BUTIKSBRÄNDERNA: Svensk handel tror på ekonomiska motiv
Relaterat
Det har spekulerats om att vänsterextremister med politiska motiv ligger bakom butiksbränderna men Svensk handels säkerhetschef Dick Malmlund tror snarare att det är ekonomiska aspekter mer än politiska som ligger till grund för attentaten.
– Vi har ju under de senaste åren i Södertälje haft lite påtryckningar på handlare i dagligvarubranschen, hot och annat för att komma åt deras verksamheter, säger han till TT.
På fredagen ska Svensk handel ha ett möte med säkerhetsansvariga på Coop, Ica och Axfood för att förebygga fler bränder.
Samtidigt säger han till TT är att det är väldigt svårt för butikerna att skydda sig.
– Det här är ju extremt, man kan ju inte begära att vi ska ha ett skydd som klarar folk som springer in och anlägger bränder till höger och vänster, det är orimligt.


3 m/s








































Senaste kommentarerna:
Skrivet 26 feb 2009 16:54 Affärsinnehavare (Ej registrerad)
Läste att en grupp vänsterextremister har som vana att hota affärsinnehavare , det gäller affärer som anses ha för hög prissättning på sin varor. Verkar väl inte helt omöjligt att det är både ekonomiskt och politiskt motiv bakom våldsdåden.
Svar:
Dick Marklund säger det inga andra vågar säga i den här stan!!! Det var bätre förr, eller hur.?
Skrivet 26 feb 2009 17:04 murveln (Ej registrerad)
Anser att denna teori är mycket mer trolig än extrema vänsterextremister, även om detta givetvis inte kan utelsutas.
Och alla ni som börjar skylla på irakier etc... kom med substans i era anklagelser, annars anser jag att LT ska ta bort artikeln, då det, utan underlag, är fråga hets mot folkgrupp.
Och slutligen, ni som vet något - kontakta polisen istället för att skriva här.
Svar:
Varför ska artikeln tas bort?! Vågar du inte höra sanningen som många bara tänker, men inte vågar säga högt?! Nej, artikel var bra så låt den vara kvar.!
Skrivet 26 feb 2009 17:25 Mike (Ej registrerad)
det kan mycket väl vara organiserad brottslighet. invandrare (igen) som förut inriktat sej på krogverksamheten och nu gått över till livsmedels handeln. Är det så...? Fruktansvärt i så fall. Men som sagt dom tar över i den här stan... Det hände ju ett liknande fall på 90 talet i hovsjö när ica där brann ner + den livsbutiken som låg mitt emot ica. Och vad hände när lokalerna var renoverade... jo den andra butiksägaren byggde upp och tog över icas lokaler och det bildades till slut VI som är vivo... som sagt dom tar över. Vad ni än gör ni svenskar som är emot detta och är förbannade över bränderna handla för guds skull inte i dessa affärer.Dom ska ej unnas det. tack för mej.
Svar:
Mike, du skrev precis det jag tänkte om syftet bakom bränderna! Jag hoppas folk går man ur huse och handlar allt på Willys i Södra! Tänk att det skulle komma en dag då man kände sig tvungen att stödköpa hos en matjätte! Jag är sk svensk och jag tror inte för fem öre att det är muslimer eller irakier som ligger bakom!
Skrivet 26 feb 2009 17:43 WS (Ej registrerad)
Tror som Dick Malmlund att det mycket väl kan vara ekonomiska motiv bakom eländet.
Det har varit lite för mycket bränder på sista tiden för att jag skall tro på någon politisk verksamhet.
Svar:
Tala om konkurrens på lika villkor!!!!
Skrivet 26 feb 2009 17:54 Skattebetalare (Ej registrerad)
Titta... en klarsynt person... Det har många av oss som är boende i Södertälje försökt påtala i många år...
Svar:
Håller med. Men tyvärr så har LT. som också verkar ha varit ägt av invandrare effectivt plockat bort alla sådana kommentarer tidigare, så nu verkar det som om Sverige har köpt tillbaka LT.
