Lokala poliskontor en framgång
Satsningen på lokala poliskontor har slagit väl ut.
– Vi har kunnat se att en del brott och oroligheter kunnat stoppas, berättar Berndt Nilsson, kommissarie på länspolismästarens kansli.
Relaterat
Satsningen på lokala poliskontor startade redan 2006. Ronna var ett av de första.
I dag finns 27 lokala poliskontor i Stockholms län.
– Jag vet att ett par polismästare diskuterar att öppna fler men det finns inga
beslut och jag tror inte Södertälje berörs i så fall, berättar Berndt Nilsson.
Att fler kontor diskuteras stärker bilden av att satsningen varit lyckosam.
– Vi har en mycket positiv återkoppling från såväl medborgare som poliser och politiker. Vi har kunnat se att många oroligheter kunnat stoppas just av det faktum att poliserna är igenkända av ungdomarna. Man känner varandra och kan snacka, säger Berndt Nilsson.
Några exakta siffror på lokalkontorens framgång finns inte.
– BRÅ har startat en utvärdering som kommer att pågå en tid framöver. Det ska bli mycket spännande att ta del av den rapporten.
Vad kostar satsningen?
– Det handlar om små summor för lokalhyran, polisernas lön fanns ju redan
tidigare, säger kommissarie Berndt Nilsson.


1 m/s





































Senaste kommentarerna:
Skrivet 13 feb 2010 08:55 Göran G. Johansson (Ej registrerad)
Södertäljes tre poliskontor är öppna två timmar i veckan, torsdagskvällar 18.00-20.00, enligt Polisens hemsidor. Såå fantastisk satsning vet jag inte om det är ...
Skrivet 13 feb 2010 10:38 Marianne (Ej registrerad)
Men var är styrkan i Fornhöjden. Skulle de inte vandra runt i området. kansk de inte syns bakom snödrivorna.
Skrivet 13 feb 2010 11:07 andreas (Ej registrerad)
Ok bra där men hur kommer det sig att ni sällan är där på torsdagar spec i början då ni inte var där 3-4 torsdagar på raken öppet tor 18-20 bullshit
Skrivet 13 feb 2010 12:47 sitt ner för södertälje (Ej registrerad)
Grattis till framgångarna med lokala poliskontor? För mig är det otroligt underligt att kalla det för framgång att vissa områden kräver särskild polisbevakning.
Skrivet 13 feb 2010 13:00 gl (Ej registrerad)
Tja, vintern kom...och sommaren kommer, kanske ska vänta lite med utvärdering!!
Skrivet 13 feb 2010 13:01 kalle (Ej registrerad)
Det här är väl resultatet av alla nedlagda fritidsgårdar i Södertälje och indragna öppettider på de som finns kvar?
Är det polisens jobb att vara fritidsledare?
Skrivet 13 feb 2010 13:42 Bengt (Ej registrerad)
Att synlig polis minskar småbrotten i området är lika självklart som vattnets betydelse för sjöfarten.
Vi får bara hoppas att något kommunalt stolpskott inte startar en utredning i frågan.
Skrivet 13 feb 2010 16:37 Professorn
Kan det vara så att bovarna har öppnat en kontor intill lokala poliskontoret med samma öppettider?
Skrivet 13 feb 2010 18:32 Irriterad (Ej registrerad)
Är så innerligt trött på alla bittra kommentarer! När LT skriver något positivt måste en del i den här stan ändå kommentera med syrliga kommentarer!
Ni måste ha otroligt trista liv som bara vill hitta något negativt i allt..Jag tycker synd om er allihop.
Artikeln tycker jag däremot är kanon! Tycker det är mycket bra att man försöker göra S-tälje till en lugnare stad, och också når framgångar med det!
Skrivet 13 feb 2010 18:36 Stefan (Ej registrerad)
Resultatet av inkompetenta kommunpolitiker...som dragit ner kommunen i skiten..
Att fylla på med folk och samla alla på samma ställe. någon förvånad..
Att dra ner på lärartjänster, fridids etc.och soc.bidragen skjuter i höjden..men som Lago sa på tv, pengarna används till att ge "folk" tak över huvet...Att S-tälje hamnar i botten i de flesta undersökningar, förutom i brottslighet o bränder, är för bedrövligt...Hela stan sackar efter rejält, rena slummen....och fler poliskontor tror dom är lösningen...
Har vi verkligen råd att låta dessa poliser agera fritidsledare????? Vakna, innan alla skattebetalare flyttat härifrån..
Skrivet 13 feb 2010 19:26 Bengt (Ej registrerad)
Irriterad (Ej registrerad) skrev: Är så innerligt trött på alla bittra kommentarer! När LT skriver något positivt måste en del i den här stan ändå kommentera med syrliga kommentarer!
Ni måste ha otroligt trista liv som bara vill hitta något negativt i allt..Jag tycker synd om er allihop.
Artikeln tycker jag däremot är kanon! Tycker det är mycket bra att man försöker göra S-tälje till en lugnare stad, och också når framgångar med det!
