Badgäster rasar mot nya parkeringsregler
Det är nya tag som gäller efter att Nya Malmsjöbadet fått riktig parkering. Besökaren Riad Chamoun tycker informationen varit usel och är upprörd över p-boten han fått på platsen där det i flera år varit vanligt att parkera.
Relaterat
En solig dag vid Nya Malmsjöbadet förbyttes till ilska när Riad Chamoun och hans familj inför hemfärden fann en p-bot på bilens framruta.
På platsen har både han och många andra badgäster parkerat under flera års badsäsonger.
– Det var inte bara jag utan också många andra som fått böter nu, berättar han.
Riad Chamoun visar platsen där familjen parkerade förra veckan eftersom det var fullt på den nyanlagda ordinarie parkeringen.
Stället ligger en bit bort från parkeringen (25–30 meter) och där de kört av vägen syns det tydligt att badgästerna brukar ställa sina bilar.
– I 15 år har jag sett att bilar parkerat här och det har aldrig varit några problem. Det är ju som en parkering där egentligen, och man förstör inte miljön eller några träd, säger han och påpekar att det vore en annan sak om bilarna körde in i skogen bland blåbärsriset.
Enligt Mira Majland, tillförordnad chef på kommunens parkeringsavdelning, måste bilarna stå på den nyanlagda parkeringen hädanefter.
– De får inte stå någon annanstans. Är parkeringsplatsen full får de åka någon annanstans, säger hon.
Mira Majland berättar att p-vakter stått vid Nya Malmsjöbadet och informerat under en hel vecka i början. Och i stället för böter fick bilarna gröna upplysningslappar på rutorna.
– Men vi kan inte vara där ute hur länge som helst, säger hon.
Riad Chamoun tycker dock att kommunen gjort för lite för att informera.
– Jag klagar inte på lagen, men kommunen borde informera bättre.


1 m/s













































Senaste kommentarerna:
Skrivet 16 jul 2010 07:35 Vän av ordning. (Ej registrerad)
Vi får det vi förtjänar. Riad Chamoun ska vända andra kinden till o bara åka iväg till en annan parkeringsplats. Det står i den lokala trafikförordningen vilka parkeringsregler det är som gäller i Södertälje.
Skrivet 16 jul 2010 07:47 FS (Ej registrerad)
Den som ritat parkeringen eller gjort plankavgränsningen för den nya parkeringen måste vara korkad. Det är allt för trångt mellan bilarna när man ska backa ut. Man får åka in och ut från P-fickan flera ggr för att komma ut eller komma in. Det minsta kommunen kunde ha gjort är att brädda parkeringen minst en meter mot skogskanten. på vissa områden är det mycket svårt med mötande bil genom parkeringen. Tills slut kära badgäster detta är bara början till att kunna ta betalt för parkeringen. Snart blir den avgiftsbelagd.
Ha en bra sommar
Skrivet 16 jul 2010 07:49 arg badbesökare (Ej registrerad)
Det är för lite parkeringar, för så många besökare.... Sedan vill jag se Mia Majland parkera in och ut bilen där. Det går knappt backa bilen från parkeringen. Hur har kommunen resurnerat???? Tacksam för svar:(((
Skrivet 16 jul 2010 07:51 Badande (Ej registrerad)
Det finns ju en stor Zon tavla med P-förbudssymbol klart och tydligt när man åker ner mot badet från Enhörnaleden ! Den betyder att : All mark innanför tavlan omfattas av förbudet om inget annat anslås innanför området. ( det vill säga uppmärkta parkeringsplatser får man parkera på men ingen annanstans )
Lär er skyltarna, hur svårt ska det va ?
Skrivet 16 jul 2010 08:18 ille (Ej registrerad)
Sätt upp info. på olika språk så blir ingen förbisedd och alla kan ta del av dom nya regler som trätt i kraft.
Skrivet 16 jul 2010 08:32 Jocke (Ej registrerad)
Hur kommunen tänker ingen förstår det.
Kommunen vill driva in pengar.
