"Inte guds vilja att de skulle dö"
Det var mycket känslor vid gårdagens gudstjänst i S:t Jacob av Nsibin. De mördade bröderna Eddie och Yaacoub Moussa nämndes vid predikan.
Relaterat
Artikelserie
- ÄLDRE ARTIKLAR OM MORDEN:
- Två män sköts ihjäl i Ronna i natt 2010-07-01
- Misstänkt vapen hittat 2010-07-01
- Eddie Moussa en av de döda 2010-07-01
- "Alla tror att det blir krig" 2010-07-02
- Lago fruktar gängkrig 2010-07-02
- Koppling till tidigare skjutningar utreds 2010-07-02
- Jakten på mördarna 2010-07-02
- Dany Moussa släppt 2010-07-04
- Ginatas säger upp kontraktet 2010-07-05
- "Morden ändrar inte min bild av staden" 2010-07-05
- Pertoft kräver skydd till vittnen 2010-07-05
- Fler vågar prata med polisen om morden 2010-07-06
- ”Vi följer olika uppslag” 2010-07-08
- Ett sista farväl till bröderna Moussa 2010-07-10
Flera av de samlade hade tårar i ögonen och uttryckte sin sorg öppet på den minnesgudstjänst som egentligen hölls för en 50-årig läkare som avlidit i sin hemstad i Syrien. Men då de båda mördade bröderna Eddie och Yaacoub Moussa, som sköts till döds på kafé Oasen i Ronna natten till torsdagen, inte har begravts ännu så hedrades också de vid den här minneshögtiden.
– Deras anhöriga sitter tillsammans med den andre avlidne mannens familj och tar emot kondolanser, berättar Hanna Gourie, 25, som besökt kyrkan denna söndag.
– Enligt tradition bjuder de anhöriga på fika och sedan är det öppet för den som vill att beklaga sorgen. Man går fram och skakar hand och säger ”må han vila i frid”. I prästens predikan så jämförde han männens död också. Prästen sa att läkarens död, som var naturlig, var Guds vilja. Men inte de som blev mördade. Det var inte Guds vilja att de skulle dö, säger Hanna Gourie.
Flera spelare från Assyriska syns också i kyrkan och en av föreningens medlemmar berättar att flera andra medier har blivit nekade till att besöka kyrkan. Men inte LT.
– LT är en del av familjen, säger han.
En bit bort från katedralen står polisen och håller uppsikt över de som åker in på området.
– Vi är på plats för att se till att ingen kommer och stör så att de får sörja ifred här. Det har ju varit oroligt runt familjen Moussa de senaste dagarna, säger Kristofer Olheim, Södertäljepolisen.
När Eddie och Yaacoub har begravts kommer en minnesgudstjänst endast för dem hållas första söndagen efter deras begravning.


3 m/s










































Senaste kommentarerna:
Skrivet 5 jul 2010 08:42 gt (Ej registrerad)
Inte Guds vilja att de skulle dö? När sker ett mord utan Guds vilja då om man är "troende"?
Skrivet 5 jul 2010 09:56 Assyria (Ej registrerad)
gt (Ej registrerad) skrev: Inte Guds vilja att de skulle dö? När sker ett mord utan Guds vilja då om man är "troende"?
Att ta någon annans liv är inte en kristen handling. En så kallad "naturlig död" är inget vi människor kan rå för. hänger du med
Skrivet 5 jul 2010 10:35 sd (Ej registrerad)
Vi styr våra handlingar och det är inte gud som styr oss och det vi gör. Är man troende följer man guds ord i det man gör. I andra religioner tror man att allt står skrivet men inte i kristendommen.
Skrivet 5 jul 2010 10:43 Anders (Ej registrerad)
Värst vad många kristna det finns i Södertälje!!!!.
Och ändå ser det ut som det gör!!!!!
Förr fanns färre sk. "kristna" men inte var det som idag heller!!!
Orsaken till detta?????
Skrivet 5 jul 2010 10:47 ms (Ej registrerad)
ALLT har med Gud att göra. Det är dumt att påstå att det inte är Guds vilja, är det inte Guds vilja att ha det onda i en människa? Är det inte Guds vilja att "pröva" oss människor? Är det inte Guds vilja att vi utmanar öden? Det är väl ALLTID Guds vilja?
Jag tror vi lever för att utsättas för "tester" samt frestelser samt annat ont. Och den som skjutit kommer få sitt straff och det är oxå Guds vilja att testa/pröva dessa människor. Allt är skrivet hos Gud. Och som min mamma lärt mig "ta inte stora ord som Guds ord i munnen"!
