"Jag varnade tidigt för det muslimska hotet"
Hansson stöder Åkessons utspel mot muslimerJimmie Åkessons debattinlägg där han utmålade muslimer som det största utländska hotet mot svenska sedvänjor och kultur har mött kraftiga reaktioner från politiska partier, debattörer och svenska muslimer. I går tog också Åkesson delvis tillbaka en del av sina många påståenden.
Men han får stöd av Tommy Hansson, Sverigedemokrat från Södertälje.
– Jag är inte emot muslimer men de måste ta seden dit de kommer. Ett problem i Sverige och övriga Europa är att allt fler immigranter ställer orimliga krav på värdlandet. Som att slippa religionsundervisning, införande av könsuppdelad gymnastik- och simundervisning och annat. Det har lett till att sånt som att en del lärare inte vågar ha skolavslutning i kyrkan, säger Tommy Hansson.
Han var själv som redaktör för tidskriften Contras tidigt ute och varnade för islam.
– Jag befarade att islam skulle bli nästa stora hot efter kommunismen. Och då menar jag den radikala islamismen. Detta var redan 1993. Före Al Qaida och 11 september. Det finns ju också risk för att unga aktivister i Sverige påverkas av extremisterna, säger Tommy Hansson.
Är det inte risk att Åkessons inlägg av muslimer själva uppfattas som en hets mot alla i gruppen?
– Det tror jag inte. Och vi är inte alls emot deras religion. Det handlar ju om att de ska anpassa sig till våra förhållanden och ta seden dit de kommer, säger Tommy Hansson.
Om du byter ut ordet muslim mot jude i Åkessons inlägg. Hur skulle det uppfattas då, tycker du?
– Det går inte att jämföra. Där och då handlade det om att inskränka judarnas rättigheter. Här handlar det om att de muslimer som kommer hit ska respektera våra lagar och regler, säger Tommy Hansson.
Åkesson påstod att muslimerna är överrepresenterade när det gäller våldtäkter. Din kommentar?
– Jag såg att Brå nu tillbakavisar den uppgiften. säger Tommy Hansson.
Det är många som fördömer ert parti för hets mot muslimer i dag. Skadar Åkessons utspel partiet?
– Nej, det tror jag inte. Vi får väl vänta och se. Många är nog glada att vi vågar ta upp de här frågorna. Jag tror att de här synpunkterna finns i nästan alla partier men de som har dem vågar inte ta upp det, säger Tommy Hansson.


0 m/s













































Senaste kommentarerna:
Skrivet 21 okt 2009 08:06 Floda (Ej registrerad)
Inte fan skadar det partiet, det stärker det!
Skrivet 21 okt 2009 08:12 The :O (Ej registrerad)
Skam på er LT som publicerar sådan smörja! USCH!
Skrivet 21 okt 2009 08:21 it (Ej registrerad)
Islam kommer till makten genom demokrati och sedan tar religionen död på demokratin............................
Skrivet 21 okt 2009 08:27 Gattuso (Ej registrerad)
Stark av de att säga så! JAg håller med de helt och hållet. Ska de komma hit och bosätta sig så får de acceptera de regler och lagar vi har och följer. Inte sina egna som de tar med sig från sina islamländer. Jag skulle kunna rösta på de bara pga att de vågar säga sånt som andra inte gör! Och jag är själv invandrare från SÖdertälje!
Skrivet 21 okt 2009 08:29 GF (Ej registrerad)
Tommy Hansson har rätt...
Skrivet 21 okt 2009 08:34 Ta fast chips-brännaren!!! (Ej registrerad)
Detta stärker! Bra att någon vågar säga vad dom flesta tänker men inte vågar prata om.För då blir man kallad rasist.
