Nyheter

Publicerad 26 februari 2009 Uppdaterad 26 februari 2009
Textstorlek 1 2 3

Fotograf:
Mattias Holgersson

Alla fyra bränderna startade i chipshyllor

Alla fyra bränderna startade enligt polisen bland chipsen. – Det här är ren terrorism, säger den drabbade icahandlaren Jesper Tovar.

Bara förkolnade rester återstår av Ica supermarket i Weda. Hela butiksutrymmet och kontoret på övervåningen blev lågornas rov.
– Allt har brunnit upp, hårddiskar, övervakningskameror, hela kontoret är borta. Detta är en katastrof – en katastrof, säger den bedrövade Icahandlaren Jesper Tovar, som menar att branden startade i chipshyllan.
– Vi följde Icas direktiv centralt och kollade extra vid chipsen innan vi gick hem för kvällen, men det är nästan omöjligt. Chipshylla är tio meter lång och det går att stoppa in brandbomberna mellan påsar eller i påsar, säger han.

Branden på Willys i Weda startade nästan mitt i butiken, enligt poliser LT pratat med som var först på plats.
– Just där i mitten fanns alla torrvarorna, kaffe och annat, säger Sonja Olsson från Södertälje, som ofta handlade där.

Även i Tempo i Saltskog och Willys i Södra startade bränderna inne i butikerna. Willys i Södra har dessutom bekräftat att det även där var bland chipsen branden startade.

På en presskonferens på torsdagseftermiddagen meddelande dessutom polisen att samtliga fyra bränder troligtvis startat bland chipsen.

Publicerad 26 februari 2009 Uppdaterad 26 februari 2009
Textstorlek 1 2 3

Senaste kommentarerna:

Skrivet 26 feb 2009 15:17 Fundersam (Ej registrerad)

Ja den amerikanska imperialismen i Irak har ju mycket att göra med Willys m fl oskyldiga svenska butiker. Det är i så fall effektivare att bojkotta varor från de länder man är emot. Jag t ex köper aldrig varor från Israel längre. Bränna ner hela butiker i Sverige är så idiotiskt att det faller på sitt eget grepp. De som gör sådant här tror att de verkar för det goda, dvs.införande av total socialism i samhället i Global Intifadas fall, men i själva verket gräver de bara en grop åt sig själva.

Gruppen i sig har så märkliga värderingar om demokrati och "rika" att jag blir mörkrädd. Googla på gruppens namn så kommer ni att hitta en hel del märkliga uttalanden. Konstigt att de kan verka så öppet i Sverige. Måste för egen del tillstå att jag aldrig hört talas om gruppen innan de satte matbutiker i Södertälje i brand. Ändå har de ett par terrordåd förut på sitt samvete. Intifada som för övrigt betyder uppror på arabiska tydligen. Uppror mot vad då i det här fallet? Demokratin?

Skrivet 26 feb 2009 15:18 johan (Ej registrerad)

Tycker synd om alla butiksinnehvare och anställda som inte har något arbete att gå till nu.
En eloge till alla brandmän och poliser från hela länet med omnejd som kommit till Södertälje för att hjälpa till.
Synd bara att Södertälje blir känt då det inträffar tråkigheter...

En som jobbar i butik

Skrivet 26 feb 2009 15:19 Jerry (Ej registrerad)

"Lokal Intifada"
Ni som vet vilka som tänder på. Anmäl dem till polisen innan någon kommer att bli allvarigt skadad eller dö. Skyddande av brottsling är straffbart. Det handlar om mordbrand. Förbannad Södertäljebo.

Skrivet 26 feb 2009 15:22 tobbe (Ej registrerad)

Till Pallman Vad fan menar du med Mercedez cabbar och konstig musik syftar du att det är syrianer som elldar upp butikerna att lt ens tillåter sånna komentarer det luktar rasismen i den komentaren, vad är det bättre i göteborg det exploderar en bomb i veckan där det finns nog fler gäng och bråk där så har du flyttat från den här fina stan så låt bli och komentera också.

Skrivet 26 feb 2009 15:33 Eli (Ej registrerad)

Man blir såååå för......, kan inte annat än att hålla med alla dessa kommentarer som har tagits bort, jag är övertygad om att vi flesta är av samma åsikt. ( vågar tro att jag vet vad det innehöll.)

Skrivet 26 feb 2009 15:33 Saltskog-bo (Ej registrerad)

Jag är SÄKER på att branden startades bland chipsen i Tempo för att delen av byggnaden som brann först var väggen där all chips & läsk förvaras. Jag bor mittemot affären och det var en hemsk lukt som spred sig. Var rädd att det skulle nästan explodera p.g.a chipsen...

Sluta förstöra alla mat-affärer!! Måste åka ner till stan för att köpa ett paket mjölk! Fyfan

Skrivet 26 feb 2009 15:38 Johnny D (Ej registrerad)

Jag tror inte att detta har något med vänsteraktivism, mer troligen en lokal maffia som utöver utpressning. Global Intifada är bara en dimridå. Om någon lokal förmåga tar över någon affär upphör nog all terror där.

Skrivet 26 feb 2009 15:38 mike (Ej registrerad)

Tror det är dags för en stor belöning för den som tipsar om detta. Så dom här idioterna åker fast. Skrämmande utveckling ni har i Södertälje, glad att man inte bor där!

Skrivet 26 feb 2009 15:40 Peter (Ej registrerad)

Tramsigt att tro att det skulle vara någon organisation bakom dessa löjliga attacker. Global Intifada sysslar inte med sådant.

Skrivet 26 feb 2009 15:46 PÅskharen (Ej registrerad)

Som sagt det blir värre innan det blir bättre och detta kaos som drabbar by är organiserad var så säker. Frågan är bara vilka som ligger bakom? Vilka kommer tjäna på det? Det är frågorna man måste ställa sig! Vidare igen åter igen Polis får vara på plats dygnet runt men framför allt efter 2200 tom 0400 på mornar med henmvärn eller andra förband. Dags o införa utegångsförbud för alla ungdomar under 18 för deras skull o vår! Leg och bil kontroll på alla in o utfarter i Södertälje efter 2200 tom 0400......Torde införas....-Krogar får ej längre vara öppna efter 2400! min åsikt

Tills byn lugnar ned sig. Ni Politiker ni är för f-n inkompetenta! Ni skall leda denna by, istället gör ni vad?i Ni har haft denna problematik framför ögonen nu i hur många år????? Det blir värre som sagt innan det bölir bättre, och det kommer o kräva blood, sweat and tears before peace love and understanding........OBS Personligen tror jag detta är en mycket viktig kulturell samt tros fråga som måste lösas omgående

Skrivet 26 feb 2009 15:50 Två infödda (Ej registrerad)

Var är staden på väg det här är varken första eller sista gången detta händer vad gör politikerna och polisen detta är terrorism och det kommer bara att öka om inget radikalt sker. Vår stad bara förfaller och Lago fattar inte att vårt rykte är i botten i resten av Sverige,

Skrivet 26 feb 2009 15:50 DDR2 (Ej registrerad)

Hahaha. Det är samma personer som bränner ner livsmedelsbutiker som du stödjer genom att inte handla israeliskt.
Israel, den enda fungerande demokratin i Mellanöstern, omgivet av 25 muslimska diktaturer... och du bojkottar demokratin :-/

Skrivet 26 feb 2009 15:51 fd. Södertäljebo (Ej registrerad)

Det är för dj-vligt med alla bränder, Nu får ni väl börja med trådlös kameraövervakning med motagardelen finns i en annan del av staden. Tekniken finns ju reda så varför inte införa den. Sedan är det bara att studera vad som pågår på aktuell del av butiken så att dom får fast dom skyldiga. Jag är glad över att jag har flyttat från Södertälje.

Skrivet 26 feb 2009 15:52 DDR2 (Ej registrerad)

Jodå. Detta är precis vad dessa pubertala begåvningshandikappade dvärgmänniskor pysslar med. Jobba parlamentarisk kan de inte, för de kan inte argumentera för sin(a) sak(er).

Skrivet 26 feb 2009 15:57 Ulla-Bella (Ej registrerad)

Ok Södertäljebor, vill vi ha det så här? Våra liv sätts på spel och nu gäller det att ALLA skärper till sig och så fort du hör eller ser nåt som verkar mystiskt (kanske inte så svårt i den här stan) kolla upp om du kan. Hugg som en kobra om det är nödvändigt och framför allt hjälp till att rensa upp bland slöddret. Smågangsterna blir rädda mycket fortare än man tror. Hota om det behövs för det kan löna sig....... Se till att dörrar, portar, bommar mm stängs som dom ska och vi har kommit en bit på väg. Vad sägs, för eller emot??? Varje liten åtgärd som du kan delta i kommer att löna sig till slut.

Skrivet 26 feb 2009 16:03 trött (Ej registrerad)

Kan dem inte åka till irak och kämpa mot "imperialismen" istället, men oj då kanske nån av dem själva blir skadade

Skrivet 26 feb 2009 16:03 e (Ej registrerad)

Varför har inte polisen vöervakat bla willys när de vetat att alla andra butiker brunnit upp???! Eller lagt upp extra kameror??

Skrivet 26 feb 2009 16:05 mambo (Ej registrerad)

jahap... nu måste man gå enda till geneta för att köpa Chips ...

Skrivet 26 feb 2009 16:07 Marenplan (Ej registrerad)

Finaskrisen är orsak till det här. Det handlar om att överleva helt enkelt. Antingen rånar man eller så bränner man upp konkurrenternas verksamheter.
Det är inte bara i Södertälje som detta pågår.I Nyköping,karlstad,Norrköping har på senaste tid också drabbats av bränder på nattklubbar mm.
Folk tar lagen i egna händer och gör vad som helst för att överleva.

Finanskrisen sätter sina spår....men att bränna upp livsmedlesaffärer måste vara det mest dummaste jag hört.

Skrivet 26 feb 2009 16:09 Kerstin (Ej registrerad)

Varför ger man sig på butikerna? Är det för att man är för rädd för att ge sig på, eller att man inte vågar protestera mot den det gäller? Om det nu är de amerikanska varorna det gäller!!! Undrar vad de anser att vi skall handla våra varor någonstans, när alla affärer är nedbrända? Har de egna butiker att handla i? Lider med de anställda och ägarna till butikerna som är drabbade. Detta är för hemskt.

Skrivet 26 feb 2009 16:16 kristenellie (Ej registrerad)

fy sjutton vad det här är otäckt! usch, ska till stan nästnästa helg. men vet inte om jag vågar. blir ju jätterädd! mina tankar o böner går till alla anställda på butikerna och till alla de som nu inte har nånstans att gå o handla. sen e ja jätteglad över alla poliser o brandmän som gör sitt yttersta i att lösa det här o att släcka bränderna.
stor ros ska ni ha! även om det är läskigt att det ska behöva gå så här långt att Säpo o länskriminalen måste kopplas in.

