FLYGBLADSBRÅKET: Fackprotester mot varningar
Facket tar strid mot Postens ledning efter bråket kring Nationaldemokraternas flygblad. De kräver att de varningar som drabbat brevbärarna efter att de vägrat dela ut flygbladen dras tillbaka.
Relaterat
Ett femtontal brevbärare vägrade att ta med sig ND:s flygblad på sina postturer i onsdags. De menade att flygbladet var främlingsfientligt och hets mot folkgrupp.
Flygbladen delades sedan ut på torsdagen under protest sedan Postens ledning varnat brevbärarna i form av en skriftlig erinran.
Men nu kräver facket att denna erinran ska tas bort.
– Våra medlemmar vägrade inte att dela ut flygbladet. De sökte kontakt med ledningen för att få till stånd en diskussion om flygbladet. De var tveksamma till om flygbladet var godkänt av Posten och dessutom tyckte de att det kändes otryggt att dela ut ett sånt flygblad eftersom det kunde leda till att folk blev arga. De upplevde en hotbild.
– Men de fick aldrig någon kontakt med ledningen och därför delades inte flygbladet ut. Att i det läget ge dem en erinran är helt orimligt. Flygbladet delades ju också ut när de fått besked om att flygbladet godkänts av Posten, säger Patrik Höglund, ordförande för Postklubben i Södra Stockholm.
Enligt Patrik Höglund var det liknande diskussioner vid förra valet kring en del material från Svergiedemokraterna.


3 m/s









































Senaste kommentarerna:
Skrivet 20 aug 2010 16:01 Sven-Olof Järn (Ej registrerad)
Mycket bra att ärendet prövas.
Trots den massiva kritik som följt den förra artikeln i Länstidningen så verkar det mer och mer som de fackliga representanterna agerat helt riktigt.
Resultatet kommer att visa sig senare när prövning och utredning skett på central nivå
Skrivet 20 aug 2010 16:03 c.d (Ej registrerad)
Skitsnack! Föresten lever vi i en sk.a. demokrati om folk inte glömt det. Varför ska det vara så svårt att bara dela ut flygbladen?
Skrivet 20 aug 2010 16:17 Sven-Olof Järn (Ej registrerad)
Förstår inte i vad skitsnacket ligger i? Är ni inte intresserade att ärendet prövas? Finns det en tendens till räddsla, att faktiskt brevbärarna agerat rätt?
Skrivet 20 aug 2010 16:27 Suck (Ej registrerad)
Hört talas om yttrandefrihet ?? Ska brevbärarna avgöra vilken post som ska delas ut, hrribelt !!!
Skrivet 20 aug 2010 16:37 Regen (Ej registrerad)
Sven-Olof Järn (Ej registrerad) skrev: Förstår inte i vad skitsnacket ligger i? Är ni inte intresserade att ärendet prövas? Finns det en tendens till räddsla, att faktiskt brevbärarna agerat rätt?
Snarare trött på att man kan tokvägra att göra sitt jobb sen gråta ut för att det gav konsekvenser.
Är det risk för "hot" så är det hela ett polisärende och inget annat.
Brevbärarna är förmodligen anställda för just det, de ska inte filtrera nånting.
Skrivet 20 aug 2010 16:52 Jonas (Ej registrerad)
Så hot om våld lönar sig?
Gud bevare mig, tänk när alla parter börjar hota med våld för sin sak...
Gud bevare mig...
Förresten vart tog min hyresavi vägen?
Skrivet 20 aug 2010 16:55 Slöddertäljebo (Ej registrerad)
Nej, jag är inte intresserad av att ärendet prövas. Jag vill att yttrandefrihetslagen tas på allvar och att dessa brevbärare delar ut det som skall delas ut!
Ska den post jag får först filtreras av brevbärarnas personliga åsikter? Jag tror inte det!
Skrivet 20 aug 2010 17:17 latjo (Ej registrerad)
Har då inte fått något flygblad. Så har det verkligen delats ut?
Sen skall brevbäraren filtrera posten?
Vilket land är vi på väg att bli?
