Fler vågar prata med polisen om morden "Folk känner att nu räcker det. Det finns en öppenhet"
Polisen väntar med att gå ut med signalement på de personer som mördade Eddie och Yaacoub Moussa.
Samtidigt upplever polisen ett bättre utredningsklimat än vid tidigare liknande händelser.
Relaterat
Artikelserie
- ÄLDRE ARTIKLAR OM MORDEN:
- Två män sköts ihjäl i Ronna i natt 2010-07-01
- Misstänkt vapen hittat 2010-07-01
- Eddie Moussa en av de döda 2010-07-01
- "Alla tror att det blir krig" 2010-07-02
- Lago fruktar gängkrig 2010-07-02
- Koppling till tidigare skjutningar utreds 2010-07-02
- Jakten på mördarna 2010-07-02
- Dany Moussa släppt 2010-07-04
- "Inte guds vilja att de skulle dö" 2010-07-05
- Ginatas säger upp kontraktet 2010-07-05
- "Morden ändrar inte min bild av staden" 2010-07-05
- Pertoft kräver skydd till vittnen 2010-07-05
- ”Vi följer olika uppslag” 2010-07-08
- Ett sista farväl till bröderna Moussa 2010-07-10
Polisen hade hoppats att i nuläget kunna gå ut med signalementen på de personer som natten till torsdagen sköt ihjäl brödraparet på spelklubben Oasen i Ronna.
– Vi trodde att vi skulle kunna presentera ett bra signalement på personerna och på mopederna de använde, men vi vill inte gå ut med det ännu, säger Kjell Lindgren som är presstalesman på polisen.
Enligt Lindgren går vittnenas uppgifter isär lite för mycket. Och polisen vill därför inte låsa fast allmänheten i någon uppfattning om hur mördarna sett ut.
I går fortsatte utredningen av morden med oförminskad styrka.
– Men vi har fortfarande ingen som är skäligen misstänkt för mordet.
Den 18-åring som länge satt häktad misstänkt för mordet på en 25-årig man på Oasen dagen före julafton ska dock vara aktuell i utredningen.
– Ja, vi ser ju på alla händelser och personer som har kopplingar till den aktuella lokalen, säger Lindgren utan att vilja gå in på hur 18-åringen förekommer i utredningen.
I lördags skrev LT om att en källa berättade att många inte vågar vittna för polisen. Enligt Kjell Lindgren tycker dock utredarna att utredningsklimatet är bättre än förr.
– Folk känner att nu räcker det. Det finns en öppenhet.
Menar utredarna att det är skillnad jämfört med förr?
– Tidigare har en del haft attityden att polisen inte ska lägga sig i. Men nu känner många att det här var droppen. Att vi inte kan ha det på det här sättet längre.
Läs mer i tisdagen pappers-LT.


3 m/s









































Senaste kommentarerna:
Skrivet 6 jul 2010 08:47 Stick them up! (Ej registrerad)
"Blod är tjockare än vatten" - för en utomstående börjar det här, trots allt, att få ett löjets skimmer över sig. Som en dålig b-film med sämsta sortens skådisar, som väser fram sina repliker från ett uselt och värdelöst manuskript. Alla kontroverser löses med en rejäl skottlossning.
Jag tror vi ser början till slutet nu. Hela apparaten med assyrier/syrianer, vi och dom, är på god väg att falla samman. Vanligt folk har helt enkelt tröttnat. De föräldrar som föredrar att uppfostra sina barn till goda medborgare i ett gott samhälle kommer snart att vara i majoritet. De familjer som fortfarande inte tänker uppfostra sina barn har snart eliminerat sig själva. Det har hittills inte hänt i världshistorien att fenomen av det här slaget har haft långa överlevnadstider. Just wait and see!
Skrivet 6 jul 2010 09:03 AH (Ej registrerad)
Om detta med ny öppenhet och friskt mod hos de syrianer/assyrier som har tröttnat på den kriminella utvecklingen är sant (man kan ju knappt lita varken på politiker eller media längre) så vill jag i såfall säga till dem: Stort TACK för er medverkan till ett bättre samhälle för oss alla!
Skrivet 6 jul 2010 09:14 Anonym (Ej registrerad)
Morden på bröderna Moussa har inget med konflikten mellan assyrier och syrianer att göra. Detta är ett krig mellan två gäng som vill ha makten om Södertälje. Låt oss inte göra det värre än det redan är.....
