FP föreslår nya gatunamn
Mor Afrems gata eller kanske Mor Afrems esplanad? I fortsättningen ska Södertäljes namnberedning försöka få
in det internationella perspektivet i stadens gatubild.
Relaterat
Det är folkpartiets Metin Hawsho som i en motion föreslagit att kommunen ska ge torg, gator eller vägar namn som har anknytning till Södertäljes minoritetsgrupper.
Och ett sånt namn är Mor Afrem som är en central gestalt i den syrisk-ortodoxa kyrkan.
Kommunstyrelsen är positiv och menar att detta kan förstärka bilden av Södertälje som Sveriges internationella huvudstad.








































Senaste kommentarerna:
Skrivet 15 mar 2010 08:32 Peter (Ej registrerad)
Minoritetsgrupper? tänk att det ska kvoteras hit och dit.. kan man inte bara ta seden dit man kommer, det gjorde jag!
Skrivet 15 mar 2010 08:37 Jennie (Ej registrerad)
Lägg av nu va! Varför ska vi byta namn på våra gator. dom har redan fått egna namn i tex geneta..
Skrivet 15 mar 2010 08:38 OS X (Ej registrerad)
Skulle vi kunna försöka behålla något gatunamn, tänkte bara så att de turister som antagligen kommer och vallfärda till den internationella staden kan får smaka lite på hur det en gång varit!
Skrivet 15 mar 2010 08:42 J (Ej registrerad)
Förstår att invandrare har svårt att uttala svenska gatunamn men är det en anledning till att vi ska byta gatunamn? När jag åker utomlands (pluggar/jobbar/semestrar) har jag också många gånger svårt att uttala gatunamn men det är väl något man måste acceptera. Jag försöker istället få hjälp med uttalet av någon och gärna information om det betyder något speciellt. Ska inte svenska gatunamn representera Sverige?
Skrivet 15 mar 2010 08:48 Syrianen (Ej registrerad)
Neeej herreguud nej! Så fel att det inte är sant, ni bara ökar klyftan mellan invandrare och svenskar!
Skrivet 15 mar 2010 08:51 garnet (Ej registrerad)
Jag har alltid röstat på fp. Går det här igenom slutar jag med det. låt det gemensamma rummet vara neutralt. Storgatan, Lilla torget och så vidare. Det finns många som var här långt före syrianerna, men vi har inte - och ska inte ha - Mannerheimsgatan, Papadopoulostorget eller Titoesplananden för det. Och vi ska definitivt inte döpa gator efter syrianska helgon. Religionen hör till privatlivet, vi behöver inte fler konflikter.Det offentliga rummet ska vara neutralt!!
Skrivet 15 mar 2010 08:52 LEYLAND (Ej registrerad)
Är det ett självändamål att radera allt svenskt i Sverige? Nog för att Folkpartiet alltid har varit värst på att sälja ut landet (Westerberg, Friggebo), men någon måtta får det väl ändå vara? Detta känns som ett logiskt steg 2 till erkännandet av Seyfo, steg 3 blir en stat-i-staten där inga svenskar bor kvar.
Anser Folkpartiet att våra "nya svenskar" inte kommer att bli integrerade och ska nu anpassa terrängen till kartan istället?
Skrivet 15 mar 2010 08:59 Nej tack! (Ej registrerad)
Södertälje är inte Sveriges internationella huvudstad.
Ska gator och vägar döpas om så ska det vara till något med lokal anknytning.
För övrigt så har alla gator och vägar i Södertälje redan namn.
Tycker att det ska vara något väldigt speciellt skäl för att det ska vara ok att döpa om en gata eller väg. Det här är inte det.
Skrivet 15 mar 2010 08:59 Raija (Ej registrerad)
Nej!!!! Om det ska namnges gator efter minoritetsgrupper så ska det vara någon som har verkat i Södertälje. Någon som har gjort nåt för Södertäljes bästa. Inte bara för att det ska vara nån j.... kvotering. Annars finns det ju massor med människor som är väldigt viktiga för oss finländare. Nej och åter igen nej!!!!
Skrivet 15 mar 2010 09:00 Öppna ögon (Ej registrerad)
Låt mig citera KD-ledaren Robert Halef " - Partiet har inte tagit ställning men jag anser att vi ska vara mycket försiktiga med att döpa platser efter döda personer. Det måste i så fall handla om personer haft väldigt stor betydelse för kommunen.
Mor Afrem Suryoyo borde vara död då han var verksam på 300 talet och har han haft stor betydelse för Södertälje kommun, svaret borde vara ett nej.
Och Södertälje börjar även få en stor muslimsk grupp ska även de få en gata? Rabia al-Adawiyya´s gata.
Skrivet 15 mar 2010 09:00 LOFL (Ej registrerad)
Moder Sveas torg kan väl vara ett lämpligare namn, eller hur?
Skrivet 15 mar 2010 09:03 Avanz (Ej registrerad)
den här idiotin har väl redan varit uppe och vänt i någon debattartikel tidigare. Om Björn Borg, född i staden, en av världens tre bästa tennisspelare genom tiderna inte kunde få ett gatunamn så ska vi inte döpa gator efter religösa minoriteters helgon vars anknytning eller gärning för staden är obefintlig. Det är helt vansinnigt. Den politiker som accepterar detta borde genast kastas ut.
Skrivet 15 mar 2010 09:06 Didier Diderot (Ej registrerad)
Kommunstyrelsen vill alltså förstärka bilden av Södertälje som sveriges mest segregerade ghetto? För det är ju faktiskt så folk ser på Södertälje inte som någon internationell huvudstad, den heter Stockholm. Ni jobbar inte för att ge Södertälje en mer positiv bild. Väldigt få ser något positivt i total segregering.
Skrivet 15 mar 2010 09:07 Icke svensk, men tycker synd om svenskarna... (Ej registrerad)
Jaha? Sverige ska anpassa sig efter minoritetsgrupperna....?!? Herregud, går inte att bo kvar här...
Vart tog den svenska staken vägen? Kanske aldrig har det funnits någon...
Skrivet 15 mar 2010 09:07 Aram (Ej registrerad)
Sluta upp med dessa dumheter. Detta kommer bara att öka klyftan mellan södertäljeborna. Jag är HELT EMOT detta och jag hoppas att politikerna kommer till sin förnuft och avslår sådanna struntförslag. Vad blir nästa steg? Ska Ronna ändras till Turabdin? Steget efter det? Kräva självständighet.
Vi bor i Sverige och det ska vara svenska gatunamn. Om det ska vara utländsk så ska den personen har någon förankring till Södertälje och lyft upp vår kommuns namn. Hittils har jag inte sett Mor Afrem göra det.
Skrivet 15 mar 2010 09:12 HB (Ej registrerad)
En röst förlorad för FP...
