Polisen tiger om analyssvaren
Det har gått drygt två veckor sedan dubbelmordet i Ronna.
– Vi får fortfarande in uppgifter som vi bearbetar via förhör eller på annat sätt, uppger Kjell Lindgren på polisen.
Relaterat
Trots det har ännu ingen gripits. Men enligt Lindgren är det inget fel på utredarnas humör.
– De har alltid inställningen att lösa ett fall. Har man inte det kan man lika gärna skaffa ett annat jobb, säger Kjell Lindgren, polisens presstalesman.
I tisdags skrev LT att polisen snart tror att de kan få de första analyssvaren efter den tekniska undersökningen.
– Jag tror att vi delvis kommer att få svar snart. Men jag kan inte säga vad vi hittat eller inte hittat. Först är det några personer som ska förhöras kring detta, sade Kjell Lindgren till LT då.
Men när LT vid ett senare tillfälle frågar om det kommit några analyssvar vill inte Lindgren avslöja något.
– Det tänker jag inte berätta. De som vi har att göra med ska inte veta det, svarar han.
– Vi måste kunna ställa upp frågor utifrån uppgifter som bara vi eller den som blir förhörd eventuellt känner till. Det är olyckligt om det sprids uppgifter, fortsätter han.
Ni har inga tankar på att dra ned på utredningen?
– Nej, inte så länge det finns uppgifter att jobba med, svarar Lindgren.


2 m/s














































Senaste kommentarerna:
Skrivet 17 jul 2010 13:10 tom (Ej registrerad)
polisen jobbar medvetet att inte lösa något, så att de får mer resurser och mera löner till pamparna
Skrivet 17 jul 2010 18:56 L (Ej registrerad)
Dom tiger nog för att dom ej vågar ta fast dom...Bra jobbat igen går någon fri pg av brott. Om jag ej sköter mitt jobb får jag spaken eller blir förfyttad. Hur många ska gå fri innan polisen får sparken?
Skrivet 17 jul 2010 20:34 Perra (Ej registrerad)
Signaturerna "tom" och "L" ... Om ni nu verkligen vill att detta ska lösas, tycker ni att det vore bra om polisen gick ut med uppgifter som underlättar för eventuella misstänkta?
Eller det kanske är det ni vill?
Skrivet 18 jul 2010 06:16 shadow (Ej registrerad)
jag har också inställningen att få en uppfattning och jag har inget emot att det skapas vi och de mentalitet för effektivitetens skull men då krävs också resultat i samband med detta och sen när man tiger gör man det för sin egen skull och inte att det avslöjas så att andra blir klokare av informationen.
Ni och de och vi alla är ett hot mot kreativiteten när man tiger.
Skrivet 18 jul 2010 12:18 A (Ej registrerad)
Fan ska de va så svårt att ta in ett par skyldiga, fan halva jävla södertälje lär ju veta vilka de är,. Fan blir irriterad. Rösta sd.
Skrivet 19 jul 2010 04:05 ///SS/// (Ej registrerad)
rösta sd?...vadå blir hela poliskåren utbytt då? nej! det kommer vara samma poliser, samma personer som styr och ställer,tror inte det förändrar nåt oavsett vem man röstar på..,att skriva "rösta" på det eller de andra ändrar inget, ni lever om hopp att saker ska bli bättre för att ett parti har lovat det,,men vilket parti lovar inte det "goda"..allt kommer fortfarande vara korrumperat...googla fram hur mycket korruption det finns runt om i landet så kanske ni får en uppfattning om det hela istället för att förlita er på en minoritet som lovar er i "fällan" gång på gång ///SS///
Skrivet 19 jul 2010 09:53 förbannad morsa (Ej registrerad)
Tragiskt att ni ungdomar inte kan gå samman och berätta vad ni vet.
många vet vilka det är men ingen vågar säga något.
Det är ju nu ni skall visa att ni är "bröder2 och hjälper varandra!
Låt inte killarna komma undan berätta för polisen!
Det är lättare om man är fler och hjälps åt.
Förbannad morsa
Skrivet 19 jul 2010 16:17 TT (Ej registrerad)
det e väl fan inte polisens fel heller utan hela systemet polisen lyckas ju oftast gripa dom misstänkta men sen så ska få skiten i fängelse o se till att vittnen kan vittna utan att va rädda att dom eller deras familjer ska bli utsatta för hot o diverse annat !
