Nyheter

Publicerad 26 januari 2010 Uppdaterad 26 januari 2010
Textstorlek 1 2 3

Fotograf:
Mats Andersson

Södertälje sjukhus stämmer kommunal

Peter Magnussons samarbetsproblem med IVA-personalen riskerar patientsäkerheten. Det anser Södertälje sjukhus som nu stämmer facket Kommunal eftersom Magnusson vägrar förflyttas till en annan avdelning.

Relaterat

Det är nästan ett år sedan undersköterskan Peter Magnusson gick ut i tv-programmet debatt och slog larm om rasistiska attityder bland personalen på intensivvårdsavdelningen, IVA, på Södertälje sjukhus.

Programmet blev starten på en lång och infekterad tvist mellan Magnusson på sjukhuset och till slut var han inte välkommen tillbaka till IVA. I stället ville sjukhuset förflytta Magnusson till geriatriska avdelningen. En tjänst som enligt sjukhuset är likvärdig med tjänsten på IVA.

Men Peter Magnusson har vägrat lämna IVA och trots långa och utdragna förhandlingar med facket, både centralt och lokalt, har ingen lösning nåtts. Nu har sjukhuset valt att stämma Kommunal till Arbetsdomstolen.

Enligt stämningsansökan anser sjukhuset att Magnusson har så grava relations- och samarbetsproblem med övriga personalen på IVA att patientsäkerheten riskeras. Särmed anser sjukhuset att man har tillräckliga skäl att förflytta honom till geriatriska kliniken.

Publicerad 26 januari 2010 Uppdaterad 26 januari 2010
Textstorlek 1 2 3

Senaste kommentarerna:

Skrivet 26 jan 2010 11:44 Sippan (Ej registrerad)

Riskeras patientsäkerheten? Men det var ju just den bristande patientsäkerheten som Peter Magnusson slog larm om, men som inte togs på allvar av Peters närmaste chefer och därefter sjukhusledningen?

Vilken pinsam historia detta har utvecklat sig till för Södertälje sjukhus Jag beundrar sannerligen Magnussons styrka som gör att han fortfarande orkar stå upp för den humana, icke-rasistiska värdegrund som är den enda rätta och riktiga i sjukvården trots de fula, massiva trakasserier han är utsatt för. Helt otroligt!

Skrivet 26 jan 2010 11:58 Martina (Ej registrerad)

Ja, han verkar ju ha VERKLIGA samarbetssvårigheter....och HUR kan han vara så envis att komma tillbaka till den avdelning han "sprang till pressen" med?? - Nej, han borde ta tillvara på chansen att få BYTA avdelning!

Han lär nog annars få svårt att få jobb! (vilken sida han ska va lojal mot)

Lycka till!

Skrivet 26 jan 2010 12:00 KAH (Ej registrerad)

Sedan undrar man ju varför Södertälje sjukhus väljer att placera Peter Magnusson på geriatriska kliniken? Jag är helt säker på att det isåfall måste finnas någon annan avdelning på sjuhuset som har användning för Magnussons specifika kompetens som han har tillägnat sig på IVA, och kanske även under tidigare anställningar, men som han inte kommer att få användning av på geriatriska kliniken? Det ju nästan som att be en hjärnkirurg börja jobba i psykiatrin eller nått. Hur kan en sjukhusledning enmisshushålla med anställdas kompetens på det oprofessionella sättet? Det borde ju nästan vara brottsligt tycker man.

Men en sak är bra. Det glädjer mig att Magnussons fackförbund äntligen visar lite tänder och jävlar anamma. Det var inte en dag försent och Kommunal ska veta att det finns många medlemmar som har behandlats på likartat sätt. Hoppas Kommunal ställer upp lika mangrant för dem också fortsättningsvis, även om de fallen inte kommer att ge Kommunal samma massmediala uppmärksamhet.

Skrivet 26 jan 2010 12:09 K.M. (Ej registrerad)

Flata ledningar skall snarast avsättas!
Jag anser att det är dax för landstingsledningen att lösa problemet på Sjukhuset!

Ledningen tycks vara handlingsförlamad och se för mycket på idrott!
Att byta en tränare är enklare än att byta hela eller delar av laget.
Men det brukar inte hjälpa. Lagen brukar fortsätta sin kräftgång.

Att byta Peter löser inte problemet nu har man haft 1.5 år på sig att fixa IVA.
Vad har man gjort?
Var det bara Peter som ställde till problemen med rasism och dålig attityd?

Om svaret blir NEJ. LÖS DET VERKLIGA samarbetsproblemet.
Om Ledningen inte klarar det BYT UT!
Jag kommer att göra allt jag kan för att byta ledning i landstinget i valet.

