Södertälje har sämst skolor
Statligt öronmärkta pengar skulle ge Södertäljes skolor, som är sämst i landet enligt ny rankning, ytterligare 200 miljoner kronor. Något som motsvarar 450 lärartjänster.
Men i dag går de pengarna i stället till att ge invånare mat och tak över huvudet.
Relaterat
Fakta
Bäst och sämst grundskolort i landet
De fem bästa kommunerna:
1) Torsås
2) Pajala
3) Mörbylånga
4) Sorsele
5) Borgholm
De fem sämsta kommunerna:
290) Södertälje
289) Vårgårda
288) Norrtälje
287) Lilla Edet
286) Trollhättan
Södertäljes grundskolor är sämst i landet enligt en undersökning som Lärarnas riksförbund genomfört. De sex kriterier man har tittat på är bland annat kostnad per elev, lärartäthet och andel behöriga till gymnasiet.
Undersökningen visar att det är otroligt stora skillnader i hur mycket pengar olika kommuner lägger på eleverna. En bild som Thomas Johansson (S), utbildningsnämndens ordförande i Södertälje, bekräftar.
– Jag är tyvärr inte förvånad över den här placeringen. I dag tvingas vi lägga pengar, som borde ha gått till skolan, på att hjälpa människor att ha någonstans att bo och äta, säger han.
I dag styr staten inte över hur de ekonomiska medlen fördelas i kommunerna. Men om Södertälje kommun följt de statliga rekommendationerna, eller nyckeltalen som det heter, så hade det inneburit att Södertäljes skolor skulle ha haft en budget på ytterligare 200 miljoner kronor.
– Det motsvarar ungefär 450 lärartjänster, säger Thomas Johansson.
Samtidigt understryker han att rankningen som nu ger Södertälje en jumboplats inte tar hänsyn till omständigheter som att många av kommunens skolor har många barn med annan etnisk bakgrund. På vissa skolor har fler än 90 procent av eleverna inte svenska som modersmål. Kostnader för lokaler och löner skiljer sig också stort mellan storstadsregioner och glesbygd.
– Det är ingen bortförklaring, men det finns trots allt en del fakta som man inte tagit hänsyn till i den här undersökningen, menar Thomas Johansson.
För att alla grundskoleelever ska få samma förutsättningar, oavsett var man bor, vill Lärarnas riksförbund se ett förstatligande av skolan. Något som Mats Siljebrand (FP), kommunalråd i opposition, till fullo instämmer i.
– Tittar vi tillbaka på den här tiden sedan kommunerna tog över ansvaret så kan vi väl konstatera att det inte har varit så lyckosamt, vi har inte förbättrat resultat och måluppfyllelse. Vi i Folkpartiet har också ett landsmötebeslut på att vi vill förstatliga skolan, just för att säkerställa tillräckligt med resurser till skolan, kvalitet och likvärdighet. Oavsett var man bor i landet så ska alla elever ha samma förutsättningar, säger Mats Siljebrand och menar att den aktuella undersökning bekräftar den bilden.
Thomas Johansson vill dock inte gå lika långt i förstatligandet.
– Öronmärk pengarna, det skulle ge mer pengar till Södertäljes skolor. Men jag tycker inte staten ska ta över skolorna och driva dem, det tror jag att kommunerna gör bättre.
Fotnot: Nykvarn placerade sig på 50:e plats av de 290 kommunerna i rankningen.


0 m/s














































Senaste kommentarerna:
Skrivet 22 jan 2010 09:50 56ans S-Täljebo (Ej registrerad)
SKANDAL hur kan en kommunledning med Lago i spettsen tillåta detta, låt vissa vara utan mat o husrum men ge alla en bra skola, när pengarna är avsedda till detta. Ni uppför Er som tjuvar,ta vad ni kan tills nån upptäcker Er, vad blir förklaringen
Skrivet 22 jan 2010 09:50 clark (Ej registrerad)
Jag blir uppriktigt sagt ledsen och känner en äcklig smak i munnen när jag hör Anders Lago, i media lägger han hela skulden på nuvarande regering, så läser man att han själv väljer att prioritera annat med pengarna som skulle gå till skolan. Min fråga till alla röstberättiga Södertäljebor, ska vi verkligen rösta på denne man och hans parti?