Skrivet 20 aug 2010 17:24 Martina (Ej registrerad)
Brevbärarna ska dela ut ALL POST!
Deras egna åsikter ska ej ingå i postutdelningen.
SD har väl betalt för massutskick, som alla kunder gör!
Ska det vara demokrati - så ska det...
(ska brevbärarna få bestämma, kan man undra vad de INTE VILL dela ut nästa gång?)
Skrivet 20 aug 2010 17:31 Consiglieri (Ej registrerad)
Ja, i min brevlåda landar det drösvis med sossepropaganda som strider tvärt mot mina värderingar.
Och andemeningen kan ju vara tvetydig med orden: ...vi bygger ett nytt Södertälje, inte Bagdad.
ND kanske vill minska på bistånd?
Vad vet jag, mitt arma luder, som prostinnan sa (ursäkta KD).
Skrivet 20 aug 2010 17:38 Orom Uney (Ej registrerad)
Det är tragiskt och smaklöst....när sånt här skit delas ut så blir folk upprörda och anklagar brevbärarna för att vara nazister.
Är det inte bättre att ND delar ut sitt eget material istället, eller har dom inte stake nog till det?
Skrivet 20 aug 2010 17:42 Peppe (Ej registrerad)
Det är ju faktiskt otroligt allvarligt om det är så farligt i Södertälje att brevbärare inte längre vågar dela ut post.
Skrivet 20 aug 2010 17:46 2 sidor av samma mynt (Ej registrerad)
Det står inte vilket fack som organiserar brevbärarna men självfallet är det ett LO-förbund som därmed också sympatiserar med Socialdemokraterna som vi i Södertälje vet var de står i invandrarfrågor. Om inte annat så är fackrepresentanterna ofta politiskt engagerade för de röda - man kan ana åsiktsfiltrering i denna vägran men visst kan jag känna med en i många fall icke politisk brevbärare som är rädd för att dela ut detta i ett invandrarkvarter.
Skrivet 20 aug 2010 17:53 Micke Petäjämaa (Ej registrerad)
Nu får ni fan ta å kamma er!
Vad händer om personalen på akuten skulle resonera likadant om de fick in en patient som var SD eller ND?
Dessutom urholkar dylika betéenden fackens och vänsterns trovärdighet och deras ständiga budskap: demokrati och solidaritet.
Detta ger även helt fel signaler till de yngre om demokratins och lagars innebörd och värde.
Denna typ av aktioner påminner mer terrorism och är för mig långt ifrån de demokratiskaprinciper jag lärt mig ska vara gällande i Sverige.
Politik skall skötas verbalt, inte på sätt som påminner om Nazisternas metoder på 30 talet.
Vad är nästa steg??
Sätta olik tänkande i läger??
Hemska tanke!
Skrivet 20 aug 2010 18:45 Varg i Veum (Ej registrerad)
Osedvanligt dålig efterkonstruktion av facket. Varför inte bara vara man nog och erkänna att ni anser att ni har rätt att bestämma vad som är bra eller dåligt för den dumme svensken?
Till råga på allt så skyller de på invandrarna "det kunde leda till att folk blev arga" Fegt och ryggradslöst kommunistdravel
Skrivet 20 aug 2010 18:46 Kalle B (Ej registrerad)
Jag bor på västra sidan och har inte fått något flygblad från ND, varför inte? Jag vill inte ha flygblad från Moderaterna och Centern, hoppas brevbärarna fixar det också.
Skrivet 20 aug 2010 18:53 Vakna upp jurister på Posten (Ej registrerad)
De som behöver ifrågasättas och få en erinran är Postens
jurister som kan släppa igenom ett flygblad som så uppenbart innehåller hets mot folkgrupp. Satt de och halvsov eller vad är förklaringen?
Skrivet 20 aug 2010 18:56 vill kunna lita på posten (Ej registrerad)
Sköt jobbet och dela ut posten. Det råder åsiktsfrihet i landet och dessutom lever vi i en demokrati. Det ingår inte i en brevbärares jobb att censurera sånt sm inte faller er i smaken. Skärp er!
