Polisen: ”Finns inga naturliga orsaker”
På de två brandplatserna Weda brann det fortfarande på torsdagsmorgonen. Eldsvådan som totalförstört Tempobutiken i Saltskog hade brandkåren lyckats släcka och på Willys i Södra kunde personalen själva släcka en mindre brand. Fyra bränder samma natt och samtliga är nu rubricerade som mordbränder hos polisen.
– Vi kan konstatera att vi har haft fyra bränder och att det inte finns några naturliga brandorsaker, säger Kia Samrell, informationsansvarig på Södertäljepolisen.
Innan man kan säkerställa att bränderna är anlagda måste man dock undersöka brandplatserna vilket man enligt Kia Samrell ska försöka göra så fort som möjligt.
– Vi kommer att ha hjälp från länskrim i ärendet, säger hon.
Klockan 14.00 kommer polisen och kommunen att hålla att hålla en presskonferens i stadshuset med anledning av bränderna.
Polisen söker också tips från eventuella vittnen som kan ha gjort viktiga observationer på brandplatserna.
– Om någon hört eller sett något är det jättebra om de hör av sig, säger Kia Samrell.
Polisens tipstelefon: 020-260270













































Senaste kommentarerna:
Skrivet 26 feb 2009 09:12 Oddset (Ej registrerad)
Enligt polisen tyder mycket på att bränderna var anlagda!! tyder inte allt på det??? vad är det som inte tyder på det?? skulle man inte helt enkelt kunna säga att dom var anlagda? men visst undersök ni så för vi se vad ni kommer fram till....anlagda säger jag
Skrivet 26 feb 2009 09:19 viva norrland (Ej registrerad)
"Finns inga naturliga orsaker"
Klart att det finns tacka Lago för det, se bara hur stan raseras bit för bit.
Skrivet 26 feb 2009 09:55 Realisten (Ej registrerad)
Jag läste kommentarerna om bränderna i stan. Dessa var vid det tillfället 71 st. Om länstidningen skulle låta sanningen få tala så törs jag lova att det skulle vara 171 st vid samma tillfälle.Men det verkar ju vara så att LT. ägs av invandrare eftersom det är så att om man säger något ofördelaktigt om invandrare så tas kommentaren bort.
Skrivet 26 feb 2009 10:23 arge (Ej registrerad)
hej alla polis ,jag hoppas att ni hetar en svara den här gången.
Skrivet 26 feb 2009 11:02 Thomas (Ej registrerad)
Det säger väl sig självt att bränderna är anlagda när 4 matbutiker brinner ner samma natt.. Jag själv är ganska nyinflyttad i staden här, och man börjar ju bli lite skraj, vad är det för stad man flyttat till?? Butiks bränder, bilbränder, och våldtäckter om vart annat..
Skrivet 26 feb 2009 11:36 K (Ej registrerad)
Flyttade hit för ca 30 år sedan. Då var staden en ideyllisk mellanstor svensk stad. Vad är den nu? Crime city!! Med landets högsta kriminalitet per capita! Hur kommer det sig???? Vågar man ställa en så politiskt inkorrekt fråga?? Svaren lär väl bli bortplockade av den s.k. moderatorn!
Blir väl tvungen att flytta nu. Nån gräns måste ändå finnas!!
Skrivet 26 feb 2009 11:45 Linda (Ej registrerad)
Jag hoppas verkligen att vi alla låter bli att döma någon eller några tills vi vet. Att tro och vilja tro att det är någon/några speciella som gjort detta kan faktiskt visa sig vara fel. För det finns ju faktiskt många i den här staden som också skulle vinna på det. Det är så sorgligt att vi människor inte kan ge och visa varandra uppskattning, kärlek i stället för att på detta eller andra sätt förstöra både för oss själva och för andra. Säger bara en sak KÄRLEK övervinner allt.
Skrivet 26 feb 2009 12:14 Micke (Ej registrerad)
Man vänjer sig
Skrivet 26 feb 2009 12:18 REALIST (Ej registrerad)
Det var väl själva f... det här är en blandad grupp ungj..... som håller ihop kina.japan. tyskland .sverige.turkiet .finland mm det här har inte att göra med invandrarungar utan att dessa personer har samma sjuka tankar om vad som är rätt eller fel och de skiter fullständigt i om värden går upp i rök eller att vanliga svensson förlorar sina arbeten så länge de inte blir drabbade själva FATTA DET NÅGON GÅNG OCH GLÖM INTE ATT DE HAR FÖRÄLDRAR SOM UPPOSTRAT DESSA MÄNNISKOR
Skrivet 26 feb 2009 12:25 M (Ej registrerad)
"Våra politiker och deras flyktingpolitik"..vad f_n har det med detta att göra??
