Sju bilar totalt utbrända
Relaterat
Larmet kom till räddningstjänsten strax före midnatt, natten mot lördag. På ett inhägnat industriområde i Moraberg, en bit bakom bilprovningen, brann flera bilar. Innan släckningsarbetet var klart hade sju bilar blivit totalt utbrända och enligt räddningstjänsten blev en uppställd husvagn brandskadad. Polisen misstänker att någon tagit sig inom på området och anlagt branden, men uppger att man inte har anledning att tro att det rör sig om ungdomar bakom brottet





































Senaste kommentarerna:
Skrivet 12 sep 2009 11:37 Jan (Ej registrerad)
Hej,
Om nu folk vill grilla korv en sen kväll, låt dem göra det ifred utan en massa skriverier i tidningarna.
Nej men allvarligt talat, så börjar det likna rena rama vilda västern här i staden. Om ändå bara Zeb McCahan kunde komma hit och rensa upp också, så vore det ju toppen.
Skrivet 12 sep 2009 12:34 P J (Ej registrerad)
Totalt vansinnigt och meningslöst dåd!
Skrivet 12 sep 2009 14:05 Solveig (Ej registrerad)
Jag tycker att LT skulle ha en artikelserie där man undersöker hur många av alla mordbränder som sker i Södertälje som uppklaras och brottslingarna lagförs. Det är förödande för rättsmedvetandet och för rättstaten att tydligen i stort sett inga mordbränder klaras upp. Undersök detta LT!
Skrivet 12 sep 2009 14:20 Stefan (Ej registrerad)
Är detta allt lt kan redovisa i detta ämne? Att polisen tror att någon klättrat över och tänt på, är väl vad alla vi andra också kan gissa oss till. Vad jag undrar är följande: Polisen säger att de inte har anledning att tro att det är ungdomar.
Okej.
Varför då?
Kan det måhända vara så att södertäljepolisen vill mörka in i det sista om att Södertälje är lika involverat i terrorbränder som Göteborg, Malmö och Uppsala?
Det var i alla fall min första tanke.
reportrar som går polisens ärende är måhända bra för polisen, men inte för oss andra.
/Stefan
Skrivet 12 sep 2009 14:57 Inföding!? (Ej registrerad)
Klart att LT har ett ansvar STORT, eftersom man är en lokaltidning,
vid sådana tråkiga händelser, som dessutom tydligt eskalerar i
omfattning och grovhet.
Jag vill se djuplodande journalistik med god källforskning till grund
också artiklar skrivna i klarspråk utan skygglappar.
Det värsta är om och det har hänt, att vi som läsare måste läsa mellan
raderna när artikelförfattaren ( LT ) undviker att trampa på ömma tår.
Gott betyg skall räddningstjänst och polis ha men glöm inte att detta
och andra dåd är ett samhällsproblem. Politiker och andra ansvariga
vänligen tag erat ansvar, omfördela alla resurser som tänkas kan,
en bra början är klara och tydliga regler.
Som sagt sanningen ska fram det är det minsta vi kan begära.
Efter dryga 50 år i kommunen funderar jag starkt på att byta "upp" mej.
Ska jag ta flaggan med?
Skrivet 12 sep 2009 15:01 SuS (Ej registrerad)
Till Jan och Solveig och övriga som skriver om Södertälje som unikt i dessa sammanhang. (Bränder)
Jag tycker att det är grovt missvisande att framställa Södertälje som den stad där "allt brinner". Om vi vidgar blicken lite så brinner det på rätt många håll i landet just nu och i exempelvis Göteborg och Gottsunda möts polis och räddningstjänst av stenkastande ungdomar när de ska försöka släcka bränderna. För ett år sedan hände samma sak i Södertälje men det är annorlunda nu.... Istället för att mötas av stenkastande ungdomar möts polis och räddningstjänst av uppenbart oroliga människor som vill vara till hjälp. Både unga och gamla för ett samtal med myndigheterna kring hur de på bästa sätt ska hjälpas åt för att få rätsida på problematiken med brinnande bilar och skolor. Jag skulle vilja läsa mer i tidningen om detta.....hur kommer det sig att brandbilar och ambulanser faktiskt KAN och VÅGAR åka till Hovsjö och Fornhöjden i dagsläget och inte längre riskerar att bli utsatta för våld?
Skrivet 12 sep 2009 15:18 Trött o deprimerad (Ej registrerad)
Jag håller med varför får man aldrig reda på hur det klaras upp, vad som händer med dessa bränder av bilar o byggnader. Det har vi medborgare rätt att få veta, vi som betalar o betalar (skatt ,försäkr)
Och aldrig skrivs det vem som får betala eländet!
Undersök LT o skriv !
Skrivet 12 sep 2009 15:20 manus johansson (Ej registrerad)
Detta är bara början kära vänner. Det är ingen slump att detta våld utförs av en speciell grupp i Sverige och att tidningarna vägrar benämna detta a la PK-style........
Skrivet 12 sep 2009 15:58 Sasa (Ej registrerad)
LT:s PK-censur motverkar demokrati!
Skrivet 12 sep 2009 17:19 IIII DET BRINNER !! (Ej registrerad)
Hur kommer det sig att det bara brinner där det bor en massa invandrare?
När jag va liten så hade man världens respekt fär polis, brandkår, ambulanspersonal. Men nu stenas dom hela tiden.
Vad är det som gått snett? Sverige håller på att tappa greppet totalt.