Skrivet 15 mar 2010 09:18 A (Ej registrerad)
Nejnejnejnej! Det ska inte vara utländska gatunamn i Södertälje! Är det meningen att vi som inte kan syrianska inte ska kunna uttala gatunamnen vi bor på? Det går bara mer och mer utför för den här staden.
Förvisso flyttar jag snart, men Södertälje är min barndomsstad och jag vill gärna ha kvar något från den tiden. Seyfomonumentet och Mor Afrem hör inte hit. Låt Södertälje centrum vara som det är idag, där det ändå är hyfsat blandat av folkgrupper och sätt upp monumentet och gatunamnen i Ronna eller Geneta.
Jag förstår inte hur någon politiker kan komma upp med ett sådant förslag, är det inte bättre att lägga energin på att förbättra förutsättningarna för invandrarna än att byta namnen på gatorna så att de kan uttala det?!
Skärpning Södertälje!!!
Skrivet 15 mar 2010 09:19 Brunnsängsbrud (Ej registrerad)
Inte någonsin har jag hört nått så galet! Har de Svenska namn på gatorna i Turkiet eller Syrien? Nej, Varför skall vi anpassa oss efter nån ointelligent man i FP som känner att han ska ändra på allt som redan är bra. Vi svenskar vill kunna uttala den gata vi bor på, pinsamt om man inte kan uttala ens egen hemadress! Metin ser du inte problemet med att segrigera syrianerna och assyrierna mer än de redan är? Sluta försöka ändra på vår stad och ändra på dig ist, Ta seden dit du kommer!? Jag anpassar mig efter andras kulturer när jag är utomlands och om jag någonsin flyttar till Syrien skall jag inte försöka ändra på gatorna där till "Pål olssons gata" ! Varför är det ingen som stängen av denna "politiker" Inte ens hans egna ( Syrianerna och assyrierna ) Vill ha honom vid makten. Skönt att man faktiskt kan säga att alla inte är som han i den här stan, annars hade jag inte bott kvar!
Skrivet 15 mar 2010 10:17 Invandrare 1957 (Ej registrerad)
OJOJ man kan bara skratta. Vad blev det av min barndoms stad. Men det som j-vligt i det hela det är att jag har satsat mitt liv min hälsa på detta land som man troligen inte får ett dugg tillbaka av när man blir pensionär.
Skrivet 15 mar 2010 10:20 Lena (Ej registrerad)
Trodde jag skulle sätta kaffet i halsen när jag läste detta. Hade det varit 1-a April så hade jag fått mig ett gott skratt. Men nu får det faktiskt vara nog. Det är i Sverige vi bor i, även fast man har svårt att tro det......
Skrivet 15 mar 2010 10:26 Anders (Ej registrerad)
Om de tänker byta namn på gator efter minoritetsgrupper kan de låta dagens gatunamn vara kvar. För det kommer inte dröja länge innan vanliga svenskar utgör den största minoritetsgruppen i Södertälje.
Skrivet 15 mar 2010 11:06 KAH (Ej registrerad)
"Mor Efraim Syriern är också känd som "den Helige Andes harpa", "Den syriska kyrkans helgon och sol", "Den störste poeten". Han undervisade vid Akademin i Edessa, där han var verksam som teologisk lärare i bibelvetenskap (Mfasqono) och började också framträda som hymndiktare. Mor Efraim uppvisade också betydande insikter i filosofi, astronomi och andra världsliga vetenskaper."
Vi har såvitt jag vet inga gator i vår sekulariserade stad Södertälje som är uppkallade efter någon av de kristna helgonen och därför tycker inte jag att vi ska ha några andra helgonnamn från några andra kyrkor heller.
Jag är trött på alla religionsivrare som pockar på att vilja manifestera sig utanför det privata hemmet och sina egna kyrkor.
Skrivet 15 mar 2010 11:22 Annie (Ej registrerad)
NEJ NEJ NEJ !!! Nu får det banne mej räcka med detta. Här ska det vara svenska gatunamn och inget annat.
Att man ens kan komma på en sån ide !
Skrivet 15 mar 2010 11:59 Vill ej ha religiösa namn! (Ej registrerad)
Vår identitet grundar sig knappast i ett namn på en gata utan är en kombination av en massa sociala faktorer (kön, klass, regionala skillnader etc) och processer (socialisation, arbete, utbildning). De som känner att deras identitet och nationalitet (svenskheten) är hotad i och med de många invandrare som bor i Södertälje måste söka förklara sin rädsla och alienation i förhållande till samhället på annat håll. Oftast bygger den här alienationen på andra faktorer än att det plöstligt flyttat in människor från andra delar av världen men det är naturligtvist enklare att peka ut de andra som boven för djupare och svårare sociala tillkortakommanden.
Att kunna se sig själv och sin folkgrupp med kritiska ögon behövs. Det totala beroende av kyrkan som vägledande institution i vardagen innebär krockar med det omkringliggande samhället och är anledningen till många problem. Det totala beroendet av kyrkan speglas i namnförslagen. Religiösa symboler är inte integrerande, tvärtom. De splittrar.
Skrivet 15 mar 2010 12:22 ja, jisses vad de kan hitta på! (Ej registrerad)
Mor Afrem, som är centralgestalt i syrisk-ortodoxa kyrkan, har väl knappast gjort något för stackars Södertälje. Snarare är det väl så att alla som "flytt" förfärligheterna i sina hemländer men har den syrisk-ortodoxa trosuppfattningen som gemensam nämnare samlats i Södertälje av släktnära & kära skäl. Att då använda "internationell huvudstad" och andra konstgjorda skäl som anledning att uppkalla platser och gator efter sin egen historia verkar snarare populistiskt, än adekvat. Om namnberedningen går på sådant här kan det bara innebära att de är sönderlobbade de också...precis som vår Riksdag.
Skrivet 15 mar 2010 12:23 Syrian (Ej registrerad)
Asså seriöst, vad är de för fel på de gatunamn som redan finns? :S
Herregud asså..
Skrivet 15 mar 2010 12:39 gusten (Ej registrerad)
Första april är först om drygt 2 veckor!!!
Skrivet 15 mar 2010 12:49 Dumheter är dumma men folkpartiet tar priset. (Ej registrerad)
Om en gata skall ha namn efter en person ska det väl ända vara efter någon som bott och verkat i Södertälje? Jakob Borgmästare, Björn Borg och Hasse Tellemar t ex. Ska vi gå utom landets gränser finns det ju en uppsjö av individer som skulle vara långt mer intressanta. JFK, Einstein, Elvis...
Nä det här verkar mest vara ett populistiskt utspel för att sno röster från Södertäljepartiet.
Varför inte Jesus korsning eller Muhammeds rondell?