Varför dessa rasistiska kommentarer hela tiden? Tror inte att detta har begåtts av varken invandrare eller nåt ungdomsgäng.
Föreslår att du läser en "riktig" tidning...och får mer fakta, som inte verkar helt orimlig.
Skrivet 26 feb 2009 12:36 Realisten (Ej registrerad)
Ja nu vet vi vem som anlagt bränderna i södertälje. det är Lago för det har viva norrland sagt och fler med henne så det måste vara sant. Ta honom och sätt in honom för mordbrand. OBS!!!!!! HELA DENNA KOMMENTAR ÄR IRRONI...... Men nog är det väl för dj.....ligt när det finns folk som påstår att vår duktiga Anders Lago ligger bakom bränderna. då har man gått för långt i PERSONANGREPP.
Skrivet 26 feb 2009 12:41 Född i Södertälje 1955 (Ej registrerad)
NU MÅSTE VI ANPASSA VÅRA LAGAR TILL VERKLIGHETEN!
Se till att stoppa Lago´s smygande rasering av STADEN. Detta måste ske fort
Skrivet 26 feb 2009 12:44 Bengt (Ej registrerad)
Varför är det för det mesta alltid är i gettoiserade städer det brinner?
Skrivet 26 feb 2009 12:52 upprörd (Ej registrerad)
Tyder på att bränderna är anlagda, nej men oj då jag trodde bara att 4 butiker började brinna utan anledning. Så j...a mesigt, varför vågar inga myndigheter reagera som den övriga befolkningen gjör.Som sagt utred bränderna grundligt lägg all energi och våra skattepengar på det istället för att försöka få tag på idioterna.
Skrivet 26 feb 2009 13:01 Carola (Ej registrerad)
Enligt lagen så är det väll så att man inte är dömd förens brottet har bevisats utom allt tviviel. Med det menas att i dags läget har vi ingen brottsling eftersom ingen är dömd. Fram tills någon blivit gripen och dömd så vi har ingan aning om vem som kan ha begått detta brott. Den som tror att det är en "hemsk" invandrare som har startat bränderna kanske är den som i själva verket har gjort det själv??
Som man tror sig känna andra, känner man bäst sig själv eller hur man nu skriver...
Skrivet 26 feb 2009 13:04 Sol (Ej registrerad)
Allt som det ska vara då.
Skrivet 26 feb 2009 13:12 FD SOSSE (Ej registrerad)
SNÄLLA! DÖM INGEN INNAN VI VET! VEM ELLER VILKA SOM LIGGER BAKOM.
DÄREFTER ÄR DET I ALLAFALL I MITT TYCKE:
ÖGA FÖR ÖGA TAND FÖR TAND SOM SKA GÄLLA.
OCH TILL SIST GE POLISEN MER BEFOGENHETER OCH EKONOMI SÅ ATT DOM KLARAR AV ATT HÅLLA ORDNING OCH LÖSA BROTT SOM BEGÅE MOT OSS VANLIGA LAGLYDIGA MEDBORGARE.
Skrivet 26 feb 2009 14:05 Realisten (Ej registrerad)
Svar till den som kallar sig REALIST. Inbillar du dig att dom som håller på med sånt här har några föräldrar, då är du totalt ute och cycklar.
Skrivet 26 feb 2009 14:45 BJ (Ej registrerad)
Om vi medborgare får välja så tror jag vi föredrar att förlora lite av vår pesonliga integritet när vi är på offentliga platser om vi därmed får lite mer trygghet och möjlighet att få fast dessa förövare. Ett omfattande övervakningssystem fångade de terrorister som gjorde bombdåd i 8 miljonersstaden London. Dessutom är det inte dyrare att ha en effektiv övervakning än att betala skadegörelse via försäkringspremier och via de matvaror vi handlar. Kostnaderna betalas aldrig av en sedelpress utan i slutänden av oss medborgare.
Nu har det faktiskt gått för långt, nu måste samhället kraftfullt visa att detta är helt oacceptabelt.
Skrivet 26 feb 2009 15:04 glad pensionar (Ej registrerad)
USA's storstader hade typiskt fram till 90-talet 2,000 mord i varje stad per ar och manga ganger fler av alla andra typer av brott, fram till att trenden kunde brytas da polisen fick befogenhet att praktisera noll-tolerans. I Kalifornien sa sitter brottslingen inne pa livstid om han blir domd 3 ganger.