Skrivet 26 feb 2009 18:37 Per-Arne (Ej registrerad)
Det har skett en skrämmande ökning av våld inte bara i Södertälje utan i hela Sverige under det senaste halvseklet.
Uppskattningsvis 90 000 ungdomar i åldrarna 15–17 år utsätts för våld varje år i dagens Sverige. 20 000 är allvarliga misshandelsfall med sjukvård som följd. Enligt Svenska dagbladet 21 jan 2009.
Utvecklingen har bagatelliserats av myndigheterna och andra ansvariga instanser, vanligen genom påståendet att det inte är någon fara alls – medborgarna har bara blivit mer benägna att göra anmälningar.
Även från media har man bagatelliserat. Att Interpol år 2003 rapporterade att den svenska våldsbenägenheten var bland de högsta i Europa väckte uppseende i våra grannländer men kommenterades aldrig av svenska medier.
Innan samhället vågar ta av pk-skyddslapparna och erkänna var och hos vem problemen finns går de aldrig att lösa. Tyvärr går det inte att vara tydligare än så utan att utsättas för censur. Innan man öppet erkänner vad som är fel går det aldrig att lösa.
Skrivet 26 feb 2009 19:20 Inga illusioner kvar (Ej registrerad)
Självklart är det inte någon obskyr vänstergrupp som ligger bakom bränderna, ekonomiska motiv är mycket troligare. En viss grupp i staden har försökt ta över affärsverksamheter ägda av etniska svenskar och har också angripit muslimska affärsidkare.
Vad man som ickemedlem i denna grupp kan göra är helt enkelt att undvika att handla i butikerna de äger, inte dricka öl på pizzerior de äger och inte klippa sig på deras frisörssalonger. Och jo jag vet att man i Tälje mer eller mindre måste vara nykter då, men du kan ju köpa ölen på bolaget och gå ut i Stockholm.
Polisen och rättsväsendet verkar vara maktlösa att förhindra övertagandet av vår stad, men du som konsument har faktiskt ett val, låt inte din plånbok hjälpa grupperingar som vill dig ont, en konsumentbojkott skulle svida.
Tala gärna om detta med dina grannar och kompisar, kom ihåg att om du handlar hos en affärsinnehavare som betalar beskyddarpengar så hjälper du brottslingar.
Svar:
Jag håller med dig, men tyvärr blir det bara svårare och svårare att undvika invandrarägda företag här i Södertälje. Svårigheterna kommer när man skall klippa sig, ta en öl, köpa ett smycke eller en hamburgare på stan. Nu måste man till och med åka utanför kommungränsen för att handla mat i en SVENSK butik. Men ändå, bojkotta all utlänst affärsverksamhet i den här stan. Jag hoppas det blir kännbart.
Skrivet 26 feb 2009 19:32 Invandrare (Ej registrerad)
Dick Malmlund är på rätt spår.
Svar:
Ooops. får man uttala sig på detta sätt utan att bli fälld i LT? Alla vet hur det är men ingen vågar säga sanningen.
Skrivet 26 feb 2009 19:36 j (Ej registrerad)
Kan någon säga vad det är för ras på dem som äger dessa butiker. Är svenskägda? eller?
Svar:
En lågoddsare är att det är Homo Sapiens..
Skrivet 26 feb 2009 19:45 Arnold (Ej registrerad)
Vågar man skriva en insändare utan att den fälls för att vara rasistisk?
Svar:
Tänk om alla var svenskar vad enkelt det skulle vara eller hur?
Skrivet 26 feb 2009 19:49 Arnold (Ej registrerad)
Tempo i Saltskog är (var)faktiskt invandrarägd! Mycket bra butik enligt svärmor som är 83 och som handlade det mesta där.
Svar:
Det kanske var fel invandrare som ägde den....
Skrivet 26 feb 2009 20:00 hjalmar (Ej registrerad)
"inga illusioner kvar" talar för en väldigt stor del av södertäljes kvarvarande befolkning av skattebetalare.
men problemet löses lätt för de som kan genom att man helt enkelt flyttar ut ur staden till nåt mera vänligt befolkat område där man får vara ifred och ha sina saker med ifred...
Svar:
Håller med. Men det är inte lätt att bli av med ett "egna hem" i Södertälje längre. Bor i ett "gammalt" tryggt område men det förändras timme för timme. Påminner lite om britterna i Zimbawbe.