Skrivet 15 mar 2010 12:55 /Kanonen/ (Ej registrerad)
Så här blir det när man ger några "lillfingret" först fick dom erkännandet som ingen levande varelse fattar varför man tjafsar om nästan 100 år efter .
Nu ska det döpas gator och förmodligen byggas monument i förlängningen också......säg bara Skärpning för f-n !!!!!!!!!
Vi bor i SVERIGE .
Skrivet 15 mar 2010 12:56 Linda (Ej registrerad)
Skall vi byta namn på Södertäljes gator bör det vara namn som ALLA södertäljebor har en förankring till eller kan referera till. Att lyfta fram ett helgon från en liten etnisk/religiös grupp riskerar bara fördjupa klyftorna mellan olika befolkningsgrupper! Om det nu är så att gatunamn behöver bytas, byt till namn som förenar istället för att skingra!
Skrivet 15 mar 2010 12:56 Linda (Ej registrerad)
Skall vi byta namn på Södertäljes gator bör det vara namn som ALLA södertäljebor har en förankring till eller kan referera till. Att lyfta fram ett helgon från en liten etnisk/religiös grupp riskerar bara fördjupa klyftorna mellan olika befolkningsgrupper! Om det nu är så att gatunamn behöver bytas, byt till namn som förenar istället för att skingra!
Skrivet 15 mar 2010 13:03 hanibal bcheri (Ej registrerad)
Det är jo löjligt att Metin Howsho med Folkpartiet
som inte rösta för seyfo erkänandet
vill ha och förslår att man ska ge ett gata ett syryoyo aramiskt namn
bordet inte FP har först röstat för alla vårn martyrer seyfo martyrer och offer
jag tycker att det räcker att syfo har erkänt av paralentet
Metin och Folk partiet ska verka för att det godkäna den ab regeringen som dom är med
och inget monoment i Sverige och absolut ingen i Södertälje
ska vi ha ett monoment så ska det vara i städer där det hände
ni höger folk ska sluta leka med vårt folk känslor ni ska inte tro att ni är smarta ni är egoistiska punkt slut
Skrivet 15 mar 2010 13:53 Fafhrd (Ej registrerad)
Mer patetiskt jävla land än Sverige får man ju leta efter! Säga vad man vill om jenkarna men de är i alla fall patrioter, här blir man rasist-förklarad om man har en svensk flagga på rock slaget!
Skrivet 15 mar 2010 14:14 arken (Ej registrerad)
Folkpartiet ska bojkottas i nästa val NOLL röster till FP
Skrivet 15 mar 2010 14:29 Trött Södertäljebo (Ej registrerad)
"Skrivet 15 mar 2010 10:26 Anders (Ej registrerad)
Om de tänker byta namn på gator efter minoritetsgrupper kan de låta dagens gatunamn vara kvar. För det kommer inte dröja länge innan vanliga svenskar utgör den största minoritetsgruppen i Södertälje."
Håller fullständigt med dig, vi gammelsvenskar är absolut snart en minoritet men inte med några som helst rättigheter utan bara skyldigheter mot andra grupper.
Med alla dessa "idiotiska" förslag som går ut på att fiska röster, ser jag fram emot nästa kommunalval, då har vi gammelsvenskar i alla fall möjlighet att säga ifrån till allt detta spektakel som sker i Södertälje.
Skrivet 15 mar 2010 14:39 Leekatten Tok (Ej registrerad)
Ursprungsbefolkningen tokarna som bebott Södertälje både geografiskt och mentalt får inte åsidosättas. Min uppfattning är att gatunamn, ska ska ha anknytning till Tokarna så de socialt och kulturellt känner sig hemma i Södertälje. Bäst om alla gator bytte namn till Tokgatan.
Skrivet 15 mar 2010 14:41 Anders (Ej registrerad)
Men Södertälje finns ju inte längre - det heter Slöddertälje...
Skrivet 15 mar 2010 14:51 Hip,Multi-kulti o Metrosexuell (Ej registrerad)
Låt de nuvarande namnen få vara kvar, som ett minne av gångna tider.Det borde vara det minsta man kan begära av FP och nysvenskar, som tack för gott utfört grund-arbete med samhällsbyggandet. Som nu kan vidarutvecklas i den "globala" och mångkulturella andan.
Skrivet 15 mar 2010 15:03 Peter (Ej registrerad)
Vad har hänt med dig Siljebrand? har du ingen koll på vad ni gör?
Nu är det nog med röstfiske bland syrianer, hjälp till att integrera dem i stället för att bada i Maren och byt gatunamn till ett helgon som aldrig gjort något för Södertälje, GE ER NU, JAG HAR RÖSTAT PÅ ER TIDIGARE OCH KOMMER AKDRIG MER ATT RÖSTA PÅ ER IGEN, SKÄMS PÅ ER...
Skrivet 15 mar 2010 15:39 Suck! (Ej registrerad)
Hahahahaha! Först ett erkännande, sen ett monument, nu Mor Aframs gata..
Man kanske skulle lägga in en motion på stadsnamnbyte också. Eller varför inte göra om Södertälje kommun till en egen stat? Vad blir härnäst?
..............Ja, jag säger då det..............Hahahahaha!
Skrivet 15 mar 2010 15:43 GMP (Ej registrerad)
Skrivet 15 mar 2010 12:49 Dumheter är dumma men folkpartiet tar priset. (Ej registrerad)
Om en gata skall ha namn efter en person ska det väl ända vara efter någon som bott och verkat i Södertälje? Jakob Borgmästare, Björn Borg och Hasse Tellemar t ex. Ska vi gå utom landets gränser finns det ju en uppsjö av individer som skulle vara långt mer intressanta. JFK, Einstein, Elvis...
Nä det här verkar mest vara ett populistiskt utspel för att sno röster från Södertäljepartiet.
Varför inte Jesus korsning eller Muhammeds rondell?
Du har så rätt, TACK FÖR ETT GOTT SKRATT.
Skrivet 15 mar 2010 15:46 karl nilsson (Ej registrerad)
Det som föreslås är förfäligt. Det gäller nu att rädda vad som räddas kan.
Sverige Demokraterna är sista hoppet inför framtiden.
Rösta rätt i september.
Skrivet 15 mar 2010 15:46 S:ta Ragnhild (Ej registrerad)
Nu får det vara nog! Jag tror att gränsen är nådd för vilka idiotiska förslag som kommer fram i denna stad. Har våra politiker inte tillräckligt att göra? Det verkar som om dom ska överträffa varandra och hitta på det ena tokigare förslaget efter det andra. Sätt fart och kom med lite konstruktiva idéer som vi vanliga invånare kan ta del av. Se till att Södertäljes gatu- och platsnamn behålls. Vi har ju en historia som inte går av för hackor. Rädda stan innan den sjunker! Jag älskar Södertälje och dess omgivningar. Min släkt fick privilegier här år 1740.
