Debatt

Publicerad 19 juli 2010 Uppdaterad 19 juli 2010
Textstorlek 1 2 3
"Våra organisationer måste börja våga agera mot de kriminella människor som finns bland oss, oavsett vilka de är. Vi bör utestänga dem från våra aktiviteter som fotbollsmatcher, föreningar och fester."

"Våra organisationer måste börja våga agera mot de kriminella människor som finns bland oss, oavsett vilka de är. Vi bör utestänga dem från våra aktiviteter som fotbollsmatcher, föreningar och fester."

Fotograf:
LT-arkiv

Syrianer och assyrier – vakna och stå upp för Södertälje!

De senaste åren har Södertälje tagit emot tusentals syrianer, assyrier och andra kristna från bland annat Turkiet, Syrien, Libanon och Irak.

Relaterat

Artikelbilder

Fotograf: LT-arkiv

Vi har fått en fristad häri Sverige eftersom vi inte kunde leva fritt i våra hemländer på grund av olika etniska och religiösa skäl. Vi har blivit väl mottagna med mycket kärlek, ömhet och tolerans. Vi får absolut inte glömma denna humanitära handling från svenska staten och folket.

Vi måste titta oss i backspegeln lite då och då. Här i Sverige har vi kunnat leva i frihet med alla demokratiska rättigheter som det svenska folket har, utan särbehandling. Vi har fått möjlighet till arbete, kunnat bygga kyrkor, bli förmögna och starta egna företag. Många av våra ungdomar har fått höga akademiska utbildningar. Vi har även lyckats politiskt, vi har syrianer och assyrier som är riksdagsmän här i svenska riksdagen. Vi hartill och med fått en möjlighet att bli ministrar här i Sverige.

Svenska staten har tagit emot oss med öppna armar och har gett oss möjligheter och en frihet som vi inte har kunnat drömma omi våra hemländer. Den svenska staten har som första land i världen erkänt folkmordet Seyfo på vårt folk i Turkiet. Vad mer kan vi begära av Sverige? Min fråga till vårt folk, syrianer och assyrier, är varför vi glömmer denna godhet och genorisitet. Det är dags att vi vaknar upp ur vår dvala och öppnar ögonen och slutar att bråka sinsemellan om vår namnkonflikt. Detta bråk som har pågått i över 40 år leder ingenstans. Vi är samma folk (suryoye) oavsett om vi vill kalla oss syrianer, assyrier eller kaldéer. Vi har förbrukat all vår energi och massa resurser under alla dessa århelt meningslöst. Denna konflikt leder ingenstans, tvärtom, den medför negativa konsekvenser för våra ungdomar, som blir allt mer förvirrade och identitetslösa.

Det är hög tid att vi nu sluter oss samman och satsar våra gemensamma krafter och anstränger oss för våra barn och ungdomars framtid.
De senaste åren har det bildats olika kriminella nätverk i Södertälje som växer och begår allt grövre brott. Dessa kriminella nätverk leds av vissa människor som utnyttjar vilseledda ungdomar till kriminella handlingar. Majoriteten av dessa kriminella medlemmar har tyvärr assyr/syrianskt ursprung. Dessa brottslingar har gjort Södertälje till en svart fläck i Sverige. Vi måste resa oss som folk och ta avstånd från dessa människor som förstör våra ungdomar och drar dem ned i den kriminella vågen. Vi lever i ett modernt rättssamhälle, där vi inte får acceptera olika vendettor.

Vårt folk brukar ofta prata om folkmordet Seyfo som har drabbat oss, och vi brukar även prata om vår ädla heder. Men det vi upplever nu är också en sorts Seyfo. Dagligen förlorar vi våra ungdomar som hamnar i bland annat missbruk (narkotika- och spelmissbruk), de blir rånare och mördare. Det här en sorts utrotning av våra ungdomar, en sorts Seyfo som vi måste sätta stopp för. Under Seyfo var vi hjälplösa och hade staten emot oss och därför kunde vi inte försvara oss tillräckligt bra. Men i dag är vi inte hjälplösa, vi har all möjlighet att agera eftersom vi har både staten och polisen med oss till samarbete och till vår hjälp.

Våra organisationer måste börja våga agera mot de kriminella människor som finns bland oss, oavsett vilka deär. Vi bör utestänga dem från våra aktiviteter som till exempel våra fotbollsmatcher, föreningar och fester. Våra kyrkor, med båda biskoparnai spetsen, måste predika hårt och hänsynslöst mot dessa människor och alla ohederliga och kriminella handlingar. Inte minst våra två tv-kanaler (Suryoyo sat och Suroyo tv) måste våga ta debatten och propagera mot dessa människor och upplysa våra ungdomar så att de inte hamnar på den kriminella banan och blir svansar till vissa kriminella människor.

Tillsammans måste vi alla ageraoch tänka på vår framtid och fina stad. Syrianer, assyrier, svenskar och andra invandrargrupper – vi måste alla stå upp för Södertälje tillsammans. Vi måste kämpa för Södertälje, bygga upp staden och utveckla den till en attraktiv, fördomsfri och fin stad. Vi måste känna stolthet som Södertäljebor – och se till att folk flyttar till Södertälje och inte härifrån.

Robert Halef (S)
kommunfullmäktigeledamot

Publicerad 19 juli 2010 Uppdaterad 19 juli 2010
Textstorlek 1 2 3

Senaste kommentarerna:

Skrivet 19 jul 2010 09:59 ivo (Ej registrerad)

Halef det var det bästa jag läste på åratal,jag är flykting själv och har fått det
bra i Sverige,jag fick jobb på direkten och var tacksam för det,det var för 45
år sedan,och jag är fotfarande tacksam fast jag är pensioner numera!
Du visar positiv tänkande och jag hoppas att du får dit folk att inse det,att
dom är invandrare som är tvungna att inse att dom är i Sverige inte Turkiet!

Skrivet 19 jul 2010 10:10 Ankine (Ej registrerad)

Jätte bra, vi kan göra Södertälje väldigt attraktivt att bo i, om vi alla tar ansvar, det är inte svårt, om alla sköter sig.
Vi kom till Sverige för att få fred inte krig, det har vi redan fått nog av, låt oss leva i fred, så snälla gott folk tänk på våra ungdomar, de är ändå inte så dumma, de behöver lite hjälp på vägen, jag vet att de flesta har fått en bra uppfostran hemma. Hoppas att alla får en tankeställare och tänker om och börjar ta bättre ansvar.