Skrivet 26 jan 2010 12:10 Steelheart (Ej registrerad)

Fyy faan va patetiskt. Det verkar ju som att patientsäkerheten riskeras om den nuvarande personalen stannar kvar. Snacka om Robinson fasoner.Hoppas att inte Kommunal viker ett tum utan kämpar för sin medlem. Stå på er Peter och Kommunal

Skrivet 26 jan 2010 12:22 GMP (Ej registrerad)

I vissa kommentarer har en del tydligen bestämt sig att all personal som är kvar på IVA är riktiga "skitstövlar" och rasister. Varför inte låta personalen få vara i fred och sköta sitt jobb. Måste man gå ut i massmedia för att accepteras. Om de nu har bestämt att försöka gå vidare, låt dem då vara i fred. De jobbar med svårt sjuka människor och behöver få koncentrera sig på det och inte skall behöva hoppas i massmedia och få skit hela tiden.

Skrivet 26 jan 2010 12:54 Stefan (Ej registrerad)

Klart han ska omplaceras....
Att göra som Magnusson gjorde och gick ut i press och Tv var ju ett fel val...
Jobbar själv i vården och skulle inte jobba ihop med en som smyger runt och spelar in i smyg.
Nej, låt personalen få arbeta i lugn och ro...
Omplacera Magnusson till ett mer passande ställe...

Skrivet 26 jan 2010 12:55 Sippan (Ej registrerad)

Nej, jag tycker inte att den personal som var orsaken till att det hade börjat sprida sig en ickehumanistisk värdegrund på IVA ska få lugn och ro "som om ingenting" hade hänt medan Peter Magnusson som slog larm om missförhållandena skall skickas till geriatriska för att tömma bäcken. Det är att skicka helt fel signaler ut i verksamheten.

Skrivet 26 jan 2010 13:08 Sippan (Ej registrerad)

Stefan - Peter Magnusson DREVS av sina egna chefer att kontakta massmedia eftersom de inte reagerade och agerade på ett adekvat sätt mot missförhållandena. Det ska naturligtvis inte Peter Magnusson straffas för, eftersom han har stått upp för människors lika värde i svensk sjukvård. Vad har hans kollegor gjort när andra kollegor har suttit i kafferummet och snackat en massa skit?

Skrivet 26 jan 2010 13:15 Sippan (Ej registrerad)

OM Södertälje sjukhus har som värdegrund att människor skall behandlas likvärdigt och med samma respekt oavsett bakgrund, religionstillhörighet, klass eller kön, så skall inte Peter Magnussson förflyttas eftersom han inte har begått något fel genom att agera "whistle blower" när cheferna av en för mig fortfarande okänd anledning vägrade ta tag i problemet på ett tidigt stadium. Så enkelt är det!

Skrivet 26 jan 2010 14:18 "Aldrig mer ett jobb på S-täljes sjukhus" (Ej registrerad)

Ledningen på Södertälje sjukhus borde byttas ut NU !

Vi är många som har blivit illa behandlade av denna inkompetenta ledningsgrupp som sitter och bestämmer på S-tälje sjukhus. Och exakt som Peter blivit anvisade en tjänst inom geriatriken. Jag valde att sluta på sjukhuset, för min del var det helt rätt beslut. Jag är inte förvånad över hur illa detta ärende är skött, eftersom jag har blivit utsatt för samma process.Att det dessutom finns människor som anser att Peter är den som har gjort fel är för mig en gåta, då vet man inte vad som är rätt och fel. Att våga vara sann och öppen är tydligen livsfarligt i dagens samhälle.
Civilkurage och mod har du Peter, och rättspatos. Vik aldrig från det som är rätt, innerstinne vet vi alla vad som är rätt och fel. Jag hoppas du får den upprätelse du borde ha fått för länge sen.

Skrivet 26 jan 2010 14:38 GG (Ej registrerad)

Om jag var i Peter Magnussons situation och krävde att få komma tillbaka till min gamla avdelning…
Han har kritiserat sina arbetskamrater offentligt och hängt ut dem i media. Nu vill han, som om ingenting har hänt, återgå till sitt gamla jobb och kollegor???!!!
Jag skulle personligen ha väldigt svårt för att se mina kritiserade kollegor i ögonen efter ett sådant utspel.
Om Peter kommer tillbaka till Iva, att det kommer att påverka personalklimatet är väl tämligen säkert.
Jag har inte all bakgrundsfakta i fallet Peter, jag vet endast det som har framgått i media. Det som jag saknar är en eller flera opartiska insändare från dem som är insatta i ärendet. Att här på LT.se upplysa oss andra om bakgrunden till allt. Varför allt har blivit som det nu är.