Skrivet 15 mar 2010 16:06 Dandi 43 (Ej registrerad)
Nä nu har väl FP sketit i de blå skåpet, nu blir det SD i höst vi svenskar måste räddas och bevara det vi kan.
Skrivet 15 mar 2010 16:16 Less (Ej registrerad)
Nä fy fan, vart är Sverige på väg?
Jag tar mitt pick och pack och flyttar härifrån, så kan jag titta på från långbortistan när skeppet sjunker...men innan det röstar jag på SD :)
Skrivet 15 mar 2010 16:26 Miamo (Ej registrerad)
Nej nu får det väl vara nog. Jag är inte rasist men nånstans går gränsen. Södertälje ligger i Sverige. Varför måste vi svenskar anpassa oss efter alla invandrare som kommer hit? Behåll våra nuvarande svenska gatunamn. Folk får faktiskt ta seden dit dom kommer!
Skrivet 15 mar 2010 16:34 Niklas (Ej registrerad)
Ingenting annat än en fruktansvärt skrämmande utveckling som redan förlupit aldelles för långt redan =(. Vad håller ni på med politiker??!!
Skrivet 15 mar 2010 16:44 jodi (Ej registrerad)
Nu får det vara nog. Bor jag fortfarandes i Södertälje, Sverige eller någon bergsby i annat land. Är det sen någon som undrar varför poltikerföraktet eskalerar och SD vinner mark. Nä Sveriges färger är väl ännu Blått och Gult.
Skrivet 15 mar 2010 16:44 Margareta (Ej registrerad)
Om det nu ABSOLUT måste ändras så får dom väl börja med att ändra gatunamnen i Hovsjö, Ronna och Geneta.
Då slipper iaf jag att se det...
Skrivet 15 mar 2010 16:45 Björn (Ej registrerad)
Det gäller att fiska röster och få sitta vid maktens köttgrytor.
Inget pris är högt nog för det, och att sälja ut landet betyder inget.
Största svikarna är väljarna som har röstat på dessa makthungriga individer, lockade av olika valfläsk.
Skrivet 15 mar 2010 16:46 Bengrot (Ej registrerad)
Ett utomordentligt uselt förslag. Jag förstår inte varför det är så många invandrare som hela tiden propsar på att göra om Sverige till någon sorts oidentifierbar smältdegel. Kan vi inte få ha vår särart ifred någonstans?
Skrivet 15 mar 2010 16:50 TT (Ej registrerad)
Till slut ska vi byta namn på hela stan.
Nej, FP kom någon gång med vettiga förslag.
Skrivet 15 mar 2010 16:50 Realisten (Ej registrerad)
Jag har sagt det förr och jag säger det igen. Man får leta mycket, mycket länge innan man hittar någon som är dummare äe en politiker.
Skrivet 15 mar 2010 17:05 Idiotiskt förslag (Ej registrerad)
Jag trodde att tidningar bara skämtade på första april, för det kan väl ändå inte vara sant att några är så pantade i roten att dom tror att dom ska få folks röster till något så dumt. Flyttade från stan för åtta månader sen men mitt hjärta kommer alltid (hoppas jag men man börjar ju tvivla) för Södertälje.
Skrivet 15 mar 2010 17:09 sne (Ej registrerad)
kekkonen gatan kanske
Skrivet 15 mar 2010 17:25 Lt Holm (Ej registrerad)
Om man söker på IN finner man mycket bra info om Södertälje , med start, stenåldern 4000 före Kristus. Från det datumet fram till i dag tycker jag det finns många namn som går före dom av FP föreslagna.
Att rida på en framgång har många gånger slagit fel.
Så även denna gång. Förslag som FP lämnar, väcker bara folks vrede.
Skrivet 15 mar 2010 17:41 Alibaba (Ej registrerad)
Eftersom S-tälje är en internationell stad där det bor många olika etniska grupper borde även staden byta namn till något mer gångbart, det är ju faktiskt bara några få infödda kvar som kan uttala Södertälje med ö. LT kan säkert utlysa en tävling för att få fram ett namn som kan passa alla invandrare oavsett religionstillhörighet. Eftersom det finns många gator i staden så borde de räcka till så att alla religiösa grupperingar kan få sina egna gator att döpa om. Då det inom en snar framtid inte kommer att finnas så många innevånare kvar i staden som tillhör den svenska kyrkan borde väl Sta: Ragnhild på något sätt tillvaratas och kanske göras om till det efterlängtade monumentet. Jag hoppas innerligt att den rödgröna majoriteten tar till sig något eller några av ovanstående förslag, det skulle garantera ett forsatt styre. Södertäljes framtid är ljus.
Skrivet 15 mar 2010 17:44 Martin (Ej registrerad)
Som jag förstår det är denna folkpartist även han syrian/assyrier?
En riktig ockupationsmakt med andra ord? Ändra vårt land vill han!
Skrivet 15 mar 2010 17:45 Samir (Ej registrerad)
Jag är själv invandrare.
Men det var det dummaste jag har nånsin hört!
Skrivet 15 mar 2010 17:47 Peppe (Ej registrerad)
Är det nåt den här staden redan har så är det väl en internationell gatubild??
K-märkt gatunamnen istället.
Skrivet 15 mar 2010 17:58 premerant (Ej registrerad)
Jag och många med mig kommer inte att rösta på ngt av de etablerade partierna i det här valet. Absolut inte FP efter idiotförslaget om syrianska gatunamn i Sverige! Det blir det parti som LT vägrar låta komma till tals i tidningen som får våra röster. I en demokrati borde alla få komma till tals Man hoppas ju att LT står för yttrandefrihet och inte censur. Men tyvärr så tror jag inte det.
Skrivet 15 mar 2010 18:00 hanibal bcheri (Ej registrerad)
Hej
jag tycker att det är bara okuniga som argumentera här mest på grund av sitt o kunskap
Sankt Afram är inte svenskt
men Sankt Göran är tyvär inte ett svenskt heller
här bevisar vanliga medborgaren sitt värsta okuninghet
sitt land gato namn och torgens namn
jag kan säga att sankt Göran är syrian ortodox lika mycket Sankt Afram
men jag är emot att vi ska att använda denna metod som FP presnterar sitt förslag på röst fiske
http://sv.m.wikipedia.org/wiki/Sankt_Göran?wasRedirected=true
Skrivet 15 mar 2010 18:01 Kalle Kanin (Ej registrerad)
Jag vet vi alla uppkallar namn godtyckligt.o skapar våra egna adresser, precis som en mail adress på datan! Så tex om du tycker att det ska heta Mor Andersons 92 väg men jag tycker att det ska Far Hobbit boulevard....12.........vi är ju multi-adressala!
Huvudsaken är väl bara vi alla hittar hem!
Ypperligt förslag av en kanin som bara vill ha morot till sin håla!
Undrar om jag skulle föreslå Gunilla B,,,,,,en morots juice?
