HAN SÄGER NEJ: David vill börja jobba heltid igen
En förlängning av fyradagarsveckan på Scania till juni välkomnas inte av motormontören David Rasthammar.
– Jag har förlorat 30 000 kronor hittills, säger han.
Relaterat
Matta, långsmala motorer rör sig långsamt framåt på linen i Scanias motorverkstad. Här har David Rasthammar arbetat med att montera motorer till bland annat lastbilar och bussar de senaste fem åren. Han trivs bra på alla vis – bortsett från fyradagarsveckan som en majoritet av de metallanslutna Scaniaarbetarna röstade ja till.
– Jag sitter med i Metalls lokala styrelse och röstade nej till förslaget då. Jag har inte råd att jobba fyradagarsvecka, berättar David Rasthammar.
I onsdags satt fackförbunden i förhandling om fyradagarsveckan ska förlängas i nästa år – företaget vill förlänga den förkortade arbetstiden till juni men fackförbunden vill bara sträcka sig till mars.
– Skulle det bli en ny omröstning om att fortsätta med förkortad arbetstid skulle jag förmodligen rösta nej, det finns inte mycket som talar för att jag skulle rösta ja, säger David Rasthammar.
– Jag har hört från övriga här i byggnaden att det är många som vill gå upp till full tid och om en majoritet av metallarna röstar nej måste företaget anpassa sig eller komma med ett motbud.
Han har gjort en grov uträkning på hur mycket han tappat i lön sedan i juni då fyradagarsveckan infördes. Förutom den rena lönesänkningen på tio procent har han gått miste om halva semesterersättningen.
– Löneökningen är uppskjuten till nästa år. Det brukar bli en allmän höjning på 750 kronor och sedan en personlig löneökning på nästan lika mycket, berättar David Rasthammar.
Trots de minskade inkomsterna klarar han de nödvändiga utgifterna men han har fått skära ned på till exempel nöjen.
– Vissa månader är det tajt. I somras på semestern hade jag inte råd att göra något eftersom jag inte har några större tillgångar över och jag köper inte lika mycket ”fin” mat som förut, säger David Rasthammar.
Den här veckan arbetar han kvällsskift och då är sovmorgonen på den lediga fredagen välkommen. I övrigt ger han inte så mycket för att ha långhelg.
– Jag vill hellre jobba. Nu på fredagarna sover jag till tolv och sedan sitter jag vid datorn eller spelar x-box, suckar David Rasthammar.
Ett ytterligare skäl till att han vill ha tillbaka femdagarsveckan är det höga tempot på jobbet.
– Vi har såpass mycket att göra att vi skulle behöva gå upp en dag. Sedan semestern har jag jobbat över en dag per vecka, förklarar han.


1 m/s




































Senaste kommentarerna:
Skrivet 27 nov 2009 21:00 Ito (Ej registrerad)
Hur räknar karln? På fyra månader har han förlurat 30 000 kr och ändå jobbat över en dag i veckan? Tjänar han över 600 000 om året och har inte råd att jobba 80% med 90% i lön? Börja med att ändra på dina levnadsvanor och anpassa dig till verkligheten! Snart finns ditt jobb i Tyskland eller i Kina och du måste klara dig med 50% av ditt lön.
Skrivet 28 nov 2009 00:15 Tommy (Ej registrerad)
Jag håller med dig David! Slut på 4-dagarsvecka NU!
Skrivet 28 nov 2009 00:25 F.d. Scania-anställd (Ej registrerad)
David får gärna säga upp sig, ifall fyradagarsvecka inte passar. Jag skulle med glädje ta hans plats och få långhelg. Hellre det än inget arbete alls.