Skrivet 20 aug 2010 18:56 Claudia (Ej registrerad)
ååååh fyy fan vad härligt med en så bra fack..Så himla bra av posten personalen och göra det de gjorde..ND dra åt skogen där ni hör hemma för ni kommer ALDRIG komma nånvart..Kram på er
Skrivet 20 aug 2010 19:24 ivo (Ej registrerad)
Även jag som invandrare har inget mot att få n.d. blad,tycker man inte om
det så kan kasta det.Man behöver som invandrare ta illa det,det är demokratiska regler och passar det inte ,kan man åka hem.
Invandrare i Sverige 42 år! tack för mig!
Skrivet 20 aug 2010 20:21 Tanten (Ej registrerad)
Undras om jag kommer att få några röstsedlar - jag röstar ju på SD ...?
Skrivet 20 aug 2010 20:25 Slänger det som inte passar MIG! (Ej registrerad)
Det är väll inte brevbärarens ensak att bestämma vad som ska delas ut i brevlådan?? Vill man inte ha reklamen kan man ju slänga den, eller?? Vare sig reklamen intresserar en eller inte så har vi yttrandefrihet i det här landet, det gäller ju allt annat som dimper ner i brevlådan.
Skrivet 20 aug 2010 20:35 BF65 (Ej registrerad)
Har inte fått post på 3 dagar... vad pysslar ni med egentligen?
Ska brevbäraren få bestämma,vad han/hon vill och inte vill bära ut?
Snart får dom väl öppna och censurera breven också....
Jag vill ha mitt ND utskick! NU!!!!
Skrivet 20 aug 2010 20:46 Scania33 (Ej registrerad)
Scaniaanställd:Jag vill inte skruva fast bakaxeln på denna bil.För den ska säljas till Iran.. Dom stenar ju människor till döds!
Skrivet 20 aug 2010 21:33 Erik A (Ej registrerad)
De verkliga "rasist-nazisterna" i denna soppa är väl snarare arbetsskygga brevbärare och deras fackförbund, eftersom de kategoriskt hävdar att de kommer bli misshandlade av de "onda" invandrarna.
Är det så att de hävdar att invandrare tar till våld för att de får post som de inte tycker om?
För övrigt är jag förundrad över ett fackförbund som skyddar arbetare som arbetsvägrar. Å andra sidan.. facket nu för tiden ägnar ju tid och pengar åt att dels "skydda" svartarbetare och dels motarbeta regelrätt anställda från andra EU-länder (Vaxholm). Jag är förvirrad, men inte förvånad..
Skrivet 20 aug 2010 22:05 SD (Ej registrerad)
BF65 (Ej registrerad) skrev: Har inte fått post på 3 dagar... vad pysslar ni med egentligen?
Ska brevbäraren få bestämma,vad han/hon vill och inte vill bära ut?
Snart får dom väl öppna och censurera breven också....
Jag vill ha mitt ND utskick! NU!!!!
Håller med, gör ert jobb, ni får ju lön som alla andra!
Skrivet 20 aug 2010 22:17 Trött på de här skitet (Ej registrerad)
Jag e så jävla på trött på de här med rasism i sverige. Yttrandefrihet och en massa jävla trams.ND skickar ut en broschyr där det står " Håll sverige rent inte bagdad" va fan kan dom mena me de? Jag vill gärna förstå poängen i de hela. kan någon svensk förklara va dom menar.
Och till alla svenskar som läser detta - jag är född och uppvuxen i Sverige "tälje" och är snart 30 år men är inte svensk. När jag växte upp i södertälje fram till jag va 15 år så tyckte jag att sverige och svenskarna va de bästa i världen. Men nu när man blir lite äldre då börja man inse att ca 95% av er är rasister. Så gör oss alla invandrare en tjänst och släng ut oss allihopa härifrån. För man verkar aldrig bli accepterad av er oavsett vad man är eller vad man gör.
Skrivet 20 aug 2010 22:21 Sputchi
Självklart ska inte brevbärarna bestämma vad som ska censureras. Men när det handlar om de anställdas säkerhet så måste väl arbetsgivaren agera, vilket de inte gjorde i detta fall.
Att dela ut ett brev är inte samma sak, då kan inte brevbäraren veta vad det innehåller och då finns det en högre toleransnivå.
Skulle ni vilja att det damp ner en stor sexbroschyr för porrfilmer med massa nakna bilder? Jag skulle då inte vilja att mitt barn ser det, om det kom i ett kuvert så är det en helt annan sak.