Skrivet 26 feb 2009 16:27 Hopplös (Ej registrerad)

Fin stad ni har, undrar om man ska flytta tillbaka... INTE..

Skrivet 26 feb 2009 16:34 Suomi. (Ej registrerad)

Håller med dig Linnéa.

Skrivet 26 feb 2009 16:36 Jupp (Ej registrerad)

Vad sjutton har det socialdemokratiska styret i stan att göra med bränderna i butikerna?

Skrivet 26 feb 2009 16:36 Ivan (Ej registrerad)

Jag tror inte detta har med Chipsen att göra, utan att dom använder dom som antändnings källa då chipsen innehåller otroligt mycket olja, antagligen någon som vill ha omkull butikerna så deras egna ska gå bättre.....
Blir så förbannad! Vad ska dom få ut av det här? Inget det blir bara värre för dom själva!.

Skrivet 26 feb 2009 16:41 asdssada (Ej registrerad)

donken e ju en öppet 24 7 resturang

Skrivet 26 feb 2009 16:46 Trötter (Ej registrerad)

Undrar om våra slapphänta Politiker vaknar upp nu?
Problem efter problem har dom struntat i.Tills nu!
Undrar bara om det är inte försent??

Skrivet 26 feb 2009 16:50 Nu har droppen fått bägaren att rinna över. (Ej registrerad)

Ni som vet något anmäl till polisen. De personer som har gjort det här är väldigt sjuka och måste omgående få vård eller spärras in. Han eller de förstod nog inte vilka följder detta skulle få. Katastrof för alla drabbade ägare, personal, leverantörer m fl. I en tid som denna när många redan har förlorat arbete så är det ännu fler som förtvivlat undrar hur de ska få en lön att leva på. Men jag förstår inte varför man inte plockat bort detta lättantändliga chips eller åtminstone placerat brandvarnare och andra säkerhetsåtgärder intill när det redan funnits ett hot enligt de uppsatta bladen riktat mot butiker och då uttryckligen mot Willys???? Har man ingen fantasi efter alla bränder, stölder, vandaliseringar, hot, våld m m som ex specialbevakning av Södertälje, som övningsområde i utbildningssyfte. Det hade varit billigare med dygnetruntbevakning på de element som är kända och sprider oreda i Södertälje för vi hör ofta att det är kända förövare. Grip och döm dem nu, vi har fått nog.

Skrivet 26 feb 2009 16:55 protestant (Ej registrerad)

Borgmästare Lago är förbannad på polisen..
Att det är han och hans socialdemokratiska bidragsparti som skapat denna situation med gangstervälde och extremism vill han inte tala om..det är lättare att skylla på polisen.
Samma poliskår som sossarna under åratal sett till att begränsa och hålla tillbaka när det gäller att bekämpa invandrar-relaterad brottslighet.

Som sagt "lokal intifada" är det riktiga ordet..

Skrivet 26 feb 2009 16:56 Murveln (Ej registrerad)

Att antyda att det är "vänsterpubertala" som står bakom detta utan underlag är förtal. Kommentaren borde strykas.

Skrivet 26 feb 2009 16:58 Peter (Ej registrerad)

Tänk om andra grupperingar i vårat samhälle skulle svara med samma mynt och börja tända på affärer mm som handlar med, eller ägs av människor från länder länder, som DE inte tycker om av olika åsikter???
Eftersom det här måste räknas som ett av de största terrordåden i Sverige hittills så ger det självklart motsatt effekt mot vad det säkerligen var tänkt att ge.
Sverigedemokrater m.fl jublar säkert nu.....

Skrivet 26 feb 2009 16:59 murveln (Ej registrerad)

Artikeln antyder att det är Irakier som står bakom attentaten. Utan någon mer substans i artikeln är detta förtal och ja, hets mot folkgrupp.

Skrivet 26 feb 2009 17:00 Peter J (Ej registrerad)

Det här är inte klokt! Vart är vi på väg?
Nu är det dax att börja ställa krav på alla som bor i detta land!
Vi kan inte låta grupper från olika falanger förstöra vårt fina land med att starta olika former av krig här. Vi är ett tollerant folk som i alla tider anpassat oss till olika folks uppfattningar och relion.Det är jag stolt över! Det är det som är demokrati! Låt Sverige fortsatt vara en fristad för detta. Varför annars fly från eländet där och starta samma sak här? Sverige är till för alla som vill bo här! Skärpning! Hjälp till att skapa ett rättvist Sverige som passar alla!

Skrivet 26 feb 2009 17:00 RAC (Ej registrerad)

Kanske dags att samhället agerar mot dessa kommunist grupperingar som härjar runt i stan och i övriga Sverige.
Nu har dom ju visat sitt rätta jag och är helt klart ett stort hot mot demokratin.
Den nationella sidan är ju inte ens i närheten av vad kommunist ligisterna ställer till med.
Riktigt jävla less på daltet med dessa odjur.
Dom kan verka fritt med att försöka döda meningsmotståndare, förgöra nästan hela städer och nu lägga en i aska.
Och vad var meningen med att bränna ner Tempo Saltskog som både ägs och drivs av invandrare???
-Det här är väl ett rasistdåd utan dess like utfört av den autonoma vänstern.
Stoppar man kriget i Irak med såna här maffia metoder???
-Nej USA skiter väl i oss och vad som sker här!!!
Vad äter dom här kommunisterna då???
-Säkerligen både Mc Donalds och livsmedel från berörda butiker.
Det här är ett självmål så det bara skriker om.
Dubbelmoralen bara lyser om Global Intifada och dess anhängare.
Hoppas att ni åker fast, blir många sköna år i fängelset...

Skrivet 26 feb 2009 17:00 Skattebetalare (Ej registrerad)

Många frågetecken finns, de små lokalabutikerna verkar ej drabbas.......dax att flytta från Tälje eller kalla in hemvärn, försvaret att patrullera i denna stad. Usch. Fanns inga sprinklers, automaut larm i butikerna?? Lämnar stan snart

Skrivet 26 feb 2009 17:06 Delicioussan (Ej registrerad)

ja de e inte lätt när man inte har ett hum om den svenska lagen och dess innebörd, men e man en så kallad "nysvensk" ett finare ordval dom flesta använder istället för att inte bli anmälda för rasism :s....
Södertälje va en gång en fin stad men förvandlats till de nya irak och därmed snart nått sin botten, de e bomber hit och dit "mordbränder" våldtäkter behöver man ens fortsätta sen nu detta var fan håller sverige på med, tillåta sånt här skit !? att sätta alla "nysvenskar" på en och samma plätt de e nog de dummaste man kan göra och nu står ni med facit i hand och hoppas ni e stolta......!!!!

Skrivet 26 feb 2009 17:09 A4 (Ej registrerad)

hallå Sverige!!!! Dags att öppna skolor för att lära nya invånare hur man ska uppföra sig i Sverige och lära vissa föräldrar att uppfostra sina barn i den nya kulturen som dem valde att bo i.

Skrivet 26 feb 2009 17:09 Danne (Ej registrerad)

Amen gud det var det roligaste och mest verklighets frånvarande inlägg jag läst på länge. FFS!!!!

Skrivet 26 feb 2009 17:14 Arg & ledsen fd Willys Weda-kund (Ej registrerad)

Du/ni pyroman/pyromaner som härjar i stan, vad f-n pysslar ni med?? Vad var syftet med dessa bränder?? Var det för att ni trodde att ni sedan skulle kunna köpa varor extra billigt eller?
Man börjar liksom fundera hur du/ni är funtade i skallen. Ni lär ju haft bil eftersom ni lyckades sätta eld på nästan hela stan! J-a idioter är vad ni är, fullkomligt IQ-befriade!

En sak är säker, ni kommer att åka fast snart och sen hamna på ett ställe där ni verkligen hör hemma, I FÄNGELSET!!! Hoppas ni ruttnar bort där i finkan medan ni ser livet passera revy utanför murarna... Vilket härligt o roligt liv ni har att se fram emot! Man får alltid betala för sina misstag, karman kommer att slå tillbaka på er en dag!

Man vågar ju knappt säga längre till folk att man bor i S-tälje. Jag kommer iaf att flytta fr den här stan så fort det är möjligt! Jag har fått nog av att se S-tälje förvandlas till en krigszon med mord, bränder o annat elände som tynger vår annars vackra stad...Tråkigt men sant:-/

Skrivet 26 feb 2009 17:19 Lt Holm (Ej registrerad)

Kommer precis från "krigsområdet", det är sorgligt att se,.Sorgligt för allt arbete hederligt folk lagt ned för att skaffa sin näring som nu är bortbränt. Om dom som ligger bakom detta tror att man skall få folks röst för denna handling så tror dom fel. Snarare tvärt om. Ett fegt terroristtilltag . Frågan är nu vad samhälle kan göra, Samhället skall slå tillbaka med full kraft med dom resurser som finns att tillgå. Att inte agera är att säga ja till anarkin.Man bör införa näst intill krigslagar för handlingar av sådan här karaktär, för det är inget annat än en krigsförklaring mot det svenska samhället det som skett.

Skrivet 26 feb 2009 17:19 Arg & ledsen fd Willys Weda-kund (Ej registrerad)

Du/ni pyroman/pyromaner som härjar i stan, vad pysslar ni med?? Vad var syftet med dessa bränder?? Var det för att ni trodde att ni sedan skulle kunna köpa varor extra billigt eller?
Man börjar liksom fundera hur du/ni är funtade i skallen. Ni lär ju haft bil eftersom ni lyckades sätta eld på nästan hela stan! J.... idioter är vad ni är, fullkomligt IQ-befriade!

En sak är säker, ni kommer att åka fast snart och sen hamna på ett ställe där ni verkligen hör hemma, I FÄNGELSET!!! Hoppas ni ruttnar bort där i finkan medan ni ser livet passera revy utanför murarna... Vilket härligt o roligt liv ni har att se fram emot! Man får alltid betala för sina misstag, karman kommer att slå tillbaka på er en dag!

Man vågar ju knappt säga längre till folk att man bor i S-tälje. Jag kommer iaf att flytta fr den här stan så fort det är möjligt! Jag har fått nog av att se S-tälje förvandlas till en krigszon med mord, bränder o annat elände som tynger vår annars vackra stad...Tråkigt men sant:-/

Skrivet 26 feb 2009 17:24 Solstrålen (Ej registrerad)

Konstigt att ingen här har nämnt det som står på sn.se idag (Södermlands Nyheter), skrivet av Dick Malmlund, säkerhetschef på Svensk Handel.

http://www.sn.se/parser.php?sect1=101&sect2=102&id=268769

Skrivet 26 feb 2009 17:25 Jakthund (Ej registrerad)

I Lagos mångfald är alla medel tillåtna.

