Magnusson inte välkommen tillbaka till sjukhuset Nyckelpersoner hotar att säga upp sig
säger två nyckelpersoner upp sig.
– Det är i så fall ett gigantiskt misslyckande från sjukhusledningens sida, replikerar landstingsrådet Birgitta Sevefjord.
Relaterat
Enligt källor LT talat med ska ett av skälen till att undersköterskan Peter Magnusson inte är välkommen tillbaka till intensiven bero på att två nyckelpersoner hotar med att säga upp sig om han gör det.
Vänsterpartiets oppositionslandstingsråd Birgitta Sevefjord är mycket upprörd över de nya uppgifterna.
– Om enskilda medarbetare på Södertälje sjukhus kan stipulera vilka som ska jobba på en avdelning så talar vi om ett nederlag och ett gigantiskt misslyckande från sjukhusledningens sida, säger hon.
Birgitta Sevefjord, som medverkade i SVT:s Debatt där de påstådda missförhållandena på Södertälje sjukhus debatterades, menar att det som håller på att hända Peter Magnusson är typiskt för en så kallad whistleblower, en person som larmar om missförhållanden inom den egna organisationen och som sedan själv ofta råkar illa ut.
– Det är inte första gången en sådan person får ta smällen. I stället för att sjukhusledningen stöttar Peter Magnusson så ser det ut som att han blir av med jobbet. Det är mycket bekymmersamt och ett demokratiskt misslyckande för den offentliga sektorn, säger hon.
Vid kontakt med sjukhusdirektör Mikael Runsiö säger han sig dock inte känna till att personal på sjukhuset skulle hota med att säga upp sig om Magnusson kommer tillbaka till avdelningen.
– Nej, det är inga uppgifter jag känner till. I övrigt är vår ståndpunkt att vi inte uttalar oss medan förhandlingar pågår, det är en fråga om integritet. När vi går in i
diskussion, i exempelvis ett personalärende, så ska den det berör kunna känna sig trygg i att vi inte går ut och pratar om det. Däremot har varje medarbetare rätt att gå till media, men vi gör det inte, säger han.
Men förhandlingarna har pågått sedan före sommaren. Är det rimligt att Peter Magnusson får gå i ovisshet så länge?
– Ärendet har hög prioriterat och jag hoppas att vi snart kan komma fram till en lösning som alla parter är nöjda med, inte minst Peter själv. När vet jag dock inte, förhandlingarna sköts av vårt och motpartens centrala ombud och jag har tyvärr inte tillgång till deras agendor.
Birgitta Sevefjord menar att det nu är dags att ledningen för Södertälje sjukhus lägger korten på bordet.
– Jag vill se en öppenhet. Och om det är så att Peter Magnusson inte är välkommen tillbaka så måste ledningen redogöra för skälen till det, säger hon.








































Senaste kommentarerna:
Skrivet 26 sep 2009 01:08 Pg™ (Ej registrerad)
avgå Runsiö!!! du verkar vara lika mycket rasist som dom du håller under armarna!
låt magnusson ha ditt jobb istället så skulle södertälje sjukhus säkert bli en mycket trevligare arbetsplats.
Skrivet 26 sep 2009 01:24 Jonas (Ej registrerad)
Och storyn fortsätter i pk-media. Radiokanaler, tidningar och tv står i kö för att höra det senaste skvallret från avdelningen där rasisterna huserar. Det är alltid lika smaskigt att kunna rapportera hur sjuksköterskenazisterna äter upp nyfödda barn.
Skärp er nu!
Lös detta internt istället för att springa runt och göra intervjuver och spela offerrollen hela tiden. Min reflektion av läget: Jag har ALLA mina sympatier hos resten av gänget som jobbar kvar uppe på avdelningen. Ni har det inte kul där uppe för hur än detta slutar så kommer ni bli ihågkomna som rasister även om det inte skulle stämma.
