Vargen som social konflikt
I början av 1980-talet besöktes Stockholm av en representant för en värmländsk intressegrupp. Avsikten var att få acceptans för en reducering av vargens utbredning i Värmland. Hans besök väckte uppseende i massmedia och en av de stora nyhetstidningarna med övervägande läsekrets i Stockholmsområdet skrev: ”Man förstår att rädslan för varg är en motsvarighet till rädslan för våld i tunnelbanan.”
Tidpunkten för besöket och tidningskommentaren tillhörde en period, då svensk debatt präglades av en schablonartad nit att med modeller från en politiskt orienterad samhällsvetenskap omtolka den enskilda människans erfarenheter.
Berättelser som inte bekräftade önskvärda politiska slutsatser lyssnade man inte på. De var ”fördomar”. Folklivsforskaren Bengt af Klintberg kunde ge ut en bok om ”moderna vandringssägner” och där fanns exempel på berättelser om övergrepp som tolkades som ”sägner”. Pockettidningen R (som jag prenumererade på i många år) utnyttjade denna ”forskning” för att bevisa att oron för det växande gatu-våldet bara var ett slags borgerlig propaganda – rädsla för framtiden.
Detta hände sig under 70-talet och den första halvan av 80-talet i Sverige. Beteendevetenskapen med sina effektiva omtolkningsverktyg firade stora triumfer. Sveriges massmedier dominerades av befäl i opinionsbildning – en mediavänster med förankring i sociologi och kriminologi . . .
Sedan dess har svensk debatt undergått stora, positiva förändringar och i dag vågar allt fler berätta allt mer om sina erfarenheter i vardagslivet. Vi är inte rädda längre för att få pekpinnar rik-tade mot oss från katedrar av olika slag. Vi berättar ändå.
Allt fler av de medborgare som bebor de stora slättbygderna, skogarna och detta som brukar kallas landsorten har framfört kritiska synpunkter på officiell svensk rovdjurspolitik. Detta har pågått under många år.
Bemötandet från officiellt håll har varit alltifrån direkt avvisande till ett slags nedlåtande vänligt lyssnande . . .
Och ändå tillhör landsortsbefolkningen en population där man under generationer levt nära rovdjuren och lärt sig deras beteende . . . (Det är alltså den befolkningens erfarenheter som kallas ”vidskepelse” i Stockholmstrakten).
Skilda sociala miljöer, som inte kan hantera varandras erfarenheter och inte möts under samma villkor skapar ömsesidiga motsättningar gentemot varandra.
En sådan motsättning har kommit till utryck i jakten på varg.
Under några intensiva dagar på sistone har denna vargjakt emellertid varit tillåten – efter alltför många år av väntan i ömsesidigt utgrävda skyttelinjer.
Det är lätt att förstå att denna vargjakt har både förlöst ett länge förnekat behov och utlöst en nyvunnen självrespekt hos stora befolkningsgrupper i landsorten.
Deras erfarenheter har blivit giltiga och de känner sig sedda av centralmakten.
Rovdjursfrågan och i synnerhet jakten på varg handlar om detta:
Vargen är inte bara ett lurvigt fyrfotadjur. Vargen är också ett uttryck för skilda sociala miljöers bristande förmåga att förstå varandra.
I denna sociala motsättning har vargen blivit en spelbricka.
LARS THORDMARK, samhällskritiker






































Senaste kommentarerna:
Skrivet 11 jan 2010 11:03 peter (Ej registrerad)
Landsbygdsbefolkningen hatar vargen och vill helst ha bort den helt och hållet,inte bara reducera den som det så vackert heter. Det beror på att de flesta familjer på landsbygden har jakträtt i skogarna och de anser att vargen äter upp det kött (älg,hjort,råddjur,vildsvin,hare) som egentligen tillhör dem. För min blir jag glad om vi får varg här runt skogarna i Enhörna eftersom de skulle hålla nere det enorma beståndet av vildsvin och minska trafikolyckorna.
Skrivet 11 jan 2010 11:42 Cecilia (Ej registrerad)
Det farligaste djuret av alla är jägaren som vådaskjutit 39 (eller om det är 47) personer till döds och som skjuter ihjäl sina hundar i parti och minut. Vargen har inte dödat någon sen i början av 1800-talet och det var den halvtama s.k. Gysingevargen. Nån j@vla ordning får det väl ändå vara. Om bara boskapsägarna fick ändan ur vagnen och fixade sina stängsel eller skaffade sig vakthundar specialiserade för boskap så skulle det bli lite ordning. Sverige skämmer ut sig! Hur klarar Rumänien, Spanien och Balticum sina "stora" vargpopulationer...... 12.000 jägare i fem län på 27 vargar är ju helt hysteriskt. Dom flesta några jäkla blåbär dessutom.