Skrivet 26 feb 2009 17:27 Per-Arne (Ej registrerad)

Det är nog dags att våra politiker börjar inse hur viktigt det är att integrationen fungerar i detta land och inte lämna över ett land i kaos till våra barnbarn. Pia Kjersgård i Danmark har förutspått att Sverige som välfärdsland kommer att kollapsa. Skall hon få rätt?

Skrivet 26 feb 2009 17:30 FK (Ej registrerad)

Hej! Lär dig att stava BUSARNA rätt innan du lägger in dina kommentarer nästa gång. Att peka på folkgrupp från ett visst land utan att veta sanningen är det värsta man kan göra=bidrar till att skapa hatstämning. Är det ditt mål med ditt inlägg. Vad är det du vill egentligen? Försöker du tvätta bort och helgonförklara dig som invandrare? Om du har lite vett i skallen så borde du ha vetat att det finns goda och mindre goda människor överallt och oavsett från vilket land man kommer. Jag kunde inte låta bli och ber om ursäkt för de övriga. Nu hoppas jag att de som har gjort det åker dit.

Skrivet 26 feb 2009 17:33 Börje (Ej registrerad)

man tolkar det som man vill... visst tobbe?

Skrivet 26 feb 2009 17:34 Cheyenne (Ej registrerad)

Blev så fruktansvärt upprörd och ledsen över detta som nu hänt!
Jag har jobbat på ICA Weda en gång i tiden och har många minnen från den butiken.
Det känns rakt in i hjärtat,kunde ej hålla tårarna tillbaka när jag såg vad som var kvar av "min" butik...
Jag känner med Jesper och resten av gänget,jag hoppas verkligen ni kan resa er ur detta och ej låta dessa idioter vinna!
Mina sympatier till alla butiker och butiksinnehavare med personal som blev drabbade.
Vart är världen på väg...

Skrivet 26 feb 2009 17:34 hemligt (Ej registrerad)

Chipsligan slår till igen... Vart slår Chipsligan till nästa gång tro?

Skrivet 26 feb 2009 17:35 Börje (Ej registrerad)

Håller med DDR2!

Skrivet 26 feb 2009 17:36 Mia (Ej registrerad)

Okej, den här staden har gått ner i diket och vi bara klagar och skyller ifrån oss. Att klaga är enklast att göra,
Men att inse real fakta är svårast och att en enkel södertäljebo tror jag inte har de resurserna som krävs för att ta reda på sanningen

Snälla, sluta ta förhastade slutsatser som är grundade på inkompetens och antaganden. Det är inte så vårat samhälle ska fungera, det blir bara värre. Sluta skyll på föraren med den öppna cabben det låter bara okunnigt och väldigt gammalmodigt, dock naturligt. Det kan lika gärna vara den pers ELLER INTE.
visst våra politiker ta inte hand om det viktigaste och de är blinda för det tydliga, istället för att då bara klaga, så är det väl dags att handla! För jag är också trött. JAG ÄLSKAR MIN STAD för den är så mycket annat än det som folket redan har satt etikett på som otrygg. Egentligen är det dags att visa vad staden är kapabel till och skydda den än att attackera den

Och snälla jämför inte en liten stad som Södertälje med Götebor

Skrivet 26 feb 2009 17:37 SVERIGEDEMOKRAT (Ej registrerad)

Lago!!!!!! du e en sopa.... tur att man flyttar ifrån t--k tälje i juni.
TACKA VET JAG SVERIGEDEMOKRATERNA. HURRA HURRA FÖR DEM.......

Skrivet 26 feb 2009 17:40 hemlig (Ej registrerad)

Varför eldas bara butiker i s-tälje och inte i andra butiker i sverige? vad jag vet så säljer dom även chips i andra städer i sverige.

Skrivet 26 feb 2009 17:47 T (Ej registrerad)

Jag är så himla glad över att jag flyttat från stan! Fast det är tragiskt hur det blivit i Södertälje...Var så fin stad förut... Orkar inte ens argumentera om situationen...det är kört redan, tyvärr. Tacka sossarna...

Skrivet 26 feb 2009 17:48 En gång S-täljebo aldrig mer. (Ej registrerad)

Vad säger man??? D e tur att man inte bor kvar i "Tokstan", skulle aldrig låta mina barn växa upp i denna håla. Tycker synd om alla som får betala massa skattepengar i onödan för att få ordning på stan. D va bättre för.

Skrivet 26 feb 2009 17:49 Gunnar (Ej registrerad)

Bojkotta alla affärer som tillhör dem

Skrivet 26 feb 2009 17:55 Neo (Ej registrerad)

ja va ska man säga....?. Blir så trött, dessa idioter som
gör så här har nog ingen hjärna.... troligen drivs dom av en fantasi om att bli hjältar på något sätt... å vilka hjältar ni är!.
Ni förstör så mycke för era medmäniskor, dom som betalar erat socialbidrag...Hoppas inte detta leder till ett upplopp som
många skötsamma får lida för.... Hoppas ni/vi tar dom.
Tack för ordet.

Skrivet 26 feb 2009 18:03 Eddie The Man Do ThINGS pOLicE noT cAN (Ej registrerad)

poliderna gjorde det !!!.. såg dom :O

Skrivet 26 feb 2009 18:06 HALOO !!!!!!!!!! (Ej registrerad)

ÄR det samma sak som håller på att hända,med varje affär i södertälje,som hände med ica i lina...TERRORISERAR TILL ÄGAR BYTE!!!!!!!

Skrivet 26 feb 2009 18:08 Anders (Ej registrerad)

Jävla skitstad, jag bor i Jönköping, här är det lugn och ro. Ni är välkomna att flytta hit.

Skrivet 26 feb 2009 18:10 Wedagranne (Ej registrerad)

Nu blir jag mer förbannad än jag var i morse! Sluta gnäll på politikerna dom kan inte göra något vare sig mot bränder eller invandring. Dom är vanliga medborgare precis som vi andra bara det att dom visar sig offentlig vad dom tycker och tänker men sen att dom är styrda av våran regering det är ingen som tänker på. Tänk er för ni som röstade fram regeringen där är jag oskylldig i alla fall.

Jag måste bara få ge hur många tusen rosor som helst till alla poliser och brandmän som arbetat hela natten, träffade på 3 poliser kl. 05.30 och dom hade arbetat hela natten men var vänliga och svarade på alla frågor leendes trots en hel natts hårt arbete. Poliser och brandmän ska vi vara rädda om dom gör mer än vad ni tror för vårat samhälle.

Vad gör ni andra medborgare? Tittar på och ler och pratar bakom ryggen på folk när ni ser eller hör något? Själv kan jag inte bara stå och se på skiter i om jag råkar illa ut om jag kan hjälpa nån.

Skärp er Södertäljebor istället för att gnälla!!!

Skrivet 26 feb 2009 18:13 bravoo (Ej registrerad)

ANDRES LAGO Bravooo du är best,he,he

Skrivet 26 feb 2009 18:14 AntiFSF (Ej registrerad)

J aa, man blir så j...la förbannad, vad f..n vill dom egentligen?
Ä r det inte man själv som bestämmer ifall man vill äta amerikanskt?
V ilken effekt det här kommer ha mot USA!!! Bra jobbat?
L ägg tiden på vettiga saker t.ex. rädda isbjörnarna.
A nnat var det förr!
P olisen, se till att göra en bra insats och sätt dit dom nu...hoppas!!!
A sså...global what???? byt namn, vad f..n betyder intifada...
C ircle of trust, terrororganisationer borde åtminstonde ha ett coolt namn.
K anske räcker så....

Skrivet 26 feb 2009 18:15 j.b (Ej registrerad)

skojar du eller e du korkad på riktigt?

Skrivet 26 feb 2009 18:26 fadde (Ej registrerad)

snart finns bara ica lina kvar

Skrivet 26 feb 2009 18:31 en som tycker synd om dom drabbade (Ej registrerad)

Jag tycker synd om alla affärsidkare med personal det är för jävligt rent ut sagt, Ni som gör detta verkar inta ha alla hästar i stallet. Ni verkar inte förstå konsekvenserna vad detta innebär, höga skatter men ni kanske inte är skattebetalare, höga försäkringar men ni kanske bor i kojor, hoppas ni åker dit och blir satta på en ö och gör en majbrasa av er, ni är inte värda att gå på jordens yta. Ni förpestar luften vi andas. Ryck upp er och försök inse vad ni pysslar med. Nästa gång kanske det omkommer oskyldiga människor, men ni har väl inget samvete det brukar inte guldfiskar ha dvs dom har ingen hjärna.

Skrivet 26 feb 2009 18:36 ivandraren (Ej registrerad)

hahhaa!!
vikingarna(svenskarna) flyr södertälje!....stanna och kämpa för ert land fegisar...Allvarligt så bor det fortfarande väldigt många svenskar i tälje, samla mod och gör något istället, gäller alla täljeinvånare!!!
Men det tycks ju som att historien upprepar sig för svenskarna! När det blir jobbigt så flyr ni eller blundar å stänger in er i era villor!
inte undra på att stormaktstiden varade under så kort period!!

peace!

Skrivet 26 feb 2009 18:37 CB (Ej registrerad)

Jag undrar egentligen vad dagens attacker, på livsmedelsbutikerna, och tillika budskap är?

Hypotetiskt utgår jag från att om möjligheter förelåg för
"pyromanerna "att bränna ner västrelaterade verksamheter så skulle även detta vara ett faktum? Dock fråntas dessa möjligeter genom att sortimentutbudet på ex McDonalds skiljer sig från livsmedelsbutikerna. Därtill skall tilläggas att "man" inte kan röra sig fritt mellan varor och därmed praktiskt taget fråntas möjligheten (om man inte bryter sig in förstås) till sådana avskyvärda handlingar.

Med följande i åtanke är det därmed inte sagt att det är ett politiskt angrepp mot västvärlden. Frågeställningen är, enligt min mening:
1. Vad är det man vill framföra?
2. Vad är motivet?

Det går förstås att spekulera en hel del kring detta.
Dock är det en sakfråga för polismyndigheten att utreda.
Det blir väldigt intressant att ta del av slut materialet.