Skrivet 15 mar 2010 18:05 POPIS (Ej registrerad)
Skrivet 15 mar 2010 16:50 Realisten (Ej registrerad)
Jag har sagt det förr och jag säger det igen. Man får leta mycket, mycket länge innan man hittar någon som är dummare äe en politiker.
Jo det förstås, men sen i slutfasen har man ju dom som röstar, rätt eller fel ?
POPIS
Skrivet 15 mar 2010 18:18 Magnus (Ej registrerad)
Byt namn på stan när ni ändå håller på.
Kan det bli nåt annat än Nya Midyat!
Lilla går inte för Nya Midyat har fler assyrier/syrianer än originalet.
Källa Wikipedia.
"I staden Södertälje återfinns den största koncentrationen i hela världen av assyrier/syrianer från Midyat."
Skrivet 15 mar 2010 18:31 J B Doe (Ej registrerad)
Skulle detta förslag trots allt gå igenom, gäller passivt motstånd. Dvs vi måste alla vägra i alla sammanhang att använda de nya namnen.
Skrivet 15 mar 2010 18:43 Stefan K (Ej registrerad)
Södertälje är en svensk stad, alltså svenska gatunamn. Svårare är det inte.
Fast tanken är slående. Tänk att åka ner till Bagdad eller Kabul och få promenera på August Strindbergs gata eller Karl XII:s allé. I Irak och Afghanistan är väl svenskarna en minoritetsgrupp.
Skrivet 15 mar 2010 18:51 arg på riktigt (Ej registrerad)
det är INTE ett minioritetsfolk! detta folk tar upp allt som vi "urinvånare" har byggt upp! Vad ska vi ha för historia att berätta! när Sverige föll för ETT folk hade inte stake nog att säga ifrån, som dom andra länder som detta folk har försökt att ta över!
Sluta upp nu! Nu e jag riktigt förbannad!
Fattar ni inte att detta tar över Sverige för mycket! Ska vi inte byta namn på landet med????????????????? NEJ NEJ NEJ NEJ och åter NEJ!!!!!
Skrivet 15 mar 2010 18:53 Jussi (Nationaldemokraterna)
Nä, svenska namn i Svenska städer.
Det borde inte behöva nämnas ens, tycker jag.
Vad gäller SD, så är det väl tveksamt om de kommer att ens besitta sina stolar i kommunfullmäktige, tyvärr.
ND är med aktivt och påverkar i Södertäljes kommunfullmäktige.
Det finns att se på kommunens hemsida.
Skrivet 15 mar 2010 18:54 zeke (Ej registrerad)
FP ni har precis förlorat en röst,grattis sverige demokraterna ni har vunnit en.
Skrivet 15 mar 2010 19:05 DJ (Ej registrerad)
Om vi ändå skall döpa om gator så kan vi väl döpa ett par gator till:
Slobodan Milosevic eller Idi Amin eller Adolf Hitler eller vad som passar det egna intresset för tillfället.Hur j.....la blåst får man vara???Detta är SVERIGE vi lever i!!!!!!!!Lägg av!!! Ta kulturen som den är i detta land!!!!!!
Skrivet 15 mar 2010 19:08 slöddertäljebo (Ej registrerad)
Förslag till namn: Försöjningsstödgatan, introduktionsgatan och fritidslokalgatan.
Skrivet 15 mar 2010 19:25 Cantona (Ej registrerad)
Fantastiskt att man får betalt för att sitta och flumma hela dagarna.
För dom pruducerar ingenting, den ena stolligheten efter den andra.
Andra människor ( vanligt folk ) måste prestera, för att kunna försörja sig.
Skrivet 15 mar 2010 19:25 Nimrod (Ej registrerad)
Ni kan väl åtminstone vänta tills ni är i majoritet. Ge oss lite tid så vi hinner flytta härifrån 3-4 år sen är det er stad, gör vad ni vill med den...
Skrivet 15 mar 2010 19:47 Ut och fiska (Ej registrerad)
Det här är bara början på ett hysteriskt röstfiskeri, vi kommer att få ställas inför det ena halsbrytande förslaget värre än det andra innan valet är slut.
Till de som styr i staden vill jag säga, det spelar ingen roll vad ni hittar på, vi har redan bestämt oss. Nu har alla Södertäljebor fått nog. Dags att byta sida - och färg. Vi orkar inte längre.
Skrivet 15 mar 2010 20:19 ge (Ej registrerad)
Där fick sd ytterligare några tusen röster
Skrivet 15 mar 2010 20:34 AA (Ej registrerad)
Någon måste verkligen ha en skruv lös..Jag kommer o vägra bo kvar i stan om vi nu ska få en massa konstiga namn på våra gator..som inte kommer o gå o uttala..Vi bor ju för fasiken i SVERIGE..Inte ska vi väl bli en ny STAD..eller ett LAND...Vi är SÖDERTÄLJE..och inte någon Internationell HUVUDSTAD till Sverige...Nu måste någon stoppa detta!!!Annars flyttar jag..o säker många flera...
Skrivet 15 mar 2010 20:41 En svensk man (Ej registrerad)
Det är så man skäms. Har vi inte redan med invånarna i Södertälje visat vårt internationella perspektiv? Nu får det vara nog. Det kommer ju sluta med Svensken som minoritet i sitt eget land. Inte fan kallar dom en gata i någat annat land för mor Annas gata bara för att det bor ett gäng Svenskar där. Pinsamt!
Skrivet 15 mar 2010 21:00 KBJ (Ej registrerad)
Ibland undrar man hur det står till med dom förtroendevalda i Södertälje gällande vissa frågor där man inte riktigt tänkt till på hur åsikter, tankar & förslag uppfattas av dom som valt dom. Tokstan är tyvärr ett begrepp som många ggr bekräftas. Här ännu ett som ligger i dess linje. Undrar hur väl förankrat det här är i Folkpartiet & dess valstrateger? Med all respekt för minoriteter så är det här väldigt fel. Det är ju ytterst svårt att få till gatnamn efter ex Frälsningssoldaten och den mkt stora Södertälje profilen Christna Sandberg, och vem minns inte såpan gällande gata efter Björn Borg. Dom gatnamn som finns i Södertälje ska givetvis finnas kvar, och nya ska endast döpas efter svenska namn och dess historia. Vill man att stan ska uppfattas som internationell så finns det betydligt viktigare saker att ta till än gatnamn. Detta förslag ökar istället avståndet mellan olika kulturer. FP + övriga politiker, tänk till och ta tillbaka förslaget.
