"För den syrianska saken”
Södertäljepartiet har profilerat sig som ett parti som vänder sig till alla Södertäljebor. Men på partiets valbanderoller står det: ”Gör din röst hörd – för den syrianska saken”. För Ishak Akan betyder det att man tänker kämpa för ett bredare syrianskt kulturutbud – på biblioteket och på Torekällberget
Relaterat
Ishak Akan, en av grundarna till Södertäljepartiet och tillika partiets första namn, är i dag missnöjd med det kulturutbud som finns i stan och efterlyser bland annat att biblioteket borde ha fler böcker på syrianska, helst i samma omfattning som det finns assyrier/syrianer i Södertälje.
– Och kulturskolan är för hela Södertälje, men var finns den syrianska kulturen? Kulturskolan och biblioteket ska någorlunda spegla sammansättningen som finns i Södertälje. Om vi ska sträva efter ett mångkulturellt samhälle så är det helt klart att kulturskolan ska återspegla den syrianska kulturen också, säger Ishak Akan.
Dessutom är han kritisk till att flera av Södertäljes folkgrupper saknas på Torekällbergets museum.
– Titta på muséet på Torekällberget, det ska väl återspegla hela befolkningen, eller hur? Vi bor i Södertälje och det finns ingenting om syrianer, eller andra folkgrupper där.
Att Torekällberget ska spegla det gamla svenska samhället, och då framförallt ur ett Södertäljeperspektiv, hör inte till saken menar Ishak Akan.
Men politiska företrädare, med assyrier/syriansk bakgrund, för andra partier är inte benägna att hålla med Ishak Akan.
– Jag tycker vi har ett fullgott utbud av den syrianska kulturen i Södertälje. När det gäller biblioteket så finns där en del böcker på syrianska, men vi är ju svenskar och det viktiga är att få läsa och skriva på svenska, säger Moderaternas Metin Ataseven och tillägger att den som har behov av mer litteratur på syrianska också har ett visst utbud att tillgå hos de assyrier/syrianska föreningarna.
Läs mer i lördagens papperstidning.


3 m/s














































Senaste kommentarerna:
Skrivet 17 sep 2010 15:01 Philipé (Ej registrerad)
Mycket bra av Ishak Akan måste jag säga.
Håller med honom upp till 100%
Skrivet 17 sep 2010 15:16 Anders E (Ej registrerad)
Hörru Ishak.....
Nu e du allt ute och cyklar..
Torekällberget återspeglar äldre tider.
Då var varken du eller andra syrianer med i bilden
vake upp!!!!!
Skrivet 17 sep 2010 15:26 Södertälje bo (Ej registrerad)
Att Torekällberget ska spegla det gamla svenska samhället, och då framförallt ur ett Södertäljeperspektiv, hör inte till saken menar Ishak Akan. ---- Det är just det de ska spegla tillbaka, inte nutid, utan det är ett historiskt museum och inte något nutida??!? bevara Torekällberget som det är, men Lago kommer väl ändå ge våra skattepengar pengar till att man ska göra om hela Torekällberget till någon syriansk/assyrisk nöjespark så "alla" kan känna sig hemma! / Arg Södertäljebo
Skrivet 17 sep 2010 15:31 H.A. (Ej registrerad)
Men snälla....förstör nu inte Torekällberget också....
Skrivet 17 sep 2010 15:36 Anders lindh (Ej registrerad)
Ta och ge dig nu Ishak Akan. Vi är trötta på ditt tjat om "syrianer" om du nu vill bli politiker så kom med nått som gör Södertälje till en bättre stad, Du kanske skulle börja göra nått åt den "syrianska nätverk" som finns i stan!
Skrivet 17 sep 2010 15:39 The Bottom is nådd (Ej registrerad)
jösses, Nu är det dags att flytta från stan, det här går inte längre.
Skrivet 17 sep 2010 15:41 Pog (Ej registrerad)
Den medeltida människosynen som Akan står för nämns inte (kanske i papperstidningen, men det betvivlar jag). Skolan skall tvingas att samarbeta med kyrkan, kristen etik och moral, familjen i centrum, rätten till abort inskränkas. Ett otäckt gäng de där Södertäljepartiet. Ingen modern människa bör rösta på dem.