Skrivet 21 okt 2009 08:58 Dr (Ej registrerad)
Eftersom planen är att skapa en globaliserad värld oberoende av religion, ras, gränser etc. Sverigedemokraterna vill inte att alla ska konkurrera på lika villkor på marknaden utan hävda allas olika värde samt skapa gräddfil för vissa genom att hävda att de har bättre rätt till samhället för att de födda av en viss ras eller ursprung. Muslimer precis som alla andra grupper blir ett hot då man uppfattar dom som ett hot och försöker bygga en allmän hotbild för gruppen. Man kan se allt som hot men också möjligheter. I en sekulariserad värld så är inte muslimer ett hot. En grupp extremister representerar inte alla!........
Skrivet 21 okt 2009 09:01 Tack Sverige för allt (Ej registrerad)
Jag är själv invandrare och bott i Sverige i 28 år och tycker att man ska ta seden ditt man kommer och det gäller inte bara islamer utan alla människor.
Det är vi som invandrare som ska försöka passa in i det svenska samhället och vara stolta över att vi får leva här och inte tvärtom,
dessutom passar det inte så kan man åka tillbaka där man kommer ifrån
Skrivet 21 okt 2009 09:05 Poker (Ej registrerad)
Det är ju klart att man måste anpassa sig till det
svenska samhället det borde ju alla förstå!!
Vill man inte det så tycker jag att man kan flytta vidare!
Skrivet 21 okt 2009 09:13 Svenne Banan (Ej registrerad)
Bra att detta tas upp. De etablerade partierna vågar ju inte ens diskutera dessa frågor. Det är ju egentligen enkelt, ta seden dit du kommer.
Vad är det att tjafsa om?
Jag tycker Åkesson agerat på ett lysande sätt. AB publicerar allt, gratis. Man tar risken att åtalas för hets mot folkgrupp. Fälls man får AB ta smällen, frias man framstår Åkessons utspel som sanning.
Kultureliten rasar, men det är alltid samma människor som säger samma saker, rasism, främlingsfientlighet etc... oftast från politiska motståndare på v-kanten.
Skrivet 21 okt 2009 09:14 M. (Ej registrerad)
Woow. modiga kommentarer pojkar och flickor. Dags att dra till jobbet och fjäska för invandrarna nu?
Skrivet 21 okt 2009 09:25 nisse (Ej registrerad)
Tommy Hansson har rätt...liksom när vi var i deras länder vad gorde de
de accepterades inte att vi kristnafolket med religion plus vår tradition med friheten och var de bestämda på sin och lagar. vi måste vara åxå starka på varan lagar och religon . det finns många många kvinnor och tjejer som gifter sig med de och kan ej komma tillbaka till sin riktiga religion..kristendom.
Skrivet 21 okt 2009 09:51 Henrik (Ej registrerad)
Rädda små människor som på sin höjd tar pendeln till Stockholm på en lördag, men troligtvis känns även det främmande och läskigt. Snyt er och väx upp.
Skrivet 21 okt 2009 09:53 PEZÄTA (Ej registrerad)
Vad håller LT på med, intervjua en representant från ett så vilset parti. Hur korkad får en tidning bli?? SD har ju inte visat med en enda siffra i statistiken att allt elende beror på en i detta fall religiös grupp. Inte en enda hänvisning i brottsstatistiken.
Jag är verkligen glad att jag inte är prenumerant på tidningen.
Skrivet 21 okt 2009 10:25 suka (Ej registrerad)
Är islam och muslim samma sak? Är socialdemokrati och socialdemokrat samma sak? Vänsterpartiet och lars Ohly samma sak?
Nu förstår ni väl poängen?
Vi som läste artikeln objektivt såg att Åkesson sade att Islam är det största hotet, inte muslimer. Tydligen vet han heller inte skillnaden mellan en islamist och en muslim. Tragiskt att okunskapen bland svenskarna är så hög. Detta drabbar muslimerna i slutändan. Ni kan alla hjälpa att motverka främlingsfientlighet om ni kallar saker för dess rätta namn. Vänstern vill alltid missförstå, det verkar vara deras enda sätt att känna sig existensberättigade.