Skrivet 26 sep 2009 06:09 En som vet (Ej registrerad)
Det luktar utpressning på hög nivå. Nyckelperson eller inte, alla går att ersätta.
Det är ju det som är problemet på detta sjukhus gamla rävar som går kvar och tror att dom är något. Efter att själv varit utsatt för enormt kränkande särbehandling och manglande på personalavdelning på detta sjukhus tillsammans med chefer och personalsekreterare, så vet jag hur man kan bli behandlad. Arbetskamrater som håller med i fickarummet och när det kommer till kritan står dom inte upp för ett skit för att dom inte vågar, utan man sitter där själv. Det är så fruktansvärt för sjukhuset vill bara bli av med obekväma personer.
Peter har ju ingenting själv att vinna på detta mer än ett gott samvete, för hur man än vänder och vrider på det, så står han nog ganska ensam i detta, då det är han som förmodligen åter igen på detta sjukhus drar det kortaste strået.
Jag hoppas verkligen att Peter har styrkan att stå på sig till allt ordnar sig. Jag hade inte den styrkan utan sa upp mig.
Skrivet 26 sep 2009 06:10 Södertäljebo (Ej registrerad)
En politiker får naturligtvis tycka vad man vill i enskilda fall, men frågan är hur lämpligt det är att man som politiker går in i detaljfrågan? Diskutera gärna principer, men håll er borta från detaljerna. Pinsamt.
Skrivet 26 sep 2009 06:25 framtidsvetaren (Ej registrerad)
Kanske Peter skulle ha tänkt till först innan han gick ut i media. Det är inte roligt att bli utpekad som rasist om man är en på avdelningen med massa andra och dessutom inte är rasist. Har varit på IVA en gång som vårdtagare och märkte inte av någon rasism mot mig i alla fall. Har för övrigt märkt att rasismen är mycket större mellan olika invandrargrupper än mellan födda i Sverige och invandrare. Är själv invandrare eftersom en av mina föräldrar är född utomlands, enigt SCBs statistik.
Skrivet 26 sep 2009 07:07 Sven Essen (Ej registrerad)
Kära V-partist.Se'n när ska politiker kunna lägga sig i vilka som vill säga upp sig från ett jobb?
Man slutar av skilda orsaker : En kan vara att man inte trivs med arbetsmiljön (som i detta fallet). En annan kan vara att man vill söka andra utmaningar. En tredje kan vara att man inte trivs i Södertälje överhuvudtaget. En fjärde kan vara att man vill ha högre lön.
Det kan knappast vara så att det är förbjudet att motivera varför man vill byta arbetsplats!
Dessutom anar jag att inte hela sanningen kommit fram i den s k sjukhusskandalen. Ett mynt har som bekant två sidor.
Skrivet 26 sep 2009 07:49 Clark (Ej registrerad)
Bra, varför behålla dessa vänstervridna upprorsmakare. Låt de starta eget och få insikt vad det kostar att inte producera något. Som skattebetalare och därmed delägare i företaget Södertälje sjukhus vill jag inte att dessa personer ska få vara kvar. Jag vill ha vård när jag behöver, inte av personer som enbart är ute efter att sabotera.
Skrivet 26 sep 2009 08:09 Lasse (Ej registrerad)
Låter som att det fungerar som i grundskolan. Flytta den mobbade och lämna mobbarna ifred ...... Suck
Skrivet 26 sep 2009 08:35 Vuxenmobbning (Ej registrerad)
Låt Magnusson vara kvar, d e bra folk vågar säga ifrån. Låt dom andra säga upp sig, d e väl bra i dessa besparingstider. 2 flugor på smällen med andra ord. Annars ser jag d som ren vuxenmobbning, skäms på er i ledningen.
Skrivet 26 sep 2009 09:02 ij (Ej registrerad)
Låt då dessa nyckelpersoner få säga upp sig. Ingen är oersättlig.