Skrivet 26 jan 2010 15:02 jk (Ej registrerad)

Nu om nånsin ska man gå ur kommunal om mina pengar ska gå till att utreda peters handhavande. Är det tungt att gå hemma med full lön?....ta ditt ansvar och gå till långvården istället ..kanske hittar nån ny osämja och gå till pressen med.

Skrivet 26 jan 2010 15:08 Tommy Hansson (Ej registrerad)

Det här ärendet har spårat ur för länge sedan.

Peter Magnusson är ju den klassiska "whitsle-blowern" som låter fixeringen vid den egna kampen gå ut över allting annat.

Magnusson borde väl vid det här laget inse att han inte har någon framtid vid Södertälje sjukhus, detta alldeles oavsett vem som har mest fel eller rätt i frågan.

Ändå fortsätter han i sant, rättshaveristiskt nit göra det han gör. Misstänker att hans motivation i allt väsentligt är vänsterideologisk-politisk.

Patientsäkerheten måste komma i främsta rummet, inte Magnussons person eller politik!

Skrivet 26 jan 2010 15:56 sh (Ej registrerad)

Varför vill han tillbaka till samma avdelning och jobba med samma människor som han tydligen inte tycker om?Är det ett fett avgångsvederlag som står på önskelistan kanske.Lägg ned den här dokusåpan nu tack.Låt IVA personalen jobba ifred.

Skrivet 26 jan 2010 16:16 The Observer (Ej registrerad)

Tommy Hansson

(Ej registrerad) skrev: Det här ärendet har spårat ur för länge sedan.

Peter Magnusson är ju den klassiska "whitsle-blowern" som låter fixeringen vid den egna kampen gå ut över allting annat.

Magnusson borde väl vid det här laget inse att han inte har någon framtid vid Södertälje sjukhus, detta alldeles oavsett vem som har mest fel eller rätt i frågan.

Ändå fortsätter han i sant, rättshaveristiskt nit göra det han gör. Misstänker att hans motivation i allt väsentligt är vänsterideologisk-politisk.

Patientsäkerheten måste komma i främsta rummet, inte Magnussons person eller politik!

Jaha har vi en demokrat från Sverige Demokraterna här?
Då vet vi var ni står!!!!!!!!!!

Skrivet 26 jan 2010 16:56 gulan (Ej registrerad)

Ni som kritiserar Peter för att han har gått ut till pressen och pratat skit om sina arbetskamrater på Iva vet ni vad ni skriver för något.Eftersom jag arbetar på huset så vet jag att det inte bara arbetar 2-3 stycken på Iva för det var väl så många han kritiserade i media. Resten av de som arbetar på Iva har väl inte med hans kritik att göra. Vore det något stake i dessa så kallade arbetskamrater så borde de ställa upp på Peter och inte tvärt om. Det är något surt på den avdelningen, det kanske sitter i väggarna, eller lönekuverten. Jag är säker på att många håller på Peter men inte vågar visa det pga olika anledningar.
Stå på dig Peter det finns många på huset som håller på dig.
Lycka till !

Skrivet 26 jan 2010 17:42 beundrare (Ej registrerad)

jag beundrar hans mod och hoppas att han vinner .Lycka till Peter du är en hederlig man .

Skrivet 26 jan 2010 21:14 Professorn

Om patientsäkerheten riskeras så skall en Lex Maria anmälan ske.

Skrivet 27 jan 2010 06:43 Ang. Tommy Hanssons inlägg (Ej registrerad)

Jag utgår också ifrån att det är sverigedemokraten Tommy Hansson som skriver här. Precis som Anders Berglund, SD "glömmer" han ibland att ta med partibeteckningen.
Här väljer Hansson att svärta ner s. k. whitsle-blowers i allmänhet och Peter Magnusson som agerat emot rasim i synnerhet:

"Peter Magnusson är ju den klassiska "whitsle-blowern" som låter fixeringen vid den egna kampen gå ut över allting annat."

Wikipedia har en annan förklaring till begreppet:
"Whistleblower är ett engelskt begrepp för en person som anmäler brott, korruption eller andra oegentligheter, och som i vissa fall löper risk att straffas för detta. Straff kan vara att åtalas för förtal eller - om beskyllningen är riktad mot den egna arbetsgivaren - att bli avskedad eller omplacerad."

Skrivet 27 jan 2010 07:21 Danne (Ej registrerad)

Peter.. varför håller du på.. Är ju barar att tacka å ta i mot erbjudandet som du fick.. Iva vill ju inte ha tillbaka dig.. Har inte du FATTAT de än.. Man får inge jobb genom att göra som du gör Peter... SÖK nytt jobb.. Iva stå på er....