//Ankine

Skrivet 19 jul 2010 10:10 Naturell (Ej registrerad)

Jag blir så rörd av att läsa det här. Jag är född och uppväxt i Södertälje, men har dom senaste åren längtat härifrån pga all kriminalitet och den respektlöshet jag upplevt utav Syrianer/Assyrier. Har varit sorgsen över att känna att jag inte vill se mina barn växa upp här i mitt vackra Södertälje. Har varit rädd att dom ska bli illa behandlade av just Syrianer/Assyrier. Tycker om att Södertälje är så mång kulturellt. Det ger färg och liv åt staden. Men jag blir rädd när det har spårat ut så mkt. Jag blir också rädd när jag förstått att det finns syrianer som lär sina barn att svenskar, finnar eller andra kulturer inte är lika mkt värda. Snälla gör inte så. Ni lär era barn att vara respektlösa mot oss då. Vi kan ha det bra här tillsammans om alla hjälper till. Vi är alla lika mkt värda.

Skrivet 19 jul 2010 10:14 Kungen af Viksberg

Du är en hjälte Robert!
Det är sannerligen på tiden att någon ÖPPET erkänner detta problem, och öppet bjuder in till debatt om detta. Att du är en del av denna minoritet med problem är bara bra. Det ger dig trovärdighet.

Fortsätt snälla. Din vädjan är den enda vägen. Du kan med detta starta något dom kan rädda Södertälje. Nu har du vunnit en personröst av en inbiten miljöpartist. Bara a en sån sak...

Skrivet 19 jul 2010 10:39 generat syryoyo (Ej registrerad)

mycket bra halaf vi vill att många ska våga o prata just om den som du beskriver att vi ska inte glömma att sverige har tagit oss med öppna händer tack tack o 1000000000000000000000000000000000tack till sverige vi måste ge lite tillbaka att visa respekt till svenska folket jag skämst o säga att är seryoyo efter d som händer här i södertäle

Skrivet 19 jul 2010 10:40 MG (Ej registrerad)

Den här artikeln borde finnas tillgänglig på syrianska så att dem den är riktad mot kan ta del av den.

Skrivet 19 jul 2010 10:40 Gabi (Ej registrerad)

Bra sagt!
Överst på listan så bör du och ni andra politiker ta tag i biten om vart våra ungdomar ska ta vägen på deras fritid. Och då menar jag de skötsamma ungdomarna. Varför inte satsa på de ungdomar som faktist sköter sig, ge en morot och gör det positivt att faktist stå upp för S-tälje inte tvärtom som nu. Här har ju hittills under de senaste 25 åren istället skapats en miljö för den kriminella verksamhet vi har nu, som tydligen enligt andra medier är den som styr maffian i Sverige!

Ronnagården har till exempel varit stängd sedan efter jul och som jag förstår så har de ingen personal att ha öppet, detta är ju löjligt. När man pratar med de 2st som är kvar så har de ingen aning om hur eller när de ska få mer personal. Borde det inte vara öppet de flesta dagarna i veckan, speciellt i en sådan stadsdel som Ronna?

För övrigt så verkar personalen har god koll på vilka ungdomar som man ska ha koll på och vilka som gör vad. Kanske behövs det flera av den sorten eller vad vet jag

Skrivet 19 jul 2010 10:47 Framtidstro (Ej registrerad)

Jag håller med dig till 100%. Jag vet att både Syrianska FC och Assyriska FF har pratat om detta under en längre tid. Det finns mycket att vinna om detta skulle bli verklighet. Att invandrare är en del av Sverige är ju självklart men de är också en del av problemet och en del av lösningen precis som vi alla andra. Sverige är ju även deras och förhoppningsvis så vill de flesta att Sverige ska fortsätta att vara ett bra ställe att bo på. Vi vet alla att de kriminella i staden är just kriminella och vad de har för ursprung är inte relevant. Det viktigaste är att de betraktas som kriminella och behandlas efter det.

Skrivet 19 jul 2010 10:50 Aschur <3 sin bror Aram (Ej registrerad)

Hej Robert jag vet att du är en sjysst och bra människa samt att du verkligen vill stans väl!
Så om du verkligen vill förbättra för människorna i Södertälje övertala din outbildade och inkompetente partikollega Lago som lett stan över ett decenium be han att släppa fram en utbildad samt kompetent sosse så stan har en chans att blomstra jag menar Lago tjänar över miljonen per år exkluderat alla feta styrelsarvodena som uppgår till ca halvmiljonen
och är totalt inte vuxen en sån uppgift se till att han åker hem till Jönköping Jan Anders Lago så kommer allt bli bättre annars om han inte lyssnar får du väl rösta på Alliansen För Lago har gjort sitt och fördärvat stan dags för nytt tänkande ca 15 pår med Lago är NOG och även MP borde fatta vid det här laget BORT MED LAGO

Skrivet 19 jul 2010 10:53 Aschur <3 sin bror Aram (Ej registrerad)

EN UTBILDAD OCH KOMPETENT NYSVENSK PÅ OUTBILDADE LAGOS POSITION ?
VARFÖR INTE?

Skrivet 19 jul 2010 10:55 Ledsen (Ej registrerad)

Bra skrivet! Hoppas att folk tar till sig det där, för som det är nu finns det inte en chans att jag kommer låta mina framtida barn växa upp i Södertälje. Södertälje är en hemsk stad, fylld med fördomar och våld, från alla håll. Folk som skriker saker efter mig och mina vänner, när vi är ute och går, baserat på våra utseenden. Folk som kallar mig för "svenne" när de är födda i Sverige och äldre än mig, alltså bott här längre.
För att Södertälje ska funka måste ALLA samarbeta, så Södertälje kan bli en stad vi alla är vänner i, och stolta över! Vi måste göra något, annars kommer Södertälje dö ut.

Skrivet 19 jul 2010 10:59 Contempt (Ej registrerad)

Äntligen någon som tar bladet från munnen! För sent?

