Nyheter

Publicerad 5 februari 2010 Uppdaterad 5 februari 2010
Textstorlek 1 2 3

Höghus på gång vid Mälarbron

Ett trettonvåningshus vid Mälarbron. Det ska bli ett estetiskt lyft åt entrén till stan. I höst kan jobbet påbörjas med på- och utbyggnaden av hotell Paradis.

Relaterat

För drygt tre år sedan påbörjade Örnbergets fastighetsförvaltnig renoveringen av den förfallna hyresfastigheten Paradisgränd 2-4 vid Mälarbron. I dag är det ett modernt lägenhetshotell med 34 lägenheter.
– Vi har en 90-procentig beläggning. Mest medarbetare eller konsulter till stans företag. Just nu mycket indier och folk från öststaterna, berättar projektledaren Leif-Ivan Karlsson.

Nu är det snart dags för nästa steg – en påbyggnad huvudsakligen i glas som gör huset 13 våningar högt.
– Vi bygger ett stålskelett utanför och ovanför den befintliga byggnaden. Det blr en vacker entré till stan. Då har vi verkligen förvandlat den gamla skamfläcken till något positivt, säger Leif-Ivan Karlsson.

En ny detaljplan för detta har varit ute på samråd och ställs ut i vår vilket innebär att planen kan bli klar till sommaren.
– Vi är beredda att påbörja arbetet så snart planen är klar. Så till hösten hoppas jag att vi kan påbörja projekteringen av höghusdelen, säger Leif-Ivan Karlsson.

Publicerad 5 februari 2010 Uppdaterad 5 februari 2010
Textstorlek 1 2 3

Senaste kommentarerna:

Skrivet 5 feb 2010 14:55 Herr K (Ej registrerad)

Jaså, det var värst? En sprillans ny "pinne" på tretton våningar? Om den genomgripande förändrade stadsbilden har man väl aldrig hört talas om innan ens? Då får man väl bara tacka magistraten som ödmjukast för att Stadshuset iallafall frågade vad vi invånare tycker om resterande byggplaner runt Maren. Inte för att Stadshuset kommer att lyssna på oss som vill ha allmänt vatten, allmänt grönska och den gamla Marenvyn kvar men ändå.

Skrivet 5 feb 2010 15:16 Rolle (Ej registrerad)

Ett höghus "på gång". Det måste vara en bred och stark gång som håller för ett helt höghus, eller det kanske är ett hus på vandring som i Monty Phytonfilmen.

Skrivet 5 feb 2010 15:30 Erik Werner (Ej registrerad)

Herr K. Planerna har legat tillgängliga på kommunens hemsida i åtminstone ett par år. Förslaget har, precis som artikeln påpekar, varit på plansamråd vilket nyligen avslutats. Du har följdaktligen haft väldigt lång tid på dig, och flera möjligheter, att komma med synpunkter på förslaget.

Skrivet 5 feb 2010 15:37 hej (Ej registrerad)

ni som sitter här och häckar på lt.se har endast negativa saker att skriva. Deprimerande att gå in här och möta all den negativa energi som verkligen lyckas ta sig ut genom skärmen. Jag blir så trött.
Gaska upp er nu!!

Skrivet 5 feb 2010 16:00 Sören (Ej registrerad)

Märkligt tänk att den rivningsfastigheten är kvar än där ser man hur det funkar i landet

Skrivet 5 feb 2010 16:06 Sofia (Ej registrerad)

Bygg bygg bygg! Det behövs häftigare saker i Södertälje och det här lyfter verkligen den annars så fula området just kring Mälarbron. Bygg bygg!

Och ni andra som är så negativa, vad är det med er? Är ni verkligen så som personer? På riktigt? Tragiskt.

Skrivet 5 feb 2010 17:29 Herr K. (Ej registrerad)

Åhhh, har det legat ute på på kommunens hemsida? I flera år till och med? Dumma jag som trodde Länstidningen skrev och informerade invånarna om sådana här genomgripande planer innan det tas beslut.
Men å andra sidan kunde jag inte hitta nyheten som berättade om varför Hesa Fredrik var helt stum varken på kommunens hemsida eller i Länstidnngen. :)

Skrivet 5 feb 2010 17:37 N & T (Ej registrerad)

Äntligen! Det behövs fler bostäder i s- tälje. Vi har letat efter en större bostad i ett halvår, utan resultat. Så ni som gnäller, SHUT UP!

