Abramsson vill starta förskola
Nationaldemokraternas Marc Abramsson flaggar nu för att partiet vill starta en nationell förskola i Södertälje.
– Kommer en sådan ansökan in till oss avslår vi den pang boom, kontrar Thomas Johansson, ordförande i utbildningsnämnden (S).
Nationaldemokraternas utspel bottnar i att partiet fått 2,4 miljoner kronor i pressstöd för sin tidning Nationell Idag. Pengarna som varit avsedda till tidningen kan därför användas till andra verksamheter och vid sidan av webb-tv och ungdomsrörelsen vill man alltså satsa på nationella förskolor i Södertälje.
– Det ligger väl i linje med den extrema politik de bedriver. De har drivit den här frågan länge om att människor av olika kultur och ras inte ska leva ihop, konstaterar Thomas Johansson när han nås av nyheten.
Han klargör att det blir avslag direkt om en sådan ansökan kommer in till kommunen.
– Så länge vi har makten kommer det inte att hända, säger han och hänvisar till skollagen och skolans grundvärderingar.
– Vi kan åberopa skolans värdegrund, som alla skolor måste dela och ett sådan här förskola strider mot den värdegrunden. Den säger bland annat att skolan ska vara
öppen för alla och lika värde för alla människor.
Men enligt Nationaldemokraternas partiledare Marc Abramsson finns inga paragrafer som stöder ett avslag.
– Där tror jag att Thomas Johansson helt tappat bort sig, säger han och drar paralleller mellan ett aktuellt ärende där en syriansk förening vill starta förskola.
– Jag förstår inte vad skillnad på en svensk och syriansk förskola är?, säger han.
Så din åsikt är att skollagen inte kan stoppa ett ”nationellt daghem”?
– Nej, det kommer den inte att göra. Vi kommer följa de lagar och regler som finns. Det skulle vara absurt att försöka göra något olagligt, säger Marc Abramsson.
Men han är övertygad om att det kommer bli en långdragen strid.
– Jag vet att den syrianska föreningen fått kämpa väldigt länge eftersom beslutet överklagades. Men vi hoppas kunna genomföra detta under kommande mandatperiod, säger Marc Abramsson.


4 m/s










































Senaste kommentarerna:
Skrivet 30 apr 2010 07:39 thor (Ej registrerad)
jag fattar inte att thomas johansson beter sig som ett litet barn likaväl som dom får bygga kyrkor och öppna egna skolor så ge nd en chans tycker jag pang boom.
Skrivet 30 apr 2010 08:17 SA (Ej registrerad)
Klart som korvspad att en sådan ansökan ska avslås, men Thomas Johansson måste nog då också börja fila på en pedagogisk förklaring till oss väljare varför staten då har kunnat tillåta alla övriga friskolor som vilar på olika religiösa, kulturella och ideologiska grunder. För det gör dom vad än läroplanerna säger.
Skrivet 30 apr 2010 08:40 Sputchi
Jag håller med SA att även religiösa friskolor inte borde finnas.
Barn borde få vara barn och ju mer vi blandar folk o folk, desto större chans att vi kan leva tillsammans och slippa dela upp oss i "vi och dom". Men det är ju till "vi och dom"-känslan som ND vill..
Skrivet 30 apr 2010 08:41 SS (Ej registrerad)
Hallå Tomas, nu får du väl ge dig, likväl som det finns finska klasser, förskolor mfl, folkslag som har sina egna föreningar , skolor, mm så måste väl det även få finnas svenskaklasser. Håller fullt med SA här tidigare, vi har väl friheten och yttrandefrihet eller gäller det bara vissa!?
Du är så himmla rädd för valet och att missa röster till sossarna så det är helt sjukt, Ni har ju valfiskat i årtionden hos nysvenskarna i kommunen så jag förstår hur du tänker men ni skjuter er i foten!
