Många fast för sjöfylla
En ny sjöfyllerilag har gjort att rekordmånga tas för fylla ute på sjön.
– Det har varit en helt annan kultur ute på sjön och det ska den här lagen stävja, säger Kenneth Neijnes på Kustbevakningen.
Relaterat
Hittills i år har tre gånger så många sjöfyllerister tagits i Kustbevakningens östra region. På hela förra året kom Kustbevakningen upp i 45 fyllerister, men hittills i år är man redan uppe i 123 fyllerister.
– Tidigare har vi varit tvungna att ha en tydlig anledning för att kontrollera en båt, nu behöver vi inte det längre, förklarar Kenneth Neijnes, chef för Kustbevakningens region ost.
Det betyder att man tidigare inte kunde kontrollera andra båtar än de där föraren såg packad ut eller båten framfördes på ett märkligt sätt.
Den nya sjöfyllerilagen, som infördes den 1 juni i år, verkar redan ha gett nya vanor på sjön.
– Visst har det hänt att man tagit sig ett par öl när man kört båt, erkänner Eskilstunabon Janne Andersson som lagt till i gästhamnen i Södertälje tillsammans med kompisen Jouni Äkäslompolo.
Men nu är det slut på gamla tider.
– Nu får man vänta tills man ligger i hamn i stället, säger Janne Andersson som lite senare skojar och höjer en vodkaflaska.
Det är den nya lagen som fått honom att tänka över hur lämpligt det är att dricka på sjön.
– Ja, jag är väl för laglydig, säger han.
Även om han välkomnar lagen är han inte helt okritisk. Han tycker att det är konstigt att lagen bara riktar sig mot förare av båtar som är över tio meter långa eller båtar som gör mer än 15 knop. Dessa båtar får kontrolleras utan särskild orsak, men för att mindre och långsammare båtar ska få kontrolleras måste förarens beteende eller körningen av båten avvika från det normala.
– Varför har man fortfarande rätt att vara kanon i en eka eller jolle. Det är lite som att det på land skulle vara okej att köra full på moppe, medan man ska vara nykter för att köra bil.


8 m/s





































Senaste kommentarerna:
Skrivet 7 aug 2010 15:39 Bengt (Ej registrerad)
Snart har vi nog promillegräns för att klippa gräsmattan och åka hiss.
Skrivet 7 aug 2010 18:01 Bondoc (Ej registrerad)
Den nya lagen är mest trams. Visst behövs det reglering på sjön men 0,2 promille är bara löjligt.
Farleder är mycket breda och missar man farleden med två meter har man till och med i Södertälje kanal mer än 10 meter till nästa hinder. Det är inte som med bil att man kan döda folk om man kör 3 dm fel.
9 utav 10 drunkningsolyckor till sjöss sker från båtar som inte regleras av den nya lagen så vad är det man vill stävja? Fyllkörning till och från krogen? Då hade 0,8 promille, samma som Norge har räckt gott och väl.
Det enda positiva är väl att de kan stoppa folk närhelst de vill.
Skrivet 7 aug 2010 18:50 Peter B. (Ej registrerad)
Yippi, skippa mördare o pedofoler och jaga folk till sjöss dagarna i ända istället.
Skrivet 7 aug 2010 20:35 Pelle B (Ej registrerad)
Skrivet 7 aug 2010 18:50 Peter B. (Ej registrerad)
Yippi, skippa mördare o pedofoler och jaga folk till sjöss dagarna i ända istället.
Det är ju så att det genererar mera pengar att ta fortkörare på land & vatten,att jaga mördare o peddo kostar bara pengar,prioriterings fråga.
Skrivet 7 aug 2010 23:59 mats (Ej registrerad)
@Bondoc.
Vad händer om man missar med två meter och råkar köra in i en annan båt osv. Du resonerar helt galet.
Det är som det är ok att kunna köra lite fullare på en motorväg eftersom denna är bredare än en vanlig väg... Typ.
@Peter B.
Har du inte fattat att det är kustbevakningen som gör detta, inte polisen.
Läs och förstå. Eller ville du bara gnälla :)
Skrivet 8 aug 2010 00:06 Förhörsförrättaren (Ej registrerad)
Man kan tycka det ena & det andra, men jag hoppas att nya lagen utvecklas & det ska gälla alla fartyg, enligt sjöfs: med fartyg avses allt man kan transportera sig på sjön. Många gånger regler har inte kunnat tillämpas dels beroende på brist på kunskapen & andra gånger beror på alkohol/ drog påverkan, det är synd att oskylldiga blir drabbade.
Många kan inte läsa sjökort eller vet vad ett sjökort är eller att den existerar, trotts det ger de sig ut på vattnet, är det vettigt? Många kan inte sjöväjnings reglerna eller sjömärken, trotts det köper de båt & vistas på sjön, är det klokt? Hoppas att reglerna skärps lite till så att alla seriösa trivs. Det ger fler jobb inom kustbevakningen hoppas jag.