Skrivet 5 feb 2010 18:06 Sippan (Ej registrerad)

Erik Werner - och vad hade det gjort för skillnad om man hade protesterat mot bygget? Lika lite som när man klagar över att läkarvården för våra äldre har försämrats i samma takt som den har fördyrats. Men nu ska jag följa ditt råd och gå in på kommuens hemsida och se vad man har för planer att göra åt den saken och därmed ställa allt det till rätta som förra äldreomsorgschefen ställde till med innan hon blev kvalitetsansvarig i kommmunen eller vad hon nu jobbar med nuförtiden...

Skrivet 5 feb 2010 18:09 realistisk optimist (Ej registrerad)

Hej bygg-glade, nej, de flesta är inte negativa, men realistiska, i alla fall vad gäller höghuset vid bron. Var ska parkeringen vara? Var ska byggbodar och lyftkranar ställas upp? Hur påverkas gång och körbanan på bron samt busstrafik ner till stan vid byggnationen? Varför inte bygga ett fint konferenscenter med torn på andra sidan kanalen, Länstidningens gamla lokaler,där det finns gott om utrymme.

Skrivet 5 feb 2010 19:23 Mr D (Ej registrerad)

Hahaha höll på att garva ihjäl mig. Passande logga "Örnberget" och en nazi-örn. Hahaha

Skrivet 5 feb 2010 20:04 Henrik (Ej registrerad)

Vad är det för tomtar som vill göra centrum till ett "city" med höga hus? Man rev och byggde sergelskraporna för att ge stockholm City känsla. Kan någon ärligt säga att den staden inte varit betydligt vackrare utan dem? Att bygga stora iögonfallande byggnader i en stad som mest försöker smälta in i landskapet känns fel. Redan stadshuset är en skamfläck av arkitektur.

Skrivet 5 feb 2010 20:11 Jussi (Nationaldemokraterna)

Lägenhetshotell?
Är det sånadär skitdyra lägenheter som dom boende inte betalar själv?
Som socialen hyr av privata värdar i brist på annat?

Är det någon som vet?

Skrivet 5 feb 2010 20:16 Jerka (Ej registrerad)

Kul att någon vågar satsa!

Skrivet 6 feb 2010 00:55 Paradisgränd (Ej registrerad)

En som vet!
Kommer vara brist på P platser.
Kranar & byggnadsmaskiner kommer blockera hela gatan.
Kattsvansen är högtrafikerad med bussar, förseningar att vänta i kollektivtrafiken?
Oväsen under dagarna när bygget är igång.
Myndigheter som kommer placera människor där för ca 17000 i månaden.
Tack för mig /boende på paradisgränd

Skrivet 6 feb 2010 02:09 Californien (Ej registrerad)

N & T (Ej registrerad) skrev: Äntligen! Det behövs fler bostäder i s- tälje. Vi har letat efter en större bostad i ett halvår, utan resultat. Så ni som gnäller, SHUT UP!

Hej, Ni får köpa min lägenhet om 99 m2 räcker, också nära kyrkan. 20000 / m2.

Skrivet 6 feb 2010 02:11 L (Ej registrerad)

Till Jussi;

Lägenhetshotell är precis vad det låter som, precis som framgår i artikeln. Hotell i form av lägenheter med kök. Och det är bara i extrema nödfall som socialen hyr hotell, och då för en natt eller två och inte på långtid som lägenhetshotell oftast är inriktade på. Det står dessutom i artikeln vilka deras främsta gäster är, utländska gäster som arbetar för stans företag.
Konstigt att man ställer frågor innan man läst klart.

Skrivet 6 feb 2010 08:22 Billy (Ej registrerad)

Skylinen ska väl likna New york inom en 50 år period.Kriminaliteten har ju Södertälje redan gemensamt med dom stora städerna i USA.