Skrivet 26 sep 2009 09:12 Finnpajsaren (Ej registrerad)
Jag skulle inte vilja komma tillbaka till mina "arbetskamrater"
om jag golat på dom, jag skulle skämmas alldeles för mycket.
Oavsett vad det hela handlat om...
Och att nån skulle hota med att säga upp sig skulle inte förvåna mig om jag mot bättre vetande försökte glida in på en räkmacka igen. Det går nog tyvärr inte att jobba kvar i södertälje överhuvudtaget efter ett sånt tilltag...
Vem vill gå till sin arbetsplats och fundera över vad nästa tilltag blir och vad man vågar prata om under arbetstid ?
Skrivet 26 sep 2009 09:22 Jack (Ej registrerad)
Hotar att säga upp sig, bara för det?
Hur gamla är dessa personer, 3 år?
Väx upp, eller låt två andra, normala människor,
ta deras platser istället.
Skrivet 26 sep 2009 09:25 Bengt-Arne Åhrberg (Ej registrerad)
Det är inte första gången som så kallade nyckelpersoner hotar med att säga upp sig. I så fall låt dom sluta. Det är en ledningsfråga. I de flesta fall så har de en favör av arbetsgivaren so de andra av personalen inte har. De här har nog fällt kommentarer om invandrare. Jag vet inte hur Peter Magnusson fungerar i laget men så här kan man inte behandla en anställd. Finns det ingen inom Kommunal som kan ta hand om frågan på ett bättre sätt. Det som har hänt är ett misslyckande för alla parter. Den som hamnar i kläm är Peter Magnusson.
Skrivet 26 sep 2009 09:36 Jonas Pejnemo (Ej registrerad)
Först, sjukhusledningen har gått ut och bett om ursäkt. Därmed har de erkänt att de behandlat (och behnadlar) Peter felaktigt. Att i det läget, om denna uppgift stämmer, säga upp Peter pga "två nyckelpersoner" hotar med att säga upp sig. Det håller inte. Dels därför att man redan har erkänt att man gjort fel och då måste man hålla den linjen, dels därför att alla är utbybara, troligen även dessa två individer (om detta nu är korrekt).
Är detta korrekt, sätt tillbaks Peter i sin gamla tjänst och låt då dessa två gå. Sjukhuset måste avsluta detta på moraliskt rätt sätt annars är trovärdigheten för sjukhuset och dess ledning körd i botten.
Skrivet 26 sep 2009 09:41 O.Dansant (Ej registrerad)
Inte helt oväntat börjar man faktiskt tröttna på Magnussons plats i tidningen. Herregud sök till någon doku såpa istället, pajas.
Skrivet 26 sep 2009 09:49 abo abdo (Ej registrerad)
varför ska två nyckelpersoner säga upp sig...var är demokratin...får man inte vara ärlig och våga säga sanningen....tack peter för ärligheten....
Skrivet 26 sep 2009 09:58 Håkan (Ej registrerad)
Peter vågade stå upp för sin sak .
Vågar dom så kallade nyckel personerna stå för sin sak och gå ut med vad dom tycker och lämna ut sina namn ? (man eller mus)
Om nu inte dom vågar gå ut med sin åsikt och lämna ut namn så är dom ur mina ögon sett fega kräk som hotar säga upp sig .
Låt dom göra det och få se var dom hamnar .
Hoppas att dom inte får något jobb för det finns många på arbets marknaden som vill ha jobb .
INGEN ÄR OERSÄTTLIG
Skrivet 26 sep 2009 10:52 Erik (Ej registrerad)
Och till det sjukhuset ska man vända sej om man känner sej krasslig..
Skrivet 26 sep 2009 11:22 Barnsligt beteende (Ej registrerad)
Det här speglar bara hur det är i samhället i övrigt. Ibland utan ens någon synbar anledning bestämmer sig en grupp att frysa ut någon person. Rykten sprids och fler ansluter sig till mobben. Den utfryste får inget stöd eftersom de som inte aktivt deltar i att trakassera inte vågar öppna munnen för att försvara den utstötte då de själva är rädda för att bli utfrysta.