Skrivet 19 jul 2010 11:12 jk (Ej registrerad)

det är just det vi behöve lägga energi på och inte en massa hat som bara förvirrar oss driver oss ifrån varandra. vi är kristna och borde bete oss som kristna (alltså behandla varandra och andra med kärlek och respekt). TACK TACK TACK..........:)

Skrivet 19 jul 2010 11:14 Assyr/Syrianen (Ej registrerad)

Mycket bra skrivet, vi behöver fler som står upp och säger nu får det vara nog. Jag är nyinflyttad Suryoyo till Södertälje och jag har alltid kännt mig stolt över mitt folk och glad att jag har tillhör denna folkgrupp. Men jag måste säga med sorg i hjärtat att jag inte känner samma stolthet idag sen jag flyttat hit. Den respektlöshet för allt och alla, den nonchalanta attityd och otrevliga betende som många av våra ungdomar har gör mig spyfärdig. Min folkgrupp känns ofta främmande för mig när jag ser dessa Södertälje ungdomar och jag skulle aldrig vilja att mina barn växte upp bland dessa. Man undrar ofta vad det är för föräldrar som uppfostrat dessa barn eller ska jag säga låtit bli att uppfostra dom. Man brukade säga att svensken är tillbakadragen och kall men här i Södertälje tycker jag är precis tvärtom, för nästan dom enda som hälsar och är trevliga i området jag bor är svenskarna medans syrian/assyrierna har en "jag är vackrast/bäst-attityd" som gör dom för fina för att hälsa.

Skrivet 19 jul 2010 11:27 jb (Ej registrerad)

Mycket bra och detaljerat beskrivet faktiskt så bra att det borde ljuda i
både press och Syrianks TV och då på Syrianska.

Skrivet 19 jul 2010 11:27 feritkå (Ej registrerad)

Vad synd att du använder den utnötta "stå upp för södertälje" och inte kom med något eget.........den är så uttjatad att ingen bryr sig.

Men annars så håller jag med dig att det behövs en ändring i stan, Ni socialdemokrater kan ju börja med att omorganisera i de egna leden ( det är ju ändå ni som har styrt under all elände med huvudet nerkört i sanden ) börja med att kicka några gamla drakar såsom Anders Lago, Besim Aho som bryr sig mer om deras feta löner än om vad som sker i södertälje.och med feta menar jag ÖVER miljonen helt sjuka summor......................

Skrivet 19 jul 2010 11:35 Mikael Savemark pensionärernas omsorgs parti (Popis) i Södertälje (Ej registrerad)

Bra Robert!

ASSIMILATION, INTEGRATION EJ SEGREGATION, annars bygger vi murar istället för broar..no man is an island! Människan i Centrum.

MVH
FÖR ETT BÄTTRE SÖDERHELLYEAH

MS/
pp/popis

Skrivet 19 jul 2010 11:44 Södertäljebo sedan 1969 (Ej registrerad)

Det var roligt att läsa ditt inlägg Robert. Hoppas att detta kan väcka en del slumrande södertäljebor. Den rasism som finns i Södertälje utövas tyvärr till stor del av dina landsmän och riktar sig mot svennar och muslimer. Var är toleransen, respekten och tacksamheten? Modigt av dig att stå upp för detta. Kanhända får du en röst i höstens val?

Skrivet 19 jul 2010 11:45 Dr (Ej registrerad)

Visst ska man vara tacksam för det Sverige har gett oss, men man ska också vara vaken på vad som händer i vår omvärld och vad syftet är med allt det här. Det är svårt att känna att man mår bra i ett land då man hela tiden blir motarbetat och bortstött. Mycket svåra problemn med att få jobb fast man har utbildning från bästa universitet här i landet. Jag tror man måste se lite över kullen men det här tacksamhetstänket. Man har tagit in allt möjligt folk från hela världen..... och allt detta har man inte gjort för att vara snäll utan det är ett led in i en ny global världsordning med en stat, en regering, ett folk, en valuta, en chip, en religion etc dvs en ny global världsordning med kontroll som dess främsta verktyg. Så glöm bort tacksamheten och fundera på hur man ska överleva en faschistisk kommunistisk världsordning!!!!!!!!

Skrivet 19 jul 2010 11:45 Thomas de Ming (Ej registrerad)

Oerhört konstruktivt och framåtriktande!
Håll i Robert och be om hjälp i de fall du blir utsatt för negativa påtryckningar eller "negativt kampanjande".
/Thomas

Skrivet 19 jul 2010 11:48 ms (Ej registrerad)

Robert Bara en sån där liten detalj i en f,ö välskriven artikel, där du tog en del ord ur min mun.....syns förhoppnings vis för debatt, på torget under kommande månad...er------
den där lilla detlajen vi Svenskar är int invandrade, LOL! men det tål att fundera på, vissa av oss är just det invandrade Svenskar....

mv

MS

united we stand divided we fall

Skrivet 19 jul 2010 11:52 Filiz (Ej registrerad)

Jättebra Robert, fortsätt för det här, vi alla andra ska stå bakom dig.Det är verkligen bra om det ska göras något, VI MÅSTE ALLA GÖRA NÅGOT TILLSAMMANS- för våra barns skull. Jag själv är syrian och tycker inte om utvecklingen i S-tälje. Kyrkor o föreningar mm MÅSTE stå bakom detta förslag. Jag hoppas att detta inte rinner ut i sanden, lycka till.

Skrivet 19 jul 2010 12:44 j (Ej registrerad)

Som syrian/svensk/född s-täljebo blir jag så lycklig av att läsa dina ord, har tröttnat så in i hlvete på äldre syrianers sätt att ideligen vifta bort problemen, syrianska präster, politiker, personer från "ledande familjer" har i åratal struntat i problemen med hänvisning till att "så länge det ej drabbar min familj så skiter jag i det", idag ser vi många familjer både förmögna som mindre fömögna vara i klorna på ett x antal kriminella som folket och staden samlat lättvindigt borde kunna vifta bort.

Väntar fortfarande på att man går på fel person med intet att förlora, då väntar ett blodbad, början av det såg vi för inte så länge sedan på oasen.

Skrivet 19 jul 2010 13:10 Adolf.H (Ej registrerad)

Jag skrev en kommentar om att vi svenskar med assyrisk/ syriansk bakgrund borde uttala lite oftare att vi är just SVENSKAR med assyrisk/ syriansk bakgrund men lt valde av för mig okänd anledning att inte publicera den kommentaren. Jag tror att mycket av "vi & de " tänket skulle försvinna om man slutade att agera som en stat i staten. Mvh Adolf.H

Skrivet 19 jul 2010 13:58 Heja Södertälje (Ej registrerad)

Robert bör börja först med att vara själv en start för att samarbeta.
och det kan han börja med att skriva assyriska/syrianska eller Assyrier/Syrianer och inte tvärtom med tanke på bokstavsordningen!

Skrivet 19 jul 2010 14:28 Carl (Ej registrerad)

Mycket bra artikel!