Skrivet 6 jul 2010 09:14 jpox (Ej registrerad)
Men va roligt eller kul.. elller vad man ska kalla det.. ett enat S-tälje vore ju underbart BRA!!!!!!!
Skrivet 6 jul 2010 09:23 Peter (Ej registrerad)
Stick them up! (Ej registrerad) skrev: "Blod är tjockare än vatten" - för en utomstående börjar det här, trots allt, att få ett löjets skimmer över sig. Som en dålig b-film med sämsta sortens skådisar, som väser fram sina repliker från ett uselt och värdelöst manuskript. Alla kontroverser löses med en rejäl skottlossning.
Jag tror vi ser början till slutet nu. Hela apparaten med assyrier/syrianer, vi och dom, är på god väg att falla samman. Vanligt folk har helt enkelt tröttnat. De föräldrar som föredrar att uppfostra sina barn till goda medborgare i ett gott samhälle kommer snart att vara i majoritet. De familjer som fortfarande inte tänker uppfostra sina barn har snart eliminerat sig själva. Det har hittills inte hänt i världshistorien att fenomen av det här slaget har haft långa överlevnadstider. Just wait and see!
Jag håller med, de som verkligen visar att de inte vill anpassa sig i det Svenska samhället håller på att ta livet av sig själva och varandra. Jag känner många Syrianer som är så trötta på att bröder, kusiner m.m kommer från olika folk. Det läggs så myckert energi på "jag är Assyr eller jag är Syrian" i stället fär att lägga focus på att våra barn här i Sverige/Södertälje ska ha en trygg uppväxt, få fina utbildningar och vidare fina jobb och kunna bära samhället vidare.
Fokusera och satsa på Södertälje, Sverige och era barn som är Svenskar nu!!!
Skrivet 6 jul 2010 09:32 Henrik (Ej registrerad)
Bra
Om man bestämt sig för att bo kvar i Sverige med sina barn och barnbarn; då måste vi alla hjälpas åt att göra Södertälje Kommun en bra och trygg kommun.
Börja vara stolta över att vara Svenskar, även om man aldrig ska glömma sina rötter.
Min bakgrund är vallon som kom till Sverige på 17-1800 talet, och självklart är min släkt uppblandad med finnar, tyskar, svenskar, valloner--bra för generna.
Bort med De kriminella som ger bra folk dåligt oförtjänt rykte
Skrivet 6 jul 2010 10:09 Heli (Ej registrerad)
Och precis som i de flesta fall när man för etnicitet av brott så blir hela folkgrupper måltavla. Så var det när finnar fortfarande räknades som utbölingar och skulle skickas hem i grupp när en minoritet betedde sig taskigt. Jag tror att majoriteten av alla invandrargrupper beter sig som folk gör mest, men det skapar ju inga rubriker. Iaf står det sällan "invandrare" eller nationaliet när någon invandrare gjort nåt bra...då är det individen inte gruppen som åstadkommit något..
Skrivet 6 jul 2010 10:34 BRAAAA! (Ej registrerad)
Jag håller med Henrik som skrev:
(Bra
Om man bestämt sig för att bo kvar i Sverige med sina barn och barnbarn; då måste vi alla hjälpas åt att göra Södertälje Kommun en bra och trygg kommun.
Börja vara stolta över att vara Svenskar, även om man aldrig ska glömma sina rötter.
Min bakgrund är vallon som kom till Sverige på 17-1800 talet, och självklart är min släkt uppblandad med finnar, tyskar, svenskar, valloner--bra för generna.
Bort med De kriminella som ger bra folk dåligt oförtjänt rykte)
Elias Shamoun
Skrivet 6 jul 2010 11:54 borv (Ej registrerad)
Håller precis som Elias med Henrik.
Det är nu viktigare än någonsin att vi pratar med våra ungdomar om det som hänt. Att föreningar, kyrkor och skolor på allvar lyfter upp våldsproblematiken som finns i dagens Södertälje. Jag, och många med mig(en majoritet skulle jag tro), vill ha ett mjukare samhälle där vi värdesätter andra människors liv och leverne. Den tuffa machoattityd där våld är makt och lösningen på alla problem, stora som små, får inte vara norm. Nu måste vi ta fajten mot denna kalla attityd, gammal som ung oavsett vilken etnisk bakrund vi besitter. Vi är alla svenskar och sitter i samma båt.
Skrivet 6 jul 2010 13:12 svensk med invandrar bakgrund (Ej registrerad)
till Henrik:du e klok man och snackar förnuft.bra killen många fler som du;)
Skrivet 6 jul 2010 13:44 En svensk (Ej registrerad)
Varför diskutera assyrier/syrianer istället för att diskutera kriminella gäng. Det är väldigt naivt i det här fallet. Gör man även så - diskuterar etnisk bakgrund - när "svenskar" mördar och blir mördade?