Så är det hela tiden i samhället i stort. Det börjar redan på dagis, accelererar i skolan och när arbetslivet börjar är detta beteende så djupt rotat att det sitter som berget.
Folk blir helt enkelt aldrig vuxna och det är mycket beklagligt.
Skrivet 26 sep 2009 11:57 mm (Ej registrerad)
Det är väll dom som är rasisterna, och som pratar skit om utläningarna så låt dom där nyckel personerna gå för dom har inget där att göra, vi alla är på din sida peter gör det rätta för sjukhuset och folket i södertälje tack för din ärlighet dra åt helvete med nyckelpersonerna .
Skrivet 26 sep 2009 11:58 Maria (Ej registrerad)
Vilken ankdamm - vuxna människor!! Varför hänga ut en person som har kurage nog att stå upp mot rasism - och varför tar så många anställda åt sig?? Skyldiga i mina ögon.... har man inte varit delaktig i oegentligheterna så tar man ju inte åt sig.... så dom som skriker högst är ju helt klart dom som innerst inne vet att dom handlat fel. Men istället för att ta åt sig av kritiken och ändra sitt eget beteende, hänger man hellre ut Peter. All heder åt Peter, fler borde ha samma civilkurage att stå upp!
Skrivet 26 sep 2009 12:19 Rosenlundsbo (Ej registrerad)
Finns det någon anställd eller patient förutom sjuksköterskan Peter som uppmärksammat att det förekommit rasistiska övergrepp på Södertälje sjukhus? Eller är det som med alla ubåtar på 80-talet - vittnen framträder och blir hyllade men båtarna lyser med sin frånvaro. Vad kommer att vara det politiskt korrekta temat efter häxor, ubåtar och rasister. Det gäller att vara först till nästa vattenhål, belöningen är som störst då.
Skrivet 26 sep 2009 12:23 Landstingsanställd och fd landstingspolitiker (Ej registrerad)
Utan att vara närmare insatt i saken arbetar inte exakt på den enheten Peter är och känner honom inte, men arbetar på sjukhuset sen jan -09.
Tyckte att jag kommit till himmelriket jämfört med det svenska
sjukhus jag närmast jobbat. Känner inte alls igen den beskrivning man byggt upp i massmedia.
Då kan redaktionen och landstingspolitikerna åka några mil söderut så får ni se exempel på verklig diskriminering mobbing och förtal men det har inte det minsta massmediala intresse när det rör sig om en medelålders person som slitit hela sitt liv i landstingets tjänst!
Skrivet 26 sep 2009 13:06 Allan (Ej registrerad)
Arbetsmarknaden är avreglerad, så var så god och säg upp sig ni så kallade nyckelersoner. Måste dock påminna er om att a-kassans karenstid är 45 dagar vid egen uppsägning.Dessa sk nyckelpersoner går säkert att kortsiktigt ersätta med bemanningskonsulter. Sjukhusledningen är bedrövligt svag som faller för enskilda hot. Vad är Fackets åsikt? Står ni upp för er medlem?? Det är väldigt tyst.
Skrivet 26 sep 2009 13:33 Svenne Banan (Ej registrerad)
Vem vill jobba med en person som kontrollerar att man säger rätt saker hela tiden? Hela den här historien har ju spårat ur efter att den fått uppmärksamhet i media. Baserat på vad jag läst i LT vill jag sammanfatta det hela så här: Någon/några personer har fällt olämpliga kommentar angående vissa invandrares beteenden. Detta uppmärksammas och anmäls helt korrekt till ledningen, senare till media. Men vad händer sen? Undersöker man om dessa personers kritiska uttalanden är befogade? Nej, eftersom det handlar om kritik mot invandrare, vilket ju inte är tillåtet, så måste man hitta en annan syndabock. Man vänder på det hela och kallar personalen för rasister och struntar i att undersöka deras påståenden. Offret blir förövare och tvärtom. Att man sen inte vill arbeta tillsammans med den person som dragit igång det hela är ju inte så konstigt. Vad blev resultatet av allt detta då. Jo, det finns säkert fortfarande personal som är kritiska mot vissa invandrares beteende.
