Positiva reaktioner på Halefs debatt
Stäng ute de kriminella och sluta dela upp syrianer och assyrier i olika grupper. Robert Halef (S) har fått positivt gensvar på lördagens debattartikel i LT.
– Jag har fått mycket respons, både av syrianer, assyrier och svenskar från olika organisationer. De tyckte att det var vågat, säger Robert Halef, ledamot i kommunfullmäktige.
Ska vara tacksamma. I lördagens LT debatterade han för att de assyrier och syrianer som kommit till Sverige ska vara tacksamma för de rättigheter som de har här och sluta dela upp sig som syrianer eller assyrier. Suryoye, en övergripande beteckning för folkgruppen, passar enligt honom bättre.
– Många är både otacksamma och lite glömska. Jag säger inte att vi ska assimileras, men integreras. Man ska anpassa sig. Vi får inte missbruka vår frihet, säger Robert Halef.
För att förebygga kriminalitet tycker han att kyrkor och föreningar ska predika hårt och hänsynslöst mot de som står utanför lagen. Han säger även att syrianska föreningen har på gång ett samarbete med fritidsgården i Geneta.
Yilmaz Bisse, kontaktman i S:t Afrems församling, håller med om att arbetet behöver förbättras för att ungdomar inte ska lockas in i kriminalitet.
– Syrianska organisationer kommer att träffas för att diskutera hur vi ska förbättra samarbetet med lokala myndigheter som kommun och polis. De måste få mer resurser, säger Yilmaz Bisse.


1 m/s




































Senaste kommentarerna:
Skrivet 20 jul 2010 08:55 ABCD (Ej registrerad)
snälla robert visa lingvistisk rättelse genom att skriva benämningarna i ordningsföljd! Inte för att underminera men tror att Svenssons undrar över dina språkliga kunskaper.
Tack för en kanon insats!
Skrivet 20 jul 2010 09:00 Lycka till (Ej registrerad)
Du tycker att kyrkor och föreningar skall prata om att inte dela upp människor i olika grupper samt ej begå brottsliga handlingar.
Vad är det som diskuteras/predikas i alla dessa mastodonta kyrkor som
poppar upp i Södertälje.
Allt våld och brottslighet som ej fanns tidigare?? Trodde
att kyrkan hade ett budskap för alla er som sitter eller står upp där?
Att ni som kommunpolitiker kritiserar er själva är ju roligt-
trots sossarnas "styre" under evigheter i S-tälje.
Ni har verkligen haft gott om tid-nu är det "valtider" hoppas väl
på bra fiskelycka??
I de blindas rike
är den enögde kung.
Skrivet 20 jul 2010 10:05 konfunderad (Ej registrerad)
Är det inte en aning dubbelmoral att i en skrivelse (artikel och/eller debattartikel) skilja på syrianer/assyrier, genom att sätta ett kommatecken eller "och" mellan benämningarna för att sedan säga att det är ett och samma folk där man inte ska skilja på dessa? Jag tänker mest på det när jag läste Robert Halefs (s) debattartikel "Syrianer och assyrier - vakna och stå upp för Södertälje!"
Skrivet 20 jul 2010 10:37 Språkpolisen (Ej registrerad)
Ja du ABCD som eftersträvar lingvistisk rättelse:
För det första handlar lingvistik om språkets uttal och inget annat. För det andra - bäste språkpolis - missar du själv inledande versal i början av ny mening. För det tredje begår du det värsta brottet mot det svenska språket: särskrivning. Så se gärna över språket i ditt för övrigt helt innehållslösa inlägg, innan du har mage att kommentera debattartikeln, som faktiskt har verklig substans.
Skrivet 20 jul 2010 10:48 Siesta (Ej registrerad)
Svar till konfunderad!!!!!
Vi är många som är konfunderade över
bl.a dubbelmoralen. Men även allt annat som sker daglig dags/dygnet runt.
De har nog inte "stått upp i denna morgonstund"
Skrivet 20 jul 2010 11:14 Dave (Ej registrerad)
Debattartikeln i säg var helt på sin plats. Men när man läsar artikeln så dyker det upp massa frågetecken. En sådan är att debattören själv satt för inte så länge sedan i styrelsen för en av kyrkorna och i föreningsstyrelse. Varför tog inte samme person inititativ till att lösa problemmen som han beskriver det i sin artikel när han satt i församlingsstyrelsen. Man blir fundersam.....Är det röstfiske?