Skrivet 21 okt 2009 10:54 kalle kanin (Ej registrerad)
Islam största hotet sedan kommunism!?
Jag kommer att återkomma på denna debatt
mvh
Kalle kanin
Men jag är benegen att hålla med.........återkommer dock med lite fakta, om var vi står idag, i Södertälje, ....i Sverige! Och denna debatt bör tas på största allvar så att man är medveten om dess potentiala faror inte bara för Svea, Europa och övriga världen.....
Skrivet 21 okt 2009 10:56 FYMF (Ej registrerad)
Det är väl de militanta islamisterna vi skall vara rädda för! I och för sig kan man väl också diskutera vilka försörjningsmöjligheter (=arbete) personer har som är helt insvepta i tyg. SD vinner mark, helt klart.
Skrivet 21 okt 2009 11:05 danielc.se
Och så säger SD att de inte är rasister.
Vilket skämt...
Skrivet 21 okt 2009 11:18 Anders Berglund, fullmäktigeledamot Sd Nykvarn (Ej registrerad)
"Åkesson påstod att muslimerna är överrepresenterade när det gäller våldtäkter. Din kommentar? "
Det är som åkesson själv sa att det var felaktigt uttryckt och vad som han borde ha skrivit vad att "personer från muslimska länder är överrepresenterade" och inte att "muslimer är överrepresenterade".
Vad det gäller påståendet om ett 10 tal terrororganisationer i Sverige som tillbakavisas av säpo så rapporterade Sydsvenska Dagbladet 2001-09-18 att Svenska Säpo var på väg att överlämna information om militanta islamistiska rörelsers aktivitet i Sverige till sina amerikanska kollegor. I artikeln sägs det att: "Säpos terroristrotel såg under 1990-talet hur ett tiotal militanta muslimska rörelser - alla med stark koppling till internationell terrorism - etablerade sig i Sverige." . Som exempel på dessa grupper nämns bland annat: Hizbollah, GIA, Al-Gamaa al-Islamiya, Al-Jihad, den egyptiska grenen av Islamiska Jihad.
Skrivet 21 okt 2009 11:32 öppna ögon (Ej registrerad)
Det är tyvärr många antimuslimska strömningar som härjar i Södertälje, och den största delen av dessa kommer inte från SD eller något annat främlingsfientlig rörelse.
Skrivet 21 okt 2009 11:41 Fundersam. (Ej registrerad)
Varför har LT tagit bort artikeln om Jimmie Åkessons uttal?
Skrivet 21 okt 2009 11:45 Lotta (Ej registrerad)
SD har min röst i valet.
Skrivet 21 okt 2009 11:45 R. (Ej registrerad)
Att SD driver islamfrågan i Södertälje är ett skämt. Det finns ju samma problem här som i Rosengård, men det är INTE några muslimer som ligger bakom dem. Muslimer är inte ens välkomna i Södertäljes ytterstadsdelar.
Tommy Hansson är en pajas, med eller utan skägg. LOL.
Skrivet 21 okt 2009 11:51 rille (Ej registrerad)
bra Sd..
Ni far min röst och mina bekantas röster.
är trött att anpssa mig efter andra...........Mitt land (yes we can)
Skrivet 21 okt 2009 11:54 Jonas Pejnemo (Ej registrerad)
Håller med "Dr" här ovan. Håller också med om att man måste "ta seden dit man kommer". Med detta innebär att man måste följa vissa seder och kulturella regler som gäller i ett samhälle. MEN religionsfrihet måste få råda, o någonstans hamnar man i ett svårt problem pga att vissa saker är så starkt förknippat med en "invandrad" religion (vilket ju kristendomen i Sverige också är). Med detta menar jag främst detta med att tvinga muslimska barn att äta fläskkött i skolan. Det fungerar att ha andra alternativ för dessa barn. Jag kan rikta en fråga till Hansson själv, som är en anhängare av den sionistiska staten Israel, om han skulle förvägra judar liknande saker?
Däremot - på vår nationaldag firar vi Sverige. På skolavslutningen sjunger vi våra samler. Detta är självklart. Inget tvingar oss till annat!