Skrivet 26 sep 2009 13:38 rudolph 2 (Ej registrerad)
Jag blir alltid utsatt för rasistiska personer när jag kommer till Ronna eller hovsjö,fast jag är svenne!
jag och min familj och bekanta blir ofta illa behandlad av pesonal som har invandrarbakgrund..
Hur ska vi gå tillväga nu!
Är det skillnad på folk och folk?
Skrivet 26 sep 2009 14:38 Professorn
Låter som rena sandlådenivån, får inte jag som jag vill så vill jag inte vara med längre.
Om sjukhusledningen tänker kortsiktigt så skall dom göra sig av med Peter Magnusson men nyckelpersoner kommer och går så ledningen måste tänka långsiktigt.
Skrivet 26 sep 2009 14:42 bettan (Ej registrerad)
Om två sk nyckelpersoner inte har mer vett i skallen än att utpressa sin arbetsgivare, så är det dels straffbart, och dels ett klart erkännande att man icke är kompetent att vara just "nyckelperson".
Passar inte galoscherna så låt dom gå!
Skrivet 26 sep 2009 15:12 F.d Södertäljebo (Ej registrerad)
Det är bara låta "Nyckelpersonerna" säga upp sig. Dom är inte Oumbärliga. Det finns bättre folk att få tag på som inte är RASISTER.
Skrivet 26 sep 2009 15:25 ERCP (Ej registrerad)
Vilka är "nyckelpersonerna"? Själv gissar jag att de är läkare. Fegt och patetiskt att inte gå ut med sina namn. Titta istället på kirurgerna dr Ulrik Lindforss och dr Bengt Ehliar, som talar i klarspråk i LT 29 juni 2009 och generöst publicerar sina namn under en ambitiöst skriven debattartikel (som dock mest är ett referat av ett skeende, med tillägg av en och annan inslängd raljant kommentar).
Det finns inga nyckelpersoner vid Södertälje sjukhus, inte någon annanstans heller. Alla människor är ersättningsbara i sina befattningar, även läkare.
Skrivet 26 sep 2009 16:23 MML (Ej registrerad)
Nyckelpersoner är självklart cheferna på IVA, bort med alla småchefer, det finns för många sådana, möten möten, snart är alla chefer, skärp Er.
Självklart skall Peter tillbaka, om han vill, men jag tror att han nu får ett mycket bättre arbete på detta sätt.
Sjuksköterska
Skrivet 26 sep 2009 16:29 Heli (Ej registrerad)
.lite bakgrund till alla er som säger att Peter är ensam om sin uppfattning. I första mediavändan var det minst en läkare som under eget namn hade samma bild om IVA.
Sedan är det ju bara ni som tycker att det är OK att han får gå, som gång på gång upprepar att "alla på IVA" - de flesta andra har koll på att han pratat om några få personer i personalen, inte alla på avdelningen. Så det är ni som skapar bilden om IVA...
Sedan funkar ju arbetsrätten så att arbetsgivaren kan vägra att ta en person tillbaka, även om det är ag som gjort fel - men då kostar det i skadestånd..
Skrivet 26 sep 2009 16:48 Jocke R (Ej registrerad)
Kan inte den omskrivne söka jobb i ett annat land? humorlös och dramaqueen! nejtack till såna
Skrivet 26 sep 2009 17:36 Enkelt (Ej registrerad)
OROLIG BLIR MAN!!!
Hoppas för allt smör i Småland att det nu inte är utländska rasister!!
