Dags att se bristerna i vår egen demokrati
Relaterat
Enligt kammaråklagare Jens Nilsson var det cirka tio personer som överföll paret på Gullmarsplan med bland annat ett knogjärn. Överfallet var klart politiskt motiverat. De tre kvinnor som greps är alla mer eller mindre knutna till Revolutionära Fronten och under överfallet hörde flera vittnen hur de skrek ”politiska förolämpningar” mot paret. På rättegångsdagen den 8 juli visade SVT 24 övervakningsfilmer där man såg hur kvinnorna stod och sparkade på Martin Kinnunens flickvän, som liggande försökte att skydda sig så gott det gick.
Ett annat exempel på politiskt våld mot Sverigedemokrater är när partiets Stockholmsdistrikt höll årsmöte den 10 mars 2007 i Alviks medborgarhus. Ett gäng bestående av cirka sju personer trängde sig in under mötet; skrek politiska slagord, sprutade vatten med brandsläckare mot mötesdeltagarna samt slog en av dem så att blodvite uppstod. Ett tredje exempel är när SDU-ordförande Erik Almqvist och en partikamrat blev igenkända på Södra station i Stockholm, i februari i år och jagades med kniv av två personer. Männen som jagade dem skrek: ”Jag skall döda dig, nassesvin”, varpå Almqvist och hans sällskap tog tillflykt till en restaurangtoalett och räddade sig därmed. Ingen dömdes för attacken, trots att Revolutionära Fronten skröt om den på sin hemsida några dagar senare.
Nu har domen kommit från tingsrätten mot de tre kvinnor som åtalades för misshandeln av Martin Kinnunen och hans sambo kommit och vi kan sammantaget konstatera att rättssystemet börjat ta det politiska våldet på allvar, även när det kommer från vänstern. Skadeståndet var påfallande lågt, så även påföljden för 20-åringen, men domen i sin helhet får ändå anses acceptabel.
Vi svenskar lever i en demokrati, ett styrelseskick som innefattar yttrandefrihet. Denna gäller inte fullt ut för alla åsiktsriktningar eller politiska uppfattningar. Vi har av flera starka skäl undantagit till exempel nazismen och fascismen från det offentliga samtalet, men alla partier som uppfyller generella krav på en demokratisk grundsyn, som står för värden som åsiktsfrihet, yttrandefrihet och likhet inför lagen, skall behandlas på lika villkor.
I praktiken innebär detta att samtliga demokratiska partier måste få möjlighet att föra ut sin politik och delta i det politiska samtalet. I annat fall fungerar inte vår parlamentariska demokrati som det är tänkt och som grundlagen förespråkar.
Att något demokratiskt parti systematiskt motarbetas med illegala metoder urholkar vår
demokrati på ett mycket allvarligt sätt. Sådana illegala metoder är till exempel politiskt motiverat våld. Enligt Brottsförebyggande rådets nyutkomna rapport, ”Våldsam politisk
extremism” (Brå 2009:15), utförs systematiskt och politiskt våld i Sverige främst av de så kallade autonoma grupperna på vänsterkanten samt av grupper inom vit makt-rörelsen. Våldet från de autonoma grupperna är mer systematiskt och planerat för att uppnå vissa politiska mål, medan våldet från vit makt-rörelsen, som i många fall är grövre, i allmänhet sker spontanare och slår mer ”blint”. Att möten och andra verksamheter för ett demokratiskt parti saboteras på ett systematiskt sätt är något som våra svenska riksdagspolitiker brukar kritisera när det sker utomlands. Att samma politiker är tysta när detta sker på hemmaplan är mycket märkligt och oacceptabelt. För att ytterligare
understryka det allvarliga i de attacker som de autonoma grupperna numera utför kan nämnas att polisen vid ett tillslag mot en medlem av Revolutionära Fronten, i en lägenhet i Alvik den 18 juli, hittade en pistol, skyddsvästar, knivar, påkar och knogjärn. En av de kvinnor som dömdes för attacken mot Kinnunen befann sig i lägenheten när polisen slog till.
Sverigedemokraterna, ett parti som ställer upp på alla demokratiska värderingar, förföljs systematiskt med rena våldsaktioner från autonoma grupper på vänsterkanten. Avståndstagande, åtgärder inom rättssystemet och kraftiga markeringar lyser med sin frånvaro från vår regering och våra riksdagspolitiker, vilket ter sig särskilt besynnerligt med tanke på att en ickevåldspolitik i övrigt genomsyrar det svenska samhället från regering ner till den svenska förskolan. När ska regeringen och riksdagens ledamöter reagera på dessa brott och öppet ta avstånd från dessa? När ska ni stå upp för en verklig demokrati som gäller alla?
Robert Stenkvist,
vice ordförande för SD Stockholms län
Tommy Hansson,
chefredaktör för SD-Kuriren.