Skrivet 22 jan 2010 09:52 Elmeri (Ej registrerad)
Det är väl ingen nyhet utan bara fakta. Tittar man hur befolknings strukturen ser ut så kan man inte begära mer..
Skulle va inntresannt med en kommentar från Herr Lago...
Elmeri
Skrivet 22 jan 2010 10:02 suka (Ej registrerad)
Men vänta nu...sverige är ett rikt land och vi har råd att ta emot många mer flyktingar brukar det ju heta, då borde inte det vara nåt problem i skolan. Om pengar ges till Södertälje för att användas i skolan, hur kommer det sig att Södertälje Kommun stjäl pengarna till "att ge folk tak över huvudet"? I diskussionen om invandring får man ju aldrig ställa det ena mot det andra. Men här gör man precis det. Hyckleri och skenhelighet är det vad det är.
När någon sen frågar vad politikerna gjort för skolan, så säger de att de minsann gett 450 miljoner till skolan i södertälje och klappar sig för bröstet. Man delar ut pengar till höger och vänster och sätter en ettikett på dem för att det ska se bra ut inför valet. På så sätt gömmer man undan den vansinniga massinvandringens kostnader. Hur många fler fall av "pengatvätt" finns det?
Skrivet 22 jan 2010 10:06 Tant Pedant (Ej registrerad)
Tur att Brunnsängskolan är bra i alla fall.
Skrivet 22 jan 2010 10:35 Professorn
Det kommer att ordna sig. Telge koncernen behöver bara skapa ytterligare ett bolag vid namn Telge Education AB.
Skrivet 22 jan 2010 10:38 besviken farmor/mormor (Ej registrerad)
Södertälje i dagsläget år 2010
Sveriges sämsta skola, hög arbetslöshet, dåliga vägar, skitigt i allmänhet alla offentliga platser, lägenhetsbrist dåligt underhåll på de som finns i allmännyttan. Ligger i topp inom kriminalitet. Jag kan inte påstå att jag känner mig stolt som Södertäljebo sedan 64år. När skall politikerna inse att just skolan är framtidens lärosäte för att Sveriges hjul skall rulla vidare och framförallt de i Södertälje. Södertälje skolpolitik kommer att innebära fler att försörja via bidrag då de ungdomar som går ur skolan ej kan konkurrera på arbetsmarkanden. Vi kanske skulle ha väntat med det nya komunhuset och satsat på skolan i stället.
Skrivet 22 jan 2010 10:44 Arnold (Ej registrerad)
Vad anser "mannen på gatan" eller "knegar svensson" som finansierar detta missbruk av skattepengar.
Skrivet 22 jan 2010 10:53 Nätmakaren (Ej registrerad)
Bra jobbat Lago & company ni kommer att skapa en evig bidragsberoende underklass som per automatik kommer rösta på bidragsvurmande partier typ (S) och du Lago o dina polares tid vid köttgrytorna är tryggad ....SMART !sen att de stackars barnen som aldrig får chans att få sjysst utbildning och blir en utbildad och berikande tillgång för samhället är SEKUNDÄRT.
Makten FÖRST nej dumma är de inte de beräknande Elitsossebroilerglidarflocken de vet att Rika utbildade lyckliga mäniskor lockas inte med löften om bidrag och höjt a-kassa DE vill ARBETA och Tjäna stålar
Skrivet 22 jan 2010 11:00 Jocke (Ej registrerad)
Skulden ligger på Utbildningsansvarig. Man ser hur man drar ner på antal skolor, tex Bårsta skolan har man beslutat att lääga ner. under min min unga åren var den en de bästa skolor i Tälje.
Vilka språk barnen pratat har ingen med kunskapinläring att göra. I så fall skulle de privata skolor (med språk som inriktning) har sämre resultat.
Rinkeny skola har många barn som inte har svenska som móderspråk, men den är en av de bättre skolor för kärnämnen.
Tälje har misslyckats total med sina ungdommar, plitiker skall inte ens försöka att lägga skulden på vanliga medborgare. Detta är hyckleri.
Låt staten ta hand om ansvaret istället, i riksdagen sitter max 249 kurrupta politiker, med i kummenerna landet rund finns betydligt många fler.
