Chaufför omkom i våldsam lastbilsolycka Kaos i trafiken efter att motorvägen fick stängas av helt
Två lastbilar krockade under natten på E4 vid Moraberg. Den ena lastbilen började brinna och föraren avled senare. Motorvägen stängdes av i båda riktningar fram till klockan elva. (UPPDATERAD 11:07)
Relaterat
Det var strax efter klockan fyra som olyckan inträffade. Två lastbilar kolliderade och den ena välte samt fattade eld. En person klämdes fast och avled senare på platsen.
Den andre chauffören ska ha klarat sig oskadd men chockades svårt.
Troligtvis ska en lastbil som färdades norrut av okänd anledning ha kommit över i södergående körriktning.
– Ena lastbilen ska ha kört igenom vajerräcket och kört in i en mötande lastbil, säger Björn Engström på Polisens presstjänst.
Enligt uppgifter ska den ena lastbilen ha varit lastad med frukt och den andra med asfaltsmaskiner samt gasflakor.
– Det gjorde att man fick ta det försiktigt i räddningsarbetet, säger Engström.
Räddnings- och bärgningsarbetet avslutades vid åttatiden men vägen behövde saneras innan trafiken kunde släppas på. Detta efter att stora mängder diesel ska ha läckt ut på vägbanan.
Vid niotiden var det fortfarande stora köer i både norrgående och södergående körriktning.
– Det går någorlunda framåt i norrgående men är ordentligt trögt i södergående som leds om via gamla riksettan. Tung trafik som kommer söderifrån rekommenderas att ta väg 55 via Enköping i stället, säger Björn Engström.
Klockan elva på förmiddagen släpptes trafiken på igen på E4.


2 m/s















































Senaste kommentarerna:
Skrivet 27 aug 2010 07:31 Dryg Idiot (Ej registrerad)
Har journalisterna slutat att använda kamera?
Skrivet 27 aug 2010 08:01 Thomas (Ej registrerad)
Vad är det för nyhetsvärde i att det krockas på denna sträcka egentligen?
Det är ju samma sak varje dag på denna sträcka motorväg, det enda som tyvärr skiljer sig denna gång är att en människa avlidit.
LT skriv istället den dagen det INTE är en enda olycka vid Moraberg/Salem-sträckan.
Skrivet 27 aug 2010 08:09 SeeMore (Ej registrerad)
Vi får hoppas att de inblandade i olyckan blir helt återställda så småningom, trots sina skador. Här ser vi ännu ett tragiskt exempel på varför det är en god investering satsa på kapacitetshöjande utbyggnad av denna motorvägssträcka och varför det var en olycklig 'besparing' att vänta så länge. Det blev dyrt att spara. Olyckor och köer har - som vi redan flera gånger sett - orsakat mer än enbart ekonomiska förluster.
Skrivet 27 aug 2010 08:23 Ola (Ej registrerad)
De lyssnar pa trafiken pa radio Stockholm och skriver in det som om det vore deras egen nyhet. Sedan tar man in lasarbilder via mobil, som har urusel kvalitet.
Sa, nu vet du det!
Skrivet 27 aug 2010 08:27 Bengan (Ej registrerad)
Har sagt det förut och säger det igen,något är galet med yrkestrafiken ? varje dag läser man om lastbilar i olyckor av diverse slag,har det blivit ett ackordsarbete i trafiken ?? Fy fan i så fall.
Skrivet 27 aug 2010 08:44 Bedrövad (Ej registrerad)
Ibland får man göra en uppoffring för att det skall bli bättre, så även med vägarbeten. Men det här är bara sorgligt för när vi har levt med dess avägarbeten under en så lång tid kommer vi att upptäcka att det var en bortkastad uppoffring. För det man gör med motorvägen blir inte bättre än det vi hade innan. Visst får vi tre filer åt varje håll istället för två. Men då gör man det genom det som Trafikverket kallar för "trimning". Man gör inte vägen bredare utan man smlanar av mittremsan genom att montera upps vindyra belysnignstolpar och så äter man upp vägrenen för att få det tredje körfältet. Smart? Vart skall kokande bilar, punkteringar och räddningstjönst hålla till i fortsättningen? Jo istället för tittköer när någon står i vägrenen så kommer vi få totalkaos när någon stannar i det tredje körfältet. Varför denna dumsnålhet i statliga och kommunala åtgärder? Hur många miljarder kostar denna "lilla" förändring"? Hur mycket mer hade det kostat att bredda vägen?
