Södertälje brinner Tre livsmedelsbutiker har totalförstörts av anlagda bränder
Det var strax efter midnatt som det första larmet kom. På Willys i Södertälje hade en brand startat och när brandkåren var på plats var butiken övertänd men de cirka 50 brandmännen som bekämpade lågorna lyckades begränsa elden från att sprida sig till andra lokaler i byggnaden. Willysbutiken har dock totalförstörts.
Kort därpå kom ett larm om brand på Ica Supermarket, bara några hundra meter från Willysbranden. Även där totalförstördes butiken.
Strax före klockan fyra var det dags för nästa larm. Vittnen hade upptäckt att det brann på Tempo i Saltskog. När brandkåren kom fram var branden fullt utvecklad och fyra stationer sattes in för att bekämpa elden.
Tidigt på morgonen var branden släckt men byggnaden har skadats svårt av branden.
Vid halv sju på morgonen upptäckte även personalen som kom till jobbet vid Willys i södra en brand. Brandkåren larmades dit men personalen hade redan lyckats släcka elden vid framkomst.
Allting tyder nu på att bränderna var anlagda.
– Det finns inga naturliga orsaker till bränderna, så mycket kan vi säga, men vi måste kunna komma in och kunna göra tekniska undersökningar, säger Kia Samrell, informationsansvarig på Södertäljepolisen.
Totalt har över hundra brandmän från Stockholms län, Uppsala län och från Södermanlands län bekämpat bränderna under natten. På Willys i Weda brann det fortfarande vid halv åtta på morgonen.
Sedan den första branden på Coop före jul har sju butiksbränder drabbat Södertälje. Ungefär samtidigt som bränderna började påträffades flygblad runt om i Södertälje med text som uppmanade till brandattentat mot butiker som säljer amerikanska varor med hänvisning till supermaktens intåg i Irak.
På lapparna fanns också en bild på hur man själv kan tillverka en tidsfördröjd brandbomb.






































Senaste kommentarerna:
Skrivet 26 feb 2009 12:10 Anti tälje som stad (Ej registrerad)
Är man förvånad. Alla vet ju att det är vilda västern i Södertälje. Som tur ät flyttade jag bort från denna hemska stad för 4 år sedan. Hoppas många tänker likadant.
Skrivet 26 feb 2009 12:12 Sören (Ej registrerad)
Pssst, berätta inte för någon, men jag har två amerikanska bilar..........jag måste ligga risigt till för jag vet att jag har en påse popcorn liggande i ena bilen oxo !?
Har starka funderingar på att på med i SverigeDemokraterna nu !
Skrivet 26 feb 2009 12:13 Enhörnabo (Ej registrerad)
Enhörna också!!!
Snabbt!!!
Skrivet 26 feb 2009 12:14 Geléhallon (Ej registrerad)
Man är ju inte direkt förvånad, Jag går mitt sista år i ronnaskolan nu och har sett en hel del och lärt mig att de flesta invandrare är faktiskt inte så bråkiga som man tror, man kan inte skylla på att all brottslighet i södertälje beror på att det finns mycket invandrare, men det går inte häller att säga att alla invandrare sköter sig, men det gör ju inte alla svenskar häller...
Tror inte att sånna här saker händer för att det är mycket invandrare i Södertälje, snarare för att vi har för lite poliser och dålig psykvård...
Antagligen är det ett gäng pyromaner som inte fick leka med elden när de var små...
Undrar var någonstans dom handlar sin mat egentligen...
Skrivet 26 feb 2009 12:16 FÖRBANNAD! (Ej registrerad)
Helt otroligt, ska allt detta kaos vara på grund utav supermarketens intåg i IRAK?? Då härjar ni i helt fel land, slå upp kartboken och kolla en gång till! Vi svenskar får handla och äta precis vad *** vi vill!! Åk hem till Irak och bränn ner era butiker, OM NI VÅGAR, istället så kanske ni får ro i själen!
Skrivet 26 feb 2009 12:17 E.S (Ej registrerad)
Men för helvete !!!
Börja rensa upp vad det e för folk som bor i stan !!!
Skrivet 26 feb 2009 12:17 Vanlig svensson (Ej registrerad)
Varför se ner på POLISEN det är väll ändå regeringen som sätter lagaran för polisen. Dom får inte göra något och allmänheten har rätt att anmäla polisen för det lilla minsta. Vem vill vara POLIS idag???? En hyllning till dom som är poliser!!!
Gå på regeringen istället och ge POLISEN mer rättigheter!!!!!
Skrivet 26 feb 2009 12:18 e (Ej registrerad)
Alla över en kant bara!
Skrivet 26 feb 2009 12:19 rokke (Ej registrerad)
haha jaa va säger man ännu ett skäl o unda om dom använder hjärnan alls ... att ta sitt krig till sverige för lite godsaker på hyllan som råkar vara från amerika d e katastrof ja menar att dom använder själva vapen från amerika d e ju helt ok d e inge fel i d hahahaha jaja o sannolikheten att dom sitter framför en dator e nog ganska stor hmm vart fan tror dom microsoft kommer ifrå libanon eller
Skrivet 26 feb 2009 12:19 Pensionär (Ej registrerad)
Demonstrera på Torget!!!!!
Jag föreslår att kommunen och handlarna arrangerar en stor demonstration så att Södertäljes invånare kan visa sin OERHÖRDA ilska.
Skrivet 26 feb 2009 12:19 Curt (Ej registrerad)
På vilket språk var flygbladen som har påträffats ? ? ?
Skrivet 26 feb 2009 12:20 chrille (Ej registrerad)
Kanske inte vore så dumt.
Det verkar vara lite mer handling och mindre prat där.
Brukar kolla på COPS på kvällarna och om det är någon som gör något sattyg där så har han/hon genast 5 polisbilar efter sig.
I sverige så KANSKE polisen har tid att rycka ut,
Det är inte deras fel, det finns helt enkelt inga resurser.
Skrivet 26 feb 2009 12:22 Fd täljebo (Ej registrerad)
Vad hjälper det att södertälje blir utan mataffärer när USA har trupper i IRAK. Är det Irakier som inte vågar åka hem som visar sitt missnöje med att demolera tokstan?
Skrivet 26 feb 2009 12:23 Patrik (Ej registrerad)
Vaknade klockan 5 imorse av att det luktade brandrök,
reser mig upp ur sängen och staplar ut och öppnar ytterdörren till trapphuset men ingen rök där,
går tillbaka och ut i köket och kollar ut genom fönstret, hela himlen lyser upp av lågornas sken
röken bara väller ut över Södertälje,
står där och funderar en stund över vafan de kan vara som brinner så intensivt, är det någon av dessa omogna skit ungar som tänt på en bil nu igen?
efter en såndär upptäckt kan inte jag somna om igen så jag knäpper på datorn och surfar ut på expressens hemsida,
till min stora förvåning så möts jag av en förstaside rubrik med texten "Flera mordbränder i Södertälje inatt"
Jo se på fan, Willys i weda helt övertänt och totalförstört, Ica supermarket i weda helt övertänt och totalförstört.
Tempo i saltskog utbrunnet och förstört,
jag blev helt chockad, vem kan göra nått sånt? måste ju vara totalt dumma i huvudet?
fan ska ja handla min cola nu da?! terrorister e va ni är!
Skrivet 26 feb 2009 12:26 Sofie (Ej registrerad)
Sätt ut nånstans att om man vet vilka det är och går till polisen så får man 10.000:- samma dag. Många, många ungdomar som skulle gå på den summan. "Varför ska vi betala det" säger väl södertälje då. Dra det från skatten ffs. Det gör ni så bra annars. + att det är fruktansvärt mycket dyrare att reparera efter en brand ändå, så varför hyckla?
Skrivet 26 feb 2009 12:27 sophia (Ej registrerad)
oh nej! vart ska ja nu köpa eldorado nudlar ?
Skrivet 26 feb 2009 12:29 Karl (Ej registrerad)
Sverigedemokraterna kommer få min röst efter det här, tack o hej
Skrivet 26 feb 2009 12:30 Sofie (Ej registrerad)
MEN SNÄLLA! Kolla upp gärningsmännen som utfört dom senaste 10 GROVA brotten i Södertälje! Sluta va så fruktansvärt blinda och vakna upp för sjutton.
Skrivet 26 feb 2009 12:30 KM (Ej registrerad)
Nu måste dessa vandaler gripas! Alla resurser måste tillsättas från polisen och kommunen. Låt dessa storköpshandlar få installera kameraövervakning inne i affären, utanför och vid parkeringen. Jag skiter i "integriteten" nu, det är inte acceptabelt att vissa människor ska förstöra i samhället på det här viset. Jag tycker synd om de som driver Willys. Affären hade nyligen renoverats och blivit jättefräsch. Så mycket arbete som lagts ned på detta. Redan efter de första bränderna borde man ha tillsatt en specialutredning - det är förmodligen samma personer inblandade. Det vore intressant att veta vad motivet är att bränna ner mataffärer. Tänk på all mat som gått upp i rök för 100-tusentals kronor. Skandalöst helt enkelt. Här är det någon som för skojs skulle bränner ned mat medans många inte ens kan äta sig mätta för dagen.
Skrivet 26 feb 2009 12:30 h (Ej registrerad)
Politikerna är bara indirekt skyldiga. Väljarna har det största ansvaret. Vi får det samhälle som vi förtjänar och har valt.
Skrivet 26 feb 2009 12:30 asdfefehg (Ej registrerad)
bra gjort Lago....
Skrivet 26 feb 2009 12:31 Björn (Ej registrerad)
Svar på din fråga vad Lago har med det att göra. Han har allt med det å göra han har varit enbart ute efter flera nya röster så att han kan sitta kvar i sin n uvarande position och inget annat.
Södertälje är en väldigt vacker stad men!! samtidigt så har vi dem sämsta politiker som styr...
Björn
Skrivet 26 feb 2009 12:32 Tempo kunden (Ej registrerad)
Jaha nu måste man ta bussen för att kunna handla småsaker, med tanken på att några idioter ville ha lite roligt!
En fråga var branden i hotellet i Eskilstuna något som skulle få alla brandmän,poliser och allt att dra dit medan idioterna här tände på? Asså,att det finns en koppling mellan hotellbranden och butiksbränderna här?
Och till några här som kommentera att folk som visste något skulle säga vilka det var, tror ni att anhöriga till ligisterna skulle säga ett skit?? Det skulle inte ens förvånna mig om idioterna själva sitter och kommenterar här,och låtsas som ingenting!
Blir så j*vla trött på det här!! Det är säkert några som har "den" snyggaste bilen, massor med pengar som håller på och bränner, för jag tror inte att de som inte har massor med pengar och bilar sulle bränna ner mataffärer, med tanke på att de vill nog äta.
En sak till utförsäljning för maten, lär det inte bli om ni inte vill ha aska till mat;)
Tack för mig
Skrivet 26 feb 2009 12:35 Gordon (Ej registrerad)
Du är nog inne på rätt spår. Men tyvärr är det nog det bästa som kan hända!
Politikerna är livrädda för att bli klassade som rasister. Därför vågar ingen ens nudda vid ämnet. Omvärlden rapporterar om de problem som Sverige går igenom. Men här i Sverige så tigs det i gammelmedia." Vilka problem, vi har inga problem i vårt land. Jo vi har ju problem med svenskar som tror att för mycket invandring skapar samhällsproblem". Vänsterns grepp om media är roten till att ingen vågar säga sanningen!
Tack Gode Gud att man bor norr om stan!!