Det som hände nu i Skånes djurpark så "lägligt" är troligen ett sabotage.
Skrivet 11 jan 2010 13:27 Göran L (Ej registrerad)
Skribenten använder "Samhällskritiker" som titel. Ibland ser man också titeln "Debattör" i diverse program på TV.
Jag blir lite nyfiken - hur ser utbildningen ut för dessa två "yrken"? Vilka skolor måste man gå för att få dessa titlar? Vilken examen måste till? Någon som vet?
Skrivet 11 jan 2010 21:54 alla är inte som kronblom vet du... eller vet du det egentligen? (Ej registrerad)
peter (Ej registrerad) skrev: Landsbygdsbefolkningen hatar vargen och vill helst ha bort den helt och hållet,inte bara reducera den som det så vackert heter. Det beror på att de flesta familjer på landsbygden har jakträtt i skogarna och de anser att vargen äter upp det kött (älg,hjort,råddjur,vildsvin,hare) som egentligen tillhör dem. För min blir jag glad om vi får varg här runt skogarna i Enhörna eftersom de skulle hålla nere det enorma beståndet av vildsvin och minska trafikolyckorna.
Landsbygdsbefolkningen har oxå ofta djurhållning...
är man inte vegetarian gör man nog bäst i att inte ha en massa absurda åsikter om Landsbygdsbefolkningen...
att vargen skulle hålla nere antalet vildsvin är även det ett tydligt tecken på att någon behöver läsa en bok eller två.
vargen är precis som vi oppoturnister... fjärde träffen vid sökning på oppoturnister på google ger svaret varg... ingen sannings refferens men det ger en vägledning iaf..
varför skulle vargen ge sig på ett så svårjagat och farligt djur som vildsvin när det finns hästar, får, människor, sopor och saker vi sätter ut till de andra djuren?
det talg vi hänger ut till fåglar är som knark för alla rovdjur... lägg ett par talgbollar på marken vid en viltstig i skogen och kolla igen dagen efter...
att jakten som den bedrevs var skandal håller jag med om.
att vildsvinsstammen är helt åt h-e dåligt skött håller jag med om.
vi behöver dock vargjakt och kontroll av stammen.
//J
Skrivet 12 jan 2010 02:29 jag tycker oxå, är jag samhällskritiker nu? oh coolt... (Ej registrerad)
ok, läser man artikeln utifrån att författaren är samhällskritiker så väcker det en del frågor.
1. vilka har du samlat in data och statistik ifrån?
2. bor du i värmland eller för du deras talan telepatiskt?
3. hur har befolkningen ändrat sina känslor efter jakten? som jag ser det är det snarare så att dom inte heller tycker att jakten var ordentligt organiserad.
4. vargen har inte blivit en spelbricka på grund av de som bor utanför storstaden, det har storstadsbefolkningen skött bra själva.
5. vad vill du uppnå genom att dra 30-40 år gammla skräptidningsrubriker?
6. tänkte du komma fram till något brilljantare än att vargen är lurvig?
det saknas någon form av analys och konkret ställningstagande i artikeln för att kalla det debatt.
så det är en insändare då... av en samhällskritiker...
så vad kritiseras? en rad påståenden staplas på varandra men du tar ju inte ställning till något av alternativen?
jag hävdar att jakten behövs, inte som den sköts nu men ändå.
//J jägare
Skrivet 13 jan 2010 12:04 peter (Ej registrerad)
Mitt påstående:
Landsbygdsbefolkningen hatar vargen och vill helst ha bort den helt och hållet,inte bara reducera den som det så vackert heter. Det beror på att de flesta familjer på landsbygden har jakträtt i skogarna och de anser att vargen äter upp det kött (älg,hjort,råddjur,vildsvin,hare) som egentligen tillhör dem.
Svaret:
Är man inte vegetarian gör man nog bäst i att inte ha en massa absurda åsikter om Landsbygdsbefolkningen...
Mitt påstpende är att landsbygdsbefolkningen vill inte ha varg i skogen,har jag fel ? Nej,det har jag inte...
När har en människa bevisligen attackerats av en varg ?
Det har inte under det här eller förra århundradet i norden.
Jägarna och dårar till människor är det farligaste för människan inte vargen,för hunden är trafiken och jägaren farligast,inte vargen.
Vargen fanns i de nordiska skogarna före människan,vi har ingen rätt att utrota dem från Sverige.