Åtalade förnekar att nätverket existerar
Åklagarna ägnade en stor del av första dagen till att visa att Södertäljenätverket är en brottslig organisation som ägnar sig åt hot och våld och har en ordergivning och ett löne- och belöningssystem.
Relaterat
Längst upp inom nätverket står enligt åklagarna Bernard Khouri, 31, som styr nätverket med järnhand. Under honom finns mellanchefer, längst ner ungdomarna. Polisen har lyckats spela in flera samtal där det tydligt framgår hur Khouri beordrar sina underhuggare att utföra saker – order som inte får ifrågasättas.
”När jag ger order ska ni fucking lyda”, ryter han till i ett inspelat telefonsamtal.
Men han är också en ledare som ger sina underhuggare lön och belöningar för utförda uppdrag.
– Den här bilden visar att de åtalade agerar gemensamt i ett nätverk, säger kammaråklagare Björn Frithiof.
Åtta personer inom nätverket är åtalade för att gemensamt ha utfört mordet på bröderna Moussa.
Men själva förnekar de åtalade att det överhuvudtaget finns ett ”Södertäljenätverk”– polisen har därför ägnat stor möda åt att visa detta. Och i flera inspelade samtal använder medlemmar själva begreppet ”nätverket”.
Läs mer i onsdagens pappers-LT. Köp och läs tidiningen här.


2 m/s






















































Senaste kommentarerna:
Skrivet 23 nov 2011 07:47 simpo (Ej registrerad)
Är det inte tråkigt att det har kommit att kallas "gangsterrättegången"; gangster är för många unga ett positivtladdat ord. Många vill vara gangster men det är ingen som vill vara tjyv. Detta är ett gäng tjyvar!
Skrivet 23 nov 2011 08:17 bengt (Ej registrerad)
Det måste vara svårt att förneka att detta har med invandringen att göra.
Inom Centerpartiet finns de som vill avskaffa nationalstaten Sverige. I CUF:s principprogram kan man exempelvis läsa att Sverige bör ha fri invandring och att man betraktar Sveriges gränser som ett misslyckande. I Centerpartiets förnyelseprogram för integration med namnet “Välkommen till Nybyggarlandet” skissar man på ett Sverige med över 30 miljoner nya invandrare. Centerpartiet är idag det parti i Sverige som har den i särklass mest extrema migrationspolitiken, mer måttlös än både Miljöpartiet och Vänsterpartiet.
Skrivet 23 nov 2011 09:00 Sandra (Ej registrerad)
bengt (Ej registrerad) skrev:
Det måste vara svårt att förneka att detta har med invandringen att göra.
Inom Centerpartiet finns de som vill avskaffa nationalstaten Sverige. I CUF:s principprogram kan man exempelvis läsa att Sverige bör ha fri invandring och att man betraktar Sveriges gränser som ett misslyckande. I Centerpartiets förnyelseprogram för integration med namnet "Välkommen till Nybyggarlandet" skissar man på ett Sverige med över 30 miljoner nya invandrare. Centerpartiet är idag det parti i Sverige som har den i särklass mest extrema migrationspolitiken, mer måttlös än både Miljöpartiet och Vänsterpartiet.
Såklart det är så, kolla bara siffror från BRÅ, det styrker det du berättar. Bla siffror hur det ser ut i Svenska fängelser, en majoritet - skrämmande..
Skrivet 23 nov 2011 09:58 Brego (Ej registrerad)
Jösses. Det är ju som att förneka att det finns rasism inom Sverigedemokraterna!
Skrivet 23 nov 2011 10:32 bengt (Ej registrerad)
Brego (Ej registrerad) skrev:
Jösses. Det är ju som att förneka att det finns rasism inom Sverigedemokraterna!
Det är skillnad på rasism och kritik mot en ohämmad invandring som varken stat, kommun eller arbetsmarknad kan hantera. Men du kanske sitter inne med lösningen, så låt oss få veta.
Skrivet 23 nov 2011 11:12 See you in court (Ej registrerad)
Jag tycker det är bra att de åtalade går på tvärs mot bevisningen och förnekar att det finns ett "Södertäljenätverk". Då finns det ännu mer att ta på när det ska överklagas till högre instans, för så kommer det naturligtvis att bli.