Vi lever för att världen är ond och det finns förlåtelse, Bara Gud och ingen annan har rätt att ta liv. Och bara Gud har förmågan att förlåta. Klandra ingen för det finns en Gud som gör det, och han ser till att hålla saker på plats. Jag är kristen och tror på att Gud ville detta, eftersom de som fört dådet kommer vandra en svår väg framöver.
Ondskan finns och den kommer inte att sluta nu...
Skrivet 5 jul 2010 12:04 Utflyttad från Södertälje (Ej registrerad)
Vore intressant om Länstidningen kunde undersöka lite närmare varför dom här killarna blev skjutna.
Det kanske finns en viss risk i att vistas på en illegal spelklubb i Södertälje mitt i natten
Skrivet 5 jul 2010 12:08 Vetenskapsmannen (Ej registrerad)
Det är aldrig guds vilja att någon dör. Detta eftersom Gud är påhittat och står i sagoboken Bibeln. När någon mördas är det en människas vilja och när någon dör av ålderdom eller sjukdom är det naturens gång som ser till detta. Länge leve Darwins teori!
Skrivet 5 jul 2010 12:14 SAMHÄLLET HAR INGA GRÄNSER KVAR!!!!!!!!!!! (Ej registrerad)
Gud ger och Gud tar är det ordspråk på syrianska eller ett ord från bibeln,man ska aldrig blanda in gud när någonting sånt händer ,för att gud har gett hjärna att tänka med, när något sånt händer då är det djävulen som går in i själen, för att Jesus(gudsbarn) visade aldrig en sån väg att man ska ta livet från andra människor, jesus hade en fiende och det var djävulen!!!
Skrivet 5 jul 2010 12:38 lord (Ej registrerad)
Guds vilja? Ska vi landa i 2000-talet snart?
Skrivet 5 jul 2010 12:40 bobby (Ej registrerad)
Gud finns inte!! vem har sett gud? ingen!!
Skrivet 5 jul 2010 13:04 Blond Hovsjö brud (Ej registrerad)
Om Gud finns eller inte, ingen vet.
Det får vi svar på när vi dör.
Så sluta med skräpsnacket att han inte finns!
Har du varit död förut eller?
Iallafall,
Gud har ingenting med detta att göra.
Det är VI människor som ser till att krig, mord och helvetet finns på jorden.
Någon som säger emot mig? Ajdå.
Skrivet 5 jul 2010 13:20 Svenne (Ej registrerad)
Vad har en elitidrottsman och föredöme för yngre människor med en match dagen efter på en illegal spelklubb att göra mitt i natten? Ska man inte ladda upp inför matchen med att vara pigg o utsövd för att kunna prestera sitt bästa?
Skrivet 5 jul 2010 13:27 Bad Burrito (Ej registrerad)
Håller med blonderad Hovsjö brud.
Gud har inget med det här att göra med. Han gav människan fri vilja och den använder vi som vi tycker.
Jag var var inte med under gudtjänsten så jag vet inte vad som sades. Men om det var någon där kan denna person berätta om preästen fördömde våldet och de kriminella ligorna???
Skrivet 5 jul 2010 13:48 Vadå test?! (Ej registrerad)
Vadå guds vilja att de två männen skulle bli mörade? och vadå att vi lever för att testas? Testades Eddie och Yacacoub när de skjöts med flera skott? - vad var det för slags test isåfall? - ett test om det går att överleva?
Gud lär ju inte vara som Jigsaw i Saw-filmerna som testar folk...
Skrivet 5 jul 2010 14:02 das (Ej registrerad)
What can be asserted without proof can be dismissed without proof.
Christopher Hitchens
Det finns ingen Gud.... punkt.
Skrivet 5 jul 2010 14:20 Kristen icke troende (Ej registrerad)
Om Gud hade funnits så hade inte Södertälje och Ronna med flera stadsdelar sett ut som dom gör.
Fotbollsklubben assyriska eller vad den nu heter hade haft sin hemstad i ett land som kanske funnits, och inte i Södertälje.
Södertälje hade varit en underbar stad om Gud funnits..
Skrivet 5 jul 2010 15:23 majed (Ej registrerad)
Den enda sanningen som finns är att Guden finns.
Guden finns, det är guds vilja och guden som bestämmer i världen, när ni allihopa träffar Guden då kommer ni och veta sanningen
Skrivet 5 jul 2010 16:04 KalleKnut (Ej registrerad)
lord (Ej registrerad) skrev: Guds vilja? Ska vi landa i 2000-talet snart?
