Stulen mark återlämnas till assyrier/syrianer
Relaterat
Det var när Berzan Boti, kurd från staden Siirt tre mil från Midyat i sydöstra Turkiet, insåg att den mark han ärvt stulits från mördade och fördrivna assyrier/syrianer, som han beslutade sig för att återlämna den till dess rättmätige ägare.
Eftersom de gamla ägarna är borta har han valt att donera allt till Seyfo center, vars arbete upplyser om folkmordet på de cirka två miljoner kristna 1915 i nuvarande Turkiet.
”När jag fick veta att egendomar som jag och mina bröder ärvt från vår far inte var våra egna, utan är egendomar som tagits över efter de mördade assyrierna under 1915 kände jag en obeskrivlig skuldkänsla och skam”, skriver han i brevet till Seyfo center.
Av säkerhetsskäl vill Seyfocenter inte avslöja vem Berzan Boti är, han heter egentligen något annat. Det kommer att avslöjas först vid en presskonferens i Sverige under våren.
– Berzan bor i Turkiet och det råder en farlig stämning där mot alla som bett om ursäkt för folkmordet, säger Sabri Atman, som driver Seyfo center från Holland.
För bara några veckor sedan bröts ett 90-årigt tabu i Turkiet i och med att 200 intellektuella turkar och kurder startade ett upprop och bad armenierna om ursäkt för folkmordet. 26 000 har nu skrivit under.






































Senaste kommentarerna:
Skrivet 8 jan 2009 13:06 Stolt syrian (Ej registrerad)
En gång för alla kan Syrianer och Kurder försonas och se framåt.
De två folkslagen har så mycket gemensamt. Kurder har precis som Syrianer fördrivits och mördats.
Kurder även blivit påtvingade islam som religion och blev lurade av Ataturk 1915.
Skrivet 8 jan 2009 13:08 Anders (Ej registrerad)
Bra!
Nu kan många äntligen återvända!!
Tror ändå dom flesta vill bo sitt eget hemland..
Lycka till!!!!
Skrivet 8 jan 2009 13:17 Elmeri (Ej registrerad)
I ett rättssämhälle så kan man överklaga beslut som anses felaktiga av folket, vilket kommer o ske idetta fall, "man ska inte ropa hej innan man e över bäcken"
Skrivet 8 jan 2009 13:19 Gunilla B (Ej registrerad)
Härlig nyhet. Då kanske man kan bygga ett monument över detta? I Turkiet alltså. Tack för mig.
Skrivet 8 jan 2009 13:21 Tragic_Kingdom (Ej registrerad)
skönt!!
då kan ju alla i södertälje flytta tillbaka nu då...
Skrivet 8 jan 2009 13:23 ss (Ej registrerad)
Skall ni återvända hem nu?
Skrivet 8 jan 2009 13:31 ?? (Ej registrerad)
Det undrar jag också....!!!!!!!!!!!!!!
Skrivet 8 jan 2009 13:33 Gabi (Ej registrerad)
jag kan meddela Lt att de får göra lite undersökningar innan de kommer med sådanna historier. Det är inte vanligt men det är inte första gången mark återlämnas.
Tack för mig
Skrivet 8 jan 2009 13:49 markus (Ej registrerad)
I Södertälje bor ca 20 000 Assyrier/Syrianer. Det klart att LT skall skirva om detta!
Skrivet 8 jan 2009 13:55 aaa (Ej registrerad)
Skönt
Nu kan ni bygga och göra vad ni vill i erat hemland. Det känns bra va.
Skrivet 8 jan 2009 14:00 MATTIAS (Ej registrerad)
Stolt syrian, vi och kurderna i sydöstra turkiet har och kommer aldrig att ha någonting gemensamt, läs på så kanske du inser att det var kurderna som slaktade dina förfäder- allt för att de blivit lovade syrianers prylar...
Du är väl ytterligare en i raden av suryoyo tv´s fantaster som visat sig vara proffs på att propagera för kurdernas sak och inte minst att plocka eu/projektpengar att stoppa i fickorna, schas med dig!
Mvh EN RIKTIGT STOLT SYRIAN!