Skrivet 26 feb 2009 20:37 Georg (Ej registrerad)
det är fan sjukt att lt låter folk skriva så här. ni kan ju inte låta rasister få skriva vad dom vill bara för att dom undviker att säga vissa ord. ta bort dessa inlägg genast dom uppmanar till uppror nästan
Svar:
Jag tycker att du skall sälja millionvillan på Lidingö och flytta till hovsjö i Södertälje ett tag. Då blir det säkert annat ljud i skällan.
Skrivet 26 feb 2009 20:38 M (Ej registrerad)
Asså jag tror jag kissar på mig snart av skratt! Seriöst personerna som gör detta gör ju det enbart för ekonomin för att kunna handla billigt. Dumt och helt idiotiskt! TUR att jag flyttat, ja skäms o säga att jag är från södertälje.
Är själv inte född som svensk och vet att de är en invandrare, dem gör ju fan allt för att kunna komma billigare undan. SKÄMS!
Svar:
Vad tusan snackar du om? Ekonomiska motiv handlar inte om att man ska handla billigare.
Skrivet 27 feb 2009 09:31 Tony (Ej registrerad)
Vad lätt det är att skylla allt på invandrare
Svar:
JAG ÄR SÖDERTÄLJEBO. Det talar sitt tydliga språk. Det är nämligen så förstår du lilla okunniga människa, att om man är södertäljebo så får man inte på några villkårs vis säga något ofördelaktigt om invandrare och ABSOLUT INTE någon sanning, för då är man rasist.
Skrivet 27 feb 2009 12:50 Fyra barns mor/Brunnsäng (Ej registrerad)
Inte tänker jag rösta på nått blöj parti iallafall. Sopa gatorna rena. Jag vill se glansen i grus skiktet...!!!
Skrivet 27 feb 2009 17:08 Jussi (nd)
Ordlekarna fortsätter...
Ordet invandrare är lika missbrukat som ordet rasist.
Invandrare är ingen homogen grupp, det är många olika folk och etniciteter.
Det tråkigaste av allt är att i alla dom grupperna plus Svensson så finns det rasister.
Vad sägs om lite nyanser i debatten....
Personligen tror jag att polisen löser detta och att gruppen i fråga var etniskt blandad.
Här står vi grupp mot grupp och kastar ord på varann, istället för att ta tag i problemen.
Tragiskt.
Skrivet 28 feb 2009 09:43 Längtar till val (Ej registrerad)
Använd inte ordet invandrare för den grupp som de flesta här tror ligger bakom de har sin huvudstad här hur kan dom då göra en sån här sak?
Skrivet 28 feb 2009 15:47 Norrland (Ej registrerad)
Det som händer i er stad är fullständigt sanslöst. Oavsett vilken grupp som ligger bakom detta skall det klassas som terroristhandling och allmänfarlig ödeläggelse. Detta är då ej polisens sak att lösa. Kalla in armen och se till att lösa uppgiften. Det blir lungt då. Här uppe i Norrland skulle alla bli förbannade och kräva det omgående. Tråkigt att det är som det är i er i övrigt vackra stad, ni kommer förmodligen inte att få nogon hjälp. Har i övrigt svårt att förstå att den höga brottslighet ni har i er stad också verkar accepteras.
Norrlänning som pluggat i S-tälje.
Skrivet 28 feb 2009 18:41 Åsikten (Ej registrerad)
Får man ha en egen åsikt på Länstidningen i Södertälje?
Skrivet 6 aug 2009 15:28 Walldur (Ej registrerad)
Jag tycker mig skönja en dramatisk uppgång av grov brottslighet i staden Södertälje. Organiserad brottslighet samt kriminella ungdomsgäng mm.
vi har på senare tid haft Grova mordbränder, Våldtäktsgäng som förstört livet för ett större antal tjejer. Grova bankrån o.s.v........... Är detta en slump eller finns det någon bakomliggande orsak till varför det är såhär ? KAn man peka på några orsaker eller är detta för kontroversiellt för MEDIA ??
Skall det vara såhär ??
Skrivet 10 aug 2009 18:23 Nisse (Ej registrerad)
Var det enbart företag ägda av svenskar som brann?