Uppvuxen i ronna men ALDRIG stenat poliser mm.... aldrig gjort "brott" pga fritidsgårdar som inte finns.. Ge poliser rätt att ta i med hårdhandskar för i helve-e !!
Skrivet 12 sep 2009 18:13 Bilskådare (Ej registrerad)
Det är inget inhägnat område.
Bilarna som tändes på är skrotbilar & har funnits på plats väldigt länge.
Vad är billigast?
Att betala skrotning, eller att bränna upp bilarna så att kommunen får ta hand om dom?
Fråga bilmekarna!
Skrivet 12 sep 2009 19:02 Läsaren (Ej registrerad)
Bravo SuS, vilket oemotståndligt argument. Det brinner ju i Göteborg och Gottsunda också och då ska vi väl inte klaga för att det brinner lite oftare i Södertälje. Vilken filosof Du verkar vara. Skriver Du kanske på uppdrag av Lago? Du använder i alla fall samma filosofiska argument som han,
; Det är värre i Borlänge. Eller anser Du att eftersom vi har samma typ av invånare så är det naturligt att det brinner en och annan bil eller några butiker? Bränderna i Södertälje jagar bort våra skattebetalare, men Din inställning är hela Sveriges problem, Bara det är värre på nå´t annat ställe är det ganska bra hos oss. Blunda så försvinner problemen, gör som strutsen, göm huvudet i sanden.
Skrivet 12 sep 2009 20:00 GG (Ej registrerad)
Polisen säger: Det finns inget som tyder på att det är ungdomar som står bakom bränderna.
Nej, det är väl ganska uppenbart. De som brukar stå bakom bränderna är några missnöjda pensionärer. Det är också de som brukar anlägga alla oförklarliga bränder i Södertälje.
"En person med en rollator sågs rulla iväg från platsen (enligt vittnesuppgifter). Det sägs även att personen ifråga hotade vittnen med en krycka".
Att jag är sarkastisk och fördomsfull…
Jag hoppas (och tror) att de flesta har förstått mitt anti-budskap.
GG
Skrivet 12 sep 2009 20:52 En kille vid 16års åldern! (Ej registrerad)
LT, Ni kommer ingen vart när ni inte skriver allt ni vet.
Ni vet mycket väl om vad som har hänt, ni tror att ni kan locka läsaren genom att skriva bra rubrik. Jag håller med er om att bra rubrik lockar läsaren, men samtidigt så måste ni har bra fakta, annars kommer inte läsaren att läsa hela artikeln! Ju mer ni skriver desto bättre blir det, då lockar ni läsaren!
Syfte: Syftet med att varför jag skrev det här var just för att många har kommenterat att ni inte skriver allt ni vet, inte bara under den här arikeln utan flera!
Slutsats: Skriv allt ni vet om händelsen så får ni positivare kommentarer!
Tack för min del, ta vara på min idé. Det är inte alltid ni får sådana idér!
Skrivet 12 sep 2009 21:08 VSV (Ej registrerad)
Det kanske är bilfirmor som ligger bakom ???
Skrivet 12 sep 2009 21:10 Sanningen nu (Ej registrerad)
NU FÅR FAKTISKT NI BESTÄMMA ER. PÅ RADION SA DEM ATT DET VAR VETERANBILAR, HÄR SKRIVER FLERA INS. ATT DET VAR SKROTBILAR, NÅGRA PÅSTÅR ATT, JA HELT ANNAT. OCH POLISEN SÄGER ATT DET INTE VAR UNGDOMAR(111???) FAST DET KANSKE FANNS KAMERA ELLER VAD????
SKRIV SANNINGEN!!!!!!!!!!
Skrivet 13 sep 2009 00:32 O.K (Ej registrerad)
IQ Fiskmåsar fast eg med ett litet f. F... this.Det finns andra sätt att få respekt på dessutum ett antal! Man vinner respekt med att ge respekt.nåt man kan få om man ha tur redan från barnsben.Livet är inte så enkelt så att alla får det. vet det men kära ungdomar som strular lite, tänk på era medmänniskor tillsammas med er själva.Trots allt måste vi lita på varandra oavsett härkomst,religion,politiskt åsikt etc. Om alla kunde haja det så ....
Skrivet 13 sep 2009 00:34 H (Ej registrerad)
Vi gick ifrån Morabergs köpcentrum vid 20:15 och tyckte att det luktade konstig brand... Men det var väl inte det sm luktade då...
Skrivet 13 sep 2009 02:25 Kenta (Ej registrerad)
Håller med bilskådare. Var dit och kollade idag (lördag). Ej inhägnat område, skrotbilar samt skrotvagn typ kiosk.
Det blev dyrare "skador på byggnaden bredvid skrotbilarna.
Låt bilägarna bekosta bort-transporten av "liken".
Förresten, hur kan fartighetsägaren tillåta att skrotbilar får stå så, oljeläckage mm, hela området där ser ut som en soptipp.
Skrivet 13 sep 2009 18:09 JT (Ej registrerad)
Ska det vara så jäkla svårt för polisen att gripa skylldiga och ge ett mycket kännbart straff. Parkerar man fel då finns det resurser att driva in penngar Personligen tror jag det finns krafter inom polis social advokater etc som vill att detta ska escallera så det ska avsättas mer pengar till dessa grupper i samhället Då kan man tjäna pengar på det hela Precis som flyktingverksamheten myckeden skulle aldrig på som dem gör om det inte fanns så mycket pengar i verksamheten