Skrivet 8 jan 2009 14:06 Väntar (Ej registrerad)
Bra, och när ska Israel lämna tillbaka marken till dess rättmätiga ägare?
Skrivet 8 jan 2009 14:09 Jalla (Ej registrerad)
Vem f_n bryr sig! Håller med de andra; varför skriver LT om detta!
Ja, det kanske blir massflytt hem...
Skrivet 8 jan 2009 14:10 Syrian (Ej registrerad)
Att nån familj har fått mark tillbaka betyder det inte att vi har fått ett land.
Men med era små smygrasist hjärnor kan det vara svårt att lista ut.
Skrivet 8 jan 2009 14:15 tayyib (Ej registrerad)
Varför skriver ni om turkiet och syrien. är det skämt ? va konstig.
Skrivet 8 jan 2009 14:23 hrgthb (Ej registrerad)
JAO FOLKMORDET VAR BARA PÅ OSS SYRIANER FATTA!!!!!!!!...OCH FÖR DET ANDRA VARFÖR SKRIVER NI SYRIANER TVÅ:a!!!!
Skrivet 8 jan 2009 14:33 Trött (Ej registrerad)
Lt gör precis som alla politiker i den här stan, älskar och skyddar alla invandrare. Skamligt... det är ju så synd om dom.......mm eller hur
Skrivet 8 jan 2009 14:35 mamma till 2 (Ej registrerad)
Bara? trodde närmare på typ 60000 av 90000 invånare....
Skrivet 8 jan 2009 14:39 mno (Ej registrerad)
barnsliga inlägg kan vi väl ändå utesluta.
Jag e oxå syrian, men man går väl i bokstavsordning där S hamnar efter A som i assyrier.
Väx upp lilla du
Skrivet 8 jan 2009 14:40 lokaltidning i turkiet?? (Ej registrerad)
Bra att lt skriver om detta!! nu kan vi skriva om allt annat som händer över hela världen i södertäljes lokaltidning!
Har lt brist på att skriva om saker med tanke på att man har detta som huvudnyhet just nu. Skam över en sk LOKALTIDNING
Skrivet 8 jan 2009 14:41 Knight (Ej registrerad)
Hej du busschaufför
/Knight
Skrivet 8 jan 2009 14:47 Napolista (Ej registrerad)
Det kan bero på att bokstaven a kommer före s. Sedan att kanske en har existerat medans den andre hävdar sin existens.
Till smygrasisterna, dags att dra ned till systemet o fira eller?
Skrivet 8 jan 2009 14:55 Stolt syrian (Ej registrerad)
Om vi hade varit lite mer ödmjuka skulle vi kanske ngn dag göra som kurderna och ha ett eget land.
Varför ska vi hela tiden hata allt och alla när vi själva är instoppade i Södertälje.
Du borde vara lite gladare lille man.
Klapp på huv.
Skrivet 8 jan 2009 15:08 wr (Ej registrerad)
Eller inte. Sverige är deras land nu också. Har man bott här enda sen 60-70 talet och byggt sig ett nytt liv o fixat familj osv så ska man vara kvar för detta är ens nya land.
Skrivet 8 jan 2009 15:35 Svensken (Ej registrerad)
Bra! Då är det dags att ni drar hem och får erat monument som ni tjatat om så länge. Detta är värt att fira med en god champagne.
Skrivet 8 jan 2009 15:55 alexandra (Ej registrerad)
"återvänd hem" ,
Det är tragiskt att läsa såna kommentarer, smygrasister!
En annan sak också, Med tanken på att varenda tidning som man läser här i sverige är skit, då menar jag att hälften av det som står i tidningen är ointressant och skräp så är denna artikeln bra!
Skrivet 8 jan 2009 16:02 Gabi (Ej registrerad)
jahaaa...ok. vi armenier blev inte mördade. Med ditt intelligenta inlägg har jag har insett det nu.
Tack för ditt bidrag till samhället
Skrivet 8 jan 2009 16:38 Bamse (Ej registrerad)
Ja du...i Södertälje är det knappast svenskarna som är dom största rasisterna....snarare tvärtom...so shut your piehole, ok?
