14-åringens mamma anmäler socialtjänsten
Åsa, som lever gömd med sin 14-årige son undan hoten från en 17-åring, JO-anmäler nu socialtjänsten i Södertälje.
– De har uppvisat en otrolig flathet, säger hennes advokat Dennis Harding.
Relaterat
Som LT kunde berätta häromdagen har Åsa och hennes son Per, 14, tvingats leva gömda på ett jourboende på hemlig ort sedan i oktober.
Orsaken är att hon polisanmälde en 17-årig kriminell gängledare som hotat, utpressat och misshandlat Per, hans kompis Tom, 15, och flera andra ungdomar i Brunnsäng och i Södertälje.
Nu anmäler Åsa socialtjänsten i Södertälje via sitt juridiska ombud Dennis Harding.
– Socialtjänsten har brustit i initiativ, i stället för att göra något åt den här killen ska offren behöva flytta med effekten att Per förlorat en termin i skolan, samma sak skedde för hans kompis Tom. Jag tycker att politikerna måste se över hur detta skötts och även hur skolorna skött det här, säger han och tillägger:
– Socialtjänsten har visat på en oerhörd flathet, de har ju vetat om det eftersom de flyttat på Per och de andra till skyddat boende.
Men Eva Pedersen Wallin, chef för barn och ungdom i Södertälje, vill inte kännas vid kritiken.
– Vi griper in när vi har den informationen som behövs för att kunna gripa in, säger hon.
Men eftersom ni ansett att det finns ett skyddsbehov för Åsa, Per och Tom så har ni väl vetat det?
– Jag kan inte uttala mig om de enskilda ärendena, det är ett bekymmer vi har.
Men ni är skyldiga att ingripa om ni bedömer att kriminella tonåringar har vårdbehov, det är inte så att ni inväntat polisutredningen för att slippa betala dyra HVB-placeringar?
– Nej, det handlar inte om att spara pengar, har vi rätt information så agerar vi.
Rose-Marie Jacobsson (S), ordförande i social- och omsorgsnämnden säger att det gjorts saker i ärendet, men inget hon kan berätta.
Har socialtjänsten agerat rätt, anser du?
– Jag kan inte svara på det i dagsläget. Men jag håller inte med om att det är skandal, så fort vi får veta gör vi en utredning. Men för att omhänderta någon måste vi få indikationer från polisen, det måste det finnas skäl till det. Då måste en dom falla, säger hon.
På torsdag faller domen mot 17-åringen, som åtalats för två personrån, två människorov, misshandel, grov stöld och flera övergrepp i rättssak, riktade mot Per, 14 och Tom, 15.


2 m/s

































Senaste kommentarerna:
Skrivet 9 mar 2010 08:16 Täljebo (Ej registrerad)
Det var på tiden att man tar tag i detta, denna lilla 17åring har gjort livet surt för ett stort antal familjer i stan, myndigheterna får väl lov att välja, de skötsamma familjerna eller den galna 17åringen!?
Södertälje är på väg som många säger att bli de laglösas stad, och det väldigt mycket tack vare inkompetens och flathet i stadshuset.
Skrivet 9 mar 2010 08:34 Bengt (Ej registrerad)
Vad det är för folk som bemannar våra socialtjänster landet över har varit känt länge. De har kort sagt blivit ett tillhåll för flatheten. Rensa upp och tillsätt folk med rättskänsla och auktoritet.
Skrivet 9 mar 2010 09:00 FYMF (Ej registrerad)
Skrev en kommentar tidigare som först blev införd och sedan borttagen. Jag misstänkte då att det var mitt ordval "flathet" som hade väckt anstöt under LT's Argus ögon. Nu kan man se det ordet i tryck igen. Hur fungerar censuren på LT?
Skrivet 9 mar 2010 09:31 ckn (Ej registrerad)
Flathet är väl bara förnamnet. Jag skrev en bortcensurerad kommentar häromdagen med ett annat, ärligare ordval!
Skrivet 9 mar 2010 09:40 ph (Ej registrerad)
jamen låt alla snorungar ta över hela Tälje..styra o ställa som dom vill..helt galet....finns det inga farsor som kan visa dom vart skåpet ska stå!!!
Skrivet 9 mar 2010 09:54 Bjarne Ritzén (Ej registrerad)
När LT upphör med att gå i kommunlednings ledband kan kanske en öppen och informativ debatt startas.
Södertälje har blivit ett stängt och censurerat samhälle under nuvarande kommunledning.