Skrivet 20 jul 2010 11:27 EN SYRIAN SOM BERÄTTAR SANNINGEN! (Ej registrerad)
Robert Halef det du säger borde du göra för flera år sen ,nu är det försent tyvärr, kriminella människor blir aldrig hederliga människor längre dom är inne i en stim och kan inte sluta med det dom håller på med!!! Södertälje har sjunkit som ett skepp och det blir svårt att få upp det till ytan men jag hoppas att jag har fel, jag dyrkar Södertälje som stad och är stolt för alla Syrianer ,svenskar och andra raser jag bor med, är själv syrian förstås!! Det ända livlinan vi har är att få proffshjälp från andra länder hur vi kan hantera kriminella nätverk i södertälje och övriga sverige, tyvärr svensk polis har inte denna medel till denna elände!! Alla får sluta gnälla på Anders Lago han gör sitt bästa för staden men vad ska han göra till alla kriminella???? Det är inte hans fel att folk mördar eller rånar!!! Det folk man pratar med i stan skyller allt på Lago!! De fel tycker jag!!
Skrivet 20 jul 2010 11:58 Sfi-läraren (Ej registrerad)
"Lingvistik, språkvetenskap där man studerar hur språken grammatiskt är uppbyggda, samt de biologiska, psykologiska och sociala förutsättningarna för språkets användning" (citat ur Pedagogisk uppslagsbok).
Lingvistik är ett ganska brett fält vari ingår även teckenspråkets lingvistik, vilket i sig torde bevisa att lingvistiken handlar om mer än enbart "språkets uttal".
Skrivet 20 jul 2010 12:20 Billigt Halef! (Ej registrerad)
Lägg märke till att Robert Halef sätter ett kommatecken mellan folkgrupperna assyrier/syrianer för att särskilja på dem, trots att det är samma folk. Återigen ett ganska välkänt inslag i Halef-propagandan. Men numera har detta dolda budskap blivit raffinerat när han gömmer det i debattartiklar som i sak handlar om något helt annat...
Men i sak har Halef rätt angående de kriminella.
Skrivet 20 jul 2010 12:20 En som lever som den lär! (Ej registrerad)
Ta inte in kyrkan i det hela. Våra biskopar eller jag kan tala för biskopen Ablahad Chabo sa riktigt bra ord nu när bröderna begravdes. Han sa att nu räcker det (vilket han ofta gör på söndagar redan innan detta hemska s kedde). DÖm inte om ni itne går till kyrkan och lyssnar på vad som sägs.
Sedan så klingar till namn och din åsikt inte rätt i mina öron RObert HALEF! Både du och många andra vet att anledningen till splittnring samt bråk som sker bland vårat folk.
VIsst finns det sneda människor från bägge sidorna men vi ALLA vet att ni är roten till problemet gällande benämning och bråk om vem och vad! Ni byter ju namn efter varje decennium.. SYrianer, aramer vad blir det näst?
Det jag vill föra fram är att du ska inte lära ut läxor om du inte kan dom själv! Det är val snart va??
Skrivet 20 jul 2010 12:22 EN som lever som den lär FORTS.. (Ej registrerad)
Forts..
Det är val snart om sisådär 2,5 månader.. VARFÖR kom du inte ut med dessa viktiga frågor innan, varför just nu? Varför har eran förening aldrig velat mötas halvvägs tidigare? Lägg ner den gloria som dök upp över erat huvud på en dag, för den passar inte där den sitter...
Skrivet 20 jul 2010 13:23 Assyrier/Syrianer/Kaldeer (Ej registrerad)
Jag har aldrig läst mer smörja än det Robert Halef kommer med herregud skrattretande. Assyriska FF har redan gått ut med "Stå upp för Södertälje" nu kommer en syrian som försöker smörja och ta åt sig äran samtidigt som han skiljer på folkgrupperna genom att han särskiljer och skriver "syrianer och assyrier" Robert Halef som bara vill synas utåt att han verkligen gör något men i själva verket är det tomt prat, sluta smörja Halef och börja samarbeta med Assyriska FF och assyrierna som har startat denna kampanj och som kämpar och manifesterar mot våldet varje dag!
Skrivet 20 jul 2010 13:53 Undrande (Ej registrerad)
Vämjeligt att notera och konstatera att valkampanjen redan är i gång. Valfläsket försöker man dölja bakom de fina orden! I sommarvärmen blir det dock härsket och luktar illa!