Skrivet 8 aug 2010 13:48 KB (Ej registrerad)
Vad är det man läser??
"- Ja, jag är väl för laglydig, säger han."
Hur kan man vara FÖR laglydig?!? Bor man i Sverige, som har lagar, så FÖLJER man lagarna helt enkelt!
Sen Bengt, Bondoc, Peter m.fl:
Vad är det för fyllehundar vi har här? Självklart skall det vara promillegräns på alla sorts fordon/farkoster som tar sig fram på annat sätt än manskraft. Det finns en anledning till att det är en promillegräns och redan vid 0,2 och anledningen är att omdömet & skärpan börjar försämras redan efter 2-3 öl, även om man inte märker av det själv. Detta är sådant man berättar för ungdomar i högstadiet, för de vet inte bättre, men vuxna människor som inte har fattat det än... PINSAMT.
Så sök hjälp för era alkoholmissbruk och gilla läget...
Skrivet 8 aug 2010 16:16 Bengt (Ej registrerad)
KB (Ej registrerad) skrev: Vad är det man läser??
"- Ja, jag är väl för laglydig, säger han."
Hur kan man vara FÖR laglydig?!? Bor man i Sverige, som har lagar, så FÖLJER man lagarna helt enkelt!
Sen Bengt, Bondoc, Peter m.fl:
Vad är det för fyllehundar vi har här? Självklart skall det vara promillegräns på alla sorts fordon/farkoster som tar sig fram på annat sätt än manskraft. Det finns en anledning till att det är en promillegräns och redan vid 0,2 och anledningen är att omdömet & skärpan börjar försämras redan efter 2-3 öl, även om man inte märker av det själv. Detta är sådant man berättar för ungdomar i högstadiet, för de vet inte bättre, men vuxna människor som inte har fattat det än... PINSAMT.
Så sök hjälp för era alkoholmissbruk och gilla läget...
Som jag ser nu så borde det vara promillegräns för inlägg på LT också.
Skrivet 8 aug 2010 16:20 Bondoc (Ej registrerad)
@ Mats. Till och med sjöfartslagen är skriven med hänsyn till att det finns å stora ytor. Vid en kollision är det ALLTID bägge parters fel. Det finns alltid utrymmer att manövrera så du är säker från andra flytetyg.
Att sen jämföra en 6-8 meter bred motorvägsfil med en 100m-200 bred farled är ju bara löjligt.
Frågan är snarare på vilka grunder man tagit fram den nya lagen. Vad är det man vill åt? Hur många är det som kolliderar med båt och hur många av dessa olyckor kommer att stävjas med den nya lagen?
Ska vi införa 0,2 promillegräns på att gå utomhus? Det dör garanterat fler gående fyllskallar i trafiken än vad det gör på sjön.
De flesta som drunknar är fulla men de faller ur båtar som inte regleras av den nya lagen.
Skrivet 8 aug 2010 16:24 Bondoc (Ej registrerad)
@KB du kallar oss fyllhundar... är det din sandlåda vi sitter i eftersom du uttrycker dig som en snorunge?
Som jag skrev så motsätter jag mig inte en gräns utan nivån på gränsen. Det är rakt jämförbart med att vi tillåter våra unga framföra moped samtidigt som de inte får köra bil. Olika nivåer eftersom det är olika stora risker.
Riskerna på sjön är extremt mycket mindre än vad de är på vägar. Det är större ytor, lägre farter och inte minst färre fordon.
Skrivet 8 aug 2010 16:38 Enkelt (Ej registrerad)
Övriga världen skrattar åt alla tokiga alkohollagar som vi har i detta land!
Skrivet 8 aug 2010 18:46 Kaj (Ej registrerad)
Tycker hela tråden har ballat ur,hur många bilar finns det,mot hur många båtar finns det,skulle det finnas lika många båtar som bilar på typ Mälaren,skulle det förmodligen bli trångt på sjön,och den nya lagen vore mera befogad.
Skrivet 8 aug 2010 18:56 Professorn
En bra lag tycker jag. Det är en bra början för den kan bli bättre och det vet jag att den kommer att bli framöver.
Skrivet 8 aug 2010 21:33 Lännart (Ej registrerad)
Det finns så mycket sjöfylla så om ni bara visste, det finns dom som har "missat" en hel ö mitt på klara dagen och kört upp flera meter på land. Då är man duktigt berusad, eller skitfull om man vill säga det istället. Bra med lagen, ni som inte tycker om lagen borde tänka om och fundera på vad konsekvensen blir vid en kollision, grundstötning eller helt enkelt kör upp på land flera meter..... Är det så ni vill ha det? Eller vill ni ha nykra båtkollegor som kör omkring???
Skrivet 8 aug 2010 21:37 Spåmannen (Ej registrerad)
Professorn skriver: En bra lag tycker jag. Det är en bra början för den kan bli bättre och det vet jag att den kommer att bli framöver.???