Artiklen av Åkesson är enligt mig egentligen att skrämma folk för islam.
Hur många här har läst Koranen? Har djupare kunskap om kulturella drag från olika muslismska länder?
Skrivet 21 okt 2009 12:05 Enkelt (Ej registrerad)
Om äter ju inte ens samma mat som vi andra dödliga!
Skrivet 21 okt 2009 12:16 P (Ej registrerad)
Jag tycker det är starkt gjort av Herr Hansson att offentligt gå ut och säga "-Jag har varit en i-ot mycket längre än Åkesson!"
Det ska han ha kredit för.
Skrivet 21 okt 2009 12:18 garnet (Ej registrerad)
Att Hansson varnade tidigt betyder inte att han har rätt.
Och det är hög tid att SD börjar förklara vilken sorts svenskhet som är godkänt i deras trånga värld. Jag som är uppvuxen i Sthlmsområdet tycker att båda Norrbotten och Skåne är bra så exotiskt. Och berätta hur ni ställer er till Halloween, det är bara några veckor kvar tills vi firar denna nyimporterade keltisk-anglosaxiska högtid. Är den godkänd eller förbjuden? SD erbjuder ett samhälle fullt av utanförskap som ingen vill leva i. Ni har era rötter i fascismen. Våld och ofrihet. Taskig livskvalitet för alla.
Skrivet 21 okt 2009 12:20 Zral Nosh (Ej registrerad)
Är man inte blind så ser man problemen! Frågan är om draghjälpen från SD innebär att vi kan räkna med en 100%-ig återställare? Tvivlar på det. Framförallt inte om sossarna kommer till makten. M, C, FP och KD får det visserligen svettigt att komma med ursäkter och bortförklaringar till gårdagens reaktioner och vad de lovat tidigare, men kanske... Om nu KD och C blir kvar i riksdagen? En snabbundersökning av Sifo igår som gjordes visar på att SD skulle fått 12% om valet hade skett igår!
Skrivet 21 okt 2009 12:35 Trött Södertäljebo (Ej registrerad)
Skrivet 21 okt 2009 11:32 öppna ögon (Ej registrerad)
Det är tyvärr många antimuslimska strömningar som härjar i Södertälje, och den största delen av dessa kommer inte från SD eller något annat främlingsfientlig rörelse.
Bra kommentar, men det får man naturligtvis inte kommentera utan det är ju helt i sin rätt att vissa grupper får göra så. Tyvärr så är det så att den största rasismen står inte svenskarna för utan helt andra grupper.
Skrivet 21 okt 2009 12:39 a (Ej registrerad)
men allt detta spelar egentligen ingen roll. det största hotet i världen är ändå korporatistisk plutokrati.
vi är alla slavar åt de multinationella storföretagen.. vi kommer aldrig bli fria.så länge vi låter oss delas i olika folk. och slåss inbördes. istället för att motarbeta slavdrivarna.
Skrivet 21 okt 2009 12:42 kloker (Ej registrerad)
Rasismen har alltid varit starkt utbredd i Södertälje och delar av Sverige. Downsiden med en demokrati är att ointelligenta människor utan empati och vetskap om vad de röstar på kan påverka hela landet, kortsiktigt och långsiktigt.
Ska du köra bil behöver du läsa på ska du rösta om hur Sverige ska styras räckar det att fylla 18. Väldigt få har läst ett partiprogram än mindre flera.
SD är ett parti för lågutbildade med popullistiska frågor tyvärr finns det för många sådana människor i Sverige och världen.
SD kommer få mer än 4%. De kommer göra bort sig i rikstan som Ny demokrati och de kommer så småningom bara bli en parantes i vårt lands politik. Det tråkiga är att de gör det legalt att se ner på människor. Senast med Ny demokrati kom lasermannen. Vem kommer nu?
Det finns ingen seriös agenda. Det finns ingen helhetslösning för hur Sverige ska vara. Bara rasistiska undertoner där först muslimerna ska formas om eller skickas ut. Nazismen har återuppstått igen.
