man ju undra om dom här ungarna inte har suntförnuft.
Skrivet 13 aug 2009 01:17 T (Ej registrerad)
Jag är stolt säger Plutrik Derk, över vadå????
Sluta med din enmansshow!!!!!!!!!!!!!!
Skrivet 13 aug 2009 02:53 Bosse i Hovsjö (Ej registrerad)
Jaa, jag har själv bott i Hovsjö i tre år och måste hålla med Derk om att det har blivit lugnare och jag tror OXÅ att de som bor här känner för sin stadsdel. Det verkar vara väldigt enkelt för alla som INTE bor här att tycka saker om Hovsjö !! Har ni varit här över huvud taget ???? Nehe.....kunde tro det.....
Jag blir bara ledsen när jag ser meningslös förstörelse av detta slag som drabbar en massa oskyldiga, barn och vuxna !!
Har väldigt svårt att tro att någon som bor i Hovsjö gjort detta illdåd !! Vill INTE tro det heller....utan tror fortfarande på människors godhet !!
Ja må vara blåögd halv svenne/finne men det står jag för !! Tänker INTE flytta för jag har en strålande utsikt från min balkong i söderläge på 6:e våningen, Granövägen.
Go Hovsjö sommar som gör ett fantastiskt jobb !!! Ge fler ungdomar chansen !!
Skrivet 13 aug 2009 05:48 kungen (Ej registrerad)
nu får det vara nog höng dom högt när ni får fast dom vid våran nya park så kan vi döpa den till dödens park i hovsjö. Och ta och sätt upp kamrer över hela södertälje så kan vi ta fast några råttor för dom är ju bara skade djur mvh kungen
Skrivet 13 aug 2009 07:47 Bygg inte upp (Ej registrerad)
Jag säger som alla andra: Bygg inte upp skolan igen. Det är bara meningslöst. Och det kommer nog bli så att alla slutar att betala skatt jst nu. Jag funderar på att skita i det, för jag har ingen lust att betala när det finns idioter i den här stan.
Skrivet 13 aug 2009 08:10 M (Ej registrerad)
Skrivet 12 aug 2009 21:22 OGC (Ej registrerad)
Varför bor jag kvar i Södertälje? Ge mig ett jobb i GBG eller Norrland och jag flyttar direkt!
Hm..funkar inte riktigt så..Jobb söker man..man blir inte tilldelade dem.
Ja, varför bor du kvar i Södertälje? Finns knappt några jobb här heller, och vill man inte göra stan bättre är det bättre att sticka!
Skrivet 13 aug 2009 08:34 Berit (Ej registrerad)
Låt dom reda ut det själva! Inte en krona skall läggas på Höjden. Vidta andra åtgärder....
Skrivet 13 aug 2009 09:01 Carlos (Ej registrerad)
Vi har elever som inte har en skola att gå till och det enda ni pratar om är hur dåligt det är att bo i Södertälje. Skärp er för fan!
Skrivet 13 aug 2009 09:19 Inte bara Södertälje som har problem enligt medierna. (Ej registrerad)
Är det ingen av er pundhuvuden som läser tidningen från andra orter som har samma problem? De visade på TV hur skolor brinner över hela Sverige och nu senast i natt kastades en brandbomb in i en villa i det finare områdena, flickor mördas och gangsters skjuter ner varandra, men man kan ge sej fan på att ni får det till att Lago far omkring och tuttar på och om han missar något så skjuter han ner folk. Ni som har flyttat och ni som skall flytta gör det och sen skall ni skita i vad som händer här och svärta inte ner Södertälje mera för då har ni ju inget här att göra mera. Varför skall ni skylla allt på invandrarna det finns rötägg även bland svenskarna som tycker om att smutskasta folk och bland dom finns ytterligheterna.
Skrivet 13 aug 2009 09:25 Mimmi (Ej registrerad)
Har läst igenom de flesta kommentarerna och det är två förslag/påståenden som jag reagerar främst på.
Först; att INTE bygga upp skolan och låta skolbarnen integreras i andra skolor. TOPPEN! Vägen från främlingsfientlighet och misstroende går genom barnen - de har inte gjutit sina åsikter i betong och kan fortfarande se människan bakom rasen.
Det andra; ett flertal säger sig sluta betala skatt efter detta...
Eeeeh? Vet ni hur skattesystemet fungerar eller är det så att ni kanske aldrig har betalat skatt tidigare?
Skrivet 13 aug 2009 09:58 En snart fd södertäljebo (Ej registrerad)
Ja, tur att man flyttar om ca två veckor till en lungnare komun. Jag tänker då inte hjälpa till att betala all förstörelse i denna krigskomun. Är så trött på all skit som händer här.
Skrivet 13 aug 2009 10:14 Blomman (Ej registrerad)
Till Frågvis ex. Södertäljebo:
De frågor du har får du nog vända dig till Stadshuset eller Telge Hovsjö med.
Skrivet 13 aug 2009 10:54 Insiktsfull (Ej registrerad)
Ja visst är det jävligt mycket skitt i den här stan, och det eldas säkert mer här än nån annan stans.
Men jag vill bara påpeka detta.
Malmö: Skottlåssning mitt på dan på öppen gata, bilbomb, stenkastning, bränder om vart annat, mm
Göteborg: Skottlåssning på öppen gata, bilbomber, gangster krig mitt på en allmän badstrand mitt under högsäsong, högstäte för flera av Svergies största maffiasyndikat.
Umeå: Svergies genom tidernas värsta våldtäktsman har gått på Umeås gator,
Ja jag kan räkna upp hur mycket som hälst som händer runt om i landet som man glömer väldigt lätt ner nåt stort händer på hemmaplan.