Katarina Bengtsdotter,
partistyrelseledamot



































Senaste kommentarerna:
Skrivet 30 jul 2009 09:36 Professorn
Tyvärr så förstår inte extremvänstern att deras våldutövning gagnar SD.
Skrivet 30 jul 2009 11:10 David (Ej registrerad)
När ska regeringen och riksdagens ledamöter reagera på SD och öppet ta avstånd från dem undrar JAG
Skrivet 30 jul 2009 14:15 En som lämnat stan... (Ej registrerad)
David> Varför ska regering och riksdag ta avstånd från ett demokratiskt parti som Sverigedemokraterna? Ska de även ta avstånd från ex: Piratpartiet, Junilistan etc etc?
Skrivet 30 jul 2009 16:28 Elsa (Ej registrerad)
Håller med David. Nu har ju flera partier tagit avstånd från SD, vilket är bra.
Vi har fått in partier som bygger sin ideologi på främlingsfientlighet och fördomar mot homosexuella m.fl. Det dessa partier gör nu är att stenhårt jobba ge sken av att de är helt vanliga demokratiska partier. Det är de inte!
Många människor är oroade för, och lider av att partier som SD finns. Det är många, många flyktingar och invandrare som skräms av att vi har ett främlingsfientligt parti som kan komma in i riksdagen. Många ur HBT-gruppen mår dåligt av att SD och liknande partier visar förakt för, och avståndstagande mot dem.
Det är inte på minsta sätt att arbeta i demokratisk anda när man som SD arbetar emot i stället för med och för människor (som t ex flyktingar och homosexuella)..
Detta borde diskuteras mer.
Skrivet 30 jul 2009 17:33 Sooul (Ej registrerad)
Att Afa och andra vänsterrörelser misshandlar och förstör är minst lika illa.
Alla fundamentalistiska rörelser oavsett politisk bakgrund borde motarbetas, inte demokratiskt valda partier.
Vakna upp
Skrivet 30 jul 2009 17:39 Tommy Hansson (SD) (Ej registrerad)
Vill bara upplysa om att det står fel i rubriken - "ekonomi" skall vara "demokrati".
Det står dock rätt i papperstidningen.
Skrivet 30 jul 2009 20:46 S. Berg (Ej registrerad)
Det de personer som nämns i artikeln utsatt för är Självklart helt oacceptabelt.
Det är dock väldigt svårt att förstå att SD inte nämnerdet det ökande grov våld enskild och grupper med anknytning till vänstern utsätts för.
Det högerextrema våldet har ökat - några få exempel av många:
Ung Vänsters antirasistiska konsert i Farsta attackerades och flera antirasister skadade. Kulturhuset Cyklopen brändes ner i samband med att Nätverket mot rasism skulle ha möte där.
Mattias Bernhardsson, fullmäkigeledamot för Rättvisepartier Socialisterna, Haninge blev med några dagars mellanrum grovt misshandlad med bl a knogjärn av flera skinnskallar.
Det kan räcka med att man tillhör SSU för att bli angripen, vilket hände några SSU.are i Örebro för två år sen då de angreps av ett gäng nazister..
Ska det våldet inte tas på allvar? Människor med hemvist inom vänstern har även dödats som vi vet. Människor som kämpat mot rasism har hotats och misshandlats grovt.
Skrivet 31 jul 2009 07:39 Sarah (Ej registrerad)
Elsa (Ej registrerad) skrev: Håller med David. Nu har ju flera partier tagit avstånd från SD, vilket är bra.
Vi har fått in partier som bygger sin ideologi på främlingsfientlighet och fördomar mot homosexuella m.fl. Det dessa partier gör nu är att stenhårt jobba ge sken av att de är helt vanliga demokratiska partier. Det är de inte!
Många människor är oroade för, och lider av att partier som SD finns. Det är många, många flyktingar och invandrare som skräms av att vi har ett främlingsfientligt parti som kan komma in i riksdagen. Många ur HBT-gruppen mår dåligt av att SD och liknande partier visar förakt för, och avståndstagande mot dem.
Det är inte på minsta sätt att arbeta i demokratisk anda när man som SD arbetar emot i stället för med och för människor (som t ex flyktingar och homosexuella)..
Detta borde diskuteras mer.
Till saken hör att SD är det enda partiet som vågar ta upp den tabubelagda invandrarfrågan. Det ÄR för mycket invandrare i Sverige. Varför inte stänga gränserna ett tag, få Sverige på fötter med arbete, barn-och äldreomsorg o.s.v. Ser man sen att det har varit ett lyckat resultat så kan man väl öppna upp igen, till en viss grad.. Det kanske inre behöver vallfärda in som det har gjort de senaste 20 åren.
Skrivet 31 jul 2009 10:04 Stone (Ej registrerad)
Det är sant att det är många till vänster om sossarna som blirvit attackerade av högerextremister. Förutom dom som nämnts i en tidgare kommentar är det klart vanligt att grupper som öppet protesterar mot rasism och nazism blir angripna vid manifestationer och även hotas i hemmet bland annat. En fredlig grupp som "Nyckelskramlarna" i Nyköping har blivit påhoppade och hotade av nazister.