Irriterad, kan inte alla vi som inte begriper bättre få komma hem och bo hos dig och lära och se allt det positiva med Södertälje som vi i vår enfalld uppenbarligen missat?
Skrivet 13 feb 2010 20:29 B LIGAN (Ej registrerad)
Våra besökstider är 24-7, 7 dagar i veckan. Ingen rast ingen ro, S.Kurksson
Skrivet 14 feb 2010 01:20 Irriterad (Ej registrerad)
Irriterad, kan inte alla vi som inte begriper bättre få komma hem och bo hos dig och lära och se allt det positiva med Södertälje som vi i vår enfalld uppenbarligen missat?...skrev Bengt..
Nä tyvärr Bengt, så är du inte välkommen hos mig. Du skulle förstöra en trevlig stämning en hel del. Har läst dina kommentarer tidigare, och du verkar inte tycka något är positivt alls. Jag har ett bättre förslag: håll inne med dina kommentarer eller försök att tänka en liten aning positivare. Det går jag lovar! Och för att göra det behöver du inte bo hemma hos mig..
Skrivet 14 feb 2010 01:54 Jussi (Nationaldemokraterna)
"13 feb 2010 18:32 Irriterad (Ej registrerad)
Är så innerligt trött på alla bittra kommentarer! När LT skriver något positivt måste en del i den här stan ändå kommentera med syrliga kommentarer!
Ni måste ha otroligt trista liv som bara vill hitta något negativt i allt..Jag tycker synd om er allihop.
Artikeln tycker jag däremot är kanon! Tycker det är mycket bra att man försöker göra S-tälje till en lugnare stad, och också når framgångar med det!"
Jag håller med! Jag är skittrött på alla som gnäller.
Speciellt dom som gnäller utan att göra något.
Vidare så är jag skittrött på dom som läser tidningen och tror att det är sant det dom läser.
Det finns problem i stan som det behövs pratas om.
Skrivet 14 feb 2010 03:44 Tjej 27 (Ej registrerad)
Jag håller med Stefan om att S-tälje kommun hamnar sist i dom flesta
undersökningar det har jag också sett!Det är bra att det har blivit lugnare i problem områdena, hoppas det fortsätter så!
Skrivet 14 feb 2010 09:04 Bjarne Ritzén (Ej registrerad)
Bra men den här metoden är ju inte ny. Polisiär nävaro som busdämpande åtgärd är en mycket välbeprövad verksamhet vars goda effekter har förnekats av all centralbyråkrater som vill sitta i uppvärmda centraler och omgås med verkligheten per telefon och bildskärmar. Ut med poliserna på stan i större omfattning.
Skrivet 14 feb 2010 09:12 Trött på gnälliga södertäljebor (Ej registrerad)
Som vanligt gnäller södertäljeborna på polisen! Vill ni att polisen ska sitta på kontor eller vill ni att dom ska vara ute och patrullera?? Jämnför ni med andra städer i samma storleksklass som södertälje som kommer ni märka att ni har fler poliser som patrullerar!!
Skrivet 14 feb 2010 10:28 Robert (Ej registrerad)
Bengt.!!!
Du är mer än välkommen att komma och bo hos mig, uppleva Södertälje genom mina ögon. Att se värmen och de positiva.
Hör gärna av dig igen. Jag har tidigare hackat på din otroligt cyniska och svarta syn på södertälje och kommer åter igen göra det tills du kanske går att diskutera med.
Hör av dig till LT. De kan säkert förmedla en kaffe med debatt.
Skrivet 14 feb 2010 12:49 abc (Ej registrerad)
Ungdomsgård i varje förort samt utökade öppettider för polisen - så var det på "min" tid och då var också brottsligheten mindre!
Skrivet 14 feb 2010 21:53 Den enda realisten (Ej registrerad)
Till " Iriterad ". Det är stor skilnad på att vara negativ och att vara realist. Skulle du tycka att det är en stor satsning om man öppnar en butik i ett annars butiklöst område, och sedan hade öppet 2 timmar i veckan. Som enda realist ( åtminstånde i den här stan ) tycker jag att det är slöseri med skattemedel. Två timmar i veckan är detsamma som ingenting. Skall man inte ha öppet mer så kan man stänga helt och spara den hyran.
Skrivet 15 feb 2010 08:40 KAH (Ej registrerad)
Realisten - Ja, jag tror jag är grinig på stan av samma orsaker som du. Läste om nån högt uppsatt chef för lågtröskelboendeverksamheten (möjligen socialchef) ?) som sade i LT. "Det är jättekonstigt men vi har faktiskt jättefå hemlösa som söker sig till det här boendet." Läsarkommentaren som följde, man såg att det var insatt sådan, förklarade detta med att man ha satt kraven för högt, de sökande uppfyller inte de nya tuffare kraven och därför söker sig de hemlösa inte dit utan ligger ute och riskerar att frysa ihjäl istället. Såna där "kommunchef-för-folket-bakom-ljuset-kommentarer gör mig grinig, förbannad och misstänksam.