Skrivet 20 jul 2010 14:34 Tryckknapp (Ej registrerad)
Skit i valfläsket! Det viktiga är att en representant för ett folk som har stora problem tar bladet från munnen, ifrågasätter sina egna och kommer med förslag till vettiga lösningar.
Jag ser Robert Halefs debattartikel som en öppnare till en jäsande konservburk. Om inte någon öppnar burken så kommer den att explodera - och inte bara utåt.
Skrivet 20 jul 2010 15:20 Bilad-Cham (Ej registrerad)
det finns inget som heter Assyrier-Syrianer utan detta folk har hetat Syrier i mer än två tusen år och på alla kyrkor står det Syrisk ortodoxa kyrkan och ej Assyrisk eller Syriansk.
men idag har vi bland mitt folk hycklare som ändrar på detta o detta är revisionism på hög nivå.
de kallar sig för Assyrier eller Syrianer för att inte förknippas med Araber men Syrier har inget med Araber att göra utan det är vi som är de riktiga Syrierna med ett Arameisk påbrå.
när en Syrian eller Assyrier förnekar ordet Syrier så lögnförklarar han/hon även guds hus(Kyrkan) eftersom det har alltid stått Syrisk ortodoxa kyrkan och ej Assyrisk eller Syriansk men tyvärr pga okunskap så har man börjat ändra på detta och det är tragiskt.
Assyrier är de som kommer från Irak som pratar Ashuri de har inget med "falska Assyrier" att göra utan de har helt enkelt glömt bort att de är Syrier eller så skäms de över sitt ursprung.
de som kallar sig Syrianer samma sak.
Jag är Syrier kristen sådan o stolt.
Skrivet 20 jul 2010 16:07 FS (Ej registrerad)
!!!! Bilad-Cham !!!!!
No coments!
Din inteligens = en hönas
Jag undrar vilken hönsuniversitet du har läst????????
Skrivet 20 jul 2010 16:22 niko falito (Ej registrerad)
Bilad-Cham åk tillbaka till syrien och var en syrier om du nu vill det! Det du är en en stor pajas och kommer alltid att vara en pajas.
Skrivet 20 jul 2010 16:23 Sharbel (Ej registrerad)
Som sagts innan så håller jag med Halef och hoppas även att det inte bara är snack.
Precis som någon annan sagt flera gånger i andra sammanhang och tillfällen så förstår jag inte varför vi belönat de som gjort dåliga saker med att ge dem mer saker att förstöra. Ge de som faktist sköter sig något istället, så att fler börjar sköta sig istället för tvärtom.
Ronna tex behöver en mötesplats där gamla och unga (oavsätt ursprung) kan samlas, vid trevliga och ordnade evenemang. För närvarande vågar ju folk inte lämna bostaden. Varför inte göra en stor lekpark med grillplatser?
Stämmer detta verkligen att Ronnagården är stängd sedan i julas?!! Det förklarar ju i så fall en hel del, då menar jag inte att buset ska vara där. Utan de "normala" har ju ingenstans att ta vägen än att umgås med detta pack!!
Sedan tycker jag att det är konstigt att ni på LT inte frågat personalen på fritidsgården om vad de tycker om denna situation, de bör ju ha en ganska bra inblick och kanske lösningar!
Skrivet 20 jul 2010 16:23 Nysyriska icke arabiska rörelsen (wow) (Ej registrerad)
bilad-cham:
"Falska assyrier" har funnits i flera tusen år därmed araméer, och syrianer som påhittats sedan 70talet, din point är ganska värdelös i detta fall. De har en övertygelse som saknar motstycke i samtliga fraktioner om att de är de rätta i historia och benämning.
Dock förnekar ingen av dessa att de har gemensamma nämnare oavsett falskt eller ej, de är tvugna att acceptera varandras benämningar för att ta ett steg framåt. Vet du vad du kan väl starta en nysyrisk icke arabisk rörelse, applåder!! så kan du vara med om ännu en sanningens rörelse inom Assyrierna eller Syrianerna. Samtliga har grund för sina påståenden, väljer du at kriga mot dina egna och splittra mer än det som är, så varsågod. Fattar inte riktigt vad som är konstruktivt i ditt inlägg föruitom att samtliga fraktioner vet att de tillhör den syriska kyrkan och språket, divideringen handlar inte om det din "läromästare", utan om synonymer och makt.