Skrivet 26 feb 2009 12:37 Emigrant (Ej registrerad)
Svenska svenskar är så less på att se sin en gång fina stad i fördärv, därav så dras alla invandrare över en kam. Men det är inte kul att se den stad som en föräldrar en gån föddes i bara rasa samman och detta på grund av andra än oss själva. Har själv flytt från stan sen några år på grund av att det inte finns något kvar att bygga på, det finns tyvärr ingen framtid kvar för oss utan invandrarbakgrund. Och hur tror ni att det känns? Ni som klagar på alla som skriver rasistiska påhopp!!
Hoppas på att vår invandrarpolitik KRAFTIGT ändras men tyvärr är det redan försent, för vad göra med det som redan finns här??
Ni som själva flytt från era länder kanske förstår hur det känns när man måste lämna sin stad på grund av att det inte längre finns någon trygghet kvar??
Skrivet 26 feb 2009 12:38 Bengt (Ej registrerad)
Södertälje brinner och Anders Lago är handelsresande i hur en kommun skall skötas. Sveriges mest skuldsatta och problemfyllda kommun. Jo jag tackar.
Skrivet 26 feb 2009 12:40 Utflyttad (Ej registrerad)
Va ska man säga,,,ena dan är det mord, och nästa dag våldtäkt,misshandel m.m,,men det här!!! Man ska vara j-vligt tacksam att inga liv gick till himmlen här,,,det här är fan patetiskt!!! Att dem bränner butiker för att en vara kommer från USA!!! Skitsnack,,,,det här är ren IDIOTI,,,,från en eller flera idioter som gud inte skapade,,,,och sen skylla på polisen el brandmännen,,,,ge upp....utan dem så skulle stan redan varit borta,,,,tycker synd om er som bor kvar i stan,stackars era barn,,,
Men om ni vill göra något så är det på tiden för folket som bor och har tänkt och bo i kvar stan att samla er,,,STÅ UPP FÖR VARANDRA!!! Och visa att det här accepterar vi inte....Och till er som gjort det här säger jag bara FY FAN vilka kycklingar ni är!!!
Skrivet 26 feb 2009 12:44 Göran Trehult (Ej registrerad)
Grattis Södertälje!
Vågar nog inte påstå att detta gynnar någons sak mer än SD och div. främlingsfientliga partier. Känns som det är dags att agera riktigt kraftfullt mot dessa tendenser. Förhoppningsvis finns det kameror som noterat individerna och kan ge klarhet i vem som gjort detta.
Om inte detta slutar så asfaltera igen skiten och sätt punkt i historie-boken ....
Skrivet 26 feb 2009 12:46 Jag (Ej registrerad)
Vad ska brinna efter att alla matbutiker brunnit??
Skrivet 26 feb 2009 12:48 h (Ej registrerad)
Vänstern och islamisterna är idag allierade i sitt hat mot USA, judarna och västvärlden. Dom delar åsikten att ett samhälle inte ska vara byggt på demokrati. Detta är ett steg för att genom terror försöka försvaga demokratin. Naturligtvis så är detta kontraproduktivt för deras sak precis som det var för t ex Bader-Meinhof. Men det kommer nog att leda till en förändrad maktstruktur i vårt land. Södertälje kommer nog att bli ett av SD:s starkaste fästen. Kanske det redan är, bor som tur är inte där. Det ska bli intressant att se vilka bortförklaringar från politikerna som kommer denna gång. Trångboddhet kanske, eller är den förbrukad. Förmodligen så tystas det hela ner i media...vi får se vad Ohly säger - förmodligen ingenting. Får se om någon överhuvudtaget kommer att kommentera på annat sätt än det gamla vanliga. Mer pengar från skattebetalarna till dessa människor som det är så synd om.
Skrivet 26 feb 2009 12:49 Punk (Ej registrerad)
Helt rätt!
Räddningstjänst o.s.v arbetar alltid övertid helt gratis eller hur! Extra bevakning kostar ju inte samhället något heller!
Blir personalen uppsagda på grund av arbetsbrist i butikerna kommer det på sikt kosta samhället ännu mer!
Det här vore något för Janne Josefssson i Tv:s debatt att ta upp istället för dravlet med den stackars undersköterskan Peter Magnusson som tycker att han har hamnat i en rasistisk värld och än mer rasistisk arbetsplats.
Skrivet 26 feb 2009 12:49 ST (Ej registrerad)
Varifrån kommer själva idén om att det är endast Amerikanska varor som eldas ner?
Det kan inte alls vara så att de tänder på chipsen för det är den del i affären som brinner bäst och när det väl är övertänt så är det svårt att få bukt på.
Syftet med eldningen måste ändå vara att bränna ner hela butikerna.
Och varför då kan man undra.
Vilka affärer och matvaruhus är det som inte brinner ner?
Lidl som ligger mitt emellan har inte blivit utsatt alls.
Vilka äger Lidl?
Har det vart svenskar som ägt Willys,Willys,Coop,Ica Maxi,Ica supermarket?
Det har ingenting med rasism att göra gentemot oss svenskar?
Vi blir så illa tvungna att handla på alla smålivs när såväl stora som små, vanliga livsmedelsaffärer har brunnit ner.
Jag har mina tankar om vilka det är, samt vilket syfte de har.
De har redan använts tidigare.
Att gång på gång på gång, gå till attack på svenska butiksägare för att man inte får köpa affären.
Nu ska vi behöva svälta för att det endast ska finnas vissa som säljer mat!!!
Skrivet 26 feb 2009 12:50 Bigge (Ej registrerad)
Terroristernas krig mot USA trappas upp. Först störtade de tvillingtornen, nu har de hittat ett ställe att slå mot där det gör ännu ondare i varje amerikans hjärta. Södertäljes matbutiker.
Skrivet 26 feb 2009 12:50 Trebarnsmamman (Ej registrerad)
Skönt att man snart flyttar från den här terror stan..Vill inte att barnen ska växa upp här!! Har en stor klump i magen då jag tänker på det som har hänt under natten men även allt som har hänt här i Södertälje innan nattens attentat..
Känner mig riktigt rädd nu och vet inte om jag vågar handla på affärerna här nu efter detta..
Snälla ni som kan flytta innan det händer något riktigt hämskt med era ära och kära,vad blir nästa sak efter det här..
Fler en jag som känner er rädda?
Hur kommer det gå med Tempo i Fornhöjden och alla andra bränder här som varit,känner mig jätte rätt att dom ska ge sig på Tempo eller liknade..
Skrivet 26 feb 2009 12:51 Jabane (Ej registrerad)
Vakna Till Tälje Tokar .och anders Lagoooooooooooo
har är beviset flygblad runt om i Södertälje med text som uppmanade till brandattentat mot butiker som säljer amerikanska varor med hänvisning till supermaktens intåg i Irak.
På lapparna finns också en bild på hur man själv kan tillverka en tidsfördröjd brandbomb. Och ni gjör ingenting DET EEEEEE BRA DET
Skrivet 26 feb 2009 12:51 jens (Ej registrerad)
Slöddertälje - Olé olé olé...
Skrivet 26 feb 2009 12:52 Tanke (Ej registrerad)
Tämligen trött på alla förståsigpåare som alla har "bevis" för att det var "nysvenskar" som är skyldiga. Kläm fram dom då istället för att frottera er i er egen självgodhet. Visst finns det rötägg bland alla de invandrade men jag känner en hel radda arbetskamrater med invandrarbakgrund som kliver upp på morgonen, går till jobbet, sliter för brödfödan, betalar skatt och försöker få livet att gå ihop - precis som vi andra.
Dom drabbas ju också! Dom får dessutom bära skiten dubbelt upp! Dels om det nu skulle visa sig vara att det är människor med utländsk bakgrund som är skyldiga och dels för att vissa inte bryr sig om detta utan skyller det på invandringen iallafall.
För att inte nämna alla som "turligen" flyttat eller "kommer" göra det.
Jag gör det icke! Stannar kvar och fajtas med de som fortfarande är "normala" - både svennar och blattar! Och vi ÄR i majoritet!!
Skrivet 26 feb 2009 12:53 Anställd. (Ej registrerad)
Så fördjävligt!
Snart ger dem väl sig på andra butiker, det är ju inte bara matbutiker som säljer varor från USA...
Nu krävs det verkligen ett ordentligt tag i det här, så här kan de inte fortsätta!! Det är ju vi Södertälje bor som blir lidande av detta..Alla vi som arbetar i butik blir ju osäkra; vad händer nu? hur går det med jobben? tänk om de inte börjat brinna förrän morgonens handel kommit igång? Vilka ger dem sig på här näst? Man blir så chockad och förbannad att man inte riktigt vet hur man ska reagera!
Skrivet 26 feb 2009 12:56 Johan (Ej registrerad)
Det finns parasiter/skadedjur bland oss. Om ni inte godtar det så i alla fall en lägre stående art av oss människor.
Komma hit med en mentalitet som här hemma hundratals kanske tusentals år tillbaka i tiden.
Varför inte prata, det skulle nog ge mer stöd.
Jag skulle ta dom på mer allvar då än som läget är nu.
Oerhört tragiskt för alla vi som följt med i tiden och utvecklats.
Jag vet att många bra invandrare tyvärr får lida för det här.
Jag kommer att handla Amerikanska varor så mycket jag kan i fortsättningen för att dom ska inte bestämma vad jag ska handla.
Jag kommer däremot undvika varor från länder som sympatiserar med global i.
Hoppas fler följer efter så kanske dom ger upp till slut.
Skrivet 26 feb 2009 12:59 SLUTA (Ej registrerad)
Ja, men dem där vänster extremisterna är INGA invandrare 100% säkert.
Skrivet 26 feb 2009 13:01 King Richard (Ej registrerad)
Gratulerar Anders Lago, ALLTING är DITT fel !!!
Mr Bush, please help us from bagdad-bob...
Skrivet 26 feb 2009 13:02 Jerry (Ej registrerad)
Ni som vet vilka som tänder på. Anmäl dem till polisen innan någon kommer att bli allvarigt skadad eller dö. Skyddande av brottsling är straffbart. Det handlar om mordbrand. Förbannad Södertäljebo.
Skrivet 26 feb 2009 13:02 Less (Ej registrerad)
i morron ska jag kontakta mäklare,nån som vill kjöpa mitt hus??
Skrivet 26 feb 2009 13:04 Förbryskad (Ej registrerad)
Vi får alla hoppas att folket i Södertälje börjar förstå att det bara finns en väg att få ett stop på det här.
Taktikrösta på Sveridemokraterna så att dom kommer in i riksdagen så att dom andra partierna i riksdagen tar efter deras politik inom dessa områden.
Skrivet 26 feb 2009 13:07 morris (Ej registrerad)
Mycket intressant att läsa kommentarerna här. Det är fullständigt oacceptabellt det som hänt. Samtidigt hoppas jag verkligen inte att det här resulterar i fler röster på sd som vissa här antyder.
För en mer bilder och mer info om Global intifada:
http://nyheter24.se/nyheter/inrikes/143687-feg
De har till och med gjort en artikel om dessa kommentarer:
http://nyheter24.se/nyheter/inrikes/143718-nu-rasar-sodertaljeborna
Skrivet 26 feb 2009 13:08 Sussie (Ej registrerad)
Det måste ju finnas övervakningskameror på både Coop och Maxi då kan man ju jämföra dom med den som jag hoppas finns på Willys i södra.Det kan ju vara så att samma personer råkar vara på plats vid chipsen.Tyvärr kan man ju inte jämföra dom vid de andra affärerna då dom inte finns längre.Det är kanske dags att införa vakter vid varje varuhus som håller koll på misstänksamma personer och visiterar dom.Vad vet jag något måste göras för så här kan vi inte ha det.Det är dags att sätta in alla resurser som går för man är trött på att aldrig få fast de skyldiga.När man får fast dom ,om man nu får det .Sätt ut dom med namn och bild i tidningen.