Skrivet 22 jan 2010 11:02 Birgitta Muller (Ej registrerad)
Det finns stunder i livet då jag ifrågasätter mitt arbetsliv som svensklärare. Jag är nu pensionär och har jobbat i Södertälje i hela mitt
arbetsförda liv med undantag för 7 år i början på 70-talet då jag jobbade som lärarinna i Etiopien. Som de flesta vet var Etiopien då i krig med
Somalia och landet var uppdelat och regionsstyrt av olika krigsherrar ledda av regeringen. Trots kriget satsade militärregimen oerhört mycket på skolgången. De såg till att alla överblivna medel utöver krigsbudgeten tillföll skolan. Denna medvetna strategi syftade till att säkra upp en skara människor som efter kriget skulle kunna diktera och styra Etiopiens framtid med stenhård disciplin och vaksamhet. Om Etiopien klarade att behålla denna fokus i ett fullskaligt krig varför skulle inte Södertälje klara detta i fredstid? Skolan är framtidens evangelium.
"Att vara ensam i öknen betyder inte att du är själv. Låt stjärnorna vägleda dig och du skola finna medel att bekämpa din fiende"
Etiopiskt ordspråk
Skrivet 22 jan 2010 11:17 Nätmakaren (Ej registrerad)
Bra jobbat Lago & company ni kommer att skapa en evig bidragsberoende underklass som per automatik kommer rösta på bidragsvurmande partier typ (S) och du Lago o dina polares tid vid köttgrytorna är tryggad ....SMART !sen att de stackars barnen som aldrig får chans att få sjysst utbildning och blir en utbildad och berikande tillgång för samhället är SEKUNDÄRT.
Makten FÖRST nej dumma är de inte de beräknande Elitsossebroilerglidarflocken de vet att Rika utbildade lyckliga mäniskor lockas inte med löften om bidrag och höjt a-kassa DE vill ARBETA och Tjäna stålar
OBS
Just det glömde ju att säga att de som drabbas för Lagos vanstyre av skolan (HELA STAN EGENTLIGEN)oftast är sårbara nyanlända nysvenska BARN som aldrig får en sjysst chans
Skrivet 22 jan 2010 11:57 Trött Södertäljebo (Ej registrerad)
Är inte alls förvånad över detta. Södertäljes dåliga ekonomi är väl ingen nyhet. Södertälje är kört i botten på många områden, inte bara skolan.
Skrivet 22 jan 2010 11:58 Mesopotälje (Ej registrerad)
vad ska alla dessa unga göra när de kommer ut på en arbetsmarknad som kräver mer o mer kunskap?
vad ska dessa unga ta sig till i framtiden när de inte får en ärlig chans att utbilda sig o skaffa sig bra betyg o kunna konkurrera på arbetsmarknaden i framtiden?
jag kan slå vad om att många av dessa unga som kommer gå ut skolan med ofullständiga betyg kommer att dras till kriminalitet till alla dessa gäng som bara blir fler o fler o allt detta pga Socialdemokraternas politik som skapat detta i den här stan.
ett annat styre behövs i den här förfallna stan vi måste rösta bort Socialdemokraterna vi har fått nog av deras hyckleri o dubbelmoral.
Anders Lago o hans parti har varit en katastrof för den här stan de senaste åren o nu borde väl alla inse att Sossarna måste bort.
Skrivet 22 jan 2010 12:07 ???? (Ej registrerad)
Enligt reportern i gårdagens radio så är S-tälje (Lago) satsning på skolan 37000kr/elev, i Arvidsjauri satsar man 85000kr/elev. Enligt Lago i samma radioprogram beror detta på den nuvarande regeringens skatteutjämningspolitik?? Är det de sista 3-åren som förfallet startade i Södertäljes skolor? Hur jävla dåligt det än är i den här staden så måste väl ändå vårt skatteunderlag vara bättre än i Arvidsjauri. Kan det vara så att i Arvidsjauri har man andra prioriteringar än vad Lago har? Där kanske man tycker det är viktigt att våra barn får lära sig något? Manske använder de statliga bidragen till vad de är avsedda för? Samtidigt får vi nu ett kvitto på vad den fria invandringen kostar staden, det är ju där Lago satsar våra skattepengar. Jag är lycklig för mina barns skull att vi gjorde som många andra har gjort, flyttade i tid
Skrivet 22 jan 2010 12:10 KAH (Ej registrerad)
Jag tycker att den här kommunen har misslyckats med det mesta och jag hoppas bara innerligt att det finns ärliga, hederliga och kompetenta politiker som kan ta över ansvaret efter Anders Lago´s fördärvade värv. Mig kvittar det vilket parti det blir och det kan man tacka sosarrna för som man ändå inte vet vart man har nuförtiden. Vad mig anbelangar kan Anders Lago ta sina intjänade skattepengar, bygga gods och bli granne med Göran Persson. Och så kan Mona Sahlin komma och hälsa på med sin rosa handväska från Luis Vuitton hängandes på armen.
