INBROTTSVÅGEN Inbrottsligan på fri fot
Relaterat
De två yngre män i 20-årsåldern och den 46-årige man som greps i Järna i torsdags misstänkta för förberedelse för stöld, släpptes oväntat på fri fot i lördagsnatt efter beslut av den jourhavande åklagaren i Stockholm.
Ett beslut som mottogs med stor besvikelse hos Södertäljepolisen.
– Ett mycket märkligt beslut. Vi hade hoppats på att de skulle häktas och att vi skulle få arbetsro att klara upp det här, säger Thomas Drufhagel på bostadsinbrottskommission syd.
Tid skulle krävas för att tömma männens mobiltelefoner på SMS och spåra samtal samt misstänkt stöldgods som hittades i 46-åringens bostad på Södermalm i Stockholm.
Polisen kände även igen en av männen från det fotografi som LT publicerade den 29 augusti där två män syns sittande i en bil i samband med ett inbrott i Nykvarn. Men polisen tror att även den andre mannen fanns med i arresten – båda sydamerikanska medborgare som tros ha fått hjälp av 46-åringen med uppehället i Sverige.
Poliser som LT pratat med upplever ett stort problem med att helgjobbande jouråklagare får överta fall som de inte är insatta i, vilket kan leda till beslut som detta. Nu återstår inget annat än att fortsätta spaningsarbetet i hopp om att gripa inbrottsligan, som alltjämt är på fri fot.
– Vi är mycket besvikna och har svårt att förstå beslutet att släppa dem, säger inspektör Ove Nilsson.
LT har förgäves sökt den jourhavande åklagaren på ekobrottsmyndigheten för en kommentar.









































Senaste kommentarerna:
Skrivet 14 sep 2009 17:26 Trött... (Ej registrerad)
Jag blir såå trött!! Vad har en Ekobrottsåklagare i jouren att göra!!?? Har dom överhuvudtaget nån koll på verkligheten??!! Näe..det verkar va bättre att rädda sitt eget skinn än att få inbrottsligor inom lås och bom...
Skrivet 14 sep 2009 17:26 Henrik (Ej registrerad)
Är det inte dax att sparka dessa odugligna åklagare?
Det kan inte vara möjlig att så många skurkar kan få bli släppta hela tiden.
Skrivet 14 sep 2009 17:30 Bengt (Ej registrerad)
Jag har skrivit det för och jag skriver det igen. Det handlar inte om polisens arbete det handlar om åklagarnas ickearbete.
Skrivet 14 sep 2009 17:32 lars (Ej registrerad)
Tomas Karlsson, var nu journalist och jaga Beatrice Ask vår justitieminister, för detta kräver annat agerande
Skrivet 14 sep 2009 18:13 Anette (Ej registrerad)
Detta är ytterligare bevis på att man inte ska hjälpa till att få fast dessa satans brottslingar! Vad har vi för åklagare i det här landet! Jag tycker synd om poliserna som försöker göra sitt jobb.
Skrivet 14 sep 2009 18:35 Sunt förnuft (Ej registrerad)
Med "släppas" hoppas jag åklagaren menar att de överlämnas till vård i Sibiriska saltgruvor de närmaste 30 åren.
Allvarligt! Jag begriper mig inte på svenskt rättsväsende. Slödder, våldsverkare, ligister och våldtäktsmän släpps alltför ofta fria, medan filderlare jagas med blåslampa och krävs på milioner. Logik?
Nämnde åklagare bör ta sitt förnuft till fånga och avsäga sig allt forstatt juridiskt arbete. Mutad, eller "bara" korkad, det är frågan?
Skrivet 14 sep 2009 18:45 Thomas (Ej registrerad)
Välkomna ut igen kära brottslingar.
Förstår att ni kommer att berätta hur mesigt och skrattretande det Svenska "rättssamhället" fungerar för era landsmän nu.
Jag väntar mig i alla fall en klar ökning av bostadsinbrotten nu framöver då detta kommer bli känt.