Om Södertälje tingsrätt misslyckas med att få fällande domar, så kommer hovrätten att sätta tänderna i målen och då kan det verkligen gå åt pipsvängen, särskilt om man tidigare har förnekat en bevisning som till och med ett barn skulle kunna inse och förstå.
Ett bra sätt att göra karriär på straffskalan är att förneka, tiga och vägra att samarbeta.
Skrivet 23 nov 2011 11:30 Thomas (Ej registrerad)
Klart man förnakar detta.
Det är som en Syriansk vän till mig säger:
"Det är inte fult att ljuga utan detta är en konstart och alla ljuger".
Så detta är bara naturligt i dessa kretsar av terrorister.
Skrivet 23 nov 2011 11:53 XXX (Ej registrerad)
Just nu sitter det många 70 talister som har vuxit upp i Södertälje och
tänker på sin skoltid. Hur var det nu? DOM hade andra regler än VI!!!
Blev särbehandlade, fick många gånger diktera villkoren osv.
Inte var det så vi blivit uppfostrade, någon som känner igen detta???
DALTANDET har burit frukt. Gossarna i rätsalen får nu stå för sitt skit, men som sagt Det sitter många 70 talister som funderar,varför förstod jag var detta antagligen skulle bära i väg någon stans när politiker,skola,polis ,sociala,samt alla andra vuxna ansvarstagande inte fattade någon ting.
Skrivet 23 nov 2011 12:20 jakthund (Ej registrerad)
Bengt har helt rätt!
Det är klart att detta har med invandring att göra.
Och polisens "Ikaroslista" över Sveriges mest eftelysta brottslingar talar väl sitt tydliga språk med att 16 av 19 personer är av utländsk härkomst.
Skrivet 23 nov 2011 12:44 Neuro (Ej registrerad)
Thomas (Ej registrerad) skrev:
Klart man förnakar detta.
Det är som en Syriansk vän till mig säger:
"Det är inte fult att ljuga utan detta är en konstart och alla ljuger".
Så detta är bara naturligt i dessa kretsar av terrorister.
Har hört exakt samma sak. Det är verkligen skrämmande att en sådan attityd existerar!
Skrivet 23 nov 2011 14:07 Trött på förklädd rasism (Ej registrerad)
Om det har med invandring att göra, hur har då Hells Angels och Bandidos etablerat sig i Sverige för länge sen? Det är ju "helylle-svenskar" som representerar de grupperna som varit förebilder åt andra gäng som bildats. Är det inte snarare det slappa rättssystemet som skapat utrymme åt sånt här? Om inte samhället beskyddar medborgarna så skapas ju ett behov av annan "beskyddarverksamhet". Svenska straff är ju ett skämt så varför skulle inte brottslingar "passa på" och utöka sin makt när ingen sätter stopp.
Och en annan fråga är varför de här personerna, de flesta unga, känner sig så utanför samhället att de måste skapa ett eget samhälle. Där har vi alla ett ansvar, så sluta babbla om invandrare som om de vore roten till allt som är fel i Sverige.
Skrivet 23 nov 2011 15:20 bengt (Ej registrerad)
Trött på förklädd rasism (Ej registrerad) skrev:
Om det har med invandring att göra, hur har då Hells Angels och Bandidos etablerat sig i Sverige för länge sen? Det är ju "helylle-svenskar" som representerar de grupperna som varit förebilder åt andra gäng som bildats. Är det inte snarare det slappa rättssystemet som skapat utrymme åt sånt här? Om inte samhället beskyddar medborgarna så skapas ju ett behov av annan "beskyddarverksamhet". Svenska straff är ju ett skämt så varför skulle inte brottslingar "passa på" och utöka sin makt när ingen sätter stopp.
Och en annan fråga är varför de här personerna, de flesta unga, känner sig så utanför samhället att de måste skapa ett eget samhälle. Där har vi alla ett ansvar, så sluta babbla om invandrare som om de vore roten till allt som är fel i Sverige.
Både Hells Angels och Bandidos är importerade företelser, numera domineras de också av importerade gangsters. Även om det skulle finnas en och annan svensk i dessa kretsar så gör det inte saken mer försvarbar att kalla fakta för förklädd rasism. Däremot håller jag med dig om att vårt rättssystem är slappt och i händerna på div. batikhäxor och tycka synd om rörelser.