För då har vi nog snart ett inbördeskrig på gång, hua. Så jag hoppas att det för guds skull är svenska rasister, Då blir jag glad :)
Skrivet 26 sep 2009 19:17 GG (Ej registrerad)
Egentligen borde denna diskussion inte behöva förekomma över huvudtaget, men nu gör den det, så…
Starkt gjort av Peter Magnusson att kritisera kollegor som har en rasistisk uppfattning.
Gör man det, och utan att ha någon som helst vinning av sitt uttalande…
Om jag skulle bli akut sjuk, så skulle jag gärna vilja att Peter Magnusson tog hand om mig.
Jag är övertygad om att Peter Magnusson gör sina uttalanden för mänsklighetens bästa. En uppfattning som i dagens samhälle nära nog anses som unik och konstig???!!!
Om jag idag skulle få den stora äran att starta upp en vårdcentral och att anställa personal… Peter Magnusson skulle få en anställning hos mig, och utan att jag känner honom närmare än vad jag gör via media, jag tror nog att han är en person som alla patienter skulle få ett stort förtroende för.
GG
Skrivet 26 sep 2009 19:32 Thomas (Ej registrerad)
Hur kan detta vara konstigt egentligen?
Peter har pekat ut sina fd arbetskamrater som Rasister och på sånt sätt hängt ut samtliga på IVA i media.
Skulle jag varit en av de utpekade skulle jag absolut INTE kunna jobba med Peter i alla fall, just för att han hängt ut hela avdelningen som Rasister.
Jag skulle med sagt upp mig om han kom tillbaka till min avdelning.
Det borde även Peter förstå, låt detta vara nu och gå vidare istället, man kan inte förändra hela världen...om de nu skulle vara Rasister så mår de nog dåligt i sig själva istället...
OBS jag är inte Rasist måste jag avsluta med...
Skrivet 26 sep 2009 19:48 Grodan (Ej registrerad)
Det är väl bara för dessa 2 att säga upp sig då! Tyvärr tror jag inte att sådana pelljönsar verkligen gör allvar av sina hot. HEJA Peter. Allt annat än att han stannar är en stor SKANDAL.
Skrivet 26 sep 2009 20:01 Alias (Ej registrerad)
Jaha... och dessa människor jobbar inom vården och de flesta av dem har en hög utbildning (de som sitter i ledningen) Peter du är värd guld i mina ögon! Du är undesköterska och de som är överläkare eller liknande kan inte jämföra sig med din intelligens! DU har större hjärta, rakare rygg samt större respekt från allmänheten.. Jag tycker att ledningen är PINSAMMA! Hur kan ni jobba med människor? Är inte alla individer värda lika vård i era ögon, och om ni inte anser atat dem är det varför jobbar ni i SÖDERTÄLJE????!!! Jobba någonstans nä ni slipper se invandrare. Eftersom ni bevisar att ni står bakom era anställdas rygg så bevisar det att ni delar deras åsikter. Peter är ju även han en anställd, varför står ni inte bakom hans rygg????!!! Eftersom ni inte håller med honom. JAg kan fortfarande inte förstå hur sånna patetiska människor som ni jobbar inom vården, VÅDEN för Gudsskull!. EN som är emot all form av rasism!
Skrivet 26 sep 2009 20:37 Elmeri (Ej registrerad)
Nyckelpersoner jo jag tackar det finns ju ett antal hjärnkirurger o raketforskare som väntar på jobb här i stan...
Elmeri
Skrivet 26 sep 2009 21:42 Clownen (Ej registrerad)
Jag har börkat tröttna på sådana här inlägg som din "herr pajas", citat från dig: "Inte helt oväntat börjar man faktiskt tröttna på Magnussons plats i tidningen. Herregud sök till någon doku såpa istället, pajas." slut citat
Du borde veta att Magnusson andra gången han var med i TV egentligen inte ville. Han är ingen egotrippad figur som vill synas i media. Han vill ha tillbaks sitt jobb, som man tagit ifrån honom på osakliga grunder.
Skrivet 26 sep 2009 22:26 Anders (Ej registrerad)
Förutsättning 1: Medier älskar konflikter, eftersom sådant väcker intresse.