En sak till, jag är redan stolt över att vara svensk och assyr/syrian, det ska du ha klart för dig, du som skriver "börja vara stolta över att vara svenskar" . Man kan även vända på det hela och önska att fler södertäljebor kunde börja vara stolta över att en del svenskar är även assyrier/syrianer.
Skrivet 6 jul 2010 14:18 Anticimex - var är ni ???? (Ej registrerad)
Det pratas ofta och mycket om stolthet i inläggen. Jag är stolt över att vara en hederlig, icke-kriminell medborgare i Södertälje. Jag är också stolt över ALLA andra som är hederliga och icke-kriminella. Oavsett deras härkomst. De rötägg som finns - oberoende härkomst - förtjänar ingen respekt, och de bara förstör samhället. De agerar egoistiskt och destruktivt och skall därför bekämpas med alla medel. Med kriminalitet bygger man inte ett gott samhälle. De här kriminella elementen som härskar i stan nu skrämmer vettiga och normala människor till tystnad för att få fortsätta sina smutsiga värv i vår stad. De använder skrämsel, rädsla och fruktan - precis som alla diktatorer gör - för att få behålla makten och tjäna pengar. Kväv dem, gärna fort och skoningslöst, ända ut till siste lille spejare. Visa ingen respekt - för det förtjänar de inte.
Skrivet 6 jul 2010 15:28 orolig mamma (Ej registrerad)
jag är uppvuxen med dessa inblandade människor på båda sidor och en gång i tiden umgicks vi alla som vänner. så ledsamt att se dessa personer nu kriga mot varandra om vem som är störst bäst och starkast.
Att dessa personer förvandlats till hämndlystna galningar vi måste börja lägga oss i och kolla vilka våra barn umgås med och vara mer aktiva i deras kompiskrets och jobba oss uppåt tillsammans mot en tryggare framtid åtminstonde för våra barn,vi föräldrar bör ha tätare kontakt med varann och ta tag i sånt vi tycker är fel eller om vi misstänker något.Får vi inte bort dessa gängbildningar så har vi ett helvete som väntar.än så länge är vi fortfarande starkare om vi alla i samhället går ihop vi är många fler än dem dags att stå upp för oss och våra barn...........
Skrivet 6 jul 2010 15:54 henrik (Ej registrerad)
"En Svensk"
Ja jag håller med Dig.
Allt bygger på ömsesidig respekt.
Oavsett bakgrund, låt oss alla hjälpa till att göra Södertälje till ett möjligheternas Södertälje.
Våga vittna
Stöd våra barn
Hjälp till i Skolan
Ta in unga som lärlingar
Förhör ungarna på läxorna
Fråga läraren om din son/dotter
Skrivet 6 jul 2010 22:03 Hoppfull trots allt (Ej registrerad)
Det här är nog första gången någonsin som det bara finns kloka inlägg i en debatt här! Det brukar alltid finnas knäppgökar som uttalar sig väldigt konstigt och provocerande, men inte nu!
Jag håller fullständigt med, det är verkligen dags att sluta tänka så inskränkt och ta ansvar istället. Det kostar för mycket att acceptera motsättningar och kriminalitet helt enkelt, och leder bara till otrygghet. Vi förtjänar en bättre värld än så!
Skrivet 6 jul 2010 22:56 Dan (Ej registrerad)
Det finns ett gammalt ordspråk som lyder "Den som ger sig in i leken får leken tåla" sluta glammorisera dom som inte kan hålla sig innaför lagens råmärken
Skrivet 6 jul 2010 22:56 Ex Ronnabo (Ej registrerad)
Under min uppväxt i Ronna kan man nu lägga 1+1 och se vilka personer (människor)som det skulle bära åt ett annat håll.
Självklart finns det gängkrig, men skulle man ta tag i saken och personen redan i början skulle dessa människor aldrig bli som dom blev.
Skrivet 6 jul 2010 23:02 jakan (Ej registrerad)
Södertälje kan bli bättre om bara alla i Södertälje kan ställa upp för sin kommun och ungdomar,jag är inte själv uppvuxen här,man har alltid hört så mycket negativt om Södertälje i alla år jag vart ungdom,men ja fan faktiskt min kärlek här och det är ja evigt tacksam Södertälje för,men det är så tragiskt att såna människor som de kriminella ska kunna ta över nästan ett helt samhälle å sätta skräck i folk som bor här! tyvärr så har ju Södertälje fått en stämpel att vara bråkigt å farligt,tyvärr vill ja inte att mina barn ska växa upp här,så planerna är tyvärr att flytta!!
hoppas ni löser det här snart Södertälje!!