Skrivet 26 feb 2009 18:38 Funderar (Ej registrerad)

Om det är för att dom säljer varor från amerika ,då gäller det ju alla butiker oavsett slag, alla länder har väl ett lik i garderoben, dvs elaka mot sitt eget folk varför flyr dom annars,elaka mot andra, det säljs ju massor av varor från andra länder. Jag förstår inte ekvationen av detta tragiska handlande, Hoppas ni handlare är starka trots detta och inte viker er för sådana galningar.

Skrivet 26 feb 2009 18:42 Krossad Peppar (Ej registrerad)

Snälla medborgare.

Låt bli era konspratoriska ideér och inse att en idiot är en idiot oavsett vilket syfte idioten anger för sina handlingar.

Det behöver inte vara svårare än så.

Skrivet 26 feb 2009 18:43 Gunnar (Ej registrerad)

Bojkotta alla affärer som tillhör dem

Skrivet 26 feb 2009 18:44 johan (Ej registrerad)

Du vet tydligen inte vad du pratar om, största kriminella nätverken finns bl.a. i Göteborg. Jag kör själv en Mercedes och förmodar att du säkert bor kvar i Södertälje men vill bara få lite uppmärksamhet. Vi tittar bort!

Skrivet 26 feb 2009 18:51 Nyinflyttad (Ej registrerad)

Det är bl.a. sånt här som får en att överväga flytt... Hoppas polisen ser till att ta av silkesvantarna och visa buset vem som bestämmer.

Skrivet 26 feb 2009 18:55 A.L (Ej registrerad)

Det är kanske dags att politikerna tar stt ansvar för denna massinvandring till Södertälje.Ni borde veta att detta skulle bli stora problem.Jag anser att dom som inte trivs i det här landet borde åka hem,

Skrivet 26 feb 2009 18:58 Trött på att alla skyller på alla (Ej registrerad)

Jag förstår att alla vill skylla på invandrare. Men varför? Vad vet vi?
Och vem som än gör det här har kanske en svensk bakgrund och är störd. Jag tycker att man inte ska skylla på polis eller annan myndighet. Ge mera pengar till skolor och fritisgårdar där barnen har en trygghet. Jag vill tacka polisen och brandkåren som gör ett bra jobb i Södertälje.

Skrivet 26 feb 2009 19:01 dennis (Ej registrerad)

varför finns det så mycket piss i nåns huvud. finns det ingen som kan ta tag i invandrarpolitiken i detta land.mannen på gatan frågar vet du vad som händer i irak när USA bombar där? näääee vadå ? ingenting alla sitter å dricker te i södertälje.

Skrivet 26 feb 2009 19:05 Nykvarnsbo (Ej registrerad)

Har redan flyttat ,jävligt glad för det!

Skrivet 26 feb 2009 19:12 NI ÄR SJÄLVA IDIOTIER SERIÖST ! (Ej registrerad)

direkt när något händer så säger ni att det är Iraker som är problemet ? vad fan har Ronna bussen med de här bränden att göra ? vad säger du för något ? läs om NYHETEN seriöst.. så fort något händer, skyller ni direkt på folk som inte ens har med saken att göra... troru verkligen att irakier som kommer hit skulle verkligen komma hit om de inte hade andra val ? vad fan säger ni för något ? om ni hade krig i era hemländer skulle ni oxo flytta och bo i andra länder, så VA TYST ! .. Irakier är inte idioter utan det är du själv som är en idiot som skyller på irakier ! ....

Det här handlar om bara USA och deras chips, så blanda inte oki !

// TACK FÖR MIG !

Skrivet 26 feb 2009 19:13 Ella (Ej registrerad)

Sjukt så man kan gråta. OM jag bara fick tag på en enda av de som är skyldiga, jag vill gärna veta vad en så pass sjuk människa tänker på egentligen när han förstör för så otroligt många.
Fick uppleva en av mina värsta dagar idag pga att eldandet av willys även drabbade lokalerna i dess närhet.
Jag vet att det finns värre saker och jag vet att många oroar sig för framtida jobb och inkomst eftersom deras arbetsplats nu brunnit ner men djurvännerna kan nog förstå mig....Man är inställd på att åka iväg för avlivning och de ringer och säger att det inte går pga rökskador!!!
Min katt var för sjuk för att jag skulle våga vänta till i morgon så det blev ju panik. Allt löste sig till slut men det blev till att åka dryga 4 mil istället för en bilresa på ca 5-10 minuter.
Dessa ligister, terrorister, hjärndöda små halv-varelser måste stoppas.
Det är inte bara affärer de bränner ner, de förstör hela vår tillvaro just nu!

Skrivet 26 feb 2009 19:14 Miami look a like (Ej registrerad)

Det är skrämmande, restuarang och affärsidkare har tuffa tider nu,
Men vi medborgare kommer att drabbas på lång sikt då vi ägnar oss åt att spekulera i vilken nationalitet som ligger bakom varje attentat. rasism kommer att växa sig allt starkare även i de olika invandrargrupperna,detta mina vänner kan inte helt omöjligt skapa mer rasbråk och mer kraveller i vår sedan tidigare fina stad tillika land.
Jag känner stort medlidande med de drabbade, det är så förbannat sorgligt. men jag hoppas att det inte blir vi medborgare som bestämmer oss för vilka som ligger bakom, utan att polisen och politiker tittar på vilka resurser samhället måste lägga pengar på. Mer trygghet för medborgarna eller mer pengar för skadegörelse/sabotage.
Och till er som är inblandade i dessa bränder, önskar jag endast att ni MÅ BRINNA I HELVETET

Skrivet 26 feb 2009 19:17 j.l (Ej registrerad)

Mcdonalds har inte med saken att göra, javisst det är Amerikanskt
men slår det lika hår som mot handeln i övrigt, men va f-n
Lago in med mera muslimer,,,, ooo förlåt, jag sa en folkgrupp
jag själv invandrad finne ska väl vara glad över Södertäljes invandrarpolitik, men just nu en utvandrad finne från Tälje
ha de, alla Tälje bor

Skrivet 26 feb 2009 19:17 SERIÖST VA DUM!! (Ej registrerad)

Seriöst, vad har irakierna med branden att göra och Ronna bussarna ? Direkt när något händer så skyller ni alla på IRAKIER .. e du dum eller spelar du bara dum ? ... tänk lite efter vad ni skriver SERIÖST! ... VAD E DET HÄR FÖR SKIT SNACK !!!! LÄÄÄS OM HELA ARTIKLEN IGEN ! SÅ FATTAR DU ATT DET INTE HANDLAR OM IRAKIER ! ... SÖDERTÄLJE blir bara bättree och bättre !!! DET ÄR FÖR MKT FOLK, det håller jag med , men det är inte bättre utan irakier .. såå tänk efter vem som egentligen förstör södertälje !


/ tack för mig

Skrivet 26 feb 2009 19:18 Håkan (Ej registrerad)

Sverige är för mesigt, inför dödsstraff samt öka polisens rätt att använda våld! Så kanske alla dom som göra såna här saker inte vågar, samt som alla andra säger, sluta släppa in massa icke svenskar till Södertälje! Äckligt tråkigt att läsa och se såna här saker......

Skrivet 26 feb 2009 19:20 Trött medborgare (Ej registrerad)

Ser ni inte mönstret? Det här handlar om att ta över affärsverksamheten inom livsmedel. Vissa små handlare har man hotat eller trakasserat samt deras kunder så dom gått i konkurs. Här tar man till andra metoder. Kolla noga vilka som tar över när hederliga svenskar drivits bort! Får man be om att polisen visar litet skärpa för en gångs skull?

Skrivet 26 feb 2009 19:21 Lampskärm (Ej registrerad)

Tobbe, vart nånstans är Pallemans kommentar rasistisk? han har inte sagt nånting om syrianer..konstig musik behöver inte syfta på syrianer? jag är ett metalhead och tycker att väääldigt mycket annan musik är konstig, är det då syrianer som gör den musiken? knasigt...käns lite som att det var du som var rasistisk...

Förövrigt tycker jag synd om de som arbetade i butikerna, och vi som handlade där...stackars Södertälje

Skrivet 26 feb 2009 19:34 lillebror (Ej registrerad)

uppmaning till Global intifada,varför ger ni er på dom stora kedjorna?dom bygger upp igen o fortsätter sälja coka cola o allt ni är emot.Nä,bränn upp alla små butiker som inte tillhör någon stor kedja,alla vet nog vilka butiker jag menar.Dom bygger inte upp igen.ELLER VÅGAR NI INTE DE ER PÅ DOM:

Skrivet 26 feb 2009 19:39 Funderare (Ej registrerad)

Nu är det ju inte bara Willys som blev drabbad i Weda. det är ju många andra företag i huset.
Jag vill ge dom en tanke också!!!!!!

Suck...va less man blir av allt som händer i vårt samhälle.....

Skrivet 26 feb 2009 19:40 Suck (Ej registrerad)

Den bästa protest folket kan göra är att alla nu handlar i butiken de INTE lyckades bränna ner.
För övrigt tror jag vänsterextremist-spåret är struntprat. Hoppas de vågar tala om vilka de verkligen är när de hittar dem. Men kan de inte hitta några som skjuter på en polis-station så kan de nog inte hitta de här heller.

Skrivet 26 feb 2009 19:41 anoo (Ej registrerad)

ni menar väl inte allvar jag e själv invandrare men förresten det e inte irakerna som ej jobbar jag själv har letat efter jobb i tre år men har aldrig hittat mina föräldrar e iraker men de jobbar jo o har slippat jävla socialen.
o hur ska man jobba om syrianer och andra hämtar sina släkt o kusiner o får alla jobb?

Skrivet 26 feb 2009 19:44 Södertäljebo! (Ej registrerad)

Den här staden håller på att gå under!
Håller med insändarna längre upp... OM det nu hade handlat om att få bort varor från USA, VARFÖR står då Mcdonalds helt orört!?

Att "folk" försöker ta över staden som dom sa på nyheterna är ganska uppenbart!
Först ICA affären i Lina Hage, sen Coop, Ica Maxi och NU det här?! Ica i Lina hage var hotat och trackaserat ända tills det byttes ägare, då var det frid och fröjd. "dessa människor" borde kanske istället lära sig att starta en butik på ett svenskt sätt! Starta från 0 och bygga upp sig! Nej allvarligt talat , nu får politiker och myndigheter ta tag i problemet!!

Jag är inte rasist, men vad säger man.. Enligt statistiken är det fler invandrare som begår brott i södertälje och dessutom så har dem helt fel attityd mot folk i samhället?!!
Tyvärr dras alla invandrare då över en och samma kant , och jag påstår inte att alla är dåliga. Men det här måste få ett slut!