Så pricken över it är ju skyskraper .

Skrivet 6 feb 2010 08:40 Sippan (Ej registrerad)

Men tycker ni som är så positiva till allt, att det är snyggt att kåkarna tillsammans kommer att se ut som ett slags vakttorn? När det ändå ska smackas på och byggas höghus mitt i centrala stan, kunde vi inte åtminstone har fått något estetiskt mer tilltalande än två legobitar i olika höjder som åtminstone på bilden ger intryck av att inte vara färdigbyggda?

Skrivet 6 feb 2010 08:51 Rastaman (Ej registrerad)

Och varför, VARFÖR måste det vara en symbol på "örnberget" som liknar en annan symbol i stan???????
Är det ännu ett sätt att få Södertälje på kartan?

Kan bara inte förstå.... SUCK....

Skrivet 6 feb 2010 08:58 Rastaman (Ej registrerad)

FÖRRESTEN.... Heter inte området Kattsvansen där dom ska bygga????
Hur fan kan man då döpa det till örnberget??
Måste vara politik i botten som hägrar, eller så är ni beslutsfattare inte från stan.
Nått konstigt är det?? Ja just det, det är väl VAL snart... ja ja.... då hänger jag med.... NOT....

Skrivet 6 feb 2010 08:59 KAH (Ej registrerad)

Ja du, Henrik, det är mycket arkitektur som är och som tyvärr tycks fortsätta bli arkitektoniska skamfläckar i vår stad. Så länge ingen i Akvariet verkar vilja tycka att det är värdefullt att ta ett arkitektoniskt helhetsgrepp över centrala stan, lär vi får leva med att det smälls upp glasakvarier, uppblåsta västkuststugor (MacDonalds), tibetanska korvkiosker (Mia´s), legobitar (Hotel Paradis) och italienska trappor som varken passar in eller bryter intressant mot Södertäljes unika geografiska förutsättningar.

Det saknas helt uppenbart någon slags känsla för färg och form hos våra styrande men nu har jag gett upp hoppet för länge sedan om att de någonsin ska förstå vad en kunnig och genomtänkt centrumarkitektur har för betydelse för oss invånare och därmed också för stans framtid

Skrivet 6 feb 2010 09:19 Ka (Ej registrerad)

Skrivet 5 feb 2010 15:37 hej (Ej registrerad)
ni som sitter här och häckar på lt.se har endast negativa saker att skriva. Deprimerande att gå in här och möta all den negativa energi som verkligen lyckas ta sig ut genom skärmen. Jag blir så trött.
Gaska upp er nu!!
---------------------------------------------
Det räcker med att du e så glader.

Skrivet 6 feb 2010 10:35 Erik Werner (Ej registrerad)

@ Herr K och Sippan: Läs artikeln igen, sista paragrafen.

@ realistisk optimist: Den typen av frågeställningar utreds och dokumenteras i ett senare skede, men det är i ärlighetens namn inga oöverkomliga problemställningar som du tar upp.

@ Jussi: Läs artikeln igen, slutet av andra paragrafen.

Skrivet 6 feb 2010 11:23 Sippan "Dum i huvett" Sippan (Ej registrerad)

Hemskans lessen Erik men jag har sökt och sökt i artikeln efter ordet "paragraf" eller tecknet & men jag hittar ingenting!

Skrivet 6 feb 2010 11:30 osef (Ej registrerad)

Örnnästet?
ND:s högkvarter i Södertälje efter valet perhaps?

Skrivet 6 feb 2010 11:40 Sippan (Ej registrerad)

Men Erika kanske menade att planen ännu inte är beslutade enligt gängse procedurer? Som om det skulle göra någon skillnad i denna demokratiskt och estetisk-arkitektonisk kunnigt styrda staden. Att bygget SKALL BLI ett estetiskt lyft är ju tydligen redan förutbestämt i varje fall av artikeln att döma.

Och ja, jag reagerade också över örnloggan men det är nog bara fastighetsbolaget Örnberget som har haft den dåliga smaken att smycka sitt namn med den gamla kraftsymbolen som de tyska nazisterna drog ner i smutsen. Bara vi slipper se skiten på fasaden så är jag nöjd.