Skrivet 20 aug 2010 22:24 Handikappad (Ej registrerad)
Snälla brevisar , jag är långtids sjukskriven o vet inte om jag någonsin kommer att kunna jobba heltid . Försäkringskassan lutar sig mot sina nya regler o kommer att sätta mig i massa projekt för att mäta mig mot den friska marknaden för att hitta ett heltids jobb åt mig ,istället för att ge mig deltid hos min nuvarande arbetsgivare.
Jag känner mig stalkad av Moderaterna , kan ni inte ta bort deras valsedlar o propaganda ? Många med mig skulle bli glada då .
Tackar på förhand .
Skrivet 20 aug 2010 22:45 adelante (Ej registrerad)
Fick flygbladet - förfärligt dravel, men bra att veta mer konkret hur ND använder ytlig manipulation och mossiga argument för att lura människor som inte orkar tänka noga med eget huvud (och hjärta) efter en hård arbetsdag (eller jobbsökardag), så jag är glad att det delades ut - dock kan man fundera över två saker:
1. var går gränsen mellan yttrandefrihet och hets mot folkgrupp? (innehållet i flygbladet borde prövas i domstol)
2. kunde man inte ha skött detta smidigare på posten så att de som inte ville dela ut slapp en så kränkande arbetsuppgift? (eller sa samtliga brevbärare nej?)
Skrivet 20 aug 2010 23:17 Juristen (Ej registrerad)
Skrivet 20 aug 2010 18:53 Vakna upp jurister på Posten (Ej registrerad)
De som behöver ifrågasättas och få en erinran är Postens
jurister som kan släppa igenom ett flygblad som så uppenbart innehåller hets mot folkgrupp. Satt de och halvsov eller vad är förklaringen?
Förklaringen är helt enkelt att det är uppenbart att det inte är hets mot folkgrupp.
Skrivet 20 aug 2010 23:28 Henrik (Ej registrerad)
Att man skriver korkade saker är en sak, men det finns inget som skulle va någon hets mot folkgrupp i den där texten. Om de boende vill ge sig på posten så är det väl snarare de som är problemet och inte lappen?
att säga att södertälje inte är bagdad, vem kan ens ta illa upp? Alla verkar va så rädda att någonsin säga något som kan stöta sig med invandrares åsikter. men det motsatta partiet verkar alltid kunna sägas vad som helst om. Är invandrare känsligare människor än svenskar? svarar ni ja på det så lever ni ju själva i ett rasistiskt tänkande som säger att "invandrar rasen" vilken den nu skulle vara är mentalt svag. Sluta dalta med människor.
Skrivet 20 aug 2010 23:28 Brevbäraren (Ej registrerad)
Till alla er som kommer med massa negativa kommentarer. Lägg ner. Visst yttrandefrihet, men ni verkar inte förstår varför detta flygblad inte delades ut. Det berodde inte på vad vi gillar eller inte ej, utan för att det enligt många var "hets mot folkgrupp" något dessa personer inte ville delta i.
Ta reda på fakta istället! Det var det vi gjorde, vilket gjorde att flygbladet blev utdelat en dag senare än planerat.
Skrivet 21 aug 2010 01:11 En som undrar mycket (Ej registrerad)
En stilla undran bara, inte för att jag orkat läsa alla kommentarer om detta. Men i mitt fackliga avtal står det att en arbetsvägran kan leda till uppsägning eller i förmildrande omständigheter leda till en erinran.
I detta fall VÄGRADE brevbärare dela ut vissa försändelser, vilket i min värld ser ut som en arbetsvägran. Vilket skulle kunna leda till uppsägning, så en erinran i detta ärende verkar helt riktigt.
Sedan kan man undra om våra brevbärare skall få mandat att besluta vilken sorts försändelser jag ska få i min brevlåda, var blir det då här näst? Skall alla kvinnliga brevbärare vägra dela ut min prenumeration på enligt vissa "kvinnoförnedrande" herrmagasin?
Då tycker jag nog som de flesta att räkningar är ingen rolig post att få, kan inte brevbärarna VÄGRA dela ut dessa. För det gillar väl inte dom eller???