En tydlig och markerad KÄFTSMÄLL till Hölöbornas ingripande och till oss medborgare i Tokstan No1, med eller utan bevis så kan man inte straffa folk här.
Att Åklagarmyndigheten är korrupt eller inkompetent har man ju vetat sedan "Tunnelöverfallet" inte ledde till något heller, och nu detta.
Jag skulle aldrig klara av att jobba som Polis i denna stad när man ser att buset bara passerar polishuset och försvinner ut på andra sidan.
Snacka om otacksam arbetssituation, de enda som straffas är vi vanliga medborgare då vi kör för fort eller parkerar fel.
Hopplös stad detta, tycker synd om er poliser med som har detta som vardag att jobba i...
Skrivet 14 sep 2009 18:45 Gunnar Berg (Ej registrerad)
Hela rättsväsendet behöver en grundlig översyn och särskilt Åklagarmyndigheten....var det en clown som jobbade i helgen!?
LT ..nu måste vi få se lite grävande och undersökande repotage!
Släppa dessa löss som åker runt och stjäl hos folk det är helt bedrövligt...
Här sliter allmänhet och Polis för att få fast dessa , så släpper pajasen till åklagare dessa.....rent bedrövligt!
Mvh
Gunnar
Skrivet 14 sep 2009 19:01 Professorn
Jourhavande John Blund.
zzzZZZzzz Öhh va? Inbrottsliga….hmm släppt dom. Öhh jäsp? ZzzzzZzzz snark…snark.
Skrivet 14 sep 2009 19:57 Erik (Ej registrerad)
Vad i helvete är detta? Fy fan vilken jävla slapphet från jourhavande åklagare! Fy fan för att bo i denna stad och detta land! Vad kommer att hända nu? Jo, dessa chilenare kommer att skrattandes ta sina mobiler och ringa hit ännu fler tjuvar från sitt kära hemland, för i Sverige får man in ga straff när man går in i människornas hus och plundrar och stjäl. Det enda som händer om man blir fast ä att man får sova varmt 2 nätter och få lite god mat helt gratis, så man orkar åka ut och stjäla igen när man kommer ut, vilket underbart land vi lever i! Och polisen vill jag bara säga till: Ni gör ett beundransvärt arbete i den här stan, jag är inte ett dugg avundsjuk på det ni har att brottas med på ert arbete var dag!
Skrivet 14 sep 2009 20:13 LOFL (Ej registrerad)
OCH anledningen till frisläppandet kan vi bara spekulera i...............
Skrivet 14 sep 2009 20:23 VSV (Ej registrerad)
Den där åklagaren måste ha brotsligt förflutet . Och inget namn har han heller , stakaren !
Skrivet 14 sep 2009 20:29 Inte lätt (Ej registrerad)
Nu är det bekräftat Sverige är ett framtidsland för alla kriminella på denna Tellus VÄLKOMNA ni får säkert bo hos B Ask,
Skrivet 14 sep 2009 20:34 Besviken Täljebo (Ej registrerad)
Åklagaren är väl köpt som så många andra inom rättsväsendet.
Jag är absolut inte förvånad, så fort polisen lyckas få tag på någon, villket nu inte är så ofta, så är det ju brukligt att dom blir frisläppta.
Skrivet 14 sep 2009 20:47 Zed (Ej registrerad)
Zed säger S U C K
Skrivet 14 sep 2009 20:55 Christer (Ej registrerad)
ÖGA FÖR ÖGA; TAND FÖR TAND. Det är snart det enda som gäller. Medborgargarde, privata vaktbolag, skottpengar. prisjägare. Det är såhär det kommer att bli om inte åklagarna gör sitt jobb. Jag skulle inte dra mej för att rensa ut om jag får tag i nån som jävlas med mej.
Kanske en bra affärside nu att starta ett tungt beväpnat vaktbolag? Man får ju ändå inga straff.