Skrivet 30 apr 2010 08:47 HEli (Ej registrerad)
om jag inte minns fel så är det inte första ggn som ND vill starta ett sådant här dagis - och det är klart att det finns goda argument för att stoppa en skola som helt strider mot den värdegrund som förskola och skola står för, t ex synen på barnens rätt utveckla sig utanför gällande könsnormer - en annan sak som ND inte vill acceptera.
Skrivet 30 apr 2010 08:53 Proletären (Ej registrerad)
Håller inte med. Det är för mig självklart att vi ska ha finska ,syrianska, religiösa, muslimska (det är väl en religion?) m.m förskolor men en nationell skulle jag aldrig acceptera för det skulle förstöra den värdegrund vi i sverige har att ha en demokrati som tillåter dessa.
Nej förbjud alla sådana här nationalistiska yttringar och för vi är en mångkulturell nation idag så iofs så skule dom kunna läsa högt ur koranen på måndagar och bibeln på tisdagar och ändå vara nationell.
Skrivet 30 apr 2010 08:56 påskharen (Ej registrerad)
Oslgabart!
Hörde tom i går att det finns finska blind föreningen,,,,,o undrade vad det var för skillnad mellan svensk blindförening o sisu blind förening, en påskhare som undrar blint e inte blind som blind o alla borde få ledarhund..eller finns det kulturella blindhets skillnader måntro.jag det heter ju stirra sig blind
ingen morot.
Skrivet 30 apr 2010 09:04 LOFL (Ej registrerad)
Det finns ju förskolor som är baserade på ett antal olika språk. Varför inte också på svenska?
Skrivet 30 apr 2010 09:17 FL (Ej registrerad)
Det står i artikeln att "Pengarna som varit avsedda till tidningen kan därför användas till andra verksamheter". Detta tyckte jag var en j_vligt dålig formulering av LT. De pengar ND får in som presstöd går oavkortat till tidningen. Däremot lättar det trycket på partiets ekonomi då dom inte längre behöver gräva djupt i partiets fickor för att hålla igång tidningen! Formulera er riktigt för att ge en rättvis bild av läget! Dessutom stavas det presstöd och inte "pressstöd" som i artikeln, trodde man lärde sig att bokstavera i lågstadiet.
Skrivet 30 apr 2010 10:00 Sontan (Ej registrerad)
"– Jag förstår inte vad skillnad på en svensk och syriansk förskola är?, säger han."
Det gör inte jag heller!
Är det så att det mångkulturella samhället innebär att vi tillåter allt utom vår egen kultur?
Skrivet 30 apr 2010 10:02 undrar om han osså har egen mäktig rätt att avslå direkt? (Ej registrerad)
En personlig tanke bara om alla befinner sig i Sverige nu, och det finns ett modersmål, som heter Svenskal. Och då det numer har kommit så många från överallt i världen till vår fagra kringelstad..där man skall ena allt o alla hur vore det om man slopade modersmålsundervisingen helt och hållet pga kostnader.? Vill man studera sitt eget språk, så borde det väl vila ett ansvar på föräldrarna i fråga så är det väl overallt annars, eller hur? Eller så får man ta privata studier,,,,,,till man väljer dom andra språken på Gymnasie/ Universitets nivå för fortsatta studier.......Därmed skulkle vi kunna ena en förskola, skol, grund skola samt gymnasium som innefattar dom traditionella språken Svenska, Engelska Tyska, Franska,,(Traditionella affärs språken),,,,osv..Ena barnen på gemansamma värderingar, språk vett o etikett, moral, samt etik, så löser sig väl allt annat om en eller två generationer precis som förr..om man gör en bra grund så håller väl fasaden......utan att spricka........