Skrivet 19 jul 2010 16:53 hund (Ej registrerad)
det är sant som leif gw persson sa vid ett tillfälle Svergies POLIS är dom som LÖSER minst antal Brott det är dom som är högst betalda i hela EU
och dom lataste iEU. nu måste det hända något inom södertälje polisen annars blir ni till ett ÅTLÖJE frågan är om ni inte redan är det
Skrivet 19 jul 2010 17:01 A.B (Ej registrerad)
Byt ut Södertälje poliskår, ta in Stockholms polisen istället. Södertälje polisen kan åka till något lantställe och jaga moppe pojkar. Garanterat att Sthlm polisen är bättre.
Skrivet 19 jul 2010 21:21 en annan mamma (Ej registrerad)
Till "förbannad morsa":
Det är inga vanliga småbrottslingar som ligger bakom morden, så jag förstår ungdomarnas tystnad.
Jag är själv mamma till ungdomar, och om de skulle veta något om detta skulle jag rekomendera dem att "hålla käft". Vill inte riskera min barns säkerhet för de här idioternas skull...
Skrivet 20 jul 2010 04:28 Len (Ej registrerad)
Tig vidare Ronna så får ni uppleva nya spännande mord inom kort...
Vill ni att Polisen skall hjälpa stadsdelen så får ni väl ställa upp och berätta, annars har de kriminella redan vunnit över er, och då är ni alla i deras hand.
Skrivet 20 jul 2010 08:29 Silentium (Ej registrerad)
Varför måste vi läsa just den här artikeln dag och dag in, när andra inlägg plockas bort så fort de kommit in? Jag tycker att LT ska göra som polisen - tiga, dvs lägg undan ämnet till den dagen det finns något nytt att berätta.
Skrivet 20 jul 2010 12:05 Trött detta nu (Ej registrerad)
Kan ni inte bara ta bort artikeln snart. Börjar bli j*****t tjatigt nu. Dom är död så mer kan man inte göra.
Skrivet 20 jul 2010 15:09 fatou (Ej registrerad)
sluta f-n o gnälla på snuten.folk i denna stad vet exakt vilka dom är.kanske borde dom kliva fram.
Skrivet 20 jul 2010 15:23 tom (Ej registrerad)
Till förbannad morsa:
Din id-t, hela tälje vet tydligen vem de skyldiga är, så oxå polisen. Men vem av dessa va där den aktuella natten som med all säkerhet kan säga att det va så, att det va just de som är bakom dådet???????¨
Svar: INGEN!!!!!
Ingen av alla som har sina konspirationsteorier va där, ingen kan vittna, försök fatta du och alla de andra som hela tiden säger: varför e det ingen som vågar säga nåt.
Idio-er
Skrivet 20 jul 2010 23:33 thermodiken (Ej registrerad)
Ge en annan anledning att vittna förutom den moraliska aspekten dvs en motivation som gynnar ekonomisk vad skulle annars driva en att bekämpa orättvisor eller brott -----plikten är för pöliser men känslan är helt annan aspekt.Om man drivs av lust så handlar man inte moralisk däremot om plikten driver en så vilar ansvaret på myndigheter.Gör därför inte detta till en angelägenhet åt ungdomar att träda fram--sluta inbilla er eftersom idioter skrattar åt förnuftigt folk detta är deras lyx.
Skrivet 21 jul 2010 08:53 Silentium (Ej registrerad)
Jag ber om ursäkt för att jag gnällde om att den här artikeln aldrig tas bort. Nu inser jag att det är en betald annonsplats och inget annat.
Skrivet 21 jul 2010 12:39 Johan (Ej registrerad)
och varför skulle polisen klara upp detta, när de aldrig klarar något annat brott begånget av den grova organiserade brottsligheten??
Inte heller klarade de av den 17-årige gängledaren från Brunnsäng, som släpptes av hovrätten. Ha ha ha, polisen är ett skämt. Vilket j-a fingerupp i ansiktet för laglydiga södertäljebor!
Inte heller bryr de sig om den svarta ekonomin som flödar stort i tälje, och som ligger bakom det mesta av de smutsiga morden.
Men så fort som en svennebrottsling åker fast, då slås på stora trumman och kallas till presskonferens för att visa hur duktiga de är.
Nej, polisens insats i tälje är ett stort misslyckande, målet är att tysta ner snarare än att erkänna tillkortakommanden.Mitt förtroende för polisen är lika med noll.