Förutsättning 2: Om någon går till media och berättar något, granskas inte dessa uppgifter kritiskt. Det vore ju synd att förstöra en god historia.
Förutsättning 3: Rättegångar i TV innebär spel mot ett mål. Journalisterna är såväl åklagare, nämndemän och domare. Det är helt omöjligt att vinna mot dem som riggat hela föreställningen.
Förutsättning 4: Det vanliga förfaringssättet i vår rättstradition, att den misstänkte ska betraktas som oskyldig tills han är dömd tillämpas inte av våra medier. Skulden är från början fastslagen.
Det enda relevanta som framkommit i media är
1: att Peter reagerat på att någon arbetskamrat internt haft synpunkter på invandrares agerande
2: att han (han har f.ö. lägre medicinsk kompetens än övriga) anser att vissa patienter p.g.a. rasism inte fått optimal vård.
Länstidningen borde för länge sedan ha lagt ned denna ovärdiga såpa.
Skrivet 27 sep 2009 05:59 LasseS (Ej registrerad)
Det kan inte vara lätt att jobba kvar om man går ut i media och talar om att kamraterna är idioter!!!
Skrivet 27 sep 2009 06:11 LasseS (Ej registrerad)
Pg™ (Ej registrerad) skrev: avgå Runsiö!!! du verkar vara lika mycket rasist som dom du håller under armarna!
låt magnusson ha ditt jobb istället så skulle södertälje slakthus säkert bli en mycket trevligare arbetsplats.
Va arbetar du med!!!!!!!!
Skrivet 27 sep 2009 08:12 he he (Ej registrerad)
KULL ATT HÖRA DESSA TVÅ OERSÄTLIGA PERASOLER; typisk Sverige det är verkligen på tiden att göra slut på hemliga (frikvårds bastu mutor)(svåger politik) OCH inte minst den solda leende mutan? låt inteliganta mäniskor treda fram och visa oss framtiden!
Skrivet 27 sep 2009 08:23 Viola (Ej registrerad)
HJÄLP!!
Det är något sjukt med sjukhusledningen.
Förtroendet är förbrukat.
Se till att den tillfrisknar omgående.
Skrivet 27 sep 2009 10:08 Fundersam (Ej registrerad)
Är verkligen Magnusson så oskyldig själv? Gäller det verkligen "bara" det faktum att han påstår att det finns rasister på hans gamla avdelning?
Det är en stark reaktion från personalen om att han ska komma tillbaka så frågan är hur han själv fungerar i grupp utöver hans anmälan? Nu framstår Magnusson som den ädle riddaren. Det fungerar sällan så, titta på vilken arbetsplats som helst.
Skrivet 27 sep 2009 10:09 KAH (Ej registrerad)
Expressen genomförde nyss en läsarundersökning om vad folk retade upp sig mest på sina kollegor. På första plats kom kollegor som hade en negativ inställning till jobbet. På andra plats kom kollegor som grupperade ihop sig mot andra arbetskollegor. Jag är rätt säker på att majoriteten av Peter Magnussons kollegor, som nu uppenbarligen också har hunnit gruppera ihop sig, bara vill ha "lugn och ro" på jobbet. Och skit då samma för dem om några kollegor fäller rasistiska omdömen eller att någon patient med utländsk härkomst kanske får lite sämre omsorg. De vill förmodligen bara ha ett jobb som "funkar", som är skapligt trevligt, där rutiner flyter på som de ska och som framförallt ger dem en trygg lön i slutet av månaden. Större ambitioner och ansvarskänsla än så har de kanske inte? Det en inställning till sitt arbete som jag har lite svårt att förstå mig på. I synnerhet när man arbetar inom vårdsektorn där man har ett stort ansvar gentemot redan utlämnade, sjuka och försvagade människor.