Skrivet 9 mar 2010 10:13 Margareta (Ej registrerad)
Men vad hör jag ? Glöm inte att "Stå upp för Södertälje" !
Skrivet 9 mar 2010 10:42 SA (Ej registrerad)
Är inte bara det här ett resultat av den sk Södertäljemodellen som är så prisad både av kommunen självt och andra kommuner i landet dvs prata högt och mycket offentligt, skapa policys och tjusiga målbeskrivningar men gör i själva verket ingenting.
Skrivet 9 mar 2010 10:47 Trötter på byråkratin som uppenbarligen inte fungerar (Ej registrerad)
Förstår inte att vi lever i år 2010, men ändå kan man inte hjälpa en 17åring utan att få indikationer från polisen. Försök ta hand om personen innan det går så långt att polis måste bli inkopplad. Mannen finns ju uppenbarligen i polisens register men dom saknas. Helt galet. Sedan säger Eva P. Wallin att de griper in när de har den information som behövs för att gripa in. Hur mycket mer info behöver man? Menar en familj lever gömda pga en 17 åring. Varför ska alltid offren bli de som får lida? Är det inte dags att man står upp för offren och hjälper dem på bästa sätt? Ta hand om 17 åringen så familjen inte behöver leva gömd. Ett annat ämne men som byte av skola pga mobbning. Varför ska den mobbade behöva byta skola? Varför kan ingen ta hand om personen som mobbar? Är samma sak där. Ingen står liksom upp för den drabbade/offret. Ingen vill liksom kännas vid problemet, utan skjuter problemet vidare till dess problemet hamnat på dess bord och står:så här är det. Hjälp måste ju finnas innan
Skrivet 9 mar 2010 11:37 Bengt (Ej registrerad)
Med stormsteg närmar vi oss den dag då den skattebetalande allmänheten ifrågasätter och kräver insyn i socialtjänsternas göranden och låtanden. De har allt för länge fått verka utan de betalandes insyn.
Skrivet 9 mar 2010 12:05 TT (Ej registrerad)
Är det inte dags nu att ändra lagar och förordningar i Sverige
så att brottslingar blir dom som får straffen och inte oskyldiga
människor. Har jag fel eller???. Vad säger ni politiker som skall
ha ansvaret.
Skrivet 9 mar 2010 12:23 Skyll inte på soc (Ej registrerad)
Till alla er som uppenbarligen vet hur samhället ska organiserad och vet "vilket folk som bemannat våra socialtjänster": vilken underbar värld det skulle var om ni fick ta över ruljansen - sätt 12-åringar i fängelse, inför dödsstraff, döm ungdomar utan rättegång, inför piskrapp o skolundervisningen och lär ungarna veta hut!
Inget samhälle jag skulle vilja leva i.
Kanske är det dags att inse att samhället, i detta fallet socialtjänsten, gör sitt allra yttersta för att hjälpa ungdomar i nöd. Kanske är det dags att inse att dessa människor som arbetar med tragiska fall varenda dag inte vill annat än att göra det bästa jobb de kan. Men det finns faktiskt lagar och regler i vårt land som gör det omöjligt att bura in människor utan vidare, låt rättvisan ha sin gång och lita på att rättsväsendet skipar rättvisa. Lita på att socialtjänsten gör allt de i nuläget har rätt att göra för såväl förrövare och offer. Skyll inte på soc, skyll i sådana fall på de lagar de arbetar efter.
Skrivet 9 mar 2010 12:48 Gardist (Ej registrerad)
SOM JAG ALLTID SAGT: RÄTTSSAMHÄLLET "SUGER"
så sorgligt: Men JAG sitter nog snart i fängelse, oxå, FÖR JAG KOMMER ALDRIG ATT ACCEPTERA ATT 17-åriga "snorungar" ställer till det för mina barn Tur socialtjänsten har tystnadsplikt SÅ DOM SLIPPER stå för sina fadäser ......
Skrivet 9 mar 2010 12:57 . (Ej registrerad)
Kan ingen bara "ta hand" om den där 17 åringen , hur svårt kan det vara ?! Gör inte samhället något så finns det andra utvägar.
Skrivet 9 mar 2010 13:19 måns (Ej registrerad)
MEN VAR ÄR FÖRÄLDRARNA?
Skrivet 9 mar 2010 13:45 /Kanonen/ (Ej registrerad)
Tyvärr är detta den sortens barn/ ungdomar vars föräldrar sitter på Pizzan om dagarna om dom ens har några föräldrar , kanske en förälder och då en ensamstående mamma . Nej för f-n ta tag i grabben innan någon annan får tag i honom ,då kan det verkligen sluta illa !
