Ombyggnaden av Futurum dröjer
Beslut finns om att ombyggnaden av Futurum i Järna ska komma i gång i år. Samtidigt lyder den politiska ordern: avvakta.
– Min absoluta målsättning är att arbetet ska påbörjas i år, kontrar lokalpolitikern Hasse Neideman (MP).
Relaterat
Den nya byggnaden i Järna, med arbetsnamnet Stora Maräng, är tänkt att bli ett multifunktionshus för invånarna i de södra kommundelarna och hit ska bland annat Järnas bibliotek och fritidsgård flytta. Det handlar om dels en om- och tillbyggnad av befintlig byggnad, dels om ren nybyggnation.
Förra året tog också kommunfullmäktige beslut om att tio miljoner kronor skulle avsättas för projektering och byggstart under år 2010.
Det är Telge fastigheter som äger befintlig fastighet och den som ska bygga nytt. Projektledare är utsedd, man står i startblocken och väntar bara på klartecken från kultur- och fritidskontoret, enligt bolagets vd Liselott Nilsson.
Men den ekonomiska situationen i världen, i landet och i Södertälje har gjort att kommunen nu ser över alla sina ekonomiska investeringar. Så klartecknet dröjer.
– Jag har fått order att avvakta. Det besked jag fått är att tidpunkten för igångsättandet ska avgöras först i höst, efter valet, säger Staffan Jonsson, kultur- och fritidschef.
Järna kommundelsnämnds ordförande Hasse Neideman är dock av den uppfattningen att arbetet ska påbörjas i år.
– Vi måste naturligtvis ha respekt för det sällsynt dåliga ekonomiska läget i kommunen. Men det beslut som finns säger att arbetet ska komma i gång i år, något annat beslut finns helt enkelt inte. Jag kommer därför att arbeta för att det börjar byggas i enlighet med vad rådslaget kom fram till. Och jag kan bara beklaga att bygget inte redan är i gång, säger han.
Läs mer i dagens papperstidning.









































Senaste kommentarerna:
Skrivet 30 maj 2010 22:14 En sak i taget (Ej registrerad)
För in i helvete, lägg slantarna först och främst på den befintliga ishallen! Bygg färdigt den först, allt blir bara halvdant gjort hela tiden.
Hur blir det nu, blir det is en månad i Järnas ishall i år eller? Och under den månaden får SSK ungdomar nyttja den istället för Järnas?
Skrivet 31 maj 2010 06:47 Järna egen komun (Ej registrerad)
Som vanligt så väljs Järna bort till förmån för något viktigare i Södertälje.Det är inte så konstigt att missnöjet växer i dom södra komundelarna.
Skrivet 31 maj 2010 07:21 Anonym (Ej registrerad)
"Men om du ställer dig här vid den snea skylkten".."sådär ja, det blir toppen, nu tar vi en bild"
hahaha
Skrivet 31 maj 2010 07:43 Järnabo (Ej registrerad)
Jo, det är klart att det ekonomiska läget är rätt kärvt, det kan ju alla och en var förstå, men klart vi måste bygga ett monument..kan man kanske lägga ner ett par förskolor så kanske vi har råd? Åtminstone sparka litet personal så kanske det viktiga arbetet kan komma igång..
Skrivet 31 maj 2010 16:38 Åsa (Ej registrerad)
Det är här pengarna från förskolornas höga hyror hamnar, det fattar ju vem som helst. Bygg inte skiten, precis som vi kunde skippat det jävla skrytbygget till stadshus!
Skrivet 31 maj 2010 17:49 Kalle (Ej registrerad)
Ja men klart att det ska byggas, han har ju själv ritat förslaget... Säger som ovanstående, sparka några fler förskolepedagoger (eller barnskötare) och stäng ishallen helt, då spar ni ju några kronor till detta?? Vad kan ni mera dra in på? Jag vet, stäng den så kallade idrottssalen på eneskolan också, för den e ju alldeles för fullbokad och där finns det ju inga pengar att lägga... (skämt, skämt!!)
Skrivet 31 maj 2010 22:28 David (Ej registrerad)
Vad sur han ser ut! Visst är det jobbigt med besparingar, Hans?
Skrivet 1 jun 2010 09:10 Södertälje, en sammanhållen kommun??????? (Ej registrerad)
Om Södertälje kommun måste skrinlägga/ senarelägga utbyggnaden och moderniseringen av Futurum i och för Järnabornas service, med bl a ett lätt tillgängligt bibliotek mm, så kan man få fram minst 1 000 000 kr/år om man låter bli att tillsätta tjänsten som kulturchef i Södertälje och lägger ut dessa arbetsuppgifter på redan befintlig organisation. Har kommunen ont om pengar, måste alla lösningar prövas. Alla besparingar/nedskärningar ska inte behöva drabba Järnaborna.
Södertälje, en sammanhållen kommun??????
Skrivet 1 jun 2010 22:21 Lion (Ej registrerad)
Järna behöver ett nytt Futurum-det finns inte något utrymme för kulturlivet.Bibliotekslokalerna är helt urusla och samlingslokalerna likaså.Det är dags att Södertälje ser till Järnas behov i detta avseende.Finns det någon kommundel som har så usla lokaler som Järna-nedslitna och otidsenliga.
Politiker tag ert ansvar!