Skrivet 26 feb 2009 13:09 Mattias (Ej registrerad)
Lika trött och förbannad som jag blir på de som gjort detta blir jag på majoriteten av er "tycktillare"som kommenterar här.
Var och varannan kommer med den ena puckade kommentaren efter den andra. Idiotiska förslag och insinuationer.
Ni är ungefär lika smarta som den rasist som vid en intervju en gång sa:
"Jag vill flytta till ett land som inte tar in invandrare".
Det är klart f-n att något måste göras, men bespara mig och resten av läsarna era hobby-planer.
Skrivet 26 feb 2009 13:12 Peter (Ej registrerad)
http://nyheter24.se/nyheter/inrikes/143718-nu-rasar-sodertaljeborna
Intressant artikel
Skrivet 26 feb 2009 13:13 Tommy (Ej registrerad)
Terrorism är vad det rör sig om. Vilken eller vilka grupperingar som ligger bakom det är kanske inte klarlagt men nog är det terror. Kanske dags för våra degbollar till politiker i regering och riksdag att vakna upp till dagens situation i Sverige? Kanske är det det svenska folket som bör vakna upp och TÄNKA innan de slösar bort sin röst på samma gamla dammiga partier som är ansvariga för dagens samhälle? Jag känner verkligen med Er i Södertälje och med folk i andra utsatta delar av landet. Fy vad jag önskar att vi hade starka, modiga och förnuftiga ledare i vårt land som vågade vidta de åtgärder som situationen kräver!
Skrivet 26 feb 2009 13:13 h (Ej registrerad)
Är det inte lite lustigt att nu sitter fömodligen nazisterna, vänstern och islamisterna och jublar tillsammans. Hitler hade islamisterna som bundsförvant och än idag så hyllas han i t ex Iran.
Som tur är så växer de flesta ifrån nazismen och vänstern när dom blir vuxna och tvugna att ta ansvar för sina liv, men det kommer ju nya ungdomar in i detta tyvärr. Islamisterna är dock i de flesta fall ohjälpliga då indoktrineringen varit alltför stark.
Skrivet 26 feb 2009 13:13 Beste-far (Ej registrerad)
Lago har givetvis ett stort ansvar men det är framförallt hans socialdemokratiska kollegor i riksdagen. De har ju inte lyssnat på våra lokalpolitiker och invånare gällande Södertäljes utveckling från 90-talet tills nu. Röstar själv på moderaterna men jag tror inte det hade varit annorlund med Lärnestad vid styret, stans problem är större än så..
Skrivet 26 feb 2009 13:19 Mia (Ej registrerad)
Ha- ha - de har ALLT- med det att göra!! tro mig- ett visst parti kommer GARANTERAT få BETYDLIGT fler anhängare nu,och det är det enda dom jäv... som för pestar över halva Slöddertälje- faktiskt kommer att lyckas med i slutändan. Folk har ledsnat- och görs det inte en upprensning av packet som ingen vill ha här- kommer FÖRHOPPNINGSVIS Södertälje borna själva ta "lagen i egna Händer"- Fy f-n om polisen kunde få fria händer å rensa upp-Men en stor eloge till er- som trots allt fortsätter inom yrket- jag skulle nog tyckt de känts rätt meningslöst...
Skrivet 26 feb 2009 13:22 AnnaAtlantis (Ej registrerad)
eller varför startar inte DU en namninsamling på namninsamling.se?
Skrivet 26 feb 2009 13:25 Less (Ej registrerad)
Hoppas politikerna är nöjda nu. Det här är resultatet av den slappa invandrarpolitiken.
Skrivet 26 feb 2009 13:25 aa..... (Ej registrerad)
Det är bara att införa kroppsvisitering på resterande butiker runtomkring i Södertälje. Kanske man får slut på dessa bränder. eller så får man väll helt enkelt skaffa sig en liten koloni lott och börja odla eget.
Skrivet 26 feb 2009 13:27 AB (Ej registrerad)
Jag blir så upprörd över bränderna och all meningslöst våld här i Södertälje. Vi måste reagera och protestera och visa vårt missnöje med all meningslöst vandalisering och våld här i staden. Hur gör vi? Tänk om alla vi som bor i Södertälje samlas kl 14:00 på Stora Torget på lördag och visar fredligt vårt missnöje. Min 19 åriga dotter blev kniv rånat har om dagen bytet blev mobiltelefon och hon behöll livet som tur var. Jag vill inte att mina barnbarn ska växa upp här i Södertälje som det ser ut i dag.
AB
Skrivet 26 feb 2009 13:30 Lite smartare.. (Ej registrerad)
IQ-befriat. Protestera mot amerikanska varor, men tvinga oss att resa mer och längre för att köpa mat... Miljö? Bensin? Svensk arbetskraft står utan arbete i dagens konjunktur... Hur tänker ni? Förstår ni begruppet helhetssyn?
Hoppas att polisen får resurser för att hitta er!
Skrivet 26 feb 2009 13:32 Björnen (Ej registrerad)
Våra politiskt korekta "journalister" närgranskar Sverige Demokraterna intensivt och med engagemang. medan terrordåd som detta händer.
Grupper som AFA och Expo låter man vara utan granskning.
Det är ju dessa grupper som hotar landet, demokratin och medborgarna.
Journalisterna och politikerna som har understött denna utveckling i landet, med okontrollerad massinvandring av olika kulturer som inte tål varandra måste ställas inför rixrätt med åtal för fosterlandsföräderi.
Politiskt korrkta "jounalisters" tystand och mörkande av sanningen är det största sveket landet har blivit utsatt för någongång.
Rösta rätt så dessa individer kan åtalas och kaoset om möjligt hejdas, men kanske är det för sent????
AFA har tagit över i Malmö, och tennismatchen mot Isarel kan inte spelas med inför åskådare pga risk för nya terrordåd.
I finnanskrisens spår kommer upplopp att ske och AFA eldar på sina anhngare med stridsropet Jihad.
Jag kommer att köpa alla varor jag kan fr USA och Israel
Skrivet 26 feb 2009 13:37 SK (Ej registrerad)
Helt otroligt! Vad är det som händer i vår stad? Förstår inte varför man bränner ner flera affärer... Varför? Det är ju sjukt.. Tankarna går också till personalen som inte har ett arbete att gå till idag.. Varför?!?
Skrivet 26 feb 2009 13:45 No shit? (Ej registrerad)
J-vla idioter det finns i den här tokstan! Nu måste ju butikerna bygga upp allt igen, packa upp ett nytt sortiment med varor, alltså beställa MER saker från USA, att handla först och tänka sen eller inte tänka alls är mottot för den här staden verkar det som.
Skrivet 26 feb 2009 13:47 Jocka (Ej registrerad)
Eskilstuna & Södertälje.. Det är 2 mycket organiserade städer Ohjaa >.<
2 & 3 på rån våldsbrott och rån är det inte dax att göra något åt det här?
Skrivet 26 feb 2009 13:54 Cokex (Ej registrerad)
Här blev jag upplyft... På min faders arm...
Jag växte upp i hovsjö, en härlig och fridfull plats...
Men se vad som har hänt... Hela Södertälje har lixom blivit invarderat, det som är tråkigt är att många gör som jag... Flyr södertälje, till en lugnare komun... Vad blir då kvar?!?!
Sorligt att se... Men det var ganska väntat och tror tyvärr det är snart försent att stoppa denna trend, för vill man stoppa invandringen så är man rasist...
Skrivet 26 feb 2009 13:54 jz (Ej registrerad)
Ni är säkert från sverige demokraterna båda två, vi andra vet nog bättre.
Tycker att ni ska söka anhängare någon annanstans. Är de svårt för er att få anhängare via er agenda och det ni står för. Kan förstå det för det ni står för är aningen för brutal och gammalmodig.
Skrivet 26 feb 2009 13:58 JoJ (Ej registrerad)
Hur många USA-varor finns det i en Svensk livsmedelbutik egentligen???
Tandkräm?
Skrivet 26 feb 2009 14:00 Nils Erik (Ej registrerad)
Nej tack till SverigeDemokraterna dem kommer aldrig in i riksdagen tur det.
Skrivet 26 feb 2009 14:06 Gunnar B (Ej registrerad)
"Alla 4 butikerna är utpräglat svenska och har svenska varor samt antagligen svenska ägare - Blir nerdbrända av global INTIFADA. Undra just hur rubrikerna varit ifall de 4 invandrarbutiken blivit nedbrända av nazister?"
Du har FEL Saltskog livs ägs av invandrare tror detsamma gäller willys i södra bra försök iallafall
Skrivet 26 feb 2009 14:13 Vidsynt (Ej registrerad)
Ni Södertäljebor verkar vara så inskränkta och främlingsfientliga. Ni måste lära er att tolerera lite inslag av främmande kulturer. Det har vi gjort här på Östermalm där vi ofta glädjs åt de många spännande kök som berikat våra utekvällar. Mångkultur är framtiden. Det får ni acceptera. Jag möter då och då min riksdagsman i trapphuset och han tycker likadant. Ni är nog bara obildade och okunniga och rädda för saker ni inte vet något om.
Skrivet 26 feb 2009 14:13 robban (Ej registrerad)
Fan va skönt att flytta från den här skitkommunen. Den har varit kraftigt på väg utför under en längre tid, men nu har Södertälje verkligen nått botten. Budgetunderskott, segregering, högst bidragstagande i Sverige och hög kriminalitet.
Känns verkligen intelligent av ett gäng så kallade vänster extremister att ge sig på en fattig stad i kris.
Skrivet 26 feb 2009 14:14 malin (Ej registrerad)
Det var ett evigt tjat om det är invandrare eller inte - spelar det över huvud taget någon roll?
Hundratals människor har fått sin arbetsplats totalförstörd - BÅDE invandrare & svenskfödda.
jag tycker det är tragiskt, hemskt & helt sjukt hur folk håller på - vare sig det skulle vara en svenskfödd eller inte.
Istället för att spekulera om det är svensfödda eller ej som gjort det så tänk på dem som drabbas, deras familjer & deras arbetsplats.
Det spelar för i helvete ingen roll vem eller vilka det är som startat detta, det är mordbrand & dem kommer få straff vad de än tror förr eller senare.
Det finns viktigare saker att lägga fokus på än om det är invandrare eller svenskfödda. tex VILKA dessa människor är, VID NAMN & UTSEENDE.
Skrivet 26 feb 2009 14:14 Biffen (Ej registrerad)
konstigt hände alldrig förut...
Men sen komm det fler och fler som inte kände sig trygga men nu när man har allt.
Då ger man på sig dom som säljer produkter från ett land ...
Fegt ....
Varför ska vi hjälpa dom som inte tycker om väst.
Skrivet 26 feb 2009 14:18 Thomas (Ej registrerad)
SD eller ND ni har min röst med i valet...tänk om ni kunde samarbeta i ett och samma parti...
Nu får det vara slut på allt skit i denna stad, de enda som verkar vilja ändra på trenden är dessa partier.
Eftersom jag har en åsikt som inte är "PK" så kommer jag bli kallad för rasist i alla fall så jag skriver under med "Rasisten"... *suck*
Skrivet 26 feb 2009 14:19 16 åriga tjejen som ber sin far om att flytta (Ej registrerad)
Man borde ju kunna se nått i Willys i södra ? iom att den brann ju inte upp och Willys har väl kameror?. dem borde ju ha bra bilder och så vidare .