MS
Skrivet 30 apr 2010 10:12 Torsten Bengtsson (Ej registrerad)
Alltså, var är jämlikheten och demokratin när en sosse sitter och uttalar sig så, när ND som faktiskt har stöd hos en betydande mängd väljare tar ett initiativ som skulle kunna främja kommunen? Är det avsaknad av respekt för att kommuninnevånare väljer att rösta på ND? Herr Johansson biter sig själv i svansen när han inte tar hänsyn till att ND har tagit sig fram genom folkets stöd. Han spottar inte bara på ND utan främst på dess väljare som har sina rättigheter att rösta på vilka dom vill och har av olika anledningar valt att stöda ND. Herr Johansson, ska du vara en solidarisk och ett demokratiskt föredömme så ska du visa ödmjukhet inför att folk vill stöda ND och i stället kanske fundera på varför de inte (längre) röstar på/stöder er socialdemokrater?
Skrivet 30 apr 2010 10:22 SA (Ej registrerad)
Om inte Thomas Johansson (s) kan leverera en logisk förnuftsförklaring till varför det inte får startas en "nationell" förskola med svenska språket, svensk kultur och svenska värderingar som ideologisk grund kommer detta avslag garanterat att generera många röster till ND i Södertälje och detta kan väl ändå inte vara socialdemokraternas vilja? Det vill jag bara INTE tro!
Skrivet 30 apr 2010 11:00 Murmelmuff (Ej registrerad)
En förskola som startas på de ideal som nationella har är en mycket dålig ide. Men med det sagt så är de religiösa friskolor som startats av muslimer och kristna också en mycket dålig ide och borde läggas ner.
Att som diverse politiska korrekta idioter oja sig över detta men samtidigt vara för att somaliska friskolor med muslimsk inriktning tillåts i Tensta är ett rent jävla hyckleri.
Vi har ett mångkulturellt/särkulturellt samhälle nu, det var ju det här ni ville alla ni sossar och liberaler? Detta är det samhälle ni har skapat med ert sociala experiment som pågått i 30 år nu. Folkhemmet finns inte längre, ni ersatte det med något annat.
Det är nog tyvärr bara en tidsfråga innan det kommer tillåtas dagis som drivs av nationella, men den striden förlorades för ett decennium sedan när religiösa friskolor tilläts. Att ge rättigheter/särbehandling till vissa grupper och neka dem för andra är inte hållbart i längden, och denna utveckling har varit helt förutsägbar.
Skrivet 30 apr 2010 11:55 Fundersam. (Ej registrerad)
Sossarna skjuter sig själva i foten och tappar massa röster när dom säger att svenskar inte kan få starta en friskola.Var är jämlikheten och solidariteten?
Skrivet 30 apr 2010 13:31 André Le Blanc (Ej registrerad)
Om ni är föräldrar skulle ni vilja att ert barn gick på ett dagis i Hovsjö eller en helt svensk förskola?
Skrivet 30 apr 2010 14:05 Dina (Ej registrerad)
Mig veterligen är alla de kommunala förskolorna i Södertälje svenska - de följer den svenska Läroplanen för förskolan (som grundar sig på "svenska värderingar, som SA kallar det), i förskolorna talar man svenska (som tur är även massor av andra språk), man firar svenska traditioner... Jag undrar vad ND menar med nationell förskola - är det bara de med svenska namn som får söka, de med svenskt pass, de med blont hår, de som kan bevisa att deras släkt bott i Sverige sedan 1650... eller?!? Har svårt att förstå vilka som skulle vilja arbeta på en "nationell förskola", jag tror att förskolepersonal är klokare och mer vidsynta än så!
Skrivet 30 apr 2010 15:22 Hovsjöpappa (Ej registrerad)
Hade detta alternativ funnits för min son ca 8år sen hade han gått i denna förskola och inte i en Svensk förskola i Hovsjö där personalen talade syrianska och placerade min son i ett eget rum då han inee förstog dom andra barnens språk. Jag stöder inte ND men i detta ärende har dom mitt stöd.
Skrivet 30 apr 2010 16:27 Jonas (Ej registrerad)
Frånta alla svenskar sina rättigheter, jag är urless på svenska språket!! Vi bor väl i Irak?
