Inga prideflaggor i år heller
Tage Gripenstam, gruppledare för Centerpartiet i Södertälje, har i flera år drivit frågan om att hissa regnbågsflaggan i Södertälje under prideveckan.
– Flaggan har ett symbolvärde och vi vill visa solidaritet med hbt-personerna i Södertälje. Det är en mångfaldsfråga, men en annan än den vi är van vid här i kommunen, säger han.
Enligt Anders Lago, socialdemokrat och kommunstyrelsens ordförande, har frågan behandlats i kommunstyrelsen som är mycket positiva till förslaget. Men fortfarande vajar inga regnbågsflaggor i Södertälje. Varför?
– Det är prideorganisationen, eller RFSL i Södertälje, som måste ta det initiativet. Vi upplåter flaggstänger till de organsiationer som har konferenser och evenemang, men kommunen kan inte ansvara för flaggorna. Detsamma gäller i Stockholm, säger Anders Lago.


3 m/s



































Senaste kommentarerna:
Skrivet 29 jul 2010 12:09 Bengt (Ej registrerad)
Nej, tack och lov för att vi slapp dessa flaggor. Jag kan garantera att en majoritet av stadens befolkning helst ser att slippa dessa flaggor. Framledes så får vi väl se hur de styrande hanterar folkviljan.
Skrivet 29 jul 2010 13:01 Jolly Roger (Ej registrerad)
Jag vill gärna se regnbågsflaggan hissad - i herr Gripenstams trädgård.
Skrivet 29 jul 2010 13:46 Morfar (Ej registrerad)
Bengt hur kan du garantera det, Förmodligen är du en knäpp gök med fördomar
Skrivet 29 jul 2010 14:03 eken (Ej registrerad)
Vi ska garanterat INTE ha dessa flaggor. Vill man se dom kan man bege sig till stockholm. PUNGT !!!
Skrivet 29 jul 2010 14:23 Martina (Ej registrerad)
Tage Gripenstam (c) behöver ej "göra sig till" för att locka röster!
Har inte Södertälje kommun RÅD ATT FLAGGA på Allmänna flaggdagar,
utan många flaggstänger står tomma -
BEHÖVER VI INTE KOSTA PÅ DENNA FLAGGNING heller, TACK!
Vilket är viktigast??
Skrivet 29 jul 2010 14:26 yes (Ej registrerad)
Vi borde definitivt ha det på bussarna! Finns inga anledningar till att inte ha det!
Skrivet 29 jul 2010 14:42 Bengt (Ej registrerad)
De enda flaggor som skall pryda vår kommunala flaggstänger och bussar är de svenska flaggorna.
Skrivet 29 jul 2010 15:09 S:ta Ragnhild (Ej registrerad)
Tänkte väl att herr Gripenstam skulle driva denna flaggfråga i år igen. Trodde vi skulle slippa undan men icke sa Nicke. Svenska flaggan är den enda som ska användas officiellt + FN-flaggan (FN-dagen). Det var jag som förra året föreslog att herr G flaggar med Prideflaggan hemma i sin trädgård Hölö - om nu någon där är intresserad. Klart - slut.
Skrivet 29 jul 2010 15:20 jennie (Ej registrerad)
eken (Ej registrerad) skrev: Vi ska garanterat INTE ha dessa flaggor. Vill man se dom kan man bege sig till stockholm. PUNGT !!!
PUNGT!!? Skämtar du eller? Vet du inte hur man stavar till punkt? Nu vet vi vad du har på hjärnan iallafall, snacka om Freudian slip.
Skrivet 29 jul 2010 15:23 Flaggstången (Ej registrerad)
Svar till signaturen Bengt.
Bra kommentar!
Ja, Södertälje är ju landet, Sverige.
Ibland undrar jag???
Skrivet 29 jul 2010 15:28 Lotta (Ej registrerad)
Homofober är pinsamma. Självklart ska vi hissa Pride flaggan.
Skrivet 29 jul 2010 15:39 Bengt (Ej registrerad)
Lotta (Ej registrerad) skrev: Homofober är pinsamma. Självklart ska vi hissa Pride flaggan.