Malmsjön badet är en naturlig samhällsfunktion för alla familjer för att bad och ha roligt. Tänk att en familj som vill bada och finns ingen ledig parkeringsplats, Kommunen vill att familjen skall dra till ett annat ställe kanske några mil medbilen och släppa avgaser. snack om miljön.
Kommunen tänker inte på individen bästa utan hur skall man suga pengar från alla.
Ta bort alla p-platser eller asfaltera hela P området.
Alla platser med aktiviteter för ungdommar skall vara grats eftersom man gör viktig samhällsinsats.
Skrivet 16 jul 2010 08:49 Anna (Ej registrerad)
Jocke (Ej registrerad) skrev: Hur kommunen tänker ingen förstår det.
Kommunen vill driva in pengar.
Malmsjön badet är en naturlig samhällsfunktion för alla familjer för att bad och ha roligt. Tänk att en familj som vill bada och finns ingen ledig parkeringsplats, Kommunen vill att familjen skall dra till ett annat ställe kanske några mil medbilen och släppa avgaser. snack om miljön.
Kommunen tänker inte på individen bästa utan hur skall man suga pengar från alla.
Ta bort alla p-platser eller asfaltera hela P området.
Alla platser med aktiviteter för ungdommar skall vara grats eftersom man gör viktig samhällsinsats.
Åh, jag blir så trött på folk som ska ha allt gratis hela tiden. Fattar ni inte att det kostar att både bygga och underhålla? Det vore en dröm om bara skattepengarna skulle räcka, men inse faktum. Det går inte. Vill ni hellre betala 40 % skatt bara för att få stå gratis?
Och en gång i tiden var malmsjön en trevlig badplats, nu liknar det mer ett getto med folk som springer på handdukar och kastar bollar i huvudet på folk. Slänger skräp och nötskal. Avgiftsbelägg hela badplatsen så blir den trevligare för dem som vill dit för att bada och njuta av solen.
Skrivet 16 jul 2010 08:55 Enhörnabo/Södertäljebo (Ej registrerad)
Varför sätta upp alla olika språk!!!!! Har man tagit körkort i Sverige ska man kunna skyltarna alternativt språk kan vara engelska för turister men vilket land kommer man till och ser svenska på skyltar.
Lär er skyltarnas betydelse om man kör bil, men tycker det är lite löjligt att man inte kan få parkera om man inte stör naturen "hur är det med allemans rätten"? Visstfinns det lagar om att bilar ska vara på asfalt men i bland är det löjligt.
Har husvagn och brukar stå i skogen med den ingen kommer och sätter böter på den. Var glada åt att familjer tar sina barn till bad och skog i stället för att de driver runt och hittar på dumheter.
Värna om alla som tar hand om sina barn så de får ha roligt.
Skrivet 16 jul 2010 08:58 Bad gäst stockholms kärgård (Ej registrerad)
Åker ni till havsbaden runt stockholms skärgård så får ni betala för att parkera, men det finns gott om platser att parkera på.
Det är alltid fullt med folk fast man betalar.
Skrivet 16 jul 2010 09:08 Husmusen (Ej registrerad)
Bara att lära sig läsa skyltarna när man är ute och åker bil..svårare än så är det inte.
Eller åker du i 110 på motorvägen mot Stockholm nu med?..fast det är 70 där långa sträkor nu.
''-Det har ju alltid varit 110 där,hur skulle jag veta?''
Håller för övrig med signatur Anna
Skrivet 16 jul 2010 09:24 Lasse (Ej registrerad)
Säger bara - Tur att ingen kollar hur det parkeras vid Brandalsund. En sommrig dag kan man tro att man är i Frankrike. För där står det bilr i alla riktningar. Men märk väl, det fungerar ;O)
Skrivet 16 jul 2010 09:33 SAMHÄLLET HAR INGA GRÄNSER KVAR!!!!!!!!!!! (Ej registrerad)
Det finns inget människo värde kvar i Sverige ,det ända som gäller nu är att suga människor på pengar och ingenting annat !!!!!!!!!!!!! Att böta folk (fortkörning,parkeringsböter m.m) är sverige kanske världens bästa land på det, men att hitta rånare eller mördare jo ni vet resultatet!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Skrivet 16 jul 2010 09:46 Talini (Ej registrerad)
"Mira Majland berättar att p-vakter stått vid Nya Malmsjöbadet och informerat under en hel vecka i början. Och i stället för böter fick bilarna gröna upplysningslappar på rutorna.