Skrivet 15 mar 2010 21:00 H,S (Ej registrerad)
Jag fattar inte hur alla blandar in hela folkgruppen bara för att en av folkgruppen har lagt förslaget .Det är hans egen förslag eller partiet
Skrivet 15 mar 2010 21:09 Lena-68 (Ej registrerad)
Inom en snar framtid kommer min barndomsstad vara ett minne blott. Jag hatar vad denna stad har kommit att bli. Jag får ångest varje dag jag kommer hem från mitt jobb i Bromma.. Det e rätt, staden heter Slöddertälje och inget annat. Jag skäms över denna sk internationella stad.. Jag vet vad jag kommer rösta på innan jag flyttar från den förfallna stad jag en gång trivdes i..
Skrivet 15 mar 2010 21:16 Raggarn (Ej registrerad)
hej. vi är en utdöende ras som önskar sätta en stämpel på denna vackra stad innan den rasar ihop helt. det är så att vi är Raggare och vi har gjort en hel del för denna stad igenom åren (någon som minns 70-talet?). tänkte mig tex: Presley stationen (efter elvis som är död) Eddie Meduzas torg (han är ju åxå död) Buddy hollygatan( han är åxå död) Cashgatan ( Johnny Cash) dessa personer har fått mitt liv att se bättre ut på många sätt. Dessa Ikoner har förändrat en hel värld bara igenom sin musik. kan rada upp en massa bra gatunamn. men jag tippar nog fan på att inte en käft bryr sig. jag kommer personligen ha en veckohobby som går ut på att stjäla dessa gatunamn som eventuellt kommer sättas upp. DET HÄR ÄR FAN FÖRNEDRING ERA SOPOR!!!!
Skrivet 15 mar 2010 21:19 Anders (Ej registrerad)
Jag tycker så här: om någon skall få något skall denne ha gjort något bra (i detta fallet för Södertälje). Om nu någon gata/torg skall namnges åt någon person el dylikt så skall det också påvisas att denna har gjort något bra för Södertälje. Man skall inte uppkalla saker bara för sakens skull.
Så ta ut personer som gjort något som i princip alla Södertäljebor kan känna sig stolta över och döp gatan/torget efter dem.
Äras den som bör äras... oavsett härkomst
Skrivet 15 mar 2010 21:30 Nalle (Ej registrerad)
Ett litet steg i taget, så kan man vänja sig vid det mesta. Vänta tills ni får se vad som finns vid slutet av den inslagna vägen. Men då har ni nog hunnit vänja er vid det också. Er vägvisare är mycket listig. Leder er bort, söver er stilla, tills ni är borta för alltid.
Kanske skulle man flytta till Danmark. Fort, innan de stänger gränsen mot Sverige.
Skrivet 15 mar 2010 22:04 Johan (Ej registrerad)
Snälla, låt Sverige vara Sverige.
Skrivet 15 mar 2010 22:35 gitjan (Ej registrerad)
Upp till kamp alla ni som vill bo i ett svenskt sverige oavsett bakgrund. Förslaget om gatunamn är inte bra för någon. skapar bara motsättningar.
Kolla in hur Canada har det med invandrarpolitiken. Något att ta efter.
Skrivet 15 mar 2010 22:42 Aram (Ej registrerad)
Herregud vilket dåligt förslag? Ska vi inte börja använda arabiska bokstäver på trafikskyltarna också "för integrationen"? Lägg ner detta om ni vill få tillbaka trovärdigheten.
Skrivet 16 mar 2010 00:51 Sara (Ej registrerad)
NEEEJ, fan vi bor i sverige, kan vi inte försöka behålla de lilla svenska som faktiskt finns kvar i södertälje! skulle bli jävligt förrvirrade förresten, var de mest onödiga jag hört på länge! Folkpartiet fjäskar ju förfan bara, så jävla genomskinligt.. usch
Skrivet 16 mar 2010 03:46 Täljebo (Ej registrerad)
Vilket liv det blev för att man vill ändra ett par gatunamn.
Vi snackar saker som för normalbegåvade är allmänt vedertagna.
Större patrioter än amerikanarna finns inte oavsett bakgrund och ursprung. I USA har man döpt områden efter etnicitet sen urminnens tid China Town, Little Italy, Little Havana etc.etc.
Det skadar knappast Södertälje om gator får utländska namn. Det kommer snarare göra att alla känner att de är en del av Södertälje och Sverige. Detta kommer att öka lojalitet och kärleken till staden och landet.
Att byta gatunamn så att det passar områdets befolkningen är normalt.
T.ex så bytte man finska namn till svenska namn förra året i Karleby Finland.
http://yle.fi/svenska/nyheter/sok.php?id=147770&sokvariant=arkivet&lookfor=Fyll i ett sökord här!&advanced=yes&starttid=&sluttid=&antal=10
Skrivet 16 mar 2010 08:59 Tryckfel (Ej registrerad)
Zeke skriver "FP ni har precis förlorat en röst ...".
En röst? Massor med röster vill jag påstå. Kanske lika bra att folkpartiet halverar sin beställning av valsedlar hos tryckeriet redan nu.
Nu får det vara slut med dumheterna. Lägg ner alla försök till amatörmässigt röstfiske och håll klaffen fram till valdagen, så kanske partiet skonas från total förintelse.
Skrivet 16 mar 2010 09:38 Mufflarn (Ej registrerad)
Sveriges - eller något ANNAT NYTT lands huvudstad??????????
Skrivet 16 mar 2010 09:45 Peppe (Ej registrerad)
Har Metin Hawsho något annat att komma med än att byta gatunamn?
Skrivet 16 mar 2010 09:54 Mufflarn (Ej registrerad)
Nu är det väl dags att ni politiker vaknar!! Trots att ni inte bor inne i något av Södertäljes ytterområden eller ens i stan så måste ni väl vara medvetna om att det börjat jäsa bland folk som faktiskt BOR här! Eller handlar det om rent röstfiske? Den tacksamma gruppen har ju blivit ganska stor med tiden. Att det beror på att andra flyttat från stan tycks inte besvära er - eller ni kanske inte ens är medvetna om situationen? Tyvärr har det blivit så att många som kan flyttar från stan - dom som inte har möjlighet pratar om det. Södertälje mår inte bra - snälla - stoppa inte huvudet i sanden! Hjälp den i stället!!!! Det finns ju försök - men bara prat och vimpelviftning på det sk politikertorget räcker inte!!
Skrivet 16 mar 2010 11:53 folkpartiet - det senaste skämtet i stan ? (Ej registrerad)
Metin och folkpartiet. Hur skulle det vara att lägga de populistiska förslagen åt sidan ett tag, och ägna sin tankeverksamhet åt de frågor som har oerhört stor betydelse för ALLA Södertäljes invånare, så här inför valet ?! I en alldeles för segregerad stad, kom gärna med förslag hur man löser den frustrerade känsla av otrygghet, och den ilska gentemot rådande politiker som inte har tagit problemen på allvar, som finns. Bry er inte om gatunamn, vart torghandeln egentligen skall ligga och kämpa inte för tvåspråkiga lärare i skolorna. Använd skallen till att lösa de stora problem vår stad dras med istället. Annars kan ni som liberaler lägga ner. Se till att Dilba D kan komma till stan och hålla föredrag om hedersvåld.