Lotta för vilka mer särintressen skall vi flagga och för vilka skall vi då inte bevilja flaggning? Vem/vilka skall ta det beslutet, du kanske?
Skrivet 29 jul 2010 16:04 Moe (Ej registrerad)
Slöseri med skattepengar...Finns viktigare saker att satsa på än en massa gayflaggor. Sånt finns det gott om i Sthlm under Pride veckan...Vill man se sånt, så kan man åka dit.
Skrivet 29 jul 2010 16:37 Beundrare (Ej registrerad)
Det krävs mycket mod för att kämpa för homosexuella i Södertälje, framförallt som gruppledare för Centerpartiet. Du har "kulor av stål", Tage! Jag beundrar dig för att du vågar visa civilkurage. Vi behöver flera såna politiker i Södertälje!
Skrivet 29 jul 2010 17:24 Fafhrd (Ej registrerad)
Jaha men om det ska flaggs för Pride så kan man ju flagga för oss heterosexuella också då, eller hur!?
Vi kan väl gå ut och ha en stor fest och skrika att vi är heterosexuella och stå och hångla överallt -eller skulle det då helt plötsligt klassas som diskriminering...?
Jag skiter i vad folk är, men måste det hela tiden överdrivas bara för någon är homosexuell, vi hetero går väl inte och trugar på folk saker??
Skrivet 29 jul 2010 17:36 Mene Tekel (Ej registrerad)
Kan Tage G, eller någon annan som vill ha dessa flaggor, förklara varför Södertälje ska flagga för ett arrangemang som hålls uppe i Stockholm?
Var ska man i så fall dra gränserna för 1: Olika intressegruppers arrangemang och 2: Den geografiska belägenheten för dessa arrangemang?
Skrivet 29 jul 2010 17:51 väduren (Ej registrerad)
Homofobien frodas i Södertälje, pinsamt.
Skrivet 29 jul 2010 17:54 carro (Ej registrerad)
skönt och slippa dom där flaggorna, mår bara illa när ja ser dom, vill man se B*g** och L*b*** så kan man dra till sthlm, slösa skatte pengar på nån sån larvig grej nej tack.
Skrivet 29 jul 2010 18:08 Raynor (Ej registrerad)
Så otroligt trött på den homosexuella minoriten, jaa vi förstår ni har en annorlunda böjelse, men håll det till er själva.. behöver inte flaggor o parader för att vi ska förstå ni är homos.
Skrivet 29 jul 2010 18:33 Mikko
homofobin är stark i södertälje pga katolska kyrkan och andra kyrkor
stoppa religiösa symboler i stan!
Skrivet 29 jul 2010 23:01 DDB (Ej registrerad)
hmm, funktionshindrade är ju också en minoritet.. Vi borde väl flagga för dem oxå?? Sen då, hmmm? Jo, just det, sen så har vi ju även kannibaler, pyromaner, satanister, pensionärer, vegetarianer, veganer och laktosintoleranta.. När ska det firas och flaggas för dessa personer kan man då undra?? Jag vill också att det flaggas för mig, för jag är inte heller som alla andra och egentligen så borde det ju flaggas för alla, vi är ju alla olika.. Men vänta, hur många människor bor det i vårt avlånga land, låt oss räkna.. Hmm, har inte fingrar o tår för att kunna räkna alla, många är vi iallafall och gissa vad?? vi har inte tillräckligt med många veckor eller ens dagar för att kunna flagga för alla dessa säregna och unika personer, så vad ska vi då ta oss till?? Världen kommer att gå under, ÅH NEJ!!!!
Skrivet 29 jul 2010 23:22 Tjalle tvärvigg (Ej registrerad)
C:a 2-4% av befolkningen är HBT, vilket som sagt måste räknas som en klar minoritet.
Varför denna minoritet skall få stor uppmärksamhet förstår jag inte.
Om de skall få ha en egen flaggning, så sätter man ett prejudikat då kan min inte neka andra minoriteter. Eller skall man sätta en procent-gräns ?
Problemet med att sätta "procent gränser" är att detta leder till en byrokrati som blir stelbent och som i sin tur fryser samhället på flera sätt.
Med andra ord fel hur man än gör.
Detta är lite av den "gordiska knuten" för våra politiker, att kunna vara ALLA tillags. Vad de än gör får de kritik.