Nu kan du i Sverige vara domd 30 ganger och anda ha full frihet och har du 150 fortkornings eller parkeringsboter, sa gar det likval bra att behalla korkortet och behalla bilen.
Vi valjer sjalva. Skickar vi ratt signaler till ovriga personer - svenskar eller invandrare - som ar i riskzonen on de som i Sodertalje ar 20 st och slar ner en ensam tjej i centrum och sedan alla gar helt fria. Ynkligt!!
Saknas svenska bokstaver sa ar det for att detta skrivs utomlands ifran. Pa resa, men sedan 35 ar bosatt i Sodertalje.
Skrivet 26 feb 2009 15:09 Revolution kan vara bra, men det drabbar alltid de som redan ligger! (Ej registrerad)
Dom kan inte ha föräldrar som bor i Tälje och jobbar i t ex vården iallafall! Då skulle dom aldrig tänkt tanken och fjutta på de enda ställen som gör att man kan överleva en hel månad i Södertälje. En annan som inte har vare sig bil, körkort eller pengar i massor undrar vad jag ska göra nu då? Vem betalar taxi till andra Willys i länet..eller rent av utanför? Och vi som nu tjänar minst i samhället, som fått skatten aningen mindre? Den lär ju ökasomf...efter detta. Tror vänsternissarna nu att man kommer sluta importera från USA? Men GLÖM det här är då inte rätta vägen att gå! Finns det nått billigt alternativ att via internet beställa hem varor? Jag bara undrar....NÄ jag har inte råd att åka kommunalt ens, inte armar till det heller reumatiker som jag är. Kommer Färdtjänst att kunna gälla för oss som har det så?
Skrivet 26 feb 2009 15:12 xxx (Ej registrerad)
shit va tröga en del är ändå, måste väl fatta att utreda branden ingår i att hitta den/ dem som gjort detta, och självklart får inte polisen säga att de är anlagda utan att undersöka först, va f-n spelar det för roll i sammanhanget???
Skrivet 26 feb 2009 15:19 gränsen är passerad (Ej registrerad)
Jag håller med generellt är det för mycket tro på att kärlek och förståelse ska lösa allt, på vems bekostnad. Hur många butiker, våldtäkter, misshandel ska man kunna begå innan man låses in ? Det är ju defakto så att välidigt många blir utsatta för brott och vågar/vill inte anmäla eftersom samhället inte reagerar. Sen kan ju politiker glänsa med statistiken om lägre brottslighet än verklig. Nej håller med i USA har man respekt & rädsla för att begå brott man vet att man blir straffad och folk vågar vittna för där skyddar man offret inte brottslingen.
Skrivet 26 feb 2009 15:44 Ledsen (Ej registrerad)
Måste reagera!
Ledsamt att dessa "hönshjärnor" (som personerna tydligen har som eldar upp gemensamma service inättningar), får härja fritt i vårt vackra Södertälje. Jag blir bara så himla besviken, hur är dessa personer funtade i hjärnkontoret. Måste vara helt insnöade och ha mindre utvecklade tankeförmågor som inte kan använda sin kretivitet på något bättre och utvecklande sätt. Varför förstöra. Detta leder inte till att vi får mer sympatier med era knäppa åsiket utan TVÄRT OM!!
För er egenföretagare som drabbats och för er personal som blivit utan jobb sörjer och lider jag. Tänker på er!!
Detta får inte förstöra vår framtidstro. Bygg upp imorgon dag igen! Låt oss inte tryckas ner av några FÅ ynkryggar!
Kommer att handla hos er som sympatisör när det är återuppbyggt, så det så!
Hitta förövarna och straffa hårt!
Skrivet 26 feb 2009 16:00 :( (Ej registrerad)
Nej, det gör man inte!!!!!!!
Jag har bott i Södertälje hela mitt liv och denna händelse är f-n droppen!
Jag tänker snarast dra härfrån!
Jag lider med alla butiker och dess personal!
Men jag säger bara- tack för mig, men nu tänker jag FLY stan!
Skrivet 26 feb 2009 16:46 Sophia (Ej registrerad)
Snälla poliserna i Sverige VAKNA KLART dem var anlagda tror ni helt seriöst att det brinner i 4matbutiker i samma stad o samma natt?
Bli som FBI i USA:)hårdare jobb.