Telge Education AB? Den var bra!
Skrivet 22 jan 2010 12:16 gl (Ej registrerad)
Mitt politikerförakt är nu mer cementerat än berlinmuren nånsin var!!
Skrivet 22 jan 2010 12:16 Asta (Ej registrerad)
Jocke (Ej registrerad) skrev: Skulden ligger på Utbildningsansvarig. Man ser hur man drar ner på antal skolor, tex Bårsta skolan har man beslutat att lääga ner. under min min unga åren var den en de bästa skolor i Tälje.
Vilka språk barnen pratat har ingen med kunskapinläring att göra. I så fall skulle de privata skolor (med språk som inriktning) har sämre resultat.
Rinkeny skola har många barn som inte har svenska som móderspråk, men den är en av de bättre skolor för kärnämnen.
Tälje har misslyckats total med sina ungdommar, plitiker skall inte ens försöka att lägga skulden på vanliga medborgare. Detta är hyckleri.
Låt staten ta hand om ansvaret istället, i riksdagen sitter max 249 kurrupta politiker, med i kummenerna landet rund finns betydligt många fler.
Jocke, missade du samtliga lektioner i svenska under din skoltid?
Skrivet 22 jan 2010 12:17 jakthund (Ej registrerad)
Ena stunden står Lago o stolt slår sig för bröstet med ena handen för södertäljes mångfald medans den andra handen snor åt sig hundratals öronmärkta skolpengar för att försörja denna mångfald.
Min röst är i alla fall öronmärkt till SD den här gången!
Skrivet 22 jan 2010 12:22 Kjell-Åke Jonsfjord (Ej registrerad)
I en artikel i LT den 5 jan anför Anders Lago (S) att "Södertäljes invånare har en mer neagativ bild av staden än vad omgivningen har". Detta analytiskt skarpsynta uttalande att bland annat jämföras med vad som i sammanfattning går att läsa ut av artikeln ovan dvs Södertälje kommun är bäst på att ha de sämsta skolorna. Kjell-Åke Jonsfjord
Skrivet 22 jan 2010 12:35 Sven (Ej registrerad)
Kan bara hålla med Jakthund.
Det blir ett enkelt val i höstens rikstadsval, SD.
Undrar varför man bara har såna problem på invandrartäta orter??
Om inget sker snart o våra vackra politiker får upp ögonen på som verkliga problemen så kommer detta land gå under.
Skrivet 22 jan 2010 12:35 Sasha (Ej registrerad)
I alla rangordningar av bästa och sämsta måste någon hamna sist. Som kamratstödjare och fritidsledare är jag van med personer som alltid kommer sist i livet, det betyder inte att vi ska håna dem. Det finns alltid något unikt som man kan lyfta fram hos alla, från den överpresterande strebern via den gråe medelmåttan ned till de fullständiga idioter som jag hade hand om. Samma respekt och insikt borde ni ge södertäljes skolor.
PS. Mullers inlägg om Etiopen grep mig oerhört. Att någon gjort något så fint och sedan delar med sig det här värmer mig i hela kroppen. Arbetade en tid med henne på ett högstadie i Södertälje och hon inspirerade alla. Minns att mina killar älskade att höra hennes historier om kriget. Även om det kunde bli lite väl mycket fokus kring matriel etc.
Skrivet 22 jan 2010 12:42 KAH (Ej registrerad)
Asta - Han kanske gick i någon av Södertäljes skolor när han lärde sig stava? Precis som du lärde dig kritiskt tänkande på samma "universitet"...
Skrivet 22 jan 2010 13:04 G-man (Ej registrerad)
Till "Asta".