– Men vi kan inte vara där ute hur länge som helst, säger hon."
Vem är det då som har satt böterna efter första veckan?
Skrivet 16 jul 2010 09:57 håller med (Ej registrerad)
Jag håller med riad chamoun han har rätt !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Skrivet 16 jul 2010 10:06 Lagstiftaren (Ej registrerad)
Det här är ett icke-problem och en jäkla LT-snyfthistoria. Sluta med snyftisarna!!!
Skrivet 16 jul 2010 10:22 Huh? (Ej registrerad)
SAMHÄLLET HAR INGA GRÄNSER KVAR!!!!!!!!!!! (Ej registrerad) skrev: Det finns inget människo värde kvar i Sverige ,det ända som gäller nu är att suga människor på pengar och ingenting annat !!!!!!!!!!!!! Att böta folk (fortkörning,parkeringsböter m.m) är sverige kanske världens bästa land på det, men att hitta rånare eller mördare jo ni vet resultatet!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Ehhhhh... Vad har parkeringsböter med jakten på rånare att göra? Det är väl inte samma instans som sysslar med det mig veterligen. Och huruvida man ska får böter för fortkörning är väl en självklarhet. Ett brott är ju begånget! Men du kanske tycker att det är en del av ditt "människovärde" att få parkera fel och köra för fort?
Skrivet 16 jul 2010 10:32 GSM (Ej registrerad)
Om folk kunde lära sig att SE skyltarna så uppmanas de att vinkelparkera(alltså stå snett) på vissa delar av parkeringen,på så vis får mer bilar plats samt att respektera terrängen och inte köra in i skogen med heta bilar vilket kan medföra bränder , vi vill väl inte att hela badet brinner ner?
Skrivet 16 jul 2010 10:34 Totte (Ej registrerad)
1. Det är inte Mira som bestämt att det skall bli pakeringsplatser där.
2. Det är inte Mira som ritat upp rutorna heller för den delen.
3. Och Mira menade att första veckan var dom där och informerade för att sedan i förtsättningen åka förbi badet och kolla precis som dom gör över andra delar av stan.
4. Täljefolket är gnällspikar....
Skrivet 16 jul 2010 10:45 Professorn
Den här kommunen är i ruinens brant ekonomiskt. Det är en medveten strategi att minska antalet platser för att kunna håva in p-avgifter. Kommunens parkeringsavdelning har inga som helst intresse att hjälpa sina kommuninvånare. Där är fokusen 100% jäkelskap.
Värt att veta att kommunen lovade i mars månad i år att parkeringskaoset vid baden skulle bort. Är deras senaste påhitt åt rätt riktning?
http://lt.se/nyheter/1.774645-parkeringskaoset-vid-baden-ska-bort
Skrivet 16 jul 2010 10:55 ll (Ej registrerad)
Egentligen borde väl p-vakterna informera dygnet runt,året runt och på alla språk.Eget ansvar att kunna läsa skyltar måste avskaffas.Vissa Södertäljebor anser ALLTID att det är någon annans fel.
Skrivet 16 jul 2010 11:01 Äh??? (Ej registrerad)
Jag hade ingen aning om att det räcker att en bil står parkera 1 (EN!!!) MINUT för att anses parkerad. Jag klarar inte ens av att släppa av familjen under en minut, och det är så länge p-vakten var där innan han/hon skrev ut böter!
Jag betalar gärna för en p-plats, men då ska det FINNAS en p-plats också, vilket det inte finns om man kommer efter kl 09.00 på morgonen...
Skrivet 16 jul 2010 11:20 Allan (Ej registrerad)
Stackars liten. Helst skulle du väl parkera vid vattenbrynet. Det finns en fin cykelväg till sjön. Då slipper du böter och får lite motion på köpet, men det är antagligen alldeles för jobbigt för dig. Gå och lipa någon annanstans.