Skrivet 21 okt 2009 12:46 förvånande och farhågor (Ej registrerad)
Det är klart att Aftonbladet borde inte ha gett ut Åkessons artikel. Om man hade haft samma villkor som det finns till den här sidan till exempel så hade de avstått från det. Men är det den fanatiska barnskötaren med burkan som har retat upp den massmediala världen så uppenbart så man blundar och tiger och kan nu komma med artiklar som Hanssons till ex.? Det som oroar mig är att den kristna invandrarvärlden bland annat här i Södertälje stöder Åkessons syn på muslimer. Då är vi farligt nära det som var problemet i deras hemländer. Hansson med sin judevänlighet är också produkt av samma "antingen- eller" syn. Den ekumeniska synen borde härska i massmedia i alla fall.
Förvånande LT att ni försöker få Hansson att framstå som seriös!!! PäiviRN
Skrivet 21 okt 2009 13:38 Kalle Kanin (Ej registrerad)
Synes mig att man måste tolka ettl ord här first!
.Rasism är en indelning av människor i ett hierarkiskt system av raser. o Islamism har inte med det a göra.
2000-talets motsvarighet är vänsterns krypande för islamistiska diktaturer och ickedemokratiska rörelser. Vänsterns representanter skickar gladeligen ner svenska skolbarn till en av världens brutalaste diktaturer med världens mest institutionaliserade kvinnoförtryck. Debatt i kultur utbytet mellan Saudi/Svea! Saddam bevisade ju sig själv för 12 år sedan. En mycket stor andel av dagens terrorism utförs av islamiska grupper, tex. världens största och mest uppmärksammade terrornätverk anses vara det islamistiska al-Qaida. Dess ledare Usama bin Ladin motiverar sina aktioner med texter från Koranen. Andra islamiskt motiverade grupper är Hizbollah och Ansar al-Islam, Jemaah Islamiya och al-Aqsa Martyrernas Brigader. Och ni tror vi går säkra I Sverige. tror ej det själv.......nu begrunda. Kan det finnas etremister här? JA!
mv
Kalle K
Skrivet 21 okt 2009 13:53 Apan (Ej registrerad)
Visste ni att Jesus var både omskuren och INTE åt griskött eller blodmat? Borde inte alla kristna göra likadant? Men nej, för vad som skulle vara kristendom kom att ändras några hundra år efter Jesu död. Kristendomen idag skulle inte Jesus känna igen! Ändå finns det så många här som är rädda för hur islam skulle ändra oss kristna i Sverige. Vår religion, våra traditioner har redan ändrats hur många gånger som helst! Läs texten i Storswänsken av Ronny Eriksson. Utan invandrare och nya influenser skulle Sverige vara kvar i Stenåldern. Länge leve aporna!
Skrivet 21 okt 2009 13:58 Jonas Pejnemo (Ej registrerad)
Tycker det också är förvånande att LT ger SD så pass stort utrymme, utan några tillräckligt vassa motfrågor, så att Tommy Hanssons budskap säkerligen går hem hos dem som är rädda för allt främmande. Detta i en stad där syrisk-ortodoxa kristna ibland står mot den lutherska sidan. Bara det är idioti. Inte ens den ortodoxa kyrkan kan hålla sams, eller komma överenns. Hallå, har Ni förstått Jesus budskap, eller är ni egentligen inte troende? Varför då beteckna sig det då? Och varför tro att alla "muslimer" är troende? Och om så vore fallet, är de potentiella våldtäcksmän eller terrorister. Allt det där är vara skrämselpropaganda.
Nu när Hansson ändå får figurera i LT tycker jag han borde få möta en påläst journalist som ställer Hansson mot väggen? När det gäller Hansson är jag faktikst intresserad av hans bakgrund, samt hans förhållande till moon-rörelsen. Tycker LT kunde ge en bild av SD´s bakgrund. Inte så vacker, och den som inte tror att vissa kopplingar finns kvar, ja den är naiv.