Skrivet 27 aug 2010 09:01 Journalisten (Ej registrerad)
Kära dryg Idiot och Ola,
ni har verkligen ingen koll på hur saker och ting fungerar. Tror ni, på riktigt, att en journalist åker ut till olycksplatsen och pratar med folk där? Tanken har aldrig slagit er att det kanske finns en vakthavande på polisen som svarar i telefon och lämnar ut de uppgifter som behövs?
"De lyssnar pa trafiken pa radio Stockholm och skriver in det som om det vore deras egen nyhet", det är ju så dumt att jag rodnar lite. Och vad gäller bilder, har ni sett köerna? Tycker ni verkligen att en FOTOGRAF ska gå på motorvägen (som är ett brott i sig) för att kunna ta bilder som gör er nöjda. Suck.
Skrivet 27 aug 2010 09:07 Tjabo (Ej registrerad)
Det är ju inte vägen fel, utan alltid förarnas ansvar. Många (yrkes-)chaufförer slår på farthållaren och pladdrar i mobilen istället för att se sig för, det gällde i Hölö-olyckan häromdagen. Men kl. 4 är det många som har svårt att hålla sig vaken, speciellt om man inte följer viloschemata. Är man trött ska man ju stanna, eller..?? Det är inte vägbyggarens fel att du somnar vid ratten.
Skrivet 27 aug 2010 09:21 EB (Ej registrerad)
Det jag funderar på är HUR de kan ha frontalkrockat???
Skrivet 27 aug 2010 10:05 Yrkeschaffören i södertälje (Ej registrerad)
Mina tankar går till de inblandade och deras familjer , sörjer över denna tragiska olycka och att en kollega försvunnit från vägarna. Även om jag inte kände dig personligen så har en vän försvunnit. Jag kör samma sträcka varje natt där olyckan var men inatt var jag ledig så att vakna upp till denna nyhet gör mig sorgsen. Ni som skändar att ett liv försvunnit över en kollega som gör sitt arbete borde skämmas, vi kör om nätterna för att ni andra ska ha mat i butikerna, kläder att handla, få eran post i brevlådan m.m. Utan oss stannar sverige så skäms på er.
Skrivet 27 aug 2010 10:23 Face on (Ej registrerad)
Skrivet 27 aug 2010 09:21 EB (Ej registrerad)
Det jag funderar på är HUR de kan ha frontalkrockat???
Tydligen läser du bara rubriker????? Det brukar stå mera info. om du läser vidare,tragiska människor det finns,med förhastade slutsatser och funderingar.
Skrivet 27 aug 2010 10:30 anna (Ej registrerad)
Käre Journalisten!
Tydligen så kan ju SvD fotografen ta sig till plats för att få bilder... verkar som att LT's fotogarfer är lite morgontrötta och bekväma..
Nä den här tidningen e ju ett skämt... känns mer som ett twitterplank för personer me inside info..
Skrivet 27 aug 2010 10:42 LASSE (Ej registrerad)
Oavsett hur denna olycka gått till har allt för många inget sunt förnuft när de kör bil idag. "HÅLL AVSTÅND" och "SÄNK FARTEN" och "SLUTA CHANSA"
Skrivet 27 aug 2010 10:58 Livet förändras ibland på en enda sekund (Ej registrerad)
Beklagar sorgen och lidandet för chaufförerna,tänker också
på deras anhöriga.
Så oerhört tragiskt med dessa ganska vanligt förekommande långtradar
olyckor.
Säkert mycket ansträngande att köra hela nätterna.Vet inte om
de också måste vara med och lasta/lasta av allt detta de transporterar,
långa sträckor.