Skrivet 8 jan 2009 17:31 Jakthund (Ej registrerad)
Vi svenskar finner inte ord för hur glada vi är för detta.
Nu måste väl dörren ha öppnats för ett återtåg och hoppas att sverige varit ett fint värdland för er.
Skrivet 8 jan 2009 17:39 Peter (Ej registrerad)
Bryr er inte om dessa fanatiska syrianer som bråkar om hur namnet skrivs herregud era pantade nollor hahah Assyrier/Syrianer har den svenska myndigheten alltid haft på oss! fatta och gå vidare tröga människor asså! sedan så benämns vi alltid för Assyrier utanför Sverige! kollar ni i USA och alla andra länder så benämns vi som Assyrians! vi härstammar från Bethnahrin (Mesopotamien) Assyrien kärnland :) var glada att vi får tillbaks våra förfäders land nämligen en bit av Assyrien :)
Skrivet 8 jan 2009 17:52 suryoyo (Ej registrerad)
Jag är syrian men född här i sverige och detta land är lika mkt mitt som vilken svensk som helst.
Finns inget som heter gå tillbaka til ditt land då jag redan är där :D
Skrivet 8 jan 2009 19:30 Kaldéer (Ej registrerad)
i Siirt bodde det över 20 000 kaldéer som blev mördade 1915. Marken tillhör högst sannolikt kaldéer!
Skrivet 8 jan 2009 19:30 Jakthund (Ej registrerad)
syrian:
Vi svenskar är inte överraskade av att ni har den inställningen.
Men hallå gosse! Du är väl inte så korkad att du på allvar tror att ni kommer att lyckas med ditt svammel?
Med den inställningen så förstår jag att ni fick emigrera.
Skrivet 8 jan 2009 19:31 Assyr (Ej registrerad)
Någon familj har fått tillbaka sitt, finns tusentals andra som inte fått de.. Men tills dess så är jag kvar i Sverige och sjunger "du gamla du fria" på nationaldagen! För vi är nu svenskar!
Skrivet 8 jan 2009 19:44 v (Ej registrerad)
Flytta själv till Finland det är väl ingen krig där!!!!!!!
Skrivet 8 jan 2009 20:16 Totte (Ej registrerad)
J_vligt intressant LT jag antecknar de lokala nyheterna oj ursäkta utrikes nyheterna.
Pajas tidning
Skrivet 8 jan 2009 20:23 Andreas (Ej registrerad)
Tycker det är otroligt sorgligt att se ointelligenta inlägg som "nu kan ni flytta hem". Har man bott här i 20 år eller som de flesta, är född här, så är Sverige och Södertälje lika mycket ett hem som för personer med svensk härkomst.
I Södertälje bor det 20.000 Armenier och nyheten SKA stå i Länstidningen då det berör väldigt många Södertäljebor, att påstå något annat är att framstå som totalt inskränkt och idiotisk.
Om det är något vi ska bli av med i samhället så är det trångsynthet och rasism, inte våra grannar!
Jag delar gärna med mig av "mitt" Södertälje, jag gillar människor, jag är inte rädd för dom.
Skrivet 8 jan 2009 21:32 Liten (Ej registrerad)
Signaturen Gabi är sjukt rolig.
Skrivet 8 jan 2009 22:20 Vem är svensk? (Ej registrerad)
Ännu en gång får man det bekräftat genom att ta del av insändarna. Det existerar en hel del rasister i Södertälje. Verkar som om man som "invandrare" aldrig kommer och bli accepterad som svensk hur man gör. Hur ska man kunna leva i ett samhälle där det lever människor som kallar landet för en demokrati och är invandrarfientliga på samma gång? Tack och lov är detta inte en representativ "svensk" åsikt. De flesta svenskar jag känner är vänliga och inte så hatfulla. Men det existerar väl knäppgökar överallt, svenskar, finnar syrianer, assyrier you name it. Döm personen och beteendet inte ursprunget!
Skrivet 8 jan 2009 22:38 wiem (Ej registrerad)
Skillnaden från alla andra invandrare kom vi hit för att stanna vi kom inte hit tomhänta utan sålde allt man ägde o börja invenstera o börja nytt liv här i sverige vi har ingenstans att återvända ge oss ett land o vi går.