Skrivet 26 feb 2009 19:46 Iraker (Ej registrerad)

asså jag förstår ej vf det händer södertälje var en jätte fin stad men nu ingen vill bo här:S men snälla ni bara för att iraker (kristna) ok det e många iraker som har kommit men va ska de göra om de kidnappas, dödas. men tro mig det e inte de som gör det jag e 100% säker särskilt kristna de gör ej så om de kan göra så kunde de väl döda de som dödar kristna i irak. de skulle ej komma o göra dåliga saker i Sverige.

Skrivet 26 feb 2009 19:47 GW (Ej registrerad)

Att tycka att det är normalt att skrämma bort konkurrenter,
genom att skicka sina släktingar att trakassera butiksägare, eller starta mordbränder för att sedan själv kunna ta över, billigt.
Lokal intefada, som ingen vågar göra något åt!

Socialdemokrater, det ni har gjort har ingenting med demokrati att göra.
Inte för oss som är uppvuxna i denna en gång trevliga stad.
Nu är den en krigszon.

Skrivet 26 feb 2009 19:58 Ikin (oYo) /| |\ (Ej registrerad)

du förstår ingetting om det här

Skrivet 26 feb 2009 20:00 Monika (Ej registrerad)

Varför drabbas inte ica i Ronna eller Hovsjö de säljer även chips från USA typ OLW.

Skrivet 26 feb 2009 20:04 Ilsken över idioter (Ej registrerad)

Vad är det som händer ni som gör detta verkar inte ha alla muttrar på plats, det blir ju högre skatter men ni betalar väl inte skatt, det blir högre försäkringar men ni bor väl i kojor eller har så mycket pengar att ni inte behöver någon försäkring.Allvarligt talat det är bara en tidsfråga tills någon oskyldig omkommer p.ga. era dårskap , ni är ju som guldfiskar vilket innerbär att dom inte har något mellan örornen alltså ihåligt innehåll.Dra från stan och bosätt er där ni kan sabba för er själva inte för oss andra som försöker hålla samhället öppet.Vi vill inte leva i nån jäkla krigzon vill ni det så dra dit ni hör hemma. Stå på er handlare ge inte upp ni har många på eran sida.

Skrivet 26 feb 2009 20:06 Ikin

Jaha attackera Willy butiken...
Dom har ju brent ned masser av butiker bara i ett.
Vad har usa med det att gjöra dom sänder ju för att det e terrorister över allt, För att skapa fred inte något jä*la krig!

Skrivet 26 feb 2009 20:07 En som vill bli hörd (Ej registrerad)

varför tas alltid min kommentar bort, har jag blivit spärrad eller? Minst 80% av kommentarerna är värre än mina! Jag behöver bara nämna ND på ett negativt sätt så tas jag bort! Lägg ner kommentarerna om inte man får säga vad man vill, vi lever ju trots allt i ett demokratiskt land, eller?

Skrivet 26 feb 2009 20:07 SIPPAN (Ej registrerad)

HEJ FAAAAAAAAAN LÅT VÅRA BUTIKER VARA FAAN OM MAN FICK TAG PÅ DEN JÄVLEN SOM GÖR SÅNT ÅÅÅÅ VAD JAG SKULLE VILJA GÖRA MYCKET ME DENNA PERSON FAAN DET ÄR JU VÅRA SKATTE PENGAR SOM STICKER IVÄG NÄR SÅNT HÄR HÄNDER:(

Skrivet 26 feb 2009 20:09 Ni som vet anmäl dom (Ej registrerad)

Någon vet vilka det är. Känn er stolta och anmäl dom. Detta börjar bli ohållbart, Var inga fegisar utan ANMÄL DOM DÅRARNA nästa gång kanske det drabbar dig eller din familj. Få ett stopp på detta NU

Skrivet 26 feb 2009 20:15 Nasse Goräng (Ej registrerad)

Jag har inget annat att säga än att jag tycker så FÖRSKRÄCKLIGT synd om er drabbade. Känner också att det kanske är FEL att skylla på politikerna. Varför skuldlägga någon annan än de IDIOTER som utfört dessa GRÄSLIGA ATTENTAT???

Skrivet 26 feb 2009 20:15 Rolle (Ej registrerad)

Jag tycker att nya lagar måste till ungdomar måste ha utegångsförbud efter kl, 2200. ock spritförbud på allmän plats
Och alla pittca ställen inga spriträtigheter,Resturang ska ha
åldersgrens 25år.Då slipper vi bränder ock busliv på stan ,ock så behöver förädrar ta mera ansvar över sina barn
en bra början till politiker ock föräldrar tack på förhand.


Skrivet 26 feb 2009 20:18 Ofraim (Ej registrerad)

Det fanns en tid när man kunde åka till södertälje för att i lugn och ro avnjuta Stisse&co!

Skrivet 26 feb 2009 20:25 Uppgiven (Ej registrerad)

Tråkigt och oerhört allvarligt. Södertälje är laglöst - polisstationskjutning efter polisinsats, gångtunnelöverfallet, bränder i fornhöjden, bussstenkastning i Hovsjö, uppgörelser med skjutvapen mm mm
Och nu 6 mer eller mindre uppeldade affärer.
Vakna upp nu folkvalda och poliser!!!
Och att detta är en attack mot chipsen - ger er. Var skulle ni placera en brandbomb - bland glassen och torskblocken i frysdisken ?

Skrivet 26 feb 2009 20:31 invandrare (Ej registrerad)

Kan man få det här översatt på flera språk????? Vill någon samla pengar till TIPSEN????Får man demostrera i södertälje??? LAGO varför är du så tyst,har du tagit semester?

Skrivet 26 feb 2009 20:32 Förvirrad (Ej registrerad)

Tillhör vem? Vad menar du?

Skrivet 26 feb 2009 20:35 r (Ej registrerad)

Jag tror jag har sett Ohly bland chipsen vid willys,
ska jag rapportera det till polisen?
han är väl en KOMMUNIST eller terrorist!
Lidel är ju Tyskt...
Tyckte jag har sett Sahlin och Lago bland deras chips i dag!

Skrivet 26 feb 2009 20:35 Emma (Ej registrerad)

Okej, fy fan va onödigt och löjligt att bränna upp fyra butiker.
Att sjunka så lågt?

Skrivet 26 feb 2009 20:39 HALOO !!!!!!!!!! (Ej registrerad)

HELT RETT.

Skrivet 26 feb 2009 20:40 Komiker (Ej registrerad)

"Grillchips"..HAHHAHHAAAAA :O Fattar ni:):):)

Skrivet 26 feb 2009 20:41 Sameer Naoum (Ej registrerad)

Jag tycker att LT personalen bör läsa vilkorna när man skicka nån komment, t.ex. (26 feb 2009 16:29 Anna (Ej registrerad)).

Tips: Det sista gången ska jag läsa denna skit tidningen.

villkoren är:
Vi tillåter inte rasism, personangrepp, ryktesspridning, svordomar, könsord eller brottsuppmaningar. Kommentatorsfunktionen drivs i enlighet med Lagen om ansvar för elektroniska anslagstavlor (SFS 1998:112). Anser du att någon kommentar bryter mot våra regler eller är anstötlig på annat sätt, klicka på Anmäl. Ditt inlägg kan komma att publiceras i papperstidningen.

Skrivet 26 feb 2009 20:41 runken (Ej registrerad)

Södertälje är som Tyskland...fornstora dagar är över!
Knäppskallarna tar över mer och mer och vi smarta blir klassade som rasister!!
Bara för att man inte kör BMW eller att man betalar skatt!!!
Grattis morsan!!! (S) kör över dig med nu!!!
Gammalt folk som är ivägen....

Skrivet 26 feb 2009 20:41 muumin (Ej registrerad)

Hej påskhare,ska vi träffas ,det är säkert kul att träffa alla som har åsikter,kanske vid maren imorgon kväll???????

Skrivet 26 feb 2009 20:42 Janne Korpi (Ej registrerad)

Global Intifada är bara dimridåer... Är det Global Intifada som bränner möbelbutiker och däckfirmor i stälje,konkurerande nattklubbar i Nyköping ? Nej,nog luktar det om övertagande av affärsverksamheter och utpressning... Har Södertälje Nätverket tagit namnet Global Intifada ? ;)

Skrivet 26 feb 2009 20:42 Slöddertälje (Ej registrerad)

Konstigt att alla små utlänsk affärer har klarat sig, Undrar varför?

OBS:Sista svensken tar med sig flaggan......

Skrivet 26 feb 2009 20:46 Anna (Ej registrerad)

jisses de tänder på chipsen för att de brinner lätt...inte för att chips är från usa...för vad jag vet är olw, estrella osv amerikanskt...

Skrivet 26 feb 2009 20:49 mumin (Ej registrerad)

Har du missat vem som bor här?????

Skrivet 26 feb 2009 20:50 jk (Ej registrerad)

Tror att det är snorungar som som gör något sånnt. Myndigheterna borde tala om för dessa pyromaner vad straffet är för sånna anlagda mordbränder, inser vilken skada de har gjort och att de kommer att vara skyldiga att ersätta all skada i resten av deras liv och då kanske de tänker om och låterbli att fortsätta.

Skrivet 26 feb 2009 20:57 LzN^ (Ej registrerad)

Denna stad blir bara sämre och sämre!
Vi behöver hårdare regler och straff samt att polisen tar i hård handskarna och mindre invandring... Just nu så kommer denna jävla håla brinna upp om vi inte gör någonting!

Å vad skönt det ska bli att flytta här i från!
Hej då tälje!

Skrivet 26 feb 2009 21:05 Kingrn (Ej registrerad)

Varför har inte t.ex ronna,geneta,hovsjö o.s.v drabbats? Man kan ju undra!

Skrivet 26 feb 2009 21:05 trött (Ej registrerad)

Dem går en jäkla lång väg om dem vill få USAs uppmärksamhet via bränder i Södertäljes chipshyllor...
Tyvärr måste pessimisten i mig säga att det nog tyvärr är lite försent för att hindra alla problem som blåser fram.
Men dem valde ju rätt tidpunkt idioterna, i en finanskris som heter duga.

Skrivet 26 feb 2009 21:09 Arg (Ej registrerad)

Måste man förstöra för så många för att man inte gillar ett annat land??
Låt bli att köp chipsen istället för att bränna ner något, om d nu e d som e problemet??????

Skrivet 26 feb 2009 21:12 hmm (Ej registrerad)

jag ser att många här försöker skylla på den ena eller andra "folkslaget" när ska ni lära er att det "beteendet" är rasistiskt.
man ska anklaga människor bara när man har bevis, och bara de berörda individerna.

Skrivet 26 feb 2009 21:16 hmm (Ej registrerad)

du e skön

Skrivet 26 feb 2009 21:17 Anonym (Ej registrerad)

Förstår inte vad det roliga med att elda upp butiker är? Det är inget vanligt busstrec, det är en kriminell liga som inte har något annat att göra. Det har inget med amerikanska varor att göra.