Skrivet 23 nov 2011 17:08 Aina (Ej registrerad)
Det fanns en tid då man intresserade sig för människorna
som begick brott.
Man var då under utveckling och började skaffa sig visdom
med ett mer preventivt, mänskligt och förståeligt synsätt.
Sedan har det skett en plötslig och stor förändring där vi fått kasta
bort det mänskliga perspektivet och numera står inför en mera klan-styrd
problematik med värderingar som varit en helt ny insikt och läxa.
Det är synd att denna kulturkrock helt passiviserar den utveckling som en gång var.
Skrivet 23 nov 2011 19:28 Gubben Noak (Ej registrerad)
Trött på förklädd rasism (Ej registrerad) skrev:
Om det har med invandring att göra, hur har då Hells Angels och Bandidos etablerat sig i Sverige för länge sen? Det är ju "helylle-svenskar" som representerar de grupperna som varit förebilder åt andra gäng som bildats. Är det inte snarare det slappa rättssystemet som skapat utrymme åt sånt här? Om inte samhället beskyddar medborgarna så skapas ju ett behov av annan "beskyddarverksamhet". Svenska straff är ju ett skämt så varför skulle inte brottslingar "passa på" och utöka sin makt när ingen sätter stopp.
Och en annan fråga är varför de här personerna, de flesta unga, känner sig så utanför samhället att de måste skapa ett eget samhälle. Där har vi alla ett ansvar, så sluta babbla om invandrare som om de vore roten till allt som är fel i Sverige.
bengt (Ej registrerad) skrev:
Både Hells Angels och Bandidos är importerade företelser, numera domineras de också av importerade gangsters. Även om det skulle finnas en och annan svensk i dessa kretsar så gör det inte saken mer försvarbar att kalla fakta för förklädd rasism. Däremot håller jag med dig om att vårt rättssystem är slappt och i händerna på div. batikhäxor och tycka synd om rörelser.
bengt- du verkar veta en hel del om all möjlig slags brottslighet. Du kanske har en del info inne som polisen skulle ha nytta av. Eller är det möjligen så att du själv är inblandad?
Skrivet 23 nov 2011 22:44 gumman Noak (Ej registrerad)
Trött på förklädd rasism (Ej registrerad) skrev:
Om det har med invandring att göra, hur har då Hells Angels och Bandidos etablerat sig i Sverige för länge sen? Det är ju "helylle-svenskar" som representerar de grupperna som varit förebilder åt andra gäng som bildats. Är det inte snarare det slappa rättssystemet som skapat utrymme åt sånt här? Om inte samhället beskyddar medborgarna så skapas ju ett behov av annan "beskyddarverksamhet". Svenska straff är ju ett skämt så varför skulle inte brottslingar "passa på" och utöka sin makt när ingen sätter stopp.
Och en annan fråga är varför de här personerna, de flesta unga, känner sig så utanför samhället att de måste skapa ett eget samhälle. Där har vi alla ett ansvar, så sluta babbla om invandrare som om de vore roten till allt som är fel i Sverige.
bengt (Ej registrerad) skrev:
Både Hells Angels och Bandidos är importerade företelser, numera domineras de också av importerade gangsters. Även om det skulle finnas en och annan svensk i dessa kretsar så gör det inte saken mer försvarbar att kalla fakta för förklädd rasism. Däremot håller jag med dig om att vårt rättssystem är slappt och i händerna på div. batikhäxor och tycka synd om rörelser.
Gubben Noak (Ej registrerad) skrev:
bengt- du verkar veta en hel del om all möjlig slags brottslighet. Du kanske har en del info inne som polisen skulle ha nytta av. Eller är det möjligen så att du själv är inblandad?
HAHAHA HAHAHA TILLÅT MIG LE....."Gubben Noak" lilla
(Men detta är ju ALLVAR, hemska tanke!)
Skrivet 24 nov 2011 14:01 Fd telge bo (Ej registrerad)
Trött på förklädd rasism (Ej registrerad) skrev:
Om det har med invandring att göra, hur har då Hells Angels och Bandidos etablerat sig i Sverige för länge sen? Det är ju "helylle-svenskar" som representerar de grupperna som varit förebilder åt andra gäng som bildats. Är det inte snarare det slappa rättssystemet som skapat utrymme åt sånt här? Om inte samhället beskyddar medborgarna så skapas ju ett behov av annan "beskyddarverksamhet". Svenska straff är ju ett skämt så varför skulle inte brottslingar "passa på" och utöka sin makt när ingen sätter stopp.