Skrivet 8 jan 2009 22:40 A (Ej registrerad)
Om vi ska skickar hem alla vart dom än kommer ifrån så blir det väl inga kvar här i södertälje. För som någon skrev att i Finland är det ju inte krig då kan ju alla finnar åka dit.. Jag tycker åk dit dom vill stanna omm dom vill
Skrivet 8 jan 2009 23:32 Mesep (Ej registrerad)
Håller med, hela världen o dess historia böcker skriver samma sak, men södertäljes syrianer har sin egen version... helt oroligt.
Skrivet 9 jan 2009 00:17 Don Ki (Ej registrerad)
Där har du faktiskt fel.. I USA och utomlands kallas man inte för det mesta assyrian, utan för Syriac.. Lär dig innan du kommer med fel fakta och trots det, blåser upp dig. Din pantade nolla ;)
Skrivet 9 jan 2009 00:21 Home sweet hoe (Ej registrerad)
Hur många av den syr/ass populationen tänker återvända? Är det tusentals eller bara några stycken? Lycka till ni som återvänder! Ta med er de svenska värderingarna och vår snäll mentalitet så kommer allt gå bra.
Skrivet 9 jan 2009 00:37 Bra där (Ej registrerad)
Vilken underbar inställning! Tänk om alla tänkte så.
Skrivet 9 jan 2009 06:41 Glädjande (Ej registrerad)
Självklart ska Lt skriva om detta. Det är inte heller enbart assyrier/syrianer och kaldéer som är intresserade av att läsa denna betydelsefulla och glädjande nyhet. Vi är faktiskt också ett antal svenskfödda Södertäljebor som är intresserade av annat än världen i vår egen lilla begränsade glaskupa. Och som inser att detta kan leda till något gott på mer än ett sätt.
Fantastiskt att de 200 inteltektuella turkarna och kuredernabröt tabut och skrev uppropet. Och vilken hedersman som skänkt tillbaka marken.
Till er som gnäller också över detta. Det gör inte ont att glädja sig åt att det händer något positivt för andra människor!
Skrivet 9 jan 2009 07:07 Elsa (Ej registrerad)
Alla vill bo i sitt hemland, skriver du. Och nu är Sverige deras hemland. De flesta vill och ska därmed stanna naturligtvis. Brukar du uppmana finländare att återvända hem också?
Själv skulle jag aldrig drömma om att säga till människor att de ska lämna Sverige. Enligt mina hedersbegrepp skulle det vara omöjligt. Med vilken rätt skulle jag göra det? Ingen av oss äger jorden. Vi bara lånar den.
Skrivet 9 jan 2009 07:37 Karl XII (Ej registrerad)
Jag tycker att eftersom alla assyrier/syrianer som flyttat hit och också de som är födda här i Sverige tillhör detta land. De är alltså svenskar precis som alla oss andra. Då tycker jag också att denna mark som man fått i Siirt tillhör Sverige. Kanske vi kan få lite mark någonstans i Finland också eller varför inte i forna Jugoslavien också. Kanske även det finns en plätt för oss i Somalia och Eritrea också? Då skulle Sverige åter kunna bli en Stormakt i världen. Tack för mig
Skrivet 9 jan 2009 09:32 Lotta (Ej registrerad)
Jaha...men varför kallar du dig för syrian då? Borde du inte kalla dig för svensk?
Eller det kanske du bara gör när det passar dig och dina syften???
Skrivet 9 jan 2009 09:39 Undrande (Ej registrerad)
Till alla er som kallar er för svenskar kan ju stanna här men ni som kallar er för syrianer kan väl omöjligt vara svenskar då? får inte ekvationen o gå ihop....förklara för mig så jag förstår rätt snälla!?
Skrivet 9 jan 2009 09:40 Hallman (Ej registrerad)
Tjafs Tjafs Tjafs!!!