Skrivet 9 mar 2010 14:18 KWg (Ej registrerad)
Skaffa kunskap i stället för att skylla - projicera som det så vackert heter - på socialtjänsten. Det är alldeles för simpelt och naivt. De personer som arbetar med dessa "trasiga" ungdomar gör allt vad som står i deras makt. Det är människor med stor kompetens och empati. De är utrustade med varsin ryggsäck innehållande en stor portion erfarenhet. Vi får inte glömma att de måste arbeta efter de lagar och bestämmelser som finns.
Slutligen vill jag påminna mig själv och dig att samhället är vi, att vi alla har ett gemensamt ansvar: den egna individen, föräldern m fl.
Skrivet 9 mar 2010 15:28 Jakthund (Ej registrerad)
KGw:
Ingen kan ta din kommentar på allvar.
Du arbetar väl inom socialtjänsten som du låter?
Empati, stor portion erfarenhet, vad är det för svammel.
Man efterlyser beslutsamhet o omedelbara insattser för att ta hand och plocka bort en sådan här kille från gatorna så att normala människor kan bo kvar o INTE tvärt om.
Inför fostrings anstalter för dessa element och som drivs i militär anda så kommer sådana som 17 åringen garanterat snabbt på andra tankar.
Skrivet 9 mar 2010 15:51 "har ingen lokal ju" (Ej registrerad)
"Skaffa kunskap i stället för att skylla - projicera som det så vackert heter - på socialtjänsten." Det var då själva.... Långt innan andra familjer måste flytta för att en trasig individ dödshotar, misshandlar osv dessa familjer har väl socialtjänsten möjligheter att agera? Jag ifrågasätter inte socialtjänstens kompetens generellt men i detta och liknande fall är det något väldigt fel i agerandet. Är faktiskt heligt trött på det här dravlet. Varför ska ALLTID offret fly/flytta medan förövaren kan vara kvar och till och med fortsätta med sitt beteende mot andra? Det är kärnan i min kritik! Något måste göras. Jag kan inte acceptera att det får gå till på det här sättet.
Skrivet 9 mar 2010 16:35 Södertälje flicka (Ej registrerad)
Ni borde skämmas allihopa!!! Denna 17åring lär ju va nån som behöver hjälp! Och ni uttalar er om att nån borde "fixa" honom eller att hans föräldrar sitter på pizzan! Som sgat ni borde skämmas! Ni är så j***a självgoda! Ni har lätt att klaga på andra men kan inte se era egna problem!
Skrivet 9 mar 2010 16:54 Anna (Ej registrerad)
Till er som vill ta lagen i egna händer: Ni låter totalt desperata, sådana påhopp och smärre hot som ni kommer med. Jag förstår er desperation, självklart ska ingen behöva ta emot hot och utpressning, varken ungdom eller vuxen. Självklart är det fel att den som blivit hotad ska behöva fly.
Men här handlar det om att hantera saken på det sätt som lagen tillåter. Ert resonemang låter naivt! Inse att socialtjänsten arbetar efter vissa lagar, se kan inte bara "plocka bort" någon och sätta den på anstalt. Detta är en fråga som polisen och rätten måste ta hand om. Kanske ät det dags att ni förstår att soc inte är en rättsinstans! Invänta domen och hoppa på de som stiftar lagar istället. Kom igen, gå på politiker om lagändring istället, det gäller att börja långt ned i processen. Skicka in förslag om att se till att sätta en sådan farlig ungdom som 17-åringen verkar vara enligt er, i karantän. Börja i rätt ände, ni kommer längre så.
Skrivet 9 mar 2010 17:24 ompriotera nu (Ej registrerad)
En 17-åring som är så tungt kriminell ska enbart ha ett kännbart fängelse-straff helst. Att ge honom vård skulle vara som att kasta pärlor till svin.(Ordspråk) Nej, satsa all hjälp på offren som fått stå ut med så mycket skit från den iq-lösa galenpannan.
Skrivet 9 mar 2010 17:26 Emelie (Ej registrerad)
Ingen ska behöva flytta pg utav en 17 åring som tror att han är Al Pacino! Det han känner nu är att han har makt över flera familjer! Polisen ska bära hem honom i håret till hans pappa som ska läxa upp honom ordentligt!