Skrivet 26 feb 2009 14:23 h (Ej registrerad)
Om det skulle visa sej vara personer med invandrarbakgrund som ligger bakom detta så kommer vi aldrig att få veta detta eftersom jag då tror att samtliga etablerade partier i riksdagen kommer att komma överens om att mörka det. I annat fall så skulle dom riskera sina väljare. SD skulle då vara mer eller mindre vara klara som en maktfaktor i riksdagen.
Man kan ju misstänka att krafter som vill stödja SD ligger bakom detta. Det är nästan ett alldeles för tydligt motiv. Nu tror jag inte att fallet är så eftersom det skulle vara en allt för stor risktagning nu när SD ändå står vid riksdagens port.
Jag skulle tro att efter detta så är passerkortet redan beställt...KD och MP åker ur och SD kommer in. Då får SD den vågmästarroll man eftersöker.
Undrar om SD har något med Global Intifada att göra? Vore väldigt smart i så fall eftersom ingen kommer att misstänka ett så fredligt demokratiskt parti som SD.
Skrivet 26 feb 2009 14:32 Utomsocknes betraktare (Ej registrerad)
Södertälje is the shit! Men inte i den positiva bemärkelsen som ungdomar kör med, utan en annan... Varje gång man kollar in på lt.se är det krigsrubriker över något som man inte känner igen alls från andra städer. Varför är inte Södertälje den idylliska mellanstora svenska stad som den var för bara något decennie sedan? Är det fel på ledarskapet och dess visioner? Har de klantat till det? Så tokigt då... Man får de ledare man förtjänar.
Skrivet 26 feb 2009 14:33 krille (Ej registrerad)
Vem är det DU försöker skydda???
Skrivet 26 feb 2009 14:40 Realisten (Ej registrerad)
Ni vanliga svenssons som bor i tokstan (Södertälje) nu är det dags att överge stan det gjorde jag för 5 år sedan och jag har aldrig ångrat att flyttlasset gick till Kungsholmen.
Södertälje kommer inte att bli bättre det går utför hela tiden se nu bara den här händelsen det bor för mycket dårar i denna Stad.
Skrivet 26 feb 2009 14:40 Bengt (Ej registrerad)
Anders Lago bör avgå med omedelbar verkan och inför undantagstillstånd. Militär tar över ansvaret för kommunens säkerhet.
Polis och åklagare har bevisat sin inkompetens.
Skrivet 26 feb 2009 14:45 Frågare (Ej registrerad)
Lago har med rätt eller orätt fått mycket ovett, men varför nämner ingen Belsebub själv; Bengt Westerberg, som tvingade fram utlandslån för att finansiera ökad invandring med hot om att eljest spräcka den borgerliga regeringen?
Skrivet 26 feb 2009 14:48 Sven Svensson (Ej registrerad)
MEN om nu alla ska flytta från stan, vem ska då rösta på ND och SD?
De med invandrarbakgrund kanske? Kan man verkligen fly till bättre såvida man inte flyttar till en by i övre Norrland eller motsvarande? Tror ni att det förekommer färre brott per invånare i Malmö eller Göteborg?
Jag skulle inte tro det. Hur många av er läser andra städers lokaltidningar?
Nedan följer statistik från Brå; Anmälda brott, per 100 000 av medelfolkmängden, i kommunerna, år 2007;
Se även länk;http://www.bra.se/extra/pod/?action=pod_show&module_instance=21&id=443&statsType=120&statsCounty=01&Year=2007&type=4
Stockholms län 18 961
Stockholm 21 978
Sigtuna 19 045
Södertälje 16 783
Sundbyberg 16 673
Upplands-Väsby 16 131
Huddinge 15 860
Solna 15 744
Haninge 15 320
Botkyrka 14 494
Upplands-Bro 13 525
Nynäshamn 13 213
Sollentuna 12 349
Skrivet 26 feb 2009 15:02 Gk (Ej registrerad)
Fly eller slåss det är vad som gäller. Övriga har gett upp.
Skrivet 26 feb 2009 15:21 Fd. Södertäljebo (Ej registrerad)
Om det nu skulle vara så att det är icke svenskar, eller anti-faschister som ligger bakom det här, för att vi svenskar/icke svenskar inte ska köpa amerikansk-tillverkade saker, så se till att INTE köp det själva. De har säkert på sig Adidas, Nike mm.
Flytta då hem till sitt eget land om det är så bra där. Eller flytta till de länder som INTE köper in sånna saker, så slipper ni bekymra er om småsaker.
Sluta förstöra för vanligt folk.
Ta inte kriget hit, räcker det inte med de som finns, är det inte tillräkligt?
Skrivet 26 feb 2009 15:22 Apan (Ej registrerad)
Men lilla Östermalmsbon - du BOR inte bland dem! Då kan du byta ut ditt liv på Östermalm mot Södertälje utan problem, eller??? Tro mig - det är faktiskt BILLIGARE i Södertälje än på Östermalm!
Det ÄR skillnad att bo granne med invandrare och att ha deras affärsverksamheter till granne. Att bo på Östermalm är som att blunda för verkligheten. Därför slutade jag att jobba där för en massa år sedan; uppfattade många av de boende som helt verklighetsfrämmande!!
Skrivet 26 feb 2009 15:23 Peppe Ekberg, Konstnär och Musiker (Ej registrerad)
Igår Eskilstuna, Idag Södertälje !
Jag blir så ledsen när jag ser hur min älskade stad har förvandlas till någonting som ingen av oss hade kunnat anat. Har älskat denna stad och gör så fortfarande men när jag ser detta så tvivlar även jag. Hur mycket kan en medborgare tåla? Till vilka städer, länder jag än har rest till har jag pratat mig varm om Telge. Att vi har en underbar natur, Maren, Kulturen, det mångkulturella som berikar i de flesta fall. Nu är det svårare att se Tälge som en stad i trygghet. Läser man kommentarerna här så inser jag att många är rädda. Jag hoppas att politiker,polisen gör det dom behöver göra nu. Ett krafttag mot den undre världen, mot den växande brottsligheten som gör Telge till en otrygg plats att bo på.
Jag tror inte att rösta på fientlighetspartier som t.e.x SD är vägen ut.Även om jag förstår att det är det man tar till i dessa lägen.Fientlighetspartiernas historia säger något annat.
Jag tror på demokrati och i detta fall så är det ända vägen.
Skrivet 26 feb 2009 15:26 gustaf (Ej registrerad)
Om det är så som det stod ovan i en insändare att Anders Lago, ( socialdemokratisk politiker i Södertälje) inte bor i Södertälje själv trots att han bestämmer där så är det en så otroligt stor skandal och dubbelansikte så jag fattar inte att det är sant. Att han, Anders Lago, som på sätt och vis förstör allt i Södertälje inte själv bor där är ofattbart - han bryr sig inte, sossar = egoister!
mvh
Gustaf
Skrivet 26 feb 2009 15:36 Uppretad blondin (Ej registrerad)
Har som tur är flyttat från tokstan, Men det är för j-vligt att man ska få utstå detta elände. Jobbar tyvärr i stan och brukar handla på dessa affärer.
Snart bränner väl dårarna ner sjukhuset också!!!! SORGLIGT att detta hänt. Är urförbannad!!
Skrivet 26 feb 2009 15:40 mk (Ej registrerad)
du kan ju lära dig att skriva korrekt på ditt kära lands språk innan du kommenterar med massa propaganda. det är ni som förstör sverige. idiot
Skrivet 26 feb 2009 15:41 AN (Ej registrerad)
Vill skicka mitt varma deltagande till de butiksägare och den personal som drabbats och hoppas att ni snart är tillbaka igen.
Det enda man vinner och förtjänar genom en sådan här aktion är förakt, för sin sak och för sin person.
Skrivet 26 feb 2009 15:44 KK (Ej registrerad)
Hurru Vidsynt kom hit o bo här istället,jag kan byta min bostad emot din så får vi se hur mycket du gläds sen åt det mångkulturella!!
Skrivet 26 feb 2009 15:53 enkelt (Ej registrerad)
Siffror är bra! Men du! Gå ut och känn lite på atmosfären i stan,
Skrivet 26 feb 2009 15:55 N.N. (Ej registrerad)
Ja, i Huddinge kanske stjäl man men i Södertälje är det mycket mer farligt. Det som du skrev är bara statistik, vilket betyder att vi inte vet vilka brott gäller det och alla som bor i Södertälje vet hur alvarliga brott är här.
Jag är utländsk men tycker att det är värre att bo i Södertälje än i mitt hemland och jag tänker flytta, va då flytta? - FLYGA HÄRIFRÅN.
Här är det omöjligt att leva ett bra liv och det bästa är att lämna de som inte tycker likadant och då får de göra vad de vill till varandras affär, hus, osv. De är vana att leva så och kan inte utan det. Ja måste tänka på mina barn och de ska inte få växa upp här.
Skrivet 26 feb 2009 15:59 sidbenan (Ej registrerad)
Hmm, efter lite betänketid så inser jag att intifada inte nödvändigtvis har med religion att göra.. eller inget alls. oh well.
Skrivet 26 feb 2009 16:05 Bigge (Ej registrerad)
Terroristernas krig mot USA trappas upp. Först störtade de tvillingtornen, nu har de hittat ett ställe att slå mot där det gör ännu ondare i varje amerikans hjärta. Södertäljes matbutiker.
Skrivet 26 feb 2009 16:07 :( (Ej registrerad)
Det här kommer nu att drabba oss invandrare pga att några idioter bränner ner en stad! skärp er vad är de här??
Bara för att man kom hit pga att ens hemstad blev bränd behöver man inte utsätta andra som inte ens har gjort något!
det "ni" har blivit utsatta för behöver inte andra bli utsatta för! Tvärt om! de ska förbättras!! Något måste göras! OCH DE ÄR NÅGOT STORT!
Här sitter jag en 13-årig invandrare och är helt stum!!
Jag förstår inte hur man kan göra så!
Jag är förkrossad </3
Skrivet 26 feb 2009 16:12 cd (Ej registrerad)
Södertälje har varit en mycket fin stad, vad är det som händer,finns det inga människor som bryr sig längre, eller får man göra vad som helst,
Var ska allt detta sluta, är det inte dags att göra något nu eller ska hela stan vara förstörd först
Jag bara undrar
Skrivet 26 feb 2009 16:15 Lisa (Ej registrerad)
Jag blir så förbannad på det här, det räcker nu! Sluta skäm ut oss alla som bor i Södertälje.. Men det som gör mig ÄNNU mer förbannad är hur folk redan har en förutfattad mening som de är säkra på. att just INVANDRARE har med bränderna att göra??!!!!! Har du bevis på detta? Har ni det så anmäl har ni inte det så HÅLL KÄ**EN! Det kan lika gärna vara SD som gör detta, de vill kanske att det ska se ut som att det är irakier eller invandrare som utfört dessa idiotiska handlingarna bara för att vinna röster???!!!!!
Ni äcklar mig jag blir trött på er! // En invandrare som inte tänker vadnra vidare någonstans!
Skrivet 26 feb 2009 16:35 okänd (Ej registrerad)
Sverigedemokraterana 2010 säger jag!
Så jävla less på allt pack i denna stad. och alla slappa politiker som inte vågar utala sig om nåt.
Får man fast dom som har gjort detta är det bara skicka dom med en enkelbiljett till sydpoolen eller nåt.
Skrivet 26 feb 2009 16:37 omg (Ej registrerad)
Om man flyr stan så vinner dessa brottslingar. Det är ju det dom vill, att vi antingen lämnar staden eller röstar på SD eller ND!
Skrivet 26 feb 2009 16:43 T (Ej registrerad)
Utfäst en belöning på några miljoner så att dom åker fast, sätt dom sedan i skampåle på torget i en månad så att vi får spotta, pissa och kasta sten på dom innan dom avtjänar sina 20 år i fängelse.