Skrivet 28 nov 2009 02:53 Göran (Ej registrerad)
"om en majoritet av metallarna röstar nej måste företaget anpassa sig eller komma med ett motbud."Menar Metall att Scania av ren illvilja och girighet önskar fortsatt 4 dgr/v för sina arbetare?Tror ni inte att Scanias ledning önskat återgå till 5 dgrs ifall orderingång och likvida medlen tillåtit det? För det saknas säkert inte ambitioner för att återta och växa marknadsmässigt. Om självaste regeringen kan kringå "sist in-först ut" prinicipen som de gjort i år genom att sparka all personal på ett Dep. Sedan låtit alla söka om sina tjänster.Vad stoppar då Scania att göra detsamma som motbud ifall för tidig återgång till 5 dgrs hotar äta upp de likvida medlen? Tjänsteår & fackligt anknuten kommer då betyda nada, zip, zero. Då kan ni kan ju alltid kräva att Socialen anpassar sig efter er eller ger motbud.Lycka till! För de som gnäller av arb öt på 4 dgr/v, vad nytta har Scania av er då de förhoppningsvis kör för fullt igen+öt på det? Gnälls det då över lite tid för nöjen då istället?
Skrivet 28 nov 2009 06:25 hepp hepp (Ej registrerad)
Han har inte förlorat någonting alls. Han har bara inte tjänat. Istället har han hadt en dag till att leva på i veckan, njut av den istället!
Skrivet 28 nov 2009 10:38 Kan räkna (Ej registrerad)
Härligt att han sitter med i Metalls styrelse och samtidigt inte kan räkna. Låter lovande för framtiden.
Skrivet 28 nov 2009 11:22 j (Ej registrerad)
hur mycket har en montör i månadslön igentligen?
Skrivet 28 nov 2009 13:20 www.ratsit.se (Ej registrerad)
hahaha rolig artikel! Många människor har hamnat i ekonomisk kris och förlorat sina jobb och lever på gränsen. Det är rena helvetet för många och du som har ett fast jobb och en fast inkomst klagar??!! Din timlön har ju ökat och du jobbar över en dag i veckan, var existerar problemet? Giriga människor bara vill ha mer och mer. Tror inte du tjänar så dåligt som du påstår. gå in på www.ratsit.se och se vad karln tjänar innan ni skriver artikeln!
Skrivet 28 nov 2009 13:42 Tobias, fd Scania (Ej registrerad)
På ett sätt håller jag med de anställda på Scania men ni ängnar inte en tanke till era forna arbetskamrater som fick sluta, ska vi räkna på vad vi förlorade på att förlora våra jobb ?
Skrivet 28 nov 2009 13:47 Professorn
En anställningskontrakt är inte skrivit på sten. Det finns bara ett alternativ till 4-dagarsveckan och det är varsel. Klarar man inte sig ekonomiskt idag hur kommer det då se ut vid arbetslöshet? Att sedan hitta ett jobb blir inte lätt så räkna med en lång arbetslöshet.
Jag är inne på Ito linje. Det går att sänka månadskostnaderna mer än vad man tror. Insplanet hjälper dig att hitta billigare försäkringar. Compriser hjälper dig att hitta billigare telefoni, mobilt och Internet. Elskling hjälper dig att hitta billigare elleverantör. Motormännen hjälper dig att hitta billigare bensinkort. Åk buss istället för bil. Samåk. Behövs 60 tv-kanaler? Se över skuldsituationen, byt bank. Planera alltid dina hushållsinköp, handla bara det som finns noterat i inköpslistan. Skapa en månadsbudget. Sälj x-boxen och gör något mer vettigt t.ex. utbildning. Det finns föreningsliv att hoppa på.
Skrivet 28 nov 2009 16:02 Svarvar olle (Ej registrerad)
"Det brukar bli en allmän höjning på 750 kronor och sedan en personlig löneökning på nästan lika mycket, berättar David Rasthammar."
Min bäste David, har jobbat styvt 25 år på företaget och har aldrig sett en sån löneökning nån gång. Fredagen är veckans bästa dag, gör alla affärer, veckohandlar osv., ligger inte på latsidan inte.
VI måste tillsammans nu rida ut det här som sker. Viktigaste är att alla medarbetare skall få behålla jobbet. Det sker inte om det blir 5 dagarsvecka igen. Inte så länge det är nästintill tomt i orderböckerna.
Skrivet 28 nov 2009 18:01 210 (Ej registrerad)
Ja ska söka mig tillbaka till motor. De verkar ha fått bra löner där uppe!