Skrivet 27 aug 2010 11:03 Yrkesförare (Ej registrerad)
Som sagt detta kommer man säkerliggen se mera av fast då med flera inblandade, man ökar till 3 körfält men man breddar inte så det kommer att vara 3 filer med smalare kör fält i samma bredd av vägen, med andra ord så försvinner vägrenen som kan utnyttjas om man får fel på fordonet. sen så kommer detta fordon att blockera och skapa farliga vejningar som kan leda till en katastrofal serie krock. vad tänker vägverket med bredda vägen och bibehåll väggren samt bredden på körfälten.
Skrivet 27 aug 2010 11:03 Bilisten (Ej registrerad)
Men var inte olyckan vid ett vägarbete ? , ja menar motorvägen har ju i "helt skick" , ordentliga järn mellan körbanorna så även en lastbil ska få stopp , har står det vajerräcke ? , var finns de på denna sträcka ? , har pesonligen inte åkt denna sträcka på nåt år elr två . Men åkte den ofta förr. Kan inte minnas att det nånsin funnits vajerräcke.. , ja jag vet att sträckan alltid har varit olycksdrabbad , men inte med mötande på andra körbanan , maximal otur då elr ?
Skrivet 27 aug 2010 11:09 Nyhetschefen (Ej registrerad)
Till journalisten och anna med flera:
så här jobbar vi: webbredaktören kommer till jobbet kl 07 och det första han gör är att försöker få ut så mycket information som möjligt om vad som hänt. I det ingår att lyssna på radion, prata med stationsbefäl, se om det kommit in läsarbilder som vi kan lägga ut på webben.
Fotografen som kom in kl 8 har varit ute och tagit bilder som vi uppdaterar med och samtidigt jobbar en annan reporter med att ta reda på vad som hänt, se om det finns andra aspekter av olyckan som är intressanta för papperstidningen. Webbredaktören uppdaterar webbartikeln ständigt under under dagen och under kvällen tar jourreportern, som jobbar natt, vid.
Skrivet 27 aug 2010 11:16 Mikael Savemark (Ej registrerad)
jag var ju ute o körde i nattas...
har bara en sak o säga OMG, rest in peace..
o vill tacka alla yrkeschaufförer som låg framför i går nastta o guidade mig hem med lillkille...med era bakljus så jag hade nåt o fokkusera på. TYVM, for all your guiding lights in the night..
O undrar hur det gick för bilisten som körde av vägen utanför nykvarn precis när jag kom hem till SODER HELL YEAH!
En o annan älg o räv o annat vilt gick ju också åt, plus en MC....RIP.
Skrivet 27 aug 2010 11:44 TT (Ej registrerad)
Tänk om det hade varit häst och vagn som Wetterstrand vill
hade denna olycka inte hänt.
Det är beklagligt när människor får sätta livet till.
Skrivet 27 aug 2010 11:50 finskan (Ej registrerad)
Yrkeschaffören i södertälje
Tack för dina mänskliga och respektfulla rader!
Varför ö h t lägga ut denna sorgliga nyhet för kommentarer???
R I P - jag tänder ett ljus, när skånehimmelen mörknar denna fredag.
Skrivet 27 aug 2010 12:16 Tröttnat (Ej registrerad)
Åker varje dag genom stan mot Stockholm. Idag var det extra intressant att iakta beteendet i trafiken i stan. Tack vare att jag också är motorcyklist så har jag en lite annan blick för trafiken än någon som bara är bilist och det var användbart idag. Högerregeln och att lämna företräde är begrepp som inte är så väl spridda tydligen. Har vi månne en hel del köpta körkort här i Södertälje också kanske.
För övrigt har jag samma funderingar som "Bedrövad" angående vägrenen efter ombyggnationen, men lyckligtvis lämnar jag snart Södertälje (efter 40 år) så jag kommer väl inte att möta de problemen så ofta.
Skrivet 27 aug 2010 12:27 chaförsänkan (Ej registrerad)
finskan (Ej registrerad) skrev: Yrkeschaffören i södertälje
Tack för dina mänskliga och respektfulla rader!
Varför ö h t lägga ut denna sorgliga nyhet för kommentarer???
R I P - jag tänder ett ljus, när skånehimmelen mörknar denna fredag.
Tack för dina ord å tack till Yrkeschafören, De två som hadde nått vesentligta att skriva.