Skrivet 26 feb 2009 21:23 Nils (Ej registrerad)

Jaha, "Invandraren", och varför är du och dina släktingar här?
Varför stannade du inte i ditt land och kämpade?
(å alla andra tusentals invandrare i s-tälje)

Skrivet 26 feb 2009 21:30 nååååån (Ej registrerad)

spelar det någon roll att vi sitter här och klagar? skulle inte tro det även om jag också har ett och annat att säga till om..
Tror nästan att om dessa/den gärningsmän grips så får dom säkert gå lösa utan något straff??..

Vi alla minns ju hur det vart med tjejen som vart misshandlad att hennes gärningsmän inte fick något åtal ?? .. ELLER hur var det..

Och snälla ni som sitter och klagar på polisen dom kan ju inte vara vakter vid matbutikerna 24-7 ...
man undrar vad det ska blir av s-tälje

Skrivet 26 feb 2009 21:34 HG (Ej registrerad)

va i helvete ska det vara så här i Sverige! man kan ju undra vart vi är på väg....

Skrivet 26 feb 2009 21:35 hmm (Ej registrerad)

kanske det e svårare att utföra liknande attentat mot Mcdonalds.som använder dessutom svenska råvaror.

Skrivet 26 feb 2009 21:42 HALOO !!!!!!!!!! (Ej registrerad)

ALLA VET VEM ÄR ÄGÄRE..

Skrivet 26 feb 2009 21:46 Alex (Ej registrerad)

Kanske är dags att kontakta "Uppdrag Granskning" eller vad säger ni?

Skrivet 26 feb 2009 21:52 GR (Ej registrerad)

De säger att det är vänsterextremistiska grupper som står bakom…

Det vore kanske på sin plats, att de "seriösa" vänsterextrema grupperna fördömer attentaten, så att vi vet vem som är "vår fiende".

Personligen tror jag att det är en ensam galning som har allvarliga psykiska problem (minst sagt).

När det "slår över", då slår det över åt det vänsterextrema, och till ytterlighet.

Det hade kunnat vara precis tvärtom. Att någon högerextremist fått för sig, att elda upp alla butiker som säljer varor från Kina.

"Vår fiende", det är vare sig en vänster eller högerextremist, utan det är en ynkrygg med allvarliga psykiska problem, och inget annat… En person som behöver hjälp/spärras in…

En "normal extremist" brukar stå för sin uppfattning, och

Skrivet 26 feb 2009 21:54 Eller va (Ej registrerad)

Ja helt rätt. Man ska inte gå händelsen i förväg och "utse/välja någon" som kan ha gjort detta. Det är inte rätt mot alla invandrare som säkert är tacksamma för det generösa mottagandet de har fått i Södertälje kommun. Skulle det visa sig att det är någon invandrargrupp så är jag tyvärr rädd att det kan bli riktigt tråkigt för dem som har någon anknytning till gärningsmännen om de tiger och samtycker till handlingarna. De som har invandrat har ju flytt förföljelse p g a att de är kristna och detta är inte någon kristen handling det är en dåres verk eller har jag missat något...

Skrivet 26 feb 2009 22:11 TheGirl (Ej registrerad)

Södertälje rasar drastiskt!!
Det är f*n pinsamt att bo här. Knappt så man vågar nämna att man bor här om någon frågar. Folk tycker nästan synd om en om man säger att man bor här så säger dom åt en att flytta!
Händer ju jämt någonting. Våldtäckt, mord, misshandel (till och med så att små barn misshandlar varandra i skolorna), skottlossning, bomber och så en hel del bränder!!!
Snart blir det väl inbördeskrig..

GÖR NÅGOT ÅT SÖDERTÄLJE!!! Det kan inte få fortsätta så här.

Skrivet 26 feb 2009 22:12 ........ (Ej registrerad)

Börjar likna bagdad de här...inbördes krig. Vart är sverige på väg? ska man behöva fly sin egen stad där man är uppväxt bara för att några inte tycker det är okej att vi köper mat från ett land dom inte gillar?

Skrivet 26 feb 2009 22:13 Thomas A Grenefalk

@jaha

Det här kan också vara en ren maskirovka från extremhögern, likaväl som ett "debattinlägg" från AFA hang-a-round. Glöm ej detta !

"Söndra och Härska" kände redan de gamla romarna till, så om detta ska få sin lösning, öppna upp hjärnvindlingarna riktigt ordentligt, Bröder och Systrar !

Håll ögon och öron öppna, och tig ej med det du vet för Polisen. Minsta detalj kan vara det som avgör det hela och att fallet med dessa vänster-/högerextrema element's vansinnesdåd får sin lösning !!

Läs gärna min blogg om bland annat detta och annat !

Slutligen; det är alltid en fråga om TID, innan busarna ifråga lagförs ! Tro mig !!

/ Thomas A Grenefalk
http://blogg.passagen.se/mariner6/

Skrivet 26 feb 2009 22:14 berit (Ej registrerad)

sysslar dom inte med sånt! har du sett deras lappar dom klistrat över hela södertälje! de är dom som har uppmanat folk att göra detta!

Skrivet 26 feb 2009 22:22 ortodox (Ej registrerad)

Om Global Intifada är ute för att hämnas på USA så tycker jag dem ska åka dit och hämnas, vilket dem tydligen inte gör****FEGISAR****. Varför förstör ni just Södertälje och inte i någon annan stad? Akta er från de som bär "palestinisk halsduk" (bärs oftast av Intifada anhängare) som går runt på stan ....De kan ju bära på en TIDSBOMB....(Zippotändare?).
GE FAAAN I SÖDERTÄLJE IDIOTER!!!!! Skaffa er ett liv istället för att bränna upp butiker.

Skrivet 26 feb 2009 22:25 biffen (Ej registrerad)

ja bussar heter det om man åker buss tex

Skrivet 26 feb 2009 22:36 elen (Ej registrerad)

DET HÄR KAN MAN INTE LITA PÅ ...
DET KAN HÄNDA NÄR SOM HELST NÄR MAN HANDLAR .
DET ÄR SNORUNGAR SOM GÖR DET OK DE VÅGAR INTE STÅ UPP FÖR DET DE HAR GJORT ....
IDIOTER, SNORUNGAR

Skrivet 26 feb 2009 22:39 PJ (Ej registrerad)

Vad menar du? Är du inte svensk? Bor du inte i Tälje? Det spelar väl ingen roll var du ursprunglingen kommer ifrån?
Jag är en stolt svenk i dag! Det är ju här vi bor!
Hjälp till istället och städa upp bland idioterna det spelar väll ingen roll vilken färg man har på håret!
Börja tänk rätt!

Skrivet 26 feb 2009 22:45 kalle soukas (Ej registrerad)

vad tråkigt verkligen,är granne till dessa butiker.bara en tids fråga när vårat företag brinner upp.hoppas dom åker dit ordentligt minst 99års fängelse.

Skrivet 26 feb 2009 22:46 JB (Ej registrerad)

Jag tycker att om man sätter upp lappar där det stor intifada (arabiskt ord), troligen bakom ligger nån sorts grupp länder från öster. Varför skulle nån grupp från Sverige använda sånt ord?

Skrivet 26 feb 2009 22:48 Tälje C. (Ej registrerad)

Ut med alla de "nyinflyttade" i Södertälje, sen de kom så började alla bränderna och bussarna vart överfulla!
Tack för mig

Skrivet 26 feb 2009 22:53 människa (Ej registrerad)

oavsett,vit eller svart invandrare eller svensk, höger eller vänster skit samma det finns ingen ursäkt för vad som har hänt. Världen är full av galningar och det är upp till oss andra att förhindra att det går så här långt.

Skrivet 26 feb 2009 22:54 visa respekt!!!!!!!!!!!!!!!!!!! (Ej registrerad)

jaha så det e bara iraker som inte jobbar asså snälla du bara för att de lämnat sitt hemland betyder det inte att de vill göra dåliga saker i andra länder.
vad ska de göra om kristna dödas o kidnappas där?
Ass¨det enda ni vet är att skylla på iraker, skyll på er själva först innan ni skyller på andra.
Förresten när det gäller jobb så vill iraker jobba men andra tillåter inte det för de hämtar kusinerna och släkten o tar över alla jobb.
tack!

Skrivet 26 feb 2009 22:59 svar! (Ej registrerad)

självklart e du invandrare för svenskar skriver ej så utan bara invandrarna de kan ej skylla på sig själva utan de skyller på andra bara. men utan att säga själv e jag invandrare vet man direkt

Skrivet 26 feb 2009 22:59 Lars (Ej registrerad)

Jag blir ledsen.

Först för att någon eller några äldar upp vår fina stad. Tänk på alla anstälda som blev av med sin arbets plats. Alla stackars brandmän som är tvugna att riskera sina liv. Alla butiksägare som lever för sina butiker. Alla kunder som tyckte om sin butik. Stackars Södertälje.

Sen blir jag ledsen när jag läser dessa inlägg.
Varför måste vi hata varandra i denna stad. Jag hatar inte södertälje. Det är min hemstad. Jag är moderat men jag måste inte hata Lago för det. Jag är ur svensk men tycker inte illa om personer som inte är det. Personerna i denna stad som hatar, det är ni som förstör. Respektera andras Människor.

Kram Södertälje

Skrivet 26 feb 2009 23:02 Hjärngympa (Ej registrerad)

Det kan ju vara så smart att bränna ner alla affärer och låta en vara kvar som någon kriminell äger dom flesta kommer att handla där smart tänkt och sedan skylla på någon organsation.

Skrivet 26 feb 2009 23:10 södertäljetjej (Ej registrerad)

Ni alla(forna) södettäljebor som tycker att det blivit en skitstad, varför flyr ni och ger upp våran en gång så fina stad? Stanna och ta fighten istället för att ge upp o sitta i en annan stad och gnälla!!!

Skrivet 26 feb 2009 23:15 vad ska man säga!! (Ej registrerad)

Det är ju konstigt att bränderna startade på samma årsdag som Marx släppte: Det komunistiska manifestet!!!! j***a anarkist s**n, dra ut till sjöss med greenpeace där ni hör hemma.....
tänk på alla som förlorar jobb ock inkomst på detta...
om det handlar om att bojkotta USA måste ju varenda affär som säljer coca-cola brinna och det gör ALLA affärer, så börja bygg bomber för f*n det kommer behövas hundratusentals...........

Skrivet 26 feb 2009 23:18 LM (Ej registrerad)

Man kan aldrig skylla på att man inte har en hum om svenska lagar.