Skrivet 28 nov 2009 18:32 Mesopotälje (Ej registrerad)
ni som gnäller sluta gnäll för det finns faktiskt många människor som går arbetslösa idag som mer än gärna skulle vilja ta er plats.
ni ska inte tro att ni kan få jobb så himla fort som ni tror att ni kan ifall Scania börjar varsla om ni röstar nej till ytterligare sex månader.
njut av fyra dagars för snart kommer en högkonjuktur o då kommer ni att få jobba på ska ni veta.
ha tålamod håll ut för nog kommer det en vändning snart o då kommer ni att gnälla över att det är för mycket jobb.
ni som gnäller idag kommer aldrig att vara nöjda o belåtna vare sig det är för lite eller för mycket jobb.
jag tycker att vi kan gå med på ytterligare 6mån men mer än så bjuder jag aldrig på o då kan Scania lika gärna varsla ifall det inte vänder då men som sagt ha tålamod håll ut o va optimistiska inför framtiden så kommer det att bli bra snart.
jag har fått skära ner på en del saker men sånt e livet men snart vänder det o om det inte gör det så får man väl hitta ett nytt jobb.
Skrivet 29 nov 2009 03:42 stevO (Ej registrerad)
Är det dom anställda som ska ta ansvar för sina egan medarbetare med sin egen lön när företag går dåligt? Nej, och vi ska inte ha marknadsanpassade löner.
Skrivet 30 nov 2009 06:57 Peter L. (Ej registrerad)
Jag tycker att Metall ska bli hårdare i sina krav för att återinföra 5-dagarsveckan. Det är inte bara scaniaarbetarna som drabbas. Även vissa entreprenörer får gå hemma på fredagarna - utan ersättning.
Skrivet 30 nov 2009 07:54 Ironman (Ej registrerad)
Hur kan man veta vad alternativet är? Varsel? vet ni vad ett varsel är? och hur det går till? David får väl tycka och tänka hur han vill! vi upplever detta på olika sätt det är bara att konstatera! Han sitter med i en gr.styrelse och försöker i alla fall att kämpa! ni andra lathögar som bara hänger med och klagar ger jag inte mycket för! Om facket är så kasst så behöver man ju inre vara med!!! testa i stället att klara er själva och se hur bra det går när företaget påstår något illa om er!! detta gäller inte bara här och nu, framtiden står på spel. FATTA!!!!!!!
Skrivet 30 nov 2009 10:34 Scania låginkomsttagare (Ej registrerad)
Käre David,
Jag kan förstå att det känns jobbigt att gå ner i lön, det tycker även jag som verkar tjäna betydligt mindre än dig från början... En sak verkar du ha fått om bakfoten och det är att du har inte förlorat halva semesterersättningen, du får den vid nästa semester vilket gör att du får 1,5 semesterersättningar... Vi tjänstemän fick ingen alls i år utan får vår nästa år.
När det gäller löneökningen på 1500/år så är det bara att gratullera inte illa det, har själv inte fått det. Men se det från den positiva sidan din lön har ökat med minst 7500kr sen du började iaf. en del tjst fick 0kr (Noll) förra året (för att inte prata om i år..)
Skrivet 1 dec 2009 10:35 En fd metallare med fötterna på jorden (Ej registrerad)
Hur ska de som klagar på att leva på 90% lön klara att leva på a-kassa?
Pengar som ska ut från firman i form av kostnader som tex löner måste också in i form av sålda varor och tjänster.
Varken Scania eller något annat företag sysslar med välgörenhet.
Om vi står inför valet att 1500-2000 pers får gå ut i arbetslöshet eller att alla hjälps åt genom att jobba lite mindre under en begränsad tid, vad är bäst?
För mig är valet enkelt. Vi hjälps åt att övervintra denna svacka i världekonomin. Enkel solidaritet, oavsett vilket parti man röstar på.
Alla tjänar på det i långa loppet!
Skrivet 1 dec 2009 16:26 E (Ej registrerad)
Den här killen måste ha en jäkligt bra lön, om han nu skulle ha förlorat 30 000. Själv har jag 20 000 i lön, och har förlorat 21 000 på 4-dagarsveckan... i dessa 21 000 har jag räknat med utebliven löneförhöjning och förlorat skifttillägg....Och då har jag ändå räknat ganska högt...
Skrivet 3 dec 2009 20:36 G (Ej registrerad)
..gör en kalkyl om ni har svårt att förstå summorna.. jag har räknat ut att min ersättning minskat med över 20% ..mindre pension, lägre semesterlön (eftersom vi jobbar mindre) ingen bonus osv ( javisst finns det mer)
..så slipper NI framstå som grundlurade kossor..
viva la 5-dagars vecka!!