Skrivet 14 sep 2009 21:22 abc (Ej registrerad)
Jag beundrar poliserna som jagar bovar med livet som insats och får fast dom. Skippa hela åklagarväsendet, inrätta en tingsrotel vid Polisen och låt den myndigheten sköta allt från fasttagande till dom. Åklagarna kan sedan sitta och gäspa över gamla brottsarkiv t ex.
Skrivet 14 sep 2009 21:38 Järna bo (Ej registrerad)
Och detta ökar absolut INTE risken för ett bildande av medborgar garde?
Nej, ta saken i egna händer. Den stackare som "förirrar" sig in i min bostad kommer nog att bäras ut i liksäck om jag får tag på denne stackars missanpassade individ.
Skrivet 14 sep 2009 23:04 Viktor (Ej registrerad)
Jag som alltid har trott att det är åklagarens uppgift att se till att dom får sitt straff. Tydligen inte. Skulle inte förvåna mig om det är samme åklagare som släppte ung**vlarna som misshandlade tjejen i tunneln förra året också.
Skrivet 15 sep 2009 00:04 Tatlises (Ej registrerad)
Äntligen får Kling och Klang till det, men blir stoppade av en jouråklagare som får sin festkväll på Spy Bar förstörd för att åka äääända till Södertälje för att förhöra några inbrottstjuvar som har varit i minst 100 hus.
Jag tycker synd om åklagaren...
Skrivet 15 sep 2009 01:23 Rättvisa efterlyses (Ej registrerad)
Inbrott, mordbränder, bilstölder, våldtäktr, misshandel m.m. är alltså lindrigare brott än fildelning enligt svenska åklagare och domstolar.
I vart fall om man ska gå efter påföljderna.
Vart är vi på väg?
Skrivet 15 sep 2009 05:06 jt (Ej registrerad)
Inte förvånad över sveriges korkade rättsväsen.
Hade själv inbrott polisen kom till bostaden med patrasket så jag kunde peka ut dem
Polisen ringer åklagare släpp dem kl 3 på natten
Trots att där fanns bevis nog och jag hade sett allt från sovrumsfönstret
Sen fick fick jag en förtkörningsbot efter några dagar som plåster på såren
Skrivet 15 sep 2009 05:31 Observer (Ej registrerad)
Ger mej fasen på att åtminstonde den vänstra personen på bilden plus en till kom gående på vägen vid Taxinge kyrka i går (14/9).
Bara att vänta och se va som hänt...
Skrivet 15 sep 2009 07:18 Samhällstvekaren (Ej registrerad)
Rättssamhället suuger !!!!! Tro inte att JAG nånsin vill vittna !!!
Fler medborgargarden ist. !!!!!!!!!!!!!!!
Skrivet 15 sep 2009 07:38 Per (Ej registrerad)
Fy sjutton vad trött man blir på dessa sk åklagare. Det är inte utan anledning man undrar om åklagaren är "hotad" eller om det finns någon annan anledning till att dom släpper tjyvarna. Nu är det fritt fram att ge sig ut på rövarstråt igen, och det skulle inte förvåna mej om det redan skett.
Jag förstår polisen som blir förbannade på åklagaren, så jag håller med Henrik. Sparka odugligen!!
Skrivet 15 sep 2009 08:16 suka (Ej registrerad)
Åklagaren har till uppgift att bedöma ifall bevisen håller i en rättegång. Om det inte gör det i detta fall är det bra att inga skattepengar slösas i onödan Ibland önskar man att försvarsadvokater också gjorde sådana bedömningar, men då går de ju miste om inkomst.
Om nu inte LT for med osanning när de meddelade att de gripits på bar gärning så är det en skandal, för bar gärning är väldigt starkt bevis som torde hålla. Men kanske var han rädd att bli kallad främlingsfientlig?
Skrivet 15 sep 2009 10:04 LB (Ej registrerad)
Att åklagaren har bristfällig kompetens och borde syssla med något annat är helt klart. Jag uppmanar LT att tillsammans med oss besvikna fortsätta ifrågasätta åklagarämbetet och varför våra skattepengar skall hamna hos någon som struntar i rättsamhället. Det är mycket riktigt skandal att åklagaren uppenbarligen ansåg att bevisbördan var för låg, trots att de var tagna på bar gärning.