Skrivet 30 jul 2010 00:43 Nimrod (Ej registrerad)
Ska vi ha flaggor på bussarna för att hylla en viss typ av sexuell läggning?
Är detta något våra folkvalda överhuvudtaget bör uppta sin tid med? Finns det inte viktigare saker att engagera sig i? Förstår att man vill ta billiga politiska poäng men det blir lite väl mycket bruntunga av det hela.
Dom som strävar efter ett tolerantare samhälle är dom som är mest intoleranta.
Skrivet 30 jul 2010 01:02 Jussi (Nationaldemokraterna)
Det här lär väl inte kunna sortera under att ställa grupp mot grupp...
Skrivet 30 jul 2010 06:19 saha (Ej registrerad)
Homofober är pinsamma
Skrivet 30 jul 2010 08:14 Lasse (Ej registrerad)
FN- EU-Svenska- och Södertälje egen. Thats it. När befolkningen i kringelstan till mer än 50 % består av dessa anhängare av flerfärgad flagga kan de sista 49%en ta gamla flaggorna med sig och överlåta flaggandet men inte förr!
Skrivet 30 jul 2010 09:42 F (Ej registrerad)
Som relativt inflyttad till stan så ter sig kommentarerna på LT ganska skrämmande. Ingen annanstans där jag har bott i Sverige så har jag sett så mycket homofobiska, rasistiska och rent ut sagt människofientliga uttalande som här. SD, KD, ND, "övertygade religiösa" och andra intoleranta grupperingar går i bräschen med ett långt ledband av icke-tänkare som inte ser längre än näsan räcker. Om nu en flagga retar er så mycket, stanna hemma och surfa eller vad ni nu gör för att finna era likar..
Skrivet 30 jul 2010 09:45 Homogen (Ej registrerad)
Ska ett stycke tyg vara avgörande för acceptans av något som av många människor ses som avvikande?
Det måste handla om betydligt viktigare saker. Jag tycker att de som är upprörda över utebliven flaggning ska använda sin energi till att, på ett sakligt och trovärdigt sätt, föra fram sitt budskap. Att kalla merparten av Södertäljes befolkning för homofob och att skylla på kyrkan känns väldigt lågt och billigt. Har man inte något annat att komma med ska man hålla klaffen.
Skrivet 30 jul 2010 11:28 eken (Ej registrerad)
Jennie : Applåder i massor. Ber om ursäkt , det ska va PUNKT !
Skrivet 30 jul 2010 12:41 Icke homofob (Ej registrerad)
Homogen: Regnbågsflaggan är "ett stycke tyg" som symboliserar tolerans. Tolerans är det som mest behöver i "Nazitälje" just nu. Anders Lago, som vill bli integrationsminister, skulle kunna veta det.
Beundrare: Jag instämmer med dig. Gruppledaren för ett konservativt parti som Center måste verkligen ha "kulor av stål" för att töras försvara homosexuella i Södertälje. Han måste få skit av KD, kyrkan, Sverigedemokraterna och Nationaldemokraterna, utan att nämna sina egna…
Tage, du har all min respekt! Vi behöver politiker som inte är rädda för att ta strid för de bortglömda minoriteterna.
Skrivet 30 jul 2010 13:05 365 flaggor ?? (Ej registrerad)
Vilken sexuell läggning människor har,struntar jag i.
Men att flagga för vissa utvalda ??
Frågar mig då,
Ska det vara speciell flaggdag för heterosexuella och andra olika
läggningar.
Kan säkert bli lika många flaggor som årets dagar.
Skrivet 30 jul 2010 13:42 Tolerans (Ej registrerad)
Det har sagts tidigare här men regnbågsflaggan symboliserar inte "bögarna" utan tolerans. Med alla våldsvågor som drabbar Södertälje, skulle det kännas skönt om politikerna kunde visa en offentlig gest mot intolerans och det behövs inte vara enbart under Prideveckan.
Tage, glöm Anders Lago och prata med Robert Halef (s) som skrev en fin artikel på LT häromdagen. Jag vet inte vad hans åsikt om homosexualitet är men ni kanske kunde enas i denna fråga.