När en syrian säger att dom flesta kriminella i Södertälje har assyriskt eller syrianskt påbrå så slinker det igenom PK-censuren hos LT direkt. Det är som att ha ett VIP-kort till en kändiskrog. Men när jag som etnisk svensk hävdar samma sak så publiceras inte min åsikt alls. Det är plötsligt rasism.

Ni kommer inte kunna läsa mitt inlägg för den kommer inte publiceras alls. Så det är lika bra att jag slutar skriva nu.

Skrivet 19 jul 2010 15:16 Södertäljebo (Ej registrerad)

Jag och mina vänner har länge pratat om att folk måste kämpa för Södertälje.
Vi har länge efterfrågat ett intensivare samarbete mellan olika parter såsom kyrkorna, kommunen, fritidsgårdar, polisen, skolor m.m.

ALLA måste ta sitt ansvar. Präster, biskopar, politiker, rektorer, medborgare i Södertälje, studenter, föräldrar till ungdomar, sportklubbar m.m.

Varför jag inte nämner Polisen är för att jag vet hur mycket de har gjort och försöker åstadkomma, men ensamma klarare de inte allt.
Detta problem är stort och rör oss ALLA.

Nu kommer det upp på tapeten. Jag hoppas verkligen inte att det är ett löfte bara för att vinna röster fram till valet i år.

Sedan hoppas jag att politiker slutar kasta pengar på strunt och tänker på våra barn. Varför ska man stänga en helt fungerande fritidsgård? Dra in pengar från annat som är mindre viktigt ´T.ex. Vattentornet som inte behövs just nu. Avstå från era skyhöga lönder en månad.

Tack för mig/ Assyr/syrian i Södertälje.

Skrivet 19 jul 2010 15:26 Södertäljebo (Ej registrerad)

Assyrier och Syrianer måste börja tänka lite på vad man förstör när man kallar sig det ena eller det andra. Vi är samma folk och vi har kommit till en punkt där vi måste visa att vi kan hålla ihop.

Har vi verkligen flytt Turkiet för att komma till Sverige och ta kål på varandra?

Kyrkan har en viktig roll i det hela. Det är dags att göra något och rädda folket från utplåning. Det är på tiden att vuxna tar sitt ansvar över sina barn. Kyrkan borde prata med sina församlingsmedlemmar om problemen i Södertälje så det kan bli en effekt av self-policing.

Jag har länge velat göra saker för Södertälje som suddar ut det dåliga ryktet som vi har fått den senaste tiden. Men lilla jag kan inte göra så mycket om inte politiker visar en vilja att bryta trenden. Mycket hänger på hur mycket politiker i Södertälje vill göra. Befolkningen i Södertälje däremot vill mycket men utan kraft och politiker i spetsen så går det inte.

Tack för mig/ Assyr/Syrian (efter alfabetisk ordning).

Skrivet 19 jul 2010 15:37 Jocke (Ej registrerad)

Vad sjutton har fotboll med ämnet att göra? Fotbollsföreningarna drar redan sitt lass till stacken genom att sysselsätta ungdomar som annars förmodligen hade rekryterats till ungdomsgäng. Mer än så kan man inte begära av dessa. Robert kanske inte riktigt har förstått att varje förening har sin funktion i detta samhälle, precis som ni politiker har er. Be inte föreningar med en helt annan verksamhet agera i ert och samhällets ställe.

Skrivet 19 jul 2010 15:50 hyckleri (Ej registrerad)

. Om det nu är så hög brottslighet bland den assyrisk/syrianska gruppen, varför har inget gjorts tidigare? Politikerna i den här stan har verkligen svikit kommuninvånarna genom att låta kriminalliteten eskalera till okontrollerbara nivåer. I valtider vill politikerna ha våra röster och då passar det bra att göra en utflykt till verkligheten och fiska lite röster hos ND och SD väljare. Dessa båda partier har påtalat detta i åratal men då blivit kallade rasister. Har deras åsikter plötsligt blivit rumsrena?

Skrivet 19 jul 2010 16:17 Sydväst (Ej registrerad)

Tack, Robert Halef! Nu hoppas vi att ditt inlägg kan inspirera alla de människor som under lång tid inte vågat ta bladet från munnen. Artikeln bör översättas till alla upptänkliga språk, så att inte en enda Södertäljebo går miste om budskapet.

Hög tid att vindarna vänder. Idag såg jag, ute på stan, en man som bar en skottsäker väst under t-shirten. Underligt nog höll jag på att krevera av skratt, det såg så b-filmsaktigt ut, men det är naturligtvis värre än så.

Skrivet 19 jul 2010 17:32 MUF Salem (Ej registrerad)

Robert, Du och Socialdemokraterna befinner er i den positionen att det är ni som bestämmer i Södertälje. Med detta inlägg talar du som en oppositionspolitiker då du beklagar dig över er insatts. Du hävdar ert misslyckande. Är det inte dags för vänstern att dra sig tillbaka från Södertälje i sånt fall?
Anders Lago som är din partivän gör absolut ingenting. Varför beklagar du dig här, Våga tala i fullmäktige också, men där kommer partipiskan fram och då blir du tyst.
Det är lite roligt att makthavarna klagar på sig själva. Vad är det du vill Robert? Du har makten, ta vara på den och gör något utav den, sluta passa bollen till de enskilda folket VI KRÄVER ETT AGERANDE FRÅN SÖDERTÄLJE OCH SOSSARNA SOM "BESTÄMMER"

Skrivet 19 jul 2010 19:49 Flyttfågel (Ej registrerad)

Citerar MUF Salem

Lite roligt att makthavarna kritiserar sig själva.
Bättre sent än aldrig.
Blir väl ommöblering i September, hoppas jag.
"varit sossarna under alla år av nergången"

Skrivet 19 jul 2010 19:51 Mint (Ej registrerad)

Halef, tack för din mycket bra skrivna debattartikel!
Jag, som snart 40-årig svensk-finsk Södertäljefödd man som är uppväxt i Västergård, Lina Hage, Ronna och Hovsjö vet att det är otroligt många assyrier/syrianer som tycker precis som du. Majoriteten gör det.
Ett stort hinder i vägen på förbättring är kyrkornas inställning. Kyrkorna kan inte utesluta och fördöma, dom kan inte "välja sida" vilket i sig är ytterst märkligt då dom endast borde ha "bokens ord" att följa och leva efter. ord.