Vi strävar bakåt i tiden med ruskig fart. Vi alla vet vad det beror på. Vi vet varför det har blivit så här illa i Södertälje och annorstädes, men det får man inte tala högt om. Det finns öron överallt som lyssnar, det gäller att ha rätt åsikter och inte tycka fel.
Skrivet 5 jul 2010 16:44 Traveler (Ej registrerad)
Om Gud inte finns, finns det inget rätt och fel (eftersom det inte finns någon allsmäktig som kommer att döma oss). Moral är endast subjektivt. Så ur ett ateistiskt perspektiv är det inte nödvändigtvis fel att mörda någon (även om någon, trots sin ateistiska övertygelse, tycker att det är fel).
Skrivet 5 jul 2010 18:24 ej religiös (Ej registrerad)
Om Gud finns så var det förstås Guds vilja att de skulle dö.
Annars faller ju alla kristnas påståenden om att Gud är allsmäktig.
Skrivet 5 jul 2010 19:13 Ullis (Ej registrerad)
"Gud finns inte-vem har sett Gud".
Näha,tankar finns inte-vem har sett en tanke.
Ansvaret ligger alltid hos människan inte hos Gud,vi får själva avgöra våra val.
Begå onda eller goda handlingar ,du väljer själv.
Skrivet 5 jul 2010 19:47 Traveler (Ej registrerad)
Om Gud inte finns, finns det inget rätt och fel (eftersom det inte finns någon allsmäktig som kommer att döma oss). Moral är endast subjektivt. Så ur ett ateistiskt perspektiv är det inte nödvändigtvis fel att mörda någon (även om någon, trots sin ateistiska övertygelse, tycker att det är fel).
Skrivet 5 jul 2010 20:07 jakthund (Ej registrerad)
Det är ju så här vi svenskar löser våra problem......
Få se om LT censurerar den här också?
Skrivet 5 jul 2010 20:09 Språkförbistring och översättningsmisstag (Ej registrerad)
Språkförbistring och översättningsmisstag
Skrivet 5 jul 2010 20:10 T (Ej registrerad)
T
Skrivet 5 jul 2010 20:27 SK (Ej registrerad)
Säger bara.........Stå upp för Södertälje!!!!
Hur bra gick det??
Skrivet 5 jul 2010 21:02 jakthund (Ej registrerad)
Det är ju så här vi svenskar löser våra problem......
Få se om LT censurerar den här också?
Skrivet 5 jul 2010 21:09 m-l-h (Ej registrerad)
GUD hör bön...
Skrivet 5 jul 2010 21:20 Alex (Ej registrerad)
ni vill veta om gud finns.ja han finns.vet ni vad han är? han e luft o finns i oss alla.han e god o älskar människor som är bessatta av ondska,hjälper o stödjer när man ber till han.ni som inte tror på gud behöver inte göra det utan eran dom kommer senare när ni e döda.gud tvingar inte människor att tro på han utan ni har egen villja.
Skrivet 5 jul 2010 21:20 Dacapo (Ej registrerad)
Först var det Syrianska som hade en "klubb" med "fullständiga rättigheter" utan tillstånd, nu är det kopplingar till Assyriska....får dom fortfarande bidrag eller är det indraget....? Kan någon inom kommunen som hanterar bidragen till föreningar svara på det?
Vad gäller GUD´s vara eller icke vara så är det så att GUD både är med...och emot...beroende på hur man väljer att tjäna GUD...så är det och så har det alltid varit....
Skrivet 5 jul 2010 21:21 R.A (Ej registrerad)
vila i frid Eddie och Yaacoub Moussa
Skrivet 5 jul 2010 21:35 jb (Ej registrerad)
I Malmö och Göteborg har Islamistiska lagar företräde gentemot Svenska
lagar.I Södertälje åberopar fanatiskt kristna sina egna "sfärer" som lag.
En grupp tar styrka av Muhammed en annan åberopar Gud.
Var finns skillnaden ? Bägge folkgrupperna borde fortsätta att utvecklas
i den tidsålder de kommer i från och inte våldta länder som gått längre i
utvecklingen utan inverkan av andliga fantasier.
Vågar LT inlägget eller är alla av överkristen tro på redaktionen ?
Skrivet 5 jul 2010 22:14 Mikko
Vuxna med låtsaskompis är barnsliga
Skrivet 5 jul 2010 22:22 Svensk troende tjej (Ej registrerad)
Ibland blir man bara så j**** arg på svenskars mentalitet....här har två människor dödats och ni hakar bara upp er på rubriken, har ni inget hjärta i kroppen? och ni som inte är troende håll bara k***** kommentera inte ens om gud eller nåt om religon visa respekt till de som har hänt istället!!!!!!!!!!!!