Till de "svennar" som skriver, de yngre generationerna Assyrier/Syrianer i Södertälje är födda i Sverige och kanske har man begravt sina föräldrar här då finns inget att återvända till utan hemlandet är här. Till er Assyrier/Syrianer historien kan bli en tung börda det är aldrig konstruktivt att blicka bakåt (ibland är det ju visserligen skönt med nostalgi) och till de etniska svenskar som drömmer sig tillbaka till den Svenska stormaktstiden lev i nuet världen förändras hela tiden. Kan vi inte bara försöka leva tillsammans i vår hemstad Södertälje, som åtminstone jag känner är min plats på jorden. Peace å Kärlek till er ALLA
Skrivet 9 jan 2009 10:01 Kimpa (Ej registrerad)
Jag håller med. Lokaltidning??????? Läns "Al-jaziira" Tidningen
Skrivet 9 jan 2009 10:04 Robert (Ej registrerad)
Vill du ha en tidning som bara förmedlar nyheter som direkt berör de infödda svenskarna innanför kommungränsen?
Du förstår väl att den tidningen hade blivit väldigt tunn? Lite av en pajastidning skulle man nog kunna säga..
Skrivet 9 jan 2009 10:35 mno (Ej registrerad)
AMEN
Skrivet 9 jan 2009 10:45 arg (Ej registrerad)
Patetiskt hur många tänker.. Den här nyheten berör många här i södertälje, men ändå tycker många att det är opassande att det skrivs. Det är avskyvärt att de flesta tänker så som många gör här. Försök istället för att kolla snett på alla syrian/assyrier se dom som vanliga människor precis som ni själva är. Inte hålla extra hårt om handväskan eller liknande.
Döm inte folk efter ursprung, för beteende.
WE'RE ALL HUMANS!!!!!
Skrivet 9 jan 2009 11:17 vctoria. e (Ej registrerad)
du kan skroll ner..du behöver inte läsa allt som skrivs eller hur. bara för att de inte står något om sverige..eller? jag är svensk och tycker att det var på tiden..bara för att vi har vårt land & vår mark..
läs lite historia så kanske det intresserar dig,? eller..
lycka till med er negativa inställning. svenska folket borde sluta klaga
Skrivet 9 jan 2009 11:38 Tje (Ej registrerad)
Varför var det INGEN som klagade på att LT skrev om palestinierna????? VAD HAR DET MED SÖDERTÄLJE ATT GÖRA????????????
Skrivet 9 jan 2009 12:05 Al Bundy (Ej registrerad)
Håller med föregående skribent! Varför skriver LT om något som definitivt inte intresserar någon svensk och inte borde intressera mångfalden som i speciella situationer gärna vill räknas in som "svenskar" - exempelvis nu i Gaza, tidigare Libanon? Alliansgrepp för en bättre anpassning?
Skrivet 9 jan 2009 15:13 S. Beydan (Ej registrerad)
Vilka nötter det finns här, det är ju inte klokt! VEM är det som har så svårt att förstå att LT har en liten sektion i tidningen som heter "VÄRLDEN"? Vad är det man ska skriva om där? Saker som hänt i Blombacka eller??? DU, som alltid frågar: "Varför skriver man om det här?!"... En bra tidning skriver om allt, speciellt om det angår en stor del av befolkningen (i detta fall assyrier i Södertälje som det finns runt 20 000 av). Imorgon skrivs det om Israel/Palestina konflikten eller Nordkoreas kärnvapensatsning... Det är dags att folk förstår att det finns en sektion som tar upp nyheter från hela världen.
Skrivet 9 jan 2009 15:32 ooo (Ej registrerad)
A men va f*n, det är en lokaltidning som har utrikesnyheter era trögfattade j*vlar!!!!
Skrivet 9 jan 2009 17:17 Slapparland (Ej registrerad)
För står ni inte att det är svårt att slita sig från ett land med sådant trevlig folk. Jag tror att man förväxlar oss som gudar. skulle man tittar på vårt klimat så är inget att stå efter. Nej det är det fina folket som bor här med våra trevliga seder och bruk. Det är något att ta efter.
Skrivet 9 jan 2009 19:59 aaa (Ej registrerad)
Det är inte en utrikesnyhet då 10 000 personer i SÖDERTÄLJE var med på manifestationen mot detta, hur kan ni då tycka att de är en utrikesnyhet om man tog tag i detta med start i Södertälje!