Skrivet 9 mar 2010 18:13 Bengt (Ej registrerad)
Inom både djur och växtriket så finns det acceptans för att allt inte blir bra och användbart. Men i människornas värld och i synnerhet i socialtjänstens värld så får vi acceptera allt hur tokigt det än blivit. Inse att denna 17 åring är ett misslyckande, vilket sker då och då och att han inte skall vistas ute bland folk. Lås in honom och håll honom inlåst tills vi kan vara säkra på att han kan vistas ute bland folk. Det finns ingen som helst anledning för allmänheten att acceptera att denne individ går lös.
Skrivet 9 mar 2010 19:22 Patrik (Ej registrerad)
Detta är en helt oacceptabel skandal från myndigheternas sida och det är bra att saken JO-anmäls och jag tycker att det visar på ett starkt civilkurrage.
Till LT: Jag kräver att ni som den lokala "tredje stadsmakten" fullgör er journalistiska skyldighet och följer upp detta ärende med att ställa de ansvariga mot väggen.
Skrivet 9 mar 2010 21:42 Ingrid Anka (Ej registrerad)
Det behövs inga nya lagar, LVU finns redan.
Skrivet 9 mar 2010 22:00 tyvärr ingen signatur denna gång pga rädsla om reprisalier från soc. (Ej registrerad)
Ja inte är det de skarpaste knivarna i lådan som jobbar på socialtjänsten efter att ha haft möte med dem så inser man att ja det kan ju gå hur som helst!!! Fast det är ju lätt att förstå då det är ett gäng med ryggdunkade enligt dem själv välutbildade och belevade människor... Enligt mig ett gäng pellejönsar
Skrivet 9 mar 2010 22:38 alfa (Ej registrerad)
Anna Skrev: Till er som vill ta lagen i egna händer: Ni låter totalt desperata, sådana påhopp och smärre hot som ni kommer med. Jag förstår er desperation, självklart ska ingen behöva ta emot hot och utpressning, varken ungdom eller vuxen. Självklart är det fel att den som blivit hotad ska behöva fly.
Jag tycker att det låter som skyddade av brotsling. Vi vet hur många knasiga tjejer som dras till sådanda skihögar, det är allmänt känt. varför kan sådanda som du inte istället känna någon form av empati för dom drabbade? Lagen skyddar ju ändå brottslingar och politiker, varför ska inte vanliga medborgare ha en chans? Brottslingarna i s-tälje har ju redan skrämt skiten ur domare och åklagre i stan. För försvarande advokat är det ju "a walk in the park"
Skrivet 9 mar 2010 23:36 Christer (Ej registrerad)
Håller med alla som tycker myndigheterna är flata i sitt handlande. De tar alltid den enklaste vägen och låter de ärliga få flytta och gömma sej. När de sedan ställs mot väggen så har de tystnadsplikt m m.
Jag blir så jävla trött på detta.
Hoppas JO-anmälan sätter eld i baken på dem.
Skrivet 10 mar 2010 07:24 johan (Ej registrerad)
verka som många här vet killen är. verkar ju konstigt om så är fallet så borde ju myndigheterna kunna lösa problemet. förmodligen är fängelse ingen vidare ide men det ger ju i alla fall tredje person kanske lungn å ro. så vem väljer. kanske inte så konstigt att de inte är några positiva vibbar om södertälje
Skrivet 10 mar 2010 07:46 Iustus (Ej registrerad)
Till alla er som klagar på socialtjänsten och samhället och tror er kunna och veta så mycket vill jag bara säga att om ni lärde er lite juridik så behövde ni inte bli så upprörda. Socialtjänsten är en helt lagreglerad verksamhet vilket innebär att de som arbetar där är tvingad att följa bland annat socialtjänstlagen. Så om ni tycker att verksamheten inte fungerar på ett bra sätt får ni vända er till riksdagspolitikerna som är de som stiftar våra lagar.
Slutligen vill jag bara reda ut den grava missuppfattning som de flesta som kommenterat har, nämligen att om någon begår brottsliga gärningar så är det polisen som ska agera inte socialtjänsten.
Skrivet 10 mar 2010 08:21 Bengt (Ej registrerad)
En JO anmälan innebär att offentliga sektorn skall granska en annan del ur offentliga sektorn. Jag kan redan nu ge er svaret. JO kommer att finna att inga formella fel begåtts av socialtjänsten i detta fall.
Att det enligt min och allmänhetens mening hanterats totalfel av socialtjänsten bryr sig inte den offentliga sektorn ett skvatt om, de lever i en helt annan skattefinansierad dimension.
Skrivet 10 mar 2010 11:51 Christer K (Ej registrerad)
Om JO fäller, så bör familjen kräva ett ordentligt skadestånd av kommunen! Glöm inte det, Harding!