Skrivet 21 okt 2009 14:02 Lena (Ej registrerad)
Sd har rätt! Se bara vad som bl.a. står i koranen här nedan.
Där kan man snacka om hets mot folkgrupp.
Några korancitat:
Dräp dem (ickemuslimerna) och slakta dem varhelst du finner dem och fördriv dem från alla ställen varifrån de har fördrivit er.? (Sura 2:192)
Påför dem krig tills hedendomen inte finns mer och Allahs religion härskar överallt. (Sura 8:39)
Troende vet att de vantroende är orena.? (Sura 9:27)
Han (Allah) gjorde er till herrar över deras (ickemuslimernas) land, deras hus, deras gods och över de länder som eran fot ännu ej beträtt?? (Sura 33:27)
Bekämpa dem till vilken skriften blev given, men som inte tror på varken Allah eller den sista dagen, som inte förbjuder vad Allah och hans apostel har förbjudit och som inte antar den rätta tron, tills de betalar tribut och helt underkastar sig.? (Sura 9:29)
Skrivet 21 okt 2009 14:02 Kalle (Ej registrerad)
Håller helt med garnet. SD är ute efter lågutbildade väljares röster genom att måla upp ett väldigt diffust hot. Genom ett ej definerat hot så vinner de röster på människors rädsla och okunskap. Man kan tydligt se detta genom att läsa kommentarerna här. Många av des om stödjer SD verkar inte ha gått ut lågstadiet om man tittar på stavningen.
Jag har flera gånger tidigare efterlyst ett klargörande av vad SD menar med svenskhet utan att ha fått något som helst svar. Antar att de har mycket svårt att kunna definera svenskhet. Vilken är vår svenska religon? Kristendomen är, som många andra här påpekat, en importerad religon.
Muslimer och Kristna har krigat under flera tusen år. Applåder åt Hansson som lyckats komma på att det kan uppstå problem mellan människor med olika religon redan 1991!
Skrivet 21 okt 2009 14:06 H.F (Ej registrerad)
När jag gick i skolan (wasaskolan) så var vi indelade tjejer och killar på gymnastiken och det hade inget med muslimer att göra.
Man ska nog ta reda på fakta innan man yttrar sig.
Skrivet 21 okt 2009 14:10 O.P. (Ej registrerad)
a skrev, citat: "men allt detta spelar egentligen ingen roll. det största hotet i världen är ändå korporatistisk plutokrati.
vi är alla slavar åt de multinationella storföretagen.. vi kommer aldrig bli fria.så länge vi låter oss delas i olika folk. och slåss inbördes. istället för att motarbeta slavdrivarna" slut citat
Intressant inlägg, även om det glider ifrån ämnet. Kommunism skulle säkert många säga...hmm
LT har idag samtidigt en fråga om man blir lycklig av pengar. En fullfjädrad materialist kanske blir det, men annars hänger givetvis inte pengar direkt ihop med lycka, MEN man blir, som i citatet ovan antyds, FRI av pengar. Och att bli fullkomligt fri kan mycket väl leda till lycka, det vet alla som har/har haft brist av denna vara.
Men svaga grupper har alltid slagit mot andra svaga grupper. Makteliten är då nöjd.
I denna stad har problemet snarast varit intolerans mot muslimer, INTE att de kunnat kräva en det ena, än det andra, eller att de skulle utgöra ett hot.
Skrivet 21 okt 2009 15:00 kristen (Ej registrerad)
Allt dom säger stämmer.... muslimska tron handlar om död o krig, läs koranen så förstår ni.... stödjer denna artikel starkt!!!
Skrivet 21 okt 2009 15:17 Invandrare 1957 (Ej registrerad)
SD är ute efter lågutbildades röster. Titta under andra världskriget vilka var och var för nazismen då det var inte dom lågutbildade. Utan det det var dom högutbildade som var det. Varför försöker man skylla på dom lågutbildade jämt enda skillnaden för dom det är att dom sitter mitt i sk-ten dom har inte råd med något annat så dom högutbildade har ofta högre inkomster och kan styra mycket mer över sitt liv och sina barns liv o studier så dom blir inte lika drabbade. Frågan är varför tar sig inte våra politiker sig en funderare varför går SD framåt. Dom kan ge SD ett utanförskap genom att ändra sin politik som en så pass stor dela av Svenskarna är emot.