Skrivet 21 aug 2010 07:27 Patrick (Ej registrerad)
upp till kampen brevbärarna!! jag vill inte ha sånt skit i min brevlådan, det är också DEMOKRATI att respektera att i min brevlåda vill inte ha sådan NAZI propaganda!
Skrivet 21 aug 2010 07:30 Zral Nosh (Ej registrerad)
Tokfransar!!! Innehållet är HELT ointressant!!! Enskild arbetstagare, eller arbetstagare i grupp får naturligtvis ALDRIG "öppna eget" och göra på vis som går stick i stäv med givna direktiv om att dela ut all post (som inte innehåller bomb, gift eller dödliga bakterier/virus)!!! Det är detta saken handlar om, inget annat. De som fördröjde, försvårade utdelningen SKALL ovillkorligen ges en arbetsrättslig reprimand i form av varning.En gång till och det blir foten!
Skrivet 21 aug 2010 07:39 Stee van Cleef (Ej registrerad)
nog för att jag hatar posten, det gör vi väl alla.
men bra markering av brevbärarna att inte dela ut flygbladet.
jag tror inte så mycket på säkerhetsargumentet dock men det är alltid smart att ta till.
hur postens jurister släpper igenom sånt här det förstår jag inte.
eller ioförsig så gör jag väl det. det skulle förmodligen bli lite svåra gränsdragningar vad man skulle och inte skule distribuera om man valde den linjen.
jag tror nog alla parter rätt nöjda efter det här. brevbärarna har fått visa sitt missnöje. tror knappast nd är så himla missnöjda heller. de är nog tvärtom ganska nöjda med att spela rollen som de orättvist behandlade som sitter inne med sanningen som ska lösa problemen i södertälje men som makthavarna inte lyssnar på.
Skrivet 21 aug 2010 08:15 Camilla (Ej registrerad)
Jag vill inte ha flygblad från något parti vad det än gäller. För inget parti har något vettigt och komma med. Lovar bara guld och gröna skogar.. Sen kan ju partierna dela ut sin reklam själva istället om dom nu orkar det...
Skrivet 21 aug 2010 08:23 Invandrare 1957 (Ej registrerad)
Brevbäraren vem avgör om det är hets mot folkgrupp inte är det du som gör det. Utan då får du göra som vanligt folk och polisanmäla det. Men du är ingen domare. om det är någonting jag inte gillar som lastbilschaufför så kan inte jag neka det. Ska jag köra saker till ett slakteri nej jag kan inte jag är vegetarian. hur länge skulle man få behålla jobbet.
Skrivet 21 aug 2010 10:35 Grillat är godast. (Ej registrerad)
Har länge misstänkt att brevbärarna här i stan filtrerar viss post, nu vet man. Nu när de befinner sig på det sluttande planet ska det bli intressant att se vad de vägrar dela ut härnäst? Valsedlar till kända SD-anhängare? Hyresavier till moderater? Som sagt har man väl börjat går det bara utför.
Postens ledning måste ta tag i det här på skarpen för att vi ska återfå förtroendet för posten.
Skrivet 21 aug 2010 10:36 Jussi (Ej registrerad)
Statsvetare har konstaterat att nationaldemokraternas partiprogram är en om skrivning av 30-talets tyska nazister. Det borde räcka med det för att inte hederliga medborgare ska behöva få denna illaluktande propaganda till sina hem.
I en intervju i LT i dag, den 21 augusti, blottar dessutom Elin Lövgren återigen sin okunskap när hon framför partiets tankar om att assyrier bör få ett eget land, precis som Israel. Ett uttalande hon verkar vilja ta tillbaka när hon med reporterns hjälp inser hur galaktiskt obegåvat det uttalandet var.
Skrivet 21 aug 2010 10:45 mjm (Ej registrerad)
En brevbärare delar ut det han får till uppgift att dela ut. Brevbäraren polisanmäler brott. Och vi övriga går och röstar. Svårare än så är det inte.
Skrivet 21 aug 2010 11:09 qp (Ej registrerad)
Detta kan bara vara möjligt i södertälje...
Så sjuka grejer man läser om varje dag...
Jobbar i Stockholm och där skrattar man åt idioterna / idiotierna här i stan...