Man ska inte kasta sten i glashus. Stava kan vara bra att kunna om man ska rätta vad andra skriver. Det är alltid lätt att skylla på andra så som politeker som andra beskyller "vanliga medborgare". Vad är en vanlig medborgare? Hmm, det borde vara du och jag och alla andra för jag har då aldrig sett en ovanlig medborgare - har du?
Skrivet 22 jan 2010 13:40 Josefine (Ej registrerad)
Höj skatten så har vi råd med båda!
Skrivet 22 jan 2010 13:56 Nätmakaren (Ej registrerad)
Re:Josefin
Josefin visar Typiskt insnöade Rödingar som ser alltings lösning igenom att höjja skatterna. Igenom att piska de som knegar än mer genom att öka deras börda med att höjja skatten att hushålla effektivisera samt maximera vad vi får för våra skattestålar finns inte i deras begränsade värld!men å andra sidan är det bara att kolla vad vi får för skattestålar när socialister får bestämma en snubbe totalt utbildningsbefriad har Miljonlön per år samt otaliga fetbetalda styrelsearvoden och har totalt lyckats sänka stan för feta skattebetalarpengar Just det LAGO socialisters våta dröm är Södertälje modellen här rular de sen mer än 14 år ...Stackars invånare ni får vad ni tvingas rösta på tack vare er situation skapad av beräknande sosseelitbroilerglidarflocken
Skrivet 22 jan 2010 14:00 Åke (Ej registrerad)
Hörde återigen på radion att svenska elever halkar efter.
Är det så konstigt när var och varannan elev knappt talar svenska?
Naturligtvis togs inte denna aspekt upp i SR.
Skrivet 22 jan 2010 14:19 Snuggels (Ej registrerad)
Det är ju tråkigt att Södertälje skulle vara sämst någon måste ju bli sist och det går inte att ändra på jumbo blir alltid någon.Och vad det beror på är ju något helt annat.
Skrivet 22 jan 2010 14:22 Tika (Ej registrerad)
Det kanske är planerat, man skapar en underklass av människor som har dålig utbildning som i framtiden kan användas i jobb som ingen vill ha till minimi löner då dom pga sin dåliga utbildning inte kommer att få några andra jobb.
Skrivet 22 jan 2010 14:42 Journalist (Ej registrerad)
Ingen nyhet att Södertälje skolorna är en av Sveriges sämsta. Alla vet lika väl att de är väldigt kassa (ursäkta språket). Jag har precis gått ut nian och jag har haft de sämsta lärarna som man kan någonsin ha. Begå inte samma misstag som jag begick, börja i en privat skola så får du mer hjälp med bättre lärare.
Dessutom så får du betydligt mer kunskap ifall du väljer en privat skola och du blir även undervisad av en svensk lärare i din svenska lektion.
För att kunna förbättra sitt språk under lektions tid så bör man ha en svensk lärare som kan undervisa svenska.
Skrivet 22 jan 2010 15:08 Invandrare 1957 (Ej registrerad)
Hade jag skrivit det här så hade det varit rasism kommentaren hade blivit stoppad. Det är det här jag menar. Det är ekonomi det handlar om även när det gäller flyktingar och deras bästa. hur är det med ledaren i LT som vill släppa invandringen fri. Får vi bättre ekonomi i Södertälje då. Den här artikeln är ju inte PK hur har det släppts igenom i diktaturen Sverige. Jag är inte emot invandringen uten hur den sköts. Annars blir det så här. Men min kommentar släpps väl inte genom.
Skrivet 22 jan 2010 15:30 Nykvarnsbo (Ej registrerad)
Inte konstigt att Södertälje är sämst, men det är inte lärarnas fel... det finns ju inte lärare i Södertälje. Det är kanske rektorerna som är sämst i Södertälje. De anställer inte behöriga lärare eftersom de kostar så mycket. Obehöriga blir billigare!
Men, men! LT borde ha skrivit att Nykvarn ligger bäst i hela Stockholms län, inte bara på 50:e plats. De Stockholms fina områden, Nacka etc kommer efter Nykvarn - åt Södertälje hållet.
Skrivet 22 jan 2010 16:47 Mesopotälje (Ej registrerad)
jag håller med dig Nätmakaren man ska göra rätt för sig men i Sossarnas värld skall allting tas från de som knegar o ge till de som vägrar jobba o göra rätt för sig.