Skrivet 20 jul 2010 16:31 arga morsan (Ej registrerad)
Jätte bra skrivet, se nu bara till att med ditt inflytande få in denna artikel på ert språk samt era tv kanaler så att dom som verkligen behöver läsa /förstå detta gör det!!!!
Det är så tragiskt att alla dessa ungdomars föräldrar inte under alla år lärt sig språket.
Arga morsan
Skrivet 20 jul 2010 16:38 Jacko (Ej registrerad)
Ett meddelande till alla som, med en papegojas envishet, fortsätter diskussionen om vem som kallas vad:
Fortsätt gärna tjafsa om benämningar på folkgrupper, men gör det inte här! Det har sagts förut och det tål att sägas igen - alla måste inte bo i Södertälje.
Skrivet 20 jul 2010 16:44 Fred (Ej registrerad)
Bilad-Cham kommenter är logisk. Om att vi är syrier kristna. Hade vi varit lite visare från början, hade inte namnkonflikten uppstått.
På arabiskan eller turkiskan säger vi om oss själva, Surian.
På syriska säger vi suryoye.
Jag vill inte skriva mer för att inte missförstås, men kom ihåg att världen kommer att gå under och Guds rike uppstår. Låt oss därför blir enade på en sak och det är att arbeta för att förtjäna att vara i Guds rike.
Gud Välignar
Skrivet 20 jul 2010 17:06 Bilad-cham (Ej registrerad)
det ni håller på med är bullshit namnet Syrier existerade redan innan ens Islam var påfunnet och Araberna.
Syrier är benämningen på vårt folk med eget alfabet o språk så sluta hyckla o Syrien bildades av vårt folk SYRIER som sagt sluta hymla o förneka ert ursprung.
för det första o sista så tillhörde dagens östra Turkiet till Syrien men när Osmanerna kom så tog de över området o införlivade den i sitt eget rike därför får ni aldrig glömma vad ni är nämligen Syrier.
Syrier har inget med Araber att göra eftersom det namnet har existerat redan innan Islam och Araber. vadå tror ni att ordet Suryoye kommer ur tomma intet eller klart att det kommer från namnet Suriya Syrien Syrier.
Ni verkar tro att alla Assyrier/Syrianer började sin historia i Tuabdin o Midyat nä nä nä vår historia sträcker sig från Damaskus till det som är dagens östra Turkiet(östra o södra Turkiet tillhörde Syrien en gång i tiden)
ni verkar tro att Syrien bildades av Araber stackars er.
Skrivet 20 jul 2010 18:48 Trött Södertäljebo (Ej registrerad)
Oj, nu kommer nästa som skall fiska röster till kommunalvalet genom att slå sig för bröstet. Om nu Södertäljeborna köper allt "skit" som kommer från våra politiker syns på valdagen.
Skrivet 20 jul 2010 21:52 suri suri (Ej registrerad)
Mister Syrien:
Vi vet att denna region tillhörde Assyrierna under en lång epok samt Arameerna och andra icke talande syriska folkgrupper, dyk lite i ordet syriska som uppmyntades av grekerna som lade det på de folk som talade arameeiska dvs Assyrier Chalder och Arameer. Vissa menar att rent språkligt brukades inte bokstaven A med Assyrier rent ling´vistiskt av greker därmed ordet syrier från assyrier, assyros blev syros osv... samt finns belägg att de arameiska stammarna kallades för syrier från de syriska öknarna, så vi HAR fattat att vi har olika förhållanden till ordet syrier och olika tolkningar tll ordet syrier. Saken är den att suroye eller suraye förknippar vi med kristendom som oxå relateras till både assyrier och arameer. Men att du försöker tuta in en klassisk kyrklig benämning som í princip domineras och "ägs" av landet Syrien gör saken inte lättare.
Sluta förvirra och utgå från dagens benämningar för att konstruktivt föra dem samman, sluta med uteslutningar och hat.
Skrivet 21 jul 2010 00:15 Svitjod 4Ever (Ej registrerad)
Får jag be er sluta kalla oss södertäljebor för svenskar! Alla som kan lite om vår historia vet att vi tillhör det ärorika folket Svear, som för tusen år sedan införlivade Götarna till vårt land Svea Rike.
Finnar är för övrigt inte invandrare här i Södertälje,eftersom Finland till merparten av vår tusenåriga historia tillhört Svea Rike.