Skrivet 21 okt 2009 15:21 Abd ul ahaad (Ej registrerad)
Är själv "Invandrare"och tycker att SD mycket bättre än kommunister då det mesta av deras värdegrund är hedrande.Invandrare utnyttjas som röstboskap för rödingar.
SD får min röst utan samvetsbetänkligheter !Hela Sverige får ibland vila ifrån röding vanstyret utom fördärvade Södertälje där den beräknande socialisteliten grundmurat sin kvävande vanstyresregim
igenom att göra folk Bidrags beroende medan denna elit tar Miljonlöner trots att de mestadels inte ens har utbildning se LAGO han med otaliga fetbetalda styrelseuppdrag och miljonlön Socialisteliten och deras avkommor har blivit en glidarelit som lever gott på att låssas bry sig om de små de får feta löner otaliga förmåner samt obegränsat med makt trots inkompetens (se Patron Person med 20 miljonskåk)politiken har blivit skyddad verkstad för de och de sina dags att rösta bort de och rösta på de som belönar hårt arbete och vill effektivisera inköpta tjänster för våra skattepenar samt som inte lägger munkavle på folks ororädsla
Skrivet 21 okt 2009 15:31 Gulgamech (Ej registrerad)
Sd lyssnar på oroliga och rädda Svenskar medans Rödings etablisemanget har gjort varje försök att kritisera deras Styrande/agerande marinerande av Sverige i snart 70 år till att utmåla det som RASISM Svensken i gemen tycker vi har gjort NOG tagit emot tillräckligt och att Sverige behöver återhämta sig samt få lite lugn o ro samt att de som kommit ska tas om hand och in i sammhället INNAN vi tar in än fler det är symtomatiskt att sverige tagit emot fler irakflyktingar än USA det land som startat irakkriget och dess grannland Kanada tillsammans
Men det är inte konstigt med tanke på att Socialister gjort sig till beskyddare åt alla "Nysvenskar och tror att de är deras röstboskap
Detta är skadligt för invandrarna i gemen
Sd kommer att komma in i riksdan för de är lyhörda för RÄDDA Svenskar som känner sig överkörda och totalt hjälplösa mot åsiktsmonopolet som bildats
Skrivet 21 okt 2009 15:51 OG (Ej registrerad)
Jimmie Åkesson´s dagar är räknade.
Skrivet 21 okt 2009 15:57 Jonas Pejnemo (Ej registrerad)
Till "kristen" som skrev, citat: "Allt dom säger stämmer.... muslimska tron handlar om död o krig, läs koranen så förstår ni.... stödjer denna artikel starkt!!!" slut citat
Bibeln utgörs ju som bekant av gamla och nya testamentet. Totalt är Bibeln mycket ambivalent, eller hur? Särskilt den mer råa delen i gamla testamentet innehåller en hel del död och krig och motsägelser. Nya testamentet har ju de fyra testamenten som fundament, med Jesus liv - och hans kärleksbudskap, och ibland rent socialistiska uttalande/handlingar. Svårt att förena för kd och högerkristna kanske. De håller säkert inte med, och som synes kan man även tolka Bibeln olika, liksom Koranen. Koranen innehåller iofs ingen direkt berättelse utan en massa meningar stablade efter varandra, vilka enligt muslimerna ska vara den sista, och högst stående profeten Mohammeds ord. Även Koranen är ambivalent.
Som agnostiker anser jag man ska vara försiktig med att ur dessa gamla skrifter likställa dessa med EN sanning.
Skrivet 21 okt 2009 16:11 O.P. (Ej registrerad)
Abd ul ahaad skrev, lösryckt citat:
"Invandrare utnyttjas som röstboskap för rödingar" slut citat
-Så invandrare kan inte tänka själva, men du kan?