Skrivet 27 sep 2009 10:53 elev (Ej registrerad)
Min pappa låg på Södertälje sjukhus inte för länge sen på grund av fraktur,
bemötandet på avdelningen va så fruktansvärd att min pappa vill inte va kvar på sjukhuset, han åkte hem efter tre dagar,personalen va så otrevliga så det går inte beskriva det.
mina föräldrar bor inte här i Södertälje.
Jag vet va jag prata om, jag har varit elev och praktiserad på Södertälje sjukhus och då får man se och höra verkligheten se hur personalen behandlar de sjuka olika.
Det sant som skrivs om Södertälje sjukhus de flesta av personalen är inte så förtjusta i invandrare patienter.
Men det finns underbara personal också som behandlar alla lika, allt det där som jag skriver är inte skit snack jag har hört allt under tiden jag har praktiserad på sjukhuset.
Skrivet 27 sep 2009 14:22 Jag har fått nog (Ej registrerad)
Allt som är skrivet på media är vinklat åt Peters bästa. Och det som står är inte hela sanningen. Ta reda på fakta först!
Ni ska vara glada att personalen har orkat jobba kvar på IVA trots att anklagandet inte är sant.Utredning har gjorts men det finns inga bevis om rasism.
Skrivet 27 sep 2009 16:13 TJ (Ej registrerad)
Märkligt att dessa två sk. nyckelpersoner skall kunna hindra en så rakryggad och duglig person som Peter att återvända till sin tjänst på IVA.
För mig framstår detta som utstuderad mobbing från dessa två samt från ledningen på Södertälje sjukhus fy f--n för sådan behandling.
Om detta blir verklighet kommer någon som är anställd inom landstinget någonsin att våga säga sanningen i framtiden (om sanningen är obehaglig)?
Skrivet 27 sep 2009 18:48 Viola (Ej registrerad)
Förr var civilkurage en fin egenskap hos en person.
Nu tycks det som om en person med den egenskapen är paria.
Ur led är tiden.
Skrivet 27 sep 2009 21:07 Roger Rabiat! (Ej registrerad)
Give the nyckelpersoner the Key .........är inte ett lag enat så är det inte ett lag,,,,,,,
Perhpas they should be given the key to walk out the door, finns hur många arvbets-sökande osm helst, ju!
Roger Rabiatt
Skrivet 28 sep 2009 11:32 Cecilia (Ej registrerad)
Är det någon som på fullaste allvar tror att detta hade kunnat lösas internt!? När konflikter blir så här djupa finns det bara en väg och det är att gå ut med skiten i ljuset. Jonas kommer inte att gå tillbaka till sjukhuset det har jag svårt att tro för det brukar inte funka så men han ska ett stort avgångsvederlag plus ett skadestånd. Och jag hoppas att han orkar för att sitta en situation som han gör är absolut fruktansvärt. Här läser jag också en del inlägg som jag är säker på kommer från den grupp från sjukhuset som också är involverade i detta. Hur kan två personer hota med att säga upp sig om han kommer tillbaka. Som jag skrivit tidigare så är INGEN oersättlig. Jag tycker att detta visar på en psykosocial arbetsmiljö som är förskräcklig. Det är ALLTID chefernas fel när det blir så här!
Skrivet 29 sep 2009 08:37 Trött Södertälje (Ej registrerad)
Skrivet 26 sep 2009 01:24 Jonas Skrivet 26 sep 2009 09:41 O.Dansant Skrivet 26 sep 2009 13:33 Svenne Banan Skrivet 26 sep 2009 19:32 Thomas Skrivet 26 sep 2009 22:26 Anders Skrivet 27 sep 2009 14:22 Jag har fått nog
Håller med dessa och flera andras kommentarer. Detta börjar ju bli rena häxjakten på IVA:s personal. Oavsett hur detta löses så har tyvärr personalen på IVA fått rasismstämpeln tack vare LT. Hela denna debatt har ju varit till Peters fördel hela tiden. Har han över huvudtaget själv varit i kontakt med sina forna arbetskamrater eller går han bara ut i massmedia. Förstår han hur de mår efter detta.