Skrivet 26 feb 2009 16:44 Kulaken (Ej registrerad)
Men fy skäms så många av Sarneckis små buspojkar det finns i Södertälje..
Hur klarar ni av dem??? Soc måste ha fullt upp arr göra med dessa små busungar.
Eller kan det till alla i-kramares fasa vara berikare som tillsammans med sina stödtrupper i AFA som varit framme med sina pojkstreck???
man undrar..
Skrivet 26 feb 2009 16:46 Östertälje (Ej registrerad)
Nu när man bor i en krigs zon så får man hoppas att taxeringsvärderna på hus justeras ner med någon milijon kr. Man får jämt höra hur fan kan du bo i Södertälje. Allting är ju raserat skolor sjukhus äldreomsorg rubbet ,men våran kommuns store man Lago han tycker anurlunda.
Kom hjälp mig och dö.
Skrivet 26 feb 2009 17:10 Janne (Ej registrerad)
Ni som tvivlar på om ni skall ge er röst till Sverigedemokraterna, tänk så här. Varför skulle de etablerade ändra på sig om det inte finns några incitament? De sju partierna har drivit den galna integrations och invandringspolitiken i 30 år utan att ändra på sig. Samma sorts naiva inställning genomsyrar även kriminal och skolpolitiken.
Om ni fortsätter att rösta på dom, varför i helvete ska dom ändra något? Ger ni er röst till några andra kommer dom bli rädda om sin makt och vara tvugna att ändra sin politik för att få behålla makten. Fortsätter ni rösta på dom är det ju ett bevis för dom att folket är nöjda med deras politik. Sen så är SD varken rasistiskt eller främlingsfrientligt. SD har väldigt många partiaktiva som själva är invandrare, så det faller på sin egen orimlighet. Läs deras partiprogram själva istället för att blint svälja medias demoniserande lögner.
Skrivet 26 feb 2009 17:20 N.N. (Ej registrerad)
Ja, i Huddinge kanske stjäl man men i Södertälje är det mycket mer farligt. Det som du skrev är bara statistik, vilket betyder att vi inte vet vilka brott gäller det och alla som bor i Södertälje vet hur alvarliga brott är här.
Jag är utländsk men tycker att det är värre att bo i Södertälje än i mitt hemland och jag tänker flytta, va då flytta? - FLYGA HÄRIFRÅN.
Här är det omöjligt att leva ett bra liv och det bästa är att lämna de som inte tycker likadant och då får de göra vad de vill till varandras affär, hus, osv. De är vana att leva så och kan inte utan det. Ja måste tänka på mina barn och de ska inte få växa upp här.
Skrivet 26 feb 2009 17:32 Ännu en södertälje bo (Ej registrerad)
Jag vet inte vad man ska säga. Jag är helt enkelt livrädd samt min familj, jag vaknade mitt i natten av en hemsk stark lukt, sen kikade jag ut genom fönstret och såg affären försvinna. Tack och lov att ingen blev skadad. Det gick inte att andas här hemma av lukten och det är absolut inte första gången, just därför är man livrädd. Jag visste inte hur jag skulle överleva i mitt hem, trodde först det var i mitt hem. Jag vet ärligt talat inte vad man ska säga åt detta, jag vill att det slutar nu, precis nu. Jag vill kunna ta det lugnt och inte oroa mig för minsta rök lukt jag känner.
Man gör inte så här mot oskyldiga människor.
Det är så onödigt, hur kan detta hjälpa något?
Jag blir så himla ledsen.
Skrivet 26 feb 2009 17:39 h (Ej registrerad)
vi får se om det dyker upp på rapport i kväll eller om det tystas ner.......??? dom blir väl tvugna att göra ett kort inslag i alla fall, utan några ansvariga politiker som kommenterar. det här går nämligen inte att kommentera om man måste vara pk. skulle tro att sporten får mer utrymme
Skrivet 26 feb 2009 17:58 Östermalmare (Ej registrerad)
Som man sår får man skörda. Det gäller bara att sätta sig själv i säkerhet i dagens Sverige.
Skrivet 26 feb 2009 18:02 PS (Ej registrerad)
Ska F-N rösta på ND nästa gång.
Skrivet 26 feb 2009 18:05 Erik (Ej registrerad)
Är det inte lite kontraproduktivt för afa att hålla på så här?
Skrivet 26 feb 2009 18:06 montana (Ej registrerad)
wlak södertälje no time to party in the city, city of asses keepit keep it rockin
Skrivet 26 feb 2009 18:18 ll (Ej registrerad)
global interfada, det säger ju för fan allt!!
Skrivet 26 feb 2009 18:23 Tröttnat på Lago (Ej registrerad)
Det är inte för inte som du Anders Lago blev utnämnd till "månadens skitstövel". Grattis!!! Du har verkligen förtjänat titeln!
http://frianyheter.wordpress.com/category/manadens-skitstovel/
Många blommor och kramar till alla brandmän och poliser samt alla handlare och anställda vid butikerna!
Skrivet 26 feb 2009 18:25 ganovo (Ej registrerad)
snart finns ica lina bara
Skrivet 26 feb 2009 18:41 Gute (Ej registrerad)
Allt som hänt senaste 20 åren är inget som vi vanliga Södertäljebor önskat. Att politiker och journalister spelar ett falskt spel är inget nytt. De tror att de tillhör kultureliten i vårt land och att de skall vara en måttstock för vad vanligt folk ska tycka. Våra lagar i Sverige stämmer inte överens med vad som är gängse utanför Europa. Det är dags att se verkligheten. Varför är det fel att straffas för det man gör. Hur mycket vård ska till. Har man flytt från något man tycker är illa borde man förstå också att man får lägga manken till att anpassa sig till ett nytt land. Eller?
Jag kommer ihåg när Bårsta fotbollsklubb på 70-talet blev utsatta för påtryckningar att lämna över Bårsta fotbollsplan. Det kom folk med pengar i plastkassar för att köpa ut kiosken de drev för sin verksamhet. När de avstod, började det helt plötsligt att bli många inbrott i kiosken, vilket till slut gjorde att Bårsta fotbollsklubb la ner verksamheten till förmån för en annan klubb. Semester i hemlandet!
Skrivet 26 feb 2009 18:48 Lukas Liljeroth (Ej registrerad)
Sätter 500 spänn på att det är samma gäng bakom nattens terrordåd som mordförsöket på tjejen i tunneln.
Skrivet 26 feb 2009 18:56 Invandrare (Ej registrerad)
"Jag är själv invandrare, men jag hakar nog på det där partiet som krille snackar om, denna stad är på väg utför."...
Tveksamt att du är invandrare… Om du bara visste... du är INTE VÄLKOMMEN hos dem.
Dessa bränder är oacceptabla, oavsett vem som ligger bakom:
Kanske det var nån sjuk sj***l som hade tråkigt och ingen framtid...
Kanske det var nån som bara ville skylla på AFA....
Kanske det var nån som ville smutskasta invandrarna...
Kanske det är pengar som ligger bakom (maffia vs handlare)...
Spekulationerna kan fortsätta...
Tycker bara synd om de drabbade (handlare, anställda och kunder).
Skrivet 26 feb 2009 19:00 Macke (Ej registrerad)
pelar ingen roll om ni flyttar frn tokstan Södertälje, tokstäder växer upp som svampar i landet, och det är bara en tidsfrågan innan vi/ni får flytta igen. Släng ut idioterna i riksdagen vid nästa val, så kanske det här landet går att rädda. In med nytt folk 2010, rösta Sd!!
Skrivet 26 feb 2009 19:03 Jonas (Ej registrerad)
Skattebetalarna eller "svensson" blir ju självklart drabbade. Butikerna är försökrade och försökringsbolagen betalar ut och höjer sen premierna, det behöver man väl inte vara einstein för att räkna ut. Vem betalar sen polisen, brandkåren m.fl. jo skattebetalarna d.v.s vi alla, det är VI alla som är staten för dom som inte begriper det.
.
Skrivet 26 feb 2009 19:07 Oeonone (Ej registrerad)
Först av allt, jag är svensk, född och uppvuxen i sverige, blåögd, blond, 100% svensk så långt bak i generationsledet som ens är väsentligt. Överstökat, nu...
Vad sägs om att vi bara slutar beskylla varandra, och går ut på gatorna om natten och stoppa j-vlarna. Södertälje får ta sig samman, oavsett bakgrund och hjälpas åt nu!!!
Skrivet 26 feb 2009 19:55 m.s (Ej registrerad)
jag tycker att alla södertälje bor ställer sig upp o ger ett fyr faldigt hurra rop till LAGO o kommpani ni har lyckats fan va ni e bra.vi som har sett utväcklingen här i södertälje viste att någt sånt här kommer att hända men ta det lugnt de här e bara början,de här gynnar ju inte invandrarna spesiellt mycket . jag vet vad jag röstar på i nästa val. j idioter.
Skrivet 26 feb 2009 19:58 SV (Ej registrerad)
Slöddertälje har åter satt sitt namn på kartan....... är man förvånad eller ????
Skrivet 26 feb 2009 20:07 h (Ej registrerad)
vi får se om det dyker upp på rapport i kväll eller om det tystas ner.......??? dom blir väl tvugna att göra ett kort inslag i alla fall, utan några ansvariga politiker som kommenterar. det här går nämligen inte att kommentera om man måste vara pk. skulle tro att sporten får mer utrymme
Skrivet 26 feb 2009 20:07 nu räcker det (Ej registrerad)
SVERIGEDEMOKRATERNA NÄSTA FÖR MIN DEL ! ! ! ! ! ! ! ! ! !
**vanlig svenne**
Skrivet 26 feb 2009 20:29 Chris (Ej registrerad)
Om det är invandrare, extremister eller svenskar som utfört dessa TERRORhandlingar spelar mindre roll för mig, saken är ATT DET HÄNT! Jag blir förbannad över att folk sitter och skriver att det är Lagos fel, invandrarnas fel osv, när det är VÅRT fel! Ingen människa i vårat samhälle står utan makt att påverka det! Vi har demokrati i detta land, även om det kan vara svårt att tro ibland:-P
Men vad jag vill säga är att VI ALLA i detta samhälle har ett ANSVAR! Vi kan inte stoppa huvudet i sanden och vänta på att Lago ska göra något.
Vi människor måste våga se förbi våra egna tillkortakommanden och mötas någonstans i tanke och handling. Sedan spelar det ingen roll vilken färg du har på huden eller vart du är född. Låter vi våra olikheter hämma oss nu har vi snart inget samhälle kvar att leva i.
Låt oss fundera över våra värderingar som vi bygger detta samhälle på och mötas i det så kan vi stå enade mot terror och problem. DU bär din del av ansvaret och valet är ditt.
Skrivet 26 feb 2009 20:30 Anonym1001 (Ej registrerad)
Lago genomför såssarnas nationella strategi lokalt i S-tälje: Fyll staden med bidragstagare av alla slag, så har man röstboskap vid valet. Bidragstagarna biter förstås inte handen som föder dem. Ergo: Slöddertälje, en tumelplats för alla slag av arbetsskygga och kriminella individer som fått fri lejd av de genomkorrumperade såssarna. Ingen som röstade eller tänker rösta på såssarna eller någon av deras lakejer (V och MP) har någon rätt att klaga. För er gäller: bit ihop och håll tyst.
För er som vill rösta på ND eller SD som protest, visst gör det. Men för verklig förändring måste A.Lago med lakejer bort. Bara en röst på ett alliansparti kan ge maktskifte. Allt blir förstås inte bra med borgarna direkt, förändring kommer ta tid. Men alternativet...Det ser vi just nu med mordbränder, gängmisshandel av försvarslösa tjejer och en tyst A.Lago som arrogant viftar undan all kritik som rasism. Rösta bort såssarna... eller håll k--t!