Skrivet 19 jul 2010 20:21 Ditt politiska uppdrag (Ej registrerad)

Helt plötsligt har vi politiker som inför valet vill ta bort ansvaret från sig själva och lägga det på föreningarna. Istället för att artikeln ska poängtera; DAGS FÖR SKÄRPNING AV LAGAR, så vill Robert Halef i sin artikel vända våldet i denna stad från en lag som inte kan skydda den oskyldige civla mot en folkgrupp och dess namnkonflikt. Det är nog dags för dig Robert att vakna upp, matcherna och kyrkan är en plats för alla människor och det krävs ett förbud från polisen som kan stoppa de från att komma på matcherna eller kyrkan. Påverka i ditt parti till hårdare lagstiftning, ditt babbel är skandal och du befläckar en folkgrupp, i detta fall din egen. vilket innebär att även du skall anses som otacksam mot Sverige, för faktum är att du är politiker och kan påverka, VARFÖR HAR DU INTE GJORT DITT JOBB? se din kvist i ditt öga innan du ser din nästes

Skrivet 19 jul 2010 20:24 Blond Hovsjö brud (Ej registrerad)

Håller med! Stå upp för det "nya" Södertälje!

Jag ska snart flytta härifrån, tack och lov....

Skrivet 19 jul 2010 20:44 Gunnel (Ej registrerad)

Har mörkrets krafter infiltrerat Socialdemokraterna i Södertälje nu också?

Skyll inte på assyrier/syrianer!! För mycket rasism här i staden redan.

Skrivet 19 jul 2010 22:18 Södertälje = hemma! (Ej registrerad)

Jag vill bara tillägga att man inte får något utan att ge något, nu är det dags att ge tillbaka till Södertälje. Jag menar att vi alla kan vara tacksamma för det vi har här i Södertälje och i Sverige. Bl.a. fri skolgång, pensioner, sjukhus, polis, sjukvård, trygghet, sociala försäkringar och mycket annat gott som täcks av våra inbetalda skattemedel... Men det är som sagt inte gratis... Vi måste alla bidra till stacken = så fungerar det även med trivsel, god anda, vänskap och trygghet. Vi måste alla bjuda till för att få något tillbaka!
Nu behöver vi alla enas och hjälpas åt att vända den negativa andan i Södertälje!

OCH är det inte dags att vi alla kallar oss för södertäljebor och svenskar?? Även om vi alla har olika bakgrund och härkomst så utgör Sverige och Södertälje en stor del av vår tillhörighet och identitet!!
Jag älskar Södertälje, det är hemma!

Skrivet 19 jul 2010 22:19 eros (Ej registrerad)

All heder och ära åt Robert jag hyllar verkligen det goda resonemanget dock måste man skilja illusion från verklighet---ett grundproblem som människan har i sin inställning är att man tror man kan göra stora saker med liten kärlek när det förhåller sig tvärtom dvs göra små saker med stor kärlek.Förlåtelse är ett kraftfullt verktyg som tyvärr individen glömmer bort utan förlåtelse kan liknas som en stad med trafikstockning där trafiken står stilla och det bildas avgaser som belastar -folk som inte kommer till jobbet som i sin tur börjar påverka ekonomin negativt som leder därmed till dålig hälsa som depressioner.Människan är inte medvetna det är först när man gör något utöver det vanliga som människan lämnar djurriket och börjar närma sig mänskligheten tyvärr så befinner vi oss i djurriket just nu.
Jag har inte emot predikan och böner men böner förändrar inte verkligheten utan böner förändrar människor och människor förändrar därmed verkligheten.Det viktigaste är smak och omdöme .

Skrivet 19 jul 2010 22:48 Du är själv varför vittnar inte du som represntat (Ej registrerad)

Nej gubben

Vi assyrier är inte samna folk
Som syrianer

Ni och er familje har predikat der i snart 40 år


Sen om det bor 20 000 tusen syrianer här och 100 är kriminel vad har resterande 19900
Med det att göra
Det är samma sak om det fins 100 svenskar som är kriminel vad har dom med dessa att gör

Och vi skyddar inte kriminel
Och vi vittnar om vi ser något
Men jag har svårt att tro att alla 19900
Har set något av värde för att kunna vittna

80000 svenskar kan vittna annars dom är flera eller och dom är ärligar

Skrivet 19 jul 2010 23:56 Carl (Ej registrerad)

Jag läser ofta att syrianer och assyrier pushar för att förenas, enas och sluta fred med varann. Det finns dock även andra etniska grupper i Sverige ni måste lära er leva tillsammans med. Svenskar, araber, kurder, afrikaner, polacker, serber, danskar och finnar och ungefär hundra olika folkslag till. Ni måste släppa hederskulturen helt enkelt och leva på lika villkor som alla andra grupper så denna härliga marxistiska multikultur kan frodas i all evighet.

Skrivet 20 jul 2010 00:08 Berra (Ej registrerad)

Robert! Du har så rätt! Vi alla måste göra vad vi kan för att vända den negativa trenden i Södertälje! Vår stad har världens potential att bli något riktigt fint. Vi har både Mälaren och saltsjön inpå knuten, vilket ger oss ett geografiskt läge som är ganska unikt och som vi givetvis kan utnyttja bättre. Tittar vi på idrotten ser det också ljust ut! Ett lag i högsta serien i ishockey, herr- och dambasket, två lag i näst högsta serien i fotboll, duktiga löpare, simmare mm. En utomordentlig potential att få ett resaurangliv i staden som är unikt med tanke på de många olika kulturer vi har här. Vi har skådespelare och musiker som håller god klass! Vi måste lyfta fram allt det som är bra med Södertälje och visa att vi är stolta över vad vi har! Vi har dessutom två multinationella företag i vår lilla stad där det ena fortfarande har huvudkontoret här. Tänk vad mycket som ändå är bra med Södertälje!

Skrivet 20 jul 2010 00:28 Arg syrian

Instämmer med de flesta ovan!!! All heder åt Robert som skriver precis som det är. Bra också att organisationernas och kyrkans roll/ansvar nämns i artikeln.

Men hur ska man nå de vilseledda människorna som nämns i texten? De är knappast inne på lt.se och tar del av detta! Även om de skulle läsa artikeln skulle de förmodligen missförstå eller förvränga den. Helt klart är att organisationerna och kyrkan har en väldigt viktig roll att spela.

Sverige är verkligen ett paradis på många olika sätt. Tyvärr även för kriminella då den svenska lagstiftningen är skrattretande. Kriminella VET att de mer eller mindre kan göra som de vill och ändå komma undan med det. I värsta fall får de nåt år på öppen anstalt med kabel-TV och oxfilé.