Skrivet 30 apr 2010 16:35 Kapten röd! (Ej registrerad)
Privata intressen ska inte finnas inom detta område, det är sanslöst att det finns skolor som drivs av ideologer, inget barn kan själv välja om de ska bli uppfostrade till kristna, muslimer, nasister eller socialister. Skolan och dagis ska vara sekulariserade och opolitiska. Förstatliga all skolverksamhet igen!
Skrivet 30 apr 2010 16:39 specielt (Ej registrerad)
Hovsjöpappa
(Ej registrerad) skrev: Hade detta alternativ funnits för min son ca 8år sen hade han gått i denna förskola och inte i en Svensk förskola i Hovsjö där personalen talade syrianska och placerade min son i ett eget rum då han inee förstog dom andra barnens språk. Jag stöder inte ND men i detta ärende har dom mitt stöd.
du väcker gammla minne
det var exakt vad som hände mig
jag placerades i eget rum med en egen syrianska lärare
och han hjälpte mig så gott han kunde
ingen klagade då för det var väll det bästa dom kunde göra åt mig
och tror att det var för din pojkes skull dom gjorde så
men sen vet man inte om han var speciel på någon viss
och han behövde extra stöd
då var det speciel undervisning anpassade för honom
det måste ha kostat skolan multum med pengar och resurser
varför klagar du då
Skrivet 30 apr 2010 17:58 bra förslag (Ej registrerad)
Hade jag små barn skulle jag anmäla dom direkt till ND s dagis. Jag vill att barnen ska prata svenska och även personal och kompisar så att alla förstår varandra. Precis som syrianerna som vill ha kristna friskolor och äldreboende med enbart syriansktalande personal. Vet av erfarenhet hur svårt de äldre har det med personal som talar undermålig svenska. Tips till Marc starta ett äldreboende med enbart svensktalande personal. Måste väl ha lika stor rätt som finnar och assyrier/syrianer att förstå och kunna göra sig förstådda.
Skrivet 30 apr 2010 18:07 trött (Ej registrerad)
Om en sådan här skola hade funnits i Södertälje för svenska barn kanske avsvenskningen av kommunen kunnat hindras. Vem vid sina sinnes fulla bruk vill sätta sitt barn i en skola i Södertälje?
De hycklande politikerna? Knappast..
Och, ja jag vet att ni publicerar inte min kommentar eftersom den är regimkritisk.. men klimatet kommer vi att ändra med egna medel..nationell idag har nu strax presstöd, då behövs ingen regimtrogen skitblaska att skriva i...lycka till med prenumeranter, har ni några svenska sådana kvar?
Skrivet 30 apr 2010 21:39 vilken skämt (Ej registrerad)
Kan inte ND starta vård centraler och sjukhus
pizzerior tobakaffärer krogar bussbolag sj sl
bil fabriker medecinbolag
glömde Macdonslds och sådant
mm universitet mm
ni är för roliga inom ND
Skrivet 30 apr 2010 22:06 pg™ (Ej registrerad)
varför inte bara ta i med hårdhandskarna i det riktigt slappa skolsverige?
sätt upp lite regler för skolor i sverige.
1. svenska ska användas som språk annars ska dom skickas till SFI om dom inte klarar av det.
denna enkla regel om den skulle följas stenhårt skulle få fason på skolorna i sverige.
kvarsittning mm om man pratar andra språk inom skolans gränser såtillvida det inte ingår i just den klassen då dvs.
det är horribelt att se ungar i 10års åldern som bevisligen är svenskar inte kunna prata ens halvt svenska just pga att dom går i en skola med 98% invandrare och lärarna skiter i om ungarna pratar svenska eller inte.
det är södertälje idag.
Skrivet 1 maj 2010 10:31 finskan (Ej registrerad)
Svenskar har sina föreningar, sina hus, sina dagis och skolor överallt i världen. Det är ok..eller?