Skrivet 16 jul 2010 11:26 SS (Ej registrerad)
Totte (Ej registrerad) skrev: 1. Det är inte Mira som bestämt att det skall bli pakeringsplatser där.
2. Det är inte Mira som ritat upp rutorna heller för den delen.
3. Och Mira menade att första veckan var dom där och informerade för att sedan i förtsättningen åka förbi badet och kolla precis som dom gör över andra delar av stan.
4. Täljefolket är gnällspikar....
Som tillförordnad chef på kommunens parkeringsavdelning har man väl största ansvaret, när det gäller parkeringsplatser. Eller har jag fel??
Skrivet 16 jul 2010 11:43 erik (Ej registrerad)
p-avgift eller inte. men det kanske hade varit bra med en extra info när man ändrar något så stort. varför va inte LT där med en förstasida?
Skrivet 16 jul 2010 11:55 fi (Ej registrerad)
Många håller med dig, Anna. Innan husvagn inte alltid till, så är detar och föreningshuset på handikappbadet brändes ner, var Malmsjön en riktig sommardröm. Blir värre för varje sommar. Detta tvingar alla regelverk att i bästa fall skapa ordning och trivsel i st f oro och otrevlig stämning. Vi är många som cyklar och tar buss till badet, så varför detta bråk om P-platser, de kommer aldrig att räcka till i den biltäta Stälje. Åk kommunalt och njut av sommar och Malmsjön, och - respektera ordningsregler, de är till för allas trevnad och för att stoppa den rådande anarkin.
----
Det finns inget människo värde kvar i Sverige ...
Vart tog det vägen och varför? Det är bara att emigrera till länder, där du kan få det som du vill. Ingen tvingas hit, alla har rätt att lämna landet förutsatt att man inte ställt till och valt ett annat alternativ.
Så, farväl och lycka till.
Skrivet 16 jul 2010 12:39 Snart val (Ej registrerad)
Rösta bort Socialdemokraterna i höstens val så
slipper vi P-avgifter vid Malmsjön!
Skrivet 16 jul 2010 13:16 Ester Williams (Ej registrerad)
Du som har bil kan väl köra lite längre och där säkert finna ett bad med avgiftsfria p-platser. Alla behöver ju inte åka till Nya Malmsjöbadet. Eller varför måste man det??
Skrivet 16 jul 2010 13:25 A// (Ej registrerad)
Håller med dej Esther Williams! Dit åker man inte ens om man får betalt! Skulle aldrig falla mej in att bada där, med dessa enorma folkmassor som är i det vattnet varje dag, skulle vara intressant om kommunen kom ut och tog vattenprover vid stranden......Hu!!! Eftersom Malmsjön är grundvattentäkt borde den beläggas med badförbud! (Då har man ju löst parkeringsproblemet också...)
Skrivet 16 jul 2010 13:32 Gilgamesch (Ej registrerad)
Vad är en stads styres primära uppgift ? terra folket ? eller söka dess välbefinnande?
Rösta bort outbildade Lago
Skrivet 16 jul 2010 13:32 Gammal i gården (Ej registrerad)
För nyanlända och andra kan jag berätta att på 70-talet så kostade det pengar att parkera vid kommunens utomhusbad, (Malmsjön, Måsnaren osv). Jag tror det var personal från fritidsförvaltningen som på helgerna stod och tog pröjs vid varje bads infart så det här är inget nytt. Om det är en samhällelig rättighet att få parkera gratis vid ett kommunalt bad så är det lika mycket en samhällelig skyldighet att städa upp skiten efter sig när man skall åka hem.
Skrivet 16 jul 2010 13:41 johan (Ej registrerad)
Jag tycker det är synd att man måste betala, men skyltarna syns faktiskt ganska tydligt så sorry Riad du borde ha insett att du måste betala...
Skrivet 16 jul 2010 14:00 Medborgare i Södertälje (Ej registrerad)
Uppmärksamhet och laglydighet mina damer o herrar. då har vi inga problem.
Du får väl betala din p-bot som alla andra har gjort.