Till alla ute i trafiken......HÅLL AVSTÅND, KÖR UTVILADE,KOLLA ER HÄLSA regelbundet, nästa gång kan de vara eran otur !!!
Skrivet 27 aug 2010 12:48 LASSE (Ej registrerad)
Oavsett hur denna olycka gått till har allt för många inget sunt förnuft när de kör bil idag. "HÅLL AVSTÅND" och "SÄNK FARTEN" och "SLUTA CHANSA"
Skrivet 27 aug 2010 12:53 Bekant (Ej registrerad)
Ja du Tjabo det var väldigt vad du vet om olyckan i tisdags.... så du vet att den lastbilschauffören som körde in i den stillastående lastbilen hade farthållaren i och prata i mobiltelefon.... satt du i bilen eller?? Tror knappast det .... om han prata i mobiltelefonen så hade han blåtanden på och för det andra var det en personbil inblandad som det absolut inte har stått något om i tidningarna.......
Skrivet 27 aug 2010 12:53 Tobbe (Ej registrerad)
vila i frid kamrat.
Skrivet 27 aug 2010 13:31 Vi ska säga något medan vi lever, när vi dör är det försent (Ej registrerad)
Lyssnade på radion i morse. En bilist i bilkön intervjuades.
Han var på väg till ett arbete. Han svarade: Jag kan jobba över ikväll
sådana här köer får man räkna med, händer ibland.
Inget gnäll, ingen kritik till någonting.
Här på kommentarerna: Kritiseras Lt reportrar! Hur ska de kunna ta sig
föbi alla bilar o poliser? Samt är naturligtvis platsen "vid själva olyckan
förbjuden att tillträda".
Detta är ju en olycka där ledsamt nog, en av chaufförerna dog.
"Det kunde varit en av oss som sitter och läser och skriver här och nu"
Lt är ju ganska unik. Här har alla möjligheten att få uttrycka sig,
vad man tycker i det som händer runt omkring oss.
Men vi som sitter bakom våra apparater, måste förstå att de har ett
ganska tufft jobb. De kan inte vara överallt på en och samma gång.
Personligen tycket jag att Lt journalister,reportrar m.fl gör ett
kanon bra jobb.
Vill verkligen tacka dem.Både intressant och roligt att Lt har denna
spalt för kommentarer. Tack!
Skrivet 27 aug 2010 14:29 Tulle (Ej registrerad)
Viktigt att påpeka är att lastbilarna INTE frontalkrockade. Det är en total omöjlighet. Jag arbetar på byggarbetsplatsen som ligger precis där krocken ägde rum, och det som hade hänt var följande:
En lastbils chaufför med bilen fullastad med persikor missade av någon anledning att vägen svängde, eftersom vi har lett om trafiken så vi kan utföra vårat arbete. Har kör då rätt in i GP-linken (betong avspärrning) och får över släpet in på arbetsområdet. Har välter då, och hamnar upp och ner, och glider över i motsatt körfält. Där kommer det en annan lastbil som får stå på bromsen, och i princip lite lätt frontalkrockar in i den andra lastbilen, som nu bara är ett vrak. Den andra lastbilen spräckte bara rutan, och hans sidospegel gick av. Den första lastbilen fattade sedan eld, och släpet var totalförstört.
Så att hela olyckan grundade sig i att de två bilarna frontalkrockade, stämmer alltså inte.
Skrivet 27 aug 2010 15:12 De_Niro (Ej registrerad)
Viil först och främst beklaga sorger till den avlidnes familj och anhöriga.
Jag kör denna väg 3-7 gånger i veckan och minst vid ett av dessa tillfällen är det köer p g a olycka. Det jag har så svårt att förstå är hur man kan krocka, det är ganska väl skyltat vad som pågår....VÄGARBETE.....SÄNK FARTEN....30,50,70,90 km/h.
Jag kör lite över gränsen men blir hela tiden omkörd av andra, de flesta kör 110-120 km/ ibland mer på en 50/70 sträcka.Jag skiter i om någon är stressad och har bråttom men på en vägsträcka som ser ut som denna kan/ska man inte köra som en galning.
Det är ansvarslöst att riskera andra människors egendom och liv, polisen borde göra något nu, ha en buss stående där varje dag. Kommer säkert få in ett antal miljoner i böter innan vägen är klar.