Skrivet 26 feb 2009 16:55 ungdom med åsikter (Ej registrerad)
Detta är maffia, eller något liknande, kanske skyddsavtal? klart bränderna är anlagda, det brinner väl inte 4 affärer på en natt av en ren olyckshändelse?!
hoppas att polisen hittar dem som gjort detta, men innan dess är det våra invandrare som får skulden, det är uppenbart (ingen rasism) Det är sjukt att Södertälje är på väg åt det här hållet, man vill inte bo kvar.
Dem som gjort detta är grovt kriminella, och det är inte någon liten händelse. Vart är Södertälje på väg?
Skrivet 26 feb 2009 17:21 R (Ej registrerad)
Men enligt polisen tyder mycket på att bränderna var anlagda.?????? NÄHÄ..... Polisen kommer inte att få fast dessa idioter. Tänker på den stackars tjejen som blev misshandlad under bron,inte kunde polisen få fast nån fast pojkvännen kunde peka ut några av dom samt att dom hade namn på vissa. Man måste tydligen ta dom på bar gärning samt att ta ett foto precis när dom placerar ut brandbomben,helst med tid o datum på fotot,kanske även namn, födelsedatum och adress....då kanske dom åker fast.
Skrivet 26 feb 2009 17:27 Danne (Ej registrerad)
Intressant pressen och Polisen pekar ut Global Intifada.
P.G.A uppmaningar på uppsatta lappar om attentat mot butiker för att man säljer amerikanska varor och instruktioner på hur man till verkar tidinstäda brandbomber.
Ingen mer som tror att Global intifada skitit i lapparna och genomfört attentaten själva istället för att äventyra hela opperationen genom att öppet annonsera om den, Ni tror inte att GI, intenstioner var att sprida uppmaningar bland andra grupper med HAT mot USA och Västvärden att ta tag i deras ansvar i det värdsomspännande Jihad som det radikala Islam utroppat, Vänster extremismen och Islamismen är ju i knäet på varandra, antar att GI hade ganska god koll på att sådana uppmaningar i Södertälje skulle kunna ge resultat.
Skrivet 26 feb 2009 18:02 Curt (Ej registrerad)
Infatada är inte dom en sådan terrorsekt tro ?
Tycker polisen att sådant passAr i södertäje +
Skrivet 26 feb 2009 20:10 Niklas (Ej registrerad)
Välkommen till Sverige 2009. Vågar inte ens tänka på hur detta landet ser ut om 20 år.
Skrivet 26 feb 2009 20:30 Daniel.S (Ej registrerad)
Brottslingar finns det gott om ,trotts att ingen dom fallit. Det är inte domen som gör brottslingen. Tyvärr går det alldeles för många odömda brottslingar på gatorna idag. Uppenbarligen!
Daniel
Skrivet 26 feb 2009 20:57 muren (Ej registrerad)
Vi bygger nånting runt hela stan och kastar nycklarna till ...joo vart?
Skrivet 26 feb 2009 22:27 Södertälje polis (Ej registrerad)
Polisen spekulerar inte i massmedia. Även polisen förstår att bränderna är anlagda och det är väl inte så svårt att räkna ut med så många bränder samma natt. Det måste vara allas intresse att bränderna blir uppklarade. Hjälp polisen genom tips och uppgifter om du vet något. Ring till tips telefonen.
Skrivet 26 feb 2009 22:42 Val 2010 (Ej registrerad)
Det är val nästa år! Dags för förändring!
Skrivet 26 feb 2009 22:53 svensken (Ej registrerad)
såja nu vet man vilket parti man ska rösta på.och äta en kebab,pizza eller gå på en krog o södertälje he he aldrig mer.klipper mig gör jag själv.nu är det nog för mig.tack å bock
Skrivet 26 feb 2009 23:18 S (Ej registrerad)
Jadu, om man vänjer sig vet jag inte. Men skit händer tyvärr konstant i denna stad, det har spårat ut totalt!
Skrivet 26 feb 2009 23:48 Ito (Ej registrerad)
Värsta med lagen i Sverige: Har mann begått brått och förhörts, släpps mann under utredning. Innan domen i domstolen hinner personen begå hur många brått som helst utan påökt på straffen om inte bråttet ger längre straff på straffskalan. Ändra lagen och håll fasttagna bråttslingar inspärrade direkt när ni får fast dom. Domstolar som tar hand om återgångsförbrytare och lagen som ger påökt för alla nya brått som begås.
Skrivet 27 feb 2009 02:30 miss diva (Ej registrerad)
synd att alla invandrare blir misstänkta för saker o ting som sker i södertälje. Om det nu var invandrare som starta bränderna varför eldade dom butiken i saltskog den drivs ju av invandrare??