Skrivet 16 jul 2010 14:05 FS (Ej registrerad)
Skrivet 16 jul 2010 08:55 Enhörnabo/Södertäljebo (Ej registrerad)
Varför sätta upp alla olika språk!!!!! etc.....................
Jag håller med dig Enhörnabo/Södertäljebo till 100%. Jag har känt till Malmsjöbadet sedan 40år tillbaka. det har alltid kunnat gå att parkera som man gjort hittills, även en bit in i skogen. Det har varit OK! Ingen klagade då. Hur kommer det sig att någon/några har klagat på ordningen nu? Är det möjligen den typ av människor som åker och badar i Malmsjöbadet som en del iriterat sig på, som klagar? Villket lett till att kommunen har byggt om parkeringen. Troligtvis inte. Jag tror att det mest är att vissa tjänstemän har sett ett vinstgivande affär i det hela, samtidigt som det skapar jobb för P-vakter, att glida runtom i kommunen och bötfälla folk. Det kommer att se bra ut på pappret när man redovisar siffror. En anledning till att anställa fler P-vakter??? Men Bygga en åt helvete fel parkering som inte håller normer och rätta dimensioner. Det kan de göra.
Skrivet 16 jul 2010 14:41 medmänniska (Ej registrerad)
.Södertälje kommun går back i ekonomi.Gamla, sjuka ,arbetslösa handikappade har fått betala genom att dra åt svångremmen genom minskade resurser och bidrag...Varenda krona är viktig för kommunen.Så varför klaga om hur man parkerar och får betala för sina bilar i ett (nöje)som bad.Tänk på de som överhuvudtaget inte kan ta sej till badstranden tex inom äldreomsorgen eller handikappade som inte kan ta sej med sin rullstol pga av skogsmarken.....De som inte ens råd med en bil..../
Skrivet 16 jul 2010 15:06 owe (Ej registrerad)
Ni som politiserar problemet. Tror ni att det är gratis parkering i de kommuner där Alliansen styr? Tror knappast det. Alliansen har sänkt skatten, men inte för att ni skall "festa upp" pengarna. Det hela bygger på att det flesta tjänster skall avgiftsbeläggas, så att det är ni själva som väljer. Köpa mat till ungarna eller t.ex. parkera vid Malmsjöbadet? Valet är ditt - liksom i september.
Skrivet 16 jul 2010 15:08 Ester Williams (Ej registrerad)
Signaturen A//: Troligen gör kommunens tjänstemän en inspektion, men om denna ger samma resultat som tidigare inspektioner i diverse lokaler, tror jag vattnet får vara som det är. Kolibakterierna frodas säkert i detta vatten....
Skrivet 16 jul 2010 16:05 Snart val (Ej registrerad)
Till owe
Vad är "tjänsten" kommunen tillhanda håller ?
Är "tjänsten" att man får betala där det tidigare
var gratis att parkera ?
Skrivet 16 jul 2010 16:52 Cyklist (Ej registrerad)
Signaturen GAMMAL I GÅRDEN, TACK!
Du skriver att är det samhälleliga rättigheter med fri parkering,
då är det också samhälleliga rättigheter ATT PLOCKA UPP SKITEN EFTER SIG.
Helt rätt.
Skrivet 17 jul 2010 00:38 Mike (Ej registrerad)
Bra med p-avgifter.
Vi bor i Sverige det räcker med svenska skyltar.
Synd att det inte är högre böter på felparkeringar
Skrivet 17 jul 2010 04:38 idea (Ej registrerad)
i helvetet finns inga parkeringsplatser utan endast rondeller så sluta klaga för i h--------------------------ocg kör runt hörnet och så hittar ni väggarna som hade mötesplats och diskterade ideer.
Skrivet 17 jul 2010 12:35 Suroye (Ej registrerad)
Det finns helt enkelt för få skyltar på syrianska i Södertälje.
Skrivet 17 jul 2010 15:30 UTFLYTTAD (Ej registrerad)
Självklart måste det finnas trafikregler att följa, även vid badets p-platser. Hur skulle det annars se ut? Det är tillräckligt stökigt i Södertälje som det är.