Bäst vore det om inga båtar fanns,men det kommer att finnas mindre med båtar framöver,framför allt snabba båtar, för bränslet kommer bara att bli dyrare och det är bra,helst så dyrt att ingen har råd mer än kustbevakningen förstås,men va tråkigt för k-bevakningen inte en båt på sjön.
Skrivet 9 aug 2010 07:01 Mats (Ej registrerad)
@Bondoc
Jag kan tyvärr inte hålla med dig trots att jag vet vad du menar.
Man åker inte alltid på stora ytor på sjön. Om du nu brukar vara på sjön - vilket det verkar- så vet du med största sannolikhet att man åker in till gästhamnar/båtklubbars hamnar och naturhamnar. Där har du inga 200 meters breda farleder.
Skärgården är också full av grynnor, utan sjökort har du tur om du inte går på grund någon gång under ditt båtliv. Med försämrat omdöme är risken större.
Sedan har du fel i att det alltid är bägge partners fel om några krockar.
Om man läser om Sjövägsreglerna. Läs ex (https://lagen.nu/dom/nja/2004s764)
Har själv sett resultatet av vad lätt alkoholförtäring lett till (grundstöttning) som lätt hade undvikits om han som körde var nykter. Då gick det i ca 8 knop. Och nej, jag satt inte i den båten ;)
@kaj.
Jag tycker inte tråden ballat ur. tycker vi faktiskt kan skriva inlägg utan att hänvisa till att allt är Lagos fel :)
Skrivet 9 aug 2010 16:40 Navigare necesse est (Ej registrerad)
Har seglat en hel del och tycker mig sällan ha sett så mycket alkohol och fylleri som till sjöss och i hamn. Äntligen tar man krafttag mot detta missförhållande. Kommer säkert att omfatta samtliga båtar på sjön. Onykterhet är en verklig fara, inte bara för dem som är berusade utan för alla som vistas på sjön!
Skrivet 10 aug 2010 08:01 Irrriterad (Ej registrerad)
Bengt skrev: Som jag ser nu så borde det vara promillegräns för inlägg på LT också
Dina inlägg blir bara dummare och dummare ju längre du får hållas. Nästan alla olyckor på sjön innefattar alkohol, så vad är ditt problem? Ska det vara som hittills att massa fyllskallar kör omkring i båt? Förstår inte hur du tänker, men det har jag aldrig gjort. Du kanske borde skaffa dig ett liv så du har lite annat att göra än att skriva korkade inlägg i LT dagarna i ända...
Skrivet 10 aug 2010 12:29 KB (Ej registrerad)
Bengt, ett tips, aa.se, sök hjälp där INNAN du skadar eller förstår någons liv på grund av din avsaknad av sunt förnuft & vett.
Vilka urdåliga argument mot sjöfyllerilagen, "farlederna är ju så breda, mindre trafik m.m." Så bara på grund av det är det OK att vara påverkad? Jösses.
Bondoc: Ja, en snorunge har förmodligen mer intelligens än vissa andra här och förstår att alkohol och bil/moppe/båt inte hör ihop! Hur får man ens ihop en jämförelse med att ungdomar får köra moped men inte bil, p.g.a. olika risker... Vi snackar om att vara nykter när man framför ett fordon, oavsett ålder eller typ av fordon.
Tragiskt hur en del här vill måla upp sin egna värld med egna lagar. Ni kanske borde ta och åka ut till några olyckor där alkohol är inblandat och därefter följa de inblandades och drabbades liv efteråt.
Skrivet 15 aug 2010 12:24 ullo (Ej registrerad)
Vilket fåneri! Ingen är berusad med 0,2 promille, inte vid 0,5 heller och inte vid 0,8. Så är det! För i Euopa är gränsen 0,5 i trafiken och upp till 0,9. Det här bara översittarfasoner och ett sätt för kustbevakarna och polis att förvara sina arbetstillfällen som i många fall kan tas bort helt. För när man behöver hjälp, dom finns dom inte.
Skrivet 15 aug 2010 12:30 ullo (Ej registrerad)
Navigare necesse est (Ej registrerad) skrev: Har seglat en hel del och tycker mig sällan ha sett så mycket alkohol och fylleri som till sjöss och i hamn. Äntligen tar man krafttag mot detta missförhållande. Kommer säkert att omfatta samtliga båtar på sjön. Onykterhet är en verklig fara, inte bara för dem som är berusade utan för alla som vistas på sjön!
Navigare necesse est. Fjant! Du har aldrig seglat. Möjligen att du åkt med! Om du har seglat vet du mycket väl att i segebåtar är det i princip alkoholfritt när man seglar. Sluta ljuga, ingen tror dej! Det kan du ge dej på, skulle jag bli stoppad med min 40 fots segelbåt i 10 sekundmeter, då seglar jag på den idiot som försöker sig på att stoppa mej. Men det tänker dom där macho kustvbevakarna göra. Dom tänker godtyckligt stoppa alla båtar dom så ösnkar. För dom är ju så macho. Försök i stället att få hjälp av dom där om du kan.