Skrivet 16 mar 2010 13:29 Tony (Ej registrerad)
jag sj är syrian/arame men detta är övergränsen detta är SVERIGE låt Sverige behålla sina gatunamn kan va glad om någon gata kallas för mor afrem( S:t Afrem) men inte fler, by the way. Tack Sverige för erkännandet av folkmordet :) eftersom jag inte ha ett hemland känner ja att sverige e mitt "hemland" om man säger så och känner minst lika mkt kärlek till sverige som övriga svenskar...
Skrivet 16 mar 2010 14:20 Trött Södertälje (Ej registrerad)
"Skrivet 16 mar 2010 03:46 Täljebo (Ej registrerad)
Vilket liv det blev för att man vill ändra ett par gatunamn.
Vi snackar saker som för normalbegåvade är allmänt vedertagna.
Större patrioter än amerikanarna finns inte oavsett bakgrund och ursprung. I USA har man döpt områden efter etnicitet sen urminnens tid China Town, Little Italy, Little Havana etc.etc."
Låt de döpa om Ronna, Geneta till vad de vill och då hålla sig till dessa områden, de skall absolut inte ändra på hela Södertälje och framför allt inte på vårt sätt att leva. Där kan de även sätta upp hur många monument som helst, bara vi slipper dem i övriga Södertälje.
Skrivet 16 mar 2010 15:27 toad (Ej registrerad)
nej men seriöst om det här går igenom kommer klyftan mellan svenskar och invandrare bli större o djupare. och ännu en gång kommer det bli så att svensken utpekas som tam o utan stake.inte nog att med vår regering redan visar att det inte finns nggn stake måste folket då bli drabbade,ännu en gång kommer det visa sig att folket inte har nggt att säga. o sam skrivits tidiagre gator kan döpas om till personer som har en förknippelse lr har gjort nggt för just södertälje och folket i stan...
Skrivet 16 mar 2010 16:09 André Le Blanc (Ej registrerad)
Det må vara ett bra gatunamn, på en annan kontinent. Här i Sverige ska vi ha svenska namn.
Skrivet 16 mar 2010 16:32 TT (Ej registrerad)
Oj, dessa flummiga politiker. De verkar inte ha alla hästar hemma.
Skrivet 16 mar 2010 16:50 Stefan (Ej registrerad)
Behåll de gatunamn vi har så är problemet löst. I Södertälje är det svenskar som är i minoritet medan majoriteten är syrianer.
Skrivet 16 mar 2010 17:29 Maggan (Ej registrerad)
Hu långt ska det gå? Trodde att man tog seden dit man kom. Man lär sig svenska och allt det innebär. Så är det väl om jag flyttar till ett annat land? Jag är finne, född i o för sig i Sverige, men jag accepterar det som är Sverige. Jag tycker att Sverige ska sluta "fjanta" runt nu och verka för det som ÄR Sverige. Fira allt som är Sverige o......ja allt!
Skrivet 16 mar 2010 18:30 gabbe (Ej registrerad)
Det finns svenska namn på gator i USA, tots att svenskarna är minoritet där, likaså holländska. Detta tyder på att mångfalden accepteras i USA. Vad jag förstår så är Sverige ute efter amerikanska modeller på allt i princip. Om det skulle verkställas, så visar det den svenska samhällets accepterar dessa minoriteter som haft stor betydelse för kommunen.
Skrivet 16 mar 2010 19:25 Jenny (Ej registrerad)
Vad är det frågan om? Vad är det som händer? Vart är Sverige påväg och framförallt vart är Södertälje påväg? Jag bor och är uppväxt här och det är hemskt att känna att jag snart är främmande i min egen stad. Det senaste åren är katastrof och ändå görs det ingentin åt det. Till råga på allt som hänt sista tiden så vill nån j*el ändra våra gatunamn... Jag bara gapar av förvåning. Jag blir så fruktansvärt arg och ledsen. Ledsen över att min stad håller på o gå förlorad. Min son kommer känna sig som en i NVANDRARE i denna stad om han skulle få fortsätta växa upp här. Jag börjar känna mig som en Invandrare i min egen stad. Jag gör ett sista försök och ska rösta på NATIONALDEMOKRATERNA i kommun val och SVERIGE DEMOKRATERNA I riksdagsval. Jag undrar bara varför det är så många politiker som blundar för detta som sker i vackra Södertälje, Vill de att alla Svenskar ska flytta så detta kan vara Syrianer, Assyrers stad.???????????? NU FÅR DET FAN VARA NOG! GÖR NÅGOT!!!!!
Skrivet 16 mar 2010 20:29 En stolt syrian (Ej registrerad)
Gör inte det för guds skull! Byt inte namn.
Skrivet 16 mar 2010 21:48 Ken (Ej registrerad)
Med Friggebo och Westerberg för att nämna några landsförrädare som utmärkt sig i FP:s historieböcker så kan man inte ens höja på ögonbrynen. Hoppas de ställs till svars för sina brott en vacker dag, detta stolpskott spär bara på det oerhörda politikerförakt jag och många med mig känner.
Skrivet 16 mar 2010 22:15 KAH (Ej registrerad)
Man blir ju glad när man läser att det finns folk med syriansk bakgrund som också fattar att detta var en ypperligt DÅLIG idé av Folkpartiet. Jag undrar vad FP överhuvudtaget vill uppnå med ett sånt här utspel? Driva folk rakt in i famnen på nationaldemokraterna? Snälla FP, TÄNK lite innan ni agerar och väcker förslag nästa gång. Marken i stan är dessvärre numera minerad mark och ni gör det inte lätttare att kryssa mellan minorna och få till stånd en förståelse mellan folkgrupperna istället för att öka klyftorna. FP borde helt enkelt skämmas som inte har tänkt djupare och mer ansvarsfullt den här gången.
Skrivet 16 mar 2010 22:28 Maggan (Ej registrerad)
Politikerna bör tänka om! Det är debatter som dessa som eldar på allt som handlar om utlänningspolitiken! Sverige ska vara Sverige MEN om man ska ta emot flyktingar måste man kunna ge dem en värdig vardag! Skola, jobb, praktik et c. Men samtida, när det är tuffa tider får man inte glömma "de egna"! Vi har skolplikt och ALLA oavsett ska delta i alla ämnen. Vi ska kunna ha skolavslutningar i kyrkan som förr, vi ska kunna sjunga nationalsången, vi ska kunna flagga värdigt med den svenska flaggan oavsett vad det är. Sveriges styrande gör allt för att Sverige inte ska vara svenskt. Jo, det är bra med mångfald men som jag skrev tidigare, tar man seden dit man kommer.