Varje infödd svensk, nysvensk (oavsett om du kommer från norge, finland, irak, turkiet etc) har SKYLDIGHET att veta vad den svenska lagen säger.

Skrivet 26 feb 2009 23:35 trött på det här! (Ej registrerad)

Nu har jag fått nog av den här staden!!!

Det är ju misshandel nästan varje vecka; senast i sommras blev min kusin misshandlad vid centralen, helt oprovocerat kom en kille fram och slog ner honom och började stampa honom i huvudet när han låg på marken!

För att inte tala om tjejen som blev misshandlad av 20 snorungar från hovsjö.... som dessutom inte fick några straff över huvudtaget.
j**la kräk...

våldtäkter är också ren vardag här och nu massa bränder mot olika matbutiker! ! !

Jag säger då det, den här staden är förlorad, och bortom räddning om det fortsätter så här. Undra vad det kan bero på? bäst att inte säga något om det, det kommer säkert bara räknas som rasism trots att det är fakta.....

Jag flyttar till Lappland eller nått, hej då

Skrivet 26 feb 2009 23:40 Piiuska (Ej registrerad)

Jag har för mej att det finns sådana skolor redan, åtminstonde kurser. Men va fan spelar det för roll när ingen vill gå där. Trivs man med skiten så trivs man.

Skrivet 26 feb 2009 23:47 Tommy Boyberg (Ej registrerad)

Detta är mycket upprörande så man har lust att gå tillbaka till vilda västern och utlysa att DE = ASEN ska fångas in ( WANTED DEAD OR ALIVE), det är inget att sparas på sådana parasiter. Ja Södertälje har blivit ett j-vla slagfält tyvär och att det händer just i Södertälje är tragiskt då denna stad har fått utstå så mycket skit att man inte et vart man ska börja. Det är dags att VI FOLKET går UT NU I HELGEN och demonsterar och visar vårt AVSKY mot detta att vi står enade och backar upp butikerna med de som styr o jobbar där, för nu är det tyvär ett VI o DOM samhälle i södertälje vilket aldrig är bra. Ja vi tar emot för mycket invandrare det kan man säga utan att vara främlingsfientlig då jag är röstade på Lago själv.

Det bästa är att vi visar att vi tillsammans som arbetar jobbar bor lever och hejar på södertälje står tillsammans och att vi svenskar, invandrare och människor med invandrarbakgrund demonsterar nu på lördag och skiter i melodifestivalen och visar att vi kan och vill

Skrivet 26 feb 2009 23:52 jösses (Ej registrerad)

hjälp tysken tar över!

Skrivet 26 feb 2009 23:52 arbetare på wedatextil (Ej registrerad)

vi som skulle öppna nya delen av weda textil till fredan jobbat och slitit som djur för att bli klara i tid nu är allt vatten skadat och rök skadat
det är så onödigt

Skrivet 26 feb 2009 23:59 Volvo (Ej registrerad)

Snart bränner dom väl upp alla amerikanska bilar i den här stan. det blir en massa bilar

Skrivet 27 feb 2009 00:10 Fred och rättvisa (Ej registrerad)

Okej kära medmänniskor. Vi har alla ett val. Du som bär på hat och ilska kan välja att flytta från Södertälje. För du bidrar inte med något positivt ändå. Ni som bär på stolthet för vår stad och vårt land (är själv invandrare) skall bidra med positivitet. Vi kan själva påverka vårt samhälle. Antingen väljer vi att hata och då kan ni tänka er hur det kommer att se ut. Eller så använder vi oss av vårt sunda förnuft och bygger upp Södertälje till en tryggare stad. Jag är övertygad om att våra politiker och myndigheter gör vad de kan för att medborgarna skall må bra och känna sig trygga. Vi måste hjälpas åt alla. Vi är inte ensamma, bröder och systrar, rannsaka er själva och se vad just DU kan göra för Södertälje för att bidra till ett tryggare samhälle. Som sagt alla vi har ett val. Gör rätt val...
Mvh En stolt Södertälje bo med rötter från ett annat land.

Skrivet 27 feb 2009 00:13 kloka Anna (Ej registrerad)

Spekulationer,spekulationer,,känns som att du me facit i hand vet att det är irakier som står för all förödelse som drabbat vår stad den sista tiden.Din ignorans är av högsta kvalite,,man ska ALDRIG namnge om man inte är 100% säker på sin sak.Slösa inte tid på att sitta o skriva en massa dumheter,sätt dig o läs istället kanske du lär dig nåt vettigt!

Skrivet 27 feb 2009 00:31 invandraren (Ej registrerad)

Ja för det är ju inte någon större skillnad på antal dödsoffer i irak och sverige..eller. tror du sverige räknas som tio i top vad gäller dödsoffer, eller att staten torterar sina medborgare....SKÄRP TILL HUVUDET!! sluta röka på!!!!..... och mana på istället att ställa upp för landet istället för att fly.

peace

Skrivet 27 feb 2009 00:49 invandraren (Ej registrerad)

gör som gnesta grabbarna....när det jobbigt så står man tillsammans och kämpar för det som är rätt...INTE FLYR!!
sorry för det där med rökat....insåg sen att det inte var rätt läge liksom...med tanke på bränderna

Skrivet 27 feb 2009 00:51 FL (Ej registrerad)

Tvivlar på att det är en attack mot just "Chips-försäljningen". Anledningen till att tändanordningarna placerats just bland chipsen är troligen pg a att dessa är snustorra och lättantändliga, samt att fettet / frityroljan på chipsen ger elden "bra bränsle" så att temperaturen stiger snabbt och elden kan sprida sig med en ruskig fart.

Skrivet 27 feb 2009 01:26 Bränder (Ej registrerad)

Lina däck brann också ner i början av året, finns det en gemensam koppling?

Skrivet 27 feb 2009 01:37 WHY? (Ej registrerad)

This is so pathetic, seriöst hur f-n kan ni som gjort detta leva med er själva, o förresten bränderna saknade nåra bra ingredienser nämligen ni skyldiga inne i elden för att tyvärr så e det där ni hör hemma..tänk på ordspråket "What comes around, goes around". En vacker dag får ni igen för allt ni gjort.

Till butikerna: varför inte införa nån sorts av spärr vid ingången, så att ni ser vad folk tar med sig in, jaja jag vet att det är omöjligt o skitdyrt men även dessa bränder har kostat en massa..men fler väktare inne i butikerna e väl inte mycket begärt tills ni fångar idioterna..
Vi ber till Gud att ni åker fast så fort som möjligt!

Skrivet 27 feb 2009 01:42 Vakna! (Ej registrerad)

Fint skrivet. Men verkligheten är en annan.(du kanske bor i ett bra område)

Skrivet 27 feb 2009 02:02 ... sant (Ej registrerad)

Bäst före datumet har gått uttttt för södertälje.. Går inte att göra nåt åt det längre

Skrivet 27 feb 2009 02:37 Några tankar... (Ej registrerad)

Det som hände i Israel och Gaza troligen har eldat upp dom här attentater i Södertälje. För Usa stödjer Israel. Jag tror att på botten ligger hat och vrede mot Israel. För intifada betyder att man strider sig mot "hedningar." Och Usa o Israel är hedningar (dom två största). Problem är inte politiskt utan bakom kulisserna är tankesätt och idealism. Och det är svårt att hantera om "bränsle" som driver frammåt är hat och vrede.

Skrivet 27 feb 2009 03:24 Ottret (Ej registrerad)

JK>>> Är du korkad eller? DEt är ju inte chipsen som är själva målet. Anledningen till att man ser till att starta branden där är för att chips är extremt brandfarliga.

Skrivet 27 feb 2009 05:41 Sanningen (Ej registrerad)

Utfäst omedelbart en belöning i storleken 250000:- för ett tips som leder till Åtal.
Då kommer garanterat någon som "känner" någon av förövarna att tjalla.
Starta en insamling om ingen av de drabbade affärsidkarna lääger upp pengarna.
Polisen lär aldrig lösa detta, likabra att dom fortsätter med att jaga fortkörare osv.

Skrivet 27 feb 2009 06:59 Frågande (Ej registrerad)

Ni och de som tänder på butikerna har tydligen inte fattat! OLW och ESTRELLA är SVENSKA FÖRETAG, har inte med USA att göra! Så jag tror att den/de som tänder på chipsen har missat något! Eller är det svenska företag ni är ute efter?

Skrivet 27 feb 2009 07:26 Spättan (Ej registrerad)

Håller med fullt ut

så undrar dem varför sverige demokraterna får plats i riksdagen!!!

KANSKE för att ingen orkar mer

Skrivet 27 feb 2009 07:59 tr (Ej registrerad)

är det någon som vet vilka som äger lidl södertälje ???????????????

Skrivet 27 feb 2009 08:31 Optimisten (Ej registrerad)

Det här ett slag i ansiktet för Södertälje. Det viktiga är att de som har gjort det här åker fast så slipper vi alla konspirationsteorier. "I nöden prövas vännen". Dags att vi ställer upp för Södertälje, nu när den behöver oss mest.

Svensksyrian med stort Södertäljehjärta.

Skrivet 27 feb 2009 09:08 JK (Ej registrerad)

Varför vid CHIPSEN? Jo för att få maximal effekt, chipsen flammar upp som fnöske!
Det är absolut inget emot chipsförsäljningen, tänk själva!

Skrivet 27 feb 2009 09:26 Håkan (Ej registrerad)

Fanns inte sprinklersystem???

Jag kanske är naiv,men ett effektivt sprinklersystem skulle väl ha bromsat branden, kanske t.o.m. släckt den helt.

Skrivet 27 feb 2009 09:39 A.R. (Ej registrerad)

Håller med Grenfalk om att det också kan vara högerextremister. De kan ha gjort detta i syfte att lägga skulden på AFA eller invanardrgrupper. Det är nog betydligt mer troligt att det rör sig om högerextremister/nazister än AFA.

Det är känt att många i de nazistiska kretsarna har psykopatiska drag, såsom total brist på empati - inlevesleförmåga i andra människors känslor kombinerat med känslokyla. Högerextremistiska individer och grupper har utfört många mord och även utfört mordbränder dessutom helt nyligen (två grova mordbränder i december i Stockholm). Vänsterextremister har attackerat högerextremister men aldrig dödat någon, de har inte heller tidigare gjort något likannde. Polisen har ju också hela tiden varit tveksamma till att det skulle var en AFA.attack. Det finns all anledning att höra folk ur de nazister som hördes kring de mordbränderna.
Men det kan naturligtvis vara fråga om helt andra gärningsmän än någon höger- respektive vänsterextremistgrupp.