Sossarna kallar sig för ett arbetarparti tillåt mig spy herre gud hur kan man kalla sig för ett arbetarparti när de jobbat på att sänka det här landet totalt.
mina surt förvärvade pengar vill jag gärna behålla men om Sossarna får styra tar de allt av mig men såna är de Röd Gröna de tror att man löser alla problem med skattehöjningar.
snälla allihop rösta bort de Röda för det funkar inte att låta Sossar styra.
Skrivet 22 jan 2010 17:27 DN (Ej registrerad)
Det kan bara bli bättre och nu krävs att vi vuxna tar ansvar och att politikerna prioriterar vad som är viktigt. Socialdemokraterna har naturligtvis en stor del i ansvaret och övriga partier för den delen också som är förvånansvärt tysta. Att vi ständigt återkommer till allt negativt gör dock inte saken bättre. Sedan är det också så att det finns flera bra skolor i Södertälje och några sämre, men som alltid, det finns förklaringar men bortförklaringar är jag trött på, nu krävs handling och att vi tillsammans enar oss. Jag tror Södertälje skulle må jättebra av ett gemensamt styre över blockgränserna några år för att tillsammans kraftsamla och komma till rätta med såväl den ofta skeva bilden men också de grundläggande problem vi har. Framåtanda, som kan vara svårt att får fram, är dock viktig liksom att vi slutar med att skylla på varandra. Låt kommunen fokusera på det den är till för och sluta upp med diverse expertiment. (S) måste sluta skylla på andra i vår stad!
Skrivet 22 jan 2010 18:40 Ka (Ej registrerad)
Jag hoppas kommunen är lika givmild med "mat-och bostadspengar" när våra barn ,som nu går i skolan blivit vuxna men inte får något jobb & bostad för de inte har någon bra utbildning.
Skrivet 22 jan 2010 20:05 goten (Ej registrerad)
Högutbildade föräldrar brukar vara en garant för att deras barn oftast blir högutbildade.Därför tycker jag det är märkligt att det tydligen inte stämmer när det gäller våra högt utbildade invandrares barn.
Skrivet 23 jan 2010 00:07 华为技术有限公司 (Ej registrerad)
Ka (Ej registrerad) skrev: Jag hoppas kommunen är lika givmild med "mat-och bostadspengar" när våra barn ,som nu går i skolan blivit vuxna men inte får något jobb & bostad för de inte har någon bra utbildning.
ja, tur att det inte har något med föräldrarna att göra.
tvi för skolan och hurra för söräldra som lägger sig platt inför utmaningen att ge sina barn en normal uppväxt och stabil utbildning.
konstigt att några barn får mvg och slipper hem samtal om störningar egentligen!
Alla barn borde få gnäll från skolan om att dom suger och all barn borde få veta att dom är lika kassa som normalen!
normalbegåvningen gör sig påmind även i skolfrågan, intressant.
//J
Skrivet 23 jan 2010 00:13 det är skillnad på dåligt och fruktansvärt! (Ej registrerad)
jakthund (Ej registrerad) skrev: Ena stunden står Lago o stolt slår sig för bröstet med ena handen för södertäljes mångfald medans den andra handen snor åt sig hundratals öronmärkta skolpengar för att försörja denna mångfald.
Min röst är i alla fall öronmärkt till SD den här gången!
JA, men berätta för oss som inte förstår bättre då.
Hur skall SD ändra på problemet genom att ställa till med politiska aktioner i det kommunala ledet?
som jag ser det riskerar vi bara att drabbas av kortslutning och era veton kommer påverka saker som inte rör själva kärnfrågan.
Kan ni med rent samvete säga att ni inte kommer störa den normala politiska ordningen men ändå ådstakomma förändringar är det ju gennialt ocj många kommer rösta på er.
som det låter just nu vill ni bara komma in för att sätta käppar i hjulen för den normala kommunala beslutsgången och det är inte bättre än det vi har idag!
jag säger inte att det vi har är optimalt, men med er blir det inte bättre om jag fattar er plan korrekt!
//J
Skrivet 23 jan 2010 00:30 ja, vad anser "mannen på gatan" egentligen.. det kanske står i en bok eller? (Ej registrerad)
Arnold (Ej registrerad) skrev: Vad anser "mannen på gatan" eller "knegar svensson" som finansierar detta missbruk av skattepengar.