Skrivet 17 sep 2010 15:53 Lena (Ej registrerad)
Jag trodde jag bodde i Sverige inte i Syrien, om man nu vill behålla allt de gamla man hade där, så kanske man bör tänka på att återvända "hem". Hoppas att alla i Södertälje använder sitt sunda förnuft på söndag, så att Södertälje Partiet inte får några röster.
Skrivet 17 sep 2010 15:56 k (Ej registrerad)
Dårskap, tack Metin för din kloka kommentar!
Skrivet 17 sep 2010 15:57 dt (Ej registrerad)
Varför ska vi rätta oss efter er? Ni har flyttat hit och ska inte bestämma här.
Skrivet 17 sep 2010 15:59 Less på Södertälje (Ej registrerad)
Nu får det fan vara nog!
Skrivet 17 sep 2010 16:00 Det räcker nu! (Ej registrerad)
Vad har torekällberget med syrianskt kulturutbud o göra undrar man ju??
Det speglar hur staden såg ut bakåt i tiden, inte hur befolkningen ser ut idag heller? Vet han ens om vad som finns på torekällberget? Verkar ju inte som han är så påläst. Vilket pinsamt resonemang från hans sida.
Man skäms ju!!
Skrivet 17 sep 2010 16:04 SSK (Ej registrerad)
Torekällberget är en spegel på äldre svensk historia i Södertälje.
När nu en överrepresenterad invandrargrupp hävdar att de är Södertäljes historia ska detta accepteras ? Jag och många andra anser inte det !
Det kommer att synas tydligt i valresultatet.
Skrivet 17 sep 2010 16:12 Shabo (Ej registrerad)
Amo Ishak, nu får du ta och rätta till det. Fattar du inte ens vad torekällberget representerar. Jo Södertäljes historia för mer än 100 år sedan. Vad har vår syrianska historia med detta att göra? Vi fick ju inte ens utöva våra traditioner och kultur i hemlandet. snälla skäm inte ut oss och få andra att hata oss, vi är svenskar nu och vi bor i SVERIGE!
Skrivet 17 sep 2010 16:15 Maria (Ej registrerad)
Varför ska du skriva böcker på syriska när mer än 80% av befolkningen i Södertälje inte ens kan det.
Om ishak nu ska vinna så får han fan lära sig att ordet syrianska finns inte. Vi har ett enat namn. Vi e SYRISK ortodoxa som kyrkorna heter. Inte syrianska eller assyriska. Innan du får makten får du lära dig lite mer om namnet. Tack!
Skrivet 17 sep 2010 16:16 Karin Månsdotter (Ej registrerad)
Ishak Akan! Har man av någon anledning valt att flytta till Sverige får man finna sig i att respektera den svenska historien och dess kultur. Hur skulle det vara om vi flyttade över Torekällberget till Syrien? Dom skulle inte fatta ett dugg och det har inte du gjort heller tydligen? Varför inte flytta tillbaka - NU !!! Annars får du nog försöka att bli svensk medborgare. Kolla min signatur and try to understand....
Skrivet 17 sep 2010 16:17 Gaikokujin (Ej registrerad)
Den syrianska saken är inte vår sak. "Vår" som i Sverige.
Här i Japan där jag bor för närvarande, där bara ca 1-2% är invandrare (enligt Wikipedia är 98,5% av invånarna etniska japaner), kräver inga minoriteter specialbehandling. Om man ska bo i Japan så är det bara att anpassa sig, något jag försöker göra fastän det så klart inte går till 100%. När blev det rasistiskt i Sverige att tycka att invandrare åtminstone bör anstränga sig lite för att passa in i samhället? Inte överge sin bakgrund, men försöka anamma det nya landets kultur och inte kräva särbehandling.
Skrivet 17 sep 2010 16:28 Saynomore (Ej registrerad)
Shabo! Bra sagt!
Skrivet 17 sep 2010 16:28 Har du inget vettigt att säga, så säg inget. (Ej registrerad)
VADÅ inte tillräckligt syrianskt? Vi bor ju i Syriantälje, den syrianska kulturen finns överallt i den här staden, dessutom är syrianer inte den enda invandrargruppen. Förresten så finns det tusentals böcker på främmande språk nere på bibblan.
Kan inte förklara hur jag känner för Ishaks uttalande utan att få min kommentar bortplockad pga personangrepp.