Skrivet 2 jun 2010 12:29 Benny Hansen (Ej registrerad)
Visst behöver Järna fräscha lokaler för t.ex kulturliv etc. Men Järna har också andra (och kanske viktigare) behov. I kärva tider måste politikerna ha både möjlighet och kurage att ta obekväma beslut och lägga planer på is.
Situationen i våra förskolor och skolor är fortfarande inte lösta. Ishallen är också ett stort frågetecken. Trafiksituationen genom by behöver ses över etc etc.
Ibland är inte rätt svar att bygga en ny byggnad, ganska ofta är rätt svar att se över det man, prioritera och allokera resurser där behovet är som störst. Som för skolans del kan det räcka långt med lite mer personal och kanske t.o.m lite nytt undervisningsmaterial!
Ekonomi är en fråga om prioritering, vi prioriterar:
Förskola och skola
Äldrevård och omsorg
Samhällstjänster
När detta fungerar kan man fundera på nya byggnader, tills dess kanske vi får nöja oss med att fräscha upp de vi har.
MVH
Benny Hansen
Järna Partiet
Skrivet 2 jun 2010 16:43 P (Ej registrerad)
Åh, det är så pinsamt att läsa Benny H. Ni vet ju ingenting om en kommun och hur den fungerar. Vad är tillexempel förskola och skola om de inte är samhällstjänster? Skall ni prioritera dem på både första och tredje plats?
Om Futurum byggs om så kan biblioteket släppa kontrakt på privata lokaler och tomten vid fritidsgården användas till centrala bostäder - om inte den också skall bli konstmuseum som brandstationen. Kalkylen för en ombyggnad av Futurum bygger på att Kultur och fritidskontoret kan betala en hyra som täcker investeringen och avskrivningar. Med tanke på att Järna är en del av kommunen som har haft en stor inflyttning så borde i rättvisans namn pengarna till detta finnas inom kulturbudgeten.
Det är dessutom viktigt att det anskrämliga hörnet av storgatan som nu är gamla folkets hus får en upprustning och en verksamhet som är för många människor, särskilt ungdomar. Järna behöver fler möjligheter att lära och utrycka sig.
Skrivet 3 jun 2010 22:41 Benny Hansen (Ej registrerad)
Hej P.
Jag får be om ursäkt om du fann min uppställning otydlig, men av ditt svar ser jag att du ändå förstod vad jag syftade till.
Jag håller med om att Järna skulle må bra av ett nytt Futurum och att det ger goda effekter såsom du beskriver.
Dock missar du en ytterst väsentligt sak. Kommunen har inte de pengar som behövs - de är tvingade att prioritera. Om jag minns rätt förutser man ett underskott a 400 miljoner!!!förnästa åri Södertälje. Är det verkligen smaart att bygga i det läget?
Så, vi håller helt med om att det skulle vara bra att lyfta centrum - men det får INTE ske på bekostnad av våra barn!
MVH
Benny Hansen
Järna Partiet
Skrivet 4 jun 2010 05:42 P (Ej registrerad)
Hej Benny!
Jag var inte tillräckligt tydlig.
Bygger man om hus så sker det i en invetsteringsbudget. Investeringen i Futurum skulle antagligen vara lönsam för kommunen eftersom vi frigör mark som kan säljas och slipper ett externt hyreskontrakt.
Södertälje kommuns underskott är på driftbudgeten. Driftbudgeten skulle fylla huset med innehåll och betala hyra. Har kultur och fritid svårt att få den budgeten att gå ihop så är det enligt min mening garanterat inte i Järna som den neddragningen skall göras, eftersom den typen av verksamhet är ytterst liten i Järna jämfört med centralorten och omfördelning har inte skett då Järna expanderat.
Att blanda ihop investeringar och drift är ett klassiskt populistknep. Att ställa en fråga man vill driva mot alla andra frågor är ett annat. Att låssas som om allt kommer att lösa sig bara man hjälps år ett tredje.Som tur är är Järnaborna smarta och kommer att genomskåda detta och se att ni inte vet vad ni gett er in på.
Skrivet 4 jun 2010 08:02 Åsa (Ej registrerad)
Hej P,
Så här låter din insändare för mig: blablablaaaaa. Finns ingen anledning att snacka m hur bra nya futurum skulle bli för Järna, för DET FINNS INTE PENGAR. Så enkelt är det.
Skrivet 4 jun 2010 21:05 Benny Hansen (Ej registrerad)
Min gode P
Du säger "Att blanda ihop investeringar och drift är ett klassiskt populistknep". JP säger: "i slut ändan ska alla utgifter täckas av de inkomster kommunen har. "
Man kan blanda och mixa hur man vill och ta till kostnadsställen, budgetar och vad man vill. Men i slutändan ska alla utgifter, för en kommun, betalas av de inkomster kommunen har.
Kort och koncist: Järna Partiet vill inte satsa pengar på att bygga Futurum förrän erforderliga resurser till skola, omsorg och de vanliga kommunala tjänsterna har säkrast och det till en adekvat service nivå.
Men visst har du en poäng byggen ger en del positiva effekter, men kommunens jobb är i första hand att ge bra service, i andra hand allt annat.
MVH
Benny Hansen
Järna Partiet
Skrivet 6 jun 2010 19:27 P (Ej registrerad)
Så vi kan alltså anteckna att Järnapartiet är emot att Futurum byggs om. Första frågan partiet är emot tror jag.
Då blir följdfrågan till partiet som säger sig stå för "bra service till kommuninvånarna. Vad har ni att säga till oss som tycker att bibliotek, kultur och bra fritidsgård är en viktig service?