Historia är viktigt - eller hur!
Skrivet 21 jul 2010 00:17 full house (Ej registrerad)
Ska jag bli imponerad av era historieundervisning-- jag säger kunskapen är stolt att den vet mycket men visheten är ödmjuk att den inte vet mer -------------jag föredrar hellre ödmjukhet med dumhet än högmod med kunskaper.Till er som vill briljera lägg ner för just nu är behovet inte kunskap utan sunt förnuft.
Vill ni visa vad ni går för svara på min gåta --man kan ta examen i allt i förutom vad?
I kampen mot dumheten har intelligensen ett vapen men inget sköld.
Skrivet 21 jul 2010 01:06 arg på namn konflikten (Ej registrerad)
jag tycker att namnet Suroyo folk är rätta namnet för Assyrier Syrianer Arameer Kaldeer. vi är en och samma folk grupp inget annat. vi kallade oss Suroye och inget annat. varför inte ha dettta namn i andra språk också. kanske många kan tycka hur skall man säga på andra språk, jag villl säga vi är inte inte andra språks akademiker derför vi lämnar det till dem akademiker som finns i varje språk som finns. dem få säga vårt folks namn på sina språk som dem är kunniga på.Jag tycker skulle vara fel om vi bestämmer över andra språk hur dem skall tolka Suroyo till sitt språk
Skrivet 21 jul 2010 08:42 Trött på dubbelmoralen (Ej registrerad)
Samma gamla smörja och bara snack för egen vinning. Vissa personer i vissa kretsar har insett att det går göra pengar inom politiken också. Dessa personer jobbar inte för "folket" och för ett bättre samhälle utan det finns dolda egna och gruppens intressen som går först. Halef erkänner i ena meningen att Assyrier och Syrianer är ett och samma folk medans i nästa särskiljer dessa. Ifall det är samma folk varför använder han inte den allmäna beteckningen Assyr/Syrianer. Är det fler än jag som känner igen denna "dolda agenda' från en viss organisation/kyrka som har förnekelsen av Assyrier t.o.m i dess stadga. Jag säger det samma Halef, det är dags och vakna och gör något konkret istället!
Skrivet 21 jul 2010 09:55 suri suri (Ej registrerad)
Trött på dubbelmoralen>
tror bara att folket samt "våra" politiker fattat att namnkonfliketen löser inga problem, utan tvärtemot, har skapat osämja, verbala krig, påhopp, förnedring, splittring och söndrad kyrka. Om "topparna" ser att namnkonflikten urholkar kraften i våra organisationer och ser att de inte kan ta fler steg utan varandra, då måste en period av tolerans och nytänkande dyka upp. Namnkonflikter och konkurrerande organisationer inom Assyrierna/syrianerna har lett till att vi våra ungdomar hamnat i villovägar som har börjat skörda liv för vad?? Spel, droger...
Slår våra organisationer inte sina huvuden sig samman så kommer våra framtida barn lättare söka sig till kriminalitet och slödder organisationer. Enbart för att våra kyrkor, idrottsföreningar och föreningar av ren rädsla visar dem en respekt som inte ens en folkvald politiker skulle få. Vi kan kalla dem för ynkryggar och annat, för att dessa låtes cirkulera, det görs av ren Rädsla!
Skrivet 21 jul 2010 10:32 Kalmarsund (Ej registrerad)
Ett vågat inlägg säger Robert själv men så värst mycket av det vågade ser vi inte förutom att det är på tiden - om än 10-15 år för sent - som en Suroyo tar till orda. Men det är en för tunn sanning ändå. Mycket antyds enbart, mycket kommer inte fram. Problemet är dock tydligt uttalat av Halef vilket är utmärkt. Problemet är de egna ledens rötägg. Och de är många och frodas under allas tystnad.
Nu kan kanske/måhända Anders L (S) och Marita L(M) våga sig på mer än att huka sig bakom dörrarna allt medan Södertälje blir mer av typ "lilla Mexico".
Skrivet 21 jul 2010 12:05 Skeptiker (Ej registrerad)
Naturligtvis vill den som önskar bli invald i september vara med vid köttgrytorna. Politiker är ett eget frälse med sina traktamenten, lönehöjningar, tidiga pensionsmöjligheter, frikostiga avgångsvederlag m m, vilket får oss andra dödliga att undra hur det har blivit så här.Det gäller att hålla sig framme.Kosta vad det kosta vill - framtiden är säkrad. Makt och inflytande får man också. Tala om frälse!!