Vi finska invandrare i Sthlms område har egna föreningar, förskolor, välrenommerade skolor för alla stadier, ålderdomshem, dagcenter, egen församling mm. Fd politikern Heli m fl - detta är väl också ok?
Men att vara svensk i Sverige och tillgodose svenska behov .. STOPP o. belägg redan på idéstadiet. Att ni mannagrannt skulle höjt era röster härr är så kollektivt sossetypiskt. Här arbetar omvänd rasism för fulla muggar.
Sent vaknar synden. Ni, makten, har totalt ansvarslöt blundat, sopat under mattan Stäljes barn- o ungdomsproblem. Pengar avsedda för skola har försnillats till annat.
När nu andra städar efter er, kryper ni ut i ljuset och fördömer.
Äntligen kommer initiavet och ansvarstagandet här oavsett vilka som
står för det.
Dina: "Jag undrar vad ND menar med nationell förskola -..".
Även detta på tiden - att definiera svenskhet á la 2010. Vi ser framemot.
Skrivet 1 maj 2010 11:01 trött (Ej registrerad)
Om en sådan här skola hade funnits i Södertälje för svenska barn kanske avsvenskningen av kommunen kunnat hindras. Vem vid sina sinnes fulla bruk vill sätta sitt barn i en skola i Södertälje?
De hycklande politikerna? Knappast..
Och, ja jag vet att ni publicerar inte min kommentar eftersom den är regimkritisk.. men klimatet kommer vi att ändra med egna medel..nationell idag har nu strax presstöd, då behövs ingen regimtrogen skitblaska att skriva i...lycka till med prenumeranter, har ni några svenska sådana kvar?
Skrivet 1 maj 2010 11:38 Zral Nosh (Ej registrerad)
Tomas Johansson (S) har naturligtvis ett helt felaktigt argument till avslaget!
Saken är ju den att varken religiösa eller politiska förskolor eller skolor borde få förekomma! Och så länge som inte religiösa friskolor är förbjudna så ser jag inget tillräckligt demokratiskt argument för att avslå en ansökan från något politiskt parti! PK-argument räcker inte!
Skolverksamhet skall ovillkorligen vara politiskt och religiöst helt neutral. Rösta på SD i höst och få in vett och sans i såväl riksdag som kommunen!
Skrivet 1 maj 2010 12:54 Tommas (Ej registrerad)
Det första låt barnen var ifred Ibrahamsson om de är svenska eller invandrare, de är renaste som finns i Sverige. de har inte det smuts som vi vuxna har ovasett om de är svenskar eller invandrare.
Det andra Ibraham kom från Mellan östen (Iraq un) och var far till sina barn och skilde inte mellan dem, inte som vi gör här i sverige Mr Ibrahamsson.
skärp er nu .................... låt barnen var.
Skrivet 1 maj 2010 17:12 Magnus (Ej registrerad)
– Så länge vi har makten kommer det inte att hända, säger Thomas Johansson.
Ja, det är ju en tidsfråga, det är val snart.
Skrivet 1 maj 2010 17:30 Lärarinnan (Ej registrerad)
Utmärkt idé med privata friskolor, som kommunen givetvis inte har någon juridisk möjlighet att hindra, oavsett hur mycket dom hotar och ylar. Så det är bara att köra på och överklaga eventuella avslag, no worries.
MEN:
ND är ett ganska marginellt politiskt parti som balanserar precis på gränsen till att vara odemokratiskt. Snälla ND:are, droppa detta gammalmodiga, nationalnostagiska projekt. Och gå hellre ihop med ett annat, större parti med många överlappande värderingar, ett parti som är bra mycket mer modernt, proffsigt och pragmatiskt: SD. En röst på ND till hösten är en bortkastad röst.
SD 2010!
Skrivet 1 maj 2010 19:25 Don Quijote ND SD (Ej registrerad)
Lärarinnan
(Ej registrerad) skrev: Utmärkt idé med privata friskolor, som kommunen givetvis inte har någon juridisk möjlighet att hindra, oavsett hur mycket dom hotar och ylar. Så det är bara att köra på och överklaga eventuella avslag, no worries.