Tänk på alla vägarbetare som måste jobba under dessa omständigheterna.
Jag skulle aldrig göra det och säkert flera med mig.
Det är inte bilen som dödar det är den som kör den som gör det.
Sänk farten,ta det lungt.
Skrivet 27 aug 2010 15:13 Rattugglan (Ej registrerad)
Bengan,
ganska trångsynt kommentar där. Det är lätt att skylla på yrkestrafiken, när det är dem som syns när det smäller. Hade det varit 2 personbilar så gissar jag på en reaktion, "jaha, nu igen!"
Jag har kört i 13 år, utan tillbud...
Sänk hastigheten när man kommer till vägarbeten! Folk kör på tok för fort på aktuell sträcka och att det är heldraget har ingen som helst betydelse. Såg tom en polisbil (på patrull då det gick 70) åka över linjen förra helgen.
Kör försiktigt!
Rattugglan
Skrivet 27 aug 2010 16:42 MK (Ej registrerad)
Efter att ha läst kommentarerna här, kan man ju åter igen fundera på varför folk alltid fantiserar ihop någon konstig uppfattning om vad som hänt och sedan delar med sig av detta absurdum. Varför inte vänta på sanningen!!!! Tack Tulle för att du skrev och berättade sanningen. Jag tänder även ett ljus ikväll för den avlidne.
Tradar chaffis som sett för mycket tråkigheter på vägarna genom åren!!!!
Skrivet 27 aug 2010 19:23 P.Astor (Ej registrerad)
jag kor den aktuella strackan ett par ganger i veckan och jag har bara vantat pa en rejal small. Det ar mycket val skyltat med vagarbete och hastighetesskyltat till 70 samt heldraget mellan korfalten. man undrar vilka av dessa skyltar och linjer som folk inte forstar?
Det ar en massa bilister och yrkesforare dar ute som helt uppenbart behover antingen nya glasogon eller en refresher i korkorts teori.
Skrivet 27 aug 2010 19:34 Rädd om vägarbetarna (Ej registrerad)
Inte ett DUGG förvånad....folk skiter i att de e 70 på sträckan.
Polisen kanske ska stå där lite oftare med fartkameran.
Skrivet 27 aug 2010 20:02 Rätt hastighet (Ej registrerad)
Att hålla hastiget vid vägarbeten är svårt. Har åkt där många gånger, håller man 70 som så är mellan Moraberg och Botkyrka så blir man om åkt direkt. Att det är heldraget är det inte heller någon som bryr sig. Även om man håller högre hastighet än den begränsade 70, så tutar folk och blinkar med hellysen och vill om. Många gånger man sett ren ideoti omkörning bara för att folk måste om. Inte undra på att det händer mycket olyckor.
Skrivet 28 aug 2010 02:06 Rattugglan (Ej registrerad)
Bengan,
ganska trångsynt kommentar där. Det är lätt att skylla på yrkestrafiken, när det är dem som syns när det smäller. Hade det varit 2 personbilar så gissar jag på en reaktion, "jaha, nu igen!"
Jag har kört i 13 år, utan tillbud...
Sänk hastigheten när man kommer till vägarbeten! Folk kör på tok för fort på aktuell sträcka och att det är heldraget har ingen som helst betydelse. Såg tom en polisbil (på patrull då det gick 70) åka över linjen förra helgen.
Kör försiktigt!
Rattugglan
Skrivet 28 aug 2010 02:29 Rattugglan (Ej registrerad)
Rätt hastighet
(Ej registrerad) skrev: Att hålla hastiget vid vägarbeten är svårt. Har åkt där många gånger, håller man 70 som så är mellan Moraberg och Botkyrka så blir man om åkt direkt. Att det är heldraget är det inte heller någon som bryr sig. Även om man håller högre hastighet än den begränsade 70, så tutar folk och blinkar med hellysen och vill om. Många gånger man sett ren ideoti omkörning bara för att folk måste om. Inte undra på att det händer mycket olyckor.