Torekällberget ska dessutom visa hur svenskarna levde förr I sverige, inte hur syrianerna levde förr i mellanöstern. RIGHT?
/2:a gener. invandrare
Skrivet 17 sep 2010 16:29 LÅT TOREKÄLLBERGET VARA SOM DET ÄR (Ej registrerad)
Torekällberget ska var kvar som det är, det är en av de största anledningarna till att jag vill besöka Södertälje med min familj. Och om jag mot all förmodan vill lära mig om syrisk kultur så går jag väl inte till ett SVENSKT kulturhistoriskt museum.
Skrivet 17 sep 2010 16:38 Ärlig SYRISK ortodox (Ej registrerad)
herregud...
vad innebär syriansk kultur? ordet syrianska är bara ett missförstånd i den svenska översättningen!men visst ishak...
du har helt fel värdesättningar jösses..
vi har redan landsmän som är bra politiker och kämpar för RÄTT saker!
sno inte deras röster och ta med dem ut i rymden..
Skrivet 17 sep 2010 16:42 Tokstan (Ej registrerad)
Hur stor del av den kommunala budgeten går åt till bidrag? Vi har en skenande siffra där, kanske något att ta tag i istället? Tyvärr ger du de syrianer/assyrier som vill integrera sig med det svenska samhället en dålig förutsättning. Jag utgår från att om man invandrar till ett land så vill man acklimatisera sig där, och bli en del, eller åtminstone ta del av det landets kultur. Man måste lära sig språket, förstå och följa landets lagar och vara med och bidra till landets ekonomi, inte bara tära på den.
Det är krav på Seyfomonument, förändringar på Torekällberget etc. men det är inte vår historia. Jag undrar vad man skulle säga i England, där väldigt många svenskar bor, om man krävde ett monument över ex. Ådalen....
Skrivet 17 sep 2010 16:44 Sven-Olof Järn
Som de flesta småpartier försöker man använda populism för att få väljare. Med detta försöker partiet att få många syrianska röster.
Men gemene man, oavsett ursprung, ger jag större tilltro till. Det är egna tänkande individer som kan genomskåda och se bristerna.
Södertäljes befolkning går inte på att rösta på "få-frågorspartier".
Skrivet 17 sep 2010 16:50 Södertälje bo (Ej registrerad)
Eh torekällberget handlar väl om södertäljes historia hur många syrianer fanns det här då? lämna Södertäljes kultur ifred. kom igen om 100 år då kanske ni har skapat nån historia i Södertälje. Allvarligt det där var det dummaste jag har hört på länge.
Skrivet 17 sep 2010 17:04 Det passar ihop som rosor i en svinstia (Ej registrerad)
Lena (Ej registrerad) skrev: Jag trodde jag bodde i Sverige inte i Syrien, om man nu vill behålla allt de gamla man hade där, så kanske man bör tänka på att återvända "hem". Hoppas att alla i Södertälje använder sitt sunda förnuft på söndag, så att Södertälje Partiet inte får några röster.
Jag instämmer helt med dig Lena.
Man tror ju att det är ett skämt .
Torekällberget som är och ska vara Sveriges historia.
Att rösta på ett sådant parti.... ingen risk.
Nu får det väl snart vara nog med "detta kulturella"
Hemländerna och deras historia och kultur finns ju kvar.
Skrivet 17 sep 2010 17:05 Så jäkla trött!! (Ej registrerad)
När ska Sverige bara få vara svenskt??
Och med det menas inte att alla "icke" svenskar ska bort utan att det som är svenskt ska få vara det och inte alltid behöver ändras pga annat folkslag.
Historian kan man inte ändra på, det såg inte ut som det gör idag för 100 år sedan.
Man tar väl ändå seden dit man kommer. Men det gäller inte i den här staden längre.
Skulle vi kunna gå lika långt i ett annat land?
Kräva svensk litteratur, svensk historia på museerna, svenska kyrkor?
Skrivet 17 sep 2010 17:09 TT (Ej registrerad)
Vi skall inte ha någon syriansk kultur på Torekällberget.
Jag undrar hur dum får man vara när man kommer med dessa förslag.
Passar inte det svenska samhället är det bara att åka hem.
Svårare är det inte.
Skrivet 17 sep 2010 17:11 jisses (Ej registrerad)
NÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄ det ska det fasiken INTE !!!!!!
