Tandvårdsstöd – fortfarande okänt för många
Det är inte bara skräck som håller folk borta från tandläkaren. Många avstår från tandvård av rädsla för att det kan bli för dyrt, visar en kartläggning från Socialstyrelsen.
Relaterat
Fakta
Fler skippar tandläkaren
22 peocent har avstått från tandvård trots att de haft behov av det. År 2005 var siffran 16 procent.
Ekonomiska orsaker är den vanligaste anledningen, och den grupp som överlag är sämst på att gå till tandläkaren är 30- till 39-åringar.
Utlandsfödda och socioekonomiskt utsatta grupper har märkbart sämre tandhälsa.
källa: Socialstyrelsen
Samma undersökning visar även att bara cirka hälften av patienterna känner till det allmänna tandvårdsstödet som infördes i juli 2008.
Tandläkaren Henri Bofaisal på Tandläkeriet i Södertälje håller med om Socialstyrelsens slutsatser.
– Många vet inte att tandvårdsstödet finns och de som känner till det har dåliga kunskaper om det. Vi får ofta förklara och upplysa patienterna, säger han.
Som patient behöver man inte ansöka för att få del av vare sig högkostnadsskyddet eller tandvårdsbidraget.
Det sköts automatiskt mellan tandläkaren och Försäkringskassan. Patienten behöver bara säga till vid tandvårdsbesöket att stödet ska användas som en del av betalningen.
Socialstyrelsen konstaterar att särskilt invandrare och socioekonomiskt utsatta grupper har sämre kunskaper om tandvårdsstödet och lägre besöksfrekvens hos tandläkaren.
– Vi känner av den här skillnaden mellan svenskar och utlandsfödda. Jag tror man behöver komma ut med mer information i lokalpress och broschyrer direkt till hemmen, säger tandläkaren Henri Bofaisal från Tandläkeriet.
Tandvårdsstödet består av två delar. Den ena är ett högkostnadsskydd som innebär att patienten bara betalar en del av kostnaden själv vid dyrare behandlingar. Den andra är ett tandvårdsbidrag som ger en pott på 300 kronor per år för 20–29-åringar samt personer över 75 år.
Pengarna används för att minska kostnaden för undersökning och förebyggande vård. Övriga åldersgrupper har rätt till 150 kronor per år.


1 m/s





































Senaste kommentarerna:
Skrivet 10 aug 2010 09:00 sp (Ej registrerad)
Någon skillnad mellan svenskar och invandrare vad gäller information om detta tror jag inte på. Har pratat med många svenskar och övervägande vet inte om detta bidrag. Tandläkaren borde informera alla om detta,
Skrivet 10 aug 2010 09:02 P (Ej registrerad)
Det kan väl bero på att det handlar om för lite pengar! Vad gör 150 kr på ett år om hela räkningen går på flera tusen kronor, det är ju löjligt.
Skrivet 10 aug 2010 09:46 Daniel (Ej registrerad)
Det kostar ju bara ca 500:-/år om man går regelbundet och sköter sin tandhygien, det är 41.60/månad.
Jag vet många som lägger samma pengar på cigg VARJE DAG och får tandlossning på köpet + dålig andedräkt, det är bara välja.
Förstår inte hur folk kan klaga när vi har så bra tandvård i Sverige, men ni kanske hellre skulle vilja bo i en liten by i något U-land där man går till smeden istället?
Skrivet 10 aug 2010 10:20 Anders (Ej registrerad)
Hade faktiskt ingen aning om detta och förstår fortfarande inte riktigt hur det kan tillämpas på mig själv i praktiken. Är högskoleutbildad och har svenska föräldrar. Så om jag inte riktigt förstår eller har vetat om detta så förstår jag om många andra inte heller har det.
Det är nog 3-4 år sedan jag var hos tandläkaren senast. Och då gick det på 1600 kronor. Dessutom verkar olika tandläkare hitta olika fel.
Har haft lätt ont i några tänder till och från. Ilningar på något vis. Har inte kunnat äta hårda saker, knäckebröd, wienergum etc. Eller bara kunnat tugga på ena sidan.
Ilningarna går dock över med tandborstning och minskat godisintag. En anledning till att jag nu börjat äta mindre godis!
Men hade jag haft råd skulle jag gått till tandläkaren regelbundet. Dilemmat blir dock när du inte haft råd första året, nästa år blir dubbelt så dyrt och sen eskalerar det med lite otur. Det blir som en ond cirkel.
Skrivet 10 aug 2010 10:20 Magnus (Ej registrerad)
Till Daniel!
Jag vet inte hur du gör men grejen är väl att man går till läkaren om man är sjuk. Dvs man går ju för att få hjälp med nåt man har problem med.
Dessutom så finns det ju en hel del som kommer från de länderna som du just beskrev. Där kan jag tänka mig att det inte ens finns den kunskapen om kropp och hälsa som vi har här.
När problemet redan finns så är det ju redan försent att vara efterklok
Skrivet 10 aug 2010 10:45 Daniel - jag väljer mitt eget öde (Ej registrerad)
Har man uppfattningen som Magnus att man bara ska gå till tandläkaren när det gör ont så är man fel ute och då blir det oftast dyrt.