Vila i frid Eddie och Yaacoub Moussa
Skrivet 5 jul 2010 22:24 g (Ej registrerad)
vila i frid mina vänner ja kommer sakna er
Skrivet 5 jul 2010 23:04 l's-d (Ej registrerad)
Gud finns inte !! Bara ondska och godhet.
Skrivet 5 jul 2010 23:16 Undrande (Ej registrerad)
Vilken familj är LT del av ???????
Skrivet 5 jul 2010 23:29 Ullis (Ej registrerad)
Jb,saken är den att Islam inte har för syfte att utvecklas.
Profetens ord är lag.Allt som är påkommet av människan exp demokrati är ovidkommande.Det är profetens ord som gäller ingenting annat.
Kristendomen har utvecklats genom tiderna både på gott och ont,
Islam har kommit till medeltiden och stannat där.
Frågan som måste vara tillåten att ställa är Islam kompatibelt med ett modernt samhälle?!
Skrivet 6 jul 2010 00:48 jesus (Ej registrerad)
va pinsamt, ni skammer ju bara ut er!!! ni e ju samma kott o blod !! ge varandra en kram istallet, de battre an vapen, R:I:P eddie and yacoub, love you bros....
Skrivet 6 jul 2010 02:57 tiago pereira (Ej registrerad)
Gud är bredvid dig vila i frid här i Brasilien ber för er killar ... Tiago Pereira
Skrivet 6 jul 2010 03:23 Gaijin (Ej registrerad)
Till Traveler:
Troende är lika goda kålsupare som icketroende. Det som skrämmer mig är att då troende dödar så gör de det för att de tror att det är "guds vilja".
Du har för övrigt missförstått. Moral i sin egentliga betydelse är inte subjektiv. Moral är något som endast används i mötet mellan individer. Detta ställe är för kort för att utveckla på, men ALL moral har sin grund i den så kallade "gyllene regeln", som i kristendomen lyder ungefär "gör mot andra såsom du vill att de ska göra mot dig". Kristendomen var inte först med detta.
Om det bevisades utan tvekan att Gud inte finns, skulle du börja döda och göra som du vill eftersom ingen dömer dig? Det låter som ett barn som lever rövare för att ingen förälder straffar honom/henne. Livet är DITT ansvar. Det är DITT ansvar att du är en så bra människa som möjligt.
Ingen påhittad gud ska döma dig utan endast du kan göra det.
Människan är fortfarande en omogen art och tron på gudar är det största beviset för det.
Skrivet 6 jul 2010 03:30 Gaijin (Ej registrerad)
Till Ullis:
Jag håller till viss det med dig, men historien visar annorlunda. Då Europa låg under den katolska kyrkans ok och inkvisationen fösökte utrota allt som motsade bibeln var den islamska världen mycket öppnare. Exempelvis gamla grekiska filosofiskrifter som förstördes i Europa för att de var hädiska bevarades och studerades av islamska filosofer. Då den mörka tiden i Europa försvann kom dessa verk tillbaka från mellanöstern.
Europa ville förstöra sitt eget kulturarv och det bevarades av det islamska mellanöstern som på den tiden var mycket öppnare än idag.
Hur islam kunnat gå tillbaka till att bli mycket mer stängt och mindre tolerant förstår jag inte. Men allt är inte så enkelt som svart och vitt.
Skrivet 6 jul 2010 08:26 Ateist (Ej registrerad)
Till svensk troende tjej; Visa respekt? Jo du, det ska jag göra när det visas någon respekt från trossamfunden mot mig som icke troende. Sverige är ett sekulariserat samhälle. Deal with it! I min värld så har gud inget med det som hände, vilket inte gör saken mindre tragiskt. Det var dock inte vi ateister som hade behovet att dra in religion i detta till en början...
Skrivet 7 jul 2010 19:07 Tupac Shakur (Ej registrerad)
Här får ni det allra perfekta SVARET!!! :
Allt är guds vilja, men ni måste förstå detta, det onda du gör är guds vilja också, men gud har sagt, allt du gör skrivs ner, allt ont och allt gott.
Så sluta påstå att naturen dödade eddie musa, det var "mördarens vilja" genom gud, men gud ville såklart inte att eddie musa skulle dö.
Nu tar vi några citater ur Tupac Shakur's officiella film,
"Allt ligger i guds händer"
"Dessutom ser vi döden på ett själviskt sätt:
"Han dog. Vad sorligt." Vadå sorligt?