Och en annan fråga är varför de här personerna, de flesta unga, känner sig så utanför samhället att de måste skapa ett eget samhälle. Där har vi alla ett ansvar, så sluta babbla om invandrare som om de vore roten till allt som är fel i Sverige.
bengt (Ej registrerad) skrev:
Både Hells Angels och Bandidos är importerade företelser, numera domineras de också av importerade gangsters. Även om det skulle finnas en och annan svensk i dessa kretsar så gör det inte saken mer försvarbar att kalla fakta för förklädd rasism. Däremot håller jag med dig om att vårt rättssystem är slappt och i händerna på div. batikhäxor och tycka synd om rörelser.
Sant H A/Bandidos importerades till Sverige, vet inte vilken insyn du har i dessa grupperingar då du säger att du bygger dina uttalanden på Fakta men du missar en viktig del, nämligen att de importerades av SVENSKAR! Ja d finns invandrare i dessa grupper idag, men jag köper inte din ”tycka synd om de stakars svenska killar som är med i dessa gäng” mentalitet. Hur d nu än är, vilka som styr H A/Bandidos så är d inte en o annan svensk som e medlem. Dessa grupperingar styrs av hör o häpna av SVENSKAR. Själv e jag invandrare o tycker som d flesta att alla rötägg som väljer en kriminell karriär bör ta sitt straff. Men efter ditt uttalande tycker jag att du bör stå för dina rasistiska åsikter, om hur du ser på oss som invandrat. D handlar inte om att man blir kriminell bara för att man e invandrare . Frågan e hur man fångar upp ungdomar i ett tidigt skede så att de känner att d tillhör samhället oavsett ras, nationalitet, religionstillhörighet, svara på den du Mr. Bengt
Skrivet 8 dec 2011 09:27 molly (Ej registrerad)
simpo (Ej registrerad) skrev:
Är det inte tråkigt att det har kommit att kallas "gangsterrättegången"; gangster är för många unga ett positivtladdat ord. Många vill vara gangster men det är ingen som vill vara tjyv. Detta är ett gäng tjyvar!
Du har så rätt, Tjuvar är rätta ordet. Gudfadern lika löjligt det låter så fint i dom unga ligisternas öron. En samling parasiter i samhället det är det rätta.
Skrivet 27 jan 2012 17:04 vad (Ej registrerad)
Trött på förklädd rasism (Ej registrerad) skrev:
Om det har med invandring att göra, hur har då Hells Angels och Bandidos etablerat sig i Sverige för länge sen? Det är ju "helylle-svenskar" som representerar de grupperna som varit förebilder åt andra gäng som bildats. Är det inte snarare det slappa rättssystemet som skapat utrymme åt sånt här? Om inte samhället beskyddar medborgarna så skapas ju ett behov av annan "beskyddarverksamhet". Svenska straff är ju ett skämt så varför skulle inte brottslingar "passa på" och utöka sin makt när ingen sätter stopp.
Och en annan fråga är varför de här personerna, de flesta unga, känner sig så utanför samhället att de måste skapa ett eget samhälle. Där har vi alla ett ansvar, så sluta babbla om invandrare som om de vore roten till allt som är fel i Sverige.
bengt (Ej registrerad) skrev:
Både Hells Angels och Bandidos är importerade företelser, numera domineras de också av importerade gangsters. Även om det skulle finnas en och annan svensk i dessa kretsar så gör det inte saken mer försvarbar att kalla fakta för förklädd rasism. Däremot håller jag med dig om att vårt rättssystem är slappt och i händerna på div. batikhäxor och tycka synd om rörelser.
Nu undrar jag VAD denna rättegång har med rasist att göra? HA & Bandidos har inte rent mjöl i påsen men det har inte heller nätverket PUNKT. Detta handlar inte om vilket utsprung man har . HA & Bandidos och dessa under grupper har flertal ICKE Svenskar medlemmar. SD har många icke svenskar som medlemar. så sluta att prata om rasister i detta . detta handlar om ett gäng som har gjort något som man INTE ska göra PUNCK SLUT. ( Har en vänn som skryter om att han känner folk inom nätverket, han har sagt är det någon som gör dig illa så säg till för jag känner folk)