Går man på regelbundna kontroller (1 gång per år) så ser ju tandläkaren var man borstat dåligt och var man ska gå på mera noga och på så sätt blir det aldrig eller sällan några större ingrepp.
Jämför det med bilbesiktningen.
Sedan är det väl upp till var och en oavsett ekonomi att ta reda på sina rättigheter till avdrag, de flesta har internet och all info. finns där.
Första träffen när jag sökte på "tandvård"
http://www.forsakringskassan.se/privatpers/tandvard (Läs själva)
Jag tycker inte tandläkaren är dyr och är glad över att ha en sådan modern tandvård att gå till.
Då jag är rökfri så har jag på sätt och vis inte bara bättre tänder utan också 16 425:- över varje år som går till tandvård, resor och annat kul.
Skrivet 10 aug 2010 10:58 Vad tänder en tandläkare på? (Ej registrerad)
Ju längre man väntar på att gå till tandläkaren desto dyrare blir det.
Skrivet 10 aug 2010 13:08 Anders (Ej registrerad)
Visst, det är upp till var och en att ta reda på sina rättigheter. Precis på samma sätt är det var och ens skyldighet att känna till alla lagar i vårt avlånga rike.
Men handen på hjärtat, hur många av våra lagar känner du till, eller kan utan och innan, eller håller dig ajour med löpandes?
Ska du hålla dig uppdaterade med alla intresseområden, diffusa som tydliga, ja då är det nog ett heltidsjobb för vem som helst.
När det gäller allmänna saker som tandläkare, sjukvård, skola etc, så finns det säkert mycket mer hjälp att få som tyvärr inte når ut till folk, just pga att informationsflödena är så komplicerade och tröga. Där tycker jag att annonsering skulle ske via tv, radio och andra traditionella medier. Framförallt när det gäller just tandvård, då det är mångas uppfattning att tandläkaren är något du ska besöka regelbundet och minst en gång per år.
Skrivet 10 aug 2010 13:21 Martina (Ej registrerad)
Du sign. "Daniel"
VILKEN tandläkare går DU till, tro? Kan man få tips?
500:--kronor/år.........??
Jag går regelbundet 1 gång/år; undersökning, röntgen samt denna gång 1 hål
som lagades, med bedövning, kostade 2.100:--!!
VAR KOSTAR DET 500:-- kronor? (undersökning+röntgen)
Sen håller jag med dig, vad gäller GNÄLL o DYRT, särskilt av RÖKARNA!!
Skrivet 10 aug 2010 14:48 Daniel (Ej registrerad)
Jag har gått hos Gunnel Renntoft på Järnagatan i många år, bättre tandläkare kan jag inte tänka mig.
Jag kanske minns fel på priset, det var därför jag skrev ca 500:-, det kan även vara någonstans mellan 600-800:- för undersökning inklusive röntgen, minns faktiskt inte, men tror inte det kostade mer än 800:- sist. (utan tandbidrag)
Likväl tycker jag det är billigt, man tankar bilen 1 gång i veckan för över 600:-/gång, 52 veckor x 600:- = 31 200:- om året.
Tänderna som vi ska ha med oss (förhoppningsvis) hela livet, som vi visar när vi ler, som vi har när vi tuggar och pratar, de ska väl få kosta 66:-/månad utan att folk ska klaga på hur dyrt det är.
Och till er som skaffar massvis med barn och samtidigt klagar på hur dyrt allting är............... skaffa inte fler barn än ni kan försörja, ta eget ansvar över det ni ställt till med, det är inte samhällets uppgift.
Skrivet 10 aug 2010 15:57 Lasse (Ej registrerad)
Tja sist jag var hos tandläkaren kostade det 1550:- för knappt 20 minuter i stolen. Och jag kan bara konstatera att det inte var någon som berättade om nått avdrag eller bidrag. Men det är ju klart tandläkarna tjänar ju inga pengar på att tala med sina patienter ...
Sen kan man ju tycka att det ligger i mitt intresse att veta vad som gynnar mig som medborgare av kungariket Sverige. Men som någon annan sade. Om det är tandläkarens ansvar att informera då borde väl Försäkringskassan vara tydligare med vad som gäller. Kanske någon affisch i väntrummet? Eller ett brev hem i brevlådan? eller vad vet jag.
Skrivet 10 aug 2010 18:24 Spiralen (Ej registrerad)
Håller med Daniel ang. barn.
Skaffa ej fler barn än ni kan försörja.
Att skaffa barn är ett val.
Ingen tvingas.
Beklaga er framförallt inte.
Skrivet 10 aug 2010 20:49 Paramore (Ej registrerad)
Tandvård är väl också "sjukvård" så varför är inte den vården finansierad genom skattsedeln har jag alltid alltid undrat?
Skrivet 16 aug 2010 19:03 ivo (Ej registrerad)
Skrivet 10 aug 2010 13:21 Martina (Ej registrerad)
Du sign. "Daniel"
VILKEN tandläkare går DU till, tro? Kan man få tips?
500:--kronor/år.........??
Jag går regelbundet 1 gång/år; undersökning, röntgen samt denna gång 1 hål
som lagades, med bedövning, kostade 2.100:--!!
VAR KOSTAR DET 500:-- kronor? (undersökning+röntgen)
Sen håller jag med dig, vad gäller GNÄLL o DYRT, särskilt av RÖKARNA!!
Jag barra gapade och det kostade 600,utan kvitto direkt i fickan!