Skrivet 17 mar 2010 04:55 Täljebo (Ej registrerad)
gabbe (Ej registrerad) skrev: Det finns svenska namn på gator i USA, tots att svenskarna är minoritet där, likaså holländska. Detta tyder på att mångfalden accepteras i USA. Vad jag förstår så är Sverige ute efter amerikanska modeller på allt i princip. Om det skulle verkställas, så visar det den svenska samhällets accepterar dessa minoriteter som haft stor betydelse för kommunen.
Jeep, Gabbe har fattat vad det hela går ut på.
Mer acceptans skulle minska friktionen mellan invandrare och svenskar. Svenskar får en större förståelse för omvärlden och hur den fungerar och hur andra människor tänker.
Skrivet 17 mar 2010 05:20 Täljebo (Ej registrerad)
Jenny (Ej registrerad) skrev: Vad är det frågan om? Vad är det som händer? Vart är Sverige påväg och framförallt vart är Södertälje påväg? Jag bor och är uppväxt här och det är hemskt att känna att jag snart är främmande i min egen stad. Det senaste åren är katastrof och ändå görs det ingentin åt det. Till råga på allt som hänt sista tiden så vill nån j*el ändra våra gatunamn... Jag bara gapar av förvåning. Jag blir så fruktansvärt arg och ledsen. Ledsen över att min stad håller på o gå förlorad. Min son kommer känna sig som en i NVANDRARE i denna stad om han skulle få fortsätta växa upp här. Jag börjar känna mig som en Invandrare i min egen stad. Jag gör ett sista försök och ska rösta på NATIONALDEMOKRATERNA i kommun val och SVERIGE DEMOKRATERNA I riksdagsval. Jag undrar bara varför det är så många politiker som blundar för detta som sker i vackra Södertälje, Vill de att alla Svenskar ska flytta så detta kan vara Syrianer, Assyrers stad.???????????? NU FÅR DET FAN VARA NOG! GÖR NÅGOT!!!!!
Herregud ska man ändra på gatunamnet där jag växte upp, vilken katastrof. Hade mänskliga samhällen gått ut på att låta folk förverkliga sig själva så hade vi levt kvar på stenåldern.
Att vi vill att svenskar ska flytta från Södertälje är ren trams.
Vi är en del av staden Södertälje och att byta en del gatunamn kan skapa mer förståelse och acceptans mellan invandrare och svenskar.
Skrivet 17 mar 2010 05:41 Täljebo (Ej registrerad)
folkpartiet - det senaste skämtet i stan ? (Ej registrerad) skrev: Metin och folkpartiet. Hur skulle det vara att lägga de populistiska förslagen åt sidan ett tag, och ägna sin tankeverksamhet åt de frågor som har oerhört stor betydelse för ALLA Södertäljes invånare, så här inför valet ?! I en alldeles för segregerad stad, kom gärna med förslag hur man löser den frustrerade känsla av otrygghet, och den ilska gentemot rådande politiker som inte har tagit problemen på allvar, som finns. Bry er inte om gatunamn, vart torghandeln egentligen skall ligga och kämpa inte för tvåspråkiga lärare i skolorna. Använd skallen till att lösa de stora problem vår stad dras med istället. Annars kan ni som liberaler lägga ner. Se till att Dilba D kan komma till stan och hålla föredrag om hedersvåld.
Är det ett verkligen ett så stort problem om det bor assyrier/syrianer i ett område och svenskar i ett annat?
Segregationen är ett problemet när vi ser det som bara ett problem.
Karriäristiska kurden Dilsa Demirbag-sten vill slå i oss att hedersvåld är en del av assyrisk/syriansk kulturen. Dilsa Demirbag-sten är en bra skribent , men när det gäller hedersvåld bland assyrier/syrianer så är hon ute och cyklar.
Skrivet 17 mar 2010 08:11 M (Ej registrerad)
Södertälje ses inte som en internationell stad. Resten av Sverige ser den som ett förlorat fult getto som är otänkbart att flytta till.
Skrivet 17 mar 2010 09:56 förståelse och acceptans ökar med nya gatunamn ?!?! (Ej registrerad)
Till sign Täljebo: är du så enfaldig så att du tror att acceptansen och förståelsen mellan invandrare och etniska svenskar ÖKAR för att vi byter gatunamn ?!! "Svenskar får en större förståelse för omvärlden och hur den fungerar och hur andra människor tänker." Tror du att Södertälje i helhet bebos av inskränkta idioter som aldrig reser, aldrig ser omvärlden eller umgås globalt/internationellt ?!!
Skrivet 18 mar 2010 09:54 Bo (Ej registrerad)
Jag pratade om detta med en syriansk man jag umgås med och han tycker att detta är en otroligt dålig ide. Varje gång nåt som detta kommer upp så brukar han bara skaka på huvudet. För honom skulle Sverige stå upp mer för det svenska. Han har säkert rätt.
Skrivet 18 mar 2010 22:20 alert (Ej registrerad)
En ovanligt korkad idé som jag tror och hoppas aldrig blir mer än just en idé !
Skrivet 19 mar 2010 01:23 Lago (Ej registrerad)
Vilken idioti! Inte första gången FP-fjanten propagerar för detta heller. Mor-Arfem låter ju verkligen internationellt också. Kommer nog att generera en massa sköna skattekronor genom alla turister som kommer att strömma till internationella Södertälje. Varför inte döpa om hela staden till World City? Vi kan även döpa om Sverige till Universum. Tror det skulle göra mycket för att öka känslan av trygghet här i landet.
Skrivet 20 mar 2010 00:18 Sven (Ej registrerad)
Har inget emot att folk från minoritetsgrupper får en gata, men då borde den personen ha haft något med Södertälje att göra. Något annat är ologiskt och ger bara smygrasister i SD luft under vingarna.
Mest korkade utav alla är ju dock de som tycker att man kan ha de gatunamnen i Hovsjö och Ronna. Jag önskar man kunde tvångsförlytta sådana trångsynta personer till just Ronna och Hovsjö, låta dem bo där i några år så de får lite smartare insikter.
Skrivet 4 maj 2010 13:50 Sven Johansson (Ej registrerad)
SKRÄMMANDE - SOM EN OND DRÖM SOM MAN INTE KAN VAKNA UR!
Att byta ut namn på gator och platser till främmande språk är något som regel endast sker under ockupation och utan folkets stöd.
Främmande och utländska namn på våra gator är ett sätt att manifestera att detta inte längre är Sverige eller svenskarnas land.
Till er som försöker med argument som att "det finns minsann svenska namn i Minnesota": Där byggde svenskar och andra med egna händer upp sin nya tillvaro i ett från början obebyggt områden - utan bidrag, hemspråksundervisning, instegsjobb och annat segregationsbefrämjande.
Skrivet 20 aug 2010 18:16 T (Ej registrerad)
Minoritetsgrupp i Södertälje, de måste ju va oss svenskar han menar då ;) hehe !?