Skrivet 21 jul 2010 23:57 Olle (Ej registrerad)
Får ibland en känsla av att folk tror att Polisen är korkade!! Jag vet att dom vet, men ett fel "tillslag" inte håller i rätten. En dag får buset skona sitt brott, kan vad via rättsväsenet eller av deras egna. Precis som några veckor sen!!
Skrivet 23 jul 2010 20:29 moooje (Ej registrerad)
polisen har gripit två män men vill inte kommentera det i media för rädslan att de skall bli utskämda när de inte huittar några bevis emot de,,,bevisen är för svaga helt enkelt
Skrivet 23 jul 2010 21:37 ivo (Ej registrerad)
tom (Ej registrerad) skrev: polisen jobbar medvetet att inte lösa något, så att de får mer resurser och mera löner till pamparna
idiotisk tanke gång,vad har du för förslag?
Skrivet 23 jul 2010 23:35 CUR (Ej registrerad)
Detta oehörda brott, att döda två personer,är inget typ snatteribrott.
Varför hörs inget mer om utredningen av detta brott?Det är många som drabbats av detta brott bla.mitt älskade barnbarn.Nu vill de anhöriga få känna att något händer i denna utreding av det oerhörda brottet ,mot dessa personer och deras anhöriga.
En Mormor.
Skrivet 25 jul 2010 16:06 TRBNGR (Ej registrerad)
CUR (Ej registrerad) skrev: Detta oehörda brott, att döda två personer,är inget typ snatteribrott.
Varför hörs inget mer om utredningen av detta brott?Det är många som drabbats av detta brott bla.mitt älskade barnbarn.Nu vill de anhöriga få känna att något händer i denna utreding av det oerhörda brottet ,mot dessa personer och deras anhöriga.
En Mormor.
En av anledningarna till att polisen inte diskuterar med utomstående om vad som händer i utredningen är just att det är ett grovt brott som man gärna vill lösa.
Sen har både samhället och invånarna ett ansvar runt den här problematiken.
Det finns alldeles för många i den här stan som tycker det är häftigt att röra sig i kriminella kretsar, även folk som inte är riktigt kriminella stoltserar med att man känner den och den och brukar hänga med de tunga killarna. Sen helt plötsligt så händer såna här saker och då står folk och undrar hur det gått till. Undvik kopplingar till tung kriminalitet så minskar risken för att råka illa ut. Har du en vän eller släkting som är kriminell så är det inte lätt men regeln gäller även där, undvik kriminalitet!
Skrivet 25 jul 2010 20:54 TRBNGR (Ej registrerad)
CUR (Ej registrerad) skrev: Detta oehörda brott, att döda två personer,är inget typ snatteribrott.
Varför hörs inget mer om utredningen av detta brott?Det är många som drabbats av detta brott bla.mitt älskade barnbarn.Nu vill de anhöriga få känna att något händer i denna utreding av det oerhörda brottet ,mot dessa personer och deras anhöriga.
En Mormor.
En av anledningarna till att polisen inte diskuterar med utomstående om vad som händer i utredningen är just att det är ett grovt brott som man gärna vill lösa.
Sen har både samhället och invånarna ett ansvar runt den här problematiken.
Det finns alldeles för många i den här stan som tycker det är häftigt att röra sig i kriminella kretsar, även folk som inte är riktigt kriminella stoltserar med att man känner den och den och brukar hänga med de tunga killarna. Sen helt plötsligt så händer såna här saker och då står folk och undrar hur det gått till. Undvik kopplingar till tung kriminalitet så minskar risken för att råka illa ut. Har du en vän eller släkting som är kriminell så är det inte lätt men regeln gäller även där, undvik kriminalitet!
Skrivet 26 jul 2010 09:08 Sista versen (Ej registrerad)
LT har uppenbarligen sina randiga skäl till att låta den här artikeln stå kvar i nätupplagan, dag ut och dag in. Anledningen till detta kan man bara spekulera i, och det spekuleras, det kan jag lova.
Finns det någon på LT som kan mobilisera kraft nog för att åtminstone uppdatera artikeln? Det har snart gått fyra veckor sedan mordet.