Alltså, det är pengar från staten inte komunen,
Som arbetslös och ändå en av de större skattebetalarna i staden måste jag säga att det är kul att läsa alla "svennen" kommentarer som antagligen dryftats av någon helt annan på en fikarast.
Vi skall inte dra in på svångremmen oxå?
Jag skrattar i princip varje gång jag läser en kommentar på lt, vilket egentligen är j-ligt tragiskt,
Snälla sluta var så normalbegåvade och försök att se iaf ett par veckor fram i tiden.
Sveriger sitter ganska illa till de närmsta 5-10 åren och vi måste hitta en lösning inte gnälla som små barn om vem som började.
"knegar svensson" är egentligen ganska nöjd om det finns en akassa som skydd och en fungerande och konkurenskraftig arbetsmarknad i sverige.
men om det kommer tillräckligt med normalbegåvat snömos så kommer snart alla normalbegåvade att tro på det som sägs.
om ingen vågar ifrågasätta eller ta diskussionen så sitter vi nog snart med ett styre som vi förtjänar!
igen...
//J
Skrivet 23 jan 2010 00:40 Tony (Ej registrerad)
Vilket jävla skitsnack från politikerna, alla vet ju att staten pumpar in miljoner till kommunen för att ta emot asylsökande och fixa tak över huvud åt dessa människor.
Undrar vad Lago & Co gör med alla pengar??? Örönmärkta pengar till skolor som läggs ner??
Har aldrig röstat på sossarna och kommer aldrig att göra det.
Skrivet 23 jan 2010 01:12 Södertäljelärare utan hopp (Ej registrerad)
I Södertälje förenas utbildningsfientligheten i en arbetarstad med en resurskrävande invandring. Till det kan vi lägga en utbildningsnämnd som driver igenom ett flumpedagogiskt experiment kallat Södertälje skolmodell. Slutligen finns en trött politisk majoritet som åtminstone i ett decennium inte klarat av att hitta bärkraftiga idéer för att utveckla staden. Kan resultatet bli annat än det vi har nu?!
Sen kan man önska sig en lokaltidning med vassare opinionsbildning i dessa frågor, samt föräldrar som visar aktivt intresse i barnets skolgång.
Skrivet 23 jan 2010 02:14 Jussi (Nationaldemokraterna)
Thomas Johansson (S), utbildningsnämndens ordförande i Södertälje, bekräftar.
– Jag är tyvärr inte förvånad över den här placeringen. I dag tvingas vi lägga pengar, som borde ha gått till skolan, på att hjälpa människor att ha någonstans att bo och äta, säger han.
-Hur han vara förvånad övergår mitt förstånd! Ärendet har varit aktuellt i kommunfullmäktige åtskilliga gånger!!!
– Det är ingen bortförklaring, men det finns trots allt en del fakta som man inte tagit hänsyn till i den här undersökningen, menar Thomas Johansson.
- Jag håller ABSOLUT MED Thomas Johansson, det finns FAKTA SOM MAN VALT ATT INTE TA DEL AV!
Södertäljes skolor är inte sämst, inte heller pedagogerna. Det som kanske inte fungerar är att alla elever inte har en gemensam värdegrund.
Det tragiska är att T. Johansson, som folkvald politiker, i kommunfullmäktige fullständigt verkar förneka denna verklighet.
Min trovärdighet har aldrig provats utan satts till noll eller strax under pga min partitillhörighet.
Skrivet 23 jan 2010 07:37 Observant (Ej registrerad)
Sätt lite krav på både lärare och elever för det är alldeles för slappt i skolorna. Vid Brunnsängs skola står det varje dag klungor av ungdomar och röker på baksidan. Var finns lärarna - sitter de i rökrummet och röker? Någon måste finnas på skolgården och se till att eleverna rör på sig
och inte röker för det påverkar också resultatet.
SÄTT LITE KRAV VET´JA.