Skrivet 26 feb 2009 20:37 ALLA MÅSTE HJÄLPS ÅT. (Ej registrerad)
SLUTA SNACKA SKIT OM VARANDRA OCH SLUTA SKYLLA PÅ LAGO, IRAKIER, INVANDRARE OCH ALLA SOM ÄR VERKLIGEN OSKYLDIGA , DET ÄR TYDLIG VILKA SOM HAR GJORT DET HÄR. SÖDERTÄLJE ÄR INTE SÅ STORT SOM ALLA TROR ,ALLA KÄNNER ALLA I SÖDERTÄLJE.
VI SOM SÖDERTÄLJE BOANDE BÖR VEKLIGEN LÄGGA KÄNSLORNA OCH HATET BACKOM OSS ETT TAG OCH FÖRSÖKA HJÄLPS ÅT FÖR ATT KOMMA PÅ VILKA SOM ÄR FRÅN SÖDERTÄLJE OCH (ÄR INBLANDADE), VI MÅSTE JOBBA TILLSAMMANS FÖR EN GÅNGS SKULL. TILL ALLA SVENSKAR SOM TÄNKER FLY S-TÄLJE, GÖR INTE DET NI BEHÖVS HÄR, NI BEHÖVS FÖR ATT GENOM ER HAR JAG LÄRT MIG PRATA OCH SKRIVA SVENSKA OCH FÖRHOPPNINGSVIS NI SKA HJÄLPA NYKOMMNA ELLER NYBLIVNA SVENSKAR ATT INTEGRERA SIG I SVERIGE.
VISA MOD S-TÄLJE, VI KOMMER SÄKERT ATT SÄTTA DITT DE SOM BÄR SKULDEN FÖR DETTA.
Skrivet 26 feb 2009 20:49 Södertälje (Ej registrerad)
En teori kan ju vara att man tyckte det var fantastiskt att handla billigt på brandrea och har satt detta i system....om två månader är det väl dags igen då när skafferiet är tomt, men så korkad kan väl ingen vara...eller???
Skrivet 26 feb 2009 20:50 danne (Ej registrerad)
....vilken militär?
Tyvärr ,den är i Afghsnistan och bedriver anfallskrig i Amerikansk tjänst.
Dannne
Skrivet 26 feb 2009 20:51 Henrik (Ej registrerad)
Det är ett slag mot demokratin, det är ett terrordåd emot vår stad och det gäller nu att vi som befolkning inte visar rädsla och låter dessa onda krafter vinna över oss.
Vi måste stå upp för vad vi tror på, våga säga vad vi tycker och inte sitta med näven knuten i fickan.
Stå upp för vår stad som jag har sett förfalla år för år. Det är inte samma stad som jag en gång växte upp i.
Detta måste få ett slut.
Sjävklart är detta ett misslyckande för våra sittande politker och krafttag måste tas mot dessa onda krafter.
Södertälje kan inte fortsätta vara den enda staden i Sverige som tar in mest flyktingar, detta måste upphöra omedelbart!
Södertälje är ett levande bevis på misslyckad invandrarpolitik.
Jag vill inte ge upp och lämna min stad, vilket är vad dessa ondra krafter vill, se oss fly och lämna vår stad. Men tyvärr så sjunker min bostadsrätt för varje dag som går, vem vill flytta till denna stad?
Och så går det dåligt för SSK..... :(
Skrivet 26 feb 2009 20:55 m.s (Ej registrerad)
heja heja Anders lago ta o flytta in i gettot du me du som stolt vill måla upp s-tälje nu kommer belöningen till oss här s.tälje lugnt tälje bor det är bara början det här, tror att det är dags o flytta tur att man bor i skogen hit törs dom väll int komma än
Skrivet 26 feb 2009 20:58 vet... (Ej registrerad)
lago bor visst i denna underbara södertälje...
Skrivet 26 feb 2009 21:03 t (Ej registrerad)
ja verkligen!
Skrivet 26 feb 2009 21:05 t (Ej registrerad)
Jag tror inte jag behöver tala om vad det är för sort männsikor som gör detta de samma typer som gör allt annat där med! tur att man tog sitt förnuft i fånga och flyttade för några år sen!!!!
Skrivet 26 feb 2009 21:13 t (Ej registrerad)
så går det när man samlar samma skit på samma ställe!!
Skrivet 26 feb 2009 21:14 OSX (Ej registrerad)
"Sjävklart är detta ett misslyckande för våra sittande politker och krafttag måste tas mot dessa onda krafter."
Det är trots allt vi Södertäljebor som valt de sittande politikerna!
Skrivet 26 feb 2009 21:46 Karlhov (Ej registrerad)
Det är en bit kvar till Bagdad, tack och lov! Lite perspektiv tack.
Skrivet 26 feb 2009 22:21 Erik (Ej registrerad)
Ja då var det dags igen att visa vad mångkultur egentligen innebär,när ska svensken vakna????
Skrivet 26 feb 2009 22:36 Jussi (Nationaldemokraterna)
Terrorn som drabbat Södertälje är avskyvärd.
Dom skyldiga kommer att få, synden straffar sig självt.
Mina tankar går till dom drabbade, ägarna, arbetarna och kunderna.
Till alla som funderar på att rösta på SD;
Ta reda på om dom kommer att besitta sina stolar i kommunfullmäktige.
Så att det inte blir som sist, SD har två tomma stolar i KF sedan senaste valet.
Nationaldemokraterna är med på varenda KF-möte och rör om i grytan.
Nationaldemokraterna agerar.
Skrivet 26 feb 2009 22:58 Lennart Svensson (Ej registrerad)
Sluta är Chips! Därmed finns det inga chips i butikerna. Chips är onyttigt.
Skrivet 26 feb 2009 23:03 En arg södertäljebo (Ej registrerad)
Summan av kardemumma är att vi aldrig kommer att kunna sätta fast någon för dessa dåd. Det finns ingen i hela Södertälje som skulle våga säga sanningen, eftersom alla är hotade till livet. Södertälje är en död stad, en tickande bomb som kommer att utplånas om ingenting görs. Alla är rädda, rädda att leva i Södertälje.
Skrivet 26 feb 2009 23:12 EL (Ej registrerad)
Lago, vanster, hoger, Usa, invandrarna.. man kan skylla pa vad man vill sa lange man sjalv inte ar att skylla.
Om folk slutar att flytta ur staden "sa kallade starka" och stannar for a kampa, beratta vad ni vet, tillsamman ar vi starka.
Problemen forsvinner inte for att man blundar och flyttar nagon annan stans.
Och ni som ska stodja SD och ND efter det har.. kom igen
en framlings fientlig organisation som riktar in sig pa ett invandrartatt omrade.
Sluta skylla ifran er.. oppna ogonen och manga vet vad som hander men ar radda for alla sma kriminella som vill bli kallade Mafia, eller sa tycks det vara haftigt att bli namnd i tidningar.
Ta tag i det nu och sluta skylla ifran er eller flytta.. problemen kommer folja med.
Skrivet 27 feb 2009 00:28 Yayi (Ej registrerad)
Alltså det här har verkligen inget med politik eller små pojkar från Ronna eller hovsjö att göra. det här är ett organiserat värksamhet som inte har något att fördriva tiden med.
Jag blir så fustrerad när jag läser dem inlägg om ND det kommer verkligen inte att göra ett bättre jobb som politiker, vad ska dem göra ta bort alla invandrare från södertälje. OJ!!!! vilken skillnad det spelar liksom ingen roll om det bor en miljon invandrare eller om det bir ett kulturellt homogent samhälle. Organiserat brottslighet kommer i alla fall att existera. jag menar om södertälje skulle vara ett "rent" stad utan invandrare VAD och VEM skulle vi skylla på då????
Skrivet 27 feb 2009 00:54 nyinflyttad (Ej registrerad)
Detta är helt vansinnigt, vart har jag kommit? Tack gode gud att Willys Södra inte brann ner! Nu måste extra bevakning sättas in mot den butiken!
Skrivet 27 feb 2009 01:33 En hårt arbetande invandrare (Ej registrerad)
Det är väldigt roande och roligt att många här skyller på att det är invandrares fel att dessa bränder har skett! Så ni tror att det bara är hårt arbetande svenskar som kommer att få sätta sina skattepengar till? Alla vi måste stå upp mot dessa idioter och då menar jag hela folket svenskar eller icke svenskar. Och ni som tycker att det inte borde släppas in fler invandrare, då borde ni ta en funderare på om det är så att invandrarna själva har bett om att staten ska släppa in invandrare i denna idiotiskt stora volym. Hoppas dom får fast dessa kräk och lev väl alla. Hat föder hat!
Skrivet 27 feb 2009 01:46 Hr Carlsson (Ej registrerad)
Sluta massakrera svenska spåket. "Dem" är ett personligt pronomen plural i tredje person i akusativ och anger verbets dirrekta objekt. I de fall du använde "dem" ska det stå "de" då det är ett subjekt - lär dig satsbyggnad om du ska skriva här.
Skrivet 27 feb 2009 02:01 ll (Ej registrerad)
Jag har då INTE valt dessa till vårt styre!!!De jag ville ha sitter tyvärr inte i nån styrelse!
Skrivet 27 feb 2009 03:10 GB mannen (Ej registrerad)
isses inte undra på att man drog från stan och landet
Skrivet 27 feb 2009 03:16 "Sammarbeta" (Ej registrerad)
Som vi ser här, sa finnste rasism i komentarer,folk som är rädda för sina barn,Folk som skyller på Lago,Folk som skyller på fel stavning ,poliser, ungdomar osv..
frågor?
Men vet ni vilka det är ? vet ni hur man stoppar sånt? är ni inte flera?
hur kan vi ska vi be Gud? bodde vi ta hit Usa?
Jag tycker att inan vi ger oss på andras fel ska vi se våra ägna fel och låta dem som kan påverka göra det eller jobba tillsammas på en dj-vligt bra sätt sitta och skilja är vi skit bra på hitta ansvarigen eller ansvaringar åt detta sen pratar vi vidare! har ser vi en södertälje som är nedtrampat,rädd,och sura stolta södertälje älskar ni den sa mycket sammarbeta lycka till tycker synd om er idoter.
Skrivet 27 feb 2009 07:19 Apan (Ej registrerad)
Jag hoppas verkligen du syftar på Antarktis? ;)
Skrivet 27 feb 2009 07:57 Torkel pettersson (Ej registrerad)
SD SD ale' ale' ale'
Skrivet 27 feb 2009 08:47 Östermalmare (Ej registrerad)
Varför sitter folk och klagar över det som händer? Det är ju självförvållat, vi har ju sett till att skapa det hära själva. För övrigt så är det väl antagligen bara några buspojkar.
Skrivet 27 feb 2009 09:56 Brandmannen (Ej registrerad)
Ja han måste väl vara nöjd när branden han anlade fick sån bra effect. Du som kallar dig för Lago måste vara totalt knäpp i huvet. Det är väl för f.n inte Anders Lago som tuttat på. men du kanske vill skylla på honom så att du skall klara dig själv. Jag kommer i fortsättningen att anmäla samtliga kommentarer som är personangrepp på Anders Lago bara så ni vet.
Skrivet 27 feb 2009 09:58 Jussi (nd)
Jag tror att det är någon vänsterorganisation som ligger bakom detta.
Varför tror du inte att ND kommer att göra ett bättre jobb som politiker?
Varför skulle det inte göra en skillnad om det bor en miljon invandrare eller inga alls?