Skrivet 26 jul 2010 11:01 förbannad granne ! (Ej registrerad)
kanske skulle vara en ide att skriva en artikel om hur det är att boende i ett visst område inte vågar ha sina barn ute i lekparken längre eller att boende tar sina barn och flyttar tillfälligt eller t.o.m säljer sitt hus för att dom inte vågar bo kvar bara för att dessa idioter får gå omkring på gatorna.
polis som åker dagligen men hävdar att det inte finns nått att oroa sig för men sen så kommer det minst 8 polisbilar efter det som tros vara fyverkerier eller som för 1-2 v sen när dom hade minst lika många bilar här pga av att dom sett några med vapen o skyddsvästar i området.
vafan ska man göra förutom att flytta och låta Idioterna vinna IGEN .
dags för kameraövervakning ! så man kanske har lite mer än vittnen som inte vågar vittna .
Skrivet 26 jul 2010 11:14 MP (Ej registrerad)
dax att ta bort den här gamla "nyheten" nu eller.....??????
inte intressant längre...kom igen när det finns något nytt att förmedla!!
MP
Skrivet 26 jul 2010 15:21 Ankan (Ej registrerad)
Hallå LT! Finns ni kvar på redaktionen eller görs tidningen på annan ort? Uppdatera artikeln eller ta bort den omgående! Tidningen ska väl förmedla aktuell info och nyheter eller har ni ändrat på reglerna kanske?
Skrivet 26 jul 2010 21:02 Trött Södertäljebo (Ej registrerad)
Håller med många insändare är det inte dags att ta bort denna artikeln. Övriga artiklar brukar man plocka bort ganska omgående.
Skrivet 27 jul 2010 09:13 Bad news (Ej registrerad)
Den här sommarens hantering av LT:s nätsida trotsar all beskrivning. Det är en skymf, inte bara mot läsarna utan även mot alla som arbetar inom tidningsbranschen.
Om man inte klarar av att ge läsarna senaste nytt i form av genomarbetade texter, om man inte klarar av att rensa och sanera i inaktuella artiklar, då tycker jag att man ska ta sig en allvarlig funderare över hur det ska bli i fortsättningen.
Så oprofessionellt, så billigt, så hafsigt - LT är väldigt illa ute nu.
Skrivet 27 jul 2010 10:59 Maggan (Ej registrerad)
Instämmer med "Bad news", LT på nätet har urartat.
- När en nyhet väl kommer in så har man ofta kunnat läsa den redan någon annanstans.
- Det finns ingen som helst logik i vilka nyheter som snabbt tas bort och vilka som får ligga i evigheter.
- Insändare som publiceras i tidningen släpar ofta efter på nätet. T.ex. idag utlagda ca 9:30. Varför? Lördagens insändare brukar oftast inte finnas på nätet förrän på måndagen!
- Om man välkomnar debatt och ger möjlighet till kommentarer så bör det även på helgen finnas någon som kollar och släpper igenom dessa inom rimlig tid.
- F.n. ligger rubriken "Exklusivt i lördagens papperstidning" ute. Idag är i alla fall innehållet under rubriken uppdaterat vilket det inte var igår kväll.
- Språket i tidningen försämras stadigt (t.ex. felanvändning av var/vart, de/dem, syftningsfel mm)
- LT tar inte åt sig någon kritik utan låter med jämna mellanrum Kimsjö gå ut och tala om hur nöjda folk är.
LT borde kunna vara sååå mycket bättre. Skärpning!
Skrivet 27 jul 2010 13:27 Peter (Ej registrerad)
Det handlar nog om att LT:s vanliga reportrar är på semester och att nya färska vikarier jobbar istället. Då är det inte konstigt att LT ligger steget efter. samtidigt är det förståerligt att gröna vikarier inte kan vara lika uppdaterade, de gör nog så gott de kan.
Skrivet 27 jul 2010 13:56 LT Nytt (Ej registrerad)
Fattar inte värför det ej skrivs något nytt ? känns som om LT ej har något nytt att skriva ?
Sorry LT bättre kan ni.
Skrivet 27 jul 2010 23:52 Maggan (Ej registrerad)
Du är snäll Peter som försöker försvara LT men jag vill påstå att förfallet började redan långt före sommaren även om det varit ännu ett snäpp sämre under semestern. Om man är läs- och skrivkunnig på LT så kunde man väl t.ex. vid det här laget ha kommenterat varför ovanst artikel fortfarande ligger kvar trots att ett antal personer sedan en vecka tillbaka påpekat det obegripliga i detta faktum, alternativt se till att den blir uppdaterad med ny info. Och hur svårt kan det vara att ändra en sån skitsak som "lördagens papperstidning" till rätt dag när jag nu nämnde det för mer än 12 tim sedan. Klockan är i skrivande stund 23:50 och om 10 minuter är det onsdag ... Natti, natti LT.