Skrivet 27 feb 2009 09:56 sten (Ej registrerad)

gång på gång försöker man skriva här vilka man tror ligger bakom,men vad gör lt då ?jo dom tar bort kommentaren

Skrivet 27 feb 2009 10:52 Jussi (nd)

Instämmer helt!

Skrivet 27 feb 2009 11:13 Jussi (nd)

Det kanske är dags att välja politiker som VILL ändra på saker?
För det spelar ingen roll om det är det röda blocket eller det blå blocket som sitter i en knapp majoritet och leker sandlåda.
Titta in på Kommunfullmäktige och bilda en egen uppfattning.

Skrivet 27 feb 2009 12:46 Ashurbanipal (Ej registrerad)

Shlomo!


Jag håller verkligen med "svensksyrian" om att det är viktigt att de skyldiga åker dit. Skyll inte det här på Assyrierna! Jag har för tillfället ett förhållande med en Assyrisk tjej och hon är som vilken "svensk tjej som hellst". Känner inga syrianska män dock, men det kanske löder sig med tiden.

Tjo!

Skrivet 27 feb 2009 20:20 invandraren (Ej registrerad)

hahahaa....GM går snart i kk. och folk i denna stad kör ju knappast amerikanska bilar, dom kör ju.....ja ni vet

Skrivet 27 feb 2009 20:33 södertälje tjej (Ej registrerad)

jag undrar bara en sak det är att varför just södertälje varför inte andra platser.
ok det är omöjligt att 4 butiker brinner på ungerfär samma tid och samma dag det är omöjligt.
jag är säker på att dem som har gjort det är snorungar

Skrivet 27 feb 2009 21:33 Rolle (Ej registrerad)

Jag undrar varför inte politiker agerar har ni gått hem och jömt er .Kom till kamp visa er kämpa för södertälje ut ock
fixka en demenstration,Var inte fega,efterlyser nya hårda
lagar årtgärda akut jag skriker på hjälp för södertäljes
invånare.

Skrivet 28 feb 2009 00:11 STOLT IRAKIER ! (Ej registrerad)

Svar till Fk: Jag har inte stavat fel , för det första är det du som behöver lära dig att läsa, för att du verkar ha problem med dina ögon, för det andra här diskuterar man bara om händelsen och försöker göra saken bättre.. om det är någon som ska behöva vara lärare över dig, så äre jag , för att du behöver lära dig både läsa & skriva. Det stavas så: Bussarna och inte busarna.
-
Om jag visste vem det var, skulle jag först av alla anmäla mig till polisen, jag är inte rädd från dig eller någon annan okii + att jag är IRAKIER 100 % stolt också, jag respekterar sverige och självklart är Sverige mitt andra hemland. Vi flytta inte till Sverige, för att förstöra landet oki, vi kom hit för att vi inte hade några andra val + att det är inte ditt problem om vi ska vara här eller inte. Vi bor inte hemma hos dig liksom. landet får nytta av oss också, så tänk på det, vi förstör inget! vi är utbildade o har hjärna o hjärta att tänka med vilket du bör ha

// tack för mig

Skrivet 28 feb 2009 02:32 b (Ej registrerad)

vad skall du göra ge upp acceptera klaga eller ett val för din jobbiga situation i södertälje?

2. Jävlar va folk är bittra och dömande i denna stad hoppar på både den ena och andra direkt utan bevis.

3. Nazister är nazister, men någon som har koll på kommunismens ideologi?
Att dela med sig till andra.
Felet som uppstod Ledare: som började sno det folket försökte dela med sig! Fattar inte hur snedvriden bild folk har av kommunism tydligen ligger gammal propaganda kvar i folks rädsla. Ingen som läser böcker i denna stad?
Mycket skrämmande att butiker har brunnit ned

Trodde först att aha ännu en källarbrand.

Även fast vissa inom extremvänstern har gjort mycket dåliga saker så krävs någon form av aktion mot kriminaliteten hur vore det om de som dömer går och demonsterar blir aktiv.
Eller stödjer organisationer som greanpeace tex som även dom kämpar mot något stort som den lilla människan inte får se om man inte är aktiv.
Utan att ha läst något om ämnet bara kunna döma direkt.
Peace!

Skrivet 28 feb 2009 08:04 trotte (Ej registrerad)

men hallå södertälje tjejen vilken värld lever du i ? titta på tv läs tidningar är du totalt blind.garanterat blond också

Skrivet 28 feb 2009 12:54 HasseMasse (Ej registrerad)

Är benägen att hålla med. Men USA är egentligen ingen bov. De försöker ju att hjälpa till att stoppa diktatorer och håller ju på att ge det irakiska folket frihet. Att de är kvar i irak är ju för att det fortfarande finns de som gillade sadam. Det som föder hat mot USA och det USA står för är ju för att man alierat sig med fel sida i mellanöstern och inte genomskådar Israel. Den dagen så sker så kommer Israel att vara all alone. Det som sker i mellanöstern är till största delen Israels fel och usahatet likaså. Finns väl inget land som bombat sina grannländer så ofta som Israel gjort. Ända sedan 1948 då staten Israel grundades så har man hållit på. Varför tar inte FN sitt ansvar och drar om gränserna så att de stackars palestinerna får sin palestinska stat den del av Israel man vill ha Gaza etc? Det kommer ju aldrig att bli fred så länge världen tillåter Israel att inta palestinsk mark. Inte konstigt att palestinerna blir ilskna. Hur länge skall det daltas med Israel??

Skrivet 28 feb 2009 17:24 Rolle (Ej registrerad)

Hej södertälje bor, nu har jag funderat på vad som behövs
i våran krigs drabbade stad. Vi måste ha inn Hemvärnet som
skyddar oss dyngnet runt,2000 man , så polisen kan jaga fast
terroristerna.Hoppas att nånn politiker läser detta och hjälper
till så vi kan känna oss trygga med att ha en mat -affär i
södertälje.Var är politikerna nånn stans ingen säger någon
ting VARFÖR,ni är valda gör något , ni har fått många för-
slag.M.S.T. ROLAND FRÅN SVEDEN.

Skrivet 28 feb 2009 21:40 aggebagge (Ej registrerad)

Tycker som alla andra,det är obehagligt.

Skrivet 28 feb 2009 21:47 bränder (Ej registrerad)

Fattar inte varför Södertälje ?det finns väl ändra ställen som tensta rinkeby innerstan etc?

Skrivet 28 feb 2009 21:59 Södertälje (Ej registrerad)

Håller med Rolle Södertälje kommer att bli en krigszon om inget görs .Det kan bli allvarligare följder än va det är i nuläget.Så politiker ställ upp o visa vad ni går för.Ingen känner dig trygg,vuxna klarar sig ,men barnen tänk på dom ni som vill att alla ska må bra eller?

Skrivet 28 feb 2009 22:08 Antifada (Ej registrerad)

Det är säkert att vi infödda Södertäljebor är dom som som har tänt eld på butikerna i stan. Eller hur? Vem annars kan ha gjort det?

Skrivet 1 mar 2009 09:50 stig olsson (Ej registrerad)

vet inte vad man ska säga rent förjävligt.

Skrivet 1 mar 2009 15:06 Svenne (Ej registrerad)

Det är ingen artikel utan en kommentar.

Skrivet 1 mar 2009 15:15 Svenne (Ej registrerad)

Ja det ligger mycket i det.
Dom som gynnas av dessa bränder är ju alla övriga närliggande affärer som får ökad försäljning när konkurenterna är utbrända.
Känner en som bott i Södertälje umder lång tid men som nu tröttnat och flyttat. Han berättade att det kom in Maffiosos och började mäta i lokalerna för hur dom skulle bygga om. Ägaren frågade va dom höll på med och då sa dom att han skulle sälja, dom var där för att mäta upp hur ombyggnationen skulle byggas. Men jag ska inte sälja sa ägaren. efter nån vecka med flera påtryckningar brann stället ner. Seriös affärsverksamhet verkligen i Södertälje. Finns liknande på andra håll i landet men jag tror inte det är i lika stor utsträckning som i Södertälje. Där har nån maffiagrupp fått bra fäste.

Appropå flygbladen.
Flygbladen i sig måste vara olagliga med uppmaning till allmenfarlig ödeläggelse. Och nån måste ha sett vilka som delat ut dessa och reagerat starkt på detta budskap.. Kan inte vara så hemligt vilka det är som gjort dessa.

Skrivet 1 mar 2009 15:43 Prao eleven (Ej registrerad)

rätt åt de ! de va inte trevliga mot mig när jag praoa där ;) de min åsikt rätt åt jävlarna

Skrivet 1 mar 2009 16:33 Svenne (Ej registrerad)

Kamel???

Skrivet 1 mar 2009 16:40 Svenne (Ej registrerad)

Tänk själv, det är inte alla som kan tänka.
Har du inte märkt det i den är debatt/kommentarfunktionen..

Skrivet 1 mar 2009 16:52 Svenne (Ej registrerad)

Antar att det var snorungar som fixade så att 4 större trafikflygplan störtade 11 sep i USA också. Alla planen kapade på samma sätt.

4 butiker börjar brinna samma natt, med samma tillvägagångssätt i alla tidsinställd brandbomb i chipshyllorna. Misstänkt att det kan vara anlaggda bränder, no shit...

Vilka delade ut flygblad med uppmaning till allmän ödeläggelse av dessa butiker och flera med dessa???
Dessa personer borde åtalas för olaga hot och uppvigling till brott.
Alla som sett någon dom känner igen som delat ut dessa lappar eller klistrat upp dem borde anmäla och berätta för polisen vilka det var.
Då skulle vi slippa gissa vilka det är som står bakom namnet Global Intifada.


Antagligen är det bara en rökridå med Global Intifada som politiskt vänsterflum. För att skydda den verkliga orsaken. Bränna konkurenternas butiker för att öka den egna omsättningen i Södertälje.

Skrivet 2 mar 2009 20:18 Erik (Ej registrerad)

Du bör gå om några klasser i skolan.
Det är min åsikt.
8D

Skrivet 5 mar 2009 20:22 projew (Ej registrerad)

Varför är det alltid Judarnas rätt till egen stat som ifrågasätts? Att ifrågasätta staten Israels aktioner är inte fel. Att aldrig ifrågasätta andra staters aktioner, endast Israels, är fel! Varför ifrågasätts aldrig något muslimskt lands existens, endast Israels? Att aldrig ifrågasätta skapandet av stater i Mellanöstern - Irak, Syrien, Libanon, Jordanien - men däremot ifrågasätta Israels skapande trots att länderna kom till ungefär samtidigt... är fegt! Er opinion vänder dit media blåser!

Innehåll

LÄSARBILDER - Vinter i Södertälje

Annat innehåll

SÖK PÅ LT.se

Top Jobs

Kontaktinformation