LT - hjälp oss förmedla detta i både press och till Beatrice Ask.
Skrivet 15 sep 2009 12:09 Undrande Svensson (Ej registrerad)
De flesta som ägnat tid och att kommentera händelsen tycks känna till ärendet som sådant och öser galla över en åklagare. Utan att känna till närmare om saken tycker jag att man borde vara mer nyanserad i kommentarerna. Åklagarens uppgift är att bedöma de särskilda häktningsskäl som föreligger enligt rättegångsbalkens bestämmelser och dessa måste en åklagare följa. Slutligen är det domstolen som avgör häktningsfrågan. Förberedelse till stöld är kanske inte så mycket att hänga i julgran utan frågan är om det är bevisat att personerna verkligen gjort några inbrott. För mej verkar det inte så. Att häkta folk för att kolla om de är skyldiga till något brott existerar inte i en rättsstat - Tack för ordet -
Skrivet 15 sep 2009 12:54 Otroligt ! (Ej registrerad)
Fy för faan !
Den lilla tro som fanns på rättsystemet är ju helt bortblåst.
Åklagaren eller var det ett slags prao borde ju jagas bort från ämbetet snarast.
Kan LT följa upp och se om man får fatt på tjuvarna igen - polisen vet ju nu vad de heter mm.Starta klappjakt på dem !
O snubben som fixat boende och mat måste väl ha haft stöldgods hemma ? Kan man inte åtminstone spärra in den individen ?
"Åklagaren" borde få ersätta folk personligen för de inbrott som nu kommer att följa.
Skrivet 15 sep 2009 13:06 TT (Ej registrerad)
Ibland undrar man vad åklagarna tänker med.
Är de rädda eller???
Det är inte roligt att vara polis när sådana här beslut tas.
Skrivet 15 sep 2009 13:06 Nykvarnsbo (Ej registrerad)
Vet Undrande Svensson något som vi andra inte vet?
Det finns så mycket gällande ärendet som man inte får gå ut med, jag vill bara berätta för dig att jag vet !!
Skrivet 15 sep 2009 14:07 LB (Ej registrerad)
Vi tackar Undrande Svensson för det övergripande juridiska resonemanget som visar att viss del av juridikstudierna sitter kvar. Dock missar personen några viktiga argument som är av stor vikt vid häktningsförhandlingarna. Att uppsåtligheten i brottet var starkt och att skälig tid för bevisning skall medges. Åklagaren var här helt klart försumlig i sin handling. Hon borde nu krypa till korset och be oss berörda om ursäkt. Förhoppningsvis når LT eller någon annan person henne och får en kommentar till det felaktiga handhavandet. Vi tackar polisen för den tålmodighet de visar upp och hoppas att de fortsättningsvis slipper arbeta i onödiga uppförsbackar. Jag citerar gärna Nykvarnsbo: "Det finns så mycket gällande ärendet som man inte får gå ut med, jag vill bara berätta för dig att jag vet!!
Skrivet 15 sep 2009 14:22 Drabbad (Ej registrerad)
Ett stort tack till alla poliser som kämpar och försöker reda ut den här inbrottshärvan. Ni gör ett fantastiskt jobb och alla vi har varit i kontakt med har varit mycket trevliga och ett bra stöd för oss!
Kanske ingen större skillnad för oss att bovarna har släppts, vi lär inte få tillbaka våra saker. Det är ändå oerhört irriterande att åklagarna släpper dom, så att fler blir personer kan bli drabbade. Det oroar mig hur poliserna ska orka kämpa vidare, när dom hela tiden får "gå tillbaka till Gå" oavsett hur många framsteg dom gör.
Tänk att få ett inbrott och känna att polisen bara gör en anmälan men inte försöker lösa fallet. Hur skulle du reagera, åklagare, om det var du som var drabbad den gången?