Skrivet 28 jul 2010 09:12 Rs (Ej registrerad)
Hur länge kan det vara "drygt två veckor sedan"???
Skrivet 28 jul 2010 11:41 hund (Ej registrerad)
varför går inte någon från POLISEN ut och kommenterar vad somt händer om något händer men det är väl som vanligt man har inget att komma med det är väl bättre att tiga och hoppas att det glöms bort. så då kan man lägga även detta brott i pärmen för ouppklarade brott pärmarna borde väl vara fulla nu men det finns väl gott om pärmar.
Skrivet 28 jul 2010 23:28 Donald (Ej registrerad)
Polisen ha, har dom löst era butiks bränder än, eller är det också nerlagt?
Det förra mordet på Oasen eller när dom sköt från bilar i ert centrum är det uppklarat? Löser polisen brott i Tokstan?
Spännande stad ni lever i, där behövs ingen tv.
Skrivet 29 jul 2010 16:16 ? (Ej registrerad)
Alla ni skyller på polisen, jag tycker att det är helt fel. dom gör deras arbete, dom kan inte stå och berätta till hela sverige vilka 2 personer dom har tagit. det fattar väl vem som helst. dom vill vara 100% säkra på vilka det är och förhöra lite folk. har ni hört talas om tystnadsplikt, ja det är väl vad polisen har.. allt har sin tid och allt kommer att lösas.
PS, jag menar inget illa utan ta vara på varandra och håll er borta från problem.. gud vare med er alla
Skrivet 30 jul 2010 12:37 p (Ej registrerad)
Polisen har lärt sig av resten av stan - de tiger ...bästa sättet att låta tiden gå och förhoppningsvis glömmer allmänheten maffiamorden, liksom polisen snart glömmer de dammiga pärmar som förundersökningen finns undanstoppad i. Inom kort händer dessutom snart något nytt, vilket gör att det gamla läggs ännu längre bak i minnet. men hur stort berg av oöpplösta våldsbrott finns egentligen i södertälje? Är det inte dags att vi skapar en polisstyrka som i Italien som vågar jobba hundra procent mot de grova brottslingarna.
Skrivet 30 jul 2010 12:38 ltläsare (Ej registrerad)
Tycker LT klarar sin rapportering bra i vanliga fall, men håller med om att det gått i stå under sommaren.
Skrivet 30 jul 2010 14:24 Vi ser och förstår (Ej registrerad)
Polisen behöver reorganiseras och skärpa sig på alla nivåer. Det är väl så uppenbart att man häpnar. Dom är ju precis "så slöa" som vice statsmininstern(s) sade i TV för en kortare tid sedan.
Skrivet 1 aug 2010 11:43 Bengt (Ej registrerad)
Vi kanske kan få låna några "Dialog Poliser" från Malmö så löser det sig nog.
Skrivet 1 aug 2010 16:13 Flyttar (Ej registrerad)
Äh det blir väl som i Usa där gängen tar död på varandra tillslut. Denna gång fick två kriminella betala. tyvärr så drabbas deras nära å kära mer, men dom visste kanske vad dom gjorde och kunde kanske hindrat deras bana. Att beskylla Lago är väl ingen nytta han är så nöjd över den grytan han har skapat.
Men vem är det nu som äger Ronna centrum och varifrån kom dom pengarna hmm. Men många vet mer än vad dom borde och ingen vill väl fara illa så klart att alla håller tyst numera ägs staden av dom kriminella grupperna som existerar här. Alla bidrar ju till det många affärer och resturange samt vaktbolag och bostadsområden ägs ju av dom på nåt sätt. Men vedergällningen kommer väl snart. Men bra reklam för staden vem vill bo här ? Inte jag!
Skrivet 12 aug 2010 06:15 B (Ej registrerad)
L (Ej registrerad) skrev: Dom tiger nog för att dom ej vågar ta fast dom...Bra jobbat igen går någon fri pg av brott. Om jag ej sköter mitt jobb får jag spaken eller blir förfyttad. Hur många ska gå fri innan polisen får sparken?
Håller med, vill dom inte lösa det eller törs dom inte. Är polisen hotad?
Skrivet 14 aug 2010 17:23 Götz von berlichingen (Ej registrerad)
Alla inser ju nu att det är brottslingarna som styr i Södertälje! Varför håller man annars tyst om det man säkert vet?