Ytterligare lösryckt citat: "SD får min röst utan samvetsbetänkligheter !" slut citat!
- Ok, du vet ur vilken källa SD är sprungen hoppas jag. OM vi leker med tanken att SD skulle ha egen majoritet i detta land skulle du nog få återvända till det land du en gång kom ifrån.
Sedan utrycker du dig om "rödingvanstyret", och blandar givetvis in Lago. Kanske en liten påminnelse om att de flesta länder i EU har högermajoritet, att Sverige styrs av Alliansen sedan 2006 samt att Sthlms läns landsting är blått. Södertälje kommun är styrt av (s), (v) och (mp) - visst, men ovanstående gör att all makt att förändra inte är i händerna på ledningen och Lago i Södertälje, även om man givetvis i kommunala frågor självklart har ansvaret för sina beslut och hur de genomförts.
Men vad har detta med muslimer att göra?
Skrivet 21 okt 2009 16:17 100% svensk (Ej registrerad)
Det är kul att läsa kommentarerna här, såg att någon skrev att koranen förespråkade död och krig, har du läst den själv? De flesta länder som genom tolkningar av koranen förespråkar folkmord krig och död har sin egen version av det som står i koranen, alla folkgrupper länder byar som är islamistiska har sina egna tolkningar av koranen och det är däri problemet ligger, inte vad religionen i sig förespråkar utan vad vissa folk tolkar det som, så sluta med erat förbannade skitsnack och väx upp, är helt svensk(19 år men desto visare än dom flesta ) och har många vänner och bekanta som är invandrare, och i min mening är det vi svenskar som beteer oss som inåtvända idioter och inte kan ta till oss andras kultur på ett varsamt sett utan avsäger oss den utan att ge andra personers synvinkel den minsta chans till överläggning eller ens acceptera dem som de är. det enda problemet jag har med sveriges invandrar politik är i omfattningen vi tar emot invandrare, lite för många på en gång!.
Skrivet 21 okt 2009 16:25 a (Ej registrerad)
O.P.
(Ej registrerad) skrev: a skrev, citat: "men allt detta spelar egentligen ingen roll. det största hotet i världen är ändå korporatistisk plutokrati.
vi är alla slavar åt de multinationella storföretagen.. vi kommer aldrig bli fria.så länge vi låter oss delas i olika folk. och slåss inbördes. istället för att motarbeta slavdrivarna" slut citat
Intressant inlägg, även om det glider ifrån ämnet. Kommunism skulle säkert många säga...hmm
LT har idag samtidigt en fråga om man blir lycklig av pengar. En fullfjädrad materialist kanske blir det, men annars hänger givetvis inte pengar direkt ihop med lycka, MEN man blir, som i citatet ovan antyds, FRI av pengar. Och att bli fullkomligt fri kan mycket väl leda till lycka, det vet alla som har/har haft brist av denna vara.
Men svaga grupper har alltid slagit mot andra svaga grupper. Makteliten är då nöjd.
I denna stad har problemet snarast varit intolerans mot muslimer, INTE att de kunnat kräva en det ena, än det andra, eller att de skulle utgöra ett hot.
nej man blir slav under pengar.. knappast fri.
kommunist?? nej däremot fri tänkande individ.
partipolitik över huvud taget är en fars. de enda som gagnas av det är de som söndra för att härska över oss.
om all energi som går åt till att vara oense skulle läggas på samarbete, skulle världen ha mycket att vinna.
mänskligheten måste gå i från detta barnstadie i tänknadet och växa upp. ta ansvar för sina och andras liv.
Skrivet 21 okt 2009 16:36 O.P. (Ej registrerad)
Håller helt och hållet med om att vi bör samarbeta och försöka lösa konflikter individer och grupper sinsemellan så att detta inte suger energi.
Låt oss se förutsättningarna för oss ALLA. Samarbete, förståelse är något att sträva efter - självklart.
Barnstadietänkande finnes icke här.