Skrivet 10 jan 2009 00:19 Midyeyto (Ej registrerad)
Håller med, jag blir mörkrädd när jag läser dessa "svenskars" åsikter
Skrivet 10 jan 2009 12:54 Syrian (Ej registrerad)
Turkiska= Suryani
Engelska= Syriac
Svenska= Syrian
Syrianska= Suryoyo
Vi alla är Syrianer/Arameer
Skrivet 10 jan 2009 13:47 opatetisk (Ej registrerad)
Varför läser ni den samt komenterar? De e ju så himla ointressant! Så patetiska ni e assa...
Skrivet 10 jan 2009 20:39 hrgthb (Ej registrerad)
Självklart var även armenier drabbade. Det var ju med problemet mellan turkarna och armenierna som utrotningen började.
Jag menar att endast syrianer var drabbade och inga sk assyrier, uttryckte mig nog lite dåligt.
Skrivet 11 jan 2009 01:16 emma (Ej registrerad)
Fin nyhet. Finns säkert många syrianer/assyrier som vill återvända nu. Har jag rätt?
"Väntar"
Marken som staten Israel är byggt på är lika mycket det judiska folkets som muslimernas, om inte mer. Judendomen var före islam. Muslimerna erövrade. Judarna tog tillbaka sitt rättmätiga land.
Simple. Get over it.
Skrivet 11 jan 2009 01:28 Thomas (Ej registrerad)
lotta jag gillar din komentar
Skrivet 11 jan 2009 01:28 emma (Ej registrerad)
"bj"
Det är väl inte LT:s fel? Det är politikernas i kommunen och i landet. Med vår ruttna hantering av invandrings/integrationsfrågor.
Ni kan inte blunda för er verklighet.
Ni är officiellt Sveriges svar på mellanöstern.
Därför dyker sådana här nyheter upp i er länstidning.
Tragiskt öde för en så vacker svensk stad...
Skrivet 11 jan 2009 01:47 emma (Ej registrerad)
"Hallman"
Är ens hemland där man begraver sina släktingar?
Då ska jag skynda mig till USA och gräva ner en familjemedlem...
Sluta säg "svennar". Eller skulle det vara okej om jag exempelvis kastade ur mig en fördomsfullt laddad kommentar mot invandrare? Nej. Det skulle räknas som rasism.
Jo lite konservatism vore inte så illa om du frågar mig.
Förändring sker. Men inte alltid till det bättre.
Tillbaka till folkhemmet. Tack.
Löööve Emmizz
Skrivet 11 jan 2009 09:43 Well (Ej registrerad)
Självklart ska de som bor här stanna om de vill och tycker om Sverige. Men de som förstör och trakassarerar verkar ju inte trivas så särskilt bra, eftersom man vill rasera och förfula Södertälje. Dom kanske blir glada att ha möjlighet att söka sig tillbaka? Sen är det mycket glädjande att man ber om ursäkt för det skedda Seyfo, för det är det ju ingen som gör sägs det! MYCKET glädjande!
Skrivet 11 jan 2009 16:33 emma (Ej registrerad)
Klart man inte skall "dömma" människor efter hudfärg eller ursprung.
Men det är löjligt att påstå att man är "rasist" om skulle vara av den uppfattning att man inte är "svensk" bara för att man är svensk medborgare. Rätt skall vara rätt.
Vi svenskar har också rätt till vår identitet. Blandad inte ihop detta med rasism. För denna anklagelse används allt för lättvinnligt i Sverige!
Den har tappat sin laddning för mig.
Självklart äger svenkarna sin mark. Något annat vore idiotiskt!
Skulle den vara lånad av moderjord eller?
Snälla du...(skratt)
Skrivet 11 jan 2009 17:17 r (Ej registrerad)
Hej Lt moderator..
Är du själv invandrare eller har du problem med sanningen.
Om du inte vet hur man ska syna ordentligt försök med en svenska kurs,
Skrivet 11 jan 2009 22:26 linda (Ej registrerad)
För att syrianerna som bor i södertälje ska kunna flytta till marken som de fått tillbaka från turkarna såklart....varför skulle det annars vara intressant att nämna???
Skrivet 19 jan 2009 15:38 suryoyo (Ej registrerad)
varför ska dom inte skriva om Turkiet och Syrien?????