Han kommer bort från allt det hemska på jorden.
I värsta fall är han på en tyst, tom plats.
I bästa fall är han en ängel eller ande nånstans.
Vad är det som är så hemskt med det?
- Tupac Shakur-.
Som ni kan se, allt har sin tid.
Gud har inte sagt att ni ska sörja, ni ska tacka.
Eddie musa är i paradiset nu och lyssnar o ser oss, det enda vi är glada för.
Skrivet 7 jul 2010 20:25 Tupac Shakur (Ej registrerad)
TILL GAIJIN :
Det är inte alls DITT LIV.
Det är ditt liv i ett sätt MEN DET ANDRA SÄTTET ÄR DET INTE DITT LIV.
Du kanske säger så för att du tror på "BIG BANG".
En liten sten som förvandlade människorna plötsligt.
Men, om ingen dömer dig vem ska göra det då?.
Du inser inte tills du ser de va???
Alla vill se och tro, men många tror utan att behöva se med sina egna ögon.
Det är ditt ansvar till det du gör såklart, men du ska inte tro att ingen kan döma dig för det.
Du kommer ligga i graven om 90 år och inse det verkliga.
Big bang finns inte vet du hur jag kan svara till det? :
Hur kan Big Bang definera sig med det biologiska ordet "Kärlek"?
HUR KAN BIG BANG EN LITEN STEN GÖRA DET?.
Only god can judge me. - Tupac Shakur.
Där sätter jag PUNKT.
Skrivet 9 jul 2010 14:45 Traveler (Ej registrerad)
Till Gaijin:
Jag håller med dig om att det är smart att följa den gyllene regeln, eftersom livet skulle bli bättre och lättare då. Att mörda skulle bara väcka ont blod och göra livet osäkert.
Den moral du pratar om, är det samma INGENTING som har skapat universum som lagt den i alla människor? För om det inte finns någon Gud, då måste allt blivit till av INGENTING. Och om moral inte är subjektiv, så måste det finnas någon allsmäktig som definierar rätt och fel. Om det inte är Gud så är det INGENTING som definierar moral. Och om ingenting definierar moral så bestämmer man själv vad som är rätt och fel. Alltså är moral subjektiv!
Skrivet 9 jul 2010 17:21 Traveler (Ej registrerad)
Till Gaijin:
Jag håller med dig om att det är smart att följa den gyllene regeln, eftersom livet skulle bli bättre och lättare då. Att mörda skulle bara väcka ont blod och göra livet osäkert.
Den moral du pratar om, är det samma INGENTING som har skapat universum som lagt den i alla människor? För om det inte finns någon Gud, då måste allt blivit till av INGENTING. Och om moral inte är subjektiv, så måste det finnas någon allsmäktig som definierar rätt och fel. Om det inte är Gud så är det INGENTING som definierar moral. Och om ingenting definierar moral så bestämmer man själv vad som är rätt och fel. Alltså är moral subjektiv!
Skrivet 9 jul 2010 21:06 Traveler (Ej registrerad)
Till Gaijin:
Jag håller med dig om att det är smart att följa den gyllene regeln, eftersom livet skulle bli bättre och lättare då. Att mörda skulle bara väcka ont blod och göra livet osäkert.
Den moral du pratar om, är det samma INGENTING som har skapat universum som lagt den i alla människor? För om det inte finns någon Gud, då måste allt blivit till av INGENTING. Och om moral inte är subjektiv, så måste det finnas någon allsmäktig som definierar rätt och fel. Om det inte är Gud så är det INGENTING som definierar moral. Och om ingenting definierar moral så bestämmer man själv vad som är rätt och fel. Alltså är moral subjektiv!
Skrivet 13 jul 2010 09:16 MS (Ej registrerad)
Till Blond Hovsjö Brud!
Av Gud har vi fått den fria viljan, att välja själva vad vi gör när vi gör hur vi gör, är man troende, (eller ej) så sker allt i Guds närvaro, samverkan, med den fria viljan......att själva välja........Gud ser hela den stora bilden, det gör inte vi...
amen
RIP Eddie o Yacoub
allt sker i Gud´s vilja o stora plan.........
och vi fick den fria viljan efter tuggan på äpplet.........förmågan att fritt välja, innan dess var vi i stitlje i paradiset på jorden i samverkan o harmoni med allt och alltet..........
Skrivet 13 aug 2010 20:36 Wer glaubt ? (Ej registrerad)
Blanda inte in Gud i den här skenheliga soppan!