Skrivet 17 jul 2010 16:23 Karin (Ej registrerad)
bra att Lt har hittat ytterligare "familjemedlem" som det är synd om! Tänk att mackägaren i Ronna fick P-böter när han parkerade sin bil i skogen. Hur kan den elaka kommunen vara så hemsk att de ger honom böter? Det kanske är svårt att förstå skyltarna på platsen? Och det var väl bara invandrare som bötfälldes???
Skrivet 17 jul 2010 16:29 Oskar (Ej registrerad)
Skäms Lt.
Hur kan ni slå upp ett enkelt fall med en P-bot till en förstasidesnyhet? Då råder nyhetstorka eller också är det barnreportrarna som numera helt styr redaktionen. Och som vanligt är det någon invandrare som Lt anser "drabbad". Uppmuntar Lt lagbrott??
Skrivet 18 jul 2010 08:54 Gunnar (Ej registrerad)
Jag var vid Näsets Udde / Glashyttan och badade . Där finns en parkering som är alldeles för liten ( 25platser ).Följden blir att ett flertal som har ställt bilar vid sidan om, men ändå inte hindrande fick en p-bot!
Det vore väldigt enkelt att förlänga nuvarande parkering och därmed skapa 15-20 platser ytterligare.
Det är bara viljan från kommun som fattas!
Brandalsund är ett trevligt område att åka till , men vägen dit är helt bedrövlig.
Nu äger ju Södertälje Kommun marken och det är önskvärt att vägen åtgärdas, nu är den knappt farbar!
Skrivet 18 jul 2010 15:55 MP (Ej registrerad)
Varför är dom inte lika ivriga på att lappa bilar I RONNA på Lövängsvägen??????? VÅGAR DOM INTE ??????
Skrivet 18 jul 2010 15:59 Gunnar (Ej registrerad)
Det finns lösningar på problemet exempelvis, tänk på miljön och cykla.
Skrivet 18 jul 2010 20:14 Svensk-syrian (Ej registrerad)
Varför ska skyltar vara på syrianska. Har du körkort och bor i Sverige ska du kunna läsa skyltar på SVENSKA. Jag tycker det är bra med avgift för då blir inte parkeringsplatsen blokerad hela dagen. Flera har möjlighet att utnyttja parkeringen under dagen. Har sett hur bilar kommer till Eklundsnäsbadet på morgonen och står hela dagen. Med sig har man Grillar, kaffepannor, kastruller 3 säckar grillkol stolar bord etc. Ingen mer har möjlighet att utnyttja parkeringsplatsen. Hoppas att det blir avgift däre också.
Skrivet 18 jul 2010 20:54 MS Nykvarn (Ej registrerad)
Hallå alla ni som tycker att man skall läsa skyltar, åka till en annan parkerng osv. I denna hetta är badandet ett sätt att överleva för många och då måste man väl kunna ställa bilen ifrän sig. Och du med cykelförslaget kanske inte vet att det finns människor som inte kan cykla pga sjudom t.ex. eller att man skall ha med sig flera barn som också vill bada.
Fy så sniket av er som får in parkeringsböterna
Skrivet 19 jul 2010 01:43 Opartiskt samhällskritiker! (Ej registrerad)
Återigen inkompetenta individer som yttrar sig om ämnet "Rösta bort okunnige Lago!"...
Jag förstår mig inte på varför ni klandrar in honom i precis allting konstant!
Ämnet berör honom heller inte, så den person som är okunnig är just DU
som för upp detta ämne.
Sedan att man yttrar sig om en etnisk diskriminering är helt och hållet korkat. Alla kanske inte kan läsa, trots det svenska körkortet!!
Sedan så tycker jag att kommunen borde i stora drag ha markerat med en skyllt hela sommaren ut att det är ändrade regler på parkeringen i Nya Malmsjöbadet... Samtidigt så kan ni även placera ut böter för de som placerat sina bilar på ett felaktig sätt.
Men då har just NI ifrån kommunen gjort ert bästa för att upplysa allmänheten om förändringen vad gäller parkeringsplatser!
Någonting ni borde ha funderat på.... Återigen, rådfråga med några Södertäljebor innan ni skall åtgärda ett problem eller verkställa någonting överhuvudtaget!!!
//En opartiskt individ i det svenska samhälle