Brottslighet går att både bekämpa och "utrota", det beror bara på hur mycket krut man vill lägga ner på det.
Och till sist så vill inte ND kasta ut alla invandrare, det går inte eftersom det första problemet är att definiera vem som är invandrare.
Skrivet 27 feb 2009 10:10 Realisten (Ej registrerad)
Kan det bero på svårigheten med att gömma brandbomber. Det är ju betydligt mycket lättare i en matvaruaffäör än i en korvkiosk som MC Donalds.
Skrivet 27 feb 2009 11:41 r (Ej registrerad)
Kan ni svara om Sd är främlingsfientligt,är (S) Sverigefientligt..
Det handlar om att ta seden dit man kommer..eller flytta...
Dem som kallar det främlingsfientligt är outbildade personer som saknar argument..
Ni som vill ha främlingar in i sovrummet var god skicka inbjudan och öppna dörren och era bankkonton
Statistik ljuger inte,och inte erfarenhet!
Är det rätt att mina barn ska lida bara för att ni inte fattar att det är fullt
Skrivet 27 feb 2009 12:20 Snuten (Ej registrerad)
Jaaaa! Vi röstar fram Sverigedemokraterna. En sorglig samling från Skåne kommer styra upp landet till det bättre...
LT:s kommentarer är ett tydligt bevis på att allmän rösträtt var ett stort misstag.
Tänk om det var en rörmokare som tände på? Jag ska fan flytta till ett land där det inte finns rörmokare.
Och förresten är allt Lagos fel, för han tjänar mer pengar än jag!
Skrivet 27 feb 2009 12:46 Jussi (nd)
Kan inte folk sluta att klumpa ihop saker?
Invandrare är ingen homogen grupp.
Begreppet invandrare innefattar många olika folk och etniciteter.
Lita nyanser...
Skrivet 27 feb 2009 12:59 Anneli E (Ej registrerad)
Det är märkligt att de flersta som tycker det är toppen med mångkulturella samhällen inte själva bor där?!
Skrivet 27 feb 2009 13:37 En Södertäljebo (Ej registrerad)
Jaha, det här är nog bara det första attentatet som kommer inträffa i denna stad. Jag tänker inte skylla på någon/några utan alla.
Södertälje som stad är väl ett tyvärr ett misslyckande.
Så fort jag får barn kommer jag lämna den här staden,
tyvärr kan väl sånt här hända varsomhelst i världen.
Men 9 bränder på 2 månader är skrämmande.
Och tyvärr tror jag bara att det här är början!
Och tycker väl själv att SD och ND inte är lösningen men nått måste göras och det nu innan det är försent och att någon
olycklig får sätta livet till.
Polisen och räddningstjänsten har för små resurser och det är absolut inte deras fel. Bara så ni vet!
/En som längtar att flytta från denna vackra stad
Skrivet 27 feb 2009 13:59 Arbetslös och förtvivlad (Ej registrerad)
det finns inga ord att beskriva hur tomt allt känns. Jag vet bara det att södertälje är påväg ner för ett stup. Att skriva ner all ilska man har inombords hjälper ingen vart.
Känner jag doften av krig?
Skrivet 27 feb 2009 14:31 Snuten (Ej registrerad)
Snälla LT, om ni ska censurera mina inlägg så är det bättre att ni struntar i att publicera dem
"Sorglig samling". Jag låter ju som Thor Modéen...
Skrivet 27 feb 2009 14:44 Jussi (nd)
Det behövs politiker som kan fatta beslut efter folkviljan.
Vi går och röstar vart fjärde år och åtminstone jag ser att våra politiker inte levererar det folket vill ha.
Skola, vård och omsorg.
Trygghet.
Man gömmer sig bakom sina politiskt korrekta skygglappar.
Där är en skillnad, Nationaldemokraterna säger det som behöver sägas.
Att vi stämplas som främlingsfientliga och nazister gör det inte enklare.
Men vi är varken det ena eller det andra.
Vi är helt vanliga människor som har tröttnat på vanvården av detta land.
Skrivet 27 feb 2009 15:36 thomas suger (Ej registrerad)
dra åt skogen med dina kommentarer!!!
Skrivet 27 feb 2009 15:41 Putte (Ej registrerad)
Global Intifada !!!???
Det hänvisar till en muslimsk begreppsvärld.
Vad blir nästa steg? Jihad, dvs heligt krig !!!???
Herregud, vi är under belägring !!!!!!!!!!!!
Skrivet 27 feb 2009 15:56 OP (Ej registrerad)
Hur fan kan man som svensk bo i Södertälje? Vad är det som håller er kvar?!
Skrivet 27 feb 2009 18:16 Realisten (Ej registrerad)
Den s.k.moderatorn på LT får se upp och granska kommentarerna lite noggrannare nu, för r.o.m. i dag kommer alla kommentarer som innehåller grova personangrepp på Anders Lago att anmälas. Bland kommentarerna ovan finns flera stycken som är 100% säkra på att det var Anders Lago som var ute och brände ner butikerna och vad jag kan läsa mig till så tas inga kommentarer med som innehåller personangrepp. Lt gör sig därför skyldiga till brott mot sina egna regler och det kommer att beivras.
Skrivet 27 feb 2009 18:53 Lasse25 (Ej registrerad)
Som man bäddar får man ligga brukar man säga, kanske det blir ändring nu när ekonomiska intressen är drabbade i stor skala, öppna ögonen och skicka tillbaka till IRAK
Skrivet 27 feb 2009 19:25 JN (Ej registrerad)
Södertälje är en plats där grovt kriminella grupperingar har sitt sköte.
Sen får var å en dra sin egen slutsats om vilka de är!!!
Skrivet 27 feb 2009 19:54 mange (Ej registrerad)
skika dom till sibirien dom som jort detta utan kläder å klyva ved så blir dom nog tama skulle ja tro
// jönsson the man
Skrivet 27 feb 2009 20:21 tzar (Ej registrerad)
ok
Skrivet 27 feb 2009 21:35 ru (Ej registrerad)
Det är väl inte så svårt att fatta vad som händer i Södertälje....
Kul att så många har tänkt rösta på SD men hur länge orkar dom stanna och kämpa för kommunen??
Skrivet 27 feb 2009 21:49 Skattebetalare på väg bort. (Ej registrerad)
Så meningslöst att engagera sig, det är över, dom tar över, våran fina stad är förlorad, i går sade Lago i Rapport" det är inte mera brottslighet i Södertälje än någon annanstans", tack, hur kan man missa verkligheten i sin egen stad?
Ha eran dj--vla stad, detta går inte längre, skall titta på ny bostad i Södermanlands kommun i morgon.
( tar med mina barn och barnbarn).
6 personers skattemedel tillför Södermanlands kommun i stället för terrorstaden, c:a 900000/år.
Gör inget enl. Lago,vi får ju pengar ändå!
Skrivet 27 feb 2009 22:28 Hv (Ej registrerad)
Håller med dej..... Nationella skyddsstyrkan står alltid till förfogande!!!
Skrivet 27 feb 2009 22:48 Rädd (Ej registrerad)
Hur vore det att fråga var o en som bor i Södertälje vad dom tycker om allt som hänt här sista åren, låta oss skriftligen få berätta om vad vi känner hur vi mår och vad vi vill ska hända för frmtiden! Det kommer att visa sig att det stämmer dåligt med mot vad politiker eller massmedja försöker göra det till! Det är dax att vi som bor här får träda fram o berätta för övriga hur jävla illa allt blivit här, tror knappt det är sant längre! Om som jag är rädd om min familj o det som är mitt, strävar efter ett hyggligt liv, då kan vi inte stanna här längre, jag vet o tror många känner lika dant! Är det här Sveriges framtid som visar sig här i Södertälje! Vårat Sverige
Skrivet 27 feb 2009 23:02 R (Ej registrerad)
Det som håller en kvar är kanske att man är född o uppvuxen här!
man ska inte behöva flytta från sin hemstad o känna sig bortskrämd. man önskar ju bara att Lago kunde stoppa denna förjävliga invandring till Södertälje! nu får de fan i mig vara nog!!
Skrivet 27 feb 2009 23:11 Rebecca (Ej registrerad)
Ja verkligen, här hemma har dom iaf en röst!!
helt klart värt d, sen får alla säga va dom vill.
SD ni har snart makten här i Södertälje från de svenskars sida iaf !
men tyvärr så e de ju ganska få kvar
Skrivet 27 feb 2009 23:13 BKK (Ej registrerad)
Du är inte lite blåst du!! Arbetarna på chipsfabriken.......herregud, hoppas du skojar.
Skrivet 27 feb 2009 23:28 Realisten (Ej registrerad)
De jubelidioter som hela tiden klagar på Anders Lago borde kastas ut från stan. Är det några man skall anklaga för den stora invandringen så är det i så fall Göran Persson och hans regering som skrev EBO-lagen och sittande regering som är så invandrarkära så de inte vill ta bort den. Märk väl att vår fina Anders Lago har aldrig suttit i regeringen ( vilket är synd ) för han verkar vara den enda politiker i Sverige sonm är lycklig ägare av en hjärna. Nu är det bara ett och ett halvt år kvar sedan får vi en regering igen.
Skrivet 27 feb 2009 23:48 Rosie (Ej registrerad)
Flyttar vi från Södertälje, vinner "buset"!!!!
Över min DÖDA kropp att det händer!!
Snälla, kan någon utav våra fega politiker äntligen sätta ned foten?!
Nä, man vill ju inte "stöta" sig med någon, ....
Ser ni inte att snart exploderar hela stan....och det kommer nog inte att bli en trevlig syn....
Vet inte någon mer stad i världen som tar så mycket skit......otroligt!!
Skrivet 27 feb 2009 23:55 Jussi (nd)
Det enda meningslösa är att ge upp.
Vi vill ge polis och rättsväsende möjlighet att sköta sitt jobb.
Verkar det som Lago vill det?
Eller Reinfeldt?
Mona?
Lagen finns och verktygen finns, det är viljan som saknas.
Vi har allt att vinna,
Vi kan.
Och vi vill!
Till skillnad från dom övriga partierna...
Skrivet 28 feb 2009 00:00 mario (Ej registrerad)
tack och love ingean har skadat sig .personalen så snälla i Willys spceal ,Pate och johanna .hoppas att ni mår bra kram och puss.
Skrivet 28 feb 2009 01:22 Piotr (Ej registrerad)
VAD HÄNDER "SÖDERTÄL-YEAH"??? butiker har utsatts för attentat, butiksägare i hela stan hotas, utsätts för trakasserier och tom.Säpo har kopplats in. detta är TERROR gott folk! Finns det någon kontroll över de kriminella i stan? jag hoppas nu att tillräckligt många säger ifrån. Det räcker nu! Själv bor jag i Grusåsen och har ingen butik kvar att handla i (förutom en Vivo som får NKs priser att likna ett outlet. VEM är det som driver på detta??? Efter att ha läst så gott som ALLT som skrivits här på sistone så misstänker jag nu starkt professionella yrkeskriminella som försökt/försöker köpa upp affärerna ..jag menar Global Intifada!?! vad är det för skämt? kom igen...Willys sålde ju massor med mat från tex mellanöstern, och grönsaksavdelningen höll ju också hög klass) men just nu är det vad många verkar tro? jag tror inte ni förstår hur många invandrare som lider av att känna sig anklagade just nu...