Tänk att svenskar är sååå rasistiska men ändå så är ni ett gäng hyklare!!
Skrivet 27 feb 2009 04:45 Ettan (Ej registrerad)
Det var förskräckligt vad södertäljeborna stavar eländigt!
Skrivet 27 feb 2009 06:32 VÄKTARE I SÖDERTÄLJE (Ej registrerad)
Jag jobbar i Södertälje och har varit med från allra första "chipsbranden" i Coop. Global Intifada kommer att slå till igen inom kort. Södertälje Polisen sköter sitt jobb. Jag kan utan tvekan påstå att dom är Sveriges bästa poliser. När man arbetar i en stad som Södertälje förstår man hur polis & tjuv leken går till. Jag är född i Södertälje och har alltid bott i Hovsjö. Man väljer själv vart man vill hamna beroende på hur frisk man är innanför pannan. Jag har läst de flesta kommentarerna och vill med det säga att: Du kan spekulera hur mkt du vill men sak kommer aldrig att förändras vare sig, USA varorna försvinner eller ej, om vi får en ny regering eller ej, en ny Lago etc; Det är bara att förstå och acceptera att kriminilaliteten kommer att öka vart i världen man än bor. Det är därför väktare och poliser finns, främst för att förebygga. Sedan kan man alltid se allt hur man själv vill se det. Så länge man inte accepterar det så blir man chockad varje gång något händer
Skrivet 27 feb 2009 07:02 Petti (Ej registrerad)
Varför har vänstern valt södertälje? Troligen för att de i extrema leden märkt att intresset för dem har falnat. Normalt begåvade inser att det totalitära inte håller längre så medlemsantalet och intresset minskar.
De tänker nog så här: I södertälje finns motsättningar pga vad politikerna har ställt till med. Man kallar sig intifada för att låta påskina att det skulle vara mellanösternrelaterat. rasisterna tänder på detta och får pyromanerna härja fritt så vänder sig resten emot det de uppfattar som hot - invandrare. Och vips har man skapat en polarisering och man hoppas vinna förvirrade hjärnor till sin egoistiska agenda. För ingen tror väl på allvar att pyromanerna gör detta för någon annans skull än sig själva.
Skrivet 27 feb 2009 10:15 Jussi (nd)
Det är bara du som påstår att ALLA INVANDRARE blir misstänkta.
Det går dessutom inte att bunta ihop alla invandrare som grupp, eftersom vi kommer från jordens alla hörn.
Skrivet 27 feb 2009 11:05 r1955tk (Ej registrerad)
Glad pensionär,
I Kalifornien kan du ha snattat i en butik och åkt fast för det tre gånger och efter tredje gången sitter du på livstid. Det görs ingen skillnad på brott och brott. Är det så du vill ha det i Sverige också? Kan du med gott samvete säga att du inte har gjort nåt själv. Det kan inte jag. Straffen är mycket högre i USA men brottsligheten är inte alls lägre än I Sverige.
Skrivet 27 feb 2009 23:07 Stefan (Ej registrerad)
Global- eller som det verkar,, lokal Intifada, drabbar den den stora metropolen Södertälje, Ha ha ! vad håller ni på med ?
Tror ni att ngt blir bättre för att ni bränner livsmedelsbutiker i staden ?
det skapar bara större klyftor mellan samhällsgrupperna,och ökar misstroendet mellan svenskar och invandrare.
Såvida detta inte är just syfttet med dessa attentat !
Inte lär det bara vara en omtanke om folket, att sluta äta ohälsosam mat som chips ! och att det som gör dem extra onyttiga är att de är gjorda i Usa !
Skrivet 1 mar 2009 10:01 Påskharen (Ej registrerad)
Påskharen lite undrande nu det e kanske så att stan denna stad är fylld med "bortbyttingar" nu ni vet elaka varelser i sagornas värld......
Kanske dags o byta bort alla bortbyttingar...dom lär ju inte vara naturliga heller, snarare onaturliga!
Eftersom det enligt Polisen, som påskharen har stort förtroende för, säger följande Det "Finns inga naturliga orsaker" !
Undrar egentligen vad som menas med det?
Nån som kan förklara det för en..?
Ja jag vet jag ska traska till gammalugglan, han vet säkert klokaste varelsen i skogen, undrar när den ska brinna, skogen alltså. Det har ju brunnit så mycket ute på Almnäs säger rådjuren o bävrarna o fiskgjusarna o en o annan häger......O dom säger att det inte finns några onaturliga orsaker.........