Skrivet 21 jul 2010 12:54 JR (Ej registrerad)
Kan man inte sammanställa en historisk oberoende grupp som tittar på ursprung osv. Sen kan LT vara först med att bryta trenden om påhittad tillhörighet mm och benämna ursprung bara när det fyller en viktig funktion och då med ett ord som inefattar alla grupper. Tror att de flesta är Svenskar med invandrarbakgrund precis som jag. När det inte räcker med södertäljebo kanske man ska fundera på vad som gått fel.
LT en uppmaning, stå upp för Södertälje och var först med att våga bryta den negativa trend som förtär den här staden. Snart har alla som inte tillhör den här gruppen flyttat härifrån om nu inte det finns en agenda att det är det Syriska folkets önskemål.
Vi måste väl kunna enas om att kunskap skall styra våra beslut. Om Sverige konverterar till en ny religon kommer vi fortfarande att vara svenskar. Så skedde hos oss under tusentalet när vi lämnade vår asatro till kristendomen. De som fortfarande är asatroende accepterar kristna Svenskar idag och tillhör samma grupp.
Skrivet 22 jul 2010 00:33 hume (Ej registrerad)
Faktum är att det finns inget konkret som skulle skapa dramatiska förändringar både konkret handling och abstrakt tänkandet är nödvändiga det ena utesluter inte det andra.Varseblivning och uppfattning är isolerade och det baseras på hur man tolkar, strukturerar sina intryck delar till en helhet och som i sin tur baseras på subjektiv bedömning allt detta är ytterst individuellt.Förvänta och kräv inte av andra att man ska ha samma känsla kring sin identitet och jag uppfattning.När allt kommer till kritan är all tänkande känslomässig och vi använder tänkandet som verktyg som hjälper oss och känslorna är mått på den hjälpens effektivitet.Beteendet kan man ändra på men tänkande är desto svårare så man bör först inrikta sig på att ändra beteendet och därefter sitt tänkande.ATT försöka ändra på sitt identitet upplevs som ett hot och det krävs enorm styrka att rycka på sådana strukturer men när man konfronteras med sin rädsla som genombrott och förändringar börjar äga rum
Skrivet 22 jul 2010 11:29 Ulla B (Ej registrerad)
Hmmm.... jahaja - den här debatten var ju onekligen fantastiskt konstruktiv och gav mig hopp - eller inte!
Antingen så kliver det in språkpoliser eller historielärare - bara ett fåtal debatterar själva sakfrågan.
Även om jag inte är någon stor vän av varken religiösa samfund (oavsett tillhörighet) eller sportfantast så är de båda organisationer som förenar en otrolig mängd INDIVIDER.
Det vore väl alldeles utmärkt om man använde den resursen till något positivt för Södertäljes utveckling?
Är övertygad att det stora flertalet är FÖR en gemensam kraftansträngning för att stävja kriminalitet och utanförskap?
Valfläsk eller inte - ta till vara på de idéer som kommer oavsett var de kommer ifrån!
Skrivet 22 jul 2010 22:23 40-mil (Ej registrerad)
Förra året åkte jag ca:40-mil för att TIITA på derbyt mellan AFF-SFC.Viva många som åkte,mina barn o släktingar.Jag blev besviken, arg o ledsen. För att jag Fick inte gå in på läktaren o sätta mej som jag ville. Ville sätta mej meg BÅDA Halsdukarna runt halsen,JAG ville heja på BÅDA mina lag AFF och SFC,,,,,men men men ,de kunde orsaka problem,bråk. sa en funktioner..... Vart e vi på väg...Rätta mej om jag har fel...Ledsen över SINA !!!!!!???????!!!!!!!!!......forlåt mej för mina stavfel
Skrivet 23 jul 2010 10:02 Mi (Ej registrerad)
Varför belasta oss vanliga Telgebor med dessa ändlösa diskussioner? Ni uppför er som barn i sandlådan; bygger sandhögar som sedan rasar.
Är inte speciellt trevligt att Södertälje alltid förknippas med de dåliga influenser och ständiga bråk som dessa grupperingar ger ifrån sig. När man är i andra städer och berättar att man är från Södertälje får man nästan uteslutande alltid kommentarer om dessa bråk, rån, mord, utpressning mm, som dessa grupper ställer till med.
Det är dags att lägga av med alla dessa bråk!