Skrivet 28 feb 2009 01:24 Piotr (Ej registrerad)
DEL 2: ...och vore det nazister som ligger bakom för att spä på invandrarfientligheten (vilket i så fall är minst lika troligt) så har de tyvärr lyckats. till syvende och sist är det ändå DIN och MIN åsikt som räknas. Visst! politiker kan på verka de med, polisen likaså .men det här är ett samhälle som VI SKAPAT, som VI RÖSTAT FRAM TILLSAMMANS, VI har alla ett GEMENSAT ANSVAR OAVSETT BAKGRUND. De som ligger bakom senaste tidens attentat måste gripas ..här måste polisen ta ansvar att få fram de skyldiga innan debatten urartar helt. och till er, ja ni, som gjort det här eller känner till vilka som gjort detta vill jag bara säga en sak. NI HAR ALLAS ÖGON PÅ ER oavsett om ni är ett gäng förvirrade pyromaner eller yrkeskriminella som på nåt sjukt sätt tror att ni kan tjäna på andras olycka ...Jag brukar inte reagera såhär kraftigt men det känns som om debatten här varit så förbaskat enformig på senare tid.
Skrivet 28 feb 2009 01:27 Piotr (Ej registrerad)
DEL 3: Visst finns det svårigheter med integration i Södertälje, men nu är det faktiskt så att de allra flesta vid dagens slut har jobbat häcken av sig på hederliga jobb, och det gäller både svenskar som invandrare ...och vill vi inte ta tag i problemen på ett konstruktivt sätt så är det lika bra att flytta härifrån (gäller både dig Anders Lago liksom polisväsende och ALLA andra medborgare i stan. Den stad som nu näst efter Malmö och Rosengård har sveriges sämsta rykte, ett rykte som nu även börjar nå utlandet. Vart har alla ansvarstagande människor gömt sig? MÅSTE FINNAS MER ÄN BARA SLÖDDER KVAR I DENNA STAD, och för er är det dags att vakna upp till ett fullständigt inferno. Så vad ska vi göra??? Till er som nu genast vill lägga sin röst på ND och andra främlingsfientliga partier, tänk efter. Finns det nåt som just du kan göra för att bidra till Södertälje, kanske har du värdefulla kunskaper som kan komma stan till nytta, för den behöver all hjälp den kan få nu.
Skrivet 28 feb 2009 01:31 Piotr (Ej registrerad)
DEL 4: Södertälje som stad ligger i respirator och väntar på att dö. JAG VÄGRAR HÅLLA MED OM ATT DET HÄR BARA ÄR EN SKITSTAD. Vi har fantastisk natur, framgångsrika företag, nära till Stockholm och en ung mångkulturell befolkning som vi bara inte lärt oss utvinna det bästa ur än.
SÅ JAG VÄGRAR BÖJA MIG, VÄGRAR BÖJA MIG FÖR YRKESKRIMINELLA, SVERIGEDEMOKRATER, ELLER ANDRA SOM INTE RESPEKTERAR LIVET. Polisen måste också börja visa det Till att börja med så kan de börja visa sig på gatorna/förorterna ..nu menar jag inte inkallade piketpoliser från Stockholm som låter batongerna föra deras talan....utan poliser som är bra retoriker, som vågar ta en debatt på ett konstruktivt sätt ..tyvärr har polisen efter senaste tidens skandaler tappat all trovärdighet, och har på vissa håll lika dålig status sombråkstakarna och de kriminella de är anställda för att hålla koll på. Så inte undra på att polisen måste kalla in "Mamma SÄPO" när det smäller på allvar..
Skrivet 28 feb 2009 01:33 Piotr (Ej registrerad)
DEL 5: så polisen! Nu gäller det att jobba på sitt egenvärde och bygga upp ett förtroende och gemensam identitet som folk kan börja lita på igen ..men det kommer förstås ta tid. Under tiden blir de kriminella krafterna allt starkare och vinner så sakta över den vanlige hederlige medborgaren
Och butikerna! varför hade de inte videoövervakning vid chipsavdelningen!?! ..det har ju funnits en hotbild sedan länge vad jag förstått. hur står det till med brandsäkerheten? ..nåja, det är ju inte polisernas och butikernas fel att det ser ut såhär. det är de yrkeskriminellas och LÅTER VI DEM TRO ATT DET ÄR OK ATT BRÄNNA VÅR STAD OCH HOTA OSS SÅ KOMMER DE GARANTERAT FORTSÄTTA, SÅ SÖDERTÄLJE, VAD HÄNDER!!???!!! DAGS ATT GÅ SAMMAN, OAVSETT URSPRUNG ..För nu deklarerar jag KRIG MOT DE YRKESKRIMINELLA, för ni är i minoritet!
Skrivet 28 feb 2009 01:47 Jussi (nd)
Nationaldemokraterna säger det som måste sägas.
Vi är inte köpta av dom Globala Marknads Krafterna.
Skrivet 28 feb 2009 09:38 Sandra (Ej registrerad)
Det är sånna ignoranta fjantar som du som har gjort Södertälje till den stad den är idag. En stad i Kaos! Och jag ska tala om för dig vad din lilla honungsbulle Herr Lago har med saken att göra. Han ignorerar alla problem som dyker upp what so ever. Vänder bara ryggen till och går och pysslar med något annt typ åker till USA och berättar för alla hur bra det går för Södertälje. Idioti kallas detta med ett finare ord. Jag råkar ha väldigt säkra källor som dessutom säger att Bror duktig (Lago, för den som inte fattar) lagt ner polis undersökningar som försökt ta reda på varför just Södertälje har så mycket problem. Har skrivit ett arbete om detta och fick inside info om man säger så. Fick dessutom reda på att de som begår flest brott är inte de som invandrar till Södertälje nu. Så att skylla på dom är helt meningslöst. De som begår de flesta brotten är tredje och fjärde generationens invandrare finns statestik på det. Så nu vet alla det. Tyvärr tror jag att SD och ND vinner på sånt här.
Skrivet 28 feb 2009 10:14 YLS (Ej registrerad)
Vi svenskar har öppnat Södertälje för flyktingar från hela världen. Vi har sakta lämnat område efter område för att ge plats åt fler. Fint, men vi har inga som helst möjligheter att jobba med att ge dessa människor hjälp med det psykiska lidande de har med sig från krig, förföljelse och våld.Resultatet blir att de istället för att integreras i samhället, går här och bär runt sitt hat. Vi har inte hjälpt varken dem, eller oss själva, genom att ta hit fler än vi klarar av! VI HAR BARA IMPORTERAT VÅLDET DE HADE MED SIG I BAGAGET! Nej, jag är inte rasist! Bara ledsen för allas vår skull att Södertälje tagit sig vatten över huvudet för länge sedan! Förr kunde man gå trygg i stan, även i Hovsjö!
Skrivet 28 feb 2009 12:49 Apan (Ej registrerad)
Finns väl ingen ved i Sibirien heller?? Men permafrost som heter duga, så där kan de väl roa sig med att gräva sina egna gravar, haha...
Skrivet 28 feb 2009 13:16 BENGT (Ej registrerad)
ALLA måste hjälpa till nu. SD eller ND gör inte saken bättre det är jag helt säker på. Och sedan kan man inte skylla på dessa unga invandrare, det kan lika gärna varit vi svenskar. Invandrare är inte så elaka och dumma som alla tror. Föreldrar och andra vuxna måste nu ta ansvaret sysselsätta våra ungdomar. DEM ÄR FRAMTIDEN. Fler evenemang och fritidsgårdar som har längre öppettider kan få slut på det här. Sen MÅSTE vuxna uppfostra sina barn/ungdomar RÄTT och ta ANSVARET ATT HÅLLA KOLL PÅ SINA BARN. Det är inte alla invandrarnas FEL!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! KOM IGEN TELGE VI FIXAR DET HÄR! Försök inte att flytta härifrån, staden blir bara värre då. VI MÅSTE förklara för alla ungdomar att så här KAN man INTE GÖRA!!! SSK, ASSYRISKA ,SYRIANSKA och FRITIDSGÅRDARNA MÅSTE SAMARBETA OCH JOBBA OCH FIXA FÖR ATT DET HÄR SKA GÅ BRA, VI VUXNA OCKSÅ!
SÅ KOM IGEN DENNA VACKRA, UNDERBARA, SEVÄRDEHETSRIKA STAD DET HÄR GÅR OCH VI SKA.
Skrivet 28 feb 2009 13:57 stevO (Ej registrerad)
Om detta klassas som någe annat än terrordåd blir jag förvånad...
Vad är det svåra i att skicka tillbaka invandrare som inte klara att leva efter våra lagar i detta samhälle?
Röstar på SD i allt nästa val!
Skrivet 28 feb 2009 14:16 Olsson (Ej registrerad)
Rösta på ND om ni vill bli av men invandrarna. SD kommer inte att göra nångonting.
Skrivet 28 feb 2009 15:30 Jussi (nd)
ND är inte främlingsfientliga.
Och kommer aldrig att bli det.
Oavsett hur många gånger det upprepas.
Skrivet 28 feb 2009 16:03 utflyttad (Ej registrerad)
I Eskilstuna efter att Stadshotellet brunnit ner har folk gått man ur huse och i dag lördag, har det varit en manifestation mot våldet "Vi har fått nog"! Initsiativtagare till uppropet har bl a varit Eskilstun Kuriren. Vad tänker LT göra i Södertälje?????
Skrivet 28 feb 2009 18:02 invandrare (Ej registrerad)
Jag kan ditt språk (kanske inte fult ut) men jag kan oxå några till som du kanske alldrig kommer och lära dig... Så, sluta glänsa om hur man skriver på svenska.
PS: jag håller på fortfarande och lära svenska. Det tar sin tid..
//
Skrivet 28 feb 2009 19:20 utflyttad (Ej registrerad)
I Eskilstuna efter att Stadshotellet brunnit ner har folk gått man ur huse och i dag lördag, har det varit en manifestation mot våldet "Vi har fått nog"! Initsiativtagare till uppropet har bl a varit Eskilstun Kuriren. Vad tänker LT göra i Södertälje?????
Skrivet 28 feb 2009 21:45 Piotr (Ej registrerad)
Håller med ..En manifestation/demonstration är ett bra alternativ, och då måste initiativet tas så snart som möjligt innan SD & ND tar patent på det.
Vad säger ni på LT? visst vore det ett utmärkt tillfälle att samla stan, att göra en insats...något ni skulle bli ihågkomna för lång tid framöver. för just nu verkar ingen annan våga träda fram? ...vart har kommunledningen tagit vägen?
Skrivet 4 mar 2009 10:59 trasiga människor (Ej registrerad)
Global intifada består av svensk medelklassungdom. Det kan ni själv kolla upp och läsa om ni är intresserade. Hur ska vi göra då? Ska vi anklaga alla svenskar för alla världens brott då? Era insändare är bara patetiska och människofientliga. Tack och lov att ni är få till antalet och att vi snart slipper er. Flytta bort från denna stad så vi slipper alla människofientliga varelser. Om man fortfarande inte acceptarar en person som är född och uppvuxen här i Sverige som en svensk då är man en trasig människa som har haft en tragisk barndom och försöker ta ut det på andra människor. Kan det hända judarna kan det hända andra människor med.
Skrivet 4 mar 2009 20:25 Tjomme (Ej registrerad)
Mycke vill ha mer... med tanke på affärsverksamheter och så.
Skrivet 5 mar 2009 20:55 Förbannad! (Ej registrerad)
Om de nu är ute efter att bojkotta Amerikanska varor så varför står Mc´Donalds kvar? Det är väl Amerikanskt om något?
Skrivet 3 maj 2009 13:57 skit i vad politiker säger! (Ej registrerad)
när ska vi sluta skylla på varandra???
vi måste enas alla och då menar jag verkligen alla natiolaniteter och gå på dom riktiga bovarna i allt som sker just nu världen över...vi måste börja bry oss om alla andra som lider inte bara ens egna eller politkers åsikter!