Rekryteringen av allt yngre ungdomar oroar. Många saknar identitet och självkänsla. Avsaknaden av en fadersgestalt i hemmet är också ett problem. Många fäder finns inte till för barnen. Antingen är de på jobbet eller spelar kort. Kvalitetstiden finns inte!

Skrivet 20 jul 2010 08:28 Maille (Ej registrerad)

Svenskarna då?
Vi som får ta hand om skiten sedan. Människorna är det absolut inget fel på, med det dom gör är en annan sak. Nu är det inte så att jag pekar ut någon, men herregud lite måtta får det väl ta och vara.

Att växa upp då för 17 år sedan var nog bäst, skulle inte vilja växa upp idag och kanske få se ett mord bara för att jag bor på en plats där folk är dumma i huvuvdet.

Skrivet 20 jul 2010 08:40 LG (Ej registrerad)

Bra skrivet, men det är bara ord. Kommer det ske någonting ? Jag hoppas och vill att det blir en förändring i Södertälje. Men jag är rädd att det är för sent. Tyvärr....

Skrivet 20 jul 2010 09:11 September (Ej registrerad)

Hur i h-e har politikerna kunnat låta det gå så här långt,
människor födda i stán måste ge sig härifrån pga all brottslighet.
Barnfamiljerna flyr, så även andra.

Denna politik är Herr Lago stolt över.
Säger att han promenerar "utan rädsla" kvällar/nätter i S-tälje.
A.Lago bor ju inte här??? Eller har han flyttat hit "för nattvandring"

I de blindas rike är den enögde kung.

Skrivet 20 jul 2010 09:46 JR (Ej registrerad)

Bra skrivet, jag hoppas att kunna få se ett enat syrianskt/assyriskt/keldiskt folk här i staden. Ett folk som blir den broder som integreras med oss precis som valonerna gjorde. Se hur Svenska män får gifta sig med kvinnor ifrån den här gruppen och vise versa. Det jag saknar och som blivit allt mer vanligt är att man känner sig som Svensk utnytjad och hånad. Ingen vågar längre ställa krav för då är man rasist. Om inte en förändring kommer att ske snart så kommer vi få en starkt grogrund till fördjupad lokal rasism som bitersig fast.
Idag så åker jag med flera kamrarter långa vägar när man skall bada bara för att slippa bli förbannad för den respekt som saknas ifrån stora delar av den här folkgruppen. Det är tragiskt att det har blivit så här men jag tror att det måste gå att vända. Börja med att förena fotbollsklubbarna på högsta nivån till ett nytt namn. Vi skulle få ett av Sveriges publikstarkastelag som kommer snart att få kvala till Chamiponsleag snart. Vilken stolthet för oss.

Skrivet 20 jul 2010 10:04 Lillen (Ej registrerad)

Borde även tilläggas att man ofta hör syrianer/assyrier och även andra invandrare här i södertälje prata om hur viktig respekt är. Denna respekt tappade jag totalt för några år sedan för syrianer/assyrier och svor att jag aldrig kommer flytta till denna stad. Märker dock av att "blod är tjockare än vatten" som någon skrev i en kommentar i en artikel efter morden på moussa bröderna. Vilket jag tolkat som att man inte behöver visa oss svenskar respekt. Och med svenskar menar jag även mig som inte är född i Sverige men blivit svensk då jag lever och lär av Sverige och kulturen vi har här. Jag tycker det är väldigt magstarkt och oförskämt av dessa folkgrupper att kräva och förespråka respekt.Hade en disdkussion om detta med en kvinnlig och med utländsk påbrå politikerkvinna härifrån Södertälje.Fick på omvägar sedan veta att hon blivit väldigt stött och till och med kallade mig rasistisk. Jag är svensk men inte född i Sverige! Är jag rasist?! Knappast....

Skrivet 20 jul 2010 10:24 The Teacher (Ej registrerad)

Det här är nog den bästa och mest insiktsfulla insändare jag läst i LT någonsin! Hoppas bara att budskapet tas emot och går hem bland samtliga assyrier/syrianer/kaldéer. Jag är mycket glad att Robert Halef har valt att ta tag i det här ämnet. Det var på tiden och en förändring måste nog komma inifrån för att ge något resultat. Förhoppningsvis får Robert ett starkt stöd, för de flesta håller säkert med honom! Jag misstänker att den som eventuellt inte håller med är en av dem som inte uppför sig så väl och helst vill fortsätta med det...

Skrivet 20 jul 2010 10:43 syri (Ej registrerad)

så går det när man fyller en stadsdel med samma typ av folk
ska jag vara ärlig är det nog kyrkan som förstör folket där
t.o.m nysvenskar flyr från varandra

synd att man ska förstöra alla bra dagis o skolor oxå
mina barn gick i världensbästa dagis där det va 60-70% svenskar
ja vad händer när invandrarna hör det
vov dit skickar vi våra barn oxå
60-70% blir helt plötsligt 20%

borde va krav på att max 30-40% av en klass/grupp borde vara invandrare

är jag rasist nu fast jag är 100% invandrare från mellanöstern

Skrivet 20 jul 2010 10:45 The Teacher (Ej registrerad)

Arg syrian skrev: Instämmer med de flesta ovan!!! All heder åt Robert som skriver precis som det är. Bra också att organisationernas och kyrkans roll/ansvar nämns i artikeln.

Men hur ska man nå de vilseledda människorna som nämns i texten? De är knappast inne på lt.se och tar del av detta! Även om de skulle läsa artikeln skulle de förmodligen missförstå eller förvränga den. Helt klart är att organisationerna och kyrkan har en väldigt viktig roll att spela.

Sverige är verkligen ett paradis på många olika sätt. Tyvärr även för kriminella då den svenska lagstiftningen är skrattretande. Kriminella VET att de mer eller mindre kan göra som de vill och ändå komma undan med det. I värsta fall får de nåt år på öppen anstalt med kabel-TV och oxfilé.

Rekryteringen av allt yngre ungdomar oroar. Många saknar identitet och självkänsla. Avsaknaden av en fadersgestalt i hemmet är också ett problem. Många fäder finns inte till för barnen. Antingen är de på jobbet eller spelar kort. Kvalitetstiden finns inte!