MEN:
ND är ett ganska marginellt politiskt parti som balanserar precis på gränsen till att vara odemokratiskt. Snälla ND:are, droppa detta gammalmodiga, nationalnostagiska projekt. Och gå hellre ihop med ett annat, större parti med många överlappande värderingar, ett parti som är bra mycket mer modernt, proffsigt och pragmatiskt: SD. En röst på ND till hösten är en bortkastad röst.
SD 2010!
Ja låt ND och SD plus några andra partier inom höger gå ihop
så att dom leder Sverige och svenskarna i säker utplåning
nästa Hitler är kanske en svensk
ni gnäller på syrianer som är ganske harmlösa i hotet emot svenskheten och Sverige
medan numera hotet kommer från andra grupper som är båda militeriska och hotar Sverige varje dag
sen glöm inte att bankerna har redan blåst svenska staten på miljard belopp siffror som nästan ofattbara 24 000 miljoner borta i en enda Banks förluster under ett år
sen kommer shocken dom har gåt plus ca 1000 miljoner under samna period
dom som bongar Sverige är ju bankerna
sen jagar skatt masen en tobaksafför som gör 10000 kr per månade svart
snaka sila migg och svälja kameler
borde inte skatt myndigheten kollà bankerna
om SD och ND inte vet vem är vän och vem är fiende
så hjälper inte vilken idologi dom har dom har redan förlurat
kampen
dom är som Don Quijote
Skrivet 1 maj 2010 19:50 John (Ej registrerad)
http://www5.goteborg.se/prod/Intraservice/Namndhandlingar/SamrumPortal.nsf/6DE964D3D99F4255C12572E4003FF974/$File/1_3_2003-09-03_130.doc?OpenElement
Skrivet 2 maj 2010 11:20 Jussi (Nationaldemokraterna)
"30 apr 2010 21:39 vilken skämt (Ej registrerad)
Kan inte ND starta vård centraler och sjukhus
pizzerior tobakaffärer krogar bussbolag sj sl
bil fabriker medecinbolag
glömde Macdonslds och sådant
mm universitet mm
ni är för roliga inom ND"
NackDonalds!
Ja, det var onekligen roligt.
Jag skrattar....
Att inte alla politiska partier gör det, helt otroligt.
Skrivet 3 maj 2010 13:19 Förskollärarstudent (Ej registrerad)
Jag är så arg och irriterad på korkade, inskränkta människor. ND vill starta en nationell förskola med svensk inriktning. I pappers-LT står det att alla är välkomna, men de kommer att "välja bort genusfrågor och sådant". "Våra värderingar är inte så långt ifrån en kristen förskola." Enda likheten jag kan se med kristendomen är ett nedärvt förakt för kvinnor...
Det är inte bara praktiskt omöjligt att välja bort vissa grundläggande demokratifrågor, det är dessutom enligt läroplanen olagligt. Läs den här: http://www.skolverket.se/publikationer?id=1067, den är bara 16 sidor.
Skrivet 4 maj 2010 13:04 Jussi (Nationaldemokraterna)
"3 maj 2010 13:19 Förskollärarstudent (Ej registrerad)"
"... korkade, inskränkta människor..."
"... nedärvt förakt för kvinnor..."
Ordet demokrati har förlorat lite av sin verkliga betydelse, genusfrågor har inte så mycket med statsskicket att göra.
Du verkar känna många i ND, det ser ju ut att vara hemska människor.
Under förutsättning att det är sant förstås.
Jag vet vad som är sant om oss.
Vet du?
Skrivet 4 maj 2010 18:23 NM (Ej registrerad)
Men man kan få öppna finska förskolor..........vad är skillnaden?
Skrivet 4 maj 2010 18:26 NM (Ej registrerad)
Men man kan öppna finska förskolor, vad är skillnaden?