Skrivet 10 mar 2010 11:55 KSz (Ej registrerad)
Som vanligt vill den lilla människan tycka mycket och hitta en syndabock, ha någon att lägga skulden på. Men nu får ni väl ändå ge er alla ni som klagar - sluta omedelbart!! Det är rena rama sandlådenivån. Jag förstår er desperation och frustration. Jag tycker inte heller om att drabbade/offer ska behöva gömma sig. Ingen ska behöva utstå utpressning och hot, varken ung eller gammal. Men med hot och påhopp kommer man ingenstans. Denna 17-åring ska självklart stå sitt kast för vad han har gjort, men inte blir han hjälpt av att bli "spottad" på. Han är troligtvis mycket sjuk och behöver säkert vård först. Självklart behöver de som drabbas också stöd och hjälp. Man måste börja arbeta i rätt ände. Ännu en gång skaffa er kunskap om hur våra lagar fungerar i samhället.Lär er lite om juridik, det hör till allmänbildningen. Är ni inte nöjda så vänd er till riksdagspolitikerna som stiftar våra lagar. Jag tycker också det är förskräckligt det som händer i samhället.
Skrivet 10 mar 2010 12:24 KSz (Ej registrerad)
Vill gärna dela med mig av följande: Vår länspolismästare Carin Götblad skriver i dagens DN om en ny rapport från regeringsutredare: 5000 pojkar och unga män i utsatta bostadsområden riskerar att hamna i kriminella grupperingar. Samhället ska satsa stora polisiära resurser mot grov organiserad brottslighet. Stora satsningar behövs också på det förebyggande området. För att förebygga nyrekryteringen föreslår länspolismästare C G särskilda insatsgrupper i varje kommun. Konkreta åtgärder på individnivå. Nyckelaktörerna: soc - skolan - polisen ska stödja föräldrarna. Är inte detta bra förslag så säg......................eller har ni bättre förslag?!
Skrivet 10 mar 2010 12:53 Lars (Ej registrerad)
Tyvärr kommer han väl väldigt lindrigt undan han kan leva på att inte fyller 18 på 11 månader. Men visst hoppas jag man markerar och plockar bort han ett tag. Många skulle tjäna på att han är borta länge. Både offer och hantlangare till han.
Skrivet 10 mar 2010 16:43 Zral Nosh (Ej registrerad)
Klart som fanken att socialtjänsten vilat på hanen i hopp om att domstolen ska döma till sluten ungdomsvård. Det sparar man ju in några miljoner på av kommunens pengar....
Skrivet 10 mar 2010 16:57 Tjej 27 (Ej registrerad)
Du flicka måste vara dum i huvudet som försvarar denna idiot! Förstå folks ilska! Skulle du acceptera att flytta för att en liten skit terroriserar dig? Ändra dina tankar!
Skrivet 10 mar 2010 20:34 Zral Nosh (Ej registrerad)
SVAR TILL 10 mar 2010 12:24 KSz: Spontant känner man ju att Sveriges batongmorsa nr 1 (Götbladskan) redan gjort avtryck hos polisen så det räcker och inte blir det bättre av om några gosiga pojkpoliser samverkar med jäntorna hos socialen! Nej framtiden kräver omfattande förändringar på flera håll och total frikoppling från politiker med undantag av kvarliggande ansvar för verksamhetsmedel. Mycket mer psykologi, psykiatri, rättskunskap & argumentationsteknik med i praktiken fullt tjänsteansvar och delegationsrätt. Då föränderas per automatik rekryteringsbasen med lämpligare personer och bättre könsfördelning.
Skrivet 11 mar 2010 14:55 Magnus (Ej registrerad)
Södertälje är en förlorad stad.
Skrivet 11 mar 2010 15:52 Magnus (Ej registrerad)
Södertälje är en förlorad stad.
Skrivet 11 mar 2010 16:57 Magnus (Ej registrerad)
Södertälje är en förlorad stad.
Skrivet 11 apr 2010 14:29 Atol (Ej registrerad)
Socialtjänsten hit och dit. Jag tror att de flesta som arbetar där vill och tror att de gör nytta i samhället. Överlag så försöker de skydda barn/ungdomar så gott de kan. Dock så finns det rötägg där också, men inte bara i Södertälje utan även i andra komuner. Är du snäll och foglig och går på deras förslag så är det inga problem. har du en annan åsikt så sätter de hinder i vägen för dig. Ett alltför tydligt mönster har bildats för att man inte sak kunna uttrycka sig så. Detta har jag rätt att säga när jag dels inte bara har arbetat inom socialtjänsten utan även själv har blivit drabbad av deras maktbehov.