Skrivet 27 jan 2010 07:44 Krutet (Ej registrerad)

Det hela bottnar ju i det faktum att att det handlade om en, kanske två, personer på IVA som stått för rasistiska kommentarer. Det ska aldrig förringas och det ska inte på något sätt glömmas bort, och att sjukhuset inte gjorde mer för att reda ut saken internt ångrar de säkert i dag.

Men så fort Magnusson tagit saken till SVT var helt plötsligt hela avdelningen rasistisk och lite senare i inslaget hela sjukhuset. Helt plötsligt undrar hela världen varför han inte kan komma tillbaka till sin tidigare arbetsplats när han på egen hand har lyckats svartmåla ett helt sjukhus.

Sen går det ju knappast att bortse från hur väl Magnusson verkar trivas i rampljuset och då kan man ju fråga sig hur pass hårt han jobbade för att övertyga sina överordnade om problemet.

För de flesta är steget att blanda in media ganska långt men tydligen inte för honom.

Skrivet 27 jan 2010 08:03 Sippan (Ej registrerad)

Om Peters tysta kollegor...

"Om det finns något att skämmas för så är det att säga att man tillhör den tysta majoriteten. Det innebär att man bekymrar sig så lite om förhållandena att man inte orkar resa sig upp och säga något."


David Shepard

Skrivet 27 jan 2010 08:34 GMP (Ej registrerad)

Skrivet 27 jan 2010 07:44 Krutet (Ej registrerad)
Håller fullständigt med dina kommentarer. Det är precis så som det har blivit i den här frågan. Oskyldiga arbetskamrater har även hängts ut i massmedia. Jag undrar vad Peter gjorde i början. Tog han upp detta med berörda arbetskamrater eller tog upp det på ett arbetsplatsmöte rent allmänt. Detta är väl en ganska naturlig början tycker jag eller gick han direkt till massmedia. Det vore intressant om LT tog upp den biten så att fakta kommer fram från alla håll. Som det har blivit nu så har hela IVA-personalen pekats ut.

Skrivet 27 jan 2010 08:41 Västerbottenpaj (Ej registrerad)

Jag har inte, varken av Magnusson, hans läkarkollega eller media, fått intrycket av att hela iVA-avdelningen kryllar av rasistiska och däremd oprofessionella människor.

Jag har fått intryck av att det handlade om ett fåtal personer som, om deras felaktiga attityd och värdegrund hade fått fortsätta, hade kunnat skapa en avdelning som inte hade fungerat på ett normalt och humant sätt.

Magnusson försökte sätta stopp för detta på ett tidigt stadium genom att bland annat slå larm till sina chefer som tyvärr inte agerade på ett adekvat sätt. Jag ställer mig fortfarande frågan om varför hans chefer förhöll sig så passiva och gömde sig bakom någon slags kvasiförklaring om att Magnusson inte hade fyllt i "anmälningsblanketterna".

Skrivet 27 jan 2010 09:15 Siklöja (Ej registrerad)

Sjukhusdirektör Mikael Runsiö borde tacka Peter Magnusson personligen. Ge honom en löneökning. Se till att han återinrättas på sin tjänst - och ge honom ett diplom att hänga upp på väggen som belöning för sitt civilkurage. Det skulle sjukhusdirektören göra om han själv hade något civilkurage. I stället för uppmuntran erbjuds Peter Magnusson en tjänst som inte motsvarar den han hade. Han säger själv att erbjudandet är "rena oförskämdheter i syfte att få mig att vantrivas och säga upp mig".Tyvärr är inte det här inget ovanligt agerande från offentliga arbetsgivare. Trots att lagen säger att medarbetare ska varna när de upptäcker missförhållanden. Ulla-Carin Hedin, docent vid institutionen för socialt arbete på Göteborgs universitet, beskriver fenomenet i boken "När man måste säga ifrån - om kritik och whistleblowing i offentliga organisationer". Indragna förmåner, isolering, mer kontroll, omplaceringar och sjukskrivningar är vanliga följder för den som slår larm."

Lars Lindström Exp

Skrivet 27 jan 2010 09:36 Sp (Ej registrerad)

Att man sätter dit sina arb kommpisar och sen tror att man kan komma tillbaks som inget har hänt så måste fanimig man vara dum på riktigt.

Facket borde ta bort LAS.