Ta seden dit ni kommer !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Skrivet 17 sep 2010 17:12 Fokus på rätt sak! (Ej registrerad)
Jag kan tänka mig att visa nyare historia i form av invandringen av syrianer/assyreier, turkar, chilenare, finnar m.fl. i Södertälje, men kläm in det i en egen ny del på Torekällberget eftersom det inte är samma tidsepok. Sen ska det inte handla om Seyfoslakt, vinterkrig (är finländare själv) eller annan historia som berör det "gamla" landet utan det ska handla om livet i Södertälje. Då komprimeras tyvärr historian ganska långt till bilbränder, södertäljenätverk, arbetslöshet, alkoholism, socialbidrag m.m. men självklart även till företagande, hantverkande, scaniarbetskraft m.m.
Helt ok med historia på Torekällberget men SÖDERTÄLJES historia, inte något monument över oförrättelser från ett land man valt att emigrera från. Glömma, förlåta och gå vidare, gäller även mina landsmän. Men det betyder ändå att man kan/ska fortsätta älska fosterlandet.
Skrivet 17 sep 2010 17:13 Kalle Kula (Ej registrerad)
Bra sagt Metin.
Ishak, Torekällberget speglar hur Sverige och Södertälje såg ut förr i tiden.
Hur många Syrier bodde i stan då?
Skrivet 17 sep 2010 17:13 Tobias Kuru (SD) (Ej registrerad)
petnoga.se - svensk stavningskontroll på nätet
Skriv in den text du vill stavningskontrollera:
För ett antal år sedan fick kultur och fritids nämndes för sig att dom skulle stänga ner torekällbergets olika delar för att spara pengar.
Då gick jag till strid med politiker som inte insåg vad denna underbara plats i Södertälje är till för.
Jag kommer aldrig tillåta att Torekällberget försvinner eller förändras !
--------------------------------------------------------------------------------
För ett antal år sedan fick kultur och fritids nämnden för sig att dom skulle stänga ner torekällbergets olika delar för att spara pengar.
Då gick jag till strid med politiker som inte insåg vad denna underbara plats i Södertälje är till för.
Jag kommer aldrig tillåta att Torekällberget försvinner !
Jag kommer aldrig tillåta nämnda förslag från Södertäljepartiet.
--------------------------------------------------------------------------------
Skrivet 17 sep 2010 17:16 G (Ej registrerad)
Ja vad ska man säga...detta m att partier växer upp som svampar tänker då i första hand på ND och SD kanske inte så konstigt då snart hela södertälje är utplånat vad gäller svensk kultur....
Skrivet 17 sep 2010 17:21 T-ompa (Ej registrerad)
Det här är Sverige, Södertälje. Och den här stadens historia skulle jag gärna vija se mycket mer av!. Torekällberget har ingenting med Södertälje att göra. Väderkvarnen är väl från Gotland om jag inte missminner mig?.
Men att vi skulle bejaka den Syrianska kulturen? va!? bor vi Syrien eller?. Nej nej nej... Vi får INTE ge med oss nu. Då är inte bara Södertäljes utan hela Sveriges framtid i farozonen.
Den Syrianska kulturen och historien kan finnas tillgänglig i dom Syrianska föreningarnas lokaler. Jag har i.a.f. ingen som helst önskan av att få veta mera om den Syrianska kulturen. Men alla får ju ha en åsikt i ämnet - hoppas jag.
Skrivet 17 sep 2010 17:25 Peps Persson (Ej registrerad)
Nu har det gått för långt! ND 2010!
Skrivet 17 sep 2010 17:25 Har bestämt mig (Ej registrerad)
Åh herregud! Ska vi inte få ha kvar någonting svenskt i denna lilla stad? Gör en insamling via er syrianska kyrka och bygg ett eget museum, snälla. Och varför ska ni ha återspegling av ert folk? Vad var det då som gjorde att ni kom till Sverige?
Nepp jag vet vilket parti som kommer att få min röst på Söndag, nu är det nog!
Skrivet 17 sep 2010 17:28 Assyrier (Ej registrerad)
HaHaHaHaHaHaHa skön snubbe hehehe.. vadå för kultur? syriansk kultur va e d? finns inget som heter syriansk kultur i historieböckerna ju? O sen att ens vilja ändra på ett äldre fundament som torekällberget o modernisera det e bara de lite roligt haha o sen vill han införskaffa ngt som inte ens existerar dit!! Hur får alla dessa människor plats i media haha.. kan inte sluta skratta ursäkta
Skrivet 17 sep 2010 17:30 Syrisk ortodox (Ej registrerad)
OH GUD jag skäms! Vad har syrisk ortodoxa med svensk historia att göra?! Vi är svenskar för guds skull! Vi lever i ett svensk samhälle! Vi måste kunna anpassa oss!