Håller fullständigt med dig!
men,
sitter jag på jobbet så sk*ter jag i om det är nån som vill om, eller om dem har bråttom, deras blinkande rör mig inte i ryggen. Håller jag 70 så är det så. Smäller det så blir det skriverier direkt och andra eventuella repressalier. Smäller det så ska jag inte vara den som får skulden för det.
Även om samvetet får en törn...
Den tunga trafiken kommer alltid att finnas, det är bara att acceptera! Olyckor kommer dessvärre med det, oavsett om det är yrkeschaffisen, personbilisten, älgen eller vad det nu kan vara som är orsaken.
Djupaste sympatier till den förolyckades familj.
Skrivet 28 aug 2010 07:23 Chauffören (Ej registrerad)
Det är precis så här det går när stressade yrkeschaufförer inte följer reglerna, det finns tydliga skyltar vid arbetsområdena att bilar över 3,5ton inte ska använda vänster fil. Men lik förbannat blir man omkörd av lastbil och släp flera ggr om dagen. Följ reglerna!!!!!
Skrivet 28 aug 2010 11:29 Prickfri bilist.. (Ej registrerad)
Har kört denna väg i nästa trettio år fram och tillbaka och har sett det mesta, men nu börjar det bli för jävligt med tokiga omkörningar vissa tror dom är helt odödliga inte undra på att det sker olyckor där andra får stryka med. Hur ska det nu bli med tre körfält där det uppmanar att köra mer sicksack mellan körfälten, det måste ju bli roligare än att gå på Gröna Lund för vissa.. Fundera på på sätta in en kamera i bilen och publicera och hänga ut alla galningargar på You Tube så allmänheten får se verkligheten.
Skrivet 28 aug 2010 13:37 JS (Ej registrerad)
Olyckan inträffar omkring 04.00. Trafillaos uppstår till efter 11.00.
Det rådde anarki på tillfarterna till de alternativa vägarna. Inga
poliser syntes till. När man har en så klar bild på vad som inträf-
fat och vet vad som kommer att ske borde man förväntat sig li-
te assistans från poliskåren. Jag valde på väg till Stockholm
från Södertälje ta vägen via Vårsta och Tumba. Att passera Tum-
ba tog mer än en halvtimme till följd av komplikationerna vid tra-
fikljusen. Där tex hade polisen kunnat göra en insats. Samma vid
av-/påfarten från riksettan mot Salem/Rönninge,
Skrivet 28 aug 2010 16:33 man driver (Ej registrerad)
Yrkeschaffören i södertälje (Ej registrerad) skrev: Mina tankar går till de inblandade och deras familjer , sörjer över denna tragiska olycka och att en kollega försvunnit från vägarna. Även om jag inte kände dig personligen så har en vän försvunnit. Jag kör samma sträcka varje natt där olyckan var men inatt var jag ledig så att vakna upp till denna nyhet gör mig sorgsen. Ni som skändar att ett liv försvunnit över en kollega som gör sitt arbete borde skämmas, vi kör om nätterna för att ni andra ska ha mat i butikerna, kläder att handla, få eran post i brevlådan m.m. Utan oss stannar sverige så skäms på er.
yttliggare en kollega som håller med
Skrivet 28 aug 2010 16:45 vi chaufförer som kör större ekipage (Ej registrerad)
Chauffören (Ej registrerad) skrev: Det är precis så här det går när stressade yrkeschaufförer inte följer reglerna, det finns tydliga skyltar vid arbetsområdena att bilar över 3,5ton inte ska använda vänster fil. Men lik förbannat blir man omkörd av lastbil och släp flera ggr om dagen. Följ reglerna!!!!!
varför gör inte billisterna det då dom är värre syndare än oss långtradare?
Skrivet 28 aug 2010 17:22 nilsa (Ej registrerad)
Den ena lastbilen körde genom vajerräcke enl polisens talesman. Var finns vajerräcke? Det står stora betongsuggor i mittremsan. Hastigheten är begränsad till 70 km/tim mellan Södertälje och Alby. Vem kör 70 på denna sträcka? Kör du så sakta har du snart en stor lastbil 20 meter bakom dig. AV självbevarelsedrift måste man öka hastigheten för skulle det bli ett stopp kan en lastbil på 50 ton inte stanna på så kort sträcka. Varför syns aldrig någon polis på mellan Södertälje och Alby? Innebär det för mycket arbete att stoppa alla fortkörare. Gäller det särskilda regler för de utlandsregistrerade långtradarna som utgör majoritet. Många av dem tycks ha fribrev från trafikregler.