Skrivet 6 jul 2010 23:05 due (Ej registrerad)
det behövs att FBI från usa kommer, för sveriges poliser klarar inte av detta. om ni nu vill få stopp på det här.
Skrivet 6 jul 2010 23:07 jag beklagar sorgen (Ej registrerad)
dags att ta tag i samhället och våga prata
Skrivet 6 jul 2010 23:43 ÅSNER DET E VA NI E (Ej registrerad)
Ursäkta mig men mordet på bröderna moussa har inget med assyrier o syrianer o göra, ni som t´tror det är lika pantade som george bush. morden på moussa bröderna har med gängkrig o göra.
Skrivet 7 jul 2010 08:26 Ny Södertälje bo (Ej registrerad)
Jag håller med En svensk...
Varför förknippas syrianer och assyrier med den här tragiska händelsen. Det var två gäng som gjorde upp. Varför väljer man att se de negativa konsekvenserna istället för de många bra konsekvenserna som syrianer och assyrier har fört med sig. Hur många av den folkgruppen har inte utbildat sig och bidragit till utveckling av samhället? Hur många högt uppsatta politiker på riksnivå har inte denna folkgrupp uppfostrat? Hur många från denna folkgrupp har inte lagt sin själ i att starta två lag som spelar på en sådan nivå och som engagerar så många ungdomar. Och hur många av dessa, som valt att se de negativa konsekvenserna, skulle inte vara stolt över att ha ett Södertälje lag som assyriska eller syrianska i allsvenska?
Så för alla er som predikar för ett bättre samhälle. Ni bör som första steg börja med att vidga era vyer och minska på trångsyntheten....
Skrivet 7 jul 2010 10:21 Henrik (Ej registrerad)
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article7428218.ab
Skrivet 7 jul 2010 10:35 Henrik (Ej registrerad)
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article7408757.ab
Maffian styr Södertälje.
Södertälje rättslöst då inga våga vittna
Dessa kriminella förstör Sverige och Södertälje
LT har dålig polis journalistik, så länken från aftonbladet
Skrivet 7 jul 2010 13:45 jakthund (Ej registrerad)
Jag som svensk tycker att man skall utvisa varenda kriminell invandrare.
Har man fulat ut sig i sitt värdland så har man också förverkat sin rätt att få vara kvar anser jag. Vad tycker ni justa invandrare om det?
Skrivet 7 jul 2010 14:08 TT (Ej registrerad)
Henrik! Varför länkar du till Aftonbladet då alla vet att de förvränger sina rubriker kraftigt enbart för att sälja lösnummer?
Allt som står i Aftobladet är inte sant. Det finns betydligt bättre källor än dessa så kallade "nyhets"-tidningar.
Skrivet 7 jul 2010 14:18 TT (Ej registrerad)
Jakthund, jag förstår din tankegång men vad menar du med svensk?
Mina föräldrar är invandrare (finnar) men jag är född i Sverige och pratar bara svenska, har en svensk man och barn som pratar svenska. Om jag begår ett brott, ska jag utvisas till Finland?
Många av dessa kriminella är svenskar både med och utan utländsk bakgrund. Jag kan tycka att de som har kommit hit till Sverige (oavsett vilket land de kommer ifrån, även nordiska länder) för att bosätta sig här som begår brott, kan utvisas till landet de kom ifrån. Men utvisa inte de svenskar med utländsk bakgrund som är födda här. Sverige är deras hemland.
Skrivet 7 jul 2010 15:08 TT (Ej registrerad)
Jakthund, jag förstår din tankegång men vad menar du med svensk?
Mina föräldrar är invandrare (finnar) men jag är född i Sverige och pratar bara svenska, har en svensk man och barn som pratar svenska. Om jag begår ett brott, ska jag utvisas till Finland?
Många av dessa kriminella är svenskar både med och utan utländsk bakgrund. Jag kan tycka att de som har kommit hit till Sverige (oavsett vilket land de kommer ifrån, även nordiska länder) för att bosätta sig här som begår brott, kan utvisas till landet de kom ifrån. Men utvisa inte de svenskar med utländsk bakgrund som är födda här. Sverige är deras hemland.
Skrivet 7 jul 2010 15:41 jakthund (Ej registrerad)
TT:
Jag håller helt med dig om att de som är födda här räknar jag också som svenskar.