Det finns viktigare frågor att ta upp.
Det här är rena rama pajas-partiet.
Skrivet 17 sep 2010 17:32 pakak (Ej registrerad)
Jag vill bara påpeka att den här ishak skämmer ut oss "vanliga" syrianer/assyier och jag tror att deras parti kmr va ett stort fjasko...ingen kmr rösta på dom förutom deras familjer.
Skrivet 17 sep 2010 17:35 henrik (Ej registrerad)
Du borde skämmas.
Intolerans, förakt för Sverige och Svenskars historia.
Ni har Er historia i mellanöstern, där också intolerans funnits sedan urminnes tider.
Men med släkt och klaninvandring så har Ni ju en enklav i Södertälje, så kanske --eget museum-- vore på plats men på-- annat ställe-- än Torekällberget. Detta kan Ni diskutera med kommunledningen. Det har vi Svenskar inget emot. Men Vi har också en historia och Sverige är vårt land vi som har bestämt oss för att bo här.
Skrivet 17 sep 2010 17:36 Kalle B. (Ej registrerad)
Men snälla lilla vän, kom inte hit och tro att du är den alsmäktigt. Torekällberget SK DU GE FAN I !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Skrivet 17 sep 2010 17:39 Krille (Ej registrerad)
Södertäljepartiet>> Ett nytt "främlingsfientligt" och rasistiskt parti.
Nu har jag iallafall bestämt vilket parti jag ska rösta på....
Det blir ett annat "främlingsfientligt" parti.
Skrivet 17 sep 2010 17:42 SkallePer (Ej registrerad)
Man kanske inte behöver komplettera med så mycket på Torekällberget.
Getterna finns ju redan där.
Skrivet 17 sep 2010 17:50 VBE (Ej registrerad)
Men vilken bra ide! Riv alla våra fina Svenska hus och ersätt dem med några 100 kubik sand. Isak Akan - du kan inte ha tänkt igenom ditt förslag ; hoppas jag. Ta ditt förnuft tillfånga. För du vill väll inte spela de "främlingsfientliga" krafterna i händerna.
Tack så otroligt mycket för din björntjänst, Isak.
Skrivet 17 sep 2010 17:56 Frun (Ej registrerad)
Är han dumm... eller ???
Skrivet 17 sep 2010 18:04 amed (Ej registrerad)
men snälla.Varför skulle tore43källberget spegla den syriaqnska kulturen.Nu får du väl ta och kamma dig.Torekällberget är gammal svensk historia och ska inte förstöras.
Skrivet 17 sep 2010 18:08 Svenne banan (Ej registrerad)
Morsning va.
De kan väl bygga ett eget därute på Golanhöjden. Det kanske kan duga som namn också.
Långt tidigare kom stora grupper av finländare och ungrare (verkliga flyktingar). Dem hör man inte så mycket av i förhållande till antalet.
Skrivet 17 sep 2010 18:18 Oz (Ej registrerad)
Vad har Södertälje´s kultur med Syriansk kultur att göra??? Kultur och historia visar ju hur det var FÖRR I TIDEN.. Börja inte blanda in Syrianskt kultur i Södertälje´s nu tack. Kommer man till ett annat land så får man bara glatt lära sig att ANPASSA sig därefter. Trött på att Södertälje ska anspassas till andra kulturer,vad det inte tal om att döpa om gatunamnen? *suckar*
Skrivet 17 sep 2010 18:25 M (Ej registrerad)
Bra där Shabo
Skrivet 17 sep 2010 18:26 Henrik (Ej registrerad)
Jag blir mörkrädd när invandrarna tycker deras kultur platsar på torekällberget. KOmmer man hit får man väl ta seden dit man kommer? Jag vill inte ha någon syrisk stat här tillslut där allt förändrats för att passa inflyttade. Jag skulle inte flytta till ett annat land å försöka få det till lilla sverige där.
Skrivet 17 sep 2010 18:30 Lt Holm (Ej registrerad)
Torekällberget andas historia, den som fanns i staden. Låt det fortsätta att vara så.