Vi är den allmänna dumpningsplatsen för allsköns mupperier...
Flyttlasset går snart...
Skrivet 21 aug 2010 11:30 Klutt (Ej registrerad)
All post ska delas ut, sen är det väl upp till gemene man att ta ställning till om det är hets mot folkgrupp eller va det nu kan vara, och gör en anmälan mot avsändaren istället, Brevbärarna ska inte avgöra detta, för vad kommer härnäst? Ska brevbäraren läsa all min post och sortera bort sånt han tror kan vara skadligt för mej? Eller sitta och klippa i min morgontidning innan den delas ut för det finns annonser i den som strider mot hans värderingar. Vart drar man gränsen? Och om det nu är så att brevbärarna tycker att det är läskigt att dela ut post i vissa områden för att de blir hotade, så är det en polissak.
Skrivet 21 aug 2010 12:55 Annelie (Ej registrerad)
Brevbärarnas uppgift är att bära ut post - inte att värdera innehållet i posten. Vad kommer dom att vägra bära ut nästa gång? Brevbärarna måste ha missuppfattat sin roll i samhället.... Brevbäraren har betalt för att bära ut min post, jag kan och vill faktiskt värdera innehållet själv - behöver ingen som agerar i mitt ställe. Tack!
Skrivet 21 aug 2010 12:57 mp (Ej registrerad)
Min far flydde från ett land där Tito öppna upp post för att se att de inte skadade landet. Tydligen flydde han till ett likasinnat land 1967. Vidrigt! Ni som är inne i de kommunistiska tankarna tycker jag kan sätta sig på ett plan till Nordkorea. Där har ni facit på vad ni önskar. Trivs ni så stanna gärna där.
Skrivet 21 aug 2010 13:02 svarten (Ej registrerad)
Du brevbäraren,"enligt många var det hets mot folkgrupp".Vilka är dessa många???Svensk lagstiftning????Somna om
Skrivet 21 aug 2010 13:26 TRBNGR (Ej registrerad)
Det hela kokar ner i två punkter!
1. Man vill inte dela ut post som strider ot den egna uppfattningen , vilket borde kunna leda till uppsägning pga arbetsvägran. Nu maskades det bara lite grann vilket ledde till erinran vilket är högst rimligt!
2. Man är så rädd att posten man delar ut ska reta upp kunder så till den milda grad att man utsätts för våld, vilket borde leda till skyddstopp av skyddsombud efter riskanalys. Jag tvivlar på att något sådant hot finns i någon större omfattning eftersom man nu delat ut påosten och inte fått stryk.
Återstår punkt 1. alltså, lata manipulerande meningsmotståndare som tar sin anställning till hjälp i politisk propaganda. Hur kan arbetsgivaren svälja detta utan att vidta åtgärder?
Skrivet 21 aug 2010 15:17 dt (Ej registrerad)
typiskt sossefasoner detta varför kan inte brevbärarna strunta i sossarnas valpropaganda nej dessa sossar använder liksom kommunistiska fasoner tänk bara hur det varit i bla ryssland nej ut med sossepacket som bara lurar svenska folket.
Skrivet 21 aug 2010 15:34 Jussi (Nationaldemokraterna)
Det är skrämmande att se så ODEMOKRATISKA människors åsikter.
Skulle någon som tycker att detta var hets mot folkgrupp kunna beskriva på vilket sätt denne känner sig hetsad?
"21 aug 2010 10:36 Jussi (Ej registrerad)
Statsvetare har konstaterat att nationaldemokraternas partiprogram är en om skrivning av 30-talets tyska nazister....
Fanns det ritningar med till konventrationsläger också?
Jag är lite ntfiken på vilken/vilka statsvetare det är...
"I en intervju i LT i dag, den 21 augusti, blottar dessutom Elin Lövgren återigen sin okunskap när hon framför partiets tankar om att assyrier bör få ett eget land, precis som Israel. Ett uttalande hon verkar vilja ta tillbaka när hon med reporterns hjälp inser hur galaktiskt obegåvat det uttalandet var."
Vad är okunskapen i detta?
Israel fick ju med FN´s stöd invadera ett land och resten är ju historia, så att säga.
Varför skulle inte assyrierna kunna få ett eget land?