Skrivet 6 feb 2010 12:31 Olle (Ej registrerad)

Det var en märklig logga förtaget hade, en svart örn det fattas bara ett visst kors under den.

Skrivet 6 feb 2010 15:46 L-M (Ej registrerad)

N & T

det här är ett lägenhetshotell. dvs inget långsiktigt boende. Är oftast företag som hyr och låter tillfälliga anställda bo där.

De kommer bli ett helvete när de ska bygga, vars kommer lyftkranen stå? Det finns idag knappt några parkeringsplatser för de som redan bor i kattsvansen. Bra att kommunen vill sänka värdet på alla bostadsrätter som ligger på paradisgränd vilket de gör genom att låta dessa planer går igenom. Men det kommer överklagas gång på gång så de skjuts upp. Varför inte bygga ett helt nytt lägenhetshotell ute vid gamla LT. Massor av utrymme och parkeringsmöjligheter.

Skrivet 6 feb 2010 16:38 Orvar (Ej registrerad)

Jätte bra för kommunen!! Bygg på!

Skrivet 6 feb 2010 17:40 GG (Ej registrerad)

Ja, för all del, ett höghus på den platsen är helt ok. Inte heller något som förstör det estetsiska eller skymmer utsikten för särskilt många.
Om dessutom byggnationen är privat finansierad, så…
Södertälje Kommun (och skattebetalarna) har inte något att förlora på det hela så det är väl bara att godkänna deras bygglovsansökan?

Skrivet 6 feb 2010 22:11 Rastaman (Ej registrerad)

Loggan = Nazist??? Vart tror ni att ni är någonstans?? Den är väl mer lik syrianörnen som dom har i sin logga? Fast jag vette fan vad som är bäst???

Skrivet 7 feb 2010 04:37 mata (Ej registrerad)

JUSSI.......lägenhets hotellet e bara för företag ej privat personer.....

Skrivet 7 feb 2010 15:22 en i branshen (Ej registrerad)

Tjena Leif-ivan karlsson,Din gamla bilskojare :) Så du har börjat med Fastigheter nu ochså :) Lycka till och välkommen till södertälje :)

Nu undrar du,vem kan det va som skriver :) :)

Skrivet 7 feb 2010 17:22 Mr LIF! (Ej registrerad)

Jag vill bara att alla ska kolla nedastående sida för att bilda er en egen uppfattning.
Är Örnbergets logga ett bra val !?
Kolla denna sida och bilda er en egen uppfattning!
GALENSKAP tycker jag!
Örnen är en exakt kopia av olika Symboler från det gamla Nazi-Tyskland!
Det enda som skiljer sig är att man klipt bort den nedre delen av örnen.
Se efter själva!

http://www.thirdreichruins.com/reichsadler.htm

Skrivet 8 feb 2010 10:22 KAH (Ej registrerad)

Det är nog bara att be en bön om att fastighetsbolagets ägare är mer seriösa och omdömesgilla när det gäller den arkitektoniska utformningen av höghuset än vad de var när de valde ut sin logga.

Innehåll

LT.se on Facebook

LÄSARBILDER - Vårtecken

Annat innehåll

SÖK PÅ LT.se

Top Jobs

Kontaktinformation

DAGENS RUBRIKER

NYHETER

Inga artiklar har skapats ännu

SPORT

Inga artiklar har skapats ännu

KULTUR & NÖJE

Inga artiklar har skapats ännu

Mars 2010

  1. Ti
  2. On
  3. To
  4. Fr
  1. 1
  2. 2
  3. 3
  4. 4
  5. 5
  6. 6
  7. 7
  8. 8
  9. 9
  10. 10
  11. 11
  12. 12
  13. 13
  14. 14
  15. 15
  16. 16
  17. 17
  18. 18
  19. 19
  20. 20
  21. 21
  22. 22
  23. 23
  24. 24
  25. 25
  26. 26
  27. 27
  28. 28
  29. 29
  30. 30
  31. 31
  32.  
  33.  
  34.