Skrivet 7 jul 2010 15:47 Roger Lindholm (Ej registrerad)
Säger som karlsson på taket. Det är en världslig sak. Inte att någon har fått sätta livet till, utan det som lett till det. Som någon skrev tidigare om att kalla in FBI för att svenska polisen inte klarar av att hålla kriminaliteten i obalans. Det handlar nog inte om oförmåga utan som vanligt om pengar och resurser. Människor har rest till månen och samlat in information från mars. Medicinsk forskning har exploderat och förvaltat knappa resurser till något mycket bra. Att stoppa kriminella i sina handlingar kan knappast vara någon raketforskning. Det jag vill komma till är om viljan finns och många är eniga så är ingenting omöjligt! Vi skulle kunna krossa allt som har med kriminalitet att göra. Frågan är bara vilka resurser det skulle kräva och vem som skulle stå för fiolerna.
Skrivet 7 jul 2010 15:53 lindis (Ej registrerad)
Jag är finsk och född i Sverige av finska föräldrar, det betyder inte att man är svensk bara för att man har svenskt medborgarskap och är född här, då ska båda föräldrarna vara svenska. Håller med jakthund, utvisa alla invandrare som begår brott. Oavsett svenskt medborgarskap eller inte. Dom som inte begår brott, behöver inte vara oroliga.
Skrivet 7 jul 2010 22:55 MM (Ej registrerad)
VARFÖR HAR INTE POLISEN ETT DIREKTNR DÄR MAN KAN KOMMA IN MED TIPS??? HUR SVÅRT KAN DE VA?????
Skrivet 8 jul 2010 00:07 En svensk (Ej registrerad)
Till "lindis"
Menar du verkligen att jag som är född i Sverige av invandrade föräldrar ska få hårdare straff än en som har svenska föräldrar??!! Jag ryser när jag läser ditt inlägg.
Skrivet 8 jul 2010 00:32 TT (Ej registrerad)
Skrivet 7 jul 2010 15:53 lindis (Ej registrerad)
Jag är finsk och född i Sverige av finska föräldrar, det betyder inte att man är svensk bara för att man har svenskt medborgarskap och är född här, då ska båda föräldrarna vara svenska. Håller med jakthund, utvisa alla invandrare som begår brott. Oavsett svenskt medborgarskap eller inte. Dom som inte begår brott, behöver inte vara oroliga.
__________________________________________________
Lindis! Så du tycker att det är helt ok att jag, som är född i Sverige och kan enbart svenska fast jag har finska föräldrar, skulle utvisas till Finland om jag begick ett brott?
Hur gör man då om man är svenskfödd fast föräldrarna kommer från två olika länder, drar man lott då om vilket land man blir utvisad till?
Var drar man gränsen? Vad är "svensk"? Inte ens Sveriges kung och drottning är svenskar.
Skrivet 8 jul 2010 00:35 Finnen (Ej registrerad)
Skrivet 7 jul 2010 22:55 MM (Ej registrerad)
VARFÖR HAR INTE POLISEN ETT DIREKTNR DÄR MAN KAN KOMMA IN MED TIPS??? HUR SVÅRT KAN DE VA?????
Anonyma tips håller inte i en rättegång tyvärr utan man måste vittna.
Skrivet 8 jul 2010 07:30 Thomas (Ej registrerad)
Polisen har redan tipstelefon:
http://www.polisen.se/sv/Kontakta-oss/Tipsa-Polisen/
Hur svårt kan det va att kolla det????
Skrivet 8 jul 2010 07:36 Roger Lindholm (Ej registrerad)
MM (Ej registrerad) skrev: VARFÖR HAR INTE POLISEN ETT DIREKTNR DÄR MAN KAN KOMMA IN MED TIPS??? HUR SVÅRT KAN DE VA?????
Har du provat 11414?! Det är polisens direktlinje till växeln som har syfte att just kunna ringa in tips, göra anmälningar och ställa frågor ect.
Skrivet 8 jul 2010 08:32 Ny Södertäljebo (Ej registrerad)
Till Lindis
Du menar att båda föräldrarna måste vara svenskar, alltså båda födda i Sverige, enligt ditt resonemang. DÅ kan man ifrågesätta varför kronprinsessan som inte är svensk enligt din mening, skall få ta över tronen.
Skrivet 10 jul 2010 00:50 rasist (Ej registrerad)
Alla losers som inte kan, har råd e.d kan hålla inne med kommentarer. Säger bara att jag skall flytta innan mina barn börjar skolan. Det de kallar skola i denna stad.