Här finns en nöt att knäcka. Som lärare vet jag att Arg syrian har rätt. Många ungdomar saknar fadersgestalt trots att de har en pappa hemma. Deras pappor är dock inte alltid närvarande i barnens liv. De har fullt upp med sitt och pratar ofta mer till sina barn än med sina barn. Det leder till sökande, vilsna ungdomar som testar gränser och hittar andra manliga förebilder istället. Ofta killar som bara är lite äldre än dom själva och kanske inte håller på med frimärkssamling på fritiden om man säger så... Jag ser många unga pappor från den aktuella gruppen som verkar mycket engagerade i sina barn, så det kommer förhoppningsvis att bli en förändring på sikt. Relationen mellan pappor och söner eller föräldrar och barn i största allmänhet är dock någonting som jag tror att man borde ta upp i t ex kyrkorna. Att sitta i någon suspekt lokal och spela kort hela kvällarna och nätterna är, ledsen att behöva säga det, inte att vara en god förebild för sina barn...

Skrivet 20 jul 2010 11:42 Den sanne Konungen (Ej registrerad)

"Kungen af Viksberg", det är jag som är kung här, inte du.

Skrivet 20 jul 2010 11:46 Avanz (Ej registrerad)

Tack Halef, äntligen någon som vågar säga sanningen till sitt eget folk. Om den syriansk/assyriska befolkningen samt dess politiker och andliga ledare hade spenderat hälften så mycket tid med att ta hand om sina vilsna ungdomar istället för att bråka om monument och gatunamn så har vi en chans att vända det här. Om föräldrarna och farföräldrarna hade spenderat mer tid att se efter sina barn istället för att sitta på café och springa i kyrkan. Om de som har en utbildning hade predikat att det var rätt väg till framgång så kanske det här går att vända. Man hör ofta syrian/assyrier gnälla på Irakierna, att de begår brott etc. Men alla som ser med klara ögon vet att massor av kriminella i Södertälje har syriansk/assyriskt ursprung och däribland de värsta. Dessutom ger dessa ert folk uruselt rykte, inte bara i Södertälje utan även i resten av Sverige. Det är dags att sluta förneka nu, sluta acceptera och se till att era barn slutar beundra de kriminella och försöka vända det här.

Skrivet 20 jul 2010 12:29 Hoppfull täljebo... (Ej registrerad)

Otroligt bra skrivet!
Din beskrivning är alla södertäljebors vardag. Människor som hävdar något annat lever i förnekelse eller är rädda för en positiv förändring, som i längden kommer gagna alla i vår kommun.
Är själv svensk, men känner många syrianer.
Några av mina bästa vänner har syrianskt ursprung, men och det här är viktigt, de utbildar sig alternativt arbetar hårt för att få ett bra liv för sig och sina familjer. De ägnar sig inte åt kriminalitet och att behandla människor respektlöst, som så många människor kan vittna om att unga syrianer gör idag.
Mina vänner har växt upp och gått i samma klass, bott i samma områden som många av de här killarna som vi idag är rädda för och som vi hör styr vår stad.
Varför har inte mina vänner valt den kriminella världen som sina barndomskompisar?
Mitt svar är att allt vi ser frukten av idag är en föräldrafråga. Ett ökat ansvar för våra egna barn, deras umgänge och välmående gör att vi får ett bättre samhälle! Låt inte debatten dö...

Skrivet 20 jul 2010 16:02 RONALDINIHO #10 (Ej registrerad)

BRAVO! SNYGGT SKRIVET. ÄNTLIGEN HAR NÅGON VAKNAT! DET ÄR PÅ TIDEN ATT AGERA. POLISEN,MYNDIGHETER, POLITIKER VET VAD SOM PÅGÅR I SÖDERTÄLJE UNDER FLERA ÅR, MEN HAR INTE GJORT SÅ MYCKET. DE TAR IN DEM FÖR FÖRHÖR,STOPPAR IN DEM I HÄKTE ÖVER HELGEN OCH SLÄPPER UT DEM PÅ MÅNDAN. OCH SÅ KÖR DE PÅ. DE SÄGER BRIST PÅ BEVIS, VI KAN INTE DÖMA DEM FÖR LITE INNEHAV AV MÄNGD KOKAIN PÅ SIG NÄR KILLEN SER HELT STENAD UT PUPILLERNA HÅLLER PÅ RAMLAR UT. MEN DET ÄR INTE BARA SÖDERTÄLJE, KOLLA BARA MALMÖ, DÄR E DET SKOTTLOSSNING NÄSTAN VARJE VECKA.

Skrivet 20 jul 2010 16:32 gbg (Ej registrerad)

WOOHOO, äntliiigeeen någon soom kommmer ut o skriver om det !!! Fyfan va bra skrivet utav dig Halaf. Mycket stolt faktiskt. Håll huvudet högt för det ska du göra o känna dig stolt för dina ord var verkliigen GULD . Nu är det bara dags att folket ska vakna. Tyvärr så finns det fanatiker som tar in det i ena örat o ut genom andra. Tycker att det är så synd , för det är de själva som drabbas + deras barnbarn o barnbarns barn. Samhället ser hemsk ut nu efter alla omständigheter som har hänt. Livet är inte rättvist men vi kan göra det bättre genom att ta hand om varandra och följa guds väg. Det är bara slöseri med tid att sitta o tjafsa om något sådant..
Man blev verkligen rörd. Ord som man verkligen tog åt sig av.
Hoppas bara på att fler gör det.

Detta var det bästa ja har läst på länge. Mycket mycket bra , taccck för deet Robert och hoppas detta gör så att VÅRAT folk vaknar.

Skrivet 20 jul 2010 21:31 Handling (Ej registrerad)

Nu vill vi också se ett öppet och konkret förslag till handlingsplan hur situationen ska vändas. Inte bara vanligt politikersnack med mer pengar hit eller mindre pengar dit. Offentligör gärna en handlingsplan med konkreta punkter i LT som är undertecknat av såväl politiker, kommunen, assyriska och Syrianska föreningen, fotbollsklubbarna, kyrkan etc. Lyckas du med det, eller åtminstonen visar den ambitionen så får S min röst trots att jag egentligen är moderat.

Skrivet 20 jul 2010 22:09 Utflyttad södertäljebo (Ej registrerad)

Tack för denna FANTASTISKA insändare! Det finns hopp trots allt...