Måste man ha jouråklagare? Varför inte vänta till måndag, då ordinarie åklagare är på plats? I det här fallet verkar det ju ganska klart att dom var skyldiga, och då finns det väl ingen som helst anledning att skynda på ett frisläppande?
Förklaring från åklagaren, tack!
Skrivet 15 sep 2009 16:55 Ann Nons (Ej registrerad)
För att citera Norman Whitfield.....
An eye for an eye....a tooth for a tooth....one for me and I´ll set You free...rap on brother rap on......
Åklagaren fick väl något i fickan kan man tänka sig ;-)
Skrivet 15 sep 2009 19:03 Fafhrd (Ej registrerad)
Som sagt varför ska man ringa polisen när det aldrig händer något? Eller rättare sagt när rättsystemet aldrig gör något? Håller med om att man får beundra polisen som orkar hålla på och gripa någon bara för att se fanskapet promenera ut samma dag -vilket "rättsystem" vi har om man ens kan kalla det för det!!!
Skrivet 15 sep 2009 19:23 Straffri 69 år. (Ej registrerad)
Fy f.n vad jag tycker synd om polisen det måste vara värdens otacksammaste jobb att jaga bus i Södertälje med omnejd.
Har man äntligen fått korn på några och förpassat dom i finkan ja då kommer någon beskäftig åklagare "( jurist)" och förpassar dom ut i friheten igen.
Det finns säkert dom som kan avlossa värdens högsta skrattsalva nu. Ja inte är det den utskällda påhoppade underbemannade polisen i tokstan . Nädå nu är det fritt fram och åka till någon annan landsortsstad och göra nya villa och bostadsinbrott.Risken att "åka dit" och få ett straff är tämligen minimal.
Skrivet 15 sep 2009 21:15 Frågande väljare (Ej registrerad)
Var det någon som mindes vad Moderaterna sade i senaste valrörelsen "Brottslingarna skall sitta inne du skall vara ute och känna dig trygg".
Detta går tvärt emot. Vilken signal ger detta agerande? Är det endast ev mord som gör att åklagaren reagerar? Eller är man som svensken i dagens samhälle gör. Rycker på axlarna och bryrsig inte det rör inte mig. Så vad då häkta.
Till de kriminella i Södertörn är det fritt fram de blir ev tagna av polisen men släpps på åklagarens order.
"Det här är ett roligt land"som en Bo Holmström inledde sina TV reportage med. Låt honom granska detta det blir ett intressant program passar in i en valrörelse,
Skrivet 15 sep 2009 21:24 SLj (Ej registrerad)
LT - följ upp detta noga.
Skaffa fram *allt* om denne åklagare. Skaffa fram vilka argument polisen lade fram för åklagaren. Hur resonerade åklagaren? Han kanske ansåg att Södertälje inte ligger i Sverige och alltså inte ligger under svensk juridisktion? (Ibland undrar man om Södertälje ligger i Sverige.)
Hade inte polisen någon möjlighet att överklaga en enskild åklagares beslut?
Skrivet 15 sep 2009 21:43 Rolle (Ej registrerad)
En misstänkt får sitta anhållen i max tre dygn, sedan måste personen häktas. Domstol beslutar om häktning. Man kan alltså inte vänta till måndag, som någon föreslog.
För att bli häktad krävs att brottet ger minst ett års fängelse och att man är sannolikt misstänkt. Med detta menas bland annat att det ska finnas stödbevisning i form av antingen teknisk bevisning eller vittnen.
Inbrott i privatbostad räknas som grov stöld och då är straffskalan mellan 6 månader och 6 år. Normalt får en inbrottsliga ett par år i buren.
I detta fall finns ju stödbevisning till minst ett inbrott (bildbevis som LT skrivit om), ögonvittnen till ett inbrottsförsök+att de observerats utanför minst två andra villor där inbrott skett. Dessutom har ju husrannsakan funnit troligt stöldgods. (Husrannsakan får göras redan vid den lägre misstankegraden, skäligen misstänkt).
Det är mycket märkligt att inte tingsrätten fick ta ställning till en häktning. Åklagaren har ju faktiskt inget att förlora på det.