Skrivet 28 aug 2010 20:34 Jesus dog för DIG! (Ej registrerad)
Jag tycker att vi allihopa gemensamt tar varandra i hand, och sjunger " We shall overcome" !
Skrivet 29 aug 2010 09:43 Fafhrd (Ej registrerad)
Det konstiga är att inte lastbilschaufförer kräver handsfree i sina bilar, för man ser ju jämt lastbilschaufförer som snackar i mobil... Det ska ju inte behöva vara lag på självklara saker där det enda som behövs är sunt förnuft, eller är folk så jävla korkade..?
Dessutom dessa omkörningar med lastbil och lastbil, vad är syftet med det... förutom att blockera en dubbel körsträcka i evigheter för att den ena kör 2 km fortare.... Man slutar aldrig att förvånas över folks dumheter!
Skrivet 29 aug 2010 16:12 Yrkeschafför i Södertälje (Ej registrerad)
Fafhrd (Ej registrerad) skrev: Det konstiga är att inte lastbilschaufförer kräver handsfree i sina bilar, för man ser ju jämt lastbilschaufförer som snackar i mobil... Det ska ju inte behöva vara lag på självklara saker där det enda som behövs är sunt förnuft, eller är folk så jävla korkade..?
Dessutom dessa omkörningar med lastbil och lastbil, vad är syftet med det... förutom att blockera en dubbel körsträcka i evigheter för att den ena kör 2 km fortare.... Man slutar aldrig att förvånas över folks dumheter!
Den dag du själv kör lastbil kommer du förstå varför.
Det kan handla om att den bakomvarande märker att den som ligger först kör ryckigt, ojämt eller vinglar som exempel. Då kör man om och lägger sig före så man på det sätett hjälper varandra att köra stabilt. att köra lastbil innebär att man kör sitt fordon och alla andras fordon, man tar hjälp av varandras körtekniker och om du itne märkt det så kan en lastbil som bromsar in 500m bort pga kö eller annan fara automatiskt få en annan lastbils chafför att göra det samma, det handlar som samspel i trafiken och respekt för varandra.
Skrivet 30 aug 2010 06:02 Fafhrd (Ej registrerad)
"Yrkeschaufför i Södertälje"
Jahadu, så det är okej att spärra båda körfälten i 10 minuter för det eller enda omkörningssträckan när det redan är kö bakom..?
Det verkar sällan som om det är därför, men vad vet jag.
Varför har ni inte handsfree då, det är ju yrkestrafik då ska man väl ha saker som ökar säkerheten, eller måste det vara lag för att ni ska använda det? Sunt förnuft eller...
Samspelet... ja det verkar inte gälla när man kör moped då lastbilar ska dundra förbi trots möte på smal väg, då kan man i princip kan ta på lastbilen -det är ju ett "bra samspel"!!!
Men det kanske bara gäller lastbilar emellan...!!
Skrivet 30 aug 2010 20:22 pppp (Ej registrerad)
Först en uppläxning av era så kallade moderatorer,ni tillåter inte ryktesspridning m,m. finns ju iaf hur mycket sånt som helst. Sen till er andra som bara hatar lastbilarna och dess chaufförer.Vet ni hur illa många av alla bilister kör,alltså ni själva.Era horn växer ut så fort ni ser bakändan på en lastbil och ska om vare sig de bär eller brister.Vi sitter inte där och kör för skojs skull som många bilister gör utan vi gör det för att fylla en än så länge väldigt viktig funktion för vårat samhälle. Nästa gång ni vill hacka på oss för att vi är i vägen,ta då en funderare på vart du själv är på väg.Kanske till affären för att handla mat ,eller till däckverkstaden för att byta däck? Det ni söker kanske finns på lastbilen ni bara hatar att ni har framför er..Det är ett yrke där vi lever med smutskastning och förnedring vareviga dag. Är vi i vägen i en korsning där vi kanske måste åka i 2 körfält får man allt som oftast en tuta och ett finger i luften. Tack för alla tutor och långfingrar!