Skrivet 27 jan 2010 09:57 K. Johansson (Ej registrerad)

SP - jag vet inte varför du är på jobbet men förmodligen är du där av samma skäl som jag. för att få en lön. Men när jag jobbar försöker jag i första hand uppfylla de skyldigheter jag har gentemot min arbetsgivare som lyder under svensk lagstiftning och inte för att sitta och gulla med jobbarpolarna och hålla med dom i allt vad de säger, gör eller tycker.

Skrivet 27 jan 2010 17:56 Uska (Ej registrerad)

Det är helt rätt föra fram problem som finns på arbetsplatser, särskilt om det handlar om människors välmående, personligen hade jag nog dock sett till att verkligen göra ALLT innan jag gick till pressen. Dels för min egen skull, men också för att undvika att alla på arbetsplatsen pekas ut. Personalen på IVA är väldigt kompetent och otroligt trevlig och jag tycker det är jättetråkigt att alla påverkas av att det finns några rötägg.

Det som stör mig i denna historia är dels att LT vinklar allt så otroligt mycket till Peters "fördel", verkligen äckligt partiskt. Allt sjukhuset gör vinklas till en attack mot Peter. Vad jag vet har bara en tidning frågat patienter vad de anser om hur de behandlats på sjukhuset och det är väl patienterna som bör vara i fokus? Sedan undrar jag varför han vill tillbaka till IVA, det lär ju vara jobbigt att ha en avslappnad relation till kollegorna? Geriartriken bör han dock inte placeras på, det är löjligt, inte alls samma sak som IVA. Slöseri på kompetens

Skrivet 27 jan 2010 21:46 Ingela (Ej registrerad)

Det är nedslående att höra så många tala om geriatriska i negativa ordalag, mest skrämmande skulle vara om även sjukhusledningen var av den åsikten, med tanke på omständigheterna till varför Magnusson omplaceras.
Jag är säker på att Magnusson med sin medmänsklighet och empati skulle göra ett mycket gott arbete där. För det är det allt handlar om, att alla har rätt att bli bemötta med värdighet och respekt, oavsett bakgrund och ålder och sjukdom.
Oavsett yrke utvecklas ofta en jargong, en attityd. Men ribban ska vara lågt satt och det är ledningens ansvar att den inte höjs. Detta ska i så fall uppmärksammas och tas upp på informationsträffar eller möten.
Sjukhuset borde följa många andra företags exempel och arbeta fram en värdegrund att arbeta efter, en värdegrund som tas fram av de anställda för de anställda som de kan stå bakom och känna sig stolta över och som kanske skulle få fler att uppmärksamma obehagliga klavertramp från någon kollega och våga säga ifrån.

Skrivet 28 jan 2010 12:58 USKA (Ej registrerad)

Geriatriken behöver garanterat människor med Peter Magnussons kompetens, civilkurage och empatiska förmåga men å andra sidan har kanske Peter Magnusson själv har behov av, och också rätt till, att få arbeta i en miljö som han upplever som mer stimulerande för honom personligen? Där han får nytta av sina fem år långa förvärvade kunskaper och erfarenheter från IVA?

Jag tycker att det här horribelt vårdslösa och repressiva sättet att behandla personal som har vågat öppna mun och säga ifrån måste få ett slut någon gång och jag håller verkligen tummarna för Peter och för Kommunal.

Skrivet 28 jan 2010 13:04 S.L (Ej registrerad)

PS: På min gamla arbetsplats fanns en tydlig värdegrund som hade fattats på central nivå men när den värdegrunden inte efterlevdes av ens egna chefer, och personal åkte ut i kylan pga av att de kritiserade sina chefer för att inte efterleva värdegrunden, så undrar jag ibland varför man lägger ner så himla mycket energi, pengar och tid på detta med "värdegrund"? Här finns nog en och annan krona att spara på hos kommunen.

Innehåll

LÄSARNAS BILDER:

LT.se on Facebook

Semesterbilder

Annat innehåll

SÖK PÅ LT.se

Top Jobs

Kontaktinformation

DAGENS RUBRIKER

NYHETER

Inga artiklar har skapats ännu

SPORT

Inga artiklar har skapats ännu

KULTUR & NÖJE

Inga artiklar har skapats ännu

September 2010

  1. Ti
  2. On
  3. To
  4. Fr
  1.  
  2.  
  3. 1
  4. 2
  5. 3
  6. 4
  7. 5
  8. 6
  9. 7
  10. 8
  11. 9
  12. 10
  13. 11
  14. 12
  15. 13
  16. 14
  17. 15
  18. 16
  19. 17
  20. 18
  21. 19
  22. 20
  23. 21
  24. 22
  25. 23
  26. 24
  27. 25
  28. 26
  29. 27
  30. 28
  31. 29
  32. 30
  33.  
  34.