Flagga mot intolerans, mot våld, mot homofobi, mot kriminalitet, mot rasism!
Skrivet 30 jul 2010 13:45 saha (Ej registrerad)
365 flaggor ?? (Ej registrerad) skrev: Vilken sexuell läggning människor har,struntar jag i.
Men att flagga för vissa utvalda ??
Frågar mig då,
Ska det vara speciell flaggdag för heterosexuella och andra olika
läggningar.
Kan säkert bli lika många flaggor som årets dagar.
Om det finns en flagga för heterosexuella så går det säkert att få flagga för er också..Ni kan säkert få en egen parade också om det är det som retar er.Har iof aldrig sett en bli misshandlad på grund av sin heterosexuella läggning,eller trackaserad mm
Skrivet 30 jul 2010 14:50 365 flaggor !! (Ej registrerad)
Svar till saha.
Jag hoppas att det ej finns flagga för heterosexuella.(aldrig hört talas om)
Jag skriver JUST ATT DET INTE KAN flaggas för alla olika grupper i
samhället.
Vad beträffar misshandel, helt oacceptabelt överhuvudtaget.
Läs sign. DDB 29/7. Jag såg den just nu, DDB räknar upp olika
som vi ej kan flagga för. "Trots minoritet."
Skrivet 30 jul 2010 15:18 Be proud (Ej registrerad)
I was talking to a colleague at work when he mentioned that a politician in Södertälje wanted to hoist the Rainbow flag at the City Hall.
I’m temporarily working in Södertälje and I must confess that I’m counting the days to go back home. Prejudicial co-workers surround me and I’ve never felt comfortable to talk openly about my sexual orientation with them. We are in Sweden but many times it feels that I might as well have been sent to Kabul.
Mr Gripenstam, I would like to thank you for being proud and making me feel welcome for the first time in your city! I will carry this memory with me.
Skrivet 30 jul 2010 16:26 Björn (Ej registrerad)
Skyll er själva Svenska folk om ni röstar på sådana politiker!
möjligheten finns till hösten att ändra normlösheten om ni röstar rätt!
Skrivet 30 jul 2010 22:21 Mikko
Homogen (Ej registrerad) skrev: Ska ett stycke tyg vara avgörande för acceptans av något som av många människor ses som avvikande?
Det måste handla om betydligt viktigare saker. Jag tycker att de som är upprörda över utebliven flaggning ska använda sin energi till att, på ett sakligt och trovärdigt sätt, föra fram sitt budskap. Att kalla merparten av Södertäljes befolkning för homofob och att skylla på kyrkan känns väldigt lågt och billigt. Har man inte något annat att komma med ska man hålla klaffen.
jag tycker du ska hålla klaffen själv!
Skrivet 31 jul 2010 09:50 Homogen (Ej registrerad)
Hej Mikko,
Tack för din vänliga kommentar. Det hade varit bra om du talat om varför jag ska hålla klaffen.
Avsikten med min kommentar var att peka på att folk ska vara sakliga och seriösa i sina resonemang och att en tygsymbol inte löser några problem (i det här fallet verkar det vara tvärtom). Att skriva "hålla klaffen" är inte särskilt seriöst, det medger jag. Jag skrev så för att sätta lite fart på debatten och få någon humorbefriad läsare att reagera - och det gjorde du. Kul.
En sak ska du veta, jag är inte alls emot sexuellt avvikande personer, tvärtom. Jag har stor respekt för människor som, för att få leva ett hyfsat liv, får kämpa mot folks fördomar. Men återigen, vad vi än tycker så bör vi hålla oss på en saklig nivå, annars kommer vi ingenstans.
Skrivet 31 jul 2010 15:14 sara (Ej registrerad)
Vart ifrån kommer uppgifterna om att 2-4% av befolkningen är hbt ?
Skrivet 31 jul 2010 18:57 Vi bor här också! (Ej registrerad)
Jag har just kommit hem från Prideparaden. Jag är stolt och vill se Regnbågsflaggan i Södertäljenästa år. Jag bor här och betalar skatt som de flesta och vill att ni ska visa respekt mot hbt-personer. Har ni råd att förlora flera självförsörjande Södertäljeborna?
Ni blir inte misshandlade för att ni är hetero!
I'm gay and I'm proud!!!!