Skrivet 21 jul 2010 00:16 Ann-Mari (Ej registrerad)

Jag blir till hjärtat rörd av din anons. Du visar positiv tänkande och jag hoppas att du får dit folk att inse det, att dom är invandrare precis som jag och är tvungna att inse att dom är i Sverige inte Turkiet! Har varit sorgsen över att känna att jag inte vill se mina barn växa upp här i mitt vackra Södertälje. Har varit rädd att dom ska bli illa behandlade av just Syrianer/Assyrier. Tycker om att Södertälje är så mång kulturellt. Det ger färg och liv åt staden. Men jag blir rädd när det har spårat ut så mkt. Jag blir också rädd när jag förstått att det finns syrianer som lär sina barn att svenskar, finnar eller andra kulturer inte är lika mkt värda. Snälla gör inte så. Ni lär era barn att vara respektlösa mot oss då. Vi kan. Du är en hjälte Robert!
Det är sannerligen på tiden att någon ÖPPET erkänner detta problem, och öppet bjuder in till debatt om detta. Att du är en del av denna minoritet med problem är bara bra. Det ger dig trovärdighet.
Fortsätt snälla. Tack Robert.

Skrivet 21 jul 2010 10:58 Harpan (Ej registrerad)

Du e go Robban

Bort med Lago in med Robert<3
Så kommer det bli bättre i stan

Skrivet 21 jul 2010 10:59 Hotboy (Ej registrerad)

Robert som President !!!
Avgå Lago

Skrivet 21 jul 2010 19:19 Borgligt! (Ej registrerad)

Vi får inte glömma att Rober och Anders lago sitter i samma parti i samma fullmäktige. Därav har de samma dåliga politik. Hoppas att de borgliga vinner i Södertälje!

Skrivet 23 jul 2010 02:11 Stolt Svenska i Södertälje! (Ej registrerad)

Tack Halef för din insändare i LT.Du är en bra förebild för ditt folk!Fler behövs! Jag är en vanlig Svensk tjej uppvuxen i Södertälje. Varför och återigen varför måste större delen utav män med härkomst från Mellanöstern nervärdera oss Svenska blonda kvinnor??Handlar det om någon slags avundsjuka? Speciellt inte om föräldrarna ej tillåter sönerna vara tillsammans med Svenska tjejer/kvinnor? Har gått i 3 grundskolor i Södertälje pg utav nedläggningar och har upplevt samma problem då! Jag är nu 27år och tänker INTE lämna mitt Södertälje vad som än händer här!! Var stolt och fly inte stan för det minsta lilla! Detta kallas svaghet! Inget ställe i hela Sverige är befriat ifrån brottslighet! Var stolt alla Södertäljebor!!

Skrivet 23 jul 2010 11:15 /TEljebo (Ej registrerad)

Fina ord, men ibland räcker inte fina ord utan det krävs handling.

Hårdare straff och nolltolerans mot all brottslighet. Det krävs framförallt en synlig polis i "gettona", ut med polisen på gatorna och det på icke kontorstid. Ge polisen större befogenheter och se även till att brott straffas direkt och kännbart.

Sluta med lalandet!

Skrivet 23 jul 2010 12:57 Tälje (Ej registrerad)

Det här var bra skrivet och jag tror att de svenska invånarna (jag är en av dem) är av samma åsikt, att de värst drabbade är egentligen de skötsamma invandrarna, de som dras med när de generaliseras kring Södertäljes invandrarproblem. Problemet är att svensk lagstiftning och kommunalpolitik har gått i stå för länge sedan. Lokalt måste vi bli bättre på att lokalisera problemområden och satsa allt vi har där. Om en stadsdel som fungerar bättre får stryka på foten i några år så får det vara så. Föräldraföreningar, fritidsgårdar, fadderverksamhet och givetvis polisinsatser måste dedikeras till dessa områden så att trenden bryt. Det är möjligt att vissa individer är förlorade men det föds nya barn varje dag. Var ska de växa upp? Vad ska de få för chans?

Skrivet 24 jul 2010 17:53 Ronnie (Ej registrerad)

För det första så handlar inte den senaste mord uppgörelserna i Södertälje om en assyriska syrianska konflikt! NEJ!! Det handlar så klart om en uppgörelse mellan två kriminella elelement kallade för X-team och Södertälje nätverket. För det andra så är inte de flesta kriminella i Södertälje assyrier/syrianer! NEJ!! Det Mr Halef menar är att de flesta i gänget Södertälje nättverket är det. Jag tycker att det är bra att dessa kriminella gäng lyfts fram nu för då borde alla Svenskar och övriga som tror att alla assyrier/syrianer är kriminella äntligen kanske få en riktig bild av hur få de egentligen är är, att polisen vett vilka det är och att det oftast är assyrier/syrianer som drabbas och inte Svenskar.

Skrivet 25 jul 2010 13:15 svenne banan (Ej registrerad)

Tack för en bra och klok insändare Halef!

Skrivet 25 jul 2010 23:15 mm (Ej registrerad)

perfekt skrivet,håller med om allt!!

Skrivet 31 jul 2010 00:50 Ronna (Ej registrerad)


Tack så jätte mycket Halef! Du har sagt allt det som jag så länge har velat skall nå ut till vårat folk.

Sverige sträckte ut en hjälpande hand mot oss,vi har tagit hela armen men är ännu inte nöjda.

Dina ord borde läsas upp i våra kyrkor på söndagarna av våra präster,det är våran girighet på makt o pengar som leder in oss i dessa banorna.
I våra länder viste vi inte vad en tv var,idag måste vi ha 2 olika kanaler.

Vi kunde alla enas om att gå i en kyrka FÖR ATT BE!!!! varför gå vi i kyrkan idag???? inte för att be,för då hade vi nöjt oss med en enig kyrka.

Listan kan bli till en bok om hur vi har spårat ur helt...

VAKNA GOTT FOLK!!!!!!! Se er om hur det ser ut runt om i världen med krig osv...

Tacka eran Gud för vad ni har fått och ta vara på det.

Innehåll

Annat innehåll

SÖK PÅ LT.se

Top Jobs

Kontaktinformation

DAGENS RUBRIKER

NYHETER

Inga artiklar har skapats ännu

SPORT

Inga artiklar har skapats ännu

KULTUR & NÖJE

Inga artiklar har skapats ännu

September 2010

  1. Ti
  2. On
  3. To
  4. Fr
  1.  
  2.  
  3. 1
  4. 2
  5. 3
  6. 4
  7. 5
  8. 6
  9. 7
  10. 8
  11. 9
  12. 10
  13. 11
  14. 12
  15. 13
  16. 14
  17. 15
  18. 16
  19. 17
  20. 18
  21. 19
  22. 20
  23. 21
  24. 22
  25. 23
  26. 24
  27. 25
  28. 26
  29. 27
  30. 28
  31. 29
  32. 30
  33.  
  34.