Skrivet 23 jan 2010 10:59 j (Ej registrerad)
Invandrare 1957 (Ej registrerad) skrev: Hade jag skrivit det här så hade det varit rasism kommentaren hade blivit stoppad. Det är det här jag menar. Det är ekonomi det handlar om även när det gäller flyktingar och deras bästa. hur är det med ledaren i LT som vill släppa invandringen fri. Får vi bättre ekonomi i Södertälje då. Den här artikeln är ju inte PK hur har det släppts igenom i diktaturen Sverige. Jag är inte emot invandringen uten hur den sköts. Annars blir det så här. Men min kommentar släpps väl inte genom.
tjena Finnen!
så du är här nu... :-)
// j
Skrivet 23 jan 2010 11:49 Kjell-Åke Jonsfjord (Ej registrerad)
Kan det möjligtvis i realiteten förhålla sig på det sättet att Södertälje kommun förutom att vara bäst på att ha de sämsta skolorna även är bäst på att ha det sämsta elevunderlaget? Kjell-Åke Jonsfjord
Skrivet 23 jan 2010 11:57 Björn (Ej registrerad)
Vår välfärdsstat är snart ett minne blott.
Dom skyldiga till detta är alla väljare som röstade fram dessa partier och politiker som inbjöd hela världen att komma hit och dela vårt bröd.
Vi går från att ha varit ett välmående land till misär, snar är det bara storfinansen och politiker som har välfärd och trygghet.
Vi som producerar det som skall fördelas, erbjuds världens högsta skatter att fördela till alla som vill komma hit, vi erbjuds också projekt- och timanställning.
Vi måste jobba allt högre upp i åldrarna för en allt lägre pension.
Kommer världens flataste och fegaste folk att vakna upp innan det är försent och rösta ut alla dom som ruinerar vårt land?
Skrivet 23 jan 2010 12:53 stridvagn SISU (Ej registrerad)
Nu förstår jag varför myndigheterna var så avunsjuka, sura och rörda när personalen sa att barnen i Sverigefinska förskolan ofta lär sig att läsa och räkna i förskolan. Där leker man inte med skräpp utan undervisar barn. där används inte begreppet barns inflytande för att uppforstra barnen till skräpp samlare som i kommunala förskolor i nuläge gör. Genom barnens parlament lär sig barnen hur demokratin och parlamentarismen fungerar. Barnen från arbetareklass familjerna uppforstras till chefer. Detta är klassresa uppåt. Inte neråt.
Hurra Södertälje , vad skammigt att ligga där i botten och klaga på såna som lär barnen siffror , bokstävel och mycket mera..
Vad gör man med demokratin och man inte kan någonting ? Man hamnar i eländet. Så är det bara. Sådana kunskaper räcker inte långt i alkisgänget
Skrivet 23 jan 2010 14:37 Bertil (Ej registrerad)
Lago gör det lätt för sig när han i radio "skyller" på våra nyanlända flyktingar. Visst, självklart kan man inte nå målen när man endast bott i Sverige ett par år och det drar naturligtvis ner resultaten för Södertälje. Men det är inte hela sanningen. Man ska också veta att många elever som är födda i Sverige inte heller klarar de nationella målen. De kan inte tillräcklig svenska och har börjat glömma det modersmål deras släktingar talar.
Södertälje är en mycket segregerad stad. I de flesta av Södertäljes skolor klarar eleverna målen, men i de s.k. invandrartäta områden är resultaten mycket nedslående. Då borde man väl satsa på dessa områden. Arbeta långsiktigt för att elever i dessa områden ska lära sig svenska, klara en utbildning och få jobb för att kunna försörja sig. Detta sparar pengar i framtiden!
Men vad gör man i Ronna-Geneta? Jo, man lägger ner Bårstaskolan och proppar Ronna-och Wasaskolan fulla med elever. För att eleverna ska ha bättre möjlighet att nå målen???
Skrivet 23 jan 2010 19:47 stridsvagnen sisu (Ej registrerad)
Det var därför myndigheterna var så rörda när personalen av Sverigefinska förskolan i Södertälje berättade att barnen i förskolan lär sig både läsa och räkna i förskolans förskleklass..Det var därför Thomas Johansson var emot vår sverigefinska friskolan.... för att det kommunala så kallade alternativet var så dålig... Vi skulla ha konkurerat med det. Kan inte man sluta med hjärntvättnigen och istället för en gångs skull vara ärlig: saker måste ändras. Problem kan inte sopas under mattan. Kommunala skolan i Södertälje är i djup kris. Så är det bara. Detta är vi eniga om.
Skrivet 23 jan 2010 20:19 Invandrare 1957 (Ej registrerad)
Hej du J. Man får inte säga svartskalle så jag har aldrig förstått varför man får säga Finne. Så jag är inte kompis med dig utan jag är Finländare.