Det är inte bara vänsterfolk i antirasiströrelsen men det är vanligt. Det finns en lång tradion inom vänsterna att stå på flyktingars och andra utsatta gruppers sida.
Skrivet 31 jul 2009 10:08 SP (Ej registrerad)
Sd är framröstade av sveriges befolkning.
Och varför skulle andra partier ta avstånd.
Alla är inte socialister.
Skrivet 31 jul 2009 14:40 Tommy Hansson (SD) (Ej registrerad)
Till S. Berg vill jag säga att han läser vår artikel slarvigt. Våldet från vit makt-sfären tas visst upp.
Sedan är det ju ganska fantastiskt att en del skribenter vill att regering och riksdag ska gå ut och ta avstånd från ett fullt demokratiskt parti som tar avstånd från våldet, men vågar kritisera den slappa invandrings- och flyktingpolitik som alltför länge fått råda i vårt land.
Den verkliga skandalen är att etablerade partier och politiker inte har kurage nog att ta avstånd från våldet mot SD!
Skrivet 31 jul 2009 22:24 daniel (Ej registrerad)
Ett tips till de som påstår att våldet är så mkt mer frekvent från Vit-makt sfären än tvärtom.
Gå in på AFA eller Revolutionära frontens hemsidor. Där är det uppenbart att man inte bara använder planerat våld mot sina motståndare som metod att ta sig fram. Man skryter om det vitt och brett. Utan att polisen verkar kunna göra något.
Skrivet 1 aug 2009 11:02 M.J. (Ej registrerad)
SD förföljer också samerna, främst de renägande, detta för att få röster från de skogsägare som vill ha bort renarna. Olle Larsson la förra året fram en motion till SD:s årsmöte där han bl a föreslog avskaffande av sametinget och att kraftig begränsa skyddet till rennäringen.
Det skrämmer att SD vill ta ifrån samerna de rättigheter de fick efter att ha förföljts under tidigare århundraden. Samernas historia följer på ett häpnadsväckande likartat vis de nordameriaknska indianernas. Båda folkgrupperna har utsatts för att deras språk och klädedräkter
förbjudits. Deras barn togs med tvång till skolor i avsikt att ta ifrån dem deras kultur, religionena förbjöds. Samers och indianers heliga ting beslagtogs.På 1600-talet brändes den siste samiske nåjden på bål här i Sverige. På 1970-talet kom en upprättelse för båda ursprungsbefolkningarna..
Nu vill SD mota tillbaks samerna till en positon där de förlorar sina rättigheter och skyddet de ränägande samerna behöver för sin försörjning.
Skrivet 1 aug 2009 16:59 Robert Stenkvist SD Västra Södertörn (Ej registrerad)
Efter att ha läst en del kommentarer här så vill jag förtydliga att vi självklart tar avstånd från ALLT politiskt våld. Jag trodde det framgick i artikeln men det behövs tydligen ett påpekande igen.
Vi tar kraftigt avstånd från allt politisk våld, även det våld som drabbar den vänster som själva använder demokratiska metoder. Har man väl övergett de demokratiska metoderna och själv börjat använda våld så har man hamnat i kylan. Alla demokratiska krafter skall hjälpas åt att markera var de demokratiska principerna går och kraftfullt motarbeta politiskt våld. Jag hoppas att detta var tydligt nog.
Skrivet 1 aug 2009 21:54 Ahmadi najat hadde rätt (Ej registrerad)
det är kul att läsa om SD dom är rädda att invandrarna ska ta över det land dom en gång stulit från till exempel samerna
dom är rädda om sitt kultur och och etiska moral och makten och kanske religion och målar flyktingar som demoner medan det är dom själva som är dom verkliga hotet emot mänsklighetens kulturer
Skrivet 8 aug 2009 09:54 suka (Ej registrerad)
@ahmid najat:
Det vore bra för debatten om du lärde dig lite om svensk historia innan du yttrar dig, det blir som lite mer substans då.
Kan någon som alltid slänger sig med uttryck som "främlingsfientlig" förklara vad "främlingsfientlighet" är? Nu menar jag inte din personliga åsikt utan vad som specifikt menas med det när man attackerar folk som är emot nuvarande invandringspolitik.
Jag tvivlar nämligen på att alla menar samma sak, utan de flesta använder uttrycket för att det är bekvämt och för att de saknar argument.
Skrivet 10 aug 2009 06:41 M.J. (Ej registrerad)
Det är mycket demokrati och antivåld nu för SD:s del nu inför storsatsningen på kyrkovalet. Öch tänk vilken tur för SD när pastor Jansson - förlåt pastor Hansson så lägligt dökppt. Han är för säkerhets